William Bowers (1916-1987): scenario en productie.
Er zijn 12 films gevonden.

Support Your Local Sheriff!

1969 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1969. Western van Burt Kennedy. Met o.a. James Garner, Joan Hackett, Walter Brennan, Harry Morgan en Henry Jones.

Een dik aangezette wild-westparodie waarin de laconieke Garner de bandieten te slim af is, gewoon door zijn hersens te gebruiken terwijl hij de verstrooide Hackett het hof maakt. Niet zo grappig als het had gekund, maar toch best aardig. Scenario van William Bowers, camerawerk van Harry Stradling, Jr.

The Last Time I Saw Archie

1961 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1961. Komedie van Jack Webb. Met o.a. Robert Mitchum, Jack Webb, Martha Hyer, France Nuyen en Louis Nye.

Webb speelde en regisseerde deze vervelende soldatenkomedie over bedrieger Mitchum toen hij vrij had van DRAGNET.

The Sheepman

1958 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1958. Western van George Marshall. Met o.a. Glenn Ford, Shirley MacLaine, Leslie Nielsen, Mickey Shaughnessy en Edgar Buchanan.

Deze wat overgewaardeerde western heeft een komische noot die soms niet terecht is. Ford komt met een kudde schapen aan in het gebied waar rancher Nielsen de dienst uitmaakt. Nielsen wil de dieren niet in zijn buurt te hebben, en hij probeert eerst op vredelievende wijze - en later hardhandig - Ford en zijn kudde weg te krijgen. Shaughnessy is komisch, maar het neerschieten van schaapherder Gonzalez-Gonzalez is helemaal niet humoristisch. De film is niet echt grimmig, terwijl dat wel bij een dergelijke actiefilm hoort. James Edward Grant schreef het verhaal dat door William Bowers Grant en William Roberts bewerkt werd. Het camerawerk is van Robert Bronner.

The Law and Jake Wade

1958 | Western

Verenigde Staten 1958. Western van John Sturges. Met o.a. Robert Taylor, Richard Widmark, Patricia Owens, Robert Middleton en Henry Silva.

Taylor, sheriff in New-Mexico, was ooit lid van de gangsterbende van Widmark. Wanneer hij hoort dat deze laatste in een stadje in de buurt wacht op de galg, gaat hij hem bevrijden, als aflossing van een oude schuld. Widmark gijzelt echter Taylors verloofde Owens, om hem te dwingen de plaats te tonen waar hij hun laatste buit verborgen houdt. Goede western vol actie van Sturges, die twee ex-vrienden als dodelijke vijanden tegenover elkaar plaatst. Uitstekende rollen van twee topacteurs uit die tijd. William Bowers bewerkte de roman van Marvin H. Albert tot een opwindende maar typische paardenopera, waarin we alle elementen aantreffen, tot de obligate Indianenaanval toe, die eigen zijn aan het genre. Robert Surtees was verantwoordelijk voor de fotografie, en als de muziek u bekend in de oren klinkt, klopt dat, want de thema's zijn ontleend aan andere MGM-films. Gedraaid in CinemaScope.

She Couldn't Say No

1954 | Komedie

Verenigde Staten 1954. Komedie van Lloyd Bacon. Met o.a. Jean Simmons, Robert Mitchum, Edgar Buchanan, Arthur Hunnicutt en Wallace Ford.

Charlie Chaplin-regisseur Bacon maakte in 1932 ook al een film met de titel She Couldn't Say No. Zijn 1954-versie is een redelijke comedy over de jonge vrouw Corby (Simmons) die rijk is geworden door olie en die de mensen uit haar geboorteplaats nu wil bedanken voor hun steun van vroeger. Maar de dorpelingen zijn niet zo blij met het geld en de aandacht. Dokter Sellers (Mitchum) nog wel het minst, maar hij wordt wel verliefd op Corby. In Engeland werd de film uitgebracht onder de titel Beautiful But Dangerous, refererend naar de vis Hercules die de sportieve dokter ooit aan de haak hoopt te slaan.

Split Second

1953 | Romantiek, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1953. Romantiek van Dick Powell. Met o.a. Stephen McNally, Alexis Smith, Jan Sterling, Paul Kelly en Richard Egan.

Een zeer bekwame bezetting geeft klasse aan het verhaal van de ontsnapte en veroordeelde McNally die mensen gijzelt op een plek waar bommen worden getest. De oorspronkelijke versie was 3- D.

The San Francisco Story

1952 | Western, Drama

Verenigde Staten 1952. Western van Robert Parrish. Met o.a. Joel McCrea, Yvonne De Carlo, Sidney Blackmer, Richard Erdman en Florence Bates.

Goed opgebouwde western, geschreven door Daniel Beauchamp naar de roman Vigilante van Richard Summers. In het Californië van 1856 is Blackmer een corrupte politicus die een eigen rijk wil opbouwen d.m.v. terreur. Krantenuitgever Stevens roept de burgerij op tegen Blackmer in actie te komen. Hij krijgt steun van de rijke mijneigenaar McCrea, die tevens kapitein van de burgerwacht is. John Seitz was de cameraman.

The Gunfighter

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Henry King. Met o.a. Gregory Peck, Jean Parker, Helen Westcott, Karl Malden en Millard Mitchell.

Meesterwerkje van King, geschreven door William Bowers en William Sellers naar een verhaal van Bowers en Andre de Toth, zelf regisseur van westerns. Deze western is dreigend in beeld gebracht door cameraman Arthur Miller. Peck speelt een glansrol als Ringo, de revolverheld die op leeftijd komt. Hij zoekt zijn vrouw Westcott en zijn kleine zoontje op, en wil graag met hen weer een normaal gezin vormen. Maar dan komt de fanaat Homeier opdagen, een jochie dat op faam uit is, en de grote meester zowaar neerschiet. Stervend zegt Peck hem dat hij nimmer meer rust zal vinden, want iedereen wil nu sneller zijn dan hij. Een der beste westerns ooit gemaakt, gedomineerd door de magistrale Peck.

Abandoned

1949 | Film noir

1949. Film noir van Joe Newman. Met o.a. Raymond Burr, Dennis O'Keefe, Gale Storm en Marjorie Rambeau.

Meesterwerkje van King, geschreven door William Bowers en William Sellers naar een verhaal van Bowers en Andre de Toth, zelf regisseur van westerns. Deze western is dreigend in beeld gebracht door cameraman Arthur Miller. Peck speelt een glansrol als Ringo, de revolverheld die op leeftijd komt. Hij zoekt zijn vrouw Westcott en zijn kleine zoontje op, en wil graag met hen weer een normaal gezin vormen. Maar dan komt de fanaat Homeier opdagen, een jochie dat op faam uit is, en de grote meester zowaar neerschiet. Stervend zegt Peck hem dat hij nimmer meer rust zal vinden, want iedereen wil nu sneller zijn dan hij. Een der beste westerns ooit gemaakt, gedomineerd door de magistrale Peck.

The Countess of Monte Cristo

1948 | Komedie

Verenigde Staten 1948. Komedie van Frederick de Cordova. Met o.a. Sonja Henie, Olga San Juan, Dorothy Hart, Michael Kirby en Arthur Treacher.

Henie en San Juan, twee dienstertjes, krijgen een rolletje aangeboden in een film die in Oslo wordt opgenomen. Het getier van de regisseur werkt hen echter zodanig op de heupen, dat ze verdwijnen met de auto en de bontmantel die ze voor de film moesten dragen. Ze steken de grens over, en Henie laat zich in een hotel inschrijven als de Gravin van Monte Cristo. Daar ontmoeten ze een graaf, die in werkelijkheid een beruchte juwelendief is. En omdat Henie toch in de buurt is, wordt er een ijsshow georganiseerd. Belachelijk operette-gegeven, dat nu hopeloos verouderd overkomt. Als actrice heeft Henie nooit veel betekend en nu brengt ze er evenmin veel van terecht, maar zodra ze de schaatsen aan heeft vliegen de vonken ervanaf. William Bowers baseerde zijn scenario op een verhaal van Walter Reisch, dat in 1933 al werd verfilmd door Karl Freund, met Fay Wray in de hoofdrol. Edward Cronjager deed camera.

The Web

1947 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1947. Drama van Michael Gordon. Met o.a. Ella Raines, Edmond O'Brien, William Bendix, Vincent Price en Maria Palmer.

Een keiharde lijfwacht raakt betrokken bij moord, waarna zijn baas hem voor allerlei vuile zaakjes misbruikt. Een opwindend melodrama. Een van O'Briens beste vroege rollen. Scenario van William Bowers en Bertram Millhauser.

Night and Day

1946 | Muziek, Biografie

Verenigde Staten 1946. Muziek van Michael Curtiz. Met o.a. Cary Grant, Alexis Smith, Monty Woolley, Ginny Simms en Jane Wyman.

De muziek is eigenlijk het enige verdienstelijke aspect van deze weinig getrouwe biografie van componist Cole Porter, stijfjes neergezet door Grant die 'You're the Top' zingt. Martin brengt nog eens de song 'My Heart Belongs to Daddy', een hoogtepunt in deze film. Scenario van Charles Hoffman, Leo Townsend en William Bowers. Camerawerk van Peverell Marley en William V. Skall.