Leigh Harline: muziek.
Er zijn 58 films gevonden.

Strange Bedfellows

1965 | Komedie

Verenigde Staten 1965. Komedie van Melvin Frank. Met o.a. Rock Hudson, Gina Lollobrigida, Gig Young, Nancy Kulp en Edward Judd.

Na hun succesvolle samenwerking in Come September staan Rock Hudson en Gina Lollobrigida opnieuw tegenover elkaar in deze minder sterke, op z'n best amusante komedie over twee merkwaardige bedgenoten. Oliezakenman Carter en Italiaanse bohemienne Toni trouwden ooit impulsief met elkaar, zijn al jaren uit elkaar maar nog niet officieel gescheiden. Nu ze elkaar weer tegenkomen heeft Carter een zakelijke reden om zijn ex terug te winnen: een mogelijke promotie die vereist dat hij getrouwd is. Leuke acteurs, maar niet rap genoeg om tot de beste van Hudsons komedies te behoren.

The Seven Faces of Dr. Lao

1964 |

Verenigde Staten 1964. George Pal. Met o.a. Tony Randall, Barbara Eden, Arthur O'Connell, John Ericson en Argentina Brunetti.

Dr. Lao (Randall) baart overal heel wat opzien met zijn circus. Ook in het provinciestadje Abalone is hij een sensatie. In de vrije uren voor zijn show, onderzoekt hij wat er reilt en zeilt in het stadje. Het publiek wacht het vreemdste schouwspel dat ze ooit hebben gezien. Een meesterlijke allegorie op de hypocrisie van mensen onderling. Legende en mythologie zijn de voedingsbodem van dit sprookje voor volwassenen, door Pal grandioos in beeld gebracht. Alle eer komt daarbij toe aan Randall, die in zes verschillende rollen is te zien. Het scenario van Charles Beaumont is gebaseerd op The Circus Of Dr. Lao van Charles G. Finney. William Tuttle ontving een verdiende Oscar voor de make-upeffecten. Prachtige fotografie van Robert Bronner.

Guns of Diablo

1964 | Western

Verenigde Staten 1964. Western van Boris Sagal. Met o.a. Charles Bronson, Susan Oliver, Jan Merlin, John Fiedler en Douglas Fowley.

In Europa als bioscoopfilm uitgebracht, in werkelijkheid samengesteld uit afleveringen van de tv-serie [KL]The Travels Of Jaimie McPheeters[KLE] waarin Russell de titelrol speelde. Jaimie en Linc Murdock (Bronson) komen met een karavaan aan in een stadje. Daar ontmoet Linc zijn ex-geliefde Maria (Oliver) die gedwongen werd te trouwen met Rance Macklin (Merlin). Het komt tot een vuurgevecht waarin Rance het leven laat. Niets opzienbarends, maar wel onderhoudend. Het scenario is van Berne Giler, naar een roman van Robert Lewis Taylor. Door de lens keek John M. Nickolaus Jr.

The seven faces of Dr Lao

1963 | Fantasy, Animatie

Verenigde Staten 1963. Fantasy van George Pal. Met o.a. Barbara Eden, Arthur O'Connell en Tony Randall.

Voor de oorlog maakte de in Hongarije geboren George Pal (1908-1980) opzienbarende poppenfilmpjes voor gloeilampenfabriek Philips. In 1940 vertrok hij naar de VS en kreeg in 1943 een Oscar voor zijn ontwikkelde animatie/live techniek. Vanaf de 50er jaren maakte Pal zgn 'fantasy´-speelfilms. In 1953 produceerde hij, en was verantwoordelijk voor de speciale effecten van, Byron Haskins´ H. G. Wells-verfilming War of the worlds. Maar in 1958 regisseerde hij zelf Tom Thumb en in 1960 The Time Machine (eveneens naar Wells). Pals laatste en misschien wel onbekendste film was in 1964 7 Faces of Dr. Lao. Het verhaal over een klein rondtrekkend circus, waar 'chinaman´ Dr. Lao mysterieus de scepter over zwaait. Waar Lao optreedt is het leven nooit meer hetzelfde. Absolute hoofdrol in de film voor Tony Randall die zes rollen speelt.

The Wonderful World of the Brothers Grimm

1962 | Familiefilm, Fantasy, Drama, Musical, Animatie, Biografie

Verenigde Staten 1962. Familiefilm van Henry Levin en George Pal. Met o.a. Laurence Harvey, Claire Bloom, Karl Boehm, Yvette Mimieux en Barbara Eden.

Een tot de verbeelding sprekende bewerking van de sprookjes van Grimm, met het verhaal van de beroemde broers aan elkaar geweven. De stukken poppenfilmscènes in de speelgoedwinkel zijn het beste, evenals die waarin Hackett een vuurspuwende draak bestrijdt. Kleurig vermaak. Mary Wills kreeg een Oscar voor haar kostuums. Scenario van David Harmon, Charles Beaumont en William Roberts. Camerawerk van Paul. C. Vogel.

The Honeymoon Machine

1961 | Komedie

Verenigde Staten 1961. Komedie van Richard Thorpe. Met o.a. Steve McQueen, Jim Hutton, Paula Prentiss, Brigid Bazlen en Dean Jagger.

Met behulp van de boordcomputer 'Max', hopen McQueen en zijn collega's de bank van een casino te laten springen. Ze halen zich echter alleen maar moeilijkheden op de hals, maar beleven ook de nodige romantische avontuurtjes. Big-budget komedie waarbij weinig te lachen valt. McQueen is nooit een groot komisch acteur geweest en in deze film bewijst hij duidelijk waarom. Gelukkig zijn Hutton en Prentiss er nog om voor enkele geslaagde gags te zorgen. Lichte kost die onmiddellijk vergeten is, naar het scenario van George Wells, gebaseerd op het toneelstuk The Golden Fleecing van Lorenzo Semple Jr. Fotografie van Joseph La Shelle. Gedraaid in CinemaScope.

The Facts of Life

1960 | Komedie

Verenigde Staten 1960. Komedie van Melvin Frank. Met o.a. Bob Hope, Lucille Ball, Ruth Hussey, Don DeFore en Louis Nye.

Beschaafde komedie, waarin Bob en Lucy hun echtgenoten verlaten voor een gezamenlijk tussenspel. De twee sterren vormen een team dat het bekijken waard is.

Warlock

1959 | Western

Verenigde Staten 1959. Western van Edward Dmytryk. Met o.a. Richard Widmark, Henry Fonda, Anthony Quinn, Dorothy Malone en Dolores Michaels.

In deze sterke western is Fonda de juiste marshal om de stad te helpen tegen wilde cowboys. Zijn populariteit gaat snel te gronde door het gedrag van zijn vriend Quinn. De manklopende Quinn opent een saloon en haalt iedere vrouw bij Fonda weg. Widmark wordt sheriff en moet zien alles alleen klaar te spelen. De confrontatie met de verrassende climax kan niet uitblijven tussen Fonda en Widmark nadat Quinn de dood heeft gevonden. Robert Alan Arthur bewerkte de roman van Oakley Hall en Joe MacDonald deed het camerawerk. De Indiaanse acteur Rodd Redwing was de wapenspecialist bij de film. Veel Hollywood-sterren hebben van hem het schieten geleerd.

Ten North Frederick

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Philip Dunne. Met o.a. Gary Cooper, Diane Varsi, Suzy Parker, Geraldine Fitzgerald en Tom Tully.

Een voortvarende vrouw (Fitzgerald) stuwt haar man (Cooper) tot grote hoogte in het politieke leven, wat rampzalige gevolgen heeft. Hij vindt troost in verhouding met jong vrouwtje (Parker). Goed spel in een nogal melodramatische bewerking van de roman van John O'Hara.

Man of the West

1958 | Western, Romantiek

Verenigde Staten 1958. Western van Anthony Mann. Met o.a. Gary Cooper, Julie London, Lee J. Cobb, Arthur O'Connell en Jack Lord.

Cooper speelt een bekeerd man: een ex-gangster die zijn vroegere gewelddadige leven heeft afgezworen. Tegenwoordig wordt hij gerespecteerd door zijn medeburgers en is hij belast met de bewaking van hun spaarcentjes. Het noodlot slaat toe wanneer de leden van zijn oude bende hem overvallen. Nu moet hij terugvallen in zijn oude leven om zich van zijn verleden te bevrijden. Dit morele dilemma, dat Clint Eastwood ook gebruikte in Unforgiven, geeft deze western extra cachet. Cobb is fantastisch als Coopers sadistische tegenstander. Saloongirl Julie London steelt de show met een voor die tijd gewaagde 'striptease'.

The True Story of Jesse James

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Nicholas Ray. Met o.a. Robert Wagner, Jeffrey Hunter, Hope Lange, Agnes Moorehead en Alan Baxter.

Wagner is Jesse en Hunter is Frank James, de broers die ook in deze versie door gebeurtenissen tijdens de Burgeroorlog in de misdaad zijn vervallen. Outlaws tegen wil en dank, gevangenen van de situatie waarop zij niet of nauwelijks invloed konden uitoefenen. Walter Newman schreef deze niet oninteressante western maar van het verhaal van Nunnally Johnson is de kern zeker niet overeind gebleven. Moorehead is de moeder van de broers, Hale is Cole Younger, Elliott is Jim Younger en Anthony Ray is Bob Younger. Meer dan een normale actiewestern is het niet. Goed camerawerk van Joe MacDonald. De herverfilming van de versie uit 1939 met Tyrone Power en Henry Fonda (JESSE JAMES). Gefilmd in CinemaScope.

The Enemy Below

1957 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1957. Oorlogsfilm van Dick Powell. Met o.a. Robert Mitchum, Theodore Bikel, Doug McClure, Russell Collins en David Hedison.

Tijdens WO II maakt een Amerikaanse destroyer onder bevel van Mitchum jacht op de Duitse onderzeeër van kapitein Jürgens. Jürgens tracht de Amerikaan in een hinderlaag te lokken, maar Mitchum lijkt elke zet van zijn tegenstander te kunnen voorspellen. Een genadeloos duel, in een sfeer van haast ondraaglijke suspense, die tot op het laatste moment op geraffineerde wijze wordt opgeschroefd. Prachtig spel van beide hoofdrolspelers. Wendell Mayes bewerkte de in 1931 al als THE SEAS BENEATH verfilmde roman van D.A. Rayner tot een knap script, dat functioneel gebruik maakt van de claustrofobische benauwdheid van de duikboot. De speciale effecten van Walter Rossi werden bekroond met een Oscar. Schitterende fotografie van Harold Rosson.

The Bottom of the Bottle

1956 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1956. Drama van Henry Hathaway. Met o.a. Van Johnson, Joseph Cotten, Ruth Roman, Jack Carson en Margaret Hayes.

Overdreven melodrama aan de Zuidelijke grens met een schijnbaar respectabele advocaat, zijn alcoholische jongere broer en een mengeling van niet al te frisse stadsbewoners. Sydney Boehm bewekte een roman van Georges Simenon tot scenario. Lee Garmes stond achter de camera. Ook bekend als BEYOND THE RIVER.

23 Paces to Baker Street

1956 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1956. Mysterie van Henry Hathaway. Met o.a. Van Johnson, Vera Miles, Cecil Parker, Patricia Laffan en Maurice Denham.

Adembenemende spannende film die zich afspeelt in Londen. Blinde toneelschrijver Johnson is vastbesloten een per ongeluk afgeluisterd misdadig plan te verhinderen. Scenario van Nigel Balchin. Camerawerk van Milton Krasner.

House of Bamboo

1955 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1955. Misdaad van Samuel Fuller. Met o.a. Robert Ryan, Robert Stack, Shirley Yamaguchi, Cameron Mitchell en Sessue Hayakawa.

Tijdens de Amerikaanse bezetting van Japan na WO II, berooft een groepje deserteurs uit de US Army onder leiding van Ryan regelmatig de militaire opslagplaatsen in- en om Tokio. Inspecteur Hayakawa probeert hieraan een eind te maken. Stack doet zich voor als als deserteur en infiltreert in de bende. Het lukt hem om het vertrouwen van Ryan te winnen. Gangsterfilm in geheel eigen stijl van regisseur Fuller die er een exotisch kader aan heeft gegeven. De spanning wordt goed opgebouwd en het eindigt met wat toen opwindende climax gevonden werd, maar die later met de meest uiteenlopende variaties werd ge[KA3]imiteerd (zodat hij in deze film niet meer zo exhalterend meer is). De hand van Fuller is duidelijk voelbaar in de tekening van de personages en hun verhoudingen tot elkaar. Het scenario van Harry Kleiner is een bewerking van zijn script voor THE STREET WITH NO NAME (1948). Joseph MacDonald stond in voor de fotografie. Gedraaid in CinemaScope.

Susan Slept Here

1954 | Erotiek, Komedie

Verenigde Staten 1954. Erotiek van Frank Tashlin. Met o.a. Dick Powell, Debbie Reynolds, Anne Francis, Glenda Farrell en Alvy Moore.

Scenarioschrijver Mark (vijftiger Powell) won ooit een Oscar - het beeldje is de verteller in de film! - maar hij zit nu op zwart zaad. Op kerstavond verandert alles met de komst van jeugdige delinquent Susan (twintiger Reynolds), een 17-jarig meisje dat wordt afgeleverd door een bevriende politieman, 'om inspiratie op te doen'. Dertiger Mark moet niets van haar hebben. Zijn vriendin (Francis) is ronduit geschokt. Maar na verloop van tijd weet de tiener het kille hart van de dertiger te verwarmen. Powell geeft een geweldige vertolking van Marks innerlijke strijd, mede dankzij het fabuleus frivole werk van Reynolds in een film die balanceerde op de rand van het betamelijke.

Broken Lance

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Edward Dmytryk. Met o.a. Spencer Tracy, Robert Wagner, Jean Peters, Richard Widmark en Katy Jurado.

Waardevolle western, alleen al om de aanwezigheid van oude helden Widmark, Wagner en Tracy. Tracy speelt een veebaron. Zijn jongste zoon (Wagner) neemt de schuld op zich van een misdaad die gepleegd is door vader, en belandt voor drie jaar in de gevangenis. Als hij vrijkomt, blijkt dat zijn oudste broer (Widmark) de leiding van de ranch heeft en verantwoordelijk is voor de dood van pa. Dat schreeuwt om wraak. Het verhaal, naar het van bijbelse trekjes doordesemde boek House of Strangers, leverde schrijver Philip Yordan een Oscar op. Uitstekend camerawerk van Joseph MacDonald.

Black Widow

1954 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1954. Misdaad van Nunnally Johnson. Met o.a. Ginger Rogers, Van Heflin, Gene Tierney, George Raft en Peggy Ann Garner.

De bekende dramaturg Heflin heeft zijn vrouw Tierney weggebracht voor een bezoek aan haar zieke moeder. Zelf gaat hij naar een feestje van Rogers, de vedette van zijn laatste Broadway-hit. Hier maakt hij kennis met de ambitieuze schrijfster Garner, die zich zonder scrupules aan hem opdringt. Heflin bezwijkt voor haar charmes en geeft haar toestemming in zijn appartement te komen werken. Wanneer Tierney thuiskomt ontdekt ze in de badkamer het lijk van Garner. Heeft Heflin haar vermoord? Een thriller die uiterst sterk begint, om dan te verwateren tot een alledaagse wie-is-de-dader. Onderhoudend verteld en redelijk gespeeld. Johnson baseerde zijn scenario op de roman Fatal Woman van Patrick Quentin. Fotografie van Charles G. Clarke. Gefilmd in CinemaScope.

Pickup On South Street

1953 | Actiefilm, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1953. Actiefilm van Samuel Fuller. Met o.a. Richard Widmark, Jean Peters, Thelma Ritter, Richard Kiley en Murvyn Vye.

Skip McCoy (Widmark) is een kruimeldief die pakt wat hij pakken kan. Maar als hij de tas van Candy (Peters) steelt, beseft hij niet waaraan hij begint. Er zit namelijk een microfilm in, en binnen de kortste keren heeft hij verschillende spionage- organisaties en de politie achter zich aan. Superieure film noir met een droom van een cast. Fuller observeert het geweld ijskoud, hij heeft met niemand medelijden en probeert ook niemand sympathiek te maken. Een haarscherpe analyse van de fysieke en psychische zwakheden van een zakkenroller. Ritter kreeg een Oscarnominatie voor haar rol als straatventster die vooral gespecialiseerd is in de verkoop van inlichtingen. Fuller schreef het originele scenario, al wordt het verhaal op de titelrol toegeschreven aan Dwight Taylor. In 1953 op het Festival van Venetië bekroond met de Bronzen Leeuw. In 1968 herverfilmd als CAPETOWN AFFAIR.

Money From Home

1953 | Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 1953. Misdaad van George Marshall. Met o.a. Dean Martin, Jerry Lewis, Patricia Crowley, Robert Strauss en Jack Kruschen.

Honey Talk Nelson vraagt zijn neef Virgil Yokum om hulp bij het trainen van het paard My Sheba voor een grote race. Het winnen van deze wedstrijd is de enige mogelijkheid voor Honey Talk om zijn schulden af te betalen aan een bookmaker. Maar wanneer hij de mooie eigenaar van het paard Phyllis Leigh ontmoet en neef Virgil de vrouwelijke dierenarts Autumn Claypool bespioneert, is het duidelijk dat zij de problemen met de bookmaker van later zorg vinden. (VM/VPRO Gids)

The Las Vegas Story

1952 | Misdaad, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1952. Misdaad van Robert Stevenson. Met o.a. Jane Russell, Victor Mature, Vincent Price, Hoagy Carmichael en Brad Dexter.

Las Vegas, stad van uiterlijk vertoon, is het ideale decor voor dit verhaal dat vooral dient als showcase voor Hollywoodspetters Russell en Mature. Russell speelt een voormalige nachtclubzangeres die terugkeert naar Vegas om haar gokverslaafde man (Price) te vergezellen. Daar komt ze een oude vlam (Mature) tegen en raakt al snel verwikkeld in gedoe rond een moord, een kidnapping en een kostbare halsketting. Vooral vermakelijk vanwege de sterren en redelijk spectaculaire actieclimax. Scenarist Paul Jarrico kreeg geen vermelding omdat hij als vermeende communist op de zwarte lijst van Hollywood stond.

Monkey Business

1952 | Komedie, Sciencefiction

Verenigde Staten 1952. Komedie van Howard Hawks. Met o.a. Cary Grant, Ginger Rogers, Charles Coburn, Marilyn Monroe en Hugh Marlowe.

Een verstrooide wetenschapper werkt aan een verjongingsdrankje dat door een bemoeizuchtige laboratoriumaap onverwacht radicaal uitpakt: zowel de professor als zijn vrouw worden járen jonger. Op zijn gretige, oudere baas heeft het spulletje juist weer een heel ander effect. Grant en Rogers vormen een charmant, geestig stel in deze vlotte screwball komedie van Hawks, die je met films als Bringing Up Baby en His Girl Friday een meester in het genre mag noemen. Evengoed vinden natuurlijk talloze fans dat Marilyn Monroe in de rol van domme secretaresse de show steelt.

That's My Boy

1951 | Komedie, Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1951. Komedie van Hal Walker. Met o.a. Dean Martin, Jerry Lewis, Marion Marshall, Eddie Mayehoff en Ruth Hussey.

Vader Mayehoff oud-sterhonkballer en voormalig olympisch kampioen, droomt ervan dat zijn zwaarmoedige, onhandige zoon Lewis in zijn voetsporen volgt. Om dit doel te bereiken huurt hij Lewis' kamergenoot en sportkampioen Martin in als coach. Slappe studentenkomedie die destijds toen het duo M & L op hun hoogtepunt waren, een grandioos succes werd bij de jonge Amerikaanse bioscoopbezoeker. Tegenwoordig is deze flauwe prent alleen nog maar verteerbaar voor fervente fans van het illustere duo. Het eeuwige geschmier van Lewis werkt op de zenuwen van een nuchtere kijker. De bijrolspelers daarentegen slagen erin enkele leuke types neer te zetten. Cy Howard schreef het scenario dat door Lee Garmes op celluloïd werd vastgelegd. Mayehoff speelde tevens dezelfde rol in de tv-reeks die van 1954 tot 1958 een groot succes had in de V.S. met Gil Stratton, Jr. in de rol van Lewis.

His Kind of Woman

1951 | Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1951. Film noir van John Farrow en Richard Fleischer. Met o.a. Robert Mitchum, Jane Russell, Vincent Price, Tim Holt en Charles McGraw.

Een jaar na Where Danger Lives speelde Robert Mitchum opnieuw in een sfeervolle film noir van de in Australië geboren regisseur John Farrow. In His Kind of Woman is hij Dan Milner, een net uit de gevangenis ontslagen gokker die 50.000 dollar kan verdienen als hij voor een jaartje naar Mexico verkast. Wat hij precies moet doen, hoort hij daar wel. De verhuizing blijkt levensgevaarlijk, maar biedt een lichtpuntje: zangeres Lenore Brent (kostelijk gespeeld door Jane Russell). Voorlopig heeft zij vooral oog voor filmster Cardigan (Price), maar ook Milner trekt onmiskenbaar de aandacht.

Behave Yourself!

1951 | Komedie

Verenigde Staten 1951. Komedie van George Beck. Met o.a. Farley Granger, Shelley Winters, William Demarest, Francis L. Sullivan en Hans Conried.

Een hond, getraind als boodschapper voor gangsters, volgt Granger op weg naar huis. Winters, sinds kort zijn echtgenote, meent dat de hond een geschenk voor haar is. Vanaf dat ogenblik wordt het koppel lastig gevallen door een gangsterbende, die de hond nodig heeft voor een smokkelzaak die miljoenen moet opbrengen. Niet bijster leuke komedie, geschreven door Beck zelf, die echter een aantal uitstekende tweederangs acteurs wist te vinden. Dank zij mensen als Chaney, Cook Jr., Demarest en Conried wordt de macabere kant van de humor wat opgevijzeld. James Wong Howe stond in voor de fotografie.

The Happy Years

1950 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1950. Drama van William A. Wellman. Met o.a. Dean Stockwell, Scotty Beckett, Darryl Hickman, Leo G. Carrol en Margalo Gilmore.

Owen Johnsons [KL]Lawrenceville Stories[KLE] (door Harry Ruskin bewerkt tot scenario) dienden als basis voor dit verslag van een vrolijke jongeman die op de voorbereidingsschool nieuwe waarden ontdekt. Het filmdebuut van Robert Wagner.

The Big Steal

1949 | Avonturenfilm, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1949. Avonturenfilm van Don Siegel. Met o.a. Robert Mitchum, Jane Greer, William Bendix, Ramon Novarro en Don Alvarado.

Met het gaspedaal consequent ingedrukt en een kofferbaklading hardgekookte dialogen spurt deze RKO-film noir langs diverse verhaalhaarspeldbochten richting Mexico. Een dankbaar deel van de jalapeño-teksten is voor Mitchum en Greer, eerder noir-droompaar in Jacques Tourneurs duistere Out of the Past. Robert is de US Army-luitenant annex koerier die ervan wordt beschuldigd handlanger te zijn van de gangsters die 300.000 salarisdollars hebben geroofd. Jane is het ex-snoesje van de hoofddader, die haar nog wat pesos schuldig is. Siegel op z'n geïnspireerd-effectieve low budget-best, Mitchum met legendarische swagger.

Variety Time

1948 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1948. Komedie van Hal Yates. Met o.a. Jack Paar, Edgar Kennedy, Leon Errol, Frankie Carle en Pat Rooney.

Paar is de ceremoniemeester in wat de producenten `vaudeville-comes-to-the-screen` noemden. Het is echter oude wijn in - inmiddels - oude zakken. Twee niet eens leuke sketches (eentje met Edgar Kennedy, de andere met Leon Errol) zijn aangevuld met lukraak gekozen muzikale fragmenten uit vroegere RKO-films als RIVERBOAT RHYTHM (1946) van Leslie Goodwins, SHOW BUSINESS (1944) van Edwin L. Martin, SEVEN DAYS` LEAVE (1942) van Tim Whelan en PAN-AMERICANA (1945) van John H. Auer. Daarbij zijn nog enkele korte zwijgende films als THE TWO PATHS (1911) van D.W. Griffith en THE FUGITIVE (1910), ook van Griffith, met William S. Hart als Texas Tex gevoegd, een modeshow uit het PATH[KA1]E NEWS van 1922 en een flauw Frans/Engels duet tussen Paar en Conried (als Rudy La Paix). Daarmee is het uurtje ongenietbare, sterk verouderde onzin compleet. Teksten voor Paar werden geschreven door Leo Solomon en Joseph Quinlan, de sketch uit I`LL BUILD IT MYSELF (1946) van Yates met Kennedy is van Yates en HIRED HUSBAND (1947), ook van Yates, met Leon Errol van Hal Law. Producent George Bilson was verantwoordelijk voor het hele concept, terwijl Yates de leiding had over de originele gedeeltes. De originele muziek is van C. Bakaleinikoff, Sammy Timberg en Roy Webb, terwijl de muziek uit de voorraad van Leigh Harline en Paul Sawtell is, hoewel ze geen van allen op de aftiteling staan vermeld. Uitsluitend geschikt voor fans, die zeer diep in het genre zijn geïnteresseerd. Mono, RCA Sound System.

They Live by Night

1948 | Film noir, Romantiek, Misdaad, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1948. Film noir van Nicholas Ray. Met o.a. Farley Granger, Cathy O'Donnell, Howard Da Silva, Jay C. Flippen en Helen Craig.

'In a way I'm a thief just the same as you are, but I won't sell you hope when there ain't any.' Aldus een trouwkapeleigenaar tegen de ontsnapte bankroverschauffeur Bowie (Granger) in dit donker-romantische regiedebuut van Ray. Tijdens de Depressiejaren wil Bowie met zijn vlam Catherine 'Keechie' Mobley (O'Donnell) de grens over om in Mexico opnieuw te beginnen. Maar dit is volbloed film noir, dus het noodlot beslist anders. Granger en O'Donnell vormen een prachtig gedoemd koppel. Naar Edward Andersons roman 'Thieves Like Us', in 1974 nogmaals en onder zijn oorspronkelijke titel door Robert Altman verfilmd.

The Velvet Touch

1948 | Misdaad, Mysterie

Verenigde Staten 1948. Misdaad van John Gage. Met o.a. Rosalind Russell, Leo Genn, Claire Trevor, Leon Ames en Frank McHugh.

Een mysterieverhaal waarin Russell als toneelactrice de volmaakte moord begaat hetgeen een nipt einde tot gevolg heeft. Goed scenario van Leo Rosten. Het camerawerk is van Joseph Walker.

The Miracle of the Bells

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van Irving Pichel. Met o.a. Fred MacMurray, Alida Valli, Frank Sinatra, Lee J. Cobb en Charles Meredith.

PR-man MacMurray begeleidt het stoffelijk overschot van een jonge actrice van Hollywood naar Coaltown, waar ze wilde worden begraven. Ze heeft tevens de wens geuit dat de kerkklokken drie dagen lang zouden luiden, maar dat lijkt niet te gaan lukken. Je komt er niet achter wat voor bedoeling de regisseur had met deze film: is het een satire of iets serieuzers? Het spel en de aanpak doen het laatste vermoeden, maar dan is de plank wel compleet mis geslagen. Sinatra doet als priester een groot beroep op de goedgelovigheid van de toeschouwer. Ben Hecht en Quentin Reynolds baseerden hun scenario op een roman van Russell Janney. Robert De Grasse tekende voor de fotografie. Bestaat ook als ingekleurde versie.

The Boy with Green Hair

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Dean Stockwell, Pat O'Brien, Robert Ryan, Barbara Hale en Richard Lyon.

Doordat hij zijn beide ouders is verloren, heeft een jongen (Stockwell) zo'n afkeer van oorlog dat hij er op een dag groen haar van krijgt. Hij wordt het levende symbool van al het onrecht in de wereld. Hij is echter nog niet rijp genoeg om een verband te leggen tussen zijn idealen en de onmenselijke wereld van grote mensen, hoe scherp hij de dingen ook ziet. Schitterende parabel over jeugdige onschuld tegenover het soms misdadige gedrag van de wereldleiders. Een sublieme rol van Stockwell, knap bijgestaan door O'Brien als zijn grootvader. Het scenario van Ben Barzman en Alfred L. Levitt is gebaseerd op een verhaal van Betty Beaton. Mede door deze film werd regisseur Losey op de beruchte zwarte lijst geplaatst door de fascistoïde communistenjagers onder leiding van senator Eugen McCarthy in de beginjaren 1950 - dat waren idiote tijden, waarvoor Amerika zich diep dient te schamen. De fotografie is van George Barnes.

Mr. Blandings Builds His Dream House

1948 | Komedie

Verenigde Staten 1948. Komedie van H.C. Potter. Met o.a. Cary Grant, Myrna Loy, Melvyn Douglas, Jason Robards sr en Reginald Denny.

Uitstekende verfilming van een boek van Eric Hodgins. Grant is in komische topvorm als meneer Blandings, een stadsman die in plattelands Connecticut onvermoeibaar maar blunderend strijdt om een droomhuis te bouwen. Alles wat mis kan gaan bij de bouw gaat ook mis, terwijl mevrouw Blandings (Loy) haar echtgenoot tevergeefs droogjes terzijde staat. En toch blijft de film van Potter (Hellzapoppin') luchtig en interessant. In The Money Pit, een productie uit 1986 met een vergelijkbaar verhaal, trad Tom Hanks in Grants voetsporen.

Every Girl Should Be Married

1948 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1948. Komedie van Don Hartman. Met o.a. Cary Grant, Betsy Drake, Franchot Tone, Diana Lynn en Alan Mowbray.

Anabel Sims (Drake) bedenkt een strategie om de knappe kinderarts Madison Brown (Grant) te verleiden: ze bestudeert zijn gewoontes en loopt hem dan steeds 'toevallig' tegen het lijf, ook verzint ze een fictieve bewonderaar, om Madison jaloers te maken. Zeker niet Grants beste komedie, maar toch aardig vanwege de voor die tijd kruidige dialogen: 'According to you a man should just lie down on the floor with folded hands and wait until some woman comes along and picks him up and decides to marry him!' 'That about sizes it up, doctor.'

Tycoon

1947 | Western, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1947. Western van Richard Wallace. Met o.a. John Wayne, Laraine Day, Cedric Hardwicke, Judith Anderson en James Gleason.

Johnny Munroe (Wayne) is ingehuurd om een spoorlijn aan te leggen in het Andesgebergte en krijgt ruzie met zijn opdrachtgever over de te volgen route. Tot overmaat van ramp wordt Johnny verliefd op de dochter van zijn baas. John Wayne doet zijn best, maar kan dit langdradige melodrama niet redden. Dit prestigeproject van RKO werd een van hun grootste fiasco's. Borden Chase en John Twist baseerde hun scenario op een roman van C. E. Scoggins. Voor de knappe kleurenfotografie tekenden Harry J. Wild en W. Howard Green.

The Bachelor and the Bobby-Soxer

1947 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1947. Komedie van Irving Reis. Met o.a. Cary Grant, Myrna Loy, Shirley Temple, Rudy Vallee en Ray Collins.

High-school leerlinge Temple is tot over haar oren verliefd op haar jonge leraar Grant. Ze kan haar geluk niet op als haar zuster Loy, die rechter is, bepaalt dat Grant haar permanent gezelschap moet houden om haar van haar kwalijke toestand af te helpen. De geschrokken Grant zucht en besluit mee te werken door zich als een puber aan te gaan stellen. Verschrikkelijk leuk. Sidney Sheldon kreeg een Oscar voor zijn scenario. Wordt ook vertoond in een ingekleurde versie. GB-titel: BACHELOR KNIGHT.

Honeymoon

1947 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1947. Komedie van William Keighley. Met o.a. Shirley Temple, Franchot Tone, Guy Madison, Lina Romay en Gene Lockhart.

Een mengeling van romantiek en komedie die vergeten kan worden. Een verhaal over een soldaat die naar zijn verloofde in Mexico verlangt en een pasje van drie dagen krijgt. De goede acteurs slagen er niet in de film aanvaardbaar te maken.

Farmer's Daughter

1947 | Komedie

Verenigde Staten 1947. Komedie van H.C. Potter. Met o.a. Ethel Barrymore, Harry Davenport, Lex Barker, Charles Bickford en Loretta Young.

Een mengeling van romantiek en komedie die vergeten kan worden. Een verhaal over een soldaat die naar zijn verloofde in Mexico verlangt en een pasje van drie dagen krijgt. De goede acteurs slagen er niet in de film aanvaardbaar te maken.

Till the End of Time

1946 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1946. Drama van Edward Dmytryk. Met o.a. Robert Mitchum, Guy Madison, Dorothy McGuire, Bill Williams en Tom Tully.

Drie veteranen keren na de oorlog terug naar huis. Ze blijken zich het leven als burger te rooskleurig te hebben voorgesteld en hebben veel moeite om zich aan te passen.

Nocturne

1946 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1946. Mysterie van Edwin L. Marin. Met o.a. George Raft, Lynn Bari, Virginia Huston, Joseph Pevney en Myrna Dell.

Inspecteur Raft onderzoekt de zelfmoord van een bekende pianist/componist en krijgt het vermoeden dat het om een slim bedachte moord gaat, hoewel de bewijzen ontbreken. Voor de politie is de zaak gesloten en Raft komt dan ook in moeilijkheden wanneer hij de bekende actrice Bari, die een verhouding had met het slachtoffer, aan de tand voelt. Knap uitgewerkte film noir, schitterend vertolkt door Raft met een glimlach in de ogen. De humor is sterk relativerend voor het genre. Het intelligente scenario van Jonathan Latimer, naar een verhaal van Frank Fenton en Rowland Brown, zet de toeschouwer regelmatig op het verkeerde been. Uitstekende fotografie van Harry J. Wild en een melodieus thema (in het scenario verwerkt als laatste compositie van de vermoorde) van Leigh Harline.

Lady Luck

1946 | Komedie

Verenigde Staten 1946. Komedie van Edwin L. Marin. Met o.a. Robert Young, Barbara Hale, Frank Morgan en James Gleason.

Hale betrapt haar kersverse echtgenoot Young aan de speeltafel, nog geen uur na zijn jawoord en de belofte nooit meer te zullen gokken. Ze wil onmiddellijk een scheiding, want ze heeft er in haar familie al genoeg die al hun bezittingen hebben verspeeld. Grootvader Morgan probeert zijn kleindochter tot bedaren te brengen. En wedden dat het lukt! Aantrekkelijke personages en leuke, pittige dialogen zijn een lust voor oog en oor. De moraal van het scenario van Lynn Root en Frank Fenton, naar een verhaal van Herbert Clyde Lewis, is echter achterhaald. Voor de fotografie tekende Lucien Andriot.

Crack-Up

1946 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1946. Misdaad van Irving Reis. Met o.a. Pat O'Brien, Claire Trevor, Herbert Marshall, Wallace Ford en Ray Collins.

Kun je vergeten dat je iemand hebt vermoord? Dat vraagt kunstcriticus en vervalsingsexpert George Steele (O'Brien) zich af nadat hij door de politie wordt gearresteerd. George meent dat hij een treinongeluk heeft gehad en gaat, geschaduwd door de politie, zijn stappen na die leiden naar een bende vervalsers. Een hypermoderne noir thriller (in 1946) waarbij de nieuwste snufjes (röntgenstralen, waarheidsserum) de moderne mens zowel kwelt als bijstaat. Een merkwaardige ondertoon - gezien het jaar van makelij - is de waarschuwing voor het gevaar van moderne technologie in verkeerde handen en de propaganda van naturalistische kunst voor de massa.

The Brighton Strangler

1945 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1945. Thriller van Max Nosseck. Met o.a. John Loder, June Duprez en Michael St.Angel.

Londen, WO II. Een acteur loopt een hersenschudding op als het theater waar hij optreedt wordt getroffen tijdens een luchtaanval. Wanneer hij weer herstelt begint hij z'n eigen identiteit te verwarren met één van de karakters die hij speelt, een moordenaar.

Road to Utopia

1945 | Muziek, Romantiek, Avonturenfilm, Komedie

Verenigde Staten 1945. Muziek van Hal Walker. Met o.a. Bing Crosby, Bob Hope, Dorothy Lamour, Hillary Brooke en Douglass Dumbrille.

Hope en Crosby krijgen een plattegrond van een goudmijn in Alaska in handen en besluiten deze te gaan zoeken. De kaart was echter van enkele booswichten, die hen achtervolgen, evenals de rechtmatige eigenaar (Lamour) en nog enkele andere gegadigden. Vervelende aflevering uit de ROAD TO-reeks, met enkele geslaagde one-liners, maar als geheel toch minder aantrekkelijk. Een beer die iets zegt en enkele opmerkingen van commentator Robert Benchley zijn de beste invallen. Songs werden geschreven door Johnny Burke en James Van Heusden. Het scenario is van de hand van Melvin Frank en Norman Panama. Het in de studio opgebouwde Alaska, gefilmd door Lionel Lindon, bevat zelfs geen realistisch ijs.

Isle of the Dead

1945 | Horror

Verenigde Staten 1945. Horror van Mark Robson. Met o.a. Boris Karloff, Ellen Drew, Marc Cramer, Katherine Emery en Helene Thimig.

Tijdens de Grieks-Turkse oorlog in 1912 worden een Griekse generaal (Karloff), een Amerikaanse journalist (Cramer), een Britse consul (Napier), diens vrouw (Emery) en enkele andere personen op een eiland in quarantaine gehouden wanneer de pest bij één van hen ontdekt wordt. Een oude vrouw is er echter van overtuigd dat ze het slachtoffer zijn van demonen, die ze 'vorvolakas' noemt. Zo ongeveer de meest verwarde en teleurstellende Val Lewton-produktie. De film verloopt traag, om pas tegen het einde in een stroomversnelling te raken. De acteurs echter doen hun best om de toeschouwer de rillingen over het lijf te bezorgen. Er is duidelijk geknoeid tijdens de montage van de film om de typische poëzie van Lewton te vervangen door conventionele griezelfragmenten die er niet in slagen te overtuigen. Ardel Wray en Josef Mischel schreven het scenario, dat door Jack Mackenzie in beelden omgezet werd.

George White's Scandals

1945 | Musical

Verenigde Staten 1945. Musical van Felix E. Feist. Met o.a. Joan Davis, Jack Haley, Phillip Terry, Martha Holliday en Jane Greer.

Twee liefdesaffaires kruisen elkaar in deze routineprent. De eerste, tussen Davis en Haley, ondervindt tegenwerking van zijn zus, Hamilton. Terry en Holliday houden ook van elkaar, maar verschillende misverstanden dreigen hen uiteen te drijven. Wegwerpscript van Hugh Wedlock, Parker Levy en Howard Green vormt slechts een alibi voor een reeks shownummers, die goed geënsceneerd werden. White is ditmaal slechts producent, terwijl zijn vroegere rol nu wordt ingenomen door Glenn Tryon. Nostalgisch, zeer licht verteerbaar amusement. Fotografie van Robert de Grasse. Derde en laatste in een destijds zeer populaire reeks.

China Sky

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1945. Oorlogsfilm van Ray Enright. Met o.a. Randolph Scott, Ruth Warrick, Ellen Drew, Anthony Quinn en Carol Thurston.

In een afgelegen dorp dat constant onder vuur wordt genomen door Japanse soldaten, helpen de gewetensvolle Amerikaanse artsen Scott en Warrick de guerillastrijders, die onder leiding staan van Quinn. Wat een mooie hulde had moeten worden aan de onzelfzuchtige samenwerking tussen Chinezen en Amerikanen, ontpopt zich als een clichématig melodrama zo gauw Drew, de egocentrische, jaloerse echtgenote van Scott, ten tonele verschijnt. Een platte, ongeloofwaardige bewerking door Brenda Weisberg en Joseph Hoffman van een roman van Pearl S. Buck, goed gespeeld door de belangrijkste acteurs, maar zeer traag en verschrikkelijk voorspelbaar. Fotografie is van Nicholas Musuraca.

Follow the Boys

1944 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1944. Musical van A. Edward Sutherland. Met o.a. George Raft, Orson Welles, Vera Zorina, Dinah Shore en W.C. Fields.

Universal-aflevering van een WO II-serie vol met sterren, met Raft die shows organiseert voor het leger, Welles die Dietrich in tweeën zaagt, MacDonald die 'Beyond the Blue Horizon' zingt en Fields die een klassiek nummer met de biljarttafel uitvoert enzovoort. Heel erg leuk.

The Sky's the Limit

1943 | Musical, Komedie, Romantische komedie

Verenigde Staten 1943. Musical van Edward H. Griffith. Met o.a. Fred Astaire, Joan Leslie, Robert Benchley, Robert Ryan en Elizabeth Patterson.

Tijdens WO II viert piloot Fred Atwell (Astaire) enkele dagen vakantie in New York en om er eens helemaal uit te zijn verruilt hij zijn uniform voor een burgermanskloffie. Hij ontmoet de knappe fotografe Joan Manion (Leslie) en wordt verliefd op haar, maar zij vindt hem maar een luiwammes. Ze stelt hem voor aan haar baas, misschien heeft die een baantje voor hem. De combinatie van de zeventienjarige Leslie met de 44-jarige Astaire pakt ondanks het leeftijdverschil niet onaardig uit. De film haalt niet het niveau van Astaires beste werk, maar hij vertolkt wel het klassiekertje 'One for My Baby'.

Tender Comrade

1943 | Komedie, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1943. Komedie van Edward Dmytryk. Met o.a. Ginger Rogers, Robert Ryan, Ruth Hussey, Patricia Collinge en Mady Christians.

Tijdens de oorlog viel niemand over het verhaal van scenarist Dalton Trumbo en Edward Dmytryk over vrouwen die bij afwezigheid van hun mannen (immers in oorlog) in communeverband proberen de zware tijden te overleven. Integendeel, Tender comrade was een succes. Helemaal niet gek ook, met twee aantrekkelijke sterren. Rogers, als de nobele patriottische Jo, en Ryan, als soldaat overzee. Maar na WO II werden Trumbo en Dmytryk, voornamelijk vanwege vermeende communistische idealen in deze film, een jaar gevangen gezet. Tegenwoordig val je eerder over het houterige melodrama van enkele prekerige dialogen dan over politieke inhoud.

Margin for Error

1943 | Komedie

Verenigde Staten 1943. Komedie van Otto Preminger. Met o.a. Joan Bennett, Milton Berle, Otto Preminger, Carl Esmond en Howard Freeman.

Een oubollige misplaatste 'komedie' over de joodse politieagent Berle die het Duits consulaat in New York tijdens WO II moet bewaken. Regisseur Preminger had acteur Preminger moeten beletten zo overdreven te acteren.

Johnny Come Lately

1943 | Erotiek, Drama

Verenigde Staten 1943. Erotiek van William K. Howard. Met o.a. James Cagney, Grace George, Marjorie Main, Marjorie Lord en Hattie McDaniel.

Freelance reporter Cagney wordt gearresteerd wegens landloperij en in de bak geslingerd. Bejaarde uitgeefster George betaalt zijn borgtocht en in ruil daarvoor helpt hij haar bij de lokale politieke strijd om een eind te maken aan corruptie en fraude met de gelden van een weeshuis. Typisch Cagney-vehikel, onderhoudend, humoristisch, maar tamelijk braaf. Gesitueerd in een klein stadje in de V.S. rond 1900.

You Were Never Lovelier

1942 | Musical, Drama

Verenigde Staten 1942. Musical van William A. Seiter. Met o.a. Fred Astaire, Rita Hayworth, Adolphe Menjou, Leslie Brooks en Adele Mara.

Astaire zit achter Hayworth aan met hulp van vader Menjou die haar getrouwd wil hebben. Het werd een opwindende musical met liedjes als 'Dearly Beloved' en 'I'm Old-Fashioned'.

The Pride of the Yankees

1942 | Sportfilm, Biografie

Verenigde Staten 1942. Sportfilm van Sam Wood. Met o.a. Gary Cooper, Teresa Wright, Babe Ruth, Walter Brennan en Dan Duryea.

Schitterende biografie van honkballer Lou Gehrig, met Cooper in uitmuntende rol, prima ondersteund door Wright als toegewijde vrouw. Onvergetelijke slotscène. Daniel Mandel I kreeg een Oscar voor de montage.

Hoppity Goes to Town

1941 | Animatie, Musical, Familiefilm, Komedie

Verenigde Staten 1941. Animatie van Dave Fleischer. Met o.a. Jack Mercer, Gwen Williams en Kenny Gardner.

Een aardige tekenfilm over de inwoners van een insektendorp en hun diverse problemen - zoals het leven in de mensenwereld, en de dreiging van de schurkachtige C. Bagley Beetle. Knap gemaakt, maar de verhaalwijze spreekt niet erg aan. De muziek van Frank Loesser en Hoagy Carmichael is niet om over naar huis te schrijven. Oorspronkelijk uitgebracht onder de titel MR. BUG GOES TO TOWN.

Pinocchio

1940 | Familiefilm, Fantasy, Animatie

Verenigde Staten 1940. Familiefilm van Ben Sharpsteen en Hamilton Luske. Met o.a. Dickie Jones, Christian Rub, Mel Blanc, Cliff Edwards en Don Brodie.

Klassieke familiefilm uit het gouden tijdperk van de Walt Disney studio, toen nog ieder beeld met oog voor detail handmatig werd getekend. Wanneer marionet Pinokkio tot leven komt, gaat de wens van zijn maker, de goedaardige houtsnijder Geppetto, in vervulling: een zoon! Maar Pinokkio blijkt, ondanks zijn brave verschijning, geen gemakkelijk jochie. Het negentiende-eeuwse sprookje van Carlo Collodi kreeg een liefdevolle, kleurrijke en vooral voor jonge kijkers spannende filmbewerking: de scène met Monstro de Walvis is even slikken. Ook het liedje 'When you wish upon a star' blijft lang hangen. Regisseurs Luske en Sharpsteen droegen samen ook bij aan een andere Disney-mijlpaal: Fantasia.

Blondie

1938 | Komedie, Drama, Familiefilm

Verenigde Staten 1938. Komedie van

Het stripverhaal van Chic Young uit 1930 was in Amerika heel bekend bij bij het grote publiek; dus moest een Blondie-filmreeks wel een succes worden in 1938 - en die verwachting kwam uit. Columbia Pictures liet Richard Flournoy de strip bewerken tot scenario en slaagde erin acteurs te vinden die niet alleen geknipt waren voor de hoofdrollen, maar die ook precies op hun tegenhangers uit de strip leken. Penny Singleton, geboren in 1908 als Mariana Dorothy McNulty, blondeerde haar haar en bleek een perfecte keuze voor het spelen van de titelrol. Arthur Lake vond de rol van zijn leven als de stuntelige, maar sympathieke Dagwood `Dag` Bumstead. Larry Simms speelde de rol van Baby Dumpling en er werd een schattig hondje gevonden om Daisy te `spelen`. Karakterspeler Jonathan Hale was een briljante keuze voor de rol van Dagwood`s opvliegende baas J.C. Dithers. De nieuwsgierige Alvin Fuddle werd gespeeld door Danny Mummert en zijn moeder door Fay Helm als Mrs. Fuddle. De filmreeks beleefde twaalf jaar lang een gouden tijd en bestond uit 28 episoden. De eerste films waren het best - fris en origineel met veel slimme vondsten die handig verhulden dat de productiebudgets laag waren. Tegen 1946 herhaalden de afleveringen steeds dezelfde formule: ze werden voorspelbaar en de humor geforceerd. Als pluspunt in de reeks valt aan te merken dat er een zekere continu[KA3]iteit gehandhaafd werd tussen de verschillende episoden: Baby Dumpling groeit op, gaat voor het eerst naar school in de vierde film en laat zich Alexander noemen in de elfde film. Ook Cookie wordt geboren in de elfde film en Daisy krijgt jongen in de daaropvolgende film. Het feit dat Columbia in de reeks aankomende sterren uitprobeerde, zorgde ervoor dat de films terechtkwamen in de analen van de filmgeschiedenis; zo traden onder andere op: Rita Hayworth in BLONDIE ON A BUDGET, Glenn Ford in BLONDIE PLAYS CUPID en Larry Parks en Janet Blair in BLONDIE GOES TO COLLEGE. Andere toekomstige `namen` zoals Lloyd Bridges vormden een bijzonder buitenkansje voor karakterspelers met bekende gezichten, zoals Irving Bacon in de rol van de getergde postbode Mr. Beazley (hij stond aanvankelijk niet op de aftiteling; later gespeeld door Eddie Acuff en daarna door Dick Wessel), Jerome Cowan (die Jonathan Hale als Dagwood`s baas verving) en Jack Rice (die vooral bekend werd als Edgar Kennedy`s stierlijk vervelende zwager en een vergelijkbare rol speelt op Dagwood`s kantoor). Toen de reeks in 1966 voor het eerst op de Amerikaanse tv werd vertoond, knipte King Features Syndicate er de orginele begin-en eindtitels uit, maakte een herkenningsmelodie voor een tv-serie en monteerde de kortere films uit de reeks opnieuw tot een standaardduur van 75 minuten door sc[KA2]enes uit de film voor de hoofdafleveringen erin te plakken. Het camerawerk voor de eerste film was van Henry Freulich. Mono, Western Electric Mirrorphonic Recording. %WR%LS%WR%VTBLONDIE%VO%WR%WRBlondie (1938)%WRBlondie Meets the Boss (1939)%WRBlondie Takes a Vacation (1939)%WRBlondie Brings Up Baby (1939)%WRBlondie on a Budget (1940)%WRBlondie Has Servant Trouble (1940)%WRBlondie Plays Cupid (1940)%WRBlondie Goes Latin (1941)%WRBlondie in Society (1941)%WRBlondie Goes to College (1942)%WRBlondie`s Blessed Event (1942)%WRBlondie for Victory (1942)%WRIt`s a Great Life (1943)%WR Footlight Glamour (1943)%WRLeave It to Blondie (1945)%WRLife With Blondie (1946)%WRBlondie`s Lucky Day (1946)%WRBlondie Knows Best (1946)%WRBlondie`s Big Moment (1947)%WRBlondie`s Holiday (1947)%WRBlondie in the Dough (1947)%WRBlondie`s Anniversary (1947)%WRBlondie`s Reward (1948)%WRBlondie`s Secret (1948)%WRBlondie`s Big Deal (1949)%WRBlondie`s Hits the Jackpot (1949)%WRBlondie`s Hero (1950)%WRBeware of Blondie (1950)%WR%LS%WR.

Snow White and the Seven Dwarfs

1937 | Familiefilm, Fantasy, Animatie

Verenigde Staten 1937. Familiefilm van David Hand.

Walt Disney's bewerking van het beroemde sprookje van Grimm werd in 1937 de eerste avondvullende tekenfilm, ook al geloofde zelfs zijn broer en zakenpartner Roy destijds niet in het project (net als de rest van Hollywood). Tot ieders verbazing bleef de film echter decennialang overal ter wereld volle zalen trekken. Het is dan ook een film van grote klasse. Door het American Film Institute in 2008 uitgeroepen tot de beste Amerikaanse animatiefilm aller tijden.