Didier Sauvegrain

Acteur

Didier Sauvegrain is acteur.
Er zijn 33 films gevonden.

Laissez-Passer

2002 | Oorlogsfilm

Spanje/Duitsland/Frankrijk 2002. Oorlogsfilm van Bertrand Tavernier. Met o.a. Jacques Gamblin, Denis Podalydès, Christian Berkel, Marie Gillain en Charlotte Kady.

Film over het dagelijks leven van filmmakers in het door Duitsland bezette Parijs tijdens de tweede wereldoorlog. Mensen vragen zich af of het in het hol van leeuw mogelijk is om op dezelfde voet verder te gaan. Men zit immers toch al in het hol, maar willen de filmmakers wel onder de Duitsers werken? Op verschillende niveaus worden belangrijke kwesties aan de kaak gesteld.

Amokfahrt zum Pazifik

2000 | Avonturenfilm

Duitsland 2000. Avonturenfilm van Hans Werner. Met o.a. Anja Kling, Andreas Brucker, Jacques Breuer, Johanna Klante en Helmut Griem.

Deze film is eigenlijk een lange rit per trein van Winnipeg dat in het midden van Canada ligt, naar Vancouver aan de Grote Oceaan. Zoiets is al eerder vertoond, maar er zijn heel wat intriges die de aandacht van de kijker zouden moeten vasthouden. Gelukkig is hoofdrol Kling als Jenny de moeite waard, want anders zou er niet veel aan zijn. Terwijl bruid in spe Jenny (Kling) met haar toekomstige man Andr[KA1]e (Breuer) en zijn jongere broer Boris (Brucker) die een oogje heeft op Jenny, aan boord gaan van de trein om in een luxe coup[KA1]e de reis te maken, moet Spencer W. Kaffka (Sauvegrain) in een speciale wagon reizen, want na direct na zijn aankomst zal hij verder zuidwaarts naar de V.S. overgebracht worden, waar hem de doodstraf wacht. De machinist die de trein naar het Westen zal brengen, heeft ontdekt dat zijn vrouw hem bedriegt en zint op wraak. De rest kan de kijker zelf wel invullen, als hij ook nog even nota van de titel neemt. Het scenario is van Rudolf Anders en het camerawerk is van Falko Ahsendorf.

L'avocate : Le piège

1999 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1999. Misdaad van Jean-Claude Sussfeld. Met o.a. Corinne Dacla, Andréa Ferréol, Pierre Forest, Didier Sauvegrain en Marie-Ange Lelli.

Na zijn ontsnapping uit de gevangenis schiet Fran[KA10]cois Marion (Venon), een levensgevaarlijke gangster, zijn mede- ontsnapte Ren[KA1]e Vermeuil neer. Laura Morelli (Dacla), advocate van deze laatste, die achter de tralies ging wegens verduistering en misbruik van gemeenschappelijke goederen, wordt ervan beschuldigd de ontsnapping op touw te hebben gezet. Laura houdt haar onschuld staande maar bij een huiszoeking in haar kantoor wordt belastend materiaal gevonden. Laura is ervan overtuigd het slachtoffer te zijn van een complot en doet beroep op haar collega Meester Andr[KA1]eas (Ferréol), die echter niet kan verhinderen dat er een onderzoek wordt ingesteld en dat Laura in de gevangenis terecht komt. Onze advocate mag de balie eens een keertje van de andere kant zien, maar wees gerust, alles komt goed. Een weinig opwindende rechtbankfilm over een gerechtelijke dwaling. De situaties zijn voorspelbaar en werden reeds stukken beter gebruikt in gelijksoortige Amerikaanse films. Je kan wat genieten van het overdreven drukke spel van Ferréol, maar dat is dan ook het enige pluspunt aan deze routinefilm, die geschreven werd door regisseur Sussfeld en Aude Blanchard. Fotografie is van Gérard Vigneron. Stereo.

Haut les Coeurs !

1999 | Drama

Frankrijk/België 1999. Drama van Sólveig Anspach. Met o.a. Karin Viard, Laurent Lucas, Julien Cottereau, Claire Wauthion en Philippe Duclos.

Emma (Viard) heeft al heel erg lang verlangd naar een baby. Eindelijk is ze in verwachting en is dolgelukkig. Ze leeft samen met de a.s. vader, Simon (Lucas) die zijn doctoraal in de literatuur voorbereidt. Als ze in de vierde maand is, krijgt ze pijn in haar borsten en haar dokter (Lalande) stelt al snel een borstkanker vast. Hij zegt dat ze chemotherapie moet ondergaan en dat ze zich moet laten aborteren, want de behandeling is een gevaar voor het leven in wording. Emma begint te twijfelen en gaat naar dokter Morin (Duclos) en dokter Colombier (Clamens) voor een tweede diagnose. Die zeggen dat het mogelijk is om een behandeling te ondergaan en toch de baby te krijgen. Emma begint een titanengevecht. Het geloofwaardige scenario van debuterend regiseusse Anspach en Pierre-Erwan Guillaume verraadt grote kennis van zaken - het is enigszins gebaseerd op persoonlijke ervaringen van Anspach, die tot deze film documentaires maakte. Viard in de rol van de voor een dilemma staande vrouw is zeer overtuigend en speelt haar rol met verve. De film vervalt nooit in vals sentiment en het enige wat je de rolprent zou kunnen verwijten zijn de minder sterke bijrollen en de wat eenzijdige personage van Emma. Het camerawerk is van Isabelle Razavet en Mathilde Jaffe. In zijn soort een zeer goede film, maar voor sommige scène's moet je sterke zenuwen hebben, zo echt zijn ze.

Quai N[KA15]o 1 : Jeu de massacre

1998 | Misdaad

België/Frankrijk 1998. Misdaad van Patrick Jamain. Met o.a. Sophie Duez, Olivier Marchal, Raoul Billerey, François-Régis Marchasson en Ann-Gisel Glass.

In ondergondse gangen van het Gare du Nord wordt spoorwegbeambte vermoord met het wapen van commissaris Marie Saint Georges (Duez). Onderzoek wordt uitgevoerd door politie- van-de-politie, het IGPN, onder leiding van commissaris Mich[KA2]ele Harris (Glass), die het echt gemunt heeft op Marie. Zij stapelt verdenkingen tegen Marie op. Marie heeft meteen in de smiezen dat zij zelf haar onschuld moet kunnen bewijzen. En dat doet ze uiteraard, zij het met veel moeite. Alles heeft te maken met diefstal van een Van Gogh in Amsterdam en de internationale crimineel Kali (Tribes) die met TGV vanuit Amsterdam in Parijs arriveert. Scenario van Francis Nief, Fabien Suarez en Didier Cohen. Vertrouwde spoorweg-politietoestanden, langzaam, drentelig opgebouwd. Ondermaats, mede door overdosering ongeloofwaardige elementen.

Margot des Clairies

1998 | Komedie, Sportfilm

Frankrijk 1998. Komedie van Jean-Marc Seban. Met o.a. Virginie Peignien, Jean-Claude Drouot, Marie-Catherine Conti, Aurélien Recoing en Didier Sauvegrain.

De vijfendertigjarige Margot (Peignien) beheert een skicentrum in Clairies. Haar vader, Pierre (Drouot), is eigenaar van een aanpalend hotel en is tevens burgemeester van het bergdorpje. Hij is gek op zijn kleinzoontje Bruno (Hardelay). Met veel inspanning en overtuigingskracht is Margot er eindelijk in geslaagd de Franse kampioenschappen biatlon naar het dorp te halen. Deze manifestatie valt echter midden in de schoolvakanties en haar plan zet heel wat kwaad bloed, want de handelaars en hoteluitbaters vrezen dat het toerisme hieronder zal lijden. Het komt tot sabotage en openlijk handgemeen. Pierre kan zijn dochter niet tot andere gedachten brengen en staat voor een zwaar dilemma: ofwel verliest hij het vertrouwen van zijn dochter of anders dat van zijn dorpsgenoten. Weinig interessant tagikomische rel rond een wintervakantiecentrum. Skiliefhebbers kunnen hun hartje ophalen aan de waanzinnig snelle ski-ritten, maar andere kijkers hebben er maar weinig aan. Het verhaal stelt niets voor en de acteerprestaties zijn eerder middelmatig. Pascal Bancou, Sylvie Coquart en Claire Alexandrakis baseerden het scenario op een gegeven van Charline De Lépine, Thierry Depambour en Alain Krief. Fotografie van Mario Barroso.

Le cri de la soie

1995 | Drama

Zwitserland/België/Frankrijk 1995. Drama van Yvon Marciano. Met o.a. Marie Trintignant, Sergio Castellitto, Anémone, Adriana Asti en Alexandra London.

Parijs 1914. Marie Benjamin (Tritignant) is analfabeet. Zij heeft een onverklaarbare voorliefde voor zijde. Ze betreedt een warenhuis in Parijs en snijdt met een scheermes een stuk kostbare rode zijde van een grote rol af. Ze valt flauw en de rol valt bovenop haar. Ze wordt de gevangenis ingesmeten als winkeldievegge.

Rocca : Mortels rendez-vous

1994 | Misdaad

Frankrijk 1994. Misdaad van Paul Planchon. Met o.a. Raymond Pellegrin, Jan Rouiller, Henri Guybet, Fiona Gélin en Didier Sauvegrain.

Na een gewelddadige ruzie met haar man, verlaat Gélin samen met haar zoontje de echtelijke woning. Ze roept de hulp in van commissaris Pellegrin, die besluit moeder en kind bij hem thuis onder te brengen. Ondertussen onderzoekt Pellegrin een reeks geheimzinnige moorden, die veel op rituele slachtingen lijken. Enkele uitlatingen van Gélin geven de commissaris bepaalde aanwijzingen. Politiefilm met alle bekende ingrediënten, zonder verrassingen. Zou door een computer geschreven kunnen zijn. De acteurs leveren hun werk af zonder enig enthousiasme. Het scenario is van Margueritte Gourgue naar een roman van Marcel Jullian en Claude Brami. Het camerawerk is van Serge Palatsi.

Avocat d'office

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Gabriel Aghion. Met o.a. Picciolli, Marlène Jobert, Hélène de Fougerolles, Vladimir Weiss en Bernard Verley.

Claire (Jobert) en Adrien Moretti (Verley) vormen een gelukkig paar. Zij is advocate en ze beleeft haar beroep als een roeping. Hun dochter Marie (De Fougerolles) viert haar twintigste verjaardag en haar ouders willen er een onvergetelijk feest van maken. Op het moment echter dat al haar vrienden van de unif haar willen feliciteren draait Marie zich om en vlucht weg. Het meisje zit met een zware depressie, sluit zich af van de buitenwereld en geeft haar studies op. Gelijktijdig moet Claire Denis (Weiss) verdedigen, een jongeman die dezelfde symptomen vertoont als haar dochter. Ze neemt de zaak erg ter harte en ontdekt het geheim van Denis en dit vult haar met de grootste angst. Een moedig drama dat vertolkt wordt door competente acteurs maar gebukt gaat onder een oppervlakkig scenario (van regisseur Aghion), dat duidelijk de mensen niet durft choqueren (de film werd gemaakt voor een commerciëel tv-station). Bovendien schrikt de maker er niet voor terug goedkoop sentiment over het scherm te smeren. Spijtig voor de acteurs want die hadden beter verdiend. Fabio Conversi stond achter de camera. Stereo.

L'instit: Concerto pour Guillaume

1993 |

Frankrijk 1993. Jacques Ertaud. Met o.a. Didier Sauvegrain, Robinson Stévenin en Gérard Klein.

In een rustig Frans vissersdorpje werkt Victor Novak als invalkracht op de lagere school. Een van zijn leerlingen, de 10-jarige Guillaume, staat bekend als een moeilijk geval. Men wijt zijn brutale en opstandige gedrag aan de dood van zijn moeder, een beroemde violiste. Victor ontdekt dat Guillaume altijd op kussens moet zitten en al vijf jaar geen schoolarts heeft bezocht. Tijdens een klassikale zwemles komt Victor erachter dat Guillaume mishandeld wordt door zijn vader, de gerespecteerde, plaatselijke tandarts

L'instit : Concerto pour Guillaume

1993 | Komedie

Frankrijk/Zwitserland 1993. Komedie van Jacques Ertaud. Met o.a. Gérard Klein, Robinson Stévenin, Didier Sauvegrain, Dominique Rousseau en Ginette Garcin.

Victor Novak (Klein) moet invallen als leerkracht op een basisschool in een vissersdorpje. Zijn aandacht wordt onmiddellijk getrokken door de tien-jarige Guillaume (Stévenin), een eenzame jongen die bekend staat als moeilijk en opstandig. Volgens de directrice is zijn gedrag het gevolg van de tragische dood van zijn moeder, een begaafd violiste. Novak ontdekt echter het geheim van Guillaume: hij wordt regelmatig door zijn vader, een tandarts, nodeloos mishandeld. Je vraagt je af hoe men toch steeds weer de inspiratie weet te vinden om zulke stroperige verhalen te blijven bedenken. Sommige kijkers vinden dit valse, sentimentele gedoe schitterend, maar ditmaal zijn de scenaristen Ertaud, Gilles Gerardain en Didier Cohen toch echt over de schreef van het redelijke en het aanvaardbare gegaan. Jean-Claude Hugon deed de fotografie. Gefilmd op Super 16.

Jeanne la pucelle

1993 | Historische film

Frankrijk 1993. Historische film van Jacques Rivette. Met o.a. Sandrine Bonnaire, André Marcon, Philippe Morier-Genoud, Jean-Louis Richard en Bernard Sobel.

In de 14e eeuw bevindt Frankrijk zich op het dieptepunt van een crisis. Door de eindeloze oorlogen heersen in het land ellende en hongersnood. Daarbij komt de pestepidemie van 1347, die de verzwakte bevolking dreigt uit te roeien. Wanneer ook nog koning Karel IV sterft zonder een mannelijke troonopvolger, is de malaise compleet. Dan staat er uit het volk een jonge vrouw - eigenlijk nog een tiener - op die beweert het land te zullen redden. Eindeloze geschiedenisles, gebracht op de eigenzinnige manier van Rivette die vooral de feministische kant van Jeanne d`Arc (gespeeld door Bonnaire) benadrukt. Hij ontdoet haar van haar aureool van heiligheid en brengt een klein, bleek, eenvoudig, gelovig meisje ten tonele. De film werd uitgebracht in twee delen, getiteld LES BATAILLES (160m) en LES PRISONS (176m). Drastische inkorting had de film ongetwijfeld veel goeds gedaan. Scenario van Pascal Bonitzer en Christine Laurent. Fotografie van William Lubtchansky.

La femme au collier de velours

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Jean Sagols. Met o.a. Pierre Vaneck, Rebecca Pauly, Didier Sauvegrain en Corinne Dacla.

Een tv-regisseur neemt een film op over de laatste dagen van Marie-Antoinette in het kasteel van een verdorven en rijke edelman. Zijn vrouw is bezweken voor de avances van de regisseur. De liefdesrelatie wordt gadeslagen door de secretaris van de landjonker, die het plan opvat wraak te nemen. De verschillende ingredi[KA3]enten (film in een film, historische aspecten, documentaire, drama en zelfs misdaad) gaan maar moeizaam samen; allemaal aangenaam vertier. Vaneck is in de rol van enge kasteelheer de leukste.

Les cinq dernières minutes : Saute qui peut

1987 | Misdaad

Frankrijk 1987. Misdaad van Bernard Choquet. Met o.a. Jacques Debary, Marc Eyraud en Didier Sauvegrain.

Een debiele humoristische titel, want het verhaal gaat over een moordenaar in een parachutistencentrum in de buurt van Parijs. Tijdens een groepssprong krijgt [KA1]e[KA1]en van de mannen zijn parachute niet open om vervolgens te pletter te vallen. De specialisten hebben geen verklaring voor het ongeluk. Het moet dus wel een zorgvuldig voorbereide sabotagedaad zijn. Commissaris Cabrol (Debary) voert het onderzoek uit samen met zijn trouwe inspecteur Menardeau (Eyraud). Het is allemaal niet erg verheffend, te meer daar de regisseur alles nogal uit een luie stoel benadert. Net

Le crépuscule des loups - Le Cheval de Troie

1987 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1987. Oorlogsfilm van Jean Chapot. Met o.a. Jean Sorel, Thibaut Claudel, Patrick Préjean, André Oumansky en Didier Sauvegrain.

Deel I: Parijs 1942 tijdens WO II. Erik heeft talent voor muziek. Hij slaagt na enkele pogingen erin de aandacht te trekken van Werner Schellendorf, een Duitse SS-officier. Hij neemt de jongen op in zijn huis, waar Erik alle mogelijkheden krijgt om zijn muzikale talenten te ontplooien. Bovendien krijgt hij een opvoeding in de idealen van het Derde Rijk. Erik grijpt iedere gelegenheid aan om in zijn nieuwe thuis, waar ook Franse verzetsstrijders worden vastgehouden, rond te neuzen.

Le Beauf

1987 | Komedie, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1987. Komedie van Yves Amoureux. Met o.a. Gérard Jugnot, Gérard Darmon, Marianne Basler, Zabou Breitman en Didier Sauvegrain.

Een bescheiden employé bij de Banque de France, die al zijn idealen verloren heeft, leidt een eentonig en rustig bestaantje in zijn huisje in een voorstad. Dan komt een oude vriend uit Sydney langs. Deze sleept hem mee in het avontuur, met inbegrip van de 'inbraak' bij genoemde bank. De pech met deze debuutfilm is dat de regie het scenario en de opmerkelijke dialogen van Guy Beaumart niet waard is. De film schommelt namelijk onophoudelijk heen en weer tussen een komedie en een detective en wel zodanig dat het de intrige nadelig beïnvloedt. Maar het portret van deze 'boeven' en de visuele weergave bewijzen dat Amoureux een begenadigd regisseur is.

Sarraounia

1986 | Avonturenfilm, Historische film

Burkina Faso/Frankrijk 1986. Avonturenfilm van Med Hondo. Met o.a. Aï Keïta, Laynn Watts, Jean-Roger Milo, Jean-Pierre Sentier en Féodor Atkine.

Verfilming van de historische roman van Abdoulaye Mamani ([KA1]Editions L`Harmattau, Parijs) die de Franse militaire kolonisatie van Soedan tot Tsjaad (1899) beschrijft. Het is meer een serie massamoorden, bedreven door karikaturale Fransen, met kapitien Milo aan het hoofd. Meer heeft Hondo er niet van gemaakt zodat je je in Cinnecitt[KA2]a waant. De overrompelende militaire overwinningsmacht valt de koningin van de Aznas, Sarraounia (Keïta), aan. Een film met de beste bedoelingen maar men wil veel teveel, het is bovendien te lang zonder eenheid en de film verzandt in verwarrende détails. Blijft over het personnage van de legendarische Sarraounia dat wel interessant is. Maar dat is wel wat mager voor zo'n superproductie van zeventien miljoen Francs, die op locatie gefilmd werd. Gedraaid in CinemaScope.

L' Arbalète

1984 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1984. Thriller van Sergio Gobbi. Met o.a. Daniel Auteuil, Marisa Berenson, Marcel Bozuffi, Daniel Ubaud en Michel Beaune.

Na vijf jaar afwezigheid - en zonder gemist te zijn geweest - laat Sergio Gobbi weer eens wat van zich horen. 'L'Arbalète' is de bijnaam van een prostituée die door de politie - hier niet bepaald op haar best - wordt gebruikt als ruilobject in een duistere en bloederige zaak met drugshandelaren, straatbendes en racisten in Belleville. De film eindigt met een actie van een groep neo-nazi's die menen het recht in eigen handen te mogen nemen en dan alle gastarbeiders afslachten, ongeacht wie, met goedkeuring van de politie. Een tikkeltje grof...

Le Marginal

1983 | Actiefilm, Thriller, Misdaad

Frankrijk 1983. Actiefilm van Jacques Deray. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Henry Silva, Claude Brosset, Pierre Vernier en Roger Dumas.

Belmondo is 'Le Marginal', een randfiguur binnen het politieapparaat die zijn werk doet onder het motto: geen arrestatie, geen advocaat, geen proces. Met de gebeitelde glimlach in het vlezige gezicht en een gezonde dosis sarcasme baant hij zich een weg door de Franse onderwereld met een drugsdealer als doelwit en wraak als motivatie. Alleen de mening van God telt en die lijkt een hoop door de vingers te zien als Belmondo per vuurrode Talbot, Renault 18 GTL, opgefokte Ford Mustang én helikopter ten strijde trekt. Vlak als een remschijf maar uiterst vermakelijk.

Alexandre

1983 | Drama

Zwitserland 1983. Drama van Jean-François Amiguet en Anne Gonthier. Met o.a. Didier Sauvegrain, Michel Voïta en James Mason.

Een werkloze leraar onderneemt een speurtocht om zijn vroegere vriendin te vinden en leert zo een man kennen die óók door haar in de steek is gelaten. Samen met hem zoekt hij verder. Een interessante poging om opgekropte emoties of onvermogen tot communicatie te contrasteren met de op een lyrische manier gefilmde omgeving van Vevey: deze wordt echter ondermijnd door de pretentieuze commentaarteksten en scène-overgangen, die de betrokkenheid van de toeschouwers bij de goed geacteerde personages nogal in de weg staan. Er is een kleine rol van Mason als de vader van de hoofdpersoon, die de in materiële zekerheid ingedutte oudere bourgeoisie symboliseert.

Les Sacrifiés

1982 | Historische film, Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1982. Historische film van Okacha Touita. Met o.a. Miloud Khetib, Sid Ali Kouiret, Djalem Allam, Patrick Chesnais en Christine Dejoux.

Een op ware feiten gebaseerde film die het krankzinnig worden van een militant lid van de Algerijnse bevrijdingsbeweging in Frankrijk beschrijft gedurende de jaren 1950-60. Het bijzondere van de film is dat hij breekt met de gangbare opvattingen in bevrijdingsfilms die in Algerije zijn gemaakt, met name door een nog altijd onopgehelderd gegeven te behandelen: de woeste strijd tussen twee rivaliserende nationalistische Algerijnse bewegingen, de FLN en MNA, over het leiderschap van het Verzet. De sfeer van krankzinnigheid en geweld worden waarheidsgetrouw beschreven. De regisseur is dan ook een Algerijn die al meer dan twintig jaar in Frankrijk woont. Hij heeft in alle vrijheid aan dit werkelijk goed gedocumenteerde werk kunnen werken.

Putain d'histoire d'amour!

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van Gilles Béhat. Met o.a. Richard Berry, Mirella d' Angelo, Evelyne Dress, Didier Sauvegrain en Nathalie Guerin.

Goklust doet een jongeman de ene baan na de andere verliezen. Omdat hij zijn zoveelste ontslag niet aan zijn vrouw durft te vertellen, probeert hij zijn 'salaris' te winnen in het casino, maar hij verliest alles aan een aantrekkelijke gokster. De film heeft een verrassend humoristische toon die afwijkt van komedietraditie. Uitgangspunt was een toneelmonoloog waardoor tegenspelers van de operkelijke Berry in hun scènes wat onderbedeeld blijven, maar ze vullen ze met flair in.

La Flambeuse

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van Rachel Weinberg. Met o.a. Lea Massari, Gérard Blain, Laurent Terzieff, Didier Sauvegrain en Evelyne Dress.

Huisvrouw die sinds haar man in zijn carrière is geslaagd en de kinderen zelfstandig zijn, geen dagvulling meer heeft, ontdekt toevallig een gokkroegje in de buurt van hun nieuwe woning. Eerst om de gezelligheid, later uit spelverslaving, brengt ze al haar dagen dáár door en offert gezinsleven en erfenisgeld op aan het gokspel. Boeiend uitgangspunt kreeg zwakke scenario-uitwerking, waardoor de film na een half uur geen enkele verrassing meer biedt en quasi-folklore van stamgasten en gokkers in achterhaalde clichés etaleert. Voortreffelijke acteurs doen hun best, maar alleen Massari houdt zich in de hoofdrol staande.

L'homme fragile

1981 | Drama

Frankrijk 1981. Drama van Claire Clouzot. Met o.a. Richard Berry, Françoise Lebrun, Didier Sauvegrain, Catherine Cauwet en Jacques Serres.

Correctoren bij een krant - beiden gescheiden - worden verliefd op elkaar, maar zij heeft problemen met haar moeizaam verworven zelfstandigheid en hij met de oneigenlijke macho-rol die vaak van hem verwacht wordt. De debuterende regisseuse (met supervisie van Bertrand Tavernier) heeft meer sympathie voor mannen die in het rolpatroon verstikken dan voor al te defensieve feministes. Geen pamflet, maar gevoelige en ironische observaties tegen de curieuze achtergrond van een krantenmilieu en computercorrectie. Goed spel.

Vacances royales

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Gabriel Auer. Met o.a. Didier Sauvegrain, Agnès Chateau, Emilio Sanchez-Ortiz, Francisco Curto en Yves Albert.

Een groep jonge in Frankrijk levende Spanjaarden - actief in het verzet tegen Franco - wordt tijdens een bezoek van koning Juan Carlos onder politietoezicht ondergebracht in een afgelegen luxe-hotel. Een van hen is door een administratief misverstand zonder reden mee op transport gezet en sluit zich bij hen aan. De regisseur compliceert deze reconstructie van ware gebeurtenissen onnodig door de flash-back-aanpak van de Canadese filmploeg die vier jaar later interviews komt maken. De ontwikkeling van de buitenstaander is interessanter door het spel van Sauvegrain dan door de schematische scenario-uitwerking. Ondanks bedenkingen blijft de stof boeiend.

Une robe noire pour un tueur

1980 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1980. Drama van José Giovanni. Met o.a. Annie Girardot, Claude Brasseur, Jacques Perrin, Renaud Verley en Didier Sauvegrain.

Een advocate slaagt er niet in haar cliënt van de doodstraf te redden. Hij ontsnapt uit de gevangenis en zij verbergt hem bij een vriend, terwijl ze alsnog bewijzen voor zijn onschuld probeert te vinden. Dit pleidooi tegen de doodstraf wordt vertroebeld door een overmaat van melodramatische toevalligheden en nevenintriges. De acteurs doen hun best in rollen die ze al te vaak hebben gespeeld, waardoor ze clichés van zichzelf blijven. De overtuigingskracht van de regisseur redt in al zijn naïviteit de film toch van de vlakke middelmaat. Scenario van regisseur Giovanni en Monique Lange. Camerawerk van Jean-Paul Schwartz.

Le coup du parapluie

1980 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1980. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Pierre Richard, Gert Fröbe, Valérie Mairesse, Christine Murillo en Vittorio Caprioli.

Een berooide acteur komt solliciteren voor een rol in een gangsterfilm, maar belandt per ongeluk op het kantoor van een mafioso. Deze verwacht een killer die een rivaal voor hem moet uitschakelen. Hij neemt nietsvermoedend de opdracht aan en blijft tot aan de bloedige afloop in de waan dat hij zich op een filmset bevindt. Dit aardige uitgangspunt kreeg een uitermate teleurstellende en flauwe uitwerking, waarbij iedere grap eindeloos wordt uitgekauwd (voorzover de film niet wordt stopgezet voor uitvoerige sluikreclame). Pogingen van Richard om leuk te doen zonder dat het scenario de kans ertoe geeft maakt het werk onuitstaanbaar. Scenario van regisseur Oury en Danièle Thompson. Camerawerk van Henri Decae.

Le Dossier 51

1978 | Thriller

Frankrijk 1978. Thriller van Michel Deville. Met o.a. François Marthouret, Roger Planchon, Anna Prucnal, Didier Sauvegrain en Françoise Lugagne.

In economisch contact met de Derde Wereld moet de hoge diplomaat Dominique Auphal (Marthouret) door een geheime organisatie gemanipuleerd worden. Systematisch wordt gezocht naar de zwakke plek waarmee hij tot medewerking gechanteerd kan worden. De roman van Gilles Perrault kreeg een opmerkelijke filmvorm, waarin de hoofdpersoon nauwelijks te zien is en zijn portret wordt samengesteld uit getuigenissen van anderen wier ondervragers ook buiten beeld blijven. Een knappe, ongewone thriller. Het scenario is van Gilles Perrault en regisseur Deville. Het camerawerk is van Claude Lecomte. Eastmancolor, Mono.

Chaussette-surprise

1978 | Komedie

Frankrijk 1978. Komedie van Jean-François Davy. Met o.a. Anna Karina, Bernadette Lafont, Christine Pascal, Michel Galabru en Rufus.

Viertal excentrieke mannen komt als gevolg van hetzelfde auto-ongeluk op een ziekenzaaltje te liggen en zaait door gedrag en ideeën verwarring in het hospitaal. Ondertussen genieten wederhelften van drie van hen van een ongekende vrijheid. Regisseur probeert aan jarenlange porno-om-den-brode te ontsnappen met absurde kluchtigheid, maar wat talenten van het viertal ook zijn, in combinatie zijn ze geen nieuwe Marx Brothers. Ziekenhuisscènes worden daardoor rumoerige ongein, maar rustiger belevenissen van de vrouwen thuis hebben wel humor en charme.

Paradiso

1977 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1977. Drama van Christian Bricout. Met o.a. Didier Sauvegrain, Gérard Darrieu, Annie Savarin, Bernadette Le Saché en Poussine Mercanton.

Jean (Sauvegrain), een werkende jongere zoekt, tijdens een weekend vergeefs ontsnapping aan de troosteloosheid - ook van het ouderlijk huis - en vindt tenslotte enige warmte in de armen van een ook eenzame, onooglijke toiletjuffrouw. Deze debuutfilm lijkt een Franse echo zeventien jaar later van de Britse film SATURDAY NIGHT AND SUNDAY MORNING (1960) van Karel Reisz, waarbij zelfs het rebels vuur is gesmoord bij de jonge held die door Sauvegrain in alle geslotenheid zeer genuanceerd wordt geacteerd. Authentieke en sobere situatieschetsen waarvan de triestheid niet is aangedikt. De werkelijkheid is zelfs grauwer: het jongerencentrum waar de hoofdpersoon verstrooiing zoekt moest met opnamen in de Amsterdamse Melkweg worden gesuggereerd, want zelfs dat was er in Lille niet. Het scenario is van regisseur Bricout. Het camerawerk is van Philippe Rousselot. Eastmancolor, Mono.

Les Routes du Sud

1977 | Drama

Frankrijk 1977. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Yves Montand, Miou-Miou, Laurent Malet, France Lambiotte en Jean Bouise.

Een scenarioschrijver steunt het verzet tegen Franco in Spanje waarbij zijn vrouw als koerierster verongelukt. Zijn zoon stelt hem aansprakelijk en verwijt hem dat zijn politieke ideeën niet meer bij de tijd zijn. Deze terugkeer na twaalf jaar van Montand en schrijver Jorge Semprun naar de problematiek van La guerre est finie mislukt grotendeels, omdat Losey de jonge generatie karikaturaal en met onvoldoende eigen bestaansrecht neerzet.

La Coupe à dix francs

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Philippe Condroyer. Met o.a. Didier Sauvegrain, Roseline Vuillaume, Marius Balbinot, Marie Mergey en Alain Noël.

Waar verhaal van jonge arbeiders op een meubelfabriek die door de directeur verplicht worden hun lange haar af te knippen. Degene die zich het langst verzet, wordt door pressie op zijn vader, die het salaris nodig heeft voor gezinsinkomen, toch gekortwiekt. Terwijl zijn kameraden een beroep doen op de vakbond, steekt hij zich uit protest voor de fabriekspoort, in brand. Door de onversierde vorm onthutsende film is enerzijds pleidooi voor organisatie van arbeiders tegen willekeur van de werkgevers, laat anderzijds (seksuele) onzekerheid en identiteitscrises zien van jonge mensen die door debuterende acteurs - Sauvegrain in de hoofdrol - aangrijpend worden waargemaakt, maar het geheel wat onevenwichtig maken (maar ook behoeden voor een belerende 'strijdfilm'!).

Et avec les oreilles qu'est-ce que vous faites?

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Eddy Matalon. Met o.a. Jean-Gabriel Nordmann, Didier Sauvegrain, Louis Navarre, Chantal Aba en Nathalie Zeiger.

Omdat ze gek zijn van film willen twee jonge mensen met een producent een scenario draaien. In de loop van het verhaal blijkt dat ze een schunnige pornofilm maken. Het idee is redelijk maar de regie is zo slecht dat deze lichte komedie loodzwaar is geworden. Na een hoopgevend debuut (TROP PETIT, MON AMI) is Matalon gezonken tot pornografie.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Didier Sauvegrain op televisie komt.

Reageer