Fred Kohler: cast.
Er zijn 61 films gevonden.

Winterstadt

1981 | Drama

Zwitserland 1981. Drama van Bernhard Giger. Met o.a. Peter Ha, Janet Haufler, Lorenz Hugener, Reini Rühlin en Violence.

Een deprimerend, maar door zijn realisme boeiend portret van een man die emotioneel vokomen klem zit en in een hotelkamer gesprekken met zichzelf voert met gebruikmaking van een cassetterecorder.

Journey to Freedom

1957 |

Verenigde Staten 1957. Robert C. Dertano en Robert Dertano. Met o.a. Jacques Scott, Genevieve Aumont, Morgan Lane, Fred Kohler en Don Marlowe.

Een matige spionage-achtervolging met communistische agenten die een vluchteling met Amerikaanse sympathieën, in de VS opjagen.

Spoilers of the Plains

1951 | Western, Muziek

Verenigde Staten 1951. Western van William Witney. Met o.a. Roy Rogers, Penny Edwards, Gordon Jones, Grant Withers en William Forrest.

Een raket veroorzaakt oliebranden en Rogers bestrijdt het vuur met de Riders. Een boef gebruikt een verlaten oliebron voor zijn duistere praktijken.

The Vigilantes Are Coming

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Mack V. Wright en Ray Taylor. Met o.a. Robert Livingston, Kay Hughes, Guinn 'Big Boy' Williams, Raymond Hatton en Fred Kohler.

De ingekorte versie van de gelijknamige serial. Zorro vecht tegen de eigenaars van een goudmijn, die met de Russen samenwerken om Californi[KA3]e Russisch (!) te maken. Een degelijke Republic-film vol actie.

The Plainsman

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Cecil B. DeMille. Met o.a. Gary Cooper, Jean Arthur, James Ellison, Charles Bickford en Helen Burgess.

Voor dit grote westernepos had Cooper (als Wild Bill Hickok) niet DeMille`s voorkeur. Liever had hij Bill `Hopalong Cassidy` Boyd in de hoofdrol gezien. Maar achteraf viel het hem mee: Cooper deed goed werk en werd een befaamd westernacteur. Ellison haalde hij even weg bij Bill Boyds westernserie voor de rol van Buffalo Bill. De jeugdige acteur werd `ouder` gemaakt. Arthur is, als Calamity Jane, de minst overtuigende van het drietal. Bickford en zijn bende worden rijk door de verkoop van repeteergeweren aan de Indianen; daar treedt Cooper tegen op. Anthony Quinn - de schoonzoon van DeMille - speelt gedurende twee minuten een Cheyenne-Indiaan. De film eindigt triest: Hickok wordt neergeschoten door Jack McCall (Hall). Het scenario werd geschreven door Waldemar Young, Harold Lamb en Lynn Riggs. George Antheil componeerde de muziek voor deze monumentale film. Arthur Rosson was assistent-regisseur, en Victor Milner en George Robinson zorgden voor het uitstekende camerawerk.

Heart of the West

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Howard Bretherton. Met o.a. William Boyd, Jimmy Ellison, George 'Gabby' Hayes, Lynn Gabriel en Sidney Blackmer.

Een goede aflevering vol actie uit de Hopalong Cassidy-reeks. Hopalong raakt betrokken bij een ranch-oorlog, compleet met veediefstallen. De film heeft een spectaculaire ontknoping. Terecht behoorde de serie tot de populairste westernreeksen.

For the Service

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Buck Jones. Met o.a. Buck Jones, Fred Kohler, Beth Marion, Frank McGlynn en Clifford Jones.

Buck treedt voor de eerste maal als regisseur op voor zijn door hemzelf geproduceerde westernreeks. Een driedubbele functie dus voor de man die hier een regeringsverkenner speelt in Indiaans gebied.

Arizona Mahoney

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van James Hogan. Met o.a. Joe Cook, Robert Cummings, June Martell, Buster Crabbe en Marjorie Gateson.

Herverfilming van Zane Grey`s roman [KL]Stairs of Sand[KLE] (onder deze titel ook in 1929 verfilmd). Cook is een soort circusman die naar het westen komt, volstrekt onervaren. Hij krijgt te maken met outlaws. Eén en ander schijnt leuk bedoeld te zijn, maar humor is niet echt te vinden. Als de film tóch serieus wordt, wordt dat weer door pogingen leuk te zijn in de kiem gesmoord. Een matige western.

Wilderness Mail

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Forrest Sheldon. Met o.a. Kermit Maynard, Fred Kohler, Doris Brook, Dick Curtis en Syd Sailor.

Dit is één van de betere Maynard-westerns uit de begintijd. Cameraman Arthur Reed kon perfect gebruik maken van een hevige sneeuwval die te duur zou zijn geweest om in Hollywood te ensceneren. Bennett Cohen en Robert Dillon bewerkten een verhaal van James Oliver Curwood, waarin Maynard als mountie op moet treden tegen kwade elementen, vooral Kohler. Kermit was goed, maar heeft nimmer de populariteit gehaald van zijn broer Ken Maynard.

Trails End

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Al Herman. Met o.a. Conway Tearle, Claudia Dell, Baby Charlene Barry, Fred Kohler en Ernie Adams.

Scenario-schrijver Jack Jevne wist van het verhaal van James Oliver Curwood weinig te brouwen en Herman deed ook alleen maar een routineklus. Tel daarbij het magere budget van producent Mitchell Leichter en het feit dat Tearle zich helemaal niet in westerns thuisvoelde, en het resultaat is duidelijk.

Stormy

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Lew Landers. Met o.a. Noah Beery jr, Jean Rogers, J. Farrell MacDonald, Raymond Hatton en Fred Kohler.

Dit is een western rond het paard Rex, en de liefde van de jonge Beery voor het dier. Daartussen zien we het conflict tussen de twee broers MacDonald en Kohler, de eerste goed, de tweede slecht. Een doorsnee western, door Henry MacRae geproduceerd en door George Plympton en Bennett Cohen geschreven naar een verhaal van Cherry Wilson.

Lightning Triggers

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van S. Roy Luby. Met o.a. Reb Russell, Yvonne Pelletier, Fred Kohler, Jack Rockwell en Edmund Cobb.

Door een te klein budget geen beste western. Producent Willis Kent, die sinds 1928 in het vak zat, wilde na negen westerns wel doorgaan met Reb Russell maar die gaf er de brui aan. Hij en zijn paard Rebel sloten zich aan bij het Downie Brothers Circus en tourden ook nog met het Russell Brothers Circus (geen familie) door Amerika. In Coffeyville, waar eens de Daltons aan hun eind kwamen, overleed Reb op 16 maart 1978 - maar niet vergeten. Ondanks die korte carrière, slechts negen westerns, is er in de jaren zeventig een mythe rond hem gekweekt in western-kringen; in de laatste jaren van zijn leven was hij dan ook op vele western-festivals te zien.

Frisco Kid

1935 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1935. Misdaad van Lloyd Bacon. Met o.a. James Cagney, Margaret Lindsay, Ricardo Cortez, Lili Damita en Fred Kohler.

Routine drama over de Barbary Coast met Cagney die zich naar de top vecht en bijna onttroond wordt door lokale bendes. Hij wordt gered door de edele Lindsay. Gesitueerd rond 1854 in San Francisco.

Border Brigands

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Nick Grinde. Met o.a. Buck Jones, Lona Andre, Fred Kohler, Frank Rice en Edward Keane.

Jones is lid van de Canadese bereden politie (de Mounties). Hij weet binnen te dringen in de bende van Kohler teneinde de moordenaar van zijn broer te vinden.

West of the Pecos

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Phil Rosen. Met o.a. Richard Dix, Martha Sleeper, Samuel S. Hinds, Fred Kohler en Willie Best.

Milton Krims en John Twist bewerkten de roman van Zane Grey die in 1945 opnieuw verfilmd werd. James Van Trees en Russell Metty deden het goede camerawerk voor producent Cliff Reid. Dix, de held, wordt van veediefstal verdacht. Sleeper is een meisje dat zich als jongen verkleedt om in het Texas van 1865, pal na de Burgeroorlog, geen problemen te hebben. Sinds Dix haar van de verdrinkingsdood had gered kent hij haar geheim, maar hij houdt zijn mond. Een Indianenaanval en een bende outlaws van Kohler rondden het geheel af. Rosen wist er een soms amusante, soms spannende toestand van te maken; een onderhoudende western.

The Man from Hell

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Lewis D. Collins. Met o.a. Reb Russell, Fred Kohler, Ann D'Arcy, George 'Gabby' Hayes en Jack Rockwell.

De eerste van negen westerns die Reb Russell zou maken voor producent Willis Kent; in deze eerste is hij redelijk op dreef als de man van de wet die zich voor bandiet uitgeeft, teneinde de corrupte burgemeester Fred Kohler te kunnen ontmaskeren als de leider van het tuig. Melville Shyer bewerkte het verhaal van Ed Earl Repp en William Nobles deed het camerawerk.

The Last Roundup

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Henry Hathaway. Met o.a. Randolph Scott, Barbara Fritchie, Barton MacLane, Fuzzy Knight en Monte Blue.

Jack Cunningham bewerkte het boek The border legion van Zane Grey, onder welke titel al diverse verfilmingen gemaakt waren. Deze is middelmatig. Scott is de held Jim Cleve, Kohler de schurk Sam Gulden, Fritchie Scotts liefje, Joan Randall en Blue de outlaw Jack Kells. Archie Stouts camerawerk is goed, maar het geheel is te tam. Blue is eigenlijk de ster van de film.

Honor of the Range

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Cecilia Parker, Fred Kohler, Jack Rockwell en Frank Hagney.

Ken Maynard speelt een dubbelrol als een tweeling, waarvan de één sheriff is die achter zijn slechte broer aan zit. Nate Gatzert gaf dit gegeven een goede climax als Maynard en outlaw Fred Kohler het samen gaan uitvechten, maar daartussen zitten enkele onmogelijke dingen. Men wilde Kens paard Tarzan ook iets laten doen - want dat wilde het publiek nu eenmaal: alle cowboy-idolen hadden hun eigen paard. Ted McCord moest het allemaal opnemen en daarvoor soms vreemde capriolen uithalen, maar het eindprodukt is niet boven de middelmaat gekomen.

Under the Tonto Rim

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Henry Hathaway. Met o.a. Stuart Erwin, Fred Kohler, Fuzzy Knight, Verna Hillie en John Lodge.

Herverfilming van het boek van Zane Grey, bewerkt door Jack Cunningham en Gerald Geraghty. Komediant Erwin is de traagdenkende cowboy die zijn moed toch weet te bewijzen, en daarmee de hand van Hillie verovert. Hathaway regisseerde in deze tijd acht Zane Grey-westerns voor Paramount, meestal echter met Randolph Scott in de hoofdrol, die er zelf tien speelde. Archie Stout was de cameraman, nadat hij van kleine maatschappijen naar Paramount was overgestapt.

The Wolf Dog

1933 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1933. Avonturenfilm van Colbert Clark en Harry Frazer. Met o.a. Rin-Tin-Tin Jr, George Lewis, Frankie Darro, 'Boots' Mallory en Hale Hamilton.

Serial in twaalf hoofdstukken. Een matige serial rond de bekende hond, de Jr die in de jaren dertig in vele films de ster was. De jonge Darro is de erfgenaam van een groot fortuin en zijn beschermer, Hamilton, aast op het geld. Lewis weet te voorkomen dat de jongen zijn centjes kwijt raakt. Deze Mascot-serial deed het niet goed.

The Fiddlin' Buckaroo

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Ken Maynard. Met o.a. Ken Maynard, Gloria Shea, Fred Kohler, Frank Rice en Jack Rockwell.

Ken Maynard was regisseur, producent en hoofdrolspeler, met Nate Gatzert als de vaste scenarist en Ted McCord als de vaste cameraman. Maynard is een man van de wet die onschuldig in de gevangenis belandt. Hij ontsnapt om de ware schuldigen, Fred Kohler en diens bende, te grijpen. Maynard maakte in die tijd ook platen - zeer zeldzaam, maar in 1985 werd een elpee met onder andere Ken Maynard-titels uitgebracht.

Ship of Wanted Men

1933 | Misdaad, Mysterie

Verenigde Staten 1933. Misdaad van Lew Collins. Met o.a. Dorothy Sebastian, Fred Kohler, Leon Waycott en Jason Robards sr.

Een onderschat melodrama over ontsnapte gevangenen die een boot kapen en richting Midden-Amerika vertrekken.

Wild Horse Mesa

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Henry Hathaway. Met o.a. Randolph Scott, Sally Blaine, Fred Kohler, James Bush en George 'Gabby' Hayes.

Een uitstekende herverfilming van Zane Grey's boek, door Frank Clark en Harold Shumate bewerkt en door Hathaway met zorg voor de onderlinge relaties gemaakt. Arthur Todd deed het fijne camerawerk. Kohler is de schoft die met prikkeldraad probeert paarden te vangen, Scott de held die dit wil verhinderen maar niet kan voorkomen dat Kohler vertrapt wordt onder de hoeven van de woedende paarden. Het was een van de tien Grey-westerns die Scott maakte voor Paramount tussen 1932 en 1935, de eerste westerns na zijn filmdebuut in 1929. In 1962 zou hij met de western RIDE THE HIGH COUNTRY zijn schitterende carrière beëindigen.

The Fourth Horseman

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Hamilton MacFadden. Met o.a. Tom Mix, Margaret Lindsay, Fred Kohler, Raymond Hatton en Rosita Marstini.

Kohler is weer eens een bendeleider - treinrovers ditmaal - en Tom Mix moet het tegen hem opnemen. Uiteraard lukt hem dat en tussen de bedrijven door verklaart Tom ook nog zijn liefde aan Lindsay. In kleinere rollen zien we diverse acteurs die later bekend zouden worden.

Texas Bad Man

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Edward Laemmle. Met o.a. Tom Mix, Lucille Powers, Fred Kohler, Edward LeSaint en Willard Robertson.

Het scenario van deze Tom Mix-western laat helaas te wensen over. Maar de titelheld is goed op dreef. Hij infiltreert in de bende van Kohler en maakt zo een einde aan diens praktijken. Het camerawerk van de Mix-serie was in 1932 en 1933 in handen van Dan Clark, de persoonlijke favoriet van Mix. Clark was inderdaad in staat perfect werk af te leveren, zoals ook voor deze film.

Rider of Death Valley

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Albert Rogell. Met o.a. Tom Mix, Lois Wilson, Fred Kohler, Forrest Stanley en Willard Robertson.

Wilson komt naar het westen om de mijn van haar vermoorde broer in bezit te nemen. Kohler en trawanten zijn eveneens op zoek naar de mijn en Mix moet zorgen dat Wilson krijgt wat haar toekomt. Een uitstekende western met veel sfeer en voldoende actie. Het scenario is van Jack Cunningham naar een verhaal van hem en Stanley Bergerman. Het camerawerk is van Daniel B. Clark.

Carnival Boat

1932 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1932. Drama van Albert S. Rogell. Met o.a. William Boyd, Ginger Rogers, Edgar Kennedy, Marie Prevost en Fred Kohler.

Plezierig filmpje met een jonge Ginger Rogers die de toekomstplannen van held Boyd lijkt te gaan veranderen. Veel actie, maar ook romantiek, met verve geregisseerd door Rogell. Leuke rollen van vooral Kennedy en Sweet, die helaas een jaar later omkwam bij een vliegtuigongeluk.

Other Men's Women

1931 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1931. Drama van William A. Wellman. Met o.a. Grant Withers, Mary Astor, Regis Toomey, James Cagney en Joan Blondell.

Een driehoeksverhouding binnen het milieu van spoorwegemployé's; interessant melodrama, in sommige opzichten oubollig, maar levendig qua sfeer en met een grootse actiescène aan het eind. Cagney en Blondell hebben bijrollen. Scenario van Claude Fulton en William K. Wells. Camerawerk van Barney McGill.

Fighting Caravans

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Otto Brower en David Burton. Met o.a. Gary Cooper, Lili Damita, Ernest Torrence, Fred Kohler en Tully Marshall.

Geweldige bezetting in deze opwindende, duur opgezette versie van de roman van Zane Gray. Cooper speelt Clint Belmet, een gids van een karavaan die de zwoele Damita het hof maakt. De climax, een aanval van indianen bij een oversteekplaats levert uitstekende actie op. Een groot deel van het filmmateriaal is nog een keer gebruikt in WAGON WHEELS (1934) en in talloze B-films.

Under A Texas Moon

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Michael Curtiz. Met o.a. Frank Fay, Raquel Torres, Myrna Loy, Armida en Noah Beery sr.

Een westernkomedie, voor de liefhebbers een geslaagde. Fay is de Don Juan van het Wilde Westen die regelmatig in gezang uitbarst om zijn liefde te verklaren en heel wat mooie senorita's zijn aandacht schenkt. Daarnaast wordt er jacht gemaakt op een stel veedieven die een prijs op hun hoofd hebben staan. Gordon Rigby schreef het scenario naar het verhaal Two-gun Man van Edward Stewart White, dat eerder in 1926 onder deze titel was verfilmd, maar dan serieus, met Fred Thomson. William Rees deed het camerawerk.

The Light of Western Stars

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Otto Brower en Edwin H. Knopf. Met o.a. Richard Arlen, Mary Brian, Harry Green, Regis Toomey en Fred Kohler.

Een uitstekende, actievolle, 3e verfilming van het boek van Zane Grey en tevens de eerste sprekende western van een Grey-roman. In deze versie wordt het boek niet zo nauwkeurig aangehouden als in de andere versies en Arlen heeft hier de naam Dick Bailey. Maar knokken moet hij toch om de hand van Brian tegen outlaw Kohler en haar vriend Toomey.

The Lash

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Frank Lloyd. Met o.a. Richard Barthelmess, Mary Astor, Fred Kohler, Marian Nixon en James Rennie.

Een goede en verzorgde western met een glansrol voor Barthelmess. Hij keert rond 1850 terug naar het ouderlijk huis in Californi[KA3]e, waar Amerikaanse slechteriken bezig zijn het land te stelen van de van origine Spaanse ranchers. Bradley King baseerde zijn scenario op de roman [KL]Adios[KLE] van Lanier Bartlett en Virginia Stivers Bartlett. Ernest Haller was de cameraman (hij zou voor GONE WITH THE WIND een Oscar krijgen). Regisseur Lloyd won later 2 Oscars.

Hell's Heroes

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van William Wyler. Met o.a. Charles Bickford, Raymond Hatton, Fred Kohler, Fritzi Ridgeway en Maria Alba.

De eerste sprekende filmversie van Peter B. Kynes The Three Godfathers - door Tom Reed bewerkt. Bickford, Hatton en Kohler zijn drie bandieten die, achtervolgd door de justitie, zich ontfermen over een baby in de woestijn. Ze zetten daarbij hun leven op het spel. Wyler maakte een verfilming vol actie waardoor het een onderhoudend geheel werd.

Tide of Empire

1929 | Western, Zwijgende film

Verenigde Staten 1929. Western van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. Tom Keene, George Fawcett, William Collier jr, Fred Kohler en James Bradbury sr.

Deze groots opgezette western is redelijk goed. Dermod D'Arcy (Keene), de held, wint een ranch, maar omwille van de lieve dochter Josephita (Adorée) ziet hij ervan af. Hij gaat op zoek naar goud, maar Josephita's vader pleegt zelfmoord en de omgeving wordt door een bende outlaws bedreigd. Dermod keert als held terug: hij redt het leven van haar broer en krijgt de hand van Josephita. Waldemar Young bewerkte het verhaal van Peter B. Kyne tot een script. De muziek is speciaal gecomponeerd voor de gerestaureerde versie door Rainer Viertlböck met het ensemble 'Alan, mein Freund'.

The Spieler

1929 | Drama

Verenigde Staten 1929. Drama van Tay Garnett. Met o.a. Alan Hale, Renée Adorée, Clyde Cook, Fred Kohler en Fred Warren.

Hale en Cook spelen de clown omwille van Adoree, die bedreigd wordt door de zwaargewicht Kohler. Ze vormen een paar apart in dit goed geregisseerde verhaal. Garnett schept spanning en sfeer en de fotografie van Arthur Miller is een pluspunt. De film heeft vaart, biedt onderhoudend amusement en is het aanzien waard. GB- titel: THE SPELLBINDER.

The Dummy

1929 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1929. Drama van Robert Milton. Met o.a. Ruth Chatterton, John Cromwell, Fredric March, Fred Kohler en Mickey Bennett.

Debuut van March in een van de eerste geluidsfilms waarin de technische onvolkomenheden waarneembaar zijn. Mickey Bennett houdt zich voor doofstomme om de kidnappers van Chattertons kind op te sporen. Werd eerder gemaakt in 1917.

The Case of Lena Smith

1929 | Drama

Verenigde Staten 1929. Drama van Josef von Sternberg. Met o.a. Esther Ralston, James Hall, Fred Kohler, Lawrence Grant en Gustav von Seyffertitz.

Zwijgende film over een boerenmeisje (Ralston) dat in verwachting raakt van een jonge legerofficier in het Oostenrijk van het eind van de vorige eeuw. Hij pleegt zelfmoord als zijn vader hen hun baby afneemt.

Stairs of Sand

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Otto Brower. Met o.a. Wallace Beery, Jean Arthur, Philips R. Holmes, Fred Kohler en Chester Conklin.

Beery rooft de spaarcentjes van Arthur bij een postkoetsoverval. Dat dwingt haar bij saloonbaas Kohler in dienst te treden. Die krijgt romantische gevoelens voor haar, evenals Beery. Arthur zelf valt echter op het groentje uit het oosten, Holmes. Eén en ander krijgt een dramatisch accent als Beery bij een overval gewond raakt en Holmes de schuld op zich neemt. Beery, getroffen door diens aanhankelijheid, zorgt ervoor dat Arthur Holmes net op tijd van de galg kan redden. Gemaakt naar het gelijknamige boek van Zane Grey, dat in 1936 opnieuw werd verfilmd als ARIZONA MAHONEY. Veteraan Rex Wimpy deed hier het goede camerawerk.

Say It With Songs

1929 | Musical, Drama

Verenigde Staten 1929. Musical van Lloyd Bacon. Met o.a. Al Jolson, Marian Nixon, Davey Lee, Fred Kohler en Holmes Herbert.

Jolson doodt per abuis een man en wordt gevangen gezet. Een sentimenteel filmpje met slechts enkele hoogtepunten die eigenlijk alleen voor Jolson-fans de moeite waard zijn. Het verhaal is van Darryl Zanuck en Harvey Gates.

The Vanishing Pioneer

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van John Waters. Met o.a. Jack Holt, Sally Blane, William Powell, Fred Kohler en Guy Oliver.

In de reeks van Zane Grey-westerns die Paramount met Holt maakte was deze afwijkend omdat Grey een origineel verhaal leverde in plaats dat er een roman van hem verfilmd werd. J. Walter Ruben bewerkte het en C. Edgar Schoenbaum was cameraman. Deze western draait om het verkrijgen van waterrechten, waar de ranchers sterk afhankelijk van zijn. Powell en de corrupte sheriff Kohler willen zo de macht in de omgeving in handen krijgen. Jack gaat ze echter te lijf. Jack Holt (1888-1951, ware naam Charles John Holt) was de vader van de hier nog jeugdige Tim, pas 18 jaar oud, die later zelf een westernster zou worden en hier zijn debuut maakt.

The Drag Net

1928 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1928. Misdaad van Josef von Sternberg. Met o.a. George Bancroft, Evelyn Brent, William Powell, Leslie Fenton en Fred Kohler.

Ex-detective Bancroft gaat aan de drank in de veronderstelling dat hij zijn vriend heeft vermoord tijdens een schietpartij. Wanneer blijkt dat hij de dodelijke kogel niet heeft afgevuurd, zet hij de fles neer en begint hij met eveneens goed spelende Brent aan de jacht op de dader. Een van de betere crimi's uit die jaren.

Underworld

1927 | Misdaad

Verenigde Staten 1927. Misdaad van Josef von Sternberg. Met o.a. Clive Brook, Evelyn Brent, George Bancroft, Larry Semon en Fred Kohler.

Dit prototype van de gangsterfilm, nog uit het zwijgende tijdperk, zorgde indertijd voor grote sensatie. Bancroft is schitterend als Bull Weed, die het opneemt tegen Rolls Royce (Brook). Geïnspireerde regie van Von Sternberg, opvallend camerawerk van Bert Glennon, en de mooie Brent als Feathers maken de film tot een klassieker. De film kwam uit in de eerste bioscoop (in New York) die dag en nacht geopend was en maakte Von Sternberg binnen 24 uur beroemd. Ben Hecht kreeg de eerste Oscar voor het oorspronkelijk verhaal, dat door Robert H. Lee tot scenario werd bewerkt.

The Gay Defender

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Gregory La Cava. Met o.a. Richard Dix, Thelma Todd, Fred Kohler, Jerry Mandy en Robert Brower.

Een western die zich afspeelt in het midden van de vorige eeuw in Californië, waar een man onschuldig wordt veroordeeld maar de ware dader weet te ontmaskeren. De tijd van de goudkoorts en de tijd van Joaquin Murietta - gespeeld door Dix. Ray Harris, Sam Mintz en Kenneth Raisbeck waren de scenaristen; Edward Cronjager was de cameraman.

Shootin' Irons

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Richard Rosson. Met o.a. Jack Luden, Sally Blane, Fred Kohler, Richard Carlyle en Loyal Underwood.

Luden redt Carlyle en dochter Blane, maar ontdekt dat hij gezocht wordt voor iets dat hij niet gedaan heeft. Liefdesconcurrentie tussen rancher Luden en zijn voorman Kohler brengt de laatste tot vuil spel - maar alles komt goed. J. Walter Ruben bewerkte het verhaal van Richard Allen Gates; Henry Gerrard was de cameraman. Luden, als John Luden in 1902 geboren, debuteerde in 1926 en was een druk bezet acteur in zijn tijd, met af en toe een western. In 1938 speelde hij een westernserie voor Columbia; hij bleef actief tot in de jaren veertig.

Open Range

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Clifford S. Smith. Met o.a. Betty Bronson, Lane Chandler, Fred Kohler, Bernard Siegel en Guy Oliver.

Robert Clinton Oakes, geboren in 1901, maakte als Lane Chandler zijn filmdebuut bij Paramount, een concurrent van Gary Cooper. De studio liet hem na een half dozijn films vallen maar Chandler zou nog in talloze westerns spelen. In 1965 eindigde zijn carrière en hij stierf in 1972. Hier is hij een cowboy op Bronsons ranch. Zij gelooft in zijn onschuld en biedt hem een schuilplaats tot Kohler en Siegel ontmaskerd kunnen worden. John Stone en J. Walter Ruben bewerkten het Zane Grey-verhaal. Hal Rosson was de cameraman.

The Thundering Herd

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van William K. Howard. Met o.a. Jack Holt, Lois Wilson, Noah Beery sr, Raymond Hatton en Charles Ogle.

Naar de gelijknamige roman van Zane Grey uit hetzelfde jaar, door Lucien Hubbard bewerkt. Het werd een fijne verfilming en cameraman Lucien Andriot deed een goede job. Holt, de buffeljager, wordt verliefd op Wilson, dochter van de schurk Beery, die om het leven komt bij een Indianen-opstand naar aanleiding van een nutteloze slachting door blanken onder de buffels. Grey was een van de populairste western-schrijvers. Hij werd geboren in 1872 als Pearl Gray, zoon van Lewis Gray en Josephine Zane, en publiceerde in 1903 zijn eerste roman. Tientallen westerns zijn op zijn boeken gebaseerd.

The Prairie Pirate

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Edmund Mortimer. Met o.a. Harry Carey, Jean Dumas, Lloyd Whitlock, Trilby Clark en Robert Edeson.

Een western waarin Dumas, het meisje van Carey, vermoord wordt. Carey zweert wraak en gaat op jacht naar de moordenaar. Anthony Dillon bewerkte het verhaalThe Yellow Seal van W.C. Tuttle. George Benoit was de cameraman.

Riders of the Purple Sage

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Beatrice Burnham, Arthur Morrison, Warner Oland en Fred Kohler.

Een politieman op zoek naar de schurk (Oland) die zijn zuster (Burnham) verleidde. Fascinerende verwikkelingen in dit verhaal, voor het eerst verfilmd in 1918, later in 1931 en 1941. Mix verfilmde ook het vervolg, THE RAINBOW TRAIL, dat ook in 1918 en 1931 werd verfilmd.

The Iron Horse

1924 | Western, Zwijgende film

Verenigde Staten 1924. Western van John Ford. Met o.a. George O'Brien, Madge Bellamy, Cyril Chadwick, Fred Kohler en Gladys Hulette.

Dit is het grote epos rond de aanleg, dwars door Amerika, van een spoorweg, en van de ontberingen en Indianenaanvallen die de bouwers moeten doorstaan en weerstaan. O`Brien is op zoek naar de moordenaar van zijn vader, Kohler, en wordt onderweg verliefd op Bellamy. Duizenden figuranten (een compleet regiment van US Cavalery, drieduizend spoorwegarbeiders, duizend Chinese gastarbeiders, achthonderd Sioux- en Pawnee Indianen, dertienhonderd bizons en tienduizend jonge ossen uit Texas) maakten de film mogelijk. Ford leverde perfect werk af, ook al lijkt het nu wat aan de langzame kant. George Schneiderman en Burnett Guffey maakten heel treffende beelden. Dit westernepos zou het genre, na het succes van THE COVERED WAGON, nog meer naar voren halen. O'Brien startte hier zijn carrière als ster na in 1922 zijn filmdebuut gemaakt te hebben. Charles Kenyon en John Russell schreven het verhaal dat door Kenyon tot scenario bewerkt werd. Het was ook Ford's eerste grote western na tientallen serie-westerns met Harry Carey, Hoot Gibson en Buck Jones. Sinds 1916 was Ford actief in westerns. Gerestaureerd door David Gill en Kevin Bronlow en voorzien van nieuwe begeleidende muziek van Erno Rappee. Voorzien van met de hand ingekleurde beelden.

Fighting Fury

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Clifford S. Smith. Met o.a. Jack Hoxie, Helen Holmes, Fred Kohler, Duke Lee en Bert De Marc.

Drie man hebben de ouders van Jack Hoxie vermoord, drie man moeten dus sterven. Jack op wraaktocht! Triple Cross For Danger van Walter Coburn werd tot scenario verwerkt door Isadore Bernstein. Harry Neumann was de cameraman.

Three Who Paid

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Colin Campbell. Met o.a. Dustin Farnum, Fred Kohler, Bessie Love, Frank Campeau en Robert Daly.

Farnum is onderweg om de moord door drie mannen op zijn broer te wreken. Joseph Franklin Poland bewerkte een verhaal van George Owen Baxter. Don Short was de cameraman.

The Red Warning

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Robert North Bradbury. Met o.a. Jack Hoxie, Elinor Field, Fred Kohler, Frank Rice en Jim Welsh.

Kohler wil de ranch van Field, maar Hoxie en vriend Rice snellen te hulp en nemen het tegen Kohler op. Het scenario is van Isadore Bernstein en het camerawerk is van William Nobles.

The Eleventh Hour

1923 | Avonturenfilm, Mysterie

Verenigde Staten 1923. Avonturenfilm van Bernard J. Durning. Met o.a. Buck Jones, Shirley Mason, Richard Tucker, Alan Hale en Walter McGrail.

Louis Sherwin bewerkte het boek van Lincoln J. Carter. In plaats van het zadel komen we Buck Jones tegen als hoofd van de Amerikaanse inlichtingendienst, die de plannen van Alan Hale - een waanzinnige prins die de wereld wil beheersen - onmogelijk moet maken. Allemaal best aardig, maar deze films, die Buck rond 1923 maakte, deden weinig voor zijn persoonlijke populariteit, die op westerns was gebaseerd.

Shadows of the North

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Robert F. Hill. Met o.a. William Desmond, Virginia Brown Faire, Fred Kohler, William Welsh en Albert Hart.

Een western die zich afspeelt in Canada, waar Desmond en zijn vader een mijn hebben. Als de zoon het leger ingaat, wordt pa door een paar lieden vermoord. Teruggekomen neemt de zoon wraak op de moordenaars. Paul Schofield bewerkte The Skyline of Spruce van Edison Marshall. Harry Fowler was de cameraman.

North Of Hudson Bay

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van John Ford. Met o.a. Tom Mix, Kathleen Key, Jennie Lee, Frank Campeau en Eugene Pallette.

Een spannende western die zich afspeelt in Canada. Daarheen gaat Mix als hij hoort dat zijn broer goud heeft gevonden. Die wordt echter vermoord en diens partner wordt aangezien voor de moordenaar. Als Tom de onschuldige man in bescherming wil nemen, moet hij eenzelfde marteling ondergaan, maar zij beiden weten te ontsnappen en de jacht door de wildernis begint. Uitstekende effecten, Ford begint in zijn element te raken. Jules Furthman was de scenarist en Daniel Clark de cameraman. Het was de tweede maal dat Ford en Mix samenwerkten.

Hell's Hole

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Emmett J. Flynn. Met o.a. Buck Jones, Maurice B. Flynn, Eugene Pallette, George Siegman en Ruth Clifford.

Redelijke western, waarin Jones en maatje Flynn uit de trein worden gesmeten omdat ze geen kaartjes hebben. Buck droomt dan voor zich weg en wat hij droomt, krijgen we in de film te zien: een avontuurlijk leven, waarin zijn vriend een trein overvalt, er eindelijk geld op tafel komt enz. tot de droom uit is en de realiteit de aandacht weer opeist. Bernard McConville bewerkte het verhaal van George Scarborough.

Trimmed

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Harry Pollard. Met o.a. Hoot Gibson, Patsy Ruth Miller, Alfred Hollingsworth, Fred Kohler en Otto Hoffman.

Gibson wordt tot sheriff gekozen op aansporing van de plaatselijke politieke baas, Hoffman. Die neemt aan dat Gibson makkelijk te manipuleren is. Als deze eenmaal achter zijn vieze zaakjes komt, blijkt de man zich ernstig vergist te hebben. Het verhaal Trimmed and Burning van Hapsburg Liebe werd bewerkt door Arthur Statter en Wallace Clifton. Men moet Pollard niet verwarren met de komiek 'Snub', die ook Harry heette. De regisseur was aanvankelijk ook acteur maar sinds 1914 was hij als regisseur werkzaam. Hij leefde van 1883 tot 1934. De befaamde cameraman Sol Polito werkte bij deze film voor het eerst met Gibson samen.

The Stampede

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Francis Ford. Met o.a. Texas Guinan, Francis Ford, Frederick Moore, Jean Carpenter en Vale Rio.

Ford zit met een kind dat geen moeder heeft. Gelukkig voor hem komt Guinan in zijn leven. Eugenie Kremer schreef het verhaal, dat door Kingsley Benedict werd bewerkt. Mary Louise Cecille Guinan, beter bekend als Texas Guinan, debuteerde in 1917 en speelde de hoofdrol in een paar dozijn korte westerns voor diverse maatschappijen. Daardoor werd ze vrij populair. Deze film is er één uit een serie van acht met normale lengte voor producent Victor Kremer in 1920/21. Daarmee was haar carrière ongeveer afgelopen. In 1929 maakte ze haar laatste twee films. Ze overleed aan darminfectie in 1933, precies in het jaar waarin ze een comeback probeerde met BROADWAY THRU A KEYHOLE.

Partners of the Tide

1921 | Drama

Verenigde Staten 1921. Drama van L.V. Jefferson. Met o.a. Jack Perrin, Marion Faducha, Gordon Mullen, Daisy Robinson en Gertrude Norman.

Drama en romantiek lopen door elkaar in het scenario van producent Irvin Willat (1892-1976; hij regisseerde ook veel films sinds 1917) over de liefde van zowel Perrin als Mullen voor Robinson. De climax komt wanneer het schip van Gertrude Norman gesaboteerd wordt en er onderwater gegaan moet worden om de schade op te nemen. Jack zette zijn carrière voort met tien 20m durende westerns voor Universal, alle uit 1921, op één na door Edward Laemmle geregisseerd: THE KNOCKOUT MAN, THE GUILTY TRIAL, THE OUTLAW, DOUBLE-CROSSED, FIGHTING BLOOD, STAND UP AND FIGHT, THE VALLEY OF THE ROGUES, THE DANGER MAN, BORTH BARRELS en RIM OF THE DESERT.

Cyclone Bliss

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Francis Ford. Met o.a. Jack Hoxie, Frederick Moore, Evelyn Nelson, Fred Kohler en Steve Clemento.

Kohler is de moordenaar van Jacks vader en doodt daarna ook de vader van Evelyn Nelson. Daarna wil hij van Jack Hoxie en Nelson af maar bijt zijn tanden stuk op Jack, die Nelson in bescherming neemt. William Nobles was de cameraman voor producent Ben Wilson.

The Tiger's Trail

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van Robert Ellis en Paul Hurst. Met o.a. Ruth Roland, George Larkin, Mark Strong, George Field en Easter Walters.

Hindoestaanse Tiger-God-aanbidders en outlaws pogen in deze western-serial (in vijftien hoofdstukken) Roland te ontnemen wat haar toekomt. Alles draait om een goudmijn. The long arm heette het oorspronkelijke verhaal van Arthur Reeve en Charles Logue, maar Gilson Willets en Frank Leon Smith maakten er iets totaal anders van. De serial sloeg bij het actie-publiek in ieder geval goed aan.