Paul Wegener: regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 24 films gevonden.

Der große Mandarin

1949 |

Duitsland 1949. Karl Heinz Stroux. Met o.a. Paul Wegener, Christiane Felsmann, Carsta Löck, Hubert von Meyerinck en Rudolf Reiff.

Een chinese gelijkenis tussen zeven boeren, die een varken achterhouden bij de telling voor de jaarlijkse heffingen is bedoeld als een grappige parodie op de toestand (van illegaal slachten en zwarte handel) in Duitsland na WO II. Dat is niet helemaal uit de verf gekomen. De laatste rol van Wegener, die de machtige Mandarijn speelt.

Tierarzt Dr. Vlimmen

1944 | Drama

Duitsland 1944. Drama van Boleslav Barlog. Met o.a. Hans Söhnker, Paul Wegener en Adelheid Seeck.

Eerste verfilming van Roothaerts succesroman Doctor Vlimmen over een jonge veearts diedoor zijn vrouw in de steek is gelaten. Hij moet hoofdzakelijk opboksen tegen de domheid en de achterdocht van de boeren. Een wat curieuze nazi- versie met de massieve teutonische nazi-dramareus Wegener als Van der Kalk; lang niet zo sterk als de Nederlands-Belgische versie uit 1978 van Guido Pieters.

Wenn die Sonne wieder scheint

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Boleslav Barlog. Met o.a. Paul Wegener, Maria Koppenhöfer, Paul Klinger, Bruni Löbel en Max Gülstorff.

De conflicten tussen vader en zoon over het zaaien van vlas en over de keuze van een levensgezellin, zijn het onderwerp van deze oppervlakkige verfilming van Streuvels' roman De Vlaschaard. In afwijking van het boek heeft de film een 'happy ending'. De opnamen zijn in 1942 gedeeltelijk in en om Streuvels' woonplaats Ingooigem gemaakt met medewerking van de auteur. Na de oorlog is hem dat kwalijk genomen.

Hochzeit auf Bärenhof

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Carl Froelich. Met o.a. Heinrich George, Ilse Werner, Paul Wegener, Lina Carstens en Ernst von Klipstein.

Roswitha von Krakow geeft de al oudere baron Hanke haar ja-woord hoewel ze in het geheim verliefd is op Lothar von Pütz. Op de dag van de verloving komt de baron daar achter en trekt hij zich terug. Een niet zo erg fijnzinnige bewerking van de novelle van Hermann Sudermann. Vanwege George toch het aanzien waard.

Diesel

1942 | Biografie

Duitsland 1942. Biografie van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Willy Birgel, Paul Wegener, Hilde Weissner, Erich Ponto en Arthur Schröder.

De film, die handelt over de moeizame weg die Rudolf Diesel moet gaan voordat 'zijn' motor voor de eerste keer loopt, is gebaseerd op een door zijn zoon Eugen geschreven biografie. Ongelijk van constructie, maar vooral boeiend in de fragmenten waarin de motor 'acteert'.

Der Grosse König

1942 | Historische film

Duitsland 1942. Historische film van Veit Harlan. Met o.a. Otto Gebühr, Kristina Söderbaum, Paul Wegener, Paul Henckels en Hans Nielsen.

Harlans film bouwde voort op een rijke traditie, want leven en werken van Frederik de Grote waren al ettelijke malen verfilmd. Ucicky`s DAS FL[KA3]OTENCONCERT VON SANSSOUCI (1930) was door links gehoond wegens alle Duitse militaristische propaganda. Harlans film met een wezenloze Söderbaum als molenaarsdochter en voor de zoveelste keer Otto Gebühr als 'Der Alte Fritz' overtrof propagandistisch alle vorige films.

Das Mädchen von Fanö

1940 | Drama

Duitsland 1940. Drama van Hans Schweikart. Met o.a. Brigitte Horney, Joachim Gottschalk, Gustav Knuth, Paul Wegener en Viktoria von Ballasko.

Omdat Pat, die met visser Frerk is getrouwd, nog steeds van diens vriend Ipke blijkt te houden komt het tot een uitbarsting tussen de twee mannen. Een boeiende verfilming van de gelijknamige roman van Günther Weisenborn.

Das Unsterbliche Herz

1939 | Biografie

Duitsland 1939. Biografie van Veit Harlan. Met o.a. Heinrich George, Kristina Söderbaum, Paul Wegener, Paul Henckels en Michael Bohnen.

De film behandelt de levensgeschiedenis van Peter Henlein, die in de zestiende eeuw in Neurenberg het zakhorloge uitvond. Indrukwekkende acteerprestaties in een wel wat overladen, soms bijna bombastische film.

Das Recht auf Liebe

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Joe Stöckel. Met o.a. Magda Schneider, Viktor Staal, Anneliese Uhlig, Paul Wegener en Rolf Wanka.

Film die het verhaal vertelt van de jonge Vinzenz (Staal), die lichtzinnig een verhouding begint met het dienstmeisje Vroni (Schneider), hoewel hij met de dochter van de landheer (Uhlig) verloofd is. In een gevecht met zijn rivaal (Wanka) raakt Vinzenz dodelijk gewond. Op zijn sterfbed kan hij nog met Vroni trouwen, die een kind van hem verwacht. Dit klinkt allemaal erg kitscherig, maar wordt door de goede acteurs en regie tot een Alpen- en heimatfilm die het aanzien waard is. De grote karakterspeler Paul Wegener is indrukwekkend in zijn rol van landheer.

Stärker als die Liebe

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Joe Stöckel. Met o.a. Karin Hardt, Leny Marenbach, Paul Wegener, Paul Richter en Ivan Petrovich.

De dochters van boswachter Mierau (Wegener) in Oost-Pruisen, Annemarie (Marenbach) en Lisbeth (Hardt), zijn heel verschillend: Lisbeth heeft een aardje naar haar vaartje, Annemarie is avontuurlijker. Zij is verliefd op de lichtzinnige rentmeester Von Mansar (Petrovich). Maar als ze ontdekt dat hij de stroper is waar haar vader al zolang achteraan zit, wint het plichtsbesef het van de liefde. Ze licht haar zuster in. De stroper wordt door jagers betrapt en verdrinkt in het moeras tijdens de vlucht. Een alledaags verhaal, maar goed geregisseerd en met voortreffelijke rolbezetting. De prachtige landschapsopnamen doen de rest.

Moskau-Shanghai

1936 | Avonturenfilm, Drama

Duitsland 1936. Avonturenfilm van Paul Wegener. Met o.a. Pola Negri, Wolfgang Keppler, Gustav Diessl, Rudolf Schündler en Susi Lanner.

Een aardige Pola Negri-produktie. Tijdens de Russische revolutie verliezen een ritmeester en een weduwe (Negri) elkaar uit het oog. Dertien jaar later komt zij de ritmeester weer tegen, die dan verloofd is met haar dochter die zij toen ook kwijtraakte.

Die Stunde der Versuchung

1936 | Thriller

Duitsland 1936. Thriller van Paul Wegener. Met o.a. Lída Baarová, Gustav Fröhlich, Harald Paulsen en Theodor Loos.

Advocaat Leuttern vindt de poederdoos van zijn vrouw bij het lijk van een vermoorde kennis, MacNorris, waardoor hij haar ervan verdenkt zowel diens geliefde als diens moordenares te zijn geweest. De regie van de befaamde acteur Wegener doet vergeten dat het verhaal niet bijster origineel is en geeft Paulsen de gelegenheid van de rol van MacNorris iets heel moois te maken.

Nur ein Komödiant

1935 | Drama

Oostenrijk 1935. Drama van Erich Engel. Met o.a. Rudolf Forster, Paul Wegener, Hans Moser, Christl Mardayn en Hilde von Stolz.

Een acteur die de dubbelganger is van een hertog neemt diens plaats in als de staatszaken een verkeerde wending nemen, maar moet dat met de dood bekopen. Een echte acteursfilm met schitterende rollen van Rudolf Forster en Paul Wegener.

Ein Mann will nach Deutschland

1934 | Avonturenfilm

Duitsland 1934. Avonturenfilm van Paul Wegener. Met o.a. Karl Ludwig Diehl, Brigitte Horney, Hermann Speelmans, Siegfried Schürenberg en Ernst Rotmund.

Bij het uitbreken van WO I trekken een Duitse ingenieur (Diehl) en zijn vriend van Zuid-Amerika naar Duitsland. Gevaren, noch de liefde van een goedgelovige schoonheid (Horney) weerhouden hem ervan zijn diensten aan het vaderland aan te bieden. Een nationalistische film, waarin plichtsgevoel en vaderlandsliefde het hoogste goed zijn. Een duidelijke propagandafilm, al wordt de `vijand` niet negatief benaderd. Spannend gemaakt met Diehl als ideale hoofdfiguur. Regisseur Paul Wegener, de grote acteur, zien we in een bijrolletje als stoker op een schip. De `vrijwillige zelfcontrole` (FSK) heeft deze film, die indertijd door de geallieerden werd verboden, vrijgegeven. Ook bekend als EIN MANN WILL IN DIE HEIMAT.

Die Freundin eines grossen Mannes

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Paul Wegener. Met o.a. Käthe von Nagy, Karl Ludwig Diehl, Jessie Vihrog en Hans Brausewetter.

Een beroemde actrice helpt een noodlijdend provincietheater. In dit verrukkelijke blijspel wordt uitstekend geacteerd door Von Nagy en Diehl.

Inge und die Millionen

1933 | Thriller

Duitsland 1933. Thriller van Erich Engel. Met o.a. Brigitte Helm, Willy Eichberger, Paul Wegener en Otto Walburg.

Een deviezensmokkelaarster besluit schoon schip te maken en geeft haar opdrachtgever bij de politie aan. Een goed gemaakte thriller.

Hans Westmar - Einer von Vielen

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Franz Wenzler. Met o.a. Emil Lohkamp, Paul Wegener, Grete Reinwald, Carla Bartheel en Carl Auen.

Verfilming van het boek Horst Wessel van Hanns Heinz Ewers. Een brave, deugdzame SA-man wordt door smerige communisten vermoord. De communisten schamen zich zo dat ook zij tenslotte de Hitlergroet brengen. Zelfs Goebbels en de zijnen vonden de propaganda er te dik op liggen en lieten de titel 'Horst Wessel' veranderen.

Unheimliche Geschichten

1932 | Horror

Duitsland 1932. Horror van Richard Oswald. Met o.a. Paul Wegener, Harald Paulsen, Roma Bahn, Paul Henckels en Eugen Klöpfer.

Griezelverhalen van E.A. Poe en R.L. Stevenson werden aan elkaar geknoopt tot een uiterst knappe satire op het horror- genre, een virtuoos spel van omkeringen. Oswalds eigen nieuwe geluidsversie van zijn zwijgende film uit 1919 bezorgde Wegener zijn eerste sprekende filmrol.

Die Weber

1927 | Drama

Duitsland 1927. Drama van Friedrich Zelnik. Met o.a. Valeska Stock, Wilhelm Dieterle en Paul Wegener.

Fel marxistisch fresco naar Gerhard Hauptmanns toneelklassieker, onvervalste agitprop uit de woelige Weimarrepubliek en gebaseerd op de Silezische weversopstand van 1844. Daarin komen de tegen een hongerloontje thuiswerkende wevers onder aanvoering van een afgezwaaide soldaat tegen hun uitbuiter in opstand. Dieterle en Wegener, zelf vermaarde cineasten, zijn opmerkelijke tegenstrevers als respectievelijk volksrevolutionair en fabrieksdirecteur. George Grosz schilderde mee aan de decors. De dankzij de Friedrich Murnau Stiftung gerestaureerde versie van deze verborgen filmschat vol expressieve koppen en vurig discours heeft nieuw gecomponeerde muziek van Johannes Kalitzke.

The Magician

1926 | Horror, Romantiek

Verenigde Staten 1926. Horror van Rex Ingram. Met o.a. Alice Terry, Paul Wegener, Ivan Petrovich, Firmin Gemier en Gladys Hamer.

Klassieke zwijgende film, met een vleugje romantiek en horror-elementen, waarin een geleerde leven wil brengen in dode voorwerpen naar een alchemistisch recept uit de middeleeuwen. Daarbij heeft hij het bloed nodig van een schone maagd die hij ontvoert, en net als hij in zijn laboratorium aan zijn afschuwelijke experiment wil beginnen, komt de verloofde van het meisje om haar te redden. Opgenomen in Zuid-Frankrijk, naar een verhaal van Somerset Maugham. Camerawerk van John F. Seitz.

Das Weib des Pharao

1922 | Zwijgende film, Drama, Historische film

Duitsland 1922. Zwijgende film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Emil Jannings, Harry Liedtke, Dagny Servaes en Paul Wegener.

Ontzagwekkende spektakelfilm over de strijd tussen de Ethiopische koning Samlak en de Egyptische farao Amenes (Jannings) met slavin Theonis (Servaes) als speelbal in het midden. Das Weib des Pharao was in 1921 de duurste Duitse productie ooit, vanwege onder andere levensgrote decors in de buitenlucht, grootse massascènes in de 'duinen' van Berlijn, ingekleurd celluloid en camerawerk vanuit een luchtballon. De stille film stond te boek als verloren maar dankzij de vondst van delen van een Russische, Duitse, Italiaanse en Franse kopie konden de restaurateurs van Fritz Langs Metropolis een complete versie reconstrueren.

Sumurun

1920 | Avonturenfilm, Fantasy, Drama

Duitsland 1920. Avonturenfilm van Ernst Lubitsch. Met o.a. Jenny Halleqvist, Aud Egede Nissen, Margarete Kupfer, Paul Wegener en Carl Clewing.

Lubitsch` verfilming van de door Max Reinhardt tot toneelstuk (en kassucces) bewerkte pantomime van Friedrich Freska. Het betreft een sprookje uit de verhalenreeks [KL]1001-nacht[KLE] over een reizend revuegezelschap, dat in de negende eeuw Bagdad binnentrekt om er zijn (goochel)kunsten en erotisch getinte dansen te vertonen. Tot het bonte gezelschap behoort een verleidelijke danseres Sumurun (Pola Negri), op wie illusionist Lubitsch (in een unieke filmrol) hopeloos verliefd is, de sjeik (Wegener die voortreffelijk speelt), diens favoriete haremdame Hallesqvist, zoon Clewing, de dienares van Sumurun, Nissen en de hardvochtige lakenkoopman en handelaar in blanke slavinnen Liedke en opper-eunuch Tiedke. Een fantastisch spektakel dat een fraaie oosterse sfeer schept en doorspekt is van allerlei onderhoudende symbolische tragiek, beweging en drama. Met zijn beeldschone decors een hoogtepunt uit de zwijgende periode dat men beslist gezien moet hebben. De versies variëren van 87m tot 101m afhankelijk van het materiaal dat men vindt en de snelheid waarop oorspronkelijk de film met de hand werd opgenomen en afgedraaid.

Der Golem, wie er in die Welt kam

1920 | Zwijgende film, Horror

Duitsland 1920. Zwijgende film van Carl Boese en Paul Wegener. Met o.a. Paul Wegener, Albert Steinrück, Lyda Salmonova, Ernst Deutsch en Otto Gebühr.

In de 16de eeuw voorziet de Praagse rabbijn Yehudah ben Bezalel Levai antisemitisch geweld tegen de joodse bewoners van de stad. Om zijn geloofsgenoten te beschermen maakt hij een golem, een levend monster van klei. Maar het experiment heeft ook andere, onbedoelde gevolgen. Wegener, die eerder al twee films rond de golem had gemaakt, speelt zelf het titelpersonage in dit fraai vormgegeven horrorverhaal. In 1919 baarde Das Kabinet des Dr. Caligari veel opzien. Wegener ontkende destijds dat hij op dat succes wilde meeliften, maar wordt toch gerekend tot de grote mannen van het Duitse expressionisme.

Der Student von Prag

1913 | Horror, Drama, Zwijgende film

Duitsland 1913. Horror van Stellan Rye en Paul Wegener. Met o.a. Paul Wegener, Grete Berger, Lothar Körner, Lyda Salmonova en Fritz Weidemann.

De eerste - en gelijk ook meest geslaagde - verfilming van Hanns Heinz Ewers' scenario over een arme student (gespeeld door de 39-jarige Paul Wegener) die zijn spiegelbeeld aan de Duivel verkoopt. Zijn nieuw vergaarde rijkdom biedt hem de kans de beeldschone gravin die hij al zo lang begeert het hof te maken, maar zijn tot leven gekomen dubbelganger drijft hem tot waanzin. Vooral interessant voor (amateur)historici, als voorloper op klassieke Duitse expressionistische horrorfilms als Der Golem (eveneens met Wegener) en Nosferatu, die niet veel later volgden. In 2013 werd door het Filmmuseum München een nieuwe, digitaal gerestaureerde versie gemaakt.