Murray Head: cast, scenario en muziek.
Er zijn 15 films gevonden.

Horsehead

2014 | Fantasy, Horror

Frankrijk 2014. Fantasy van Romain Basset. Met o.a. Lilly-Fleur Pointeaux, Catriona MacColl, Murray Head en Gala Besson.

Puike Franse horrorfilm van Romain Basset met een verfrissend vleugje fantasy en mysterie. Jessica wordt al sinds haar jeugd geplaagd door nachtmerries. Ze schakelt een psychofysioloog in om de dromen te bestuderen, maar wanneer ze terugkeert naar haar familiehuis worden de nachtmerries steeds heftiger. Artistiek en hypnotiserend hoogstandje. Doet denken aan het eveneens Franse Livide uit 2011 (Alexandre Bustillo en Julien Maury).

Les enfants du siècle

1999 | Drama, Historische film, Biografie

Frankrijk 1999. Drama van Diane Kurys. Met o.a. Juliette Binoche, Benoît Magimel, Stefano Dionisi, Robin Renucci en Karin Viard.

Puike Franse horrorfilm van Romain Basset met een verfrissend vleugje fantasy en mysterie. Jessica wordt al sinds haar jeugd geplaagd door nachtmerries. Ze schakelt een psychofysioloog in om de dromen te bestuderen, maar wanneer ze terugkeert naar haar familiehuis worden de nachtmerries steeds heftiger. Artistiek en hypnotiserend hoogstandje. Doet denken aan het eveneens Franse Livide uit 2011 (Alexandre Bustillo en Julien Maury).

Patrick Dewaere

1992 | Biografie

Frankrijk 1992. Biografie van Marc Esposito. Met o.a. Serge Rousseau, Maurice Dugowson, Bertrand Blier, Alain Corneau en Claude Sautet.

Ter gelegenheid van de tiende sterfdag van de onvergetelijke Dewaere, die ook voor jonge acteurs en kijkers nog iets betekent, besloot de journalist Esposito tot dit eerbetoon aan talent en persoonlijkheid van deze uitzonderlijke acteur, de anti-ster bij uitstek. Esposito zocht talrijke persoonlijkheden uit de filmwereld op die met Dewaere hebben gewerkt en hem hebben gekend. Hij koos voor een fijnzinnige, eenvoudige en vriendelijke aanpak voor zijn documentaire, die bestaat uit getuigenissen over en fragmenten van films en interviews met de veel te vroeg gestorven Dewaere.

Un été d'orages

1989 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Oorlogsfilm van Charlotte Brandstrom. Met o.a. Judith Godrèche, Stanislas Carré de Malberg, Jean Bouise, Gisèle Casadesus en Béatrice Lord.

Verfilming van de overbekende roman van Pierre-Jean Remy. In haar debuutfilm laat de regisseuse op natuurgetrouwe en gevoelige wijze het Auvergne van onder de Duitse bezetting herleven. Het is 1944 en er heerst al een na-oorlogs sfeertje. Op subtiele wijze wordt de gedragsontwikkeling van een zeventien-jarige adolescent geschetst, die vriendschap sluit met de Engelse parachutist, die bij zijn familie is opgenomen. Enkele langdradige gedeelten en stijlbreuken wegen niet op tegen de geloofwaardige personages en de beschrijving van de omgeving waarin zij wortel schieten. Een indringende mengeling van ironie en melancholie.

La Barbare

1989 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1989. Drama van Mireille Darc. Met o.a. Murray Head, Ángela Molina en Aurélie Gibert.

Een bewerking van de roman van Katherine Pancol. De actrice Darc stapte naar de andere kant van de camera over. Het resultaat overtuigt nauwelijks. Deze geschiedenis over een meisje, dat naar Tunesië terugkeert op zoek naar herinneringen aan haar overleden vader, weet amper belangstelling te wekken. Dat komt door het ingewikkelde en uitgeplozen verhaal, dat weinig samenhang vertoont en blunders op het vlak van de mise-en- scène bevat. Er komt geen einde aan. En waar is de humor van de actrice Darc gebleven? De dialogen zijn slecht, ondanks de hulp van Jean Curtelin bij het schrijven.

À gauche en sortant de l'ascenseur

1988 | Komedie, Drama

Frankrijk 1988. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Pierre Richard, Richard Bohringer, Emmanuelle Béart, Fanny Cottençon en Jean-Michel Dupuis.

Gérard Lauzier bewerkte zijn toneelstuk L'amuse- gueule tot scenario. Een vaudeville vol wrange grappen, persoonsverwisselingen en achtervolgingen volgens de beste tradities van het genre. Zeer goed, maar enigszins overdreven acteerwerk. Molinaro maakte er geen verfilmd toneel van en het resultaat is vrij vermakelijk. Het camerawerk is van Robert Fraisse.

Pour cent briques t'as plus rien

1982 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1982. Misdaad van Edouard Molinaro. Met o.a. Daniel Ateuil, Anémone, Gérard Jugnot, Georges Géret en Darry Cowl.

Een werkloze en zijn kamergenoot zijn toevallige toeschouwers van een bankroof-op-video en besluiten dit voorbeeld te volgen met speelgoed-machinegeweren. Na de eerste schrik sympathiseren de gegijzelden in de bank met de stuntelige rovers en zijn zelfs behulpzaam bij hun ontsnapping, op voorwaarde dat zij in zonniger streken ook van de buit kunnen profiteren. Een parodie op DOG DAY AFTERNOON, in een cafétheater-aanpak die clichématig begint te worden maar ditmaal een wat steviger regie kreeg van routinier Molinaro, en met een leuke rol van Anémone als een door de wol geverfde lokettiste. Scenario van regisseur Molinaro en Didier Kaminka.

Madame Claude

1977 | Drama, Erotiek, Thriller

Frankrijk 1977. Drama van Just Jaeckin. Met o.a. Françoise Fabian, Murray Head, Dayle Haddon, Maurice Ronet en Klaus Kinski.

De callgirl-organisatie van Madame Claude betrekt haar clientèle uit de nationale en internationale politieke en economische wereld. Een fotograaf heeft per ongeluk van een van hen compromitterende kiekjes genomen en krijgt daarom zowel de CIA als de Franse politie als de mannetjes van Mme Claude achter zich aan. Hij wordt neergeschoten, waardoor een schandaal wordt voorkomen en Mme Claude haar onderneming met politieprotectie kan voortzetten. De film die de medewerking van Madame zelf kreeg, probeert haar angstvallig vrij te pleiten van politieke connecties en chantagepraktijken, waardoor de film minder interessant is dan een willekeurig krantebericht over de geruchtmakende affaire. De erotische scènes worden geënsceneerd als wezenloze 'tableaux vivants' waarbij de acteurs zich van belachelijkheid proberen te redden door uitdrukkelijk ongeïnteresseerd spel.

Poder del deseo

1975 |

Spanje 1975. Juan Antonio Bardem. Met o.a. José María Prada, Murray Head en Marisol.

De callgirl-organisatie van Madame Claude betrekt haar clientèle uit de nationale en internationale politieke en economische wereld. Een fotograaf heeft per ongeluk van een van hen compromitterende kiekjes genomen en krijgt daarom zowel de CIA als de Franse politie als de mannetjes van Mme Claude achter zich aan. Hij wordt neergeschoten, waardoor een schandaal wordt voorkomen en Mme Claude haar onderneming met politieprotectie kan voortzetten. De film die de medewerking van Madame zelf kreeg, probeert haar angstvallig vrij te pleiten van politieke connecties en chantagepraktijken, waardoor de film minder interessant is dan een willekeurig krantebericht over de geruchtmakende affaire. De erotische scènes worden geënsceneerd als wezenloze 'tableaux vivants' waarbij de acteurs zich van belachelijkheid proberen te redden door uitdrukkelijk ongeïnteresseerd spel.

El Poder del deseo

1975 | Thriller

Spanje 1975. Thriller van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Marisol, Murray Head, José María Prada en Tina Sáinz.

Een jonge getrouwde vrouw gebruikt de hartstocht die een man voor haar koestert om zich van haar echtgenoot te ontdoen. Een belachelijke thriller, die bovendien de pretentie heeft een klassieke film te zijn.

Gawain and the Green Knight

1973 | Avonturenfilm, Fantasy

Verenigd Koninkrijk 1973. Avonturenfilm van Stephen Weeks. Met o.a. Murray Head, Ciaran Madden, Nigel Green, Anthony Sharp en Robert Hardy.

Middeleeuwse legende over een ridder met bovennatuurlijke krachten die het leger van de koning uitdaagt hem te doden. Een ambitieuze, maar mislukte low-budgetfilm.

La Mandarine

1972 | Komedie

Frankrijk 1972. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Annie Girardot, Philippe Noiret, Madeleine Renaud, Murray Head en Marie-Hélène Breillat.

Een familiehotel, eigendom van een oude matriarche, wordt geëxploiteerd door de echtgenoot van de oudste kleindochter. De komst van een hippe Engelsman verstoort de familieharmonie doordat hij de minnaar van beide kleindochters wordt. De jongste blijkt zwanger; haar zuster verlaat met haar opgeluchte man het hotel, maar kan ten slotte haar familie toch niet missen. De roman van Christine de Rivoyre was opgewekt-amoreel; de film blijft meer in de traditie van het boulevardtoneel en is zelfs conservatief in de hulde aan de familieband. Niettemin aanstekelijk geacteerd door de actrices; Noiret kan van zijn rol als stereotiep-sullige echtgenoot niets bijzonders maken.

Sunday Bloody Sunday

1971 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1971. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Glenda Jackson, Peter Finch, Murray Head, Peggy Ashcroft en Tony Britton.

De homoseksuele arts Dr. Daniel Hirsh (Finch) deelt met de gescheiden carrièrevrouw Alex (Jackson) de liefde voor dezelfde man. De jonge biseksuele kunstenaar Bob Elkin (Head) pendelt tussen de twee op en neer tot hij beide relaties beëindigt. Daniel en Alex ontmoeten elkaar dan voor de eerste keer. Uitstekend, volwassen scenario van Penelope Gilliatt. De regie van Schlesinger is minder krachtig dan anders en minder doeltreffend. Heads formele spel steekt af bij het prima acteren van Finch en Jackson. Niet helemaal een voltreffer, maar voor zijn tijd een revolutionaire film.

The Family Way

1966 | Komedie, Documentaire

Verenigd Koninkrijk 1966. Komedie van Roy Boulting en John Boulting. Met o.a. Hayley Mills, Hywel Bennett, John Mills, Marjorie Rhodes en Avril Angers.

Komedie van niveau over de problemen van een jong, pasgetrouwd stel, waaronder zíjn impotentie en het inwonen bij hààr ouders. Deze warme, invoelende film werd werkelijk nog als controversieel beschouwd toen hij in 1967 werd uitgebracht in Amerika! Liedje van Paul McCartney.

A coeur joie

1966 | Romantiek

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1966. Romantiek van Serge Bourguignon. Met o.a. Brigitte Bardot, Laurent Terzieff, Jean Rochefort, James Robertson Justice en Michael Sarne.

Fotomodel moet voor een reportage naar Londen, waar ze toevallig vaag bekende landgenoot ontmoet met wie ze in Schotland twee weken liefde beleeft en bedrijft voor ze terugkeert naar Parijs en haar solide minnaar. Onstuimigheid uit titel blijkt alleen uit eindeloze ren- en stoeipartijen van Bardot en Terzieff in het Schotse landschap die ook verder geen overtuigend liefdespaar zijn. Eerdere sc[KA2]enes in modewereld van swingend Londen zijn nu komisch ouderwets. (Engelstalige versie: TWO WEEKS IN SEPTEMBER.)