Vsevolod Pudovkin (1893-1953): regie, cast en scenario.
Er zijn 19 films gevonden.

Vozvrasjtsjenite Vasilia Bortnikova

1953 | Drama

USSR 1953. Drama van Vsevolod Pudovkin. Met o.a. Sergei Loekjanov, Natalia Medvedeva, N. Timofejev en V. Sanajev.

Hoewel hij vijf jaar eerder als vermist is opgegeven, keert de filmheld onverwachts terug naar zijn vrouw, die - hem dood wanend - hertrouwd is. De problemen worden door een lokale partijfunctionaris opgelost. Waarschijnlijk vanwege een strenge censuur is de film teleurstellend, hij lijkt gemaakt volgens een duidelijke formule. Het was Poedovkins laatste film. Hij overleed in 1953.

Admiral Nakhimov

1946 | Biografie

USSR 1946. Biografie van Vsevolod Pudovkin. Met o.a. Alexei Diki, Yevgeni Samoilov, Reuben Simonov en Vsevolod Pudovkin.

Een film over een Russische held in de Krim-oorlog van 1854/56, een Russisch-Turks conflict. Vanwege te weinig nadruk op de Russische maritieme overwinningen werd de film (in 1946) - tegelijk met het tweede deel van Eisensteins IVAN GROZNY - in de banvloek gedaan. Ondanks het feit dat Poedovkin de film over maakte en hij bij de uitbreng in 1947 de Stalinprijs won, is hij deze kritiek niet meer te boven gekomen.

Ubizy wychodjat na dorogu

1942 |

Rusland​/​​USSR 1942. Juri Taritsch en Vsevolod Pudovkin.

Een film over een Russische held in de Krim-oorlog van 1854/56, een Russisch-Turks conflict. Vanwege te weinig nadruk op de Russische maritieme overwinningen werd de film (in 1946) - tegelijk met het tweede deel van Eisensteins IVAN GROZNY - in de banvloek gedaan. Ondanks het feit dat Poedovkin de film over maakte en hij bij de uitbreng in 1947 de Stalinprijs won, is hij deze kritiek niet meer te boven gekomen.

Soevorov

1940 | Biografie, Oorlogsfilm

USSR 1940. Biografie van Vsevolod Pudovkin en Michail Doller. Met o.a. Nikolai Tsjerkasov-Sergejev, A. Jatjnitsky, Alexander Chanov, Vsevolog Aksjonov en Michail Astangov.

Deze grote historische film brengt hulde aan het patriottisme en het leiderschap van de tsaristische generaal Soevorov die zijn leger redde door de Alpen over te trekken en Napoleon een nederlaag toe te brengen. Het geplande tweede deel is nooit tot stand gekomen vanwege de oorlog met Duitsland. Er werd gefilmd op locatie in de Kaukasische bergen.

Pobjeda

1938 | Drama

USSR 1938. Drama van Vsevolod Pudovkin en Mikhail Doller. Met o.a. V. Solovjov, A. Zubov en Jelena Korchagina-Alexanchouskaja.

Het verhaal gaat over een moeder wier oudste zoon plotseling verdwijnt tijdens een onderzoekingsvlucht boven de Noordpool. Haar jongste zoon gaat naar hem op zoek en redt hem, waarna de film eindigt in een happy end. De totstandkoming werd vertraagd door het verongelukken van scenarioschrijver Zarkhi. Oorspronkelijk was de film getiteld DE GELUKKIGSTE, later MOEDER EN ZONEN, tot men uiteindelijk koos voor POBJEDA, de naam van het vliegtuig. Er werd gefilmd tijdens een Noordpoolexpeditie van de Sovjets.

Desertir

1933 |

USSR​/​​Rusland 1933. Vsevolod Pudovkin. Met o.a. Boris Livanov, Tamara Makarova, Vasili Kovrigin, Yudif Glizer en A. Chistayakov.

Een Duitse havenarbeider verlaat zijn vaderland en emigreert naar Rusland. Later besluit hij terug te gaan om deel te nemen aan de politieke strijd tegen de nazi's. Poedovkins minst succesvolle film werd na acht dagen vertoning teruggetrokken. De negatieve kritiek richtte zich met name op het intellectualisme in de film en de te geringe overeenkomst met de werkelijke gebeurtenissen. De opnamen begonnen op lokatie in Hamburg in 1932, nog voor Hitlers machtsovername. In de USSR moesten die opnamen herzien worden vanwege veranderde omstandigheden. Scenario van Nina Agadshanova-Schutko, M. Krasnostavski en A. Lasebnikov. Camerawerk van A. Golovnja.

Prostoi sluchai

1932 | Drama

USSR 1932. Drama van Vsevolod Pudovkin en Michail Doller. Met o.a. A. Baturin, Yevgeniya Rogulina, Aleksandr Chistyakov en A. Byelov.

Een voormalige Bolsjewieke commandant verlaat zijn vrouw voor een ander, maar komt door wroeging gekweld weer bij haar terug. De plot veroorzaakte destijds, vanwege de heersende moraal, veel problemen en kritiek. Een ongewoon thema (overspel) voor de regisseur die zich voorheen richtte op grote sociale en morele problemen. Oorspronkelijk werd de film met geluid gemaakt, maar door technische moeilijkheden is hij zonder geluid en op beperkte schaal uitgebracht.

Zjivoi troep

1929 | Drama

Duitsland​/​​USSR 1929. Drama van Fjodor Ozep. Met o.a. Vsevolod Pudovkin, Maria Jacobini, Gustav Diessl, Nata Vachnadze en Vera Maretskaja.

In deze verfilming van Tolstoi's gelijknamige toneelstuk, waarin de held een zelfmoord in scène zet om aan de alom heersende huichelarij te ontkomen en als outcast een nieuw leven te kunnen beginnen. De hoofdrol van acteur-regisseur Poedovkin is een van zijn beste acteerprestaties. Ozep verliet na deze film de Sovjetunie om in Duitsland, Frankrijk en Amerika te gaan werken. Eerdere versies werden gemaakt in 1911 en 1918, latere in 1953 en 1969.

Veselaia kanareika

1929 | Avonturenfilm

USSR 1929. Avonturenfilm van Lev Kuleshov. Met o.a. Galina Kravchenko, Andrei Fait, Ada Voicick, Sergei Komarov en Vsevolod Pudovkin.

Tijdens een burgeroorlog ergens in Rusland opereert een ondergrondse bolsjewistische organisatie vanuit een stad die door een buitenlandse interventiemacht ingenomen is. Twee leden van de organisatie riskeren hun leven om de contraspionagedienst van de vijand te infiltreren. Ze komen in een valstrik terecht en worden bijna geëxecuteerd, maar een aantal kunstig vermomde helden slaagt er in hen te redden. De film is van belang, omdat er dramatische elementen en montagetechnieken van het Amerikaanse thrillergenre in verwerkt zijn.

Shivoi trup

1929 | Drama, Zwijgende film

Duitsland​/​​USSR 1929. Drama van Fedor Ozep. Met o.a. Maria Jacobini, Viola Garden, Julia Serda, Nata Vatchnadshe en Gustav Diessl.

Pudovkin houdt niet meer van zijn vrouw Jacobini en zij houdt van een ander (Diessl). Scheiden mag niet van de Russisch- orthodoxe kerk en hij ziet maar [KA1]e[KA1]en uitweg: zelfmoord. Als hij zijn verdriet gaat verdrinken in een bar, ontmoet hij zigeuners, die hem op het idee brengen net te doen alsof hij zichzelf gedood heeft en daarna onder te duiken in een inrichting en voort te leven als een levend lijk. Zo gezegd, zo gedaan. Hij wordt echter ontmaskerd door een prostitu[KA1]ee, die hem herkent. Hij moet zich stellen voor de rechtbank en tijdens het proces - en plein public - schiet hij zichzelf dood. Bijzondere film uit de herfstavond van de zwijgende periode; bijzonder als coproduktie tussen kapitalistische Wit-Russen uit Berlijn en communistische roden uit de Sovjetunie. Hoofdrol Pudovkin, filmgeleerde, regisseur en acteur genoot indertijd wereldfaam. Nadat de film al heel lang in het vergeetboek was geraakt door komst van de geluids- en kleurenfilm, restaureerde de Duitse zender ZDF met de stichting Deutsche Kinemathek deze klassieker en liet de muziek van Werner Schmidt-Boelke opnieuw bewerken door Peter-Michael Hamel (die dat ook voor DAS KABINETT DES DR. CALIGARI deed) en Stefan Zorzar. Naar een toneel van Leo Tolstój door B. Gussman en Anatoli Marienhof tot scenario bewerkt. Het camerawerk was in handen van Anatoli Golovnja en Piel Putzi.

Novyj Wawilon

1929 | Drama, Zwijgende film

USSR​/​​Rusland 1929. Drama van Leonid Trauberg, Grigori Kozintsev, Vsevolod Pudovkin en Grigori Kosinzew. Met o.a. Yelena Kuzmina, Piotr Sobolevsky, David Gutman, Sophie Magarill en Sergej Gerassimov.

Een klassieke zwijgende film over de opstand van de Parijse Commune (1871) tijdens de Frans-Duitse oorlog, waarin een verkoopster van het warenhuis `La nouvelle Babylone` en haar geliefde (een soldaat) centraal staan, doch ieder zich aan één kant van de strijdende partijen bevindt. Met veel oog voor beeldcompositie en stilering van het decor weten de vertegenwoordigers van de poëtische richting van de revolutionaire Sovjet-film op indringende wijze situaties en gevoelens uit te beelden. De schitterende muziek van Dmitri Sjostakovitsj is bijzonder expressief zonder louter illustratief te zijn. Een kleine rol van regisseur Poedovkin. Camerawerk van Andrej Moskvin en Jevgeni Michailov.

Potomok Chingis-Khana

1928 | Drama, Zwijgende film, Historische film

USSR 1928. Drama van Vsevolod Pudovkin. Met o.a. Valeri Inkizjinov, A. Dedintsev, Anna Soedakevitsj, Boris Barnet en Valéry Inkijinoff.

De door de Britse bezettingstroepen in Midden-Azië gevangengenomen Bair blijkt een afstammeling van Dzjenghis Khan. De Britten willen hem als leider der Mongolen aanstellen, maar inplaats daarvan, vlucht Bair naar de partizanen en wordt hun aanvoerder. Na protesten van de Britten werden de op hun leger betrekking hebbende namen veranderd in die van het Witrussische leger. In het buitenland werd de film een groot succes, niet het minst door de verdienste van Poedovkin het maximum aan expressie uit de acteurs te halen met een minimum aan theatrale effecten.

Konjez Sankt Petersburga

1927 | Drama

USSR 1927. Drama van Vsevolod Pudovkin. Met o.a. Alexander Cherniakov, Vera Baranovskaia, Ivan Chuvelev, V. Obolenski en Vsevolod Pudovkin.

Een goed gemaakt stuk geschiedvervalsing over de Oktober Revolutie, aan de hand van de hartstochtelijke kruistocht van een hongerende jonge boer (Tschuweljow) die aanvankelijk zijn stakende landsman (Tschistjakow) verraadt aan het uitbuitende kapitalisme en na een drietal verschrikkelijke jaren aan het Duits-Russchische front zich aansluit bij de Bolsjewieken, die de Tsaar en zijn familie in zijn winterpaleis arresteerden en executeerden. Regisseur Pudowkin, die tot een van de grote drie grondleggers van de Sovjetfilmschool behoort (samen met Eisenstein en Dowshenko), heeft de kijker willen laten zien hoe het zo ver kwam dat Sint Petersburg veranderde in Leningrad. Oh, ironie der geschiedenis, gelukkig is Pudowkin dood, want Leningrad is niet meer. Een belangwekkend propagandistisch, historisch werkstuk dat zelden is vertoond. Deze zwijgende film werd gereconstrueerd door Jürgen Labenski. Vader Alfred en zoon Andrej Schnittke schreven de muziek. Alfred werkte naderhand mee - geassisteerd door Gerd Luft - om deze aan te passen voor een hervertoning, die plaats vond in het oude herstelde, operagebouw van van Frankfurt met grootbeeld-projectie; de muziek werd gedirigeerd door Frank Strobel en uitgevoerd door het Ensemble Modern.

De laatste dagen van St. Petersburg

1927 | Oorlogsfilm, Drama

USSR 1927. Oorlogsfilm van Vsevolod Pudovkin en Mikhail Doller. Met o.a. Vera Baranovskaja, Aleksandr Chistyakov en Ivan Chuvelyov.

Een goed gemaakt stuk geschiedvervalsing over de Oktober Revolutie, aan de hand van de hartstochtelijke kruistocht van een hongerende jonge boer (Tschuweljow) die aanvankelijk zijn stakende landsman (Tschistjakow) verraadt aan het uitbuitende kapitalisme en na een drietal verschrikkelijke jaren aan het Duits-Russchische front zich aansluit bij de Bolsjewieken, die de Tsaar en zijn familie in zijn winterpaleis arresteerden en executeerden. Regisseur Pudowkin, die tot een van de grote drie grondleggers van de Sovjetfilmschool behoort (samen met Eisenstein en Dowshenko), heeft de kijker willen laten zien hoe het zo ver kwam dat Sint Petersburg veranderde in Leningrad. Oh, ironie der geschiedenis, gelukkig is Pudowkin dood, want Leningrad is niet meer. Een belangwekkend propagandistisch, historisch werkstuk dat zelden is vertoond. Deze zwijgende film werd gereconstrueerd door Jürgen Labenski. Vader Alfred en zoon Andrej Schnittke schreven de muziek. Alfred werkte naderhand mee - geassisteerd door Gerd Luft - om deze aan te passen voor een hervertoning, die plaats vond in het oude herstelde, operagebouw van van Frankfurt met grootbeeld-projectie; de muziek werd gedirigeerd door Frank Strobel en uitgevoerd door het Ensemble Modern.

Mat

1926 | Drama, Zwijgende film

USSR​/​​Rusland 1926. Drama van Vsevolod Pudovkin. Met o.a. Vera Baranovskaya, Nicolai Batalov, Alexandr Chichyakov, Vsevolod Pudovkin en Anna Zemtsova.

In 1905 begon een reeks, dikwijls mislukte opstanden in Rusland, die leidde tot de Oktober Revolutie van 1917. Michael Vlassov (Chichyakov) is een teleurgestelde humeurige arbeider met een drankprobleem, die de opkomst zijnde sociale veranderingen in zijn land niet zo ziet zitten. Nathan Zarchiye bewerkte de sociaal bewogen roman van Maxim Gorki en verlegde de accenten (hij veranderde de afloop) ten faveure van de Russische Revolutie, maar deze zwijgende film geldt vooral als een belangrijk voorbeeld van de filmkunst, die in dienst staat van propaganda en agatatie.

Schachmatnaja Gorjatschka

1925 | Komedie

USSR 1925. Komedie van Vsevolod Pudovkin. Met o.a. Wladimir Vogel, Anna N. Semzowa, S. Komarow, Jakow Protasanow en J. Raisman.

Klassieke zwijgende film over een schaakfanaat, die de voltrekking van zijn eigen huwelijk dreigt te missen door zijn ongebreidelde spelpassie; gelukkig voor zijn bruid interveni[KA3]eert schaakgrootmeester Joe Capablanca (die echt bestaan heeft) ter elfder ure en redt het huwelijk. Roger White schreef een speciale begeleidingsmelodie voor de vertoning op tv. Scenario van Nikolai Schpikovski en camerawerk van Anatoli Golownja.

Loetsj Smerti

1925 | Mysterie

USSR 1925. Mysterie van Lev Koelesjov. Met o.a. Sergei Komarov, Porfiri Podobed, Vladimir Fogel, Alexandra Khokhlova en Piotr Galadzhev.

Een spionagedrama over een kapitalistische poging de plannen voor een nieuw geheim Sovjet-wapen te stelen. Deze succesvolle film werd door de toenmalige Sovjet-critici ideologisch ontoereikend bevonden. De rol van regisseur/acteur Poedovkin kostte hem bijna het leven. De film is wel eens beschouwd als een weerspiegeling van Koelesjovs imitatie van de Amerikaanse filmtechniek.

The Extraordinary Adventures of Mr. West in the Land of the Bolsheviks

1924 | Zwijgende film

USSR 1924. Zwijgende film van Lev Kuleshov. Met o.a. Porfiri Podobed, Boris Barnet en Wsvolod Pudovkin.

Klassieke sovjetkomedie over Amerikaanse zakenman Mr. West (Podobed) die in Rusland ontdekt dat zijn vooroordelen over de bolsjewieken niet kloppen. Behalve de kostelijke uitwerking van de wederzijdse stereotypen en de vlotte actie, werd de film met name beroemd vanwege de baanbrekende kruismontage die bewees dat de emotie van de toeschouwer wordt gestuurd door de combinatie van de beelden en niet zozeer door de inhoud. Deze inmiddels wereldwijd toegepaste montagetechniek staat bekend als het zogenaamde Kuleshov-effect, genoemd naar de filmmaker.

Neobytchainye priklioutcheniia Misteria Vesta v strane Bolchevikov

1924 | Komedie

USSR 1924. Komedie van Lev Koelesjov. Met o.a. P. Pobobed, Boris Barnet, Alexandra Khokhlova, Vsevolod Pudovkin en Sergei Komarov.

Een klucht over de westerse misvattingen over de nieuwe Sovjet-staat. Senator West bezoekt de Sovjet-Unie in de veronderstelling er slechts wilde, bommenwerpende revolutionairen aan te treffen. Hij wordt het slachtoffer van een groep vandalen, maar de Rode Militia komt hem te hulp. Deze low budget- film is onder moeilijke omstandigheden tot stand gekomen, zoals veel van Koelesjovs films. De latere regisseur Barnet maakt zijn debuut als acteur.