Carlos Saura

Regisseur, Acteur, Scenarist

Carlos Saura is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 37 films gevonden.

Flamenco, Flamenco

2010 | Muziek, Documentaire

Spanje 2010. Muziek van Carlos Saura.

Doucmentaire van Carlos Saura waarin de geschiedenis en tradities van de dans- en muziekvorm flamenco in kaart worden gebracht.

Io, Don Giovanni

2009 | Drama, Muziek

Italië/Spanje 2009. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Lorenzo Balducci, Lino Guanciale, Tobias Moretti en Elena Cucci.

Kostuumdrama over de totstandkoming van Mozarts opera Don Giovanni, niet primair vanuit het gezichtspunt van de componist. Hoofdpersoon is Lorenzo da Ponte (Balducci), de schrijver van het libretto, die volgens de film rijkelijk uit zijn eigen ervaringen putte bij deze klus. Regisseur Saura (Carmen, Cría cuervos) schetst een kleurrijk beeld van achttiende-eeuws Wenen, waar ook de oude Casanova (Moretti) rondwandelt. Dat het scenario historisch niet helemaal correct is, wordt ruimschoots gecompenseerd door fraai production design (dat genomineerd werd voor een European Film Award), mooie fotografie en prima spel.

Fados

2007 | Documentaire, Muziek

Portugal 2007. Documentaire van Carlos Saura.

De Spaanse regisseur Carlos Saura , die in eerdere documentaires de aard en afkomst van de tango en de flamenco aftastte, zoekt in Fados naar het onbestemde sentiment dat in Lissabon door de straten waait. Hij maakte een een fraai mengsel van optredens, dans en historische achtergronden. Fados werkt als een massage voor de hersenen.

Iberia

2005 | Documentaire, Muziek

2005. Documentaire van Carlos Saura.

De Spaanse regisseur Carlos Saura , die in eerdere documentaires de aard en afkomst van de tango en de flamenco aftastte, zoekt in Fados naar het onbestemde sentiment dat in Lissabon door de straten waait. Hij maakte een een fraai mengsel van optredens, dans en historische achtergronden. Fados werkt als een massage voor de hersenen.

Salomé

2002 |

Spanje 2002. Carlos Saura. Met o.a. Javier Toca, Paco Mora en Pere Arquillué.

De Spaanse regisseur Carlos Saura , die in eerdere documentaires de aard en afkomst van de tango en de flamenco aftastte, zoekt in Fados naar het onbestemde sentiment dat in Lissabon door de straten waait. Hij maakte een een fraai mengsel van optredens, dans en historische achtergronden. Fados werkt als een massage voor de hersenen.

Buñuel y la mesa del rey Salomón

2001 |

Spanje/Mexico/Duitsland 2001. Carlos Saura. Met o.a. Pere Arquillué, Gran Wyoming, Veleria Marini, Adrià Collado en Ernesto Alterio.

De Spaanse regisseur Carlos Saura , die in eerdere documentaires de aard en afkomst van de tango en de flamenco aftastte, zoekt in Fados naar het onbestemde sentiment dat in Lissabon door de straten waait. Hij maakte een een fraai mengsel van optredens, dans en historische achtergronden. Fados werkt als een massage voor de hersenen.

A propos de Buñuel

2000 | Documentaire, Biografie

Spanje/Frankrijk 2000. Documentaire van José Luis López-Linares en Javier Rioyo. Met o.a. Manuel Mindan, Pepín Bello, Conchita Buñuel, Margarita Buñuel en Román Gularn.

Schitterende documentaire over de Spaanse cineast Luis Bu[KA6]nuel (1900-1983), gemaakt ter gelegenheid van diens honderdste geboortedag. Een opeenvolging van zeldzame beelden uit de jaren 1920, toen de cineast in de intellectuele kringen van Madrid en Parijs in het gezelschap verkeerde van mensen als Lorca en Dali. Het was trouwens samen met deze laatste dat hij zijn eerste twee films zou draaien, UN CHIEN ANDALOU (1928) en L`AGE D`OR (1930), waarmee hij de goegemeente tegen zich in het harnas zou jagen. Na nog een documentaire in Spanje, LAS HURDES (1932), zou het vijftien jaar duren alvorens zijn carri[KA2]ere als cineast goed op dreef zou komen in Mexico. Naast fragmenten uit klassiekers als LOS OLIVADOS (1950), EL (1953), NAZARIN (1959), VIRIDIANA (1961), EL ANGEL EXTERMINADOR (1962), SIMON DEL DESIERTO (1965) en de reeks Franse films die hij maakte met scenarist Jean-Claude Carrière, volgen we gesprekken met tientallen mensen die met hem gewerkt of hem persoonlijk gekend hebben, zodat we een uitstekend beeld krijgen van Buñuel als mens en als cineast. Knap scenario van Agustín Sánchez Vidal. Montage is van Fidel Collados, terwijl regisseur López-Linares de camera bediende. Een must voor filmstudenten.

Goya

1999 | Biografie, Historische film

Italië/Spanje 1999. Biografie van Carlos Saura. Met o.a. Francisco Rabal, José Coronado, Dafne Fernández, Eulalia Ramón en Joaquin Climent.

De Spaanse schilder Francisco Jos[KA1]e de Goya y Luciente leefde van 1746 tot 1828. De laatste vier jaar van zijn leven bracht hij door in exil in de Franse stad Bordeaux. Hij was begonnen met het schilderen van portretten en volkstaferelen. Hij werd hofschilder, ging veldslagen afbeelden toen de Napoleontische legers Spanje binnen vielen en legde de sociale ellende van zijn tijd vast in etsen. Hij is wellicht het beroemdst om [KL]La maja vestida[KLE] (De Naakte Maja) en [KL]Desnuda[KLE]. Op zijn 46ste was hij doof. Saura liep heel lang rond met plannen om de biopic van Goya te maken en hij heeft dit op een bijzondere wijze gedaan, die kenmerkend is voor zijn stijl. Het resultaat is verbluffend, gedraaid in de studio`s van Cinecitt[KA2]a in Rome en met tableaux vivants opgevoerd door de Catalaanse groep La Fura des Baus. Het verhaal wordt in flashback veteld, waarbij de oude Goya gespeeld wordt door Rabal en de jongere door Coronado. We gaan van de levensavond in Bordeaux, die hij doorbrengt met de veel jongere Leocadia (Ram[KA1]on) en hun dochter Rosario (Fern[KA1]andez), terug naar zijn tijd in Spanje. We zijn getuige van zijn romance met de hertogin van Alba (Verd[KA1]u) en voelen zijn sociale bewogenheid door de ellende van de oorlog en de behoudendheid van de adel. We ontdekken dat Goya een vooruitziende blik had, die trouwens ook duidelijk uit zijn schilderijen spreekt. De meester werd tegen het einde van zijn leven steeds somberder. Deze film is ongeschikt voor het grote publiek, maar liefhebbers van het werk van Saura en degenen die ge[KA3]interesseerd zijn in de grote Spaanse schilder, kunnen hun hart ophalen. De film draaide in vijf bioscopen in Amerika en leverde ruim zevenhonderdduizend dollar op. Het hoeft niemand te verbazen dat deze film vier van de tien Spaanse Oscars, de Goya`s, in de wacht sleepte: Beste Film, Beste Acteur (Rabal), Beste Vormgeving en Beste Make-up. Het scenario is van regisseur Saura. Het prachtige camerawerk is van Vittorio Storaro. Ook bekend als GOYA IN BORDEAUX en GOYA EN BURDEOS.

Tango

1998 | Romantiek, Musical, Drama, Experimenteel

Argentinië/Spanje 1998. Romantiek van Carlos Saura. Met o.a. Miguel Angel Sola, Cecilia Narova, Mía Maestro, Juan Carlos Copes en Carlos Rivarola.

Nadat zijn vrouw hem verlaten heeft werpt Mario Suarez, voormalig tango-danser, zich op het maken van een film over deze dans.

Pajarico

1997 | Experimenteel

Spanje 1997. Experimenteel van Carlos Saura. Met o.a. Eulalia Ramón, Dafne Fernandez en Alejandro Martínez.

Nadat zijn vrouw hem verlaten heeft werpt Mario Suarez, voormalig tango-danser, zich op het maken van een film over deze dans.

¡ Taxi !

1996 | Thriller, Experimenteel

Frankrijk/Spanje 1996. Thriller van Carlos Saura. Met o.a. Ingrid Rubio, Carlos Fuentes, Ágata Lys, Ángel de Andrés López en Eusebio Lázaro.

Een ondergrondse organisatie recruteert Franco-aanhangers en stuurloze jongeren uit de voorsteden van Madrid en jaagt de stad angst aan. De 18-jarige Paz probeert haar vriend weg te houden uit deze rechtsradicale groep, die Madrid wil zuiveren van junkies, homoseksuelen en illegalen.

Flamenco

1995 | Muziek, Experimenteel, Komedie

Spanje 1995. Muziek van Carlos Saura. Met o.a. Manolo Sanlúcar, Lole y Manuel, Joaquín Cortés, Farruco en Farruquito.

In de stationshal van Sevilla verzamelen zich de beste flamenco-dansers, muzikanten en zangers van het ogenblik voor een uniek concert. Voor de rollende camera's van regisseur-scenarist Saura oefenen ze zich in alle mogelijke stijlen van deze opwindende dans die ontstond in Andalusië in de jaren 1800.

Dispara!

1993 | Experimenteel

Spanje 1993. Experimenteel van Carlos Saura. Met o.a. Walter Vidarte, Antonio Banderas, Francesa Neri en Francesca Neri.

In de stationshal van Sevilla verzamelen zich de beste flamenco-dansers, muzikanten en zangers van het ogenblik voor een uniek concert. Voor de rollende camera's van regisseur-scenarist Saura oefenen ze zich in alle mogelijke stijlen van deze opwindende dans die ontstond in Andalusië in de jaren 1800.

El Sur

1992 | Drama

Spanje 1992. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Oscar Martínez, Gerardo Romano, Nini Gambler, Villanueve Cosse en Jorge Narrale.

Bibliothecaris Martinez uit Buenos Aires (dag)droomt ervan ooit terug te keren naar het landgoed van zijn familie in het Zuiden van Argentinië, waaraan hij dierbare jeugdherinneringen bewaart. Tegelijkertijd droomt hij 's nachts dat hij daar zal worden neergestoken. Als hij er uiteindelijk heen trekt, gaat hij zijn noodlot tegemoet. Een klein meesterwerk van Saura en nu al een klassieker, gebaseerd op het gelijknamige korte verhaal van Jorge Luis Borges dat slechts twee pagina's lang is. Saura schreef zelf zijn scenario en Jose Luis Alcaine verzorgde de stemmige, sobere fotografie.

Ay, Carmela!

1990 | Drama, Komedie

Italië/Spanje 1990. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Andrés Pajares, Maurizio Di Razza, Edward Zentara, Gabino Diego en Miguel A. Rellán.

Het komische duo treedt op voor de republikeinse troepen tijdens de Burgeroorlog, maar valt in handen van het leger van generaal Franco. Deze tragikomische superproduktie is een bewerking van een toneelstuk van José Sanchis Sinisterra dat veel succes had in Spanje. Het resultaat is twijfelachtig aangezien de film weinig verhaalkracht en ethiek heeft. De film werd echter om de spelprestaties van beide hoofdrollen meervoudig bekroond.

La noche oscura

1988 | Biografie, Experimenteel

Frankrijk/Spanje 1988. Biografie van Carlos Saura. Met o.a. Juan Diego, Julie Delpy, Fernando Guillén, Manuel de Blas en Fermi Reixach.

Saura,die zelf het senario schreef, schept een beeld hoe in de verschrikkelijke winter van 1577 de Karmelieten San Juan de la Cruz halfnaakt op de rug van een muilezel naar Toledo brengen om hem daar voor een kerkelijk tribunaal te slepen. Immers, in de tijd van scheuringen en inquisitie grensde het kiezen voor een leven als een arme, ongeschoeide kloosterling in vertrouwelijke dialoog met God aan ketterij, zo niet erger. Een mystieke en morbide sfeer, gehuld in weinig licht. Nacht en dood zijn als een obsessie voortdurend aanwezig in deze reis op de grenzen van de waanzin. Saura kon dit thema niet efficiënt ontwikkelen; daarnaast is er nog het slechte spel van de hoofdrolspeler. Een nieuwe mislukking van de regisseur na EL DORADO, maar met indrukwekkende beelden van Téo Escamilla.

El Dorado

1987 | Historische film

Spanje 1987. Historische film van Carlos Saura. Met o.a. Omero Antonutti, Lambert Wilson, Eusebio Poncela, Gabriela Roel en Jose Sancho.

Het verhaal van de Spaanse veroveraar Lope de Aguirre. Deze film heeft niets te maken met Herzog's AGUIRRE, DER ZORN GOTTES, zowel kwalitatief als wat wat rolbezetting betreft, hoewel de film voor Spaanse begrippen een groot budget had. Een commerciële flop, afgekraakt door de critici, van een van de zogenaamde topregisseurs van Spanje. Heel slecht. Scenario van de regisseur en het camerawerk is van Teo Escamilla.

El amor brujo

1986 | Romantiek, Musical, Muziek

Spanje 1986. Romantiek van Carlos Saura. Met o.a. Antonio Gades, Cristina Hoyos, Laura del Sol, Emma Penella en Juan Antonio Jiménez.

De derde verfilming van de opera van Manuel de Falla, waarin de danser Antonio Gades - evenals in de voorafgaande verfilming - de hoofdrol speelt. Met deze film, die volgde op BODAS DE SANGRE en CARMEN, besluit de regisseur Carlos Saura zijn trilogie over de flamenco. Het resultaat is ondanks alles zwak, houterig en doorspekt met stereotiepen.

Los Zancos

1984 | Drama

Spanje 1984. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Laura del Sol, Antonio Banderas en Francisco Rabal.

Een professor, gedeprimeerd na de dood van zijn vrouw, leert een jonge vrouw kennen waarop hij verliefd wordt. Zij haalt hem uit zijn crisissituatie. De decadentie van de overgewaardeerde Saura.

Carmen

1983 | Documentaire, Muziek, Romantiek, Drama, Musical

Spanje 1983. Documentaire van Carlos Saura. Met o.a. Antonio Gades, Laura del Sol, Cristina Hoyos, Juan Antonio Jiminez en Sebastian Moreno.

Een danser/choreograaf zoekt een danseres voor de titelrol van een flamenco-balletversie van CARMEN en vindt een jonge debutante op wie hij verliefd wordt en die weerstanden wekt binnen zijn gezelschap. Hun privé-romance gaat parallel lopen aan het drama van Merimée. Saura's tweede ballet-film volgt het schema van zijn BODAS DE SANGRE met de combinatie van repetities en uitvoering, waardoor het resultaat minder verrassend is. Het ballet is boeiend genoeg, óók door de ironie ten aanzien van Bizets folklore-clichés. Muziek van De Lucia. Op de geluidsband worden ook fragmenten uit de opera gezongen door Joan Sutherland en Mario del Monaco.

Antonietta

1982 | Biografie, Drama

Mexico/Frankrijk/Spanje 1982. Biografie van Carlos Saura. Met o.a. Isabelle Adjani, Hanna Schygulla, Carlos Bracho, Ignacio Lopez Tarso en Gonzalo Vega.

Een journalist werkt aan een boek over zelfmoord door vrouwen en komt zo op het spoor van een dweperige Mexicaanse idealiste, die aan het begin van deze eeuw haar volk intellectueel en cultureel probeerde te verheffen en na het politiek failliet van haar minnaar zich in de Parijse Notra Dame door het hart schoot. Zowel door het potentiële talent van de medewerkers als door het fascinerende feitenmateriaal een zeer teleurstellende, ongeïnspireerde film, die een saaie ondramatische geschiedenisles-met-lichtbeelden werd. Documentaire archiefopnamen benadrukken de lusteloosheid van de ensceneringen. Adjani geeft de titelrol nog enig romantisch elan, maar Schygulla is als de journaliste zó onverschillig, dat haar research geen enkele motivatie krijgt.

Dulces horas

1981 | Drama

Frankrijk/Spanje 1981. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Inaki Aierra, Assumpta Serna, Alvaro de Luna, Jacques Lalande en Luisa Rodrigo.

Een filmregisseur, die als jongen getuige is gewwest van de zelfmoord van zijn moeder, ontdekt via een oude correspondentie het ongelukkige huwelijk van zijn ouders en gaat er een biografische speelfilm van maken. Verliefdheid op de actrice van de moederrol bevrijdt hem van zijn jeugdtrauma. Het Freudiaanse scenario wordt in de regie gecompliceerd door een legpuzzel- aanpak, waarbij herinneringsbeelden (met afwisselend het jongetje en de volwassen acteur als de zoon), research en nagespeelde scènes in de tegenwoordige tijd, onnodig verwarren en tot dramatische stijlbreuken leiden. Het getroubleerde spel van de hoofdrol gaat komisch werken en Saura blijkt geen simpele romantische scènes - tussen regisseur en actrice - aannemelijk in beeld te kunnen brengen. Een miskleun.

Deprisa, deprisa

1981 | Drama, Misdaad, Familiefilm

Spanje/Frankrijk 1981. Drama van Carlos Saura. Met o.a. José Antonio Valdelomar, José Maria Hernas Roldan, Jésus Arias Aranzeque, Berta Socuéllamos Arco en Maria del Mar.

Jonge kruimeldieven betrekken serveerster [KA1]Angela (Socu[KA1]ellamos Arco) bij hun bende en beramen hun eerste grote slag: een bankoverval die noodlottig mislukt, waardoor het meisje als enige overlevende achterblijft. Nu na Franco`s dood verdekte politiek-kritische referenties niet meer nodig zijn (en Geraldine Chaplin geen inspiratie is voor psychologische verkenningen), zijn Saura's films opeens veel minder interessant geworden. Dit portret van tragisch ontspoorde, maar in de kern goedwillende jongeren onderscheidt zich in niets van vele eerdere films. Niettemin mocht hij op het filmfestival van Berlijn de Gouden Beer in ontvangst nemen voor zijn inspanning. Het scenario is van Blanca Astiasu en regisseur naar diens verhaal. Het camerawerk is van Teodoro Escamilla. Stereo.

Bodas de sangre

1981 | Drama, Experimenteel

Spanje 1981. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Antonio Gades, Cristina Hoyos, Juan Antonio, Pilar Cardenas en Carmen Villena.

Filmversie van Antonio Gades' ballet, naar Lorca's drama over een Andalusische bruiloft, die een tragedie wordt als de ex-minnaar van de bruid samen met haar vlucht en in een duel met de bruidegom sterft. Het opmerkelijke en meeslepende ballet wordt voorafgegaan door een reportage van repetities en schmink- en kostuumsessies. Het ballet zelf wordt niet louter geregistreerd, maar de film maakt van de camera een 'deelnemende danser' aan de actie met een vervoerend resultaat.

Mama cumple cien años

1979 | Komedie

Spanje 1979. Komedie van Carlos Saura. Met o.a. Geraldine Chaplin, Amparo Munoz, Fernando Fernán Gómez, Norman Brinsky en Jose Vivo.

De honderdste verjaardag van moeder brengt de gezinsleden uit Saura's ANA Y LOS LOBOS bijeen, die in de dagen vóór het feest in het ouderlijk huis hun weinig verheffende ware gezicht laten zien en van wie sommigen zelfs moeders dood beramen, zonder dat dit de uiteindelijke pret zal drukken. In eerdere serieuze films hanteerde Saura al zwarte humor en harde satire, maar in een regelrechte komedie blijken zijn grappen weinig aanstekelijk of te typisch Spaans om internationaal werkzaam te zijn. De voornaamste verdienste is dat hij ondanks de verwerpelijke of gefrustreerde personages de innigheid van hun familieband treffend en overtuigend weet te maken.

Los Ojos vendados

1978 | Drama

Spanje 1978. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Geraldine Chaplin, Jose Luis Gomez, Xabier Elorriaga, André Falcon en Lola Cardona.

Een toneelregisseur woont een conferentie over politieke martelingen bij en wil daar een voorstelling van maken. Een getrouwde burgerlijke dame laat zich als hoofdrolspeelster engageren en komt vanuit de leegte van haar bestaan tot een verregaande identificatie met haar slachtofferrol, terwijl enkele politieke pressiegroepen de première proberen tegen te houden. Saura haalt de in principe boeiende elementen en gegevens eigenlijk te veel overhoop om echt toe te komen aan zijn feitelijke thema: de passieve houding tegenover martelingen. De repetitiescènes met de Grupo Actores del CET zijn indringend en authentiek getroffen.

Elisa, vida mia

1977 | Drama, Experimenteel

Spanje 1977. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Geraldine Chaplin, Fernando Rey, Norman Briski, Isabel Mestres en Joaquin Hinojosa.

Een jonge vrouw met een in sleur verzand huwelijk bezoekt voor het eerst in twintig jaar haar geïsoleerd levende vader. Een constante verkenning van elkaars èn van eigen identiteit maakt dat die steeds meer in elkaar gaan overlopen. Tenslotte zal de vrouw na de dood van haar vader hem navolgen in zijn isolement en het door hem begonnen verhaal afschrijven. Misschien wel Saura's meest ontoegankelijke film over kunst en leven, creatie en dood, die in een doolhof-achtige structuur onlosmakelijk met elkaar verbonden worden. Chaplin en Rey geven alle abstracties menselijke overtuigingskracht mee. Het gebruik van de overbekende Satie-muziek is echter een artistieke misser.

Cría cuervos

1976 | Drama, Mysterie, Thriller

Spanje 1976. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Ana Torrent, Geraldine Chaplin, Mónica Randall, Héctor Alterio en Conchita Pérez.

Heden, verleden en fantasie lopen vloeiend door elkaar heen in deze sobere vertelling over een ongelukkige jeugd, volgens regisseur Saura een van de meest verschrikkelijke periodes in een mensenleven. Het zwijgzame, vrijwel emotieloos ogende middelpunt is achtjarig weesje Ana, die samen met haar zusjes wordt opgevoed door haar tante, maar vooral wegdroomt in herinneringen aan haar ouders. Een overduidelijke, maar soms wat te simpele allegorie over het Spanje van Franco. Winnaar van de Speciale Juryprijs op het filmfestival van Cannes.

La Prima Angelica

1974 | Drama

Spanje 1974. Drama van Carlos Saura. Met o.a. José-Luis Lopez Vasquez, Lina Canalejas, Fernando Delgado, Lola Gardona en Maria-Clara Fernandez.

Een man ziet tijdens de begrafenis van zijn moeder familieleden terug en herinnert zich zijn jeugd toen zijn vader als republikein in de burgeroorlog vocht en herinnert zich zijn nooit gedoofde liefde voor een nichtje. De film doet het heden en het verleden tot één complex geheel worden door af te zien van de gebruikelijke flash-back structuur en door de held in zijn huidige volwassenheid in zijn herinneringen te laten optreden. Het regime noodzaakte tot bedekte kritiek op het Franco-Spanje, waardoor de film soms al te theoretisch uitpakt. Een treffende rol van Lopez Vasquez.

Ana y los lobos

1973 | Drama

Spanje 1973. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Geraldine Chaplin, Fernando Fernán Gómez, José María Prada, José Vivo en Rafaela Aparicio.

Een Amerikaans kindermeisje bij een Spaanse familie ontdekt de geheimen van de diverse gezinsleden en speelt daarin uit nieuwsgierigheid en meegevoel mee tot de oude matriarche haar macht ondermijnd ziet en de zonen tegen het meisje verenigt. Een knappe film van Saura, die eerst met de geamuseerde blik van de buitenstaander meekijkt, mèt haar tot een zeker gefascineerd begrip komt, waarna de keerzijde des te wreder overkomt. Een geraffineerde allegorie van het Spanje van Franco met de repressie van leger, kerk en moraal. Het scenario is Rafael Azcona en regisseur Saura. Het camerawerk is van Luis Cuadrado. Eastmancolor, Mono.

El Jardín de las delicias

1970 | Drama, Experimenteel

Spanje 1970. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Geraldine Chaplin, José Luis Lopéz Vázquez, Francisco Pierrá, Lucy Soto en Julio Peña.

Een industrieel is na een auto-ongeval verlamd geraakt en heeft daarbij ook zijn geheugen verloren. Omdat zijn handtekening noodzakelijk is voor het vrijmaken van kapitaal op een geheime Zwitserse bankrekening, gaan zijn familieleden een rollenspel opvoeren met belangrijke momenten uit zijn vroegere leven in de hoop dat hij zijn geheugen terugkrijgt. Helaas sluit hij zich af in zijn eigen fantasiewereld. Deze scherpe satirische maatschappijkritiek resulteerde aanvankelijk in een Spaans vertoningsverbod. Deze film is echter vooral de meest heldere film van Saura en vond de ideale context voor zijn Buñuel- hommages en fantasiescènes, naast de zwarte humor en heldere portrettering.

La Madriguera

1969 | Drama

Spanje 1969. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Geraldine Chaplin, Per Oscarsson, Teresa del Rio, Emiliano Redondo en Julia Peña.

Een bourgeois-echtpaar wier huwelijk verzand is in routine en modieus comfort, krijgt door een erfenis meubilair uit het ouderlijk huis van de vrouw, zodat haar herinneringen en frustraties weer boven komen. Dit laatste wordt tot decor gemaakt van een sadomasochistisch psychodrama. Dit huwelijksdrama, dat als metafoor werkt voor de in de traditie en religieuze repressie verstikte Franco-bourgeoisie, is de voorstudie van de acht jaar later gemaakte ELISA VIDA MIA. De nog onverwerkte Buñuel-invloeden worden gecompenseerd door intens spel van Chaplin en Oscarsson. Deze film is te genieten, ondanks een hinderlijke nasynchronisatie.

Stress es tres tres

1968 | Drama

Spanje 1968. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Geraldine Chaplin, Juan Luis Galiardo, Fernando Cebrian, Profiria Sanchiz en Fernondo Sanchez Pollack.

Een ondernemer maakt met zijn vrouw en naaste medewerker een werkreis door Spanje en krijgt zodoende een vermoeden van een verhouding tussen zijn vrouw en de compagnon. Hij laat niets blijken, maar bespiedt ze van afstand om ze op heterdaad te betrappen en dan zijn wraakfantasie[KA3]en uit te voeren. Dit gebeurt echter niet; hij breekt de reis af om later nog eens alleen met de collega de tocht te maken. Films van Saura moeten voor een juiste waardering altijd in hun ontstaansperiode en nationale context worden gezien, want de driehoeksverhouding, die in satire had kunnen resulteren, is slechts een alibi voor meer maatschappelijke problemen, die voorzichtig maar onmiskenbaar kritisch worden aangepakt. Ondanks de voor Saura ongewone en aangenaam losse aanpak is de film (noodgedwongen) erg oppervlakkig en kan daardoor nauwelijks boeien.

Peppermint Frappe

1968 | Drama, Experimenteel, Mysterie

Spanje 1968. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Geraldine Chaplin, José Luis Lopez Vasquez, Alfredo Mayo, Ana-Maria Custudio en Emiliano Rodondo.

Een veertiger is verliefd op de blonde echtgenote van een oude schoolvriend die zijn liefde niet beantwoordt. Hij ontmoet een brunette die erg op haar lijkt en laat haar geleidelijk een gedaanteverwisseling ondergaan tot de gelijkenis volledig is. Vervolgens vermoordt hij het echtpaar. Deze aan Bunuel opgedragen film roept vergelijkingen op met die meester, die voor Saura nadelig uitvallen. Peppermint frappé ging in1968 op Cannes in première, maar Saura verstoorde die voorstelling. Veertig jaar later werd de gehele film aslnog op het Franse filmfestival vertoond.

La Caza

1965 | Drama, Experimenteel

Spanje 1965. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Ismael Merlo, Alfredo Mayo, Jose Maria Prado, Emilio Gutièrrez Caba en Fernàndo Sanchez Polack.

Op een hete zomerdag gaan drie vrienden op konijnenjacht, samen met bedienden van de landeigenaar en nog een jongeman. Het is een symbolische allegorie over een zichzelf overleefde bourgeoisie in het fascistische Spanje: de landeigenaar heeft geen cent meer, maar blijft feodaal tegenover zijn personeel; zijn vrienden dromen weg bij pornografie respectievelijk alcohol en SF-romannetjes. Jacht blijkt zinloos, omdat alle konijnen gestorven zijn aan myxomatose. Vroege Saura-film is overduidelijk beïnvloed door Buñuel, maar - misschien daarom wel - interessant.

Llanto por un bandido

1963 | Drama, Historische film

Frankrijk/Italië/Spanje 1963. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Francisco Rabal, Lea Massari, Philippe Leroy, Lino Ventura en Manuel Zarzo.

Een Andalusische bandiet is met zijn bende ondergedoken in de Siera Morena. Hij krijgt van de koning amnestie aangeboden, op voorwaarde dat hij behulpzaam zal zijn bij de jacht op zijn vroegere medestanders. Dit historische fresco rond de legendarische 'El tempranillo', die in de vorige eeuw leefde, heeft als co-produktie onvoldoende middelen om spectaculair te worden. De film overtuigt vooral in de huwelijksscènes van Rabal en Massari. De keuring greep destijds in en verwijderde de rolletjes van maatschappijkritische intellectuelen als revolutionairen, hoewel het gastoptreden van Buñuel als beul gespaard bleef. De Italiaanse versie werd nauwelijks gecensureerd, waardoor het mogelijk was 25 jaar later het oorspronkelijke werk te reconstrueren.

Los Golfos

1959 | Drama

Spanje 1959. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Manolo Zarzo, Luis Marín, Oscar Cruz en Juanjo Losada.

Het verhaal over vier jonge bewoners van een Madrileense buitenwijk. De eerste speelfilm van Carlos Saura en een van zijn meest respectabele werken, dat de jeugdfrustraties op een neorealistische en zeker doeltreffende wijze aansnijdt. Later zal hij een film realiseren die er bijna een herverfilming van is: DEPRISA, DEPRISA.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Carlos Saura op televisie komt.

Reageer