Curtis Bernhardt (1899-1981): regie en scenario.
Er zijn 36 films gevonden.

Kisses for My President

1964 | Komedie, Sciencefiction

Verenigde Staten 1964. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Fred MacMurray, Polly Bergen, Arlene Dahl, Edward Andrews en Eli Wallach.

Een komedie in de stijl van de jaren dertig over Bergen die de eerste vrouwelijke president van de VS wordt, met haar echtgenoot MacMurray die verstrikt raakt in het protocol dat geen rekening houdt met een 'heer des witte huizes'. Soms leuk, soms humorloos.

Il Tiranno di Siracusa

1962 | Historische film, Animatie, Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten​/​​Italië 1962. Historische film van Curtis Bernhardt. Met o.a. Guy Williams, Don Burnett, Ilaria Occhini, Liana Orfei en Carlo Giustini.

Een jonge rover sluit vriendschap met een filosofiestudent die om zijn humanistische overtuiging door de koning van Syracuse ter dood wordt veroordeeld. Zijn vriend gaat in zijn plaats de gevangenis in, zodat hij bij de geboorte van zijn eerste kind kan zijn. De ballade van Schiller leverde een middelmatige spektakelfilm op, met kleurloos gespeelde hoofdrollen.

Damone e pitia

1959 | Historische film, Avonturenfilm

Italië​/​​Duitsland 1959. Historische film van Alberto Cardone en Curtis Bernhardt. Met o.a. Guy Williams, Don Burnett, Liana Orfei en Marina Berti.

Pseudo-historisch spektakel met de bekende ingrediënten. Het aandeel van Hollywood-regisseur Bernhardt is niet helemaal duidelijk en de film onderscheidt zich in niets van tientallen soortgelijke werkjes. Hoofdrolspeler Williams was ooit beroemd als Zorro.

The merry widow

1957 | Komedie

1957. Komedie van Curtis Bernhardt.

Pseudo-historisch spektakel met de bekende ingrediënten. Het aandeel van Hollywood-regisseur Bernhardt is niet helemaal duidelijk en de film onderscheidt zich in niets van tientallen soortgelijke werkjes. Hoofdrolspeler Williams was ooit beroemd als Zorro.

Gaby

1956 | Romantiek, Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1956. Romantiek van Curtis Bernhardt. Met o.a. Leslie Caron, John Kerr, Cedric Hardwicke en Taina Elg.

Herverfilming van WATERLOO BRIDGE, het verhaal over ballerina Caron en haar romance met soldaat Kerr in Engeland tijdens WO II. Niet zo goed als het origineel.

Interrupted Melody

1955 | Drama, Biografie, Muziek, Musical, Thriller

Verenigde Staten 1955. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Eleanor Parker, Glenn Ford, Roger Moore en Cecil Kellaway.

Een mooie biografie over de Australische operazangeres Marjorie Lawrence, die haar come-back maakte na lang door polio geveld te zijn geweest. Eileen Farrell zingt voor Parker. William Ludwig en Sonya Levien wonnen Oscars voor het verhaal en het scenario.

Beau Brummell

1954 | Historische film, Drama, Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1954. Historische film van Curtis Bernhardt. Met o.a. Stewart Granger, Robert Morley, Elizabeth Taylor en Peter Ustinov.

Stewart Granger is perfect als de stoere maar elegante Beau, een 'common man' die de prins van Wales (Ustinov) zelfverzekerd tegen de gepoederde haren instrijkt en de dames in het gezelschap van de hoogheid onbekommerd het hof durft te maken. Lord Byron (Willman) wist precies wat hij aan hem had: 'Brummell is het product van een nieuwe tijd, van weefmachines en ijzerfabrieken, een roetige, arbeidzaam tijdperk. 'Elizabeth Taylor is verrukkelijk als Lady Patricia, de vrouw in Brummells leven.

Miss Sadie Thompson

1953 | Drama, Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1953. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Rita Hayworth, José Ferrer, Aldo Ray, Russell Collins en Charles Bronson.

Miss Sadie Thompson (Hayworth), een dame van vederlichte zeden, wordt Honolulu uitgeknikkerd. Ze wil naar Maleisië maar haar schip komt niet verder dan Samoa, waar een groot aantal Amerikaanse mariniers is gelegerd. Ze weet al snel de aandacht te trekken van de aanwezige mannen, vooral van moraalridder Alfred Davidson (Ferrer) en de bonkige sergeant O'Hara (Ray). De film werd in 3-D uitgebracht, wat Hayworth voordelig deed uitkomen, maar de film haalt het niet bij eerdere verfilmingen van Somerset Maughams verhaal 'Rain', met Gloria Swanson en Joan Crawford.

The Merry Widow

1952 | Muziek, Musical, Komedie

Verenigde Staten 1952. Muziek van Curtis Bernhardt. Met o.a. Lana Turner, Fernando Lamas, Una Merkel, Richard Haydn en Thomas Gomez.

Het bekende operetteverhaal over de koning die bankroet is, en een edelman de opdracht geeft om voor hem het hof te maken bij een rijke Amerikaanse weduwe. De operette is voor de derde keer verfilmd, en mist de flair en het muzikale gevoel van Lubitsch en de visuele magie van von Stroheim. De film sleept zich voort van song tot song en doet oubollig aan. Turner past niet in zijn rol, maar Lamas en Merkel zijn uitstekend, al kunnen zij onmogelijk het spirituele van het origineel op het scherm toveren. De levendige choreografie van Jack Cole is de enige pluspunt aan deze verder lusteloze verfilming. Sonya Levien en William Ludwig bewerkten de operette van Franz Lehar, naar een libretto van Victor Leon en Leo Stein. In de zangfragmenten wordt Turner gedubd door Trudy Erwin. Camerawerk van Robert Surtees.

The Blue Veil

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Jane Wyman, Charles Laughton, Joan Blondell, Richard Carlson en Agnes Moorehead.

Wyman is een zichzelf opofferend kindermeisje wier levensverhaal te boek gesteld wordt met dooreen gevlochten episodes over haar werken bij verschillende families.

Sirocco

1951 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1951. Avonturenfilm van Curtis Bernhardt. Met o.a. Humphrey Bogart, Marta Toren, Lee J. Cobb, Everett Sloane en Zero Mostel.

De cynische zwart-handelaar en wapensmokkelaar Bogart heeft een oogje op de schone maîtresse van een hoge functionaris van de geheime dienst. Nadat hij door de Franse leger betrapt is, moet hij met hen meedoen en wordt een held-tegen-wil-en-dank als hij zijn rivaal uit de klauwen van Syrische rebellen redt. De gestaalde Bogie maakt van dit avontuur dat gesitueerd is in 1925, prima kijkvoer.

Payment on Demand

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Bette Davis, Barry Sullivan, Peggie Castle, Jane Cowl en Kent Taylor.

Een goed behandelde kroniek over het huwelijk tussen Davis en Sullivan, met de nadruk op de gebeurtenissen die leiden tot een echtscheiding.

The Doctor and the Girl

1949 | Drama

Verenigde Staten 1949. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Glenn Ford, Charles Coburn, Gloria DeHaven, Janet Leigh en Warner Anderson.

Ford komt voldoende steriel over als idealistische jonge dokter die een arm meisje trouwde en zijn beroep uitoefent in de sloppen van New York.

Possessed

1947 | Drama, Thriller, Misdaad, Film noir

Verenigde Staten 1947. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Joan Crawford, Van Heflin, Raymond Massey, Geraldine Brooks en Stanley Ridges.

Joan Crawford kreeg een Oscarnominatie voor haar hoofdrol in dit drama over een vrouw die na een wanhoopsdaad in een psychiatrische kliniek belandt. Daar blikt ze, onder invloed van psychofarmaca, terug. Op de relaties met de man die niet genoeg van haar hield (Heflin), de man met wie ze dan maar trouwde (Massey), en haar stiefdochter (Brooks). Crawford, op haar carrièrepiek na haar prachtrol in Mildred Pierce (1945), deed research in een Californische kliniek en gooit zich met overgave én diva-discipline in haar rol. Heerlijk.

High Wall

1947 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1947. Misdaad van Curtis Bernhardt. Met o.a. Robert Taylor, Audrey Totter, Herbert Marshall, Dorothy Patrick en H.B. Warner.

Nadat hij in de oorlog gewond raakte, lijdt de ex-piloot Taylor aan een trauma waarbij hij af en toe afwezig is. Hij wordt ervan verdacht zijn vrouw vermoord te hebben. Hij bekent en wordt opgenomen in een psychiatrische inrichting. De openbare aanklager vreest dat hij hem tijdelijk krankzinnig zal moeten verklaren. De jonge vrouwelijke arts Totter trekt zich zijn lot aan. Tijdens de behandeling beseft Taylor dat hij zijn vrouw onmogelijk vermoord kan hebben. Hij vlucht uit de kliniek om de ware moordenaar te ontmaskeren. Niet erg overtuigend melodrama dat door enkele sterke acteerprestaties nog juist te pruimen valt. De suspense wordt goed opgedreven. Geschreven door Sydney Boehm en Lester Cole en in beeld gebracht door Paul C. Vogel.

My Reputation

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Barbara Stanwyck, George Brent, Warner Anderson, Lucile Watson en John Ridgely.

Een zeer verzorgde smartlap van Warner Bros; weduwe Stanwyck veroorzaakt een schandaal door kort na de dood van haar echtgenoot nieuwe betrekkingen aan te knopen met Brent.

Devotion

1946 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1946. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Ida Lupino, Paul Henreid, Nancy Coleman, Arthur Kennedy en Dame May Whitty.

Indrukwekkend uit het leven gegrepen verhaal van de zusters Brontë verwatert tot een gewone driehoeksverhouding met Henreid als middelpunt; toch maken de intense, dramatische vertolkingen het de moeite waard. Gemaakt in 1943, maar pas drie jaar later uitgebracht.

A Stolen Life

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Bette Davis, Glenn Ford, Dane Clark, Walter Brennan en Bruce Bennett.

Een tweelingzus neemt haar zusters plaats in als vrouw van de man van wie beiden houden. Een vakkundig geregisseerd, maar vergezocht damesdrama met Davis in een dubbelrol. Een nieuwe versie van de Britse film uit 1939 met Elisabeth Bergner. Scenario van Catherine Turney en Margaret Buell Wilder naar een roman van Karel J. Benes. Camerawerk werd verzorgd door Sol Polito en Ernest Haller.

Conflict

1945 | Misdaad, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1945. Misdaad van Curtis Bernhardt. Met o.a. Humphrey Bogart, Alexis Smith, Rose Hobart, Charles Drake en Grant Mitchell.

V[KA1]ergezocht verhaal over een man (Bogart) die zijn vrouw vermoordt (Hobart) omdat hij verliefd is op haar zuster (Smith) die overigens niets van hem moet hebben. De niet erg overtuigende inhoud wordt door de vakkundige acteurs niet gered. Scenario van Arthur T. Horman en Dwight Taylor naar een verhaal van Robert Siodmak en Alfred Neumann. Camerawerk van Merritt B. Gerstad.

Happy Go Lucky

1943 | Musical

Verenigde Staten 1943. Musical van Curtis Bernhardt. Met o.a. Mary Martin, Dick Powell, Eddie Bracken, Betty Hutton en Rudy Vallee.

Vrolijke kleine musical met een vluchtig gegeven; geen grootse liedjes, maar een spirituele rolverdeling om het op gang te houden.

Juke Girl

1942 | Misdaad

Verenigde Staten 1942. Misdaad van Curtis Bernhardt. Met o.a. Ann Sheridan, Ronald Reagan, Richard Whorf, Gene Lockhart en Faye Emerson.

Het tamelijk uitgesponnen verhaal over fruitplukkers en hun problemen in Florida, komt niet helemaal uit de verf, maar Sheridan en Reagan zijn goed als arbeiders die bij een moord betrokken raken.

Million Dollar Baby

1941 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1941. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Priscilla Lane, Ronald Reagan, Jeffrey Lynn, May Robson en Lee Patrick.

Een afgezaagd Warner Bros. product rond de ergerlijk naïeve Pamela McAllister (Lane), die een fortuin erft en daarmee hopen kopzorg.

The Lady with Red Hair

1940 | Drama

Verenigde Staten 1940. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Miriam Hopkins, Claude Rains, Richard Ainley, Laura Hope Crews en Helen Westley.

Het adembenemend tempo en de aardige rolverdeling maken de lachwekkende momenten in het verhaal over actrice mevrouw Leslie Carter en haar kleurrijke mentor David Belasco goed. Kijk uit naar de jonge Wilde in een pension.

My Love Came Back

1940 | Romantiek

Verenigde Staten 1940. Romantiek van Curtis Bernhardt. Met o.a. Jeffrey Lynn, Eddie Albert, Jane Wyman, Charles Winninger en Spring Byington.

Deze bescheiden maar onderhoudende romantische vertelling presenteert ons De Havilland als violiste, op zoek naar haar echtgenoot.

Nuit de décembre

1939 | Drama, Muziek

Frankrijk 1939. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Pierre Blanchar, Renée Saint-Cyr, Gilbert Gil, Jean Tissier en Marcel André.

Een beroemde pianist ontmoet een meisje dat hem herinnert aan een scharrel van één avond twintig jaar eerder, wordt verliefd op haar, maar hoort van haar wettige vader dat ze misschien zijn eigen dochter is. Dit romantische drama kreeg een gestileerde vormgeving, waarbij concerten als start- of breekpunten van het verhaal fungeren. De ijdelheid van acteur Blanchar is goed gebruikt in een onuitstaanbare rol. De laatste Europese film van Bernhardt vóór zijn vertrek naar Hollywood.

Carrefour

1938 | Film noir, Drama

Frankrijk 1938. Film noir van Curtis Bernhardt. Met o.a. Charles Vanel, Jules Berry, Suzy Prim, Tania Fédor en Jean Claudio.

Een rijke industrieel wordt aangeklaagd omdat hij een bedrieger zou zijn. Eigenlijk is hij namelijk een sloeber, die twintig jaar eerder op het slagveld van WO I zijn geheugen kwijt is geraakt en daarna de plaats heeft ingenomen van de topman, denkt de aanklager. Maar hij wordt vrijgepleit door een geheimzinnige getuige, die echter wel wat terug wil voor zijn verklaring. Sterke film noir, dankzij het goede spel van Vanel en Berry en het mooie camerawerk van Léonce-Henri Burel (Napoléon, 1927). Later opnieuw verfilmd als Crossroads (1942) en Dead Man's Shoes (1938).

The Beloved Vagabond

1936 | Musical, Komedie

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1936. Musical van Curtis Bernhardt. Met o.a. Maurice Chevalier, Betty Stockfeld, Margaret Lockwood, Desmond Tester en Austin Trevor.

Een Franse architect met zwerversnatuur doet afstand van een Engelse geliefde die zijn vader van celstraf kan redden door een rijk huwelijk. Met de zoon van zijn hospita maakt hij een voettocht door Frankrijk om te 'vergeten' en vormt met een dorpsmeisje een trio dat al muziek makend hun brood verdient. Net als hij het dorpsmeisje als vrouw gaat zien, duikt de Engelse weer op en moet hij kiezen tussen een bohémien-leven of society-status. Remake van de zwijgende film als muzikaal vehikel voor Chevalier, krijgt met name tijdens de omzwervingen elegante stylering, die het simpele verhaaltje op meer dan een onderhoudend niveau tilt. Simultaan werd met deels andere acteurs een Franse versie gemaakt: LE VAGABOND BIEN-AIMÉ.

Le Vagabond bien-aimé

1936 | Komedie, Musical

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1936. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Maurice Chevalier, Betty Stockfeld, Hélène Robert, Serge Grave en Austin Trevor.

Deze Franse versie van de Britse musical THE BELOVED VAGABOND heeft omgekeerde plus- en minpunten: de Londense scénes zijn hier minder overtuigend, terwijl de omzwervingen door Frankrijk dank zij de acteurs meer in de gepaste toon zijn. Robert is echter, als het simpele natuurmeisje op wie de zingende zwerver Chevalier pas op het nippertje verliefd wordt, geen partij voor Margaret Lockwood in de Engelse film.

L' Or dans la rue

1934 | Komedie, Musical

Frankrijk 1934. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Albert Préjean, Danielle Darrieux, Raymond Cordy, Wanda Gréville en Alice Tissot.

Een succesvolle avonturier verliest een weddenschap om een meisje met verzinsels over maatschappelijk succes te imponeren, maar wordt wel geloofd door een kleine uitvinder die van lood goud denkt te kunnen maken. Daardoor krijgt hij inderdaad het grote bedrijf dat hij het meisje voorspiegelde en bewijst daarmee voldoende ondernemersgeest te hebben om voortaan een respectabele carrière op te bouwen. Deze film van uitgeweken Duitsers - met Hermann Kosterlitz als schrijver - probeert aan te sluiten bij de komedies van René Clair, maar werd vooral een vehikel voor het sterduo Préjean-Darrieux, wier charme onverminderd werkzaam blijft.

Le Tunnel

1933 | Sciencefiction

Frankrijk​/​​Duitsland 1933. Sciencefiction van Curtis Bernhardt. Met o.a. Jean Gabin, Madeleine Renaud, Gustaf Gründgens, André Nox en Edmond Van Daele.

De Frans gesproken versie van DER TUNNEL met in de hoofdrol Gabin in plaats van Paul Hartmann als hoofdingenieur Mac Allan en Van Daele als de voorman in plaats van Olly von Flint. Gabin speelde zijn rol meer als macho, terwijl Hartmann meer gestalte gaf aan zijn persoonlijkheid. De werkzaamheden aan de tunnel worden gesaboteerd en er vallen dodelijke slachtoffers, w.o. Mac Allans vrouw. Het werk ging echter door. Naar de utopistische roman van Bernard Kellermann uit 1913, die op symbolische wijze Amerika en Europa aan elkaar wilde verbinden. In 1935 werd de Engelse versie THE TUNNEL gedraaid onder regie van Maurice Elvey met Richard Dix, Leslie Banks, Madge Evans en Helen Vinson. De Amerikaanse titel van die film is TRANSATLANTIC TUNNEL. Het camerawerk is van Carl Hoffmann.

Der Tunnel

1933 | Sciencefiction

Frankrijk​/​​Duitsland 1933. Sciencefiction van Curtis Bernhardt. Met o.a. Paul Hartmann, Gustaf Gründgens, Attila Hörbiger, Otto Wernicke en Olly von Flint.

Er wordt een tunnel gegraven van Europa naar Amerika, maar een speculant heeft er belang bij dat het werk gesaboteerd wordt, zodat tweehonderd arbeiders worden gedood. Naar de populaire Duitse SF-roman van Bernhard Kellermann. Een interessante film met twijfelachtige moraal omdat de arbeiders als soldaten worden beschouwd die tijdens het werk kunnen sneuvelen. Het thema werd door de nazi's nog tot 1945 naar hartelust uitvoerig geëxploiteerd. Gelijktijdig werd een Franstalige versie opgenomen met veel betere acteerprestaties: LE TUNNEL. Het scenario voor beide versies is van regisseur Bernhardt en Reinhart Steinbicker, terwijl de Engelse versie voor THE TUNNEL uit 1935 geschreven werd door Curt Siodmak, L. DuGarde Peach en Clemence Dane. Ze zijn allen gebaseerd op het boek van Bernhard Kellermann uit 1913. Het camerawerk is van Carl Hoffmann. De indrukwekkende decors zijn van Karl Vollbrecht en Heinz Fenchel.

Der Rebell

1932 | Historische film

Duitsland 1932. Historische film van Luis Trenker en Curtis Bernhardt. Met o.a. Luis Trenker, Luise Ullrich, Fritz Kampers, Viktor Varconi en Erika Dannhoff.

Trenker is de adellijke leider van een groep opstandelingen tegen de Napoleontische bezetting. Hij regisseerde zelf deze naïeve geschiedvervalsing. Het scenario is van Robert A. Stemmle, Walter Schmidkunz en Kurt Bernhardt. Het camerawerk is van Sepp Allgeier, Albert Benitz, Willy Goldberger en Reimar Kuntze.

Der Mann, der den Mord beging

1931 | Thriller

Duitsland 1931. Thriller van Curtis Bernhardt. Met o.a. Conrad Veidt, Heinrich George, Trude von Molo, Friedrich Kayssler en Erich Ponto.

Markies de Sévigné, legerinstructeur in Constantinopel, vermoordt de man van de vrouw die hij liefheeft, maar moet zonder haar het land verlaten. Conrad Veidt in een van zijn beste rollen. Erich Ponto maakt indruk in een paar korte scènes.

Die Letzte Kompanie

1930 | Historische film

Duitsland 1930. Historische film van Curtis Bernhardt. Met o.a. Conrad Veidt, Karin Evans, Else Heller, Paul Henckels en Erwin Kalser.

Twaalf soldaten verdedigen in de Napoleontische oorlog een molen, met als enige uitzicht: de heldendood. Een loflied op militair heldendom, maar Kurt (Curtis) Bernhardt, Conrad Veidt en scenarioschrijver Hermann Kosterlitz (Henry Koster) emigreerden toen er na Hitlers machtsovername juist om dit soort 'heldenmoed' werd gevraagd.

Die Frau, nach der man sich sehnt

1929 | Zwijgende film, Romantiek, Thriller, Drama

Duitsland 1929. Zwijgende film van Curtis Bernhardt. Met o.a. Marlene Dietrich, Uno Henning, Fritz Kortner, Oskar Sima en Frida Richard.

Stomme film naar het gelijknamige boek van Tsjechisch-Duitse schrijver Max Brod. Een jonge Marlene Dietrich (1901-1992) liet in het zevende jaar van haar opbloeiende carrière - een jaar voor haar doorbraak in geluidsfilm Der Blaue Engel - zien hoe gevaarlijk verleidelijk ze kon zijn voor een ontvankelijke man. Aan boord van een trein verleidt ze een man op huwelijksreis in de hoop hem te bewegen haar te bevrijden van haar man. Dietrich is (nog) niet de femme fatale maar meer een intrigant, een tragische heldin zonder benul van de uitwerking van haar verschijning.

Das Mädchen mit den fünf Nullen

1927 | Komedie

Duitsland 1927. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Elza Temary, Marcell Salzer, Adele Sandrock, Elsa Wagner en Paul Bildt.

Drie mannen en een vrouw winnen de hoofdprijs in een loterij, maar worden er niet erg gelukkig mee. Dit is de tweede, zwijgende, film van Heinz Rühmann na zijn debuut in DAS DEUTSCHE MUTTERHERZ, een smartlap waarin hij een in-gemene zoon speelt. Opmerkelijker dan zijn aandeel in deze onbeduidende klucht was de omstandigheid dat de befaamde filmtheoreticus Béla Bálasz zich met het schrijven van het draaiboek voor dit soort films moest bezighouden. Rühmanns carrière begon pas echt met zijn volgende film: DIE DREI VON DER TANKSTELLE.