Pauline Carton: cast.
Er zijn 58 films gevonden.

La Fille du torrent

1961 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Hans Herwig. Met o.a. Alida Valli, Anita Höfer, Robert Etcheverry, Alain Quercey en Jean Tissier.

Een weduwe probeert haar volwassen zoons geheel aan zich te binden, maar slaagt er uiteindelijk niet in om het huwelijk van de jongste zoon met een aantrekkelijk weesmeisje te saboteren. Dit opgeklopte melodrama wordt ontoereikend geregisseerd en in de voornaamste rollen ook nog eens uiterst zwak gespeeld. Valli is een uitzondering als de bezitterige moeder.

Interpol contre X

1961 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1961. Misdaad van Maurice Boutel. Met o.a. Howard Vernon, Junie Astor, Joëlle Bernard, Robert Dalban en Andrex.

Een organisatie die drugs smokkelt, gebruikt het transport van in Turkije gestorven Fransen naar hun geboorteland als dekmantel. Interpol komt op het spoor en weet alle schurken te doen sneuvelen. Deze goedkope en gebrekkige B-film, waarin authentieke gegevens uit Interpol-dossiers zijn verwerkt tot een volstrekt onlogisch en ongeloofwaardig scenario, doet de politiemethodiek al even onwaarschijnlijk lijken.

Vous n'avez rien à déclarer?

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Clément Duhour. Met o.a. Jean Poiret, Pierre Mondy, Jacqueline Maillan, Jean Richard en Michel Serrault.

Een gedeputeerde heeft zijn dochter uitgehuwelijkt aan een rijke graaf. De op het meisje verliefde zangleraar verstoort vervolgens de huwelijksreis per trein zó dat de echtgenoot impotent wordt en van zijn psychiater herstel moet zoeken bij een andere vrouw. De vaudeville-klucht vol persoonsverwarringen kreeg een sterke rolbezetting van specialisten in het genre, maar de regie weet toneel-effecten niet naar film te vertalen.

Messieurs les ronds-de-cuir

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Noël-Noël, Pierre Brasseur, Philippe Clay, Michel Serrault en Jean Poiret.

Een conservator maakt aanspraak op een museumstuk, maar wordt geconfronteerd met een onvoorstelbare bureaucratie en lamlendigheid op het verantwoordelijke ministerie. Deze venijnige toneelsatire van Georges Courteline heeft nog niets aan werkzaamheid en burleske humor verloren, maar zowel de scenariobewerking als de regie zijn veel te mat, waardoor de sterbezetting het er te dik op legt. Onderhoudend, maar het had zoveel meer kunnen zijn.

Les trois font la paire

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Michel Simon, Sophie Desmarets, Philippe Nicaud, Darry Cowl en Christian Méry.

De beeltenis van een moordenaar is in het bezit van de politie en leidt tot de arrestatie van twee mannen die daar sprekend op lijken. De getuige weet de dader niet te identificeren. Publikatie van de foto brengt de opdrachtgevers van de moord in paniek zodat ze de echte dader zelf liquideren. Het gezochte scenario van regisseur Guitry voor deze misdaadkomedie kreeg een nogal amechtige filmvorm met een paar individueel aardige scènes dankzij Simon als commissaris in verwarring. Camerawerk van Philippe Agostini.

Assassins et voleurs

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Sacha Guitry. Met o.a. Jean Poiret, Michel Serrault, Magali Noël, Darry Cowl en Clément Duhour.

Een man met zelfmoordneigingen vraagt een inbreker om hem te vermoorden en legt hem uit waarom: hij heeft ooit de echtgenoot van een minnares vermoord en daar een insluiper voor laten opdraaien, die inmiddels is vrijgekomen en wraak zal willen nemen. Hoewel de ontknoping zich laat voorspellen zijn er ondertussen genoeg verrassende verhaalswendingen en cynische dialogen om de aandacht geamuseerd vast te houden. De rolbezetting van cabaret- en theaterkomieken met (toen) te weinig filmervaring legt het er soms èrg dik op. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Paul Cotteret.

Zaza

1956 | Musical, Komedie

Frankrijk 1956. Musical van René Gaveau. Met o.a. Lilo de la Passadière, Maurice Teynac, Robert Dalban, Albert Dinan en Dominique Page.

Een revue-ster heeft vele aanbidders, maar zelf wordt ze verliefd op een industrieel die zijn huwelijk voor haar verzwijgt. Ze kiest er dan voor uitsluitend voor haar carri[KA2]ere te leven. De al eerder in Hollywood en Itali[KA3]e verfilmde stof krijgt in deze nieuwe versie weinig oorspronkelijks mee, afgezien van het temperamentvolle optreden van `Lilo` (die in 1953 op Broadway de ster was in Cole Porters Canan).

Le Chanteur de Mexico

1956 | Komedie, Musical

Spanje​/​​Frankrijk 1956. Komedie van Richard Pottier. Met o.a. Luis Mariano, Bourvil, Annie Cordy, Tilda Thamar en Fernando Ray.

Vlak voor een tournee naar Mexico laat een beroemde zanger zijn impressario in de steek, omdat hij represailles vreest van zijn verloofde, die hij ooit in de steek liet. Zijn producent ontdekt een dubbelganger, een jonge Bask, die ook kan zingen. Samen met bevriende musici gaat hij carrière maken onder de naam van de ster, en wordt verliefd op een vrouwelijke revuester die meer in zijn roem dan in hemzelf geïntereseerd blijkt. Deze simpele maar in het theater uiterst succesvolle operette kreeg de geijkte verfilming, die een welkome ruimte laat voor de komische capriolen van Bourvil en Cordy.

Les Fruits de l'été

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Henri Guisol, Etchika Choureau, Claude Nicot en Jeanne Fusier-Gir.

Mede dankzij haar vrije opvoeding blijkt de dochter van een notabele zwanger te zijn geworden waarmee de status van papa in opspraak dreigt te komen. Haar moeder wil de baby voor de hare laten doorgaan, maar het meisje trouwt met de verwekker, terwijl mama dan zelf echt zwanger blijkt te zijn. Door de lusteloze regie van de veteraan lijkt deze komedie op een trage toneelverfilming die ondanks de zogenaamde pikanterieën ook nogal muf is van moralisme. De bekwame spelers etaleren een nogal moedeloos animo.

Ces sacrées vacances

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. Sophie Desmarets, Pierre Destailles, Julien Carette, Jean Carmet en Pauline Carton.

Een arbeidersgezin gaat met vakantie in een oude auto die ze onderweg voor veel geld verkopen aan een Amrikaanse verzamelaar. Hun onverwachte rijkdom wekt de verdenking van de politie en doet hen in de cel belanden. Deze simpele komedie is de aanleiding voor een losse reeks episodes die mede dank zij een uitgelezen reeks karakterspelers onderhoudend worden gepresenteerd.

Carnaval

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Jacqueline Pagnol, Pauline Carton, Renée S. Passeur en Mireille Perrey.

Tijdens echtelijke ruzie onthult vrouw dat ze een minnaar heeft. Echtgenoot vertelt dit verontwaardigd door de hele stad, waardoor iedereen zich ermee gaat bemoeien tot burgerlijke en kerkelijke autoriteiten toe. Nogal bittere satirische komedie die vooral gedragen wordt door dialogen van Marcel Pagnol en spel van Fernandel. Pagnol schreef het scenario naar het toneelstuk van Emile Mazaud Dardamelle. De fotografie is van André Germain.

La fille au fouet

1952 | Avonturenfilm, Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Zwitserland 1952. Avonturenfilm van Jean Dréville, René Le Hénaff en Roger Burckhardt. Met o.a. Gaby Morlay, Véronique Deschamps, Michel Barbey, Michel Simon en Colette Darfeuil.

Een bewerking van de melodramatische roman Pietro der Schmuggler van Ernst Zahn. Het verhaal gaat over een meisje dat als jongen verkleed is, over smokkelaars, jaloezie, wraak en een erfenis. De rommeligheid van de film wordt nog versterkt door het feit dat er drie regisseurs aan meewerkten. Le Hénaff werd wegens ziekte vervangen door Dréville die de film redde van de onbetekenendheid, door er een verwarrende, tamelijk erotische sfeer aan te geven, met name in de scènes waar het meisje in een jongensinternaat verblijft. Er is ook een Duitse versie gemaakt, met andere acteurs, DAS GEHEIMNIS VOM BERGSEE.

La Vie d'un honnête homme

1952 |

Frankrijk 1952. Sacha Guitry. Met o.a. Michel Simon, Marguérite Pierry, Lana Marconi, Laurence Badie en Pauline Carton.

Een oude industrieel neemt de plaats in van zijn aan lager wal geraakte tweelingbroer en doet voorkomen of hij is overleden om te zien wat familie en personeel echt van hem vinden. Deze venijnige dialoogkomedie geeft het talent van Simon alle kansen.

La Pocharde

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Georges Combret. Met o.a. Pierre Brasseur, Monique Mélinand, Alfred Adam, Sophie Leclair en François Patrice.

Een vrouw die door haar omgeving voor alcoholiste wordt aangezien, wordt ervan beschuldigd haar echtgenoot te hebben vergiftigd. Een aan lager wal geraakte advocaat ontdekt samen met haar aanstaande schoonzoon dat zowel de dood van de man als de dronkenschapssymptomen van de vrouw te wijten zijn aan gasvergiftiging, ontstaan door experimenten van een naburige chemicus. Als smartlap gepresenteerde who-done-it geeft de acteurs de gelegenheid om breed uit te pakken, maar enige ironie zou de film verteerbaarder hebben gemaakt.

La poison

1951 |

Frankrijk 1951. Sacha Guitry. Met o.a. Michel Simon, Germaine Reuver, Jean Debucourt, Jacques Varennes en Pauline Carton.

Een bloemist is al jaren getrouwd met een drankzuchtige feeks. Beiden hebben moordplannen, maar de man neemt eerst een advocaat die beroemd is om het verkrijgen van vrijspraak in de arm voor hij daad bij voornemen voegt. Deze briljant geschreven zwarte komedie kreeg een uitzonderlijk geslaagde vertolking van Simon als de moordenaar en Debucourt als de pleiter.

Miquette et sa mère

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Danièle Delorme, Bourvil, Saturnin Fabre, Louis Jouvet en Mireille Perrey.

Voor Clouzot (Les diaboliques, Le corbeau) ongewoon lichte kost, deze bewerking van het boulevardstuk uit 1906 door Robert de Flers en Gaston Arman de Cavaillet. Het frisse provinciemeiske Miquette (Delorme) helpt in de tabakszaak van haar moeder, Madame Grandier, maar droomt ervan om op de theaterbühne te schitteren. Gechaperonneerd door markies De La Tour Mirande (Fabre) vertrekt ze naar Parijs. Amoureuze verwikkelingen en verwisselingen alom in deze nogal vooroorlogs aandoende komedie. Louis Jouvet vertolkt de ouder wordende acteur Monchablon. In 1934 al verfilmd door Henri Diamant-Berger.

Le rosier de Madame Husson

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Bourvil, Jacqueline Pagnol, Pauline Carton, Mireille Perrey en Germaine Dermoz.

De voorzitster van een Normandisch patronaatscomité wil het voorbeeldigste meisje van het dorp een prijs geven. Bij gebrek aan voldoende deugdzame kandidates besluit zij dan maar een jongeman te onderscheiden en kiest de brave 'dorpsidioot'. De jongen wordt overmoedig door zoveel eer en van zijn braafheid blijft al spoedig weinig over. De verfilming van dit verhaal van De Maupassant behoorde tot de eerste vooroorlogse successen van Bernard-Deschamps. Ondanks het scenario van Pagnol en de hoofdrol van Bourvil blijft deze versie daarbij achter; de eigentijdse situering is gedateerder dan het origineel. De fotografie is van Charles Suin.

Ronde de nuit

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van François Campeaux. Met o.a. Julien Carette, Noël Roquevert, Tilda Thamar, Pierre Larquey en Marcelle Géniat.

Parijse politieagenten, die dienst hebben tijdens de Kerstnacht, hebben tijdens hun ronde per fiets een aantal uiteenlopende ontmoetingen, waarbij ze de zich voordoende problemen proberen op te lossen. In deze onderhoudende, maar nergens verrassende episodische komedie worden kluchtscènes afgewisseld met sentimentele momenten. Een hele reeks van volkse karakterspelers komt daarvoor opdraven.

Marlène

1949 | Musical, Misdaad

Frankrijk 1949. Musical van Pierre Hérain. Met o.a. Tino Rossi, Micheline Francey, Lily Fayol, Lilia Vetti en Mathilde Casadesus.

Een zanger doet zich voor als detective. Hij wil weten wat de motieven achter de moord op een beroeps priv é-detective zijn, die in een nachtclub plaatsvond. Zo ontmoet hij de mooie Marlène, die hem helpt bij zijn opdracht. U raadt het al: dit bedenksel is een voorwendsel om Tino Rossi een liedje te kunnen laten kwelen. Knap geregisseerde film, aardig om naar te kijken voor wie van suikerzoet houdt!

Je n'aime que toi

1949 | Komedie, Musical, Romantiek

Frankrijk 1949. Komedie van Pierre Montazel. Met o.a. Martine Carol, Annette Poivre, Pauline Carton, Colette Brosset en Luis Mariano.

De regisseur bewerkte zijn eigen musical, speciaal afgestemd op Louis Mariano. Filmisch van geen belang, en het scenario herhaalt tot vervelens toe situaties. Wél meesterlijk acteerwerk.

Barry

1949 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1949. Romantiek van Richard Pottier. Met o.a. Simone Valère, Pauline Carton, Liliane Lesaffre, Pierre Fresnay en Gérard Landry.

Dit zware melodrama, zoals ze al jaren niet meer worden gemaakt, speelt zich af in het Eerste Keizerrijk. We zien afscheid en weerzien tussen geliefden. Maar ook aan het slot een lawine, tijdens welke een monnik van het hospitium van Saint- Bernard de heldin, voor wie hij vroeger een onbeantwoorde liefde koesterde, redt. Maar hij sterft en dan, etc. etc. Niet nog meer verklappen! Er komt geen einde aan en het komt vandaag de dag ongewild grappig over. Blijven over de mooie landschappen van cameraman Charles Suin en de kleding uit die tijd, ontworpen door Mayo en Noeppel.

Aux deux Colombes

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Marguerite Pierry, Suzanne Dantès, Pauline Carton en Sacha Guitry.

Trouwe bewerking van Guitry van zijn eigen stuk. Ten tijde van deze film had hij net een lange periode van ongenade en vernederingen achter de rug na de Bevrijding. Ongetwijfeld is het om die reden dat deze met weinig geld gemaakte film een van zijn minder interessante werken is. De geest is gedoofd in een klassieke geschiedenis rond een driehoek oftewel een (moeizame) verhouding tussen drie personen. Deze vluchtige film is echter niet onplezierig om naar te kijken vanwege het opgewekte spel.

Le diable boîteux

1948 | Komedie, Familiefilm, Biografie

Frankrijk 1948. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Sacha Guitry, Emile Drain, Jeanne Fusier-Gir en Renée Devillers.

Vrij ge[KA3]interpreteerde biografie van de beroemde, maar raadselachtige Talleyrand, op een geniale wijze nieuw leven ingeblazen door Guitry. Een sarcastisce schildering van zijn turbulente verhouding met de woedende, despotische en onhumoristische Napoleon (Drain). Een over het algemeen satirische beeld van de geschiedenis. Talleyrand wordt buiten de deur gezet, maar houdt niet op om door het raam binnen te komen tijdens de wals van regeringen en revoluties. Schitterend spel en opmerkelijke decors van René Renoux. Een van de beste films van een in eer herstelde cineast. Scenario van de regisseur, camerawerk van N. Toporkoff.

Le comédien

1948 | Drama, Biografie

Frankrijk 1948. Drama van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Pauline Carton, Marguerite Pierry, Yvonne Hébert en Ludmilla Pitoëff.

Guitry verfilmde zijn toneelstuk, dat hij al in 1921 schreef met zichzelf in de hoofdrol. In feite is het de rozig gekleurde biografie van zijn vader - een gevierd fin-de-siècle acteur van het grote theater - met wie hij een moeizame relatie had. De film laat zien hoe Guitry's vader door zijn grootvader geen strobreed in de weg werd gelegd om als dertien-jarige jongen met lessen zijn toneelcarrière te beginnen en op zijn twintigste, na Rusland veroverd te hebben, te triomferen in de Parijse zalen. Het hoogtepunt van deze behoorlijk statische film is de generale repetitie voor een operette. Oorspronkelijk zou de film getiteld worden Lucien Guitry. Camerawerk van Nicolas Toporkoff. Scenario van Guitry dat tevens geput is uit de door hem geschreven biografie Lucien Guitry.

L'ombre

1948 | Misdaad

Frankrijk 1948. Misdaad van André Barthomieu. Met o.a. Renée Faure, Berthe Bovy, Pauline Carton, Lolita de Sylva en Eliane Charles.

Een bewerking van de gelijknamige politieroman van Francis Carco. Een klassiek politie-onderzoek met een hoofdverdachte die vanzelfsprekend niet de misdadiger is. Een weinig originele opzet maar er is wel sprake van een behoorlijke mate van 'suspense', op een degelijke manier in beeld gebracht en er wordt goed gespeeld. Waaruit volgt dat Berthomieu zijn slechte reputatie, die de critici hem destijds bezorgde, niet verdient.

L' Armoire volante

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Carlo Rim. Met o.a. Fernandel, Berthe Bovy, Yves Deniaud, Annette Poivre en Germaine Kerjean.

Tirannieke oude vrouw gaat tijdens verhuizing vanwege de kou in hangkast zitten, wordt opgesloten en sterft. Verhuiswagen wordt gestolen en de kast wisselt steeds van eigenaar. Neef moet lijk van tante opsporen om aanspraak te maken op de erfenis. Scenario is verrassende variant op het gegeven van DE TWAALF STOELEN en voert hele reeks van venijnige bejaarden op die gretig worden geacteerd. Regie van schrijver is minder puntig dan script, maar laat naïviteit van Fernandel beter dan gewoonlijk botsen op tegenspelers. Ook bekend als MONSIEUR PUC AUX ENFERS.

Blanc comme neige

1948 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1948. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Paulette Dubost, Mona Goya, Alice Tissot, Pauline Carton en Marcelle Rexiane.

Een politiekomedie rond een juwelendiefstal en een onschuldige die onwetend uit de provincie aankomt in Parijs. Hij wordt uiteindelijk van alle blaam gezuiverd door degene die zijn vrouw zal worden: zij openen een kruidenierswinkel. Als hij niet een uitmuntend oeuvre (LE MORT EN FUITE) had achtergelaten, zou de zeer vruchtbare Berthomieu herontdekking niet verdienen. Hij blinkt uit in de komedie, de satire zonder hatelijkheid en vooral de wrange schildering van de kleine burgerij. Bourvil is in topvorm in de rol van dienstklopper.

Barry - moines du Mont Saint Bernhard

1948 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Zwitserland 1948. Avonturenfilm van Karl Anton en Richard Pottier. Met o.a. Pierre Fresnay, Simone Valère, Gérard Landry, Marc Valbel en Jean Brochard.

In dit nationalistische melodrama over een monnik zien we diverse reddingen in de bergen, gedwarsboomde liefdes, de sint- bernhardshond Barry en op de achtergrond lawines en sneeuwstormen. Anton werd vervangen door de al even middelmatige Pottier, die de film af heeft gemaakt. Het resultaat is treurig. Bovendien krijgt deze film iets belachelijks door het overdreven acteren van Fresnay. Gefilmd door maar liefst acht cameramensen, hetgeen de samenhang niet ten goede is gekomen.

Tiercé à coeur

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Jacques de Casembroot. Met o.a. Jacqueline Porel, Sophie Desmarets, Francine Claudel, Pauline Carton en Henri Guisol.

Een advocaat, die als vermist is opgegeven tijdens de oorlog, hervindt zijn twee ex-echtgenoten en bovendien een derde echtgenote die getrouwd is met een op geld beluste man die zich meester heeft gemaakt van de papieren van de advocaat. Ze leven met z'n vieren een zeer stormachtig leven voordat de zaken in orde komen. Dit thema was nogal gedurfd in die tijd. Deze low-budget komedie is vrij onderhoudend en De Casembroot is een ten onrechte miskende cineast.

Les amants du Pont Saint-Jean

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Michel Simon, Gaby Morlay, Marc Cassot, Nadine Alari en André Darnay.

Een oude clochard woont in een onttakelde woning samen met zijn vriendin, als zijn zoon verliefd wordt op de burgemeestersdochter. De burgemeester zal zich niet tegen verbintenis verzetten als de aanstaande schoonvader van zijn kind diens concubinaat legaliseert. Ondertussen ziet het meisje zelf steeds minder de noodzaak van het huwelijk in. Knappe rollen van Simon en Morlay en het genuanceerde scenario van Jean Aurenche en René Wheeler kregen een nogal dorre regie, zodat de emoties op een al te laag pitje sudderen. Fotografie van Jacques Lemare.

Manouche - jeunesse d'aujourd'hui

1942 | Drama

Zwitserland 1942. Drama van Fred Surville. Met o.a. Yva Bella, Pierre Dudan, André Talmès, Robert Verdaine en Jean Fleury.

Een bijzonder sentimentele, wee[KA3]e, achterlijke en onbedoeld lachwekkende bewerking van een novelle van Madame M. L. de Wyttenbach (Printemps). Over de wanhoop van een jong meisje dat uiteindelijk een zelfmoordpoging doet. Zij wordt vervolgens toevallig behandeld door de man van wie zij houdt. Een voorspelbare ontknoping met veel vergoten tranen. Helaas haalt Surville er niet veel uit doordat hij gewoontjes te werk is gegaan. De montage is zo schamel dat hij er zelfs niet in slaagt er ook maar een schijn van samenhang aan te geven.

La Belle aventure

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Micheline Presle, Giselle Pascal, Suzanne Dehelly, Pauline Carton en Berthe Bovy.

Trouwe maar luchtige verfilming van de komedie van Robert de Flers, Gaston Arman de Caillavet en Etienne Rey. Het mooie landschap van de Dordogne dient als decor voor een traditionele zedenkomedie. Het neusje van de zalm.

La Troisième Dalle

1941 | Misdaad

Frankrijk 1941. Misdaad van Michel Dulud. Met o.a. Jules Berry, Gisèle Parry, Milly Mathis, Lucie Duplex en Pauline Carton.

Om de dood van een kasteelheer in 1481 te onderzoeken en te verklaren gaat een historicus naar de plaats des onheils en treft diens nazaat vermoord aan. Politieonderzoek en de ontdekking van de schuldige zoals het hoort. Degelijk maar goedkoop gemaakt in het zogenaamde 'vrije' circuit door een onbekende regisseur. De film is het aanzien waard dankzij de goede rolbezetting; de sterke persoonlijkheid van Berry in de rol van de historicus steekt er bovenuit.

La Prière aux étoiles

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Pierre Blanchar, Josette Day, Julien Carette, Pauline Carton en Jean Chevrier.

In 1941 in de 'vrije' zone begonnen, werd deze film in 1942 verboden aan één kant vanwege de volgens de bezetter veroorzaakte rompslomp en aan de andere kant vanwege de slechte kwaliteit van het gebruikte materiaal. Onafgemaakt is hij tot op de dag van vandaag nooit uitgegeven wat erg betreurenswaardig is, gezien de prachtige lyriek in de dialogen, die gelukkig bewaard zijn en gepubliceerd.

Mob 39

1940 | Documentaire, Historische film

Zwitserland 1940. Documentaire van Arthur Porchet. Met o.a. Jim Gérald, Jean Nello, Pauline Carton, Bab Wanny en Jean Hort.

Deze film, met een slechte montage en een waardeloze plot, is bijna een documentaire. De verdiensten en de uitstekende moraal van het Zwitserse leger aan de vooravond van WO II worden opgehemeld. Een gelegenheidsfilm waarin de kantine en het wachtlokaal een voorname plaats krijgen toebedeeld. Prima komediespelers als Carton kunnen deze ratjetoe niet redden. Werd destijds zo slecht door de kritiek ontvangen dat de auteurs besloten om een gepland tweede deel niet op te nemen: dat was de stem der wijsheid! Er bestaat een Duitse versie met Duitse acteurs. Ook bekend als SOUS LA CASQUE! en MOBILISATION 39.

Sans lendemain

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, Georges Rigaud, Pauline Carton, Daniel Lecourtois en Mady Berry.

Een jonge vrouw met een duister verleden heeft een onterende baan in een nachtclub en vindt zichzelf haar grote liefde van vroeger niet meer waardig als deze plotseling opduikt. Ze verdwijnt geheel uit het zicht van de man waarvan ze hield en het kind, waar ze verzot op was. Een stemmig melodrama in de trant van QUAI DES BRUMES. Scenario van Jean Villème, Jean Jacot, Curt Alexander en André-Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan.

Ils étaient neuf célibataires

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Elvire Popesco, Max Dearly, Marguerite Moreno en Victor Boucher.

Aan de vooravond van WO II neemt de regering een besluit dat het verblijf van buitenlanders in Frankrijk aan strenge regels bindt. Voor bepaalde immigranten is trouwen met een Frans staatsburger(es) de enige oplossing. Guitry heeft geen tijd verloren laten gaan en (te) snel een scenario rond dit thema in elkaar willen zetten. Wel aardig, zeer oppervlakkig en minder belangrijk dan zijn overige werk. Deze film is in de eerste plaats een sprankelende show van de acteurs! Er bestaat ook een versie van 108m.

Remontons les Champs-Elysées

1938 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1938. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Jacqueline Delubac, Lucien Baroux, Jeanne Boitel en Lisette Lanvin.

Een leraar die zelf een verre nazaat van de Lodewijk XV is vertelt scholieren de geschiedenis van Champs Elysées en versiert de officiële historie met roddel en eigen verzinsels. Dit pseudo-historisch fresco heeft cynische ironie en soms verrassende wijsheid in een tekening van verlorengaand idealisme of revolutionair élan.De ijdelheid van Guitry, die zichzelf een hele reeks personages laat spelen, zou onuitstaanbaar zijn zonder zijn esprit en zelfspot.

Quadrille

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Gaby Morlay, Georges Grey, Jacqueline Delubac en Pauline Carton.

De komst van een beroemde jeune premier in Parijs brengt zijn vrouwelijke fans in beweging. Onder hen is een jonge journaliste, op wie de hoofdredacteur een oogje heeft, ondanks zijn loyale jarenlange vriendin. Tegen de achtergrond van het Parijse uitgaansleven ontwikkelt zich een vierhoeksverhouding die toch eindigt in het huwelijk tussen de acteur en zijn bewonderaarster. Guitry schreef boulevardkomedies aan de lopende band, maar dit is één van zijn allerbeste die in de filmbewerking niets verliest, vooral dankzij zijn eigen briljante hoofdrol.

Paix sur le Rhin

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Jean Choux. Met o.a. Françoise Rosay, Dita Parlo, John Loder, Pauline Carton en Michèle Alfa.

De liefde tussen een Duitse en een Fransman. Alles loopt goed af in deze sentimentele film naar een roman van een zekere Pierre Claude. Stijfjes en doods; de film toont aan hoe idyllisch er in 1938 nog over Frans-Duitse verhoudingen werd gedacht (zie de titel!). Scenario van Emile Pieg, J. Mils en Jacques de Bénac.

La Citadelle du silence

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Annabella, Gilberte Géniat, Marguerite Pierry en Pauline Carton.

Viana, een jonge Poolse verpleegster wier vader door de Russen werd gefusilleerd, gooit een bom naar het rijtuig van de gouverneur van Warschau. Ook haar verloofde, een dokter, blijkt in het complot betrokken te zijn...Een flets melodrama met een warrige intrige, door L'Herbier afstandelijk in beeld gebracht. Onthoudt de mooie titel, vergeet de film.

Gribouille

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Michèle Morgan, Gilbert Gil, Jeanne Provost en Jean Worms.

Een winkelier is jurylid bij een proces tegen een jonge vrouw die verdacht wordt van moord op haar minnaar. Hij weet binnen de jury haar vrijspraak te bepleiten en geeft haar werk in zijn winkel. Zijn zoon wordt ook verliefd op haar. In deze succesfilm speelt Raimu een van zijn beroemdste rollen en maakt de jeugdige Morgan tot een ster. Opnieuw gemaakt als THE LADY IN QUESTION.

Ersatz et Kommandatur

1937 | Oorlogsfilm, Komedie

België 1937. Oorlogsfilm van Gaston Schoukens. Met o.a. Gustave Libeau, Pauline Carton, Zizi Festerat, Jacques Philippet en Georgette Mery.

Januari 1918: het leven in bezet België is moeilijk, maar de bevolking houdt zich aan het devies 'Blijf lachen'. Ze vermaken zich door de moffen te slim af te zijn, onder andere door aardappelen te stelen. Grof, vettig, zwaar en vulgair. Schoukens was de plaag van de Belgische film in die tijd. Zeer warrig gemonteerd. De acteurs spelen alsof ze op het toneel staan, met als gunstige uitzondering de Française Carton.

Ersatz et Kommandantur

1937 | Komedie

België 1937. Komedie van Gaston Schoukens. Met o.a. Zizi Festerat, Pauline Carton en Gustave Libeau.

Januari 1918: het leven in bezet België is moeilijk, maar de bevolking houdt zich aan het devies 'Blijf lachen'. Ze vermaken zich door de moffen te slim af te zijn, onder andere door aardappelen te stelen. Grof, vettig, zwaar en vulgair. Schoukens was de plaag van de Belgische film in die tijd. Zeer warrig gemonteerd. De acteurs spelen alsof ze op het toneel staan, met als gunstige uitzondering de Française Carton.

Désiré

1937 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1937. Drama van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Jacqueline Delubac, Jacques Baumer, Arletty en Pauline Carton.

Sacha Guitry bewerkte zijn eigen toneelstuk tot scenario voor de film, regisseerde de rolprent waarin hij zelf de hoofdrol speelt. Hij is Désiré, de huisknecht; zijn meester vindt hem gehoorzaam en goed, zodat hij hem niet wil laten gaan, maar zijn maîtresse vindt hem te vrijpostig, omdat hij verliefd op haar is. Intimistisch, autobiografisch verhaal van Guitry dat te gekunsteld is. De fotografie is van Jean Bachelet.

Vous n'avez rien à declarer?

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Léo Joannon. Met o.a. Raimu, Sylvia Bataille, Pierre Brasseur, André Alerme en Saturnin Fabre.

De dochter van een geleerde wordt uitgehuwelijkt aan diens assistent, maar tijdens de huwelijksreis per trein slaagt een andere aanbidder, vermomd als controleur, erin de bruidegom impotent te maken. De befaamde toneelvaudeville kreeg een spitsvondige scenariobewerking - van o.a. Jean Aurenche en Jean Anouilh - en een briljante vertolking door de vooroorlogse topbezetting. Opnieuw verfilmd in 1959.

Tarass-Boulba

1936 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1936. Avonturenfilm van Alexis Granovsky. Met o.a. Harry Baur, Danielle Darrieux, Jean-Pierre Aumont, Pierre Larquey en Roger Duchesne.

De zoon van een kozakkenhoofdman wordt tijdens zijn studie in Kiev verliefd op een Poolse. Als zijn vader de oorlog verklaart aan Polen, loopt hij over naar de vijand om zijn geliefde terug te zien. In een treffen met zijn vader wordt hij gedood, waarna die vervolgens zijn eigen leven offert voor zijn tweede zoon die hem als stamhoofd zal opvolgen. Ondanks de grootse actiescènes-te-paard legt de verfilming van de beroemde roman van Gogol meer accent op het romantisch drama dan op het spektakel. De acteurs voelen zich in hun rollen en kostuums zichtbaar niet erg thuis, waardoor met name Baur overmatig schmiert. Opnieuw gefilmd in 1963. Het scenario is van Pierre Benoit. Het camerawerk is van Franz Planer.

Mon Père avait raison

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Jacqueline Delubac, Betty Daussmond, Paul Bernard en Pauline Carton.

Guitry is Bellanger, die plotseling door zijn vrouw Daussmond in de steek wordt gelaten. Hij moet zijn zoon Maurice (Bernard) alleen opvoeden. Twintig jaar later belt Daussmond na aankomst uit Zuid-Amerika op en wil haar plaats binnen het gezin weer innemen. Te laat, vindt Bellanger (Guitry). Zijn zoon staat op punt te trouwen met de schone Delubac, maar wil zijn vader niet in de steek laten het houdt de huwelijksboot een beetje af. Delubac besluit de gebeurtenissen een zetje te geven. Komedie van Guitry met autobiografische inslag en een eerbetoon aan zijn vader, een gevierd toneelspeler uit de fin-de-siècle met wie hij het grootste deel van zijn leven gebrouilleerd was. Het scenario en de puntige dialogen zijn van Guitry zelf, die zijn eigen toneelstuk bewerkte voor de film. De fotografie is van Georges Benoit.

Les Dégourdis de la onzième

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, André Lefaur, Saturnin Fabra, Pauline Carton en Ginette Leclerc.

Kolonel wiens zuster pikant toneelstuk heeft geschreven besluit niets vermoedend dit te laten opvoeren door en voor dienstplichtigen, als tijdens repetitie voor Romeinse orgie de kazerne inspectie krijgt. Soldatenklucht onderscheidt zich in niets van latere films in het genre, maar is toch vermakelijker. Misschien door de inbreng van de acteurs, misschien omdat alle grappen destijds nog niet uitgemolken waren.

Le roman d'un tricheur

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Jacqueline Delubac, Marguerite Moreno, Rosine Déréan en Pauline Carton.

Een man heeft als jongen moeten ervaren dat bedrog meer loont dan eerlijkheid en weet met dit inzicht een fortuin te vergaren totdat hij voor het eerst last krijgt van een slecht geweten. Deze cynische komedie heeft een opvallend gebruik van commentaarstem die de beelden ironisch tegenspreekt.

Le nouveau testament

1936 |

Frankrijk 1936. Sacha Guitry en Alexandre Ryder. Met o.a. Sacha Guitry, Jacqueline Delubac, Betty Daussmond, Pauline Carton en Christian Gérard.

Een dokter die door zijn echtgenote bedrogen wordt, is vermist en wordt doodgewaand. Uit de opening van het testament blijkt dat hij weet van de liaison van zijn vrouw en zijn bezittingen aan jonge zijn assistente nalaat. Dan komt hij gezond en wel weer thuis. Aan deze boulevardkomedie werd in de filmversie niets toegevoegd, maar de cynische humor blijft werkzaam en Guitry is de meest aangewezen vertolker van eigen teksten.

Le Mioche

1936 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1936. Familiefilm van Léonide Moguy. Met o.a. Lucien Baroux, Gabrielle Dorziat, Pauline Carton, Jean Périer en Madeleine Robinson.

Bijgestaan door een hele meisjeskostschool neemt een bekwame leraar een in de steek gelaten baby in huis. Zijn toewijding doet de jonge moeder, die aanvankelijk de moed had opgegeven, van gedachten veranderen. Een film waarbij je beurtelings moet lachen en huilen. Betuttelend maar toch geslaagd in zijn soort. Extra vermelding verdienen het scenario, de dialogen en het camerawerk. Wat betreft de regie: Moguy heeft wel slechter gepresteerd.

Ferdinand le noceur

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van René Sti. Met o.a. Fernandel, Paulette Dubost, André Alerme, Félix Oudart en Julien Carette.

Een welgestelde oude man selecteert een deugdzame werknemer als echtgenoot voor zijn dochter, die echter een frivool aardje naar haar vaartje heeft en niets ziet in haar saaie verloofde. Door een misverstand rond vurige liefdesbrieven die hij geschreven lijkt te hebben, vermoedt zij dat hij een geheim leven als rokkenjager heeft en daardoor gaat ze hem met andere ogen bezien. Fernandel-komedie volgens vooroorlogs recept waarin zijn naïviteit het vermoeden van het tegendeel oproept.

Bonne chance

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Jacqueline Delubac, Pauline Carton, André Numès fils en Paul Dullac.

Geschreven door de regisseur. Aardig taalkundig monument waarin jonge wasvrouw uit Parijs in de lotto een fortuin wint, dat ze volgens belofte zal delen met een jonge schilder. Ze vertrekken samen naar het zuiden, in alle eer en deugd, want zij heeft zich laten verloven met een sukkel. De ontknoping ligt voor de hand. Een hoog tempo en een aantal aardige vondsten: de schilder verliest in het casino van Monte-Carlo als zij er niet is en wint alles terug zodra ze verschijnt! Het is niet toevallig dat het roulette-thema zo goed uit de verf komt, want Guitry publiceerde datzelfde jaar Les mémoires d'un tricheur, dat hij het jaar erop al meesterlijk verfilmde onder de titel LE ROMAN D'UN TRICHEUR. Het camerawerk is Jean Bachelet.

Ces messieurs de la santé

1933 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1933. Drama van Pierre Colombier. Met o.a. Raimu, Edwige Feuillère, Lucien Baroux, Pierre Stephen en Georges Mauloy.

Een onbekende die om een baan in een noodlijdende winkel heeft gevraagd in ruil voor kost en inwoning, transformeert de zaak in een bloeiend en modern warenhuis. De politie ontdekt dat het ook een dekmantel is voor de wapenhandel, maar het zijn de hebzuchtige werkgevers die de man uiteindelijk echt noodlottig worden. Deze op zich vrije dorre verfilming van een toneelstuk dat op de affaire Stavisky was geïnspireerd, krijgt door die verwijzing èn door het opmerkelijke acteren van Raimu een boeiende meerwaarde. Het scenario is van Paul Armont en Léopold Marchand naar het gelijknamige toneelstuk van Armont en Marchand. Het camerawerk is van Curt Courant.

Le sang d'un poète

1930 | Experimenteel

Frankrijk 1930. Experimenteel van Jean Cocteau. Met o.a. Enrique Rivero, Pauline Carton, Feral Benga, Jean Desbordes en Odette Talazac.

Een klassieke surrealistische film waarin een dichter in verschillende episodes geconfronteerd wordt met de vragen van leven, dood en kunst. Dit filmgedicht was destijds het enige experiment van Cocteau, zijn regelmatige bemoeienis met film kwam pas tien jaar later.

Le blanc et le noir

1930 | Komedie

Frankrijk 1930. Komedie van Robert Florey. Met o.a. Raimu, Suzanne Dantès, André Alerme, Irène Wells en Louis Baron fils.

Bewerking door Sacha Guitry van zijn eigen stuk. Verhaal van een bedrogen echtgenoot die de waarheid ontdekt als zijn vrouw het leven schenkt aan een zwarte baby! Hij wil de boreling bij de sociale dienst omruilen voor een blank kind! Eind goed, al goed: beide echtelieden verzoenen zich. De komedie is goed geschreven, opgebouwd en uitgevoerd, maar overstijgt het niveau van de klucht niet echt. Een van de weinige Franse films van Florey (1900- 1979), die niets aan zijn oeuvre toevoegt maar voor de liefhebber toch wel het bekijken waard is (verschillende debuterende grote acteurs, en Fernandel in de rol van piccolo!). Leuk spel. Officieel was Marc Allégret artistiek adviseur, maar er is enige twijfel en sommigen menen dat hij de co-regie deed. Achter de camera stond Rogert Hubert. Duur van de bekeken versie: 72m.

Yvette

1927 | Drama

Frankrijk 1927. Drama van Alberto Cavalcanti. Met o.a. Catherine Hessling, Ica de Lenkeffy, Blanche Bernis, Pauline Carton en Walter Butler.

Yvette is de dochter van een gravin. Ze denkt dat ze in een zeer beschaafd milieu verkeert, maar ontdekt dat er niets fraais aan is en haar aanvankelijke optimisme slaat om in wanhoop. De vloeiende, soepele opnamen en dito montage vormen een prachtig contrast met de afstotelijke karakters. Cavalcanti was zijn tijd ver vooruit. De film heeft veel te danken aan het uitstekende, genuanceerde acteren van Hessling. Gebaseerd op een verhaal van Guy de Maupassant.