Annabella: cast.
Er zijn 28 films gevonden.

Quema el suelo

1951 | Drama

Spanje 1951. Drama van Luis Marquina. Met o.a. Annabella, Tomás Blanco, Rafael Calvo en Mario Berriatúa.

Er ontstaat een driehoeksverhouding tussen een psychiater die totaal opgaat in zijn werk, zijn verveelde echtgenote en haar lievelingsschrijver. Deze duidelijk povere film werd met een zekere waardigheid geregisseerd.

Don Juan

1950 | Romantiek, Historische film

Spanje 1950. Romantiek van José Luis Saenz de Heredia. Met o.a. Antonio Vilar, Annabella, Enrique Guitart en María Rosa Delgado.

Het leven van de knappe Don Juan Tenorio speelt zich af tussen steeds nieuwe liefdes en avontuurlijke toestanden. De verfilming van het Spaanse verhaal van Don Juan - gerealiseerd met overvloed aan middelen en gebrek aan ideeën.

Dernier Amour

1949 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1949. Drama van Jean Stelli. Met o.a. Annabella, Suzanne Flon, Jeanne Moreau, Yvette Etiévant en Arlette Merry.

Verfilming van een roman van Georges Ohnet, waarmee gezelschappen menig avondje plezierig doorbrachten bij het haardvuur. Dit verhaal over jaloezie en zelfmoord (niet geslaagd) is somber in zijn totale banaliteit in een wereld gemaakt van cliché's en conventies. We moeten opmerken dat de filmbewerking minder zot dan de roman is dankzij het spel.

Eternel conflit

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Annabella, Fernand Ledoux, Michel Auclair, Louis Salou en Line Noro.

Een geleerde van middelbare leeftijd geeft zijn kleurloos sleurbestaan op voor een circusacrobate, die wordt onderhouden door een financier en uitgebuit door een jonge dompteur. De professor probeert haar leven in banen te leiden en de rijke minnaar tot een huwelijksaanzoek te brengen, met tragische gevolgen. Dit zwaar aangezette drama was de Franse come-back van Annabella na haar Amerikaanse film- en theaterjaren, maar ze heeft noch het temperament noch de juiste leeftijd voor haar rol. Goed spel van Ledoux als een Franse 'Professor Unrath'

13 Rue Madeleine

1946 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1946. Oorlogsfilm van Henry Hathaway. Met o.a. James Cagney, < Annabella, Richard Conte, Frank Latimore en Walter Abel.

Goed spionageverhaal in documentairestijl over OSS-agenten die Duitse V2-bases in Frankrijk proberen op te sporen tijdens WO-II. Goede rolbezetting onder wie een jonge E.G. Marshall, Karl Malden en Red Buttons.

The Baroness and the Butler

1938 | Drama

Verenigde Staten 1938. Drama van Walter Lang. Met o.a. William Powell, < Annabella, Helen Westley, Henry Stephenson en Joseph Schildkraut.

Powell leidt een dubbel leven als Annabella's butler en parlementslid. Hij speelt goed, zoals gewoonlijk, maar het script stelt niet zo veel voor.

Suez

1938 | Historische film, Avonturenfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1938. Historische film van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. Tyrone Power, Loretta Young, Annabella, Henry Stephenson en Maurice Moscovich.

Power speelt de 19e-eeuwse Franse architect (en dromer) Ferdinand de Lesseps, die slechts [KA1]e[KA1]en doel voor ogen heeft, namelijk het graven van het Suezkanaal. Waar hij echt problemen mee heeft, is het kiezen tussen de aristocratische Loretta en de met beide benen op de grond staande Annabella. Onderhoudende en wijdlopige kitschfilm (van Darryl Zanuck), die klaarblijkelijk niet historisch verantwoord is.

Hôtel du Nord

1938 | Drama, Film noir

Frankrijk 1938. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Louis Jouvet, Annabella, Jean-Pierre Aumont, Paulette Dubost en Jane Marken.

Het volkse Hôtel du Nord aan het Parijse Canal Saint-Martin vormt het decor voor dit even puntige als sfeerrijke drama over de zin en zinloosheid van het leven, over de allesverzengende liefde en (ontsnapping aan) de dood. Briljant gespeelde en geregisseerde poëtisch-realistische cinema van een verbazingwekkende perfectie. Beroemd ook vanwege de talloze schitterdialogen van meesterscenaristen Jean Aurenche en Henri Jeanson, waaronder het beroemdste Franse filmcitaat aller tijden: ‘Atmosphère, atmosphère! Est-ce que j’ai une gueule d’atmosphère?’. Oogstrelende decors van Alexandre Trauner.

Wings of the Morning

1937 | Drama, Muziek

Verenigd Koninkrijk 1937. Drama van Harold Schuster. Met o.a. < Annabella, Henry Fonda, John McCormack, Irene Vanbrugh en Philip Frost.

Een beuzelig verhaal over zigeuners, een belangrijke paardenrace en een ontluikende liefde tussen Fonda en Annabella die aanvankelijk verkleed gaat als man. Veel rumoer om niets. De eerste Engelse Technicolorfilm gaat nog steeds prat op prachtige pasteltinten als belangrijkste aantrekkelijkheid, samen met een scène van de befaamde tenor McCormack die verschillende liedjes zingt.

Under the Red Robe

1937 | Historische film, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1937. Historische film van Victor Sjöström. Met o.a. Conrad Veidt, Raymond Massey, < Annabella, Romney Brent en Sophie Stewart.

Een ongebruikelijke historische film met Veidt als held, Annabella als een charmante heldin, en Massey als de wrede schurk in een verhaal over de onderdrukking van de Hugenoten door kardinaal Richelieu. Een ongewoon gevoel voor humor maakt er een des te plezieriger film van.

La Citadelle du silence

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Annabella, Gilberte Géniat, Marguerite Pierry en Pauline Carton.

Viana, een jonge Poolse verpleegster wier vader door de Russen werd gefusilleerd, gooit een bom naar het rijtuig van de gouverneur van Warschau. Ook haar verloofde, een dokter, blijkt in het complot betrokken te zijn...Een flets melodrama met een warrige intrige, door L'Herbier afstandelijk in beeld gebracht. Onthoudt de mooie titel, vergeet de film.

Dinner at the Ritz

1937 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1937. Misdaad van Harold Schuster. Met o.a. Annabella, Paul Lukas, David Niven en Romney Brent.

Tijdens een feestje wordt een Parijse bankier vermoord. De politie houdt het op zelfmoord, omdat de man in zware financiële moeilijkheden verkeerde. Zijn dochter Annabelle denkt er echter anders over en stelt zelf een onderzoek in. Maar soms stelt men wel eens teveel vertrouwen in de verkeerde man. Luxe-misdaadfilm met luchtige dialogen. Een uitzonderlijk sterke internationale cast slaagt erin de vele mankementen in het scenario van Roland Pertwee en Romney Brent te verdoezelen zodat je je als kijker toch nog vermaakt. Op voorwaarde dat je niet gaat nadenken, natuurlijk. Camerawerk van Philip Tannura.

Anne Marie

1936 | Avonturenfilm

Frankrijk 1936. Avonturenfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Annabella, Jean Murat, Pierre Richard-Willm, Paul Azaïs en Pierre Labry.

Annabella speelt Anne-Marie, een jonge vrouw, die vliegenierster is geworden. Ze wil een solo-vlucht van 5.000 km maken, waardoor zij een record kan breken. Er zijn vijf piloten, die allen op haar verliefd zijn, maar zij houdt van een ander: een jonge vliegtuigbouwer, die haar leven tijdens een bijna fatale nachtelijke oefenvlucht weet te redden. Een film over kameraadschap, waar ook plaats is ingeruimd voor een vrouw. Het dichterlijke scenario is van niemand minder dan literator Antoine de Saint-Exupéry, zelf een gepassioneerd vlieger. Marc Fossard en Jules Krüger bemanden de camera.

Variétés

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Nicolas Farkas. Met o.a. Annabella, Fernand Gravey, Jean Gabin, Nicolas Koline en Sinoël.

Amoureuze rivaliteit brengt het voortbestaan en de veiligheid van een trio trapezewerkers in gevaar. De versmade partij dreigt zijn rivaal tijdens een optreden te laten verongelukken, maar de vrouw weet dat net te voorkomen. Deze [KL]remake[KLE] van een beroemde zwijgende UFA-film werd gelijktijdig in Engeland gemaakt door Herbert Wilcox (THE SHOW MUST GO ON met Anna Neagle). De doublures-in -de-lucht van het stertrio zijn nogal doorzichtig. Gabin in een antipathieke rol als de jaloerse partner.

La Bandera

1935 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1935. Avonturenfilm van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Annabella, Robert Le Vigan, Pierre Renoir en Aimos.

Trouwe bewerking van de roman van Pierre Mac Orlan. Legioensoldaten en achterhaalde mythen over heroïsche dood oftewel de clichés van destijds. Niettemin is hier sprake van een zeer hechte regie, goed spel en de dialogen van Charles Spaak 'kunnen' nog altijd. LA BANDERA is zodoende een van de beste Franse films uit de jaren 1930-40. Scenario van Julien Duvivier.

L'équipage

1935 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1935. Oorlogsfilm van Anatole Litvak. Met o.a. Annabella, Jean-Pierre Aumont, Charles Vanel, Jean Murat en Suzanne Després.

Een jonge piloot wordt wegens heldendaden tijdens WO I beloond met kort verlof. Hij wordt verliefd op een jonge vrouw die de echtgenote van zijn luitenant blijkt te zijn. Geschokt in zijn eergevoel en loyaliteit stelt hij zich aan het front kandidaat voor de meest riskante missies. Deze geromantiseerde mannenvriendschap in oorlogstijd - ontleend aan een boek van Joseph Kessel - kreeg overtuigingskracht dank zij beide acteurs, Vanel in de eerste plaats als de bedrogen en zichzelf wegcijferende echtgenoot, al komt alle nobelheid nu toch wel ongeloofwaardig over. (Litvak regisseerde zelf de - mindere - Hollywood-remake THE WOMAN I LOVE). Scenario van de regisseur en de auteur. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Les nuits moscovites

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Alexis Granowsky. Met o.a. Annabella, Harry Baur, Pierre Richard-Willm, Spinelly en Germaine Dermoz.

1916. WO I woedt in alle hevigheid. In een militair hospitaal in Moskou leert verpleegster Natacha Kovrine (Annabella) kapitein Ignatoff (Richard-Willm), een jonge officier kennen, die gewond is. Ze worden verliefd, maar ze is al verloofd met de veel oudere, maar rijke graanhandelaar Piotr Brioukow (Baur). Als Ignatoff begrijpt dat ze aan een ander toebehoort, verdwijnt hij geruisloos. Later wordt kapitein Ignatoff beschuldigd van spionage, maar de ridderlijke getuigenis van Brioukow redt hem van de strop. Een melodrama van jewelste, dat alleen nog maar interessant is vanwege de prachtige decors van André Andrejew en zeker niet vanwege het scenario van Hermann Kosterlitz die de pulproman van Pierre Benoit bewerkte. Het camerawerk was in handen van Franz Planer en Louis Née, en oogt nog steeds zeer goed. Baur was beslist niet in topvorm. Er werd tegelijkertijd een Engelstalige versie gedraaid onder de regie van Anthony Asquith met eveneens Baur, die zijn eigen rol speelde, Laurence Olivier, Penelope Dudley Ward en Robert Cochran. Deze film kwam in Engeland uit onder de titel MOSCOW NIGHTS en in Amerika als I STAND CONDEMNED.

Caravane

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Erik Charell. Met o.a. Annabella, Charles Boyer, Conchita Montenegro, Pierre Brasseur en Marcel Vallée.

De Franse versie van de in dat zelfde jaar gemaakte Hollywoodoperette CARAVAN over een Hongaarse prinses die vanwege haar meerderjarigheid moet huwen en overhaast haar zinnen zet op een aantrekkelijke zigeuner. Boyer en regisseur Charell zijn op herhalingsoefeningen, maar prinses Annabella is een verbetering ten opzichte van Loretta Young.

Sonnenstrahl

1933 | Drama

Oostenrijk 1933. Drama van Paul Fejos. Met o.a. Annabella, Gustav Fröhlich, Paul Otto, Hans Marr en Annie Rosar.

Een werkloze besluit zelfmoord te plegen, maar redt in plaats daarvan een meisje dat hetzelfde van plan is, uit het water. Een niet erg overtuigend drama. Oostenrijkse versie van de Franse film GARDEZ LE SOURIRE.

La Bataille

1933 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1933. Oorlogsfilm van Nicolas Farkas. Met o.a. Annabella, Charles Boyer, Roger Karl, John Loder en Betty Stockfeld.

Een jonge Japanse marine-officier weet het vertrouwen te winnen van een Engelse waarnemer om zo achter de geheimen van de Engelse strategie te komen. Bovendien wordt hij begeleid door zijn vrouw, die hij overigens brutaal behandelt. De vrouw en de Engelse officier worden verliefd, wat de Japanner toelaat om op het moment suprème tijdens een zeegevecht de Engelsman te dwingen hem het kommando over te geven. De Engelse officier weet de strijd echter te winnen al moet hij dit met de dood bekopen. De traditionele Japanner weet dat na zijn dubbele vernedering hem nog maar één weg openstaat: harakiri. Een sterke en angstaanjagende film die inmiddels klassiek geworden film. Farkas was van origine operateur en maakte slechts drie films; de speciale effecten, gevormd door maquettes en modellen voor de zeeslagen werken verbluffend en Annabelle en Boyer als Japanners zijn aannemelijk. Naar de roman van Claude Farrère. Gesitueerd tijdens de Russisch-Japanse oorlog van 1904-1906. Er is ook nog in 1934 een Engelstalige versie gedraaid THE BATTLE/ THUNDER IN THE EAST. waarin met Merle Oberon in de rol van Annabella en Miles Mander. Het betreft overigens de herverfilming van de zwijgende film uit 1923 van Edouard-Emile Violet.

Gardez le sourire

1933 | Drama

Frankrijk 1933. Drama van Paul Féjos. Met o.a. Annabella, Gustav Fröhlich, Hél[KA2]ne Darly, Marcel Vibert en Robert Ozanne.

Een werkloze, Jean (Fr[KA3]ohlich) besluit zelfmoord te plegen, maar redt in plaats daarvan een meisje, Marie (Annabella) dat hetzelfde van plan is, uit het water. Ze besluiten het samen te proberen, hebben twaalf ambachten en dertien ongelukken, maar trouwen en worden gelukkig als Jean een taxi koopt en daarmee zijn brood verdient. Een weinig overtuigende drama dat door de tijd beslist is ingehaald. Gedraaid in Oostenrijk en de Duitstalige versie heet SONNENSTRAHL met dezelfde twee hoofdrollen, maar verder een afwijkende cast. Het scenario is van Boris Palotal en regisseur Féjos. Camerawerk van Adolf Weith. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de film RAYON DE SOLEIL zou heten.

Zwei in einem Auto

1932 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1932. Romantiek van Joe May. Met o.a. Jean Murat, Annabella, Anatole Biscat en José Noguero.

Een verkoopster reageert op een advertentie: man zoekt metgezellin voor een vertiendaagse-daagse vakantie naar de Côte d'Azur. Zij belandt echter niet naast de verwachte boekhouder in zijn pas gewonnen auto, maar bij een miljonair die zich als boekhouder voordoet. Natuurlijk bloeit er op weg naar de Mediterranée ware liefde op tussen de twee. Er is zowel een Duitse als een Franse versie. De laatste heet ook wel ON DEMANDE UN COMPAGNON.

Marie, légende hongroise

1932 | Drama

Frankrijk 1932. Drama van Paul Féjos. Met o.a. Annabella, Germaine Aussey, Llossa Dajbukat, Istvan Gyergyal en Karola Zala.

De jonge Marie (Annabella) laat zich verleiden en wordt zwanger. De bijstand ontneemt haar als ongehuwde moeder de baby, waarover ze diep bedroefd raakt. Ze zweert zich te wreken op de heilige madonna, die haar de bescherming onwaardig vond. Ze sterft vroegtijdig en komt (toch nog) in het paradijs, waar ze zich ontfermt over jonge maagden die hetzelfde lot treffen. Een geweldige draak die zestig jaar later niet meer kan opboksen tegen technisch veel beter gemaakte, uit het leven gedreven tv- films; slechts [KA1]e[KA1]en zaak hebben ze met elkaar gemeen: sentimentele pulp voor de (dames)massa en dat is is nog steeds geen haar veranderd. In zijn soort heel adequaat, maar een herbelevenis valt af te raden. F[KA1]ejos draaide tegelijkertijd een Hongaarse versie TAVASZI ZAPOR, ook met Annabella in de hoofdrol en verder Istv[KA1]an Gyergyai, Ilona Dajbukat en Karola Zala. Verder was er een Roemeense versie PRIMA DRAGOSTE onder regie van Jean Mihail; ook maakte F[KA1]ejos (als Fejos) de Engelse versie MARIE - HUNGARIAN LEGEND en de waarschijnlijk gedubde Duitse versie MARIE, maar daar zijn geen kopieën meer van teruggevonden. István Eiban en Pawerel Marley bemanden de camera en het scenario is van Ilona F[KA11]ul[KA11]op en regisseur Féjos. De film werd in Hongarije opgenomen.

14 juillet

1932 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1932. Komedie van René Clair. Met o.a. Annabella, Pola Illery, Paul Olivier, Raymond Cordy en Thomy Bourdelle.

De viering van de veertiende juli in Parijs in 1932, gezien door de ogen van een dichter. Een film, met aardige decors van Lazare Meerson, in de vorm van een episch gedicht. De invloed van het populisme van destijds is duidelijk merkbaar. Erg mooie beelden van Georges Périnal, heerlijke muziek van Maurice Jaubert en niet te vergeten de charme van Annabella. Er kan gesproken worden van een klein meesterwerk. Misschien dat deze film verouderd overkomt in de ogen van een oppervlakkige kijker, maar in feite is hij tijdloos.

Un Soir de rafle

1931 | Drama, Sportfilm

Frankrijk 1931. Drama van Carmine Gallone. Met o.a. Albert Préjean, Annabella, Edith Méra, Lucien Baroux en Jacques Lerner.

Een matroos met verlof in Parijs verslaat een kermisworstelaar, wat resulteert in een aanbod voor een bokscarrière. De eerste successen daarin stijgen hem naar het hoofd: hij verkiest de geliefde van zijn manager boven zijn eigen vriendin, maar wordt tenslotte verslagen en komt tot inkeer. Deze vroege geluidsfilm werd zeer geprezen om de realistische aanpak en de acteursprestaties - in tegenstelling tot de toen gebruikelijke salondramatiek - en is, hoewel uiterst gedateerd, daarom nog steeds interessant.

Le million

1931 | Komedie, Musical

Frankrijk 1931. Komedie van René Clair. Met o.a. Annabella, René Lefèvre, Raymond Cordy, Louis Allibert en Paul Ollivier.

Een jonge bohémien heeft uit geldnood een jasje verkocht waarin zich een loterijbiljet bevindt waarmee hij een miljoen francs heeft gewonnen. Samen met zijn geliefde en vrienden gaat hij op jacht naar het briefje dat gestolen blijkt te zijn. De lichtvoetige, bijna balletachtige enscenering van de klassieke komedie blijft onverminderd werkzaam, al zijn de schilderachtige typeringen van de personages door de tijd heen nogal doorzichtig geworden. Scenario van de regisseur naar het toneelstuk van Georges Berr. Camerawerk van Georges Périnal.

Maldone

1928 | Drama

Frankrijk 1928. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Charles Dullin, Marcelle Charles-Dullin, Génica Athanasiou, André Bacqué en Roger Karl.

Olivier Maldone (Dullin) is de telg uit een rijk geslacht. Hij heeft zijn familie in de steek gelaten en verdient als eenvoudige arbeider de kost. Hij is gelukkig met zijn zelf gekozen vrijheid. Tijdens een zomers straatfeest ziet hij de oogverblindende Zita (Athanasiou), een jonge zigeunerin op wie hij verliefd wordt. Hij weet haar van haar begeleider los te maken en drinkt met haar een glas. Dan komt het bericht van de oude butler L[KA1]eonard (Séroff) dat zijn broer gestorven is en dat zijn overkomst dringend gewenst is om het familiebezit te besturen. Maldone trouwt braaf met een vrouw uit zijn eigen kringen, ze krijgen een kind, maar hij kan Zita niet vergeten. Door een toeval ontmoet hij haar op een avond en hij laat alles in de steek. Hoofdrol Dullin die dit magisch realistische en romantische drama produceerde, was beïnvloed door de sociaal getinte drama's uit de nog jonge Sovjetunie, die bol stonden van de propaganda. Deze teneur heeft zich geuit in de tegenstellingen die de voorwaar prachtige decors moesten uitbeelden om te laten zien hoe de rijken op het land leefden - er werd gefilmd in kastelen; de held liet zich niet door de pracht en praal verblinden en koos voor een eerlijk, paradijselijk arbeidersbestaan. Het publiek deelde die mening niet en deze film werd Dullin's laatste productie; bovendien deed de geluidsfilm een jaar later zijn intrede en raakten dergelijke werken heel snel in het vergeetboek. De Cinémathèque française restaureerde al eens een kopie, maar in 2001 liet ZZ Productions met steun van de Fransduitse cultuurzender ARTE en het Franse ministerie van Cultuur via het filmmuseum CNC door Centrimage de film grondig restaureren. Hij werd voorzien van muziek die wordt gevoerd door het Orchestre de Saint-Quentin-en- Yvelines onder leiding van François Feuillette. De accordeonmuziek wordt uitgevoerd door Richard Galliano. Ondanks al deze interessante aspecten is en blijft het een achterhaald drama dat voor filmstudenten echter heel interessant is. Het scenario is van Alexandre Arnoux. Het camerawerk is van Georges Périnal en Christian Matras.

Napoléon

1927 | Historische film, Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk 1927. Historische film van Abel Gance. Met o.a. Albert Dieudonné, Gina Manès, Philippe Hériat, Abel Gance en Antonin Artaud.

Een film over de jeugd en de militaire loopbaan van Napoleon Bonaparte tot en met zijn triomfantelijke invasie van Itali[KA3]e. Door de gelijktijdige opkomst van de geluidsfilm is deze film internationaal te weinig opgemerkt. Dit grotendeels verloren gewaande historische epos waarvoor Gance het `triple [KA1]ecran` ontwikkelde, werd door de Britse historicus Kevin Brownlow in de loop der jaren zo volledig mogelijk gereconstrueerd en in de presentatie van Francis Coppola tot h[KA2]et spraakmakende evenement van 1980 gelanceerd. (De oorspronkelijke muziek van Arthur Honneger ging verloren en er zijn twee nieuwe partituren gecomponeerd, door Carl Davis en Carmine Coppola.) De werking van de finale met gelijktijdig drie beelden zal op het tv-scherm verloren gaan, maar er blijft meer dan genoeg imponerends over.