Roy Webb (1888-1982): muziek.
Er zijn 93 films gevonden.

Teacher's Pet

1958 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1958. Komedie van George Seaton. Met o.a. Clark Gable, Doris Day, Gig Young, Mamie Van Doren en Nick Adams.

Vlotte komedie met Doris Day in een van haar eerste komische rollen en Clark Gable in een van zijn laatste films. Jim (Gable) is al jaren verslaggever. Hem hoef je niks meer te vertellen, het vak leer je op straat en niet in de schoolbanken. Erica (Day) is het niet met hem eens, en dat kan ook moeilijk anders want zij geeft les op de School voor de Journalistiek. Onvermijdelijk bloeit er iets moois op tussen die twee. Leukste scène speelt zich af in een nachtclub: als Jim en zijn concurrent in de liefde (Young) elkaar knock-out proberen te slaan.

Underwater!

1955 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1955. Avonturenfilm van John Sturges. Met o.a. Jane Russell, Gilbert Roland, Richard Egan en Lori Nelson.

Een drietal avonturiers (Russell, Roland en Egan) gaat op zoek naar een schat in een gezonken scheepswrak en ondervindt daarbij tegenwerking van kapers en haaien. Voor een avonturenfilm is Underwater! (van de regisseur die later The Magnificent Seven en The Great Escape zou maken) niet erg spannend. Er is te veel slap geklets en te weinig actie, en de personages blijven vlak. Producent Howard Hughes moet de film vooral hebben gemaakt om zijn ontdekking Russell in badkleding te tonen - en ach, wie enkel daarom kijkt, komt weinig tekort.

The Sea Chase

1955 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1955. Oorlogsfilm van John Farrow. Met o.a. John Wayne, Lana Turner, Tab Hunter, David Farrar en Lyle Bettger.

Een vreemde film over WO II met Wayne als een Duitse kapitein van een voortvluchtig schip met een vreemde lading, een samengeraapte bemanning en een passagiere, zijn vriendinnetje Turner. Gefilmd in CinemaScope. Het scenario is van Andrew Geer. Het camerawerk is van William H. Clothier.

The Americano

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van William Castle. Met o.a. Glenn Ford, Cesar Romero, Frank Lovejoy, Ursula Thiess en Abbe Lane.

De Texaanse veeboer Ford verkocht enkele prijsstieren aan een Braziliaanse farmer. Hij brengt de dieren persoonlijk naar zijn klant, om daar te ontdekken dat deze vermoord werd. Op zijn terugweg wordt ook zijn leven bedreigd. Een avonturenfilm met alle western-elementen, gemaakt volgens de regels van de kunst, maar zich afspelend in een andere omgeving (Brazilië). Goede ontspanning zonder verdere pretenties, zoals we gewend zijn van Castle. Het routine-scenario is van Guy Trosper en Leslie T. White, terwijl William Snyder er prachtige beelden bij schoot. Swingende thema's van Xavier Cugat en een traditionele westernscore van Roy Webb.

Marty

1955 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1955. Drama van Delbert Mann. Met o.a. Ernest Borgnine, Betsy Blair, Esther Minciotti, Jerry Paris en Augusta Ciolli.

Marty (Borgnine) is een heel gewone jongeman uit de Bronx. In de dertig, woont nog bij zijn moeder, hoopt op een vrouw, droomt van een eigen slagerij. Dan ontmoet hij de ook al heel gewone Clara (Blair). Scenarist Paddy Chayefsky bewerkte zijn gelijknamige televisiedrama uit 1953 en creëerde een aandoenlijk verhaal over een man die iets van zijn bescheiden leven met een Italiaanse immigrantenfamilie probeert te maken. Vier Oscars, onder meer voor Borgnine en regisseur Mann, en een Gouden Palm gingen naar dit liefdesdrama zonder helden maar des te meer warme menselijkheid.

Blood Alley

1955 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1955. Avonturenfilm van William A. Wellman. Met o.a. John Wayne, Lauren Bacall, Paul Fix, Mike Mazurki en Anita Ekberg.

In de Amerikaanse hoogtijdagen van de angst voor de communisten verschafte John Wayne de goegemeente wat verstrooiing met een cartoonesk verhaal over een chauvinistische kapitein die in een roestige veerboot een compleet Chinees dorp evacueert naar vrijhaven Hongkong - gefilmd voor de Californische kust. Eigenlijk moest Robert Mitchum de klus klaren maar regisseur Wellman kon het niet waarderen dat de humeurige Mitchum in razernij de locatiechef in het water smeet. Groots opgezet werk maar niet het beste van John Wayne. In 2005 opnieuw bont ingekleurd en uitgebracht op DVD in de originele wijdscherm versie.

Track of the Cat

1954 | Western, Drama

Verenigde Staten 1954. Western van William A. Wellman. Met o.a. Robert Mitchum, Teresa Wright, Diana Lynn, Tab Hunter en Beulah Bondi.

Wellman gaf later toe dat deze productie mislukt was. De boodschap die hij had willen overbrengen, kwam niet over, of de mensen begrepen het niet. A.I. Bezzerides bewerkte het boek van Walter van Tilburg Clark over een gezin dat op een ranch in Noord-Californië door grote sneeuwval geïsoleerd is. We zien alle spanningen tussen de familieleden en de zwarte panter die de omgeving onveilig maakt. De oudste broer, Hopper, is het eerste slachtoffer en dan gaat Mitchum achter de poema aan. Hij speelt een onsympathieke rol en zijn zuster, Wright, haat hem. Ze hoopt dat hij bij de jacht omkomt. John Wayne en Robert Fellows produceerden, William Clothier deed de heel speciale cameratechniek (door vaak over te gaan met zijn kleurencamera's in zwart-wit) en Andrew V. McLaglen was assistent-regisseur.

The Raid

1954 | Actiefilm, Historische film, Western

Verenigde Staten 1954. Actiefilm van Hugo Fregonese. Met o.a. Van Heflin, Anne Bancroft, Richard Boone, Lee Marvin en Tommy Rettig.

In 1864, enkele maanden voor het einde van de Amerikaanse Burgeroorlog, ontsnapt majoor Heflin samen met een paar andere zuidelijke officieren uit het gevangenenkamp in Platsburg. Ze ontkomen naar Canada, en daar plannen ze een aanval op een stadje in Vermont. Goed opgebouwde western, met uitstekend spel van vooral Bancroft en de kleine Rettig. Het scenario, dat Sydney Boehm baseerde op Francis Cockrells adaptatie van Herbert Ravenal Sass' roman Affair At St. Albans, is geïnspireerd door een waargebeurd feit, en het geeft een realistisch beeld van de zinloosheid van oorlogsgeweld. Lucien Ballard hanteerde de camera en Roy Webb componeerde de score.

She Couldn't Say No

1954 | Komedie

Verenigde Staten 1954. Komedie van Lloyd Bacon. Met o.a. Jean Simmons, Robert Mitchum, Edgar Buchanan, Arthur Hunnicutt en Wallace Ford.

Charlie Chaplin-regisseur Bacon maakte in 1932 ook al een film met de titel She Couldn't Say No. Zijn 1954-versie is een redelijke comedy over de jonge vrouw Corby (Simmons) die rijk is geworden door olie en die de mensen uit haar geboorteplaats nu wil bedanken voor hun steun van vroeger. Maar de dorpelingen zijn niet zo blij met het geld en de aandacht. Dokter Sellers (Mitchum) nog wel het minst, maar hij wordt wel verliefd op Corby. In Engeland werd de film uitgebracht onder de titel Beautiful But Dangerous, refererend naar de vis Hercules die de sportieve dokter ooit aan de haak hoopt te slaan.

Split Second

1953 | Romantiek, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1953. Romantiek van Dick Powell. Met o.a. Stephen McNally, Alexis Smith, Jan Sterling, Paul Kelly en Richard Egan.

Een zeer bekwame bezetting geeft klasse aan het verhaal van de ontsnapte en veroordeelde McNally die mensen gijzelt op een plek waar bommen worden getest. De oorspronkelijke versie was 3- D.

Second Chance

1953 | Drama, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1953. Drama van Rudolph Maté. Met o.a. Robert Mitchum, Linda Darnell, Jack Palance, Reginald Sheffield en Sandro Giglio.

Bokser Mitchum is uitgeweken naar Zuid-Amerika om een ongelukkig gevecht te vergeten. Hier ontmoet hij Darnell die haar ex-minnaar, een gangsterbaas, wil ontvluchten. Deze laatste heeft echter huurmoordenaar Palance achter haar aangestuurd om haar te doden, omdat hij vreest dat ze tegen hem zal getuigen. Mitchum probeert haar te redden. Goede exotische thriller met de drie acteurs in topvorm. Het hele verhaal wordt opgebouwd om naar een duizelingwekkende climax te leiden die zich afspeelt in en op een kabelbaan, hoog boven een afgrond. Oscar Millard en Sidney Boehm baseerden hun scenario op een verhaal van D. M. Marshman Jr. Eén van de beste films gedraaid in 3-D. Gefilmd in Mexico door William Snyder.

Affair with a Stranger

1953 | Drama

Verenigde Staten 1953. Drama van Roy Rowland. Met o.a. Victor Mature, Jean Simmons, Jane Darwell, Dabbs Greer en Olive Carey.

Ware soap opera over het wel en wee van een succesvolle schrijver van toneelstukken (Mature) en zijn begeerlijke vrouw (Simmons). En roddelcolumnist meent dat de twee gaan scheiden en vervolgens ziet de kijker in flashback wat er werkelijk aan de hand is. Voor de soapfreak een absolute must want het weliswaar saaie drama heeft een begin en einde.

The Lusty Men

1952 | Western

Verenigde Staten 1952. Western van Nicholas Ray. Met o.a. Susan Hayward, Robert Mitchum, Arthur Kennedy, Arthur Hunnicutt en Frank Faylen.

In deze perfecte rodeowestern is Mitchum de vermoeide rodeoster die zich terugtrekt. Hij ontmoet zijn oude vriend Kennedy en diens vrouw Hayward. Kennedy wil ook een rodeoster worden en Mitchum wordt zijn leermeester. Maar Kennedy heeft zich zelf niet onder controle en neemt grote risico`s. Zijn vrouw staat duizend angsten uit. De climax m[KA1]oest wel een fatale zijn. Ray heeft het scenario van Gorace McCoy en David Dortort (geschreven naar een verhaal van Claude Stanush) perfect weergegeven, en in Lee Garmes had hij een dito cameraman.

Clash By Night

1952 | Drama, Film noir, Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1952. Drama van Fritz Lang. Met o.a. Barbara Stanwyck, Paul Douglas, Robert Ryan, Marilyn Monroe en Keith Andes.

Somber maar goed gespeelde film naar een verhaal van Clifford Odet over een rusteloze figuur, Stanwyck, die nu op één plaats blijft en trouwt met een goeiige visser Douglas. Cynische vriend Ryan bemerkt dat ze niet gelukkig is, en probeert werk van haar te maken. Andes en Monroe zorgen voor nog een tweede liefdessituatie in de film, maar dat is van ondergeschikt belang.

Sealed Cargo

1951 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1951. Oorlogsfilm van Alfred L. Werker. Met o.a. Dana Andrews, Carla Balenda, Claude Rains, Philip Dorn en Onslow Stevens.

New Foundlandse schipper Pat Bannon (Andrews) vindt een wrak van een Deens vrachtschip met alleen nog de kapitein aan boord (Rains). Bannon helpt de gewonde kapitein Skalder, maar ontdekt dat diens schip gebruikt wordt voor wapenleveranties aan nazi-duikboten. De romance met Balenda doet wat overbodig aan, maar superster Rains is groots in de voor hem bekende rol van geciviliseerde boosdoener. Dale Van Every, Oliver H.P. Garrett en Roy Huggins bewerkten de roman The Gaunt Woman van Edmund Gilligan. Fotografie is van George E. Diskant.

Hard, Fast and Beautiful

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Ida Lupino. Met o.a. Claire Trevor, Sally Forrest, Carleton Young, Robert Clarke en Kenneth Patterson.

In dit aardige drama wordt een tennissterretje opgezweept door haar ambitieuze moeder, waardoor het meisje bijna haar vriend verliest. Scenario van Martha Wilkerson naar de roman van John R. Tunis. Archie Stout hanteerde de camera.

Fixed Bayonets

1951 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1951. Oorlogsfilm van Samuel Fuller. Met o.a. Richard Basehart, Gene Evans, Michael O'Shea, Richard Hylton en Craig Hill.

Tijdens de oorlog in Korea wordt een peloton afgesneden van de rest van het regiment. Verschanst in een besneeuwde grot trachten ze een vijandelijke aanval af te slaan. Koele oorlogsfilm, die weinig eerbied toont voor het menselijk leven. Basehart is schitterend als de twijfelende korporaal, die leeft met de angst het bevel te moeten overnemen. Hard en gewelddadig, zoals de oorlog zelf, dixit Fuller, die ook het scenario schreef, dat volgens sommigen is gebaseerd op de roman The Immortal Sergeant van John Brophy, waarvan volgens Fuller echter alleen de titel werd gekocht. Knappe fotografie van Lucien Ballard. James Dean is even te zien als een van de soldaten.

The White Tower

1950 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1950. Avonturenfilm van Ted Tetzlaff. Met o.a. Alida Valli, Glenn Ford, Claude Rains, Oskar Homolka en Cedric Hardwicke.

Een groep klimmers van verschillende nationaliteiten probeert de beruchte Zwitserse berg Weisshorn te bedwingen. Ieder heeft zo zijn of haar eigen redenen om te participeren. Allereerst is daar Carla, die wraak op de berg wil nemen omdat haar vader er overleed. Zij sleept onder meer de Amerikaanse piloot Martin mee, die een oogje op haar heeft, en de Franse auteur Paul, die een levensdoel zoekt.

Branded

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Rudolph Maté. Met o.a. Alan Ladd, Mona Freeman, Charles Bickford, Robert Keith en Joseph Calleia.

Ladd is Choya die zich door de bandiet Keith laat overhalen zich uit te geven voor de lang vermiste zoon van Bickford met als opzet deze te doden. Dat gaat niet door daar Ladd verliefd wordt op zijn dochter Freeman. De ware zoon blijkt al met al ook nog te leven en dus is het aan Ladd om alles tot een goed einde te brengen. Het scenario is gebaseerd op de roman Montana Rides van Evan Evans die echter bekender is als Max Brand en diens werkelijke naam was Frederick Faust.

The Window

1949 | Drama, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1949. Drama van Ted Tetzlaff. Met o.a. Bobby Driscoll, Barbara Hale, Arthur Kennedy, Paul Stewart en Ruth Roman.

De tien-jarige Tommy (Driscoll) heeft een rijke fantasie, waarmee hij zijn ouders, Kennedy en Hale, regelmatig in moeilijkheden brengt. Op een avond ziet hij dat er iemand wordt vermoord bij de buren, maar niemand gelooft hem. De politie stelt toch een onderzoek in en vanaf dat moment is het leven van de jongen in gevaar. Spannende B-film, waarin de suspense tot het laatste beeld wordt opgevoerd. Knap opgebouwd scenario van Mel Dinelli, naar een verhaal van Cornell Woolrich, met een prachtrol voor het destijds zeer populaire kindersterretje Driscoll als de verbeeldingsrijke jongen die door niemand wordt geloofd, behalve door de moordenaar zelf. De ouders komen minder overtuigend over. Prachtige fotografie van William Steiner. Opnieuw verfilmd als THE BOY WHO CRIED MURDER en CLOAK AND DAGGER (in 1984 van Richard Franklin).

Mighty Joe Young

1949 | Horror

Verenigde Staten 1949. Horror van Ernest B. Schoedsack. Met o.a. Ben Johnson, Terry Moore, Robert Armstrong en Frank McHugh.

Een handige impresario krijgt lucht van het feit, dat er ergens in Afrika blanken een reuzengorilla hebben geadopteerd, en hem als 'mens' hebben opgevoed. Dat zou een enorme trekpleister kunnen zijn voor een nachtclub en hij stopt met de hulp van zijn medewerkers nergens meer voor om het beest te vangen. Eenmaal in New York aangeland, breekt het mishandelde monster alras uit en veroorzaakt grote paniek en schept een reuzenchaos. Deze aardige film wordt beschouwd als de komische, gemoderniseerde versie van King Kong; de speciale effecten werden beloond met een Oscar. Voor de serieuze liefhebber gaat die vlieger niet op, want die vindt dat Fay Wray beter is dan Moore en het verhaal er niet op lijkt.

Holiday Affair

1949 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1949. Komedie van Don Hartman. Met o.a. Robert Mitchum, Janet Leigh, Wendell Corey, Gordon Gebert en Griff Barnett.

Goedmoedige, hoewel niet bijster ambitieuze romantische komedie verhaalt van een alleenstaande moeder door wier toedoen vriendelijke verkoper Steve (Mitchum) wordt ontslagen. Dat is het begin van een romance, maar Connie (Leigh) zou met iemand anders trouwen. Haar zoontje Timmy (Gebert) weet wel wie hij het liefst als stiefvader heeft. De sentimenten en sneeuwvlokken komen en gaan volgens voorspelling. Door jaarlijkse uitzendingen op Turner Classic Movies werd Holiday Affair een bescheiden kerstklassieker, hoewel kerst eerder een sfeerverhogende dan een thematische rol speelt.

Variety Time

1948 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1948. Komedie van Hal Yates. Met o.a. Jack Paar, Edgar Kennedy, Leon Errol, Frankie Carle en Pat Rooney.

Paar is de ceremoniemeester in wat de producenten `vaudeville-comes-to-the-screen` noemden. Het is echter oude wijn in - inmiddels - oude zakken. Twee niet eens leuke sketches (eentje met Edgar Kennedy, de andere met Leon Errol) zijn aangevuld met lukraak gekozen muzikale fragmenten uit vroegere RKO-films als RIVERBOAT RHYTHM (1946) van Leslie Goodwins, SHOW BUSINESS (1944) van Edwin L. Martin, SEVEN DAYS` LEAVE (1942) van Tim Whelan en PAN-AMERICANA (1945) van John H. Auer. Daarbij zijn nog enkele korte zwijgende films als THE TWO PATHS (1911) van D.W. Griffith en THE FUGITIVE (1910), ook van Griffith, met William S. Hart als Texas Tex gevoegd, een modeshow uit het PATH[KA1]E NEWS van 1922 en een flauw Frans/Engels duet tussen Paar en Conried (als Rudy La Paix). Daarmee is het uurtje ongenietbare, sterk verouderde onzin compleet. Teksten voor Paar werden geschreven door Leo Solomon en Joseph Quinlan, de sketch uit I`LL BUILD IT MYSELF (1946) van Yates met Kennedy is van Yates en HIRED HUSBAND (1947), ook van Yates, met Leon Errol van Hal Law. Producent George Bilson was verantwoordelijk voor het hele concept, terwijl Yates de leiding had over de originele gedeeltes. De originele muziek is van C. Bakaleinikoff, Sammy Timberg en Roy Webb, terwijl de muziek uit de voorraad van Leigh Harline en Paul Sawtell is, hoewel ze geen van allen op de aftiteling staan vermeld. Uitsluitend geschikt voor fans, die zeer diep in het genre zijn geïnteresseerd. Mono, RCA Sound System.

Roughshod

1948 | Western

Verenigde Staten 1948. Western van Mark Robson. Met o.a. Robert Sterling, Claude Jarman jr, Gloria Grahame, Jeff Donnell en John Ireland.

Ireland en twee van zijn handlangers ontsnappen uit de gevangenis. Ireland wil de boer Sterling doden, omdat deze verantwoordelijk was voor zijn arrestatie. Samen met zijn jongere broer (Jarman Jr.) komt Sterling vier hoertjes tegen die uit een naburige stad gejaagd zijn wegens hun werkzaamheden. Hij vergezelt hen met tegenzin. Een goede western, die echter meer aandacht besteedt aan de soms zeer humoristische verhouding tussen de puriteinse Sterling en de mooie dames van plezier dan aan de confrontatie tussen beide tegenstanders. Het scenario is van Geoffrey Homes en Hugo Butler, naar een verhaal van Peter Viertel. De camera was in de talentvolle handen van Joseph Biroc.

Rachel and the Stranger

1948 | Western

Verenigde Staten 1948. Western van Norman Foster. Met o.a. Loretta Young, William Holden, Robert Mitchum, Gary Gray en Tom Tully.

Ster Robert Mitchum was groot nieuws omdat hij gearresteerd was vanwege bezit van marihuana. Filmstudio RKO deed daarop de commercieel slimme zet om Rachel and the Stranger vervroegd te doen uitbrengen. De 'Stranger' in de titel wordt gespeeld door Mitchum, die een geïsoleerd gelegen blokhut bezoekt. Hier wonen David (Holden), zijn zoon (Gray) en Rachel (Young), die door David is gekocht om zijn overleden echtgenote te vervangen. De vreemdeling doet lastig, een groep Indianen op oorlogspad niet minder. Deze western met topacteurs had krachtiger kunnen zijn zonder de vele liedjes.

I Remember Mama

1948 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1948. Komedie van George Stevens. Met o.a. Irene Dunne, Barbara Bel Geddes, Oskar Homolka, Philip Dorn en Ellen Corby.

George Stevens regisseerde een serie legendarische, zeer van elkaar verschillende films: Gunga Din, Shane, A Place in the Sun, Giant en I Remember Mama staan alle op zijn naam. In de laatste vertelt Katrin (Geddes) hoe zij met haar moeder (Dunne) en familie van Noorse immigranten leefden in het San Francisco van rond 1900. I Remember Mama is een prachtig ogende, rustig opgezette klassieke film met perfect acteerwerk, die gemaakt is in een tijd dat de vrouw in Hollywood steeds meer aandacht kreeg.

Fighting Father Dunne

1948 | Film noir

Verenigde Staten 1948. Film noir van Ted Tetzlaff. Met o.a. Pat O'Brien, Darryl Hickman, Charles Kemper, Una O'Connor en Anna Q. Nilsson.

De geschiedenis van Vader Dunne, priester die zich in 1905 het lot aantrekt van zwerfkinderen die leven van de verkoop van dagbladen en diefstal. Met veel moeite kan hij zich van de financiële medewerking verzekeren van een aantal vooraanstaande zakenlieden uit St. Louis. Flauwe herkauwing van hetzelfde thema als BOYS TOWN, maar dan met veel minder bravoure gebracht. O'Brien is goed in de rol die hij in tientallen andere films ook speelde, maar het is dankzij O'Connor dat er nog wat leven in deze zoetzemerige film zit. Scenario van Martin Rackin en Frank Davis, naar een verhaal van William Rankin. De kinderen, onder wie Hickman en Billy Gray, spelen zeer natuurlijk. Camerawerk is van George E. Diskant en de sentimentele score van Roy Webb.

Blood on the Moon

1948 | Western

Verenigde Staten 1948. Western van Robert Wise. Met o.a. Robert Mitchum, Barbara Bel Geddes, Robert Preston, Walter Brennan en Phyllis Thaxter.

Perfecte film met Mitchum als revolverheld. De schurk is Preston, die een oude vriend van Mitchum blijkt te zijn. Aanvankelijk sluit Mitchum zich bij hem aan om de ranchers van hun grondgebied te verdrijven. Tot hij met een van hen, Bel Geddes in contact komt. Het camerawerk van Nicholas Musuraca is perfect, de sfeer feilloos getroffen, een meester is hier aan het werk. Het scenario is gebaseerd op de roman Gunman's Chance van de bekende westernschrijver Luke Short, door Lillie Hayward en Harold Shumate tot scenario bewerkt en biedt rollen aan vele overbekende westernacteurs. Bestaat in een ingekleurde versie. Ook bekend als GUN MAN.

They Won't Believe Me

1947 | Drama, Film noir

Verenigde Staten 1947. Drama van Irving Pichel. Met o.a. Robert Young, Rita Johnson, Tom Powers, Don Beddoe en Jane Greer.

Robert Young excelleert in een voor hem ongewone rol als de schurk die er naast een rijke vrouw drie liefjes op na houdt. Als een van zijn minnaressen omkomt bij een auto-ongeluk en zijn vrouw zelfmoord pleegt, wordt Young opgepakt voor moord. Fascinerende, goed geregisseerde film noir met een hecht doortimmerd script.

Sinbad the Sailor

1947 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1947. Avonturenfilm van Richard Wallace. Met o.a. Douglas Fairbanks jr, Maureen O'Hara, Walter Slezak, Anthony Quinn en George Tobias.

Douglas Fairbanks senior had het zwaard-en-sandalen genre uitgevonden. Fairbanks jr vond het te gemakkelijk om zomaar in diens voetsporen te treden, werd gerespecteerd acteur, rouwde om de dood van zijn vader, overleefde WO II, en maakte toen Sinbad the Sailor. De film is duur, spetterend kleurrijk, en enthousiast op het uitzinnige af. Fairbanks jr speelt uiteraard zelf zeeman Sinbad, die een schip vindt waarvan de bemanning is vergiftigd. Aan land wordt het schip geveild en Sinbad krijgt het sluw in handen. Hij gaat op zoek naar een schat van Alexander de Grote, maar vrouwelijk schoon (O'Hara) en de gemene Emir (Quinn) vormen complicerende factors.

Out of the Past

1947 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1947. Film noir van Jacques Tourneur. Met o.a. Robert Mitchum, Jane Greer, Kirk Douglas, Rhonda Fleming en Richard Webb.

Alle kenmerken van de film noir zijn present in deze meesterlijke, fatalistische film. Ex-privédetective Jeff Bailey (Mitchum) probeert te ontsnappen aan zijn verleden, maar vindt zich gevangen in een uitzichtloze situatie wanneer zijn vroegere liefde opduikt. Out of the Past is een prachtig geënsceneerde zwart-wit film doordrenkt met intriges, moord en misdaad. De jonge talenten Mitchum, Douglas en Greer zijn geknipt voor hun rol als respectievelijk romantische cynicus, ingehouden vulkaan en kameleontische femme fatale. Naar de roman 'Build my gallows high' van Daniel Mainwaring.

Magic Town

1947 | Komedie

Verenigde Staten 1947. Komedie van William A. Wellman. Met o.a. James Stewart, Jane Wyman, Kent Smith, Ned Sparks en Regis Toomey.

Destijds was Magic Town een flop, nu wordt de film leuk gevonden. Rip Smith (Stewart) ontdekt de hemel van de opiniepeiler: het dorp Grandview blijkt op allerlei gebieden het gemiddelde van heel Amerika te representeren. In en met zo'n Magic Town valt een hoop geld te verdienen. Rip vindt de lokale journaliste Mary Peterman (Wyman) ongemiddeld aantrekkelijk, maar Mary baalt van Rip's corrumperende invloed op haar dorp. Zal de liefde tussen hen groeien? Magic Town kijkt aangenaam weg, en het onderwerp van kritiek is inmiddels prettig ongevaarlijk - ingehaald door de tijd.

Crossfire

1947 | Misdaad, Drama, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1947. Misdaad van Edward Dmytryk. Met o.a. Robert Young, Robert Mitchum, Robert Ryan, Gloria Grahame en Paul Kelly.

Een antisemitische soldaat doodt een Joodse oorlogsveteraan, en komt ermee weg. Een detective is vastbesloten de zaak op te lossen en probeert de moordenaar in de val te lokken. Naar The Brick Foxhole van Richard Brooks. Ging de boeken in als de eerste Hollywoodfilm met racisme als thema. Het boek draait om homofobie maar dat was volgens de toen geldende Studio Code uit den boze. Aanklacht of film noir; Dmytryk belandde - oa door dit werk - in het gevang vanwege de 'promotie van on-Amerikaanse thema's', kort nadat de film werd genomineerd voor vijf Oscars.

Cass Timberlane

1947 | Drama, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1947. Drama van George Sidney. Met o.a. Spencer Tracy, Lana Turner, Zachary Scott, Tom Drake en Mary Astor.

Opgeblazen bewerking van het boek van Sinclair Lewis over een rechter, die hoog in aanzien staat en grote moeite heeft zijn dartele, jonge en nieuwe vrouw bij te benen. Niets voor Spencer Tracy. Scenario van Donald Oldgen Stewart en Sonja Levien. Camerawerk van Robert Planck.

Without Reservations

1946 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1946. Romantische komedie van Mervyn LeRoy. Met o.a. Claudette Colbert, John Wayne, Don DeFore, Anne Triola en Phil Brown.

Schrijfster Colbert komt de volmaakte man tegen voor de hoofdrol in de filmversie van haar nieuwe boek: soldaat Wayne. Een onderhoudende romantische komedie met enkele grappige uitvallen naar Hollywood en met enkele gastrollen als verrassing.

The Locket

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van John Brahm. Met o.a. Laraine Day, Robert Mitchum, Brian Aherne, Gene Raymond en Sharyn Moffett.

Hans alias John Brahm (1893-1982) was een van de eerste vaklui die van Hollywood-B-films verhuisden naar televisie. Daar bouwde hij zo'n indrukwekkend cv op dat je je afvraagt wanneer hij heeft geslapen. Met The Locket leverde Brahm uitzonderlijke noir op RKO-bestelling, des te bezienswaardiger door de sfeerrijke fotografie van de niet minder productieve clair obscur-meester Nicholas Musuraca (Cat People, The Seventh Victim). Het is een met veel flashbacks verteld, Freudiaans draaikolkverhaal rond de mentaal instabiele femme fatale Nancy (een glamoureuze Day), die een aantal kerels naar hun ondergang leidt. Qua psychologie achterhaald, maar cinematografisch fascinerend.

Notorious

1946 | Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1946. Film noir van Alfred Hitchcock. Met o.a. Cary Grant, Ingrid Bergman, Claude Rains, Louis Calhern en Leopoldine Konstantin.

Rio de Janeiro 1946. Alicia Huberman (Bergman) wordt door de Amerikaanse geheime dienst geworven om gevluchte nazi-spion Alexander Sebastian (Rains) te ontmaskeren. Haar contactman Devlin (Grant) wordt verliefd op haar en staat doodsangsten uit als ze met Sebastian trouwt om diens vertrouwen te winnen. Een van Hitchcocks beste films, met tot in de puntjes uitgewerkte actie en een voor die tijd opvallend zwoele liefdesscène. De drie hoofdrollen zijn fantastisch en hun dialogen bezitten de ontspannen speelsheid, waarvan alleen de beste scenarioschrijvers van Hollywood het geheim kennen. Bewonderaar François Truffaut beschouwde de film als 'Hitchcocks quintessence'.

Bedlam

1946 | Horror, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1946. Horror van Mark Robson. Met o.a. Boris Karloff, Anna Lee, Billy House, Ian Wolfe en Richard Fraser.

Londen, 18de eeuw. In een inrichting worden patiënten gemarteld en misbruikt door een sadistische directeur. Een moedige actrice die de situatie wil aanpakken, belandt vervolgens zelf in de instelling.

Badman's Territory

1946 | Western

Verenigde Staten 1946. Western van Tim Whelan. Met o.a. Randolph Scott, Ann Richards, George 'Gabby' Hayes, Ray Collins en James Warren.

In 1845 stootte Texas een stuk van de noordzijde af zodat de staat zich als slavenstaat kon aansluiten bij de Unie. Het verweesde gebied, zo groot als een derde van Nederland, had tot 1890 formeel geen overheid en kon daarom rekenen op een zekere toestroom van geteisem. Badman's Territory ging aan de haal met de geschiedenis en presenteerde een wespennest van historische bendes, gadegeslagen door een frêle nieuwsdame die gewapend met typemachine de strijd aangaat. Onontwarbare kluwen van authentieke personages en Hollywood-westernbravoure. Geschoten op locatie in Californië.

The Spiral Staircase

1945 | Horror, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1945. Horror van Robert Siodmak. Met o.a. Dorothy McGuire, George Brent, Ethel Barrymore, Kent Smith en Rhonda Fleming.

Sinistere American Gothic door een Duits-Joodse meester van de genrecinema. In het New England van de vroege twintigste eeuw woont Helen, die niet kan spreken, als gezelschapsdame in bij de rijke mevrouw Warren. Wanneer blijkt dat er een seriemoordenaar rondwaart die het heeft voorzien op jongedames met een handicap, voelt Helen meteen dat het gevaar akelig dichtbij is. McGuire is sterk in de zwijgende hoofdrol, maar de show wordt gestolen door de fantastische fotografie van de Italiaan Nicholas Musuraca (1892-1975). Visueel en dramaturgisch een vroege RKO-voorloper van het Italiaanse giallo-subgenre.

The Body Snatcher

1945 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1945. Horror van Robert Wise. Met o.a. Boris Karloff, Bela Lugosi, Henry Daniell, Edith Atwater en Russell Wade.

Robert Wise, regisseur van The Sound of Music en West Side Story, tekende in zijn jonge jaren voor inmiddels klassieke horrorfilms als The Curse of the Cat People en The Body Snatcher. Voor die laatste film werd Boris Karloff ingehuurd, het griezel-icoon uit de Frankenstein-films van James Whale. Karloff is deze keer een louche lijkenleverancier die begint te moorden om een druk experimenterende arts (Daniell) continu van vers materiaal te voorzien. Het verhaal speelt zich af in Edinburgh anno 1831 en is gebaseerd op het boek van Robert Louis Stevenson.

Dick Tracy

1945 | Misdaad

Verenigde Staten 1945. Misdaad van William Berke. Met o.a. Morgan Conway, Anne Jeffreys, Mike Mazurki, Jane Greer en Latell.

Supercop Dick Tracy (Conway) moet een seriemoordenaar met de bijnaam Splitface (Mazurki) zien te vinden. Tijdens zijn speurtocht komt hij heel wat vreemde, al dan niet verdachte, figuren tegen. Na vier serials, kreeg de stripfiguur van Chester Gould eindelijk een eigen speelfilm, al was het slechts een kleine B-film. Conway kreeg de ondankbare taak om de rol van Tracy over te nemen van Ralph Byrd. Jeffreys speelt de geduldige verloofde Tess Trueheart en Latell is zijn vriend Pat Patton. Een gezellige, ouderwetse detective-story met een ongenadige killer. Eric Taylor schreef het scenario en Frank Redman bracht het in beeld. Gevolgd door DICK TRACY vs. CUEBALL en verschillende andere films, een tekenfilmserie in de jaren 1950-60 en een groots opgezette remake in 1990. Opnieuw gefilmd als DICK TRACY, DETECTIVE. Ook bekend als SPLITFACE.

Cornered

1945 | Misdaad

Verenigde Staten 1945. Misdaad van Edward Dmytryk. Met o.a. Dick Powell, Walter Slezak, Micheline Cheirel, Nina Vale en Morris Carnovsky.

De gedemobiliseerde Powell gaat kort na het einde van WO II in Frankrijk op zoek naar de collaborateur die de vrouw heeft vermoord met wie hij tijdens de bevrijding in het huwelijk trad. De man zou dood zijn, maar dat kan hij niet geloven. Hij volgt een spoor naar Zwitserland en dan naar Buenos Aires, waar hij een kolonie aantreft van Europese verraders, die er in luxe leven. Een adembenemende thriller met een geweldige climax. Het snelle ritme maakt enkele onwaarschijnlijkheden aanvaardbaar. Powell is uitstekend in zijn rol van wreker. Luther Adler, die niet op de titelrol staat, duikt aan het einde van de film op. John Paxton baseerde het scenario op een verhaal van John Wexley. In beeld gebracht door Harry J. Wild. Bestaat ook in een ingekleurde versie.

Betrayal from the East

1945 | Actiefilm, Oorlogsfilm, Misdaad

Verenigde Staten 1945. Actiefilm van William Berke. Met o.a. Lee Tracy, Nancy Kelly, Richard Loo, Abner Biberman en Regis Toomey.

Zwendelaar Tracy wordt benaderd door Loo om geheime plannen over de Amerikaanse verdediging van het Panama-kanaal aan de Japanse spionagedienst door te spelen. Ogenschijnlijk gaat hij op dit voorstel in - de beloning is groot - maar hij betrekt het Amerikaanse leger erbij. Er wordt een plan opgesteld om de Japanse spionnen uit te schakelen. Routineuze spionagefilm waarin zowel Japan als Nazi-Duitsland betrokken wordt. Het scenario van Kenneth Gamet en Aubrey Wisberg, naar een roman van Alan Hynd, is totaal ongeloofwaardig. Wel vlot verteld. De moed van oprechte Amerikaanse staatsburgers stond centraal, wat op het ogenblik van produktie welkom was. Fotografie van Russell Metty en een goede actiescore van Roy Webb.

Back to Bataan

1945 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1945. Oorlogsfilm van Edward Dmytryk. Met o.a. John Wayne, Anthony Quinn, Beulah Bondi, Fely Franquelli en Richard Loo.

John Wayne vocht wel degelijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. In Hollywood. Het is weer vlaggenzwaaien geblazen in Back to Bataan. Zó erg, dat het onvoorstelbaar is dat regisseur Dmytryk en scenarist Ben Barzman later als on-Amerikaanse communistenheulers werden veroordeeld. Tijdens het filmen was de herovering van Bataan nog in volle gang, dus werd het script continu bijgewerkt. Wayne leidt als kolonel de Filippijnse ondergrondse naar victorie in de Stille Oceaan. Quinn speelde in zijn carrière alle nationaliteiten van de wereld, maar Filippino is zelfs voor hem een brug te ver.

The Seventh Cross

1944 | Oorlogsfilm, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Fred Zinnemann. Met o.a. Spencer Tracy, Signe Hasso, Hume Cronyn, Agnes Moorehead en Jessica Tandy.

Zeven mannen ontsnappen uit een nazi-concentratiekamp en worden door de Gestapo op de hielen gezeten. Een opwindende film die duidelijk maakt hoe een cynicus zijn hoop terugkrijgt nadat de anderen hun leven voor hem riskeren. Helen Deutsch bewerkte de roman van Anna Seghers tot scenario. Karl Freund stond achter de camera.

The Fighting Seabees

1944 | Oorlogsfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Edward Ludwig. Met o.a. John Wayne, Susan Hayward, Dennis O'Keefe, William Frawley en Duncan Renaldo.

De baas van een constructiebedrijf en een marine-officier op een eilandje in de Stille Oceaan vormen een gewapend arbeidersbataljon om installaties te repareren vlakbij het vijandelijke front. In feite gaat de strijd niet tegen de Jappen, maar om onderlinge conflicten en nog meer tussen Wayne en O'Keefe om Hayward. Evenwel een vlotte WO-II film met veel actie. Er bestaat ook een ingekleurde versie. Het scenario is van Borden Chase en Aeneas MacKenzie.

The Curse of the Cat People

1944 | Fantasy, Thriller, Horror

Verenigde Staten 1944. Fantasy van Gunther von Fritsch en Robert Wise. Met o.a. Simone Simon, Kent Smith, Ann Carter, Jane Randolph en Elizabeth Russell.

In de klassieke griezelfilm Cat People (1942) worstelt Irena (Simon) met haar kattige inborst. In de vervolgfilm The Curse of the Cat People vreest haar man dat zijn sociaal onbeholpen dochtertje Amy (Carter) eveneens denkt dat ze afstamt van kattenvrouwen. Beide films werden geproduceerd door Val Lewton, een gezaghebbende horrorproducent in de jaren veertig. Hij was de man die afstand nam van de fysieke (monster-) terreur ten faveure van psychologische terreur.

Tall in the Saddle

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van Edwin L. Marin. Met o.a. John Wayne, George 'Gabby' Hayes, Ella Raines, Ward Bond en Audrey Long.

Rocklin (Wayne) wordt uitgenodigd om als voorman naar een ranch te komen maar als hij er aan komt blijkt zijn baas te zijn vermoord. Met hulp van de pittoreske Dave (Hayes) stelt de nieuwkomer orde op zaken. Tussendoor vindt hij nog tijd om aan te pappen met twee leuke dames. Fijne western met naast Wayne een aardige rol van een van de beroemdste sidekicks uit de westerns, George 'Gabby' Hayes, die tijdens de hoogtijdagen van de westerns in de jaren 30 en 40 bijna even beroemd was als megasterren Gene Autry, John Wayne en Roy Rogers.

Passport to Destiny

1944 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1944. Drama van Ray McCarey. Met o.a. Elsa Lanchester, Gordon Oliver, Lloyd Corrigan, Gavin Muir en Lenore Aubert.

Een gezonde B-film met Elsa als een vaderlandslievende werkster, die vastbesloten is de Führer te elimineren. Hertiteld: PASSPORT TO ADVENTURE.

Murder, My Sweet

1944 | Film noir, Misdaad, Mysterie

Verenigde Staten 1944. Film noir van Edward Dmytryk. Met o.a. Dick Powell, Otto Kruger, Mike Mazurki, Claire Trevor en Anne Shirley.

Murder, My Sweet - naar Raymond Chandlers Marlowe-roman 'Farewell, my lovely' - markeert de grote omslag in Dick Powells acteurscarrière van smartlapzanger naar bink. Als Phillip Marlowe wordt Powell door de psychotische Moose Malloy (Mazurka) ingehuurd om diens oude vriendinnetje op te sporen. Zoals dat gaat in Chandler-verhalen geraakt Marlowe in een web van intriges. Met de beste hallucinogene scène tot Hitchcocks Vertigo (1958).

Marine Raiders

1944 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Harold D. Schuster en Harold Schuster. Met o.a. Pat O'Brien, Robert Ryan, Ruth Hussey, Frank McHugh en Barton MacLane.

Nadat ze de slag om Guadalcanal overleefd hebben, worden O'Brien en Ryan met verlof naar Australië gestuurd. Ryan ontmoet Hussey, maar een huwelijk wordt onmogelijk omdat hij door O'Brien teruggeroepen wordt naar Californië om een nieuwe belangrijke aanval voor te bereiden. Het conflict tussen beide mannen houdt aan, tot ze uiteindelijk opnieuw in Australië belanden, waar vriendschap en liefde hersteld worden. Routine- propagandafilm die de heldenmoed van de Amerikaanse mariniers voorop stelt. Het scenario van Warren Duff is gebaseerd op een verhaal dat hij samen met Martin Rackin schreef. Goed spel en een vakkundige fotografie van Nicholas Musuraca maken er een verzorgd geheel van, dat echter weinig te bieden heeft aan hedendaagse filmkijkers.

Experiment Perilous

1944 | Thriller, Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1944. Thriller van Jacques Tourneur. Met o.a. Hedy Lamarr, George Brent, Paul Lukas, Albert Dekker en Margaret Wycherly.

New York, begin twintigste eeuw. Een psychiater (Brent) heeft zo zijn bedenkingen bij het huwelijk van Nick (Lukas) en Allida (Lamarr) Bederaux. Nick zegt dat hij zijn vrouw niet naar buiten laat gaan omdat ze emotioneel instabiel is. Maar klopt zijn verhaal wel? Tourneur maakte onder andere sterke horrorfilms als I Walked with a Zombie (1943) en Cat People (1942). Zijn sfeervolle thriller Experiment Perilous lijkt nogal op George Cukors klassieker Gaslight (1944), met Ingrid Bergman. Het niveau van Bergman haalt Lamarr in deze film echter niet.

The Seventh Victim

1943 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1943. Horror van Mark Robson. Met o.a. Kim Hunter, Hugh Beaumont, Tom Conway, Jean Brooks en Evelyn Brent.

Het weesje Hunter gaat naar New York om haar zuster te zoeken. Ze krijgt de hulp van zwager Beaumont en de cynische psychiater Conway, die meer weet over de verblijfplaats van de jonge vrouw. Ze komen op het spoor van de Palladists, een sekte van duivelsbezweerders waarvan Hunters zus lid was. Ze heeft echter tegen een derde gepraat over het geheime genootschap en daarvoor werd ze ter dood veroordeeld. Een van producer Val Lewtons meest persoonlijke projecten met Robson als debuterend regisseur. Het werd een morbide uitstap in een macabere wereld, waarin plaats is voor poëzie, maar ook voor het absolute kwaad. Charles O'Neal en DeWitt Bodeen waren verantwoordelijk voor het allesbehalve opwekkende scenario, dat in dreigende beelden gevangen werd door Nicholas Musuraca.

The Leopard Man

1943 | Horror, Misdaad, Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 1943. Horror van Jacques Tourneur. Met o.a. Dennis O'Keefe, Margo, Jean Brooks, Isabel Jewell en James Bell.

Een jaar na zijn uitstekende Cat People maakte de van oorsprong Franse Tourneur, wederom met de fameuze horrorproducent Val Lewton, opnieuw een thriller met een katachtige. In een plaatsje in New Mexico raakt een luipaard op drift en een moordenaar denkt daarmee zijn misdaden te kunnen maskeren. Scenariotechnisch wordt The Leopard Man gaandeweg minder geloofwaardig, toch blijft de film interessant. De achtervolgingsscènes zijn bijvoorbeeld bijzonder effectief in beeld gebracht en de makers maken slim gebruik van muziek én stilte.

The Iron Major

1943 | Biografie, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1943. Biografie van Ray Enright. Met o.a. Pat O'Brien, Ruth Warrick, Robert Ryan, Leon Ames en Russell Wade.

De geschiedenis van Frank Cavanaugh, die in Amerika uitgroeide tot een legende in het begin van de twintigste eeuw. Hij was een held van WO I en daarna een van de populairste base- ball coaches van het land. Scenaristen Aben Kandel en Warren Duff distilleerden uit de biografische roman van Florence Cavanaugh (Franks weduwe) een vlak en vervelend scenario, dat bol staat van de clichés. O'Brien is uitstekend in de titelrol. Hij wordt omringd door een hele reeks prachtacteurs, maar het geheel zal de hedendaagse toeschouwer niet boeien.

The Ghost Ship

1943 | Thriller, Horror

Verenigde Staten 1943. Thriller van Mark Robson. Met o.a. Richard Dix, Russell Wade, Edith Barrett, Ben Bard en Lawrence Tierney.

Wade kan voor de eerste keer aanmonsteren, als derde stuurman op de Altair. Hij raakt onder de indruk van de autoritaire kapitein Dix. Maar langzaamaan krijgt hij de indruk dat de man onstabiel is, en wanneer hij praktisch getuige is van de moord op een opstandige matroos, probeert hij Dix aan te klagen. Niemand hecht geloof aan zijn verhaal, en hij is ervan overtuigd dat hij het volgende slachtoffer zal zijn. Angstaanjagende thriller, die schitterend gebruik maakt van de claustrofobische sfeer aan boord van een vrachtschip. Zoals steeds bij producent Val Lewton, wordt er heel wat meer gesuggereerd dan getoond, en hier is dit principe tot het extreme doorgedreven. De suspense is schitterend en voert langzaam naar een droom van een climax. Uitstekend scenario van Donald Henderson Clarke, naar een verhaal van Leo Mittler. Mooie zwart-witfotografie van Nicholas Musuraca. De film werd uit roulatie genomen toen Lewton een plagiaatzaak tegen Samuel Golding en Norbert Faulkner verloor, die beweerden dat het scenario gestolen was van hun toneelstuk uit 1942. Gelukkig ging deze 'film maudit' niet helemaal verloren, al is hij maar heel sporadisch te zien.

The Fallen Sparrow

1943 | Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1943. Film noir van Richard Wallace. Met o.a. John Garfield, Maureen O'Hara, Walter Slezak, Patricia Morison en Martha O'Driscoll.

Kit McKittrick heeft tegen de fascisten gevochten in de Spaanse burgeroorlog, werd gevangen genomen en daarna langdurig gemarteld. Hij kent het gezicht niet van zijn wreedste beul, maar weet wel dat die mank loopt. Een vriend helpt hem te ontsnappen, maar eenmaal in de VS wordt die vriend vermoord. Kit gaat op zoek naar de dader en ontdekt dat ook in Amerika nazi's rondlopen. Aardige film noir, met Garfield (The Postman Always Rings Twice) als koelbloedige held, O'Hara (The Quiet Man) als de verleidelijke vrouw en Slezak als bedenkelijke dokter. Oscarnominatie voor de score.

I Walked with a Zombie

1943 | Horror

Verenigde Staten 1943. Horror van Jacques Tourneur. Met o.a. Frances Dee, Tom Conway, James Ellison, Edith Barrett en Christine Gordon.

Geslaagde, klassieke griezelfilm over enge voodoopraktijken en wandelende doden op een eiland in het Caribisch gebied. Tourneur maakte I Walked with a Zombie, net als Cat People en The Leopard Man in opdracht van maatschappij RKO. Producer was telkens de (in kleine kring) legendarische Val Lewton, die zich vanaf 1942 uitsluitend bezig hield met het produceren van low budget-horrorfilms. Bovengenoemde films horen, samen met Mark Robsons Bedlam (1946) tot het beste wat hij in die periode liet maken. Als producer van 'gewone' B-films had Lewton minder succes.

Hitler's Children

1943 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Edward Dmytryk en Irving Reis. Met o.a. Tim Holt, Bonita Granville, Kent Smith, Otto Kruger en H.B. Warner.

Smith leidt rond 1938 een Amerikaanse school in Duitsland. Wanneer de nazi's op het hoogtepunt van hun macht zijn, worden de joden uit zijn school gearresteerd. Hieronder bevindt zich ook de Amerikaanse Granville. Smith staat machteloos, maar in het strafkamp wordt Gestapo-officier Holt op haar verliefd. Simplistische anti-nazi-propagandafilm die het moet hebben van de naïef getekende personages. Alle menselijke gevoelens verdwijnen in deze wereld, geregeerd door Hitler. Hoe dit kon gebeuren, wordt wel boeiend in beeld gebracht. Emmet Lavery baseerde zijn scenario op het boek Education For Death van Gregor Ziemer. De opkomst van het Derde Rijk wordt knap weergegeven door documentaire-fragmenten. Camerawerk van Russell Metty.

Bombardier

1943 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Richard Wallace. Met o.a. Pat O'Brien, Randolph Scott, Anne Shirley, Eddie Albert en Walter Reed.

De voorbereidingen voor deze film werden onderbroken door de aanval op Pearl Harbour en zouden pas drie jaar later worden afgerond. Het is een heroïsch verhaal over soldaten die worden opgeleid voor precisiebombardementen. Het praktijkgedeelte bestaat uit deelname aan de raids op Japan. Een verzorgde productie, die echter bol staat van de clichés en de heldenverering. De personages die John Twist verzon voor zijn scenario kennen we al uit tientallen andere oorlogsfilms, evenals de liefdesdriehoek tussen Scott, O'Brien en Shirley, waaruit - dat voel je mijlen van tevoren aankomen - een van de drie zich zal terugtrekken waarna de andere twee vrij spel zullen hebben. Adembenemende fotografie van Nicholas Musuraca. Bestaat ook in computer-gekleurde versie.

A Lady Takes a Chance

1943 | Komedie, Western, Romantiek

Verenigde Staten 1943. Komedie van William A. Seiter en Henry Hathaway. Met o.a. Jean Arthur, John Wayne, Charles Winninger, Phil Silvers en Mary Fields.

Wayne verdient de kost met het rijden van rodeo's; hij is een harde vent, die je niet gauw van zijn stuk brengt... totdat Arthur uit de grote stad New York zijn provincieplaats binnen rijdt. Haar blik maakt hem week! Goed spel van beiden en een film met de nodige humor. Bovendien een aardig rolletje van Silver als gids.

The Tuttles of Tahiti

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van Charles Vidor. Met o.a. Charles Laughton, Jon Hall, Peggy Drake, Florence Bates en Mala.

Na jarenlange omzwervingen over de wereldzeeën keert zeeman Chester Tuttle terug naar zijn thuishaven Tahiti. Aldaar blijkt er niets veranderd: voor de Tuttle-kliek, pater familias Jonas voorop, is werk bijzaak en carpe diem de prioriteit. Deze warme, enthousiast gespeelde RKO Pictures-bewerking van de roman No More Gas van Charles Nordhoff en James Norman Hall biedt inkijkjes in verdwenen werelden. Hoe de Tuttles tussen luieren, leningen en hanengevechten in hun levensplezier bewaken, is een nostalgisch-naïef contrapunt tot de verwoestende hedendaagse groeimodelwaanzin. Prachtfotografie van Nicholas Musuraca (1892-1975).

The Falcon's Brother

1942 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1942. Mysterie van Stanley Logan en Irving Reis. Met o.a. George Sanders, Tom Conway, Jane Randolph, Don Barclay en Amanda Varela.

De Falcon (Sanders) helpt zijn broer (Conway) een komplot te verijdelen dat erop is de betrekkingen tussen noord en zuid te dwarsbomen. Wanneer de Falcon dodelijk verongelukt, zweert zijn broer dat hij hem zo als goed mogelijk zal vervangen. Toen Sanders zijn type-casting als stadsdetective beu was, werd besloten hem op heldhaftige manier af te voeren. Zijn plaats werd ingenomen door Conway, die in werkelijkheid ook Sanders' broer was. Deze aflevering mist wel de humor uit de vorige films, maar is op dramatisch vlak dan weer sterker. Het scenario van Stuart Palmer en Craig Rice werd verbazend goed door het publiek geaccepteerd. Russell Metty fungeerde als cameraman en Mark Robson was verantwoordelijk voor de montage. Vervolg: THE FALCON STRIKES BACK. Zie ook: The Falcon-serie.

The Falcon Takes Over

1942 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1942. Mysterie van Irving Reis. Met o.a. George Sanders, Lynn Bari, James Gleason, Allen Jenkins en Helen Gilbert.

De avonturen van de sympathieke detective The Falcon werden bedacht door Michael Arlen, maar The Falcon Takes Over, de derde film in een reeks van twaalf, is gebaseerd op een roman van Raymond 'Philip Marlowe' Chandler. Daarin vraagt een onschuldige ex-gevangene (Bond) aan The Falcon (Sanders) om zijn verdwenen vriendin op te sporen. Uiteraard bevindt De Valk zich in korte tijd tot over zijn oren in een web van intrige. Het met sterren bezette The Falcon Takes Over is met z'n hoge tempo en komische ondertoon een van de beste Falcon-afleveringen.

The Big Street

1942 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1942. Misdaad van Irving Reis. Met o.a. Henry Fonda, Lucille Ball, Barton MacLane, Eugene Pallette en Agnes Moorehead.

Barman Fonda is smoorverliefd op de mooie maar verschrikkelijk ego[KA3]istische Ball. Ze aanvaardt zijn hulp, maar ziet meer in een verhouding met een rijke zakenman. Ongewone film, een mengeling van melodrama, humor en een vleugje film noir. Vooral het knappe samenspel van Fonda en Ball redt de film, want het scenario van Leonard Spiegelglas, gebaseerd op het verhaal [KL]Little Pinks[KLE] van Damon Runyon (die de film produceerde), stelt niet veel voor. Russell Metty fotografeerde en Roy Webb componeerde.

My Favorite Spy

1942 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1942. Komedie van Tay Garnett. Met o.a. Kay Kyser, Ellen Drew, Jane Wyman, Robert Armstrong en William Demarest.

Populaire bandleader Kyser wordt door de spionagediensten van het leger ingezet om inlichtingen door te spelen, met als gevolg dat hij het doelwit wordt van moorddadige nazi-fanaten. Door zijn onhandigheid ontsnapt hij aan elke hinderlaag. Hij vindt zelfs nog de tijd voor romantische verwikkelingen met Wyman en Drew. Ondermaatse komedie, zelfs voor de nu totaal vergeten Kyser, die qua humoristische uiting moeiteloos overtroffen wordt door zijn orkestlid Ish Kabibble. Het scenario van Sig Herzig en William Bowers is gebaseerd op een verhaal van M. Coates Webster. Harold Lloyd produceerde. De onvermijdelijke songs werden geschreven door James Van Heusen en Johnny Burke, gearrangeerd door George Duning. De score is van Roy Webb. Achter de camera stond Robert de Grasse.

Journey into Fear

1942 | Oorlogsfilm, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1942. Oorlogsfilm van Norman Foster en Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Joseph Cotten, Dolores Del Rio, Ruth Warrick en Agnes Moorehead.

Howard Graham (Cotten), ingenieur in dienst van de Amerikaanse marine, ontsnapt in Istanbul aan een aanslag. Hij vlucht per schip, maar het lijkt erop dat de nazi's die het op hem hebben voorzien hem zijn gevolgd. Fraaie film noir, die waarschijnlijk zonder de bemoeienis van studio RKO – de film werd meer dan twintig minuten ingekort – nog beter was geweest. Geafficheerd als een film van Foster, maar geschreven en geproduceerd door grootmeester Orson Welles (Citizen Kane), die ook een klein rolletje speelt als Turkse kolonel.

I Married a Witch

1942 | Komedie, Fantasy, Horror, Romantiek

Verenigde Staten 1942. Komedie van René Clair. Met o.a. Fredric March, Veronica Lake, Robert Benchley, Susan Hayward en Cecil Kellaway.

Tweede Hollywoodfilm van René Clair bood Veronica Lake kans te debuteren als heks die door toedoen van een puritein op de brandstapel belandt. Na haar wedergeboorte in eigentijds New York maakt ze diens afstammeling (March) het leven zuur. Fredric March zei na het draaien van I Married a Witch dat hij het afschuwelijk vond om met Lake samen te moeten werken. Daar is in de film niets van te merken. Clair, die vaardig tussen komedie en fantasy balanceert, had de touwtjes kennelijk strak in handen.

Here We Go Again

1942 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1942. Komedie van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. Edgar Bergen, Charlie McCarthy, Jim Jordan, Marion Jordan en Harold Peary.

Om te vieren dat ze twintig jaar zijn getrouwd, organiseren Fibber McGee en Molly (de Jordans) een cross-country wedstrijd, die Bergen verkleed als squaw en zijn pop Charlie McCarthy als volbloed Indiaan naar het westen brengt. Daar wil Gordon snel rijk worden met de verkoop van aandelen in synthetische benzine. Na het onbegrijpelijke succes van LOOK WHO'S LAUGHING herhaalde Dwan de formule, voor een even krankzinnig en populair onding, dat vandaag de dag niet meer om aan te zien is. Ook 'The Great Gildersleeve' is weer van de partij. Geschreven door Paul Gerard Smith en Joe Bigelow, met speciaal materiaal voor McGee en Molly van Don Quinn en voor Bergen en McCarthy van Zeno Klinker, Dorothy Kingsley en Royal Foster. Ray Noble en zijn orkest zorgden voor de muzikale noot. Gefotografeerd door Frank Redman.

Cat People

1942 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1942. Horror van Jacques Tourneur. Met o.a. Simone Simon, Kent Smith, Tom Conway, Jack Holt en Jane Randolph.

Het Kwaad in deze horrorthriller wordt niet als uitbundig opgetuigd monster opgevoerd, maar is geïntegreerd in gewone mensen - tot uiting komend in schaduwen, geluiden en suggestie. Zo'n mens is de New Yorkse Balkan-immigrante Irena Dubrovna (Simon). Ze trouwt met architect Oliver (Smith), maar houdt haar afstand omdat ze ervan overtuigd is dat passie een dodelijke panter in haar naarboven brengt. Oliver maakt vervolgens de fout er met een ander vandoor te gaan. Vanwege subtiliteit onaantastbare horror. In 1944 draaiden Robert Wise en Gunther von Fritsch een vervolgfilm: The Curse of the Cat People.

Look Who's Laughing

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. Edgar Bergen, Jim Jordan, Marion Jordan, Harold Peary en Lee Bonnell.

Het vliegtuig van Bergen en zijn onafscheidelijke pop Charlie McCarthy komt terecht in het stadje van de Jordans (destijds op de radio zeer populair als Fibber McGee en Molly), wat leidt tot een groots opgezette radioshow, waaraan ook Peary (alias J. Throckmorton Gildersleeve) meewerkt. Deze achterhaalde nonsens kan alleen kijkers aanspreken die de figuren kennen van radio of shows. Een tussendoortje van veelfilmer Dwan, geschreven door Jerome V. Kern, met aanvullend materiaal voor McGee en Molly van Don Quinn en Leonard L. Levinson en voor Bergen en McCarthy van Zeno Klinker en Dorothy Kingsley. Enige in de cast die opvallend presteert is Ball als Bergens secretaresse. Fotografie van Frank Redman. Gevolgd door HERE WE GO AGAIN.

A Girl, a Guy, and a Gob

1941 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1941. Komedie van Richard Wallace. Met o.a. George Murphy, Lucille Ball, Edmond O'Brien, Henry Travers en Franklin Pangborn.

O'Brien wordt in het geheim verliefd op zijn secretaresse Ball. Daardoor wordt een nieuwe wereld voor hem geopend. Hij ontdekt dat het leven meer te bieden heeft dan de stijve recepties en concerten die hij plichtmatig bezoekt met zijn aristocratische verloofde en haar verschrikkelijke moeder. Hij wordt een ander mens door zijn kennismaking met Ball en haar matroos-verloofde Murphy. Een echte slapstickfilm vol visuele gags en dolle dialogen. De hand van producer Harold Lloyd is duidelijk te herkennen in de snelle opeenvolging van komische situaties. Het dunne scenario is van Frank Ryan en Bert Granet, naar een verhaal van Grover Jones. Fotografie was in handen van de getalenteerde Russell Metty en voor de muziek tekende Roy Webb. Ook bekend als THE NAVY STEPS OUT.

You Can't Fool Your Wife

1940 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1940. Romantiek van Ray McCarey. Met o.a. Lucille Ball, James Ellison, Robert Coote, Emma Dunn en Virginia Vale.

Ball en Ellison vormen een saai echtpaar, tot hij aan de boemel gaat en zij zich in iets fraais omtovert om hem terug te winnen. Balls dubbelrol maakt er een acceptabele film van.

Stranger on the Third Floor

1940 | Drama, Film noir

Verenigde Staten 1940. Drama van Boris Ingster. Met o.a. Charles Waldron, Margaret Tallichet, John McGuire, Peter Lorre en Elisha Cook jr.

Rasacteur Lorre had nog een aantal dagen uitstaan op zijn contract met de RKO studio's en werd verzocht om Stranger on the Third Floor in de slotscènes te voorzien van de titelheld. Zijn inbreng, een geniale nachtmerriescène en de algeheel duistere sfeer hebben deze officieus eerste film noir met terugwerkende kracht gelanceerd tot een van de hoogtepunten van de jaren '40. De verklaring van een ambitieuze verslaggever is doorslaggevend voor de veroordeling van een van moord beschuldigde jongeman. De journalist komt echter op andere gedachten als hij in zijn dromen zelf door een krankzinnige moordenaar wordt achtervolgd.

My Favorite Wife

1940 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1940. Romantische komedie van Garson Kanin. Met o.a. Irene Dunne, Cary Grant, Randolph Scott, Gail Patrick en Ann Shoemaker.

Zeer vrije bewerking van Alfred Tennysons negentiende-eeuwse gedicht 'Enoch Arden', waarin een zeeman schipbreuk lijdt, bij terugkeer ontdekt dat zijn vrouw is hertrouwd en dan sterft aan een gebroken hart. Ditmaal is het juist de vrouw (Dunne) die op een eiland strandt, en dan ook nog in het gezelschap van een interessante man... Zeven jaar later komt ze weer terug, man Nick (Grant) weet zich met de situatie geen raad. Dunne en Grant zijn aan elkaar gewaagd in een vermakelijke screwball-comedy. Oscarnominaties voor het geestige script (van onder andere Leo McCarey), score en art-direction.

Kitty Foyle

1940 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1940. Romantiek van Sam Wood. Met o.a. Ginger Rogers, James Craig, Dennis Morgan en Eduardo Ciannelli.

Ginger Rogers kreeg een Oscar voor haar sympathieke rol als de idealistische en tegelijkertijd cynische jonge vrouw die vlak voor haar huwelijk met een dokter (Craig) haar oude vlam Wyn Strafford (Morgan) tegen het lijf loopt. In een serie flashbacks zien we haar turbulente geschiedenis met de rijke, aristocratische Strafford en hoe ze uiteindelijk in de heikele positie belandde. Rogers en Morgan vormen een geweldig duo dat na al die tijd nog steeds sprankelt. Zij was vooral bekend als de helft van het dansende duo Fred Astaire - Ginger Rogers en Kitty Foyle gaf haar de langverwachte erkenning voor haar dramatische acteerprestaties.

Abe Lincoln In Illinois

1940 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1940. Biografie van John Cromwell. Met o.a. Raymond Massey, Gene Lockhart, Ruth Gordon, Mary Howard en Dorothy Tree.

De ontwikkeling van Lincoln (Massey) van boerenjongen tot president. We volgen hem in verschillende belangrijke stadia uit zijn vroege loopbaan, zijn vertrek uit de ouderlijke boerderij, zijn eerste stappen in de politiek en zijn triomf als presidentskandidaat, waarmee de film eindigt. Massey zet een gekwelde Lincoln in beeld voor wie de presidentsverkiezing eerder een nederlaag dan een overwinning is, want hij weet dat hij over oorlog of vrede zal moeten beslissen. Erg geïdealiseerd, maar wel boeiend verteld. Schitterende bijrol van Gordon als zijn echtgenote. Het toneelstuk van Robert E. Sherwood werd bewerkt door Grover Jones. James Wong Howe was verantwoordelijk voor de prachtige fotografie.

The Great Man Votes

1939 | Komedie

Verenigde Staten 1939. Komedie van Garson Kanin. Met o.a. John Barrymore, Peter Holden, Virginia Weidler, Donald MacBride en William Demarest.

Barrymore was ooit een gerespecteerde professor aan de Harvard University, maar sinds de dood van zijn vrouw is hij alle ambitie en levenslust kwijt. Hij heeft een baan als nachtwaker en probeert zijn twee kinderen zo goed mogelijk op te voeden. Geholpen door hun onderwijzeres Alexander, proberen zij hun vader weer zelfrespect te geven door hem de beslissende stem te bezorgen bij de burgemeestersverkiezing. Na een trage start komt er heel wat vaart in deze pittige politieke satire, die mocht rekenen op de steun van enkele uitstekende acteurs. Barrymore was op dat ogenblik door de drank getekend, maar dat kwam wel goed uit voor zijn rol. John Twist bewerkte een verhaal van Gordon Malherbe Hillman, dat in beeld werd gebracht door Russell Metty.

In Name Only

1939 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1939. Komedie van John Cromwell. Met o.a. Carole Lombard, Cary Grant, Kay Francis, Charles Coburn en Helen Vinson.

De egoïstische, elegante Francis is om het geld en de macht gehuwd met Grant. Zij is ondragelijk, waardoor de arme Grant in de open armen van lieve weduwe Lombard gedreven wordt. Aanvankelijk stemt de valse Francis toe in een scheiding met behoorlijke alimentatie, maar ze verandert van mening en dreigt Lombard aan te klagen wegens het verleiden van haar echtgenoot. Een onmogelijk melodrama dat echter door zowel de benadering van het gegeven door regisseur Cromwell als door de knappe spelprestaties van de acteurs een uiterst scherp beeld schept van geestelijke terreur. De roman Memory of Love van Bessie Breuer werd voor de film bewerkt door Richard Sherman. Het camerawerk is van J. Roy Hunt. Wordt ook vertoond als ingekleurde versie.

Bachelor Mother

1939 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1939. Komedie van Garson Kanin. Met o.a. Ginger Rogers, David Niven, Charles Coburn, Frank Albertson en Ernest Truex.

Even geen dansen en geen Fred Astaire voor Ginger Rogers, die een van haar beste komische prestaties levert als bachelor mother. Ze is een winkelbediende, die op de deurmat een baby vindt. Vanaf dat moment wil niemand geloven dat het niet de hare is. Bachelor mother is puntig: de censoren van 1939 zagen zo te zien aardig wat in het Oscargenomineerde script over het hoofd. De aanvullende rollen zijn ook sterk, met Niven als playboy en Coburn als 'I don't care who's the father... I'm the grandfather!'.

Room Service

1938 | Komedie

Verenigde Staten 1938. Komedie van William A. Seiter. Met o.a. Groucho Marx, Chico Marx, Harpo Marx, Lucille Ball en Frank Albertson.

Groucho is op zoek naar een geldschieter voor de produktie van zijn nieuwste klucht. Hij is platzak en om te verhinderen dat hij uit zijn hotel gezet zou worden, haalt hij de meest krankzinnige toeren uit, geholpen door Chico en Harpo. Ontgoochelende Marx-Brothers komedie, die de vaart mist van hun vroegere films. Ook al is het gooi- en smijtwerk, waartoe ze zich hier beperken minderwaardig aan hun gebruikelijke humor, toch blijft het een groot plezier het drietal (ditmaal bijgestaan door Lucille Ball) aan het werk te zien. Morrie Ryskind bewerkte de Broadway-revue van John Murray en Allen Boretz en de camera werd gehanteerd door Russell Metty. In 1944 werd het stuk gebruikt als basis voor de muzikale film STEP LIVELY. Bestaat ook in computer gekleurde versie.

Bringing Up Baby

1938 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1938. Romantische komedie van Howard Hawks. Met o.a. Katharine Hepburn, Cary Grant, Charles Ruggles, Barry Fitzgerald en May Robson.

Dr. David Huxley (Grant) moet van een financier een grote som geld los zien te peuteren voor zijn natuurhistorisch museum én hij gaat de volgende dag trouwen. Maar dan ontmoet hij op de golfbaan de maffe Susan Vance (Hepburn). Zij vindt dat hij leuke ogen heeft en dwingt hem pardoes om mee te gaan op avontuur, wat uitmondt in de nachtelijke jacht op een - al dan niet tamme - luipaard. Briljante screwball-comedy van Howard Hawks met acteurs op de toppen van hun kunnen en een sprankelend script, vol buitengewoon geestige dialogen. Niet noemenswaardig gedateerd. Klassiek.

The Plough and the Stars

1937 | Komedie, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1937. Komedie van John Ford. Met o.a. Barbara Stanwyck, Preston Foster, Barry Fitzgerald, Una O'Connor en J.M. Kerrigan.

Tijdens de Ierse opstand in Dublin in 1916 heeft Foster de leiding over een regiment dat tegen de Britse overmacht strijdt. Zijn vrouw, Stanwyck, vreest voor zijn leven en dreigt hem te verlaten. Sterke vereenvoudiging van het toneelstuk van Sean O'Casey. Al het cynisme van O'Casey over de koppigheid van de Ierse nationalisten die even dom als moedig waren is verdwenen, om plaats te maken voor de huwelijkscrisis van de hoofdpersonages. Dudley Nichols adapteerde het toneelstuk en Joseph August stond achter de camera. Ford ging niet akkoord met de wijzigingen die achter zijn rug aangebracht werden, terwijl George Nicholls Jr. nieuwe scènes opnam. Hij wilde zijn naam niet langer aan de film verbinden, maar de producenten weigerden, zodat het tot een breuk kwam tussen de regisseur en R.K.O. Enkele van zijn latere films, door Ford zelf geproduceerd, werden echter wel door de maatschappij gedistribueerd.

The Life of the Party

1937 | Romantiek, Muziek, Komedie, Musical

Verenigde Staten 1937. Romantiek van William A. Seiter. Met o.a. Gene Raymond, Harriet Hillard, Ann Miller, Joe Penner en Parkyakarkas.

De jonge Barry Saunders (Raymond) zal drie miljoen dollar toevallen als hij voor zijn dertigste trouwt met Mitzi Martos (Hilliard). Dat gaat natuurlijk niet zomaar. Penner speelt zichzelf, en was dé inspiratie voor de toekomstige Jerry Lewis. Miller, die Betty speelt, geeft een aardig nummertje tapdansen weg. Toch een tweederangs musical.Het scenario is van Bert Kalmar, Harry Riby, Viola Brothers Shore, George Jeske en Jack Mintz naar een verhaal van Joseph Santley. Jeske en Mintz staan niet vermeld op de eindaftiteling. Het camerawerk is van J. Roy Hunt. Mono, RCA Victor System.

Stage Door

1937 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1937. Drama van Gregory La Cava. Met o.a. Katharine Hepburn, Ginger Rogers, Adolphe Menjou, Lucille Ball en Andrea Leeds.

De jonge en ambitieuze actrice Terry Randall (Hepburn) is naar New York gekomen in de hoop er een grote rol te bemachtigen. Ze komt terecht in een kosthuis voor aspirant-toneelspeelsters, waar ze onder andere kennismaakt met de jonge, schuchtere Jean Maitland (Rogers). Boeiend melodrama over de toneelwereld, waar de rollen ook destijds niet bepaald voor het oprapen lagen. De actrices doden de tijd met scherp, razendsnel en geestig gekibbel. Prima spel over de hele linie en mooie zwart-witfotografie. Oscarnominaties voor beste film, regie, script en de bijrol van Andrea Leeds.

Sea Devils

1937 | Drama

Verenigde Staten 1937. Drama van Ben Stoloff. Met o.a. Victor McLaglen, Preston Foster, Ida Lupino, Donald Woods en Helen Flint.

Een lekker ouderwetse avonturenfilm over een kapitein van de U.S. Coast Guard, McLaglen, die zijn dochter, Lupino, wil laten trouwen met de plichtsgetrouwe en leergierige Woods. Lupino valt echter op de ruwe Foster, die te veel op haar vader lijkt. Het scenario van Frank Wead, John Twist en P.J. Wolfson zit vol pittige dialogen en goed getimede actie en laat de nodige ruimte voor een aantal plezierige vuistgevechten. Het enige dat erop aan te merken is, is een gebrek aan motivatie. De redding op zee die de finale vormt van de film, levert een spectaculair schouwspel op. J. Roy Hunt en Joseph August bemanden de camera. Alle acteurs zijn in topconditie.

Quality Street

1937 | Romantiek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1937. Romantiek van George Stevens. Met o.a. Katharine Hepburn, Franchot Tone, Fay Bainter, Eric Blore en Cora Witherspoon.

Hepburn is bang om als een oude vrijster haar laatste dagen te slijten. Als haar ex-verloofde die vocht in de legers van Napoleon, na tien jaar terug thuiskomt, doet ze zich voor als haar nicht om hem in te palmen voordat het te laat is. Niet helemaal gelukte bewerking van het toneelstuk van J.M. Barrie, met een Hepburn die zich veel te hysterisch gedraagt, waardoor de gevoeligheid en de vrolijke opwinding van het origineel tekort gedaan wordt. De versie van 1927 met Marion Davies beantwoordde veel meer de bedoelingen van Barrie. Mortimer Offner en Allan Scott bewerkten het toneelstuk. Schitterende fotografie van Robert de Grasse.

High Flyers

1937 | Komedie

Verenigde Staten 1937. Komedie van Edward Cline. Met o.a. Bert Wheeler, Robert Woolsey, Lupe Velez, Marjorie Lord en Margaret Dumont.

Een tweetal lolbroeken doet zich voor als vliegeniers en als gevolg daarvan belanden ze in een organisatie die edelstenen smokkelt. Als de smokkelaars snel willen opstijgen, blijven ze aan de grond zitten met de twee grappenmakkers. De laatste film van een komisch duo dat daarmee ook aan de grond bleef.

Sylvia Scarlett

1935 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1935. Komedie van George Cukor. Met o.a. Katharine Hepburn, Cary Grant, Brian Aherne en Edmund Gwenn.

De jonge Franse Sylvia (Hepburn) en haar gokkende vader (Gwenn) besluiten vanwege schulden naar Engeland uit te wijken. Aangezien ze worden gezocht verkleedt Sylvia zich als jongeman: Sylvester. Ze ontmoeten een charmante oplichter (Grant) die wel zaken wil doen met vader en 'zoon'. Goed geacteerd, luchtig drama met een fascinerende gender bending rol van Hepburn, was bij uitbreng geen succes, maar belangrijk voor de doorbraak van Grant. Deze geliefde charmeur zou samen met Hepburn nog drie films maken, waaronder klassiekers Bringing Up Baby en The Philadelphia Story.

Becky Sharp

1935 | Drama

Verenigde Staten 1935. Drama van Rouben Mamoulian. Met o.a. Miriam Hopkins, Frances Dee, Billie Burke, Alison Skipworth en Nigel Bruce.

Hopkins is de egocentrische jonge vrouw uit de titel die ten koste van alles en vooral anderen, inclusief haar echtgenoot de maatschappelijke ladder wil beklimmen. Ook haar eigen trots moet het veld ruimen. Een onderhoudend en geestig kostuumstuk naar Thackeray's beroemde roman Vanity Fair. Deze film is ook van historisch belang, omdat het de eerste kleurenfilm is volgens het Technicolor-procédé. Een lange tijd vertoonde men op de tv uitsluitend een ZW-versie van 67m, maar in 1985 is met de negatieven uit het archief een herstelde kleurenversie vervaardigd. Hoedt u voor een kleuren-versie die lang ervoor circuleerde en gemaakt was volgens het inferieure Cinecolor- procédé. In 1923 en 1932 al eerder verfilmd onder de titel VANITY FAIR.

Alice Adams

1935 | Avonturenfilm, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1935. Avonturenfilm van George Stevens. Met o.a. Katharine Hepburn, Fred MacMurray, Fred Stone, Evelyn Venable en Frank Albertson.

Hepburn, een verlegen meisje uit een provinciestad wordt verliefd op de rijke vrijgezel, MacMurray. Alles gaat goed tussen hen tot Hepburn besluit dat het tijd is om haar verloofde aan haar familie voor te stellen. De ontvangst en het diner worden een regelrechte ramp. Vlotte, maar sterk verouderde komedie die het klasseverschil op de korrel neemt. Dankzij deze film kreeg Hepburn na enkele flops haar sterrenstatus weer terug. Het etentje bij de familie is het enige fragment dat probleemloos de tand des tijds heeft doorstaan. Dorothy Yost, Mortimer Offner en Jane Murfin bewerkten de roman van Booth Tarkington. Werd in 1923 verfilmd door King Vidor met echtgenote Florence in de hoofdrol. Robert de Grasse stond achter de camera.

By Your Leave

1934 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1934. Romantiek van Lloyd Corrigan. Met o.a. Frank Morgan, Neil Hamilton, Genevieve Tobin, Gene Lockhart en Margaret Hamilton.

Henry Smith (Morgan) is in een midlifecrisis en besluit alleen met vakantie te gaan. Echtgenote Ellen (Tobin) slaat intussen een ander aan de haak, maar als manlief tot bezinning komt is alles weer goed. Huis- tuin- en keukenkluchtwerk naar het blijspel van Gladys Hurlbut en Emma B.C. Wells, met aardige bijrollen van o.m. een jonge Betty Grable als Frances Gretchell. Het scenario is van Allan Scot. Het camerawerk is van Nick Musuraca.