Karin Loomans: scenario.
Er zijn 3 films gevonden.

Op Hoop van Zegen

1986 | Drama

Nederland 1986. Drama van Guido Pieters. Met o.a. Danny de Munk, Kitty Courbois, Rijk de Gooyer, Renée Soutendijk en Huub Stapel.

Een heuse all star cast, met Kitty Courbois als een klassieke Kniertje, en Danny de Munk in de (centrale) rol van haar vijftienjarige zoon Barend. Regisseur Pieters en zijn scenariste Karin Loomans hadden weinig boodschap aan het sociaal-realisme van Heijermans; de scherpe kantjes van het verhaal werden zorgvuldig bijgeslepen. Barend en redersdochter Clementine (Tamar van den Dop) mogen in de film zelfs een romance beginnen. Onvermijdelijk hoogtepunt is de ondergang van de gammele schuit 'Hoop', een scène die werd opgenomen in de Londense Pinewoodstudio's. Het mocht wat kosten, deze (vijfde) verfilming van 'Op Hoop van Zegen'. Beroerd dat de opbrengst tegenviel.

Ciske de Rat

1984 | Drama

Nederland 1984. Drama van Guido Pieters. Met o.a. Danny de Munk, Willeke van Ammelrooy, Herman van Veen, Willem Nijholt en Peter Faber.

Deze absolute kaskraker (meer dan twee miljoen bioscoopbezoekers) betekende de doorbraak van musicalster Danny de Munk, die hier als Amsterdams schoffie de evergreen 'Ik voel me zo verdomd alleen' (geschreven door Karin Loomans en Herman van Veen) meesterlijk ten gehore brengt. Verfilming van het gelijknamige boek van Piet Bakker speelt zich af in de crisisjaren. Het perspectief van de film is gelukkig niet dat van de narrige onderwijzer, maar van Ciske, die na de dood van zijn moeder in een tuchthuis belandt. Het camerawerk is van Frans Bromet. In de gelijknamige musical speelde De Munk later de volwassen Ciske.

Kort Amerikaans

1979 | Drama

Nederland 1979. Drama van Guido Pieters. Met o.a. Derek de Lint, Joop Admiraal, Tingue Dongelmans, Christel Braak en Guus Oster.

Kort Amerikaans is de verfilming van het gelijknamige boek van Jan Wolkers, met Derek de Lint als Wolkers' alter ego Erik tijdens oorlogsjaar 1944. Leiden, deels geschoten in Rotterdam, is het horizondoek voor Eriks pogingen om uit handen te blijven van de Duitsers, en in de armen van Elly. Op de achtergrond speelt het overlijden van Wolkers' broer Gerrit in 1944, een gebeurtenis die inmiddels geldt als centraal thema voor debuutroman Kort Amerikaans en leitmotiv in Wolkers' oeuvre, met (therapeutische) seks als zielenverluchting.