Maxime Leroux

Acteur

Maxime Leroux is acteur.
Er zijn 55 films gevonden.

La promeneuse d'oiseaux

2007 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 2007. Drama van Jacques Otmezguine. Met o.a. Lola Naymark, Maxime Leroux en Valérie Mairesse.

Prune Becker, une nouvelle vie

2005 | Drama, Komedie

Frankrijk 2005. Drama van Met o.a. Béatrice Agenin, Antoine Duléry, Maxime Leroux, Frédérique Tirmont en François Berland.

Prune Becker, psychoanalytica en vijftiger, is gescheiden na een relatie van 20 jaar. Haar collega’s en trouwe vrienden, Tina, Sophie en vooral Julien helpen haar door deze moeilijke periode.

Bien dégagé derrière les oreilles

2005 | Komedie

Frankrijk/Zwitserland 2005. Komedie van Anne Deluz. Met o.a. Clémentine Célarié, Daniel Russo, François Silvant en Maxime Leroux.

Bijna zou de licht ironisch genaamde Suzy Brilliant (rascomédienne Célarié) met echtgenote Henri (Russo) dociel de dorpskapsalon 'La Belle Époque' hebben gedreven tot er een marmeren steen boven haar voorbeeldig gecoiffeerde hoofd werd geplaatst. Maar al langer broeit er iets in schitterende Suzy. Wanneer de klok des levens vervaarlijk vijf voor twaalf aangeeft, stelt ze manlief voor een fait accompli: scheiden graag. Dat besluit, nu, slaat onvermoed inspirerende schokgolven in het permanent ingedommelde oord. Aardige tv-film over de moed van één vrouw om in het provincie-Frankrijk van de jaren 60 buiten de lijntjes te kleuren.

Les misérables

2001 | Drama, Historische film, Actiefilm

Frankrijk/Duitsland/Spanje/Verenigde Staten/Italië/Verenigd Koninkrijk 2001. Drama van Josée Dayan en Lewis Milestone. Met o.a. Gérard Depardieu, John Malkovich, Virginie Ledoyen, Christian Clavier en Enrico LoVerso.

Miniserie in vier delen met mooie hoofdrollen, bewerking van de beroemde gelijknamige roman van Victor Hugo uit 1862. Depardieu kruipt in de huid van Jean Valjean, de ex-gevangene die zijn leven betert, maar desondanks 17 jaar lang door de Franse justitie wordt achtervolgd. Malkovich speelt de rol van Javert en Moreau is een ideale Moeder Innocence.

Madame la proviseur : Ce que Mathilde veut

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Sébastien Grall. Met o.a. Charlotte de Turckheim, Anne Malraux, Hubert Saint-Macary, Josiane Levèque en Rebecca Potok.

Oktober. Het is nu een maand sinds Alice Vandeleur (De Turckheim) het vaandel heeft overgenomen van haar voorgangster Valentine als directrice van het Belgrand-lyceum. Ze begint zich er al goed thuis te voelen, maar ze beseft maar al te goed dat het lerarenkorps zich tegen elke verandering zal verzetten. In afwachting stellen deze zich defensief op, de lof zingend van Valentine. Filosofieleraar Lequier (Saint Macary) heeft een boek geschreven dat in aanmerking komt voor een prestigieuze literaire onderscheiding. Ondertussen weigert leerlinge Mathilde (Malraux) zich neer te leggen bij de leerrichting die haar op het einde van vorig schooljaar werd opgelegd. Een andere directrice, maar duidelijk dezelfde elementen van de reeks waarin Danièle Delorme lange tijd schitterde. De problemen zijn de kleine schoolproblemen van elke dag, geen sensationele drama's. De Turckheim zal nog wel heel wat moeten bijschaven aan haar personage om het een even groot impact te geven als Delorme, maar ze kan zich toch al wel aanvaardbaar uit de slag trekken. Het is natuurlijk ondankbaar om in de voetsporen van een instituut als Delorme te moeten treden, maar De Turckheim verdient wel aanmoediging. Chantal De Rudder en Hervé Hamon schreven het scenario. Fotografie is van Richard Andry. Stereo.

Sauvetage

1999 |

Frankrijk 1999. Jacques Malaterre. Met o.a. Clothilde Baudon, Maxime Leroux en Pascale Rocard.

Oktober. Het is nu een maand sinds Alice Vandeleur (De Turckheim) het vaandel heeft overgenomen van haar voorgangster Valentine als directrice van het Belgrand-lyceum. Ze begint zich er al goed thuis te voelen, maar ze beseft maar al te goed dat het lerarenkorps zich tegen elke verandering zal verzetten. In afwachting stellen deze zich defensief op, de lof zingend van Valentine. Filosofieleraar Lequier (Saint Macary) heeft een boek geschreven dat in aanmerking komt voor een prestigieuze literaire onderscheiding. Ondertussen weigert leerlinge Mathilde (Malraux) zich neer te leggen bij de leerrichting die haar op het einde van vorig schooljaar werd opgelegd. Een andere directrice, maar duidelijk dezelfde elementen van de reeks waarin Danièle Delorme lange tijd schitterde. De problemen zijn de kleine schoolproblemen van elke dag, geen sensationele drama's. De Turckheim zal nog wel heel wat moeten bijschaven aan haar personage om het een even groot impact te geven als Delorme, maar ze kan zich toch al wel aanvaardbaar uit de slag trekken. Het is natuurlijk ondankbaar om in de voetsporen van een instituut als Delorme te moeten treden, maar De Turckheim verdient wel aanmoediging. Chantal De Rudder en Hervé Hamon schreven het scenario. Fotografie is van Richard Andry. Stereo.

Les Cordier, juge et flic : L'honneur d'un homme

1999 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1999. Drama van Paul Planchon. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en José Paul.

Myriam Cordier (Valandrey), dochter van flik Charles Cordier (Mondy) staat vrij centraal in dit door Jean-Christophe Baudoin geschreven verhaal. Op een avond wordt zij aangerand door een onbekende, die haar tas tracht te stelen. Toevallige voorbijganger komt helpen, kan de boef verjagen maar wordt hierbij gewond. Myriams redder verdwijnt zonder dat zij hem kan danken. Zoals meestal in deze reeks wordt vergezocht verband gelegd: Myriams redder blijkt Boris l`Aigle (Leroux) te zijn, een knaap die `onterecht` voor moord terechtstond en sinds een maand weer op vrije voeten loopt. De man die hem de cel injoeg was, jawel, `juge` Bruno Cordier (Madinier), de broer van Myriam. Maar is die Boris wel zo'n onschuldig schaapje? Hij ontvoert Myriam en Bruno moet, om zijn zus te redden, toegeven dat hij gerechterlijke dwaling beging. Over heel de lijn:

Le refuge : Vieux gamin

1999 | Drama

Frankrijk 1999. Drama van Claude Ginberg. Met o.a. Maxime Leroux, Marie-Dominique Dessez, Dora Doll, Mathilde Lettry en Marie-Charlotte Dutot.

Door met haar fiets te botsen op een ziek schaap komt de jonge Adeline (Lettry) zwaar ten val. Veearts Paul (Leroux), die ter hulp geroepen wordt, stuurt V[KA1]eronique (Dessez) met het meisje naar het hospitaal, terwijl hij het schaap onderzoekt. Het enige dat Adeline aan het ongeval overhoudt is een buil, maar Paul stelt bij het schaap een besmettelijke vorm van t.b.c. vast. Hij neemt onmiddellijk de nodige maatregelen. Ondertussen maakt Adeline in het hospitaal kennis met Elsa (Dutot), een leeftijdsgenote die aan leukemie lijdt. Paul ontfermt zich over een oude ezel die door de ziekte ondermijnd wordt. Op uitnodiging van V[KA1]eronique komt Elsa enkele dagen doorbrengen in Henriette`s (Doll) huis om op krachten te komen. Ze verzorgt de ezel en diens naderende dood helpt haar om haar eigen ziekte te aanvaarden. Een gevoelig portret van de vriendschap tussen een ziek meisje en een stervend dier. De kaap van de gemakkelijke sentimentaliteit werd met succes omzeild, zodat je een aangrijpend verhaal krijgt dat tot op het einde blijft boeien. De kijker wordt volledig ingepalmd door de twee meisjes. Intelligent scenario van Françoise Pasquini en Jean-Paul Demure. Fotografie is van Paul Bonis.

Le refuge : L'enfant qui dérange

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Christian François. Met o.a. Maxime Leroux, Marie-Dominique Dessez, Robin Maridet, Dora Doll en Valérie Gil.

Na een zwaar verkeersongeval ligt Sylvaine Rivaud (Gil) in coma. Haar tien-jarig mongolo[KA3]ide zoontje Rudy (Maridet) moet door iemand opgevangen worden. De politie neemt contact op met diens peetoom, dierenarts Paul Grimon (Leroux). Deze trekt zich het lot van de jongen aan sinds jaren geleden diens vader het gezin in de steek liet. Paul vreest dat de jongen in een home zal belanden als hij zich niet over hem ontfermd en het zou een hele klus worden hem er terug uit te krijgen, zelfs als zijn moeder weer volledig gezond wou worden. Hierdoor verwaarloost hij zijn praktijk en zijn vriendin en burgemeester van het dorpje V[KA1]eronique (Dessez) komt hem ter hulp. In plaats van voor dieren wordt het asiel nu opengezet voor zieke en gehandicapte kinderen, verworpelingen van de maatschappij. Vanzelfsprekend wordt de stroop er met de kilos overgegoten en zal geen enkele gevoelige ziel de film met droge ogen uitkijken. Erg origineel kan men het scenario van Yves Thibaut, Jacques Trefouël, Françoise Pasquini, Christian Biegalski en Christian François, naar een verhaal van Elisabeth Arnac, bezwaarlijk noemen. De uitwerking ervan gebeurde routineus en mist alle persoonlijkheid. Fotografie is van Anne Khripounoff.

Le refuge : Entre chien et loup

1998 | Komedie

Frankrijk 1998. Komedie van Philippe Roussel. Met o.a. Maxime Leroux, Marie-Dominique Dessez, Dora Doll, Annie Grégoire en François Caron.

De inwoners van Chom[KA1]erac gaan gebukt onder een verzengende hittegolf. Sommige eigenaars worden niet meer bevoorraad met water uit het kanaal en burgemeester V[KA1]eronique (Dessez) is ervan overtuigd dat enkele scrupuleuze dorpelingen hier de hand in hebben. Dierenarts Paul (Leroux) wordt bij de gekwetste hond van een nieuwe eigenaar, M[KA1]enard (Caron), geroepen. Na onderzoek is Paul ervan overtuigd dat het dier opgeleid werd als doder en hij geeft M[KA1]enard de raad zijn hond niet zonder muilband te laten loslopen. Paul en V[KA1]eronique geven onderdak aan J[KA1]er[KA1]emy (Chappelet), een adolescent die van zijn vader alles krijgt wat hij verlangd, behalve liefde. Alle ingredi[KA3]enten voor de wekelijkse dosis sentiment en ontroering zijn weer aanwezig. Eens te meer staat het vredig dorpje in rep en roer en weerom worden de `vreemdelingen` aansprakelijk gesteld voor alles wat verkeerd loopt. Maar Paul en V[KA1]eronique, geholpen door Henriette (Doll), zullen alles vanzelfsprekend weer onder controle krijgen. Voer voor de liefhebbers van lichtvoetige ontspanning op de zaterdagavond. Françoise Pasquini en Jean-Paul Demure baseerden het scenario op een verhaal van David Crozier en Patrick Amos. Fotografie is van Jacques Boumendil.

Le Refuge : La Finette

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Christian François. Met o.a. Maxime Leroux, Marie-Dominique Dessez, Dora Doll, Anne Canovas en Gérard Hernandez.

Terwijl hij `La Finette` verzorgt, de prijskoe van boer Vergeron (Hernandez), sterft het dier onverwacht onder de handen van dierenarts Paul (Leroux). Paul wil een autopsie om de doodsoorzaak uit te maken, maar daar wil Vergeron niets van weten. Hij heeft geen vertrouwen meer in Paul en bazuint dit dan ook rond. Als dan nog een tweede koe ziek wordt doet Vergeron beroep op Andr[KA1]e (Cafaro), een `genezer`. Paul vreest een epidemie en slaagt erin toelating te krijgen voor een lijkschouwing. Hij ontdekt een gevaarlijk griepvirus. Ondertussen heeft zijn vriendin V[KA1]eronique (Dessez) enkele kleine kostgangers in huis genomen en wordt ook haar moeder Henriette (Doll) ernstig ziek. Voorspelbaar doktersdrama dat meermaals beroep doet op de traanklieren van de kijker. Paul moet het opnemen tegen vastgeroest dorpsbijgeloof en stelt vast dat deze mensen helemaal niet gevoelig zijn voor de wetenschap van de twintigste eeuw. Het is allemaal nogal vergezocht en weinig geloofwaardig. Jean-Paul Demure, Françoise Pasquini en regisseur François baseerden het scenario op een verhaal van Elisabeth Arnac. Fotografie is van Anne Khripounoff.

Un étrange héritage

1997 | Komedie

Frankrijk 1997. Komedie van Laurent Dussaux en Laurent Dusseaux. Met o.a. Agnès Soral, Natacha Lindinger, Nadia Fossier, Patrick Pineau en Bernard Alane.

Drie vrouwen met een totaal verschillende achtergrond worden door een vreemde erfenis samengebracht. Het zijn de zesendertigjarige Sabine (Soral), gehuwd en moeder van drie kinderen, behorende tot de bourgeosie, de dertigjarige journaliste C[KA1]ecile (Lindinger), vrijgezel en de vierentwintigjarige Julie (Fossier), die bezeten is door de zeilsport en haar kost verdiend in een pizzatent. Hun gemeenschappelijke deler is dat ze allen dezelfde minnaar hadden. En deze is hen niet vergeten in zijn testament. Ze erven zijn riant appartement. Maar het addertje onder het gras is dat ze er drie jaar in moeten wonen alvorens het te mogen verkopen. Vergezochte, maar leuke komedie vol geestige dialogen. De drie actrices doen het vuur uit je tv-toestel spetteren. Plezierige ontspanning zonder veel pretenties, geschreven door Laurence Drummond en Patrick Chaput. Achter de camera werd plaatsgenomen door Jean-Philippe Bouyer.

Le refuge : Les moutons d'Anatole

1997 | Drama, Mysterie

Frankrijk 1997. Drama van Alain Schwarzstein. Met o.a. Maxime Leroux, Marie-Dominique Dessez, Dora Doll, Diane Bellego en Philippe Magnan.

In het schilderachtige en rustieke Chom[KA1]erac is op een dag schaapsherder Anatole samen met zijn kudde spoorloos verdwenen. De dorpelingen maken zich weinig zorgen want van de vreemde Anatole kan men zich aan alles verwachten. Na een geval van voedselvergiftiging stelt Paul (Leroux), die zich hier nu gevestigd heeft als dierenarts, een onderzoek in naar de gezondheidstoestand van de runderen in de regio. Vreemd genoeg komt hij hierdoor op het spoor van Anatole. Ondertussen brengt de burgemeester alles in gereedheid om de stichting van het dorp te vieren. Mysterieuze aflevering in deze kwalitatief goede reeks, die ons een blik gunt achter de schermen van de praktijk van een dierenarts op het platteland waar hij moet worstelen met allerlei vooroordelen en conseratieve idealen. Het scenario werd geschreven door Claire Alexandrakis en Christian François. Het camerawerk was in handen van Maurice Giraud.

Le refuge : Chenil en péril

1997 | Komedie

Frankrijk 1997. Komedie van Christian François. Met o.a. Maxime Leroux, Marie-Dominique Dessez, Dora Doll, Julien Boisselier en Yves Beneyton.

Olivier Tessier (Boisselier) steekt al zijn geld in de oprichting van een hondenkwekerij. Zijn zuster V[KA1]eronique (Dessez) is burgemeester van Chom[KA1]erac in de Ard[KA2]eche en tevens de vriendin van dierenarts Paul (Leroux). Deze laatste raadt de jongeman aan goed uit te kijken bij de aankoop van zijn dieren, maar Olivier koopt zijn stock toch van een ongure handelaar aan dumpprijzen. Dat is natuurlijk om moeilijkheden vragen en het duurt dan ook niet lang voordat de eerste hond ziek wordt. Paul kan enkel een besmettelijke ziekte vaststellen waartegen hij machteloos staat. Natuurlijk is de handelaar die Olivier met de zieke dieren opzadelde niet terug te vinden. Dierenarts Paul heeft het niet gemakkelijk in deze aflevering. Niet enkel moet hij de kwekerij van zijn schoonbroer zien te redden, maar hij zit tevens nog met een meisje dat van huis is weggelopen. De illustratie van het dorpsleven wordt treffend gebracht, maar het verhaal is voorspelbaar en niet vrij te pleiten van gemakkelijke clichés en goedkope emoties. Toch goed voor een avondje ontspanning voor de liefhebbers van deze prachtige streek. Regisseur François en Patrick Tringale schreven het scenario. Fotografie is van Anne Khripounoff.

Le refuge : La nuit du loup

1996 | Thriller

Frankrijk 1996. Thriller van Alain Schwarzstein. Met o.a. Maxime Leroux, Marie-Dominique Dessez, Dora Doll, Erick Deshors en Jacques Alric.

Het anders zo rustige dorpje Chomerac staat in rep en roer. Langs de ene kant is er een kerkdief aan het werk, die zojuist een schilderij gestolen heeft en langs de andere kant heeft Paul, de beheerder van het dierenasiel, zojuist een wolf gevangen die al een tijdje in de buurt rondsloop. Gilles, een jongen die niet steeds de grens tussen realiteit en fictie kent, sluit vriendschap met de wolf, die uiteindelijk kan ontsnappen. De jacht is open op de wolf en op de kerkdief. Een reeks die vooral bedoeld is als een pleidooi voor de bescherming van dieren heeft er ditmaal een vleugje suspense bijgekregen met de dief, die uiteindelijk ook kidnapping en moordpoging op zijn palmares zal zetten. Goede ontspanningsfilm die vooral bij dierenliefhebbers in de smaak zal vallen, want zelden werd een wolf met meer gevoel in beeld gebracht. Spannende climax. Geschreven door Patrick Laurent en Schwarzstein, naar een origineel idee van Elisabeth Arnac. Fotografie van Maurice Giraud.

Le refuge : La danse du cobra

1996 | Drama, Actiefilm, Avonturenfilm

Frankrijk 1996. Drama van Alain Schwarzstein. Met o.a. Maxime Leroux, Marie-Dominique Dessez, Dora Doll, Annie Cordy en Jacques Alric.

Het dorpje Chom[KA1]erac, in de Ard[KA2]eche, staat in rep en roer. V[KA1]eronique (Dessez) werd gebeten door een cobra. Dierenarts Paul (Leroux) gaat op zoek naar de slang. Iedereen verdenkt de oude gravin H[KA1]el[KA2]ene de Pomeyran (Cordy) ervan de slang te hebben losgelaten uit wraak omdat haar vader, een weerstander, tijdens de oorlog verklikt werd door een inwoner van het dorp. Vergezocht en ongeloofwaardig actie-avontuur dat gedeeltelijk gered wordt door een uitstekende vertolking, vooral dan van Cordy in een voor haar ongewoon personage. Erg spannend is het allemaal niet, wel onderhoudend. Thierry Aquila en Patrick Laurent baseerden hun scenario op een idee van Elisabeth Arnac met personages ontwikkeld door Martin Brossolet en Pierre Tisserand, met de duidelijke bedoeling hiervan de pilot voor een reeks te maken die zich afspeelt in een toevluchtsoord voor dieren. Fotografie van Maurice Giraud. Stereo.

Le juge est une femme : La fille ainée

1996 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1996. Misdaad van Pierre Boutron. Met o.a. Florence Pernel, Françoise Christophe, Maxime Leroux, Béatrice Agenin en Sarah Bertrand.

Vrouwelijke rechter Larrieu (Pernel) krijgt een jonge meisje voor zich dat op verdenking van onvrijwillige doodslag voorgeleid wordt. De rechter koestert het vermoeden dat Bettina (Bertrand) onschuldig is. Stern (Guillo), de gerechtspsychiater, stelt vast dat Bettina fragiel en radeloos is. Intussen slaagt politie- inspecteur Colas (Diefenthal) er niet in haar familieleden aan het praten te krijgen. Maar hij ontdekt wel dat Manfred (Slagmulder), de leider van het punkbandje waar Bettina deel van uitmaakte, druk probeert uit te oefenen op de rechter. Een aflevering uit de reeks die er zijn mag, dank zij een degelijk scenario van Daniel Saint-Hamont en knipoogjes naar Claude Chabrol die omni-aanwezig zijn i.v.m. de leefwereld van een bepaalde Franse, provinciaalse bourgeoisie.

La femme de plume

1996 | Romantiek

Frankrijk 1996. Romantiek van Chantal Picault. Met o.a. Marianne Basler, Antoine Chappey, Maxime Leroux, Véra Briole en El Kébir.

Na haar pijnlijke breuk met Alain wil radiopresentatrice Rose Cassenti (Basler) een nieuw leven beginnen. Ze geeft haar job op en verlaat Parijs om zich in haar geboortedorp Magagnose te vestigen. Hier neemt ze opnieuw contact op met haar jeugdvriendin Marie (Briole) en de bakker Jean (Leroux), die zelf met huwelijksproblemen te kampen heeft. Rose voelt zich aangetrokken tot haar buurman Romain Marenas (Chappey), een chef-kok uit Parijs die ervan droomt een restaurant te openen in de streek. Marie op haar beurt heeft een vriend in de hoofdstad, maar ze heeft moeilijkheden om met hem te corresponderen. Ze vraagt Rose om voor haar een brief te schrijven. Dit raakt bekend en korte tijd later is Rose brievenschrijfster voor de mensen van het dorp. Een nostalgisch, sentimenteel romantisch drama dat zijn charme vooral haalt uit de blakende zon van het zuiden. Het verhaaltje heeft weinig om het lijf, maar is een geschikt motief om diverse typetjes ten tonele te brengen. Het contrast tussen het leven in de stad en in het dorpje is vanzelfsprekend groot en ook daarvoor hoef je deze film echt niet te zien. Basler is charmant en openhartig, maar dat kan dit scenario van Claire Aziza niet doen opleven, evenmin als de mooie fotografie van Eric Guichard.

Tempêtes

1995 | Drama

België/Frankrijk 1995. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Fanny Cottençon, Maxime Leroux, Harry Cleven, Sabrina Leurquin en Bernard Graczyk.

Tijdens een razende storm strandt een Indonesisch schip voor de kust van het vissersdorpje Vicq-sur-Mer. Aan boord bevinden zich een aantal mensen, die zijn geveld door een geheimzinnige aandoening. Ondanks het protest van de burgemeester (Crahay) besluit Anne Bergson (Cotten[KA10]con), de directrice van het ziekenhuis, haar humanitaire plicht te doen en de zieken op te nemen. Hierop volgt een heftig protest van de inwoners, die vrezen het slachtoffer van een onbekende epidemie te worden. Een drama met niet zo sterk uit de verf komende personages over (het bekende) vooroordeel, loze geruchten en racisme, dat `handig` inspeelt op de psychose van het enge en dodelijke Ebola-virus (uit o.a. Zaïre, tegenwoordig de Democratische Volksrepubliek Kongo). Rond het in première gaan van deze film op de thuisbuis boezemde het virus de mensen angst in. Het scenario van Vincent Lambert, Michel Martens en David Sierra zit goed in elkaar en is gebaseerd op een verhaal van Martens en gedelegeerd producent Georges Benayoun. Het camerawerk is van Bernard Malaisy.

Le refuge

1995 | Komedie

Frankrijk 1995. Komedie van Alain Schwarzstein. Met o.a. Maxime Leroux, Marie-Dominique Dessez, François Marthouret, Dora Doll en Jacques Spiesser.

Dierenarts Leroux keert terug naar zijn geboortedorp in de Ardèche om de begrafenis van zijn vader Ballet bij te wonen. Het plaatselijk dierenasiel, eigendom van Ballet, heeft te kampen met financiële moeilijkheden. Aanvankelijk wil Leroux het dorp de rug toekeren, maar dan besluit hij het asiel nieuw leven in te blazen. Hij wordt echter gedwarsboomd door Marthouret, ook dierenarts en getrouwd met Leroux' jeugdliefde Dessez. Vrij aangename tv-film, met een wat naief aandoend scenario van Pierre-Albert Guillaume en Adrien Forget, reconstrueert de genoegens van het landelijke leven in de mooie Franse Ardèche-streek. Marthouret is een perfecte schoft en Leroux een droom van een dierenarts. Muziek van Christian Gaubert.

Le c[KA21]ur qui tape

1995 | Komedie, Romantiek, Sportfilm

Frankrijk 1995. Komedie van Didier Grousset. Met o.a. Maxime Leroux, Isabelle Gélinas, Thierry Magnier, Jacques Gallo en Maximilien Régiani.

De beloftevolle jonge atleet Gadjo (Magnier) richt zich voor zijn training tot F[KA1]elix (Leroux), een verbitterde ex- topsporter. Onder diens leiding maakt Gadjo duidelijk vooruitgang en als klap op de vuurpijl wint hij zijn eerste triatlon. Hun vriendschap wordt echter brutaal verstoord wanneer Gadjo ontdekt dat Félix zijn vriendinnetje wil stelen. Niet bepaald opwindende cocktail van sport en romantische verwikkelingen. De acteurs zetten zich duidelijk niet erg in om hun personages geloofwaardig te laten overkomen en de actie verzinkt dan tot overmaat van ramp in overdadige dialogen. Michel Delgado schreef het zwakke scenario en Yves Dahan stond in voor de fotografie.

La fête des pères

1995 | Komedie, Drama

Zwitserland/België/Frankrijk 1995. Komedie van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Claude Rich, Dominique Labourier, Laure Duthileul, Henri Garcin en Pascal Elso.

De Franse schrijver Louis Galissier (Rich) moet in Duitstalig Zwitserland een lezing houden. Het is niet de eerste keer en Louis weet wat hem te wachten staat. Voor hem is het een ritueel. Maar ditmaal vergist hij zich, want niets verloopt zoals gebruikelijk. Een toevallige ontmoeting met Nicole (Duthileul), een vroegere liefde, doet zijn plannen in het honderd lopen. Het thema of óók schrijvers goede vaders kunnen zijn wordt in de waagschaal gelegd door Nicole, die Louis met zijn neus op de feiten drukt: hij heeft nooit tijd voor haar en haar kind willen maken. Dit klinkt goed en plausibel, maar het is daarom nog geen goede film. Verhaeghe slaat de plank mis: de personages werden te weinig gemotiveerd en missen diepgang. Dit laatste ligt aan het scenario van regisseur Verhaeghe, dat hij samen samen met Jean-Marc Roberts schreef naar de roman van François Nourissier. Het camerawerk is van Roland Dantigny.

Une femme dans la tourmente

1994 | Drama

Portugal/Frankrijk 1994. Drama van Serge Moati. Met o.a. Miou-Miou, Jeanne Herry-Leclerc, Maxime Leroux, Hubert Saint-Macary en Inès De Medeiros.

Miou-Miou wordt benoemd tot consul van Frankrijk in Porto Natale, waar ze arriveert in gezelschap van haar zestienjarige dochter Herry-Leclerc. Al vlug stelt ze vast dat de verkiezingen die weldra uitgeschreven zullen worden slechts een schijnvertoning zijn die het dictatoriale regime moet ondersteunen. Haar dochter, die niet ongevoelig is voor de charmes van de geadopteerde zoon van Leroux, cultureel raadgever van het consulaat, begint, samen met de jongeman, samen te zweren tegen het regime. Spannend gemaakte aanklacht tegen de Latijns- Amerikaanse dictators die nog steeds de plak zwaaien, meestal met steun van Amerika. Uitstekende vertolking van de jonge Herry- Leclerc. De eindscènes zijn zeer indrukwekkend. Moati, Emmanuelle Sardou en Philippe Dussau schreven het scenario. Zwierig gefotogafeerd in Lissabon door Roger Dorieux. Formaat 16/9.

Une famille formidable : L'amour en vacances

1994 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk/Portugal 1994. Familiefilm van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Béatrice Agenin, Maxime Leroux en Milena Vukotic.

Na een moeilijk jaar trekt Catherine, samen met haar zus Paule en de kinderen, naar Portugal om de vakantie door te brengen bij haar vader. Ze komt er echter terecht in een wervelstorm van emoties. De vriendin van haar vader trekt weg omdat ze het beu is dat er steeds naakte modellen in zijn schildersatelier staan. Catherine maakt gebruik van haar bemiddelingstalent om overal wat trachten bij te schaven, tot ze er zelf onderdoor gaat en troost zoekt bij Eric (Leroux), een Franse tourist. Een reeks die al veel te lang gerokken wordt, zodat de scenario`s zichzelf gaan herhalen. Flauw, voorspelbaar en melig dat is het script dat Santoni schreef, samen met Corinne Atlas en Natalie Carter. Gelukkig is dit de achtste en (voorlopig?) voorlaatste aflevering. Gefotografeerd door Claude Robin.

Montparnasse-Pondichéry

1994 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1994. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Miou-Miou, Yves Robert, André Dussollier, Jacques Perrin en Maxime Leroux.

Aangemoedigd door een nieuwe wet laat de veertig-jarige ongehuwde moeder en behangontwerpster Miou-Miou zich inschrijven aan de universiteit, om alsnog een diploma te halen. De studie wordt een flop en na een ruzie laat ze haar vriend zitten. Ontmoedigd zwerft ze door de straten. Ze komt terecht in metrostation Montparnasse. Hier ontmoet ze de zeventig-jarige ex- musicus Robert. Samen beleven ze de crisis in hun leven, en er bloeit een romantische relatie op. Poëtische liefdesgeschiedenis verteld met een grote dosis relativerende humor. Uit elke situatie, hoe uitzichtloos ook, kan iets nieuws, iets fascinerends groeien. Uitstekend spel van Miou-Miou en regisseur Robert. De laatste schreef het scenario, samen met Frédéric Lasaygues. Robert Alazraki stond in voor het camerawerk.

Le colonel Chabert

1994 | Drama, Romantiek, Oorlogsfilm

Frankrijk 1994. Drama van Yves Angelo. Met o.a. Gérard Depardieu, Fanny Ardent, Fabrice Luchini, André Dussollier en Daniel Prévost.

Gesitueerd begin 1800. De titelpersonage komt uit een tehuis voor vondelingen in Parijs, neemt dienst in het leger van de Republiek, huwt met een jonge vrouw, verdient zijn strepen aan het front, wordt kolonel en blijft voor dood liggen tijdens de slag van Eylau. Hij ontwaakt tussen de lijken, is zijn geheugen kwijt, wordt door boeren opgevangen en door een arts verzorgd, en krijgt langzamerhand zijn geheugen terug.

La voyageuse du soir

1994 | Komedie, Familiefilm, Drama

Frankrijk/Italië/Zwitserland 1994. Komedie van Igaal Niddam. Met o.a. Sophie Broustal, Andrea Occhipinti, Yves Jacques, Aurore Clément en Maxime Leroux.

Viviane Vermorel (Broustal) groeit op in Marseille. Haar vader is marine-officier en meestal afwezig. Haar moeder, een naaister, weigert in te zien dat haar dochter het talent bezit om een succesrijke mode-ontwerpster te worden. Het komt dan ook dikwijls tot hevige ruzies tussen moeder en dochter. De enige die begrip opbrengt voor het meisje is Jeanne (Cotillon), eigenares van het H[KA4]otel des Voyageurs, waar zeelieden en prostitu[KA1]ees elkaar ontmoeten. Nadat ze door haar vriend bedrogen werd, besluit Viviane naar Parijs te trekken om er een mode-opleiding te volgen. Drie jaar later studeert ze met succes af. Door haar grote zelfzekerheid slaagt ze erin een baan als stagiaire te krijgen in het mode-atelier van J. Boissard. Hier maakt ze kennis met Boissards medewerker Arthur (Jacques), die droomt van een carrière als striptekenaar. Het dramatische relaas van een meisje dat haar milieu wil ontvluchten en er nog in slaagt ook. Het verhaal loopt niet altijd even vlot en Broustal is niet steeds even geloofwaardig in haar rol. Dat sociaal succes steeds een prijs heeft is de moraal van het scenario dat Odile Barsky en Igaal Niddam baseerden op de roman van Annick Geille. Fotografie van Charlie Gaëta.

Julie Lescaut : Ruptures

1994 | Misdaad

Frankrijk/Duitsland/Zwitserland 1994. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Jérôme Anger, Mouss Diouf, Alexis Desseaux en Maxime Leroux.

Een oude Chinese kruidenier is het slachtoffer van een moordaanslag. Wanneer de politie arriveert slaat zijn kok op de vlucht. In haar onderzoek stuit Julie Lescaut (Genest) op een huwelijksbureau met een clientèle die uitsluitend bestaat uit gefortuneerde Aziaten. Het hele zaakje riekt echter erg naar vrouwenhandel en hoe dieper Julie graaft, hoe meer ellende ze ontdekt. Een policier met centraal de bijna meest mensonwaardige misdaad: het smokkelen van vrouwen die de hoop koesteren op een nieuw bestaan, maar eindigen aan de rand van de maatschappij. Goede bedoelingen, naar een routineus, goed geacteerd, scenario van Alexis Lecaye. Voor de fotografie tekende Jean-Pierre Aliphat.

Un crime

1993 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1993. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Manuel Blanc, Sophie Broustal, Francine Bergé en Maxime Leroux.

Een zelfingenomen jongeman (Blanc) uit een welgesteld gezin wordt beschuldigd van de moord op zijn ouders. Delon speelt de advocaat die hem met verve verdedigt en vrij weet te krijgen, maar dan aan het twijfelen slaat. De ouderwets spannende film moet het niet hebben van actie, maar draait vooral om de verbale confrontatie tussen cliënt en advocaat. Het personage van Blanc en de verschillende plotwendingen doen meer dan eens denken aan de latere succesthriller Primal Fear. Gebaseerd op de roman Le dérapage van Gilles Perrault, die naar verluidt niet erg te spreken was over de film.

Le fils du requin

1993 | Drama, Familiefilm

Frankrijk/Luxemburg/België 1993. Drama van Agnes Merlet. Met o.a. Ludovic Vandendaele, Erick DaSilva, Sandrine Blancke, Maxime Leroux en Yolande Moreau.

Twee jonge desperado`s - broertjes van twaalf en veertien (Da Silva en Vandendaele) - ergens aan de Atlantische kust in Frankrijk zijn door hun onverschillige moeder in de steek gelaten en hun arme vader die meestal straalbezopen is, heeft niks over ze te vertellen. Ze gaan joyrijden in een bus die ze gekraakt hebben om hem tenslotte van de rotsen in zee te laten lopen. Ze stelen als raven om zich in leven te houden. Toch begint de oudste te verlangen naar tederheid in de vorm van een vriendinnetje (Blancke), maar de jonge rouwdouw weet niet hoe hij zoiets zonder geweld zou moeten aanpakken. Ze zijn bezeten van de wereld der vissen, waarmee ze voor het eerst kennismaakten door naar een onderwaterfilm te kijken. Ze beschouwen zich als haaienzonen (zie de titel) onder de 'zeewolven'. Realistisch gedaan en regisseuse Merlet, hier in haar debuut, weet behendig alles uit haar jonge spelers te halen. Het scenario is van Santiago Amigorena en regisseuse Merlet. Gérard Simon deed het camerawerk.

Faut-il aimer Mathilde?

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Edwin Baily. Met o.a. Dominique Blanc, André Marcon, Paul Crauchet, Victor Garrivier en Jacques Bonnaffé.

Mooie milieuschets van mensen in het desolate Franse departement Nord (rondom de stad Lille). De jongere zus van titelpersonage Mathilde (Blanc) trouwt, maar zijzelf voelt er niet veel voor om zich te binden. Twee mannen maken haar het hof, maar zij twijfelt. Eigenlijk is het niet dat wat zij zoekt, dit leven in een fabriekswijk. Wat zij precies wil weet zij ook niet. En dat maakt haar diep ongelukkig. Scherp geobserveerde psychologische studie, voer voor vrouwelijke kijkers en cinefielen die dwepen met dit soort Franse melodrama's. Scenario van Luigi De Angelis, muziek van de eigenzinnige Belgische rocker Arno. Camerawerk van Pierre-Laurent Chenieux die het Noord-Westen van Frankrijk fraai in beeld heeft gebracht.

Pour trois jours de bonheur

1992 | Drama

Frankrijk 1992. Drama van Jacques Otmezguine. Met o.a. Thérèse Liotard, Maxime Leroux, Edgar Givry, Alix de Konopka en Frédérique Timont.

Hoe romanschrijfster Liotard van alles en nog wat probeert om haar vriend, fotograaf Leroux, die haar in de steek gelaten heeft, terug te winnen. Niet slecht gedaan, maar behoorlijk sentimenteel.

Diên Biên Phú

1992 | Oorlogsfilm

Frankrijk/Vietnam 1992. Oorlogsfilm van Pierre Schoendoerffer. Met o.a. Donald Pleasence, Patrick Catalifo, Ludmila Mikaël, Jean-François Balmer en Maxime Leroux.

Het Franse leger geeft zich op 7 mei 1954 over en de regisseur - vaak een knap portretteur van de mensheid in staat van oorlog - schotelt de kijker een groots epos in unanimistische stijl voor over de tragische gebeurtenissen. Met prachtige beelden van Bernard Lutic en op de achtergrond het schitterende Concerto de l'adieu van Delerue. Het zwakke punt van de film is helaas het scenario van de regisseur zelf, dat is samen te vatten als een reeks verplichte scènes met tal van personages die een tijdje uit beeld verdwijnen, er weer in terugkeren, enzovoort, zodat het niet eenvoudig is zich aan een van hen te hechten. Echt op hun gemak voelen ze zich overigens zo te zien niet in een uniform. En echt duidelijk geïnformeerd over de oorzaken voor deze al ver weg lijkende oorlog wordt de kijker ook al niet. Jammer, want deze film is het bekijken waard vanwege de sterke momenten. Camerawerk van Bernard Lutic.

Princesse Alexandra

1991 | Historische film, Drama

Frankrijk 1991. Historische film van Denis Amar. Met o.a. Anne Roussel, Matthias Habich, Rüdiger Vogler, Andrea Occhipinti en Maxime Leroux.

Groots opgezette romantische saga naar de roman Le coeur en fuite van Linda La Rosa, gesitueerd in het Oostenrijk van 1869. Roussel is de titelpersonage, het nichtje van keizer Franz- Joseph. Zij is uitgekeken op haar huwelijksleven en verdraagt haar tirannieke man Habich niet langer, net zomin als de verplichtingen die hun sociale status met zich meebrengt. Ze ontvlucht kasteel en rijkdom en begeeft zich met haar twee kinderen naar Parijs. Onder een andere naam vindt ze onderdak in een volkswijk en een baantje als borduurster. Graaf Occhipinti wordt verliefd op haar, en zonder te weten wie zij is introduceert hij haar opnieuw in de hogere kringen. De oorlog van 1870 breekt uit en Habich komt Roussel op het spoor. Hij ontvoert hun zoon en gaat in de clinch met Occhipinti. Uiteindelijk heeft Roussel de moed Habich het hoofd te bieden. Melodramatische toestanden maar op behoorlijk peil gebracht door de tv-aanpassing en de dialogen van Félicien Marceau van de Académie Française. Camerawerk van André Neau.

Piège pour une femme

1991 | Thriller

Frankrijk 1991. Thriller van Gérard Marx. Met o.a. Evelyne Bouix, Andréa Ferréol, Maxime Leroux, Hervé Laudière en Denis Brandon.

Na haar straf uitgezeten te hebben, wordt een jonge vrouw opgevangen door een zeer rijke weduwe. Ze geeft haar de opdracht de documenten te ordenen van de archeoloog waarmee ze getrouwd was. Al snel ontdekt Julie (Bouix) dat het geheel omgeven wordt door een mysterie. De vrienden van haar 'weldoenster' bekijken haar nieuwsgierig, alsof ze herinneringen oproept. Ze blijkt veel op de dochter van de weduwe te lijken, die bij een ongeluk om het leven is gekomen. Een aantal situaties in deze film komt nog verknipter over, want hoewel bewerkt door Alain Page, is het idee oorspronkelijk afkomstig van de regisseur Jean Chapot. Regie zonder opvallende uitschieters in positieve of negatieve zin, maar de rol van de weduwe past niet zo goed bij Ferréol.

Netchaïev est de retour

1991 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1991. Mysterie van Jacques Deray. Met o.a. Yves Montand, Carolina Rosi, Patrick Chesnais, Vincent Lindon en Maxime Leroux.

Montand speelt de directeur van een Franse contraspionagedienst. Zijn zoon Netchaiev (Lindon) is een beruchte terrorist, die terugkeert naar Parijs waar hij zijn levensverhaal wil verkopen aan de hoogste bieder, wat hem ongeliefd maakt bij collegae en wat zijn vader stimuleert om hem levend in handen te krijgen. Het verhaal komt van Jorge Semprun, die eerder de beroemde politieke thriller Z (1969) scriptte, ook met Montand. Netchaiev est de retour is niet zo'n klassieker, maar mag er wel wezen.

La femme de l'amant

1991 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1991. Drama van Christopher Frank. Met o.a. Nicole Garcia, Jacques Perrin, Florence Pernel, Didier Flamand en Christine Pascal.

Garcia, veertig en nog steeds aantrekkelijk, is assistente van een bekende tv-presentator. Ondanks haar drukke bezigheden besteedt ze zoveel mogelijk aandacht aan haar twintig-jarige dochter Pernel, zodat tussen beiden een hechte band bestaat. Tot op de dag dat dochterlief haar moeder bekent dat ze verliefd is op haar baas. Die is 43 en bovendien gehuwd. Een tedere liefdesfilm, die alle stellen zouden moeten zien. In zijn visuele stijl vertelt Frank, die deze keer het scenario-schrijven overliet aan Danièle Thompson, het verhaal van passie en jaloezie. Je kijkt ernaar en laat je moeiteloos meeslepen. Schitterend spel. Uitstekend camerawerk van Michael Epp.

Interdit d'amour

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Catherine Consini en Catherine Corsini. Met o.a. Maxime Leroux, Nathalie Richard, Christine Murillo en Maxime De Jode.

Huilerige verhaal over een lastig jongetje. Zijn moeder slaat hem. Ze sluit hem op in een kast, als hij niet naar school gaat; hij moet er ook slapen. Alleen voor het eten mag hij er even uit. Het kind ontwikkelt zo een manie om muren te bekrassen. Als hij na een eenzame opsluiting tijdens een weekend door de brandweer bevrijd wordt, komt hij in een kindertehuis terecht. Hij maakt er kennis met een jonge stukadoor. Na een aanvankelijke afstoting, omdat hij diens werk kapot heeft gemaakt, sluiten ze een hechte vriendschap. In de finale mag het jochie bij de vakman gaan wonen en is verlost van zijn boosaardige moeder. Die eindigt in de gevangenis. Deze film is zo slecht dat hij niet eens geschikt is voor de allergemakzuchtigste schare der zakdoekbrigades-met- bonbondozen. Aan het scenario sleutelden Dominique Lancelot en Jean-Louis Tribes.

Felipe ha gli occhi azzurri

1991 | Drama

Italië 1991. Drama van Gianfranco Albano. Met o.a. Claudio Amendola, Pascale Rocard, Maxime Leroux, Victor Vincente en Alessia Salustri.

Sociaal drama over kinderhandel tussen Europa en de derde- wereldlanden. Het gaat over Felipe, een elf-jarig jongetje uit de Filipijnen, die met twee andere kinderen aankomt op Sicilië. De Italiaanse politie en een Franse politievrouw zitten achter de misdaadorganisatie aan, die verantwoordelijk is voor de illegale kinderhandel. In Italië beleeft Felipe een aantal tragische en dramatische avonturen, waarna hij tenslotte in Parijs belandt. Realistisch, ontroerend, goed geregisseerd en prachtig gespeeld. Scenario van Sandro Petroglia.

Rhapsodie en jaune

1990 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1990. Misdaad van Gérard Marx. Met o.a. Patrick Depeyrrat, Nadja N'Guyen, Ei-Ichi Kikuya, Jim Adhi Limas en Thomas Pollard.

Een verfilming van de roman van Didier Cohen, uitgekomen in de `S[KA1]erie Noire` van Gallimard. De handeling voltrekt zich in (het Parijse) Chinatown tegen een achtergrond van allerlei vergeldingsacties als gevolg van de Vietnam-oorlog. De romanschrijver verzorgde zelf de bewerking. Marx heeft de sfeer in deze wijk heel goed weten te benutten, terwijl hij het verhaal in een gejaagd tempo vertelt. Voor het overige een macabere en gewelddadige film.

Navarro : Strip-Show

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Gérard Marx. Met o.a. Roger Hanin, Sam Karmann, Jacques Martial, Catherine Allégret en Emmanuelle Boidron.

Geslaagde aflevering uit de misdaadserie, gesitueerd in het milieu van Parijse peepshows, kinderporno, drugaddicts en ander leuks. Een verslaafd tienermeisje is vermoord en inspecteur Navarro (Hanin) klaart de klus nadat hij twee broers uit het milieu in het nauw heeft gedreven. Allegret als caféhoudster begint hoe langer hoe meer op haar moeder, Simonne Signoret, te lijken. Scenario van Alain Le Henry, die samen met Tito Topin de dialogen schreef.

Mister Frost

1990 | Thriller, Horror, Drama

Roemenië/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1990. Thriller van Philippe Setbon. Met o.a. Jeff Goldblum, Alan Bates, Kathy Baker, Roland Giraud en Jean-Pierre Cassel.

Goldblum is uitstekend gecast als de vriendelijke massamoordenaar die in een gekkenhuis wordt onderzocht. Zijn identiteit is onbekend, evenals zijn motieven. Hij zegt dat hij de duivel zelve is. Verschillende gebeurtenissen schijnen hem gelijk te geven. Een goed doordacht horrordrama, dat thuishoort in het rijtje ROSEMARY`S BABY (1968) en THE EXORCIST (1973), maar dat dit niveau niet haalt door gebrek aan durf en allure. Het scenario is van regisseur Setbon en Brad Lynch. Het camerawerk is van Dominique Brenguier. Ook bekend als THE DEADLY MISTER FROST, terwijl op de eindaftiteling van de Amerikaanse versie MR. FROST staat.

Le Pénitent

1990 | Drama

Frankrijk/België 1990. Drama van Jean-Pierre Bastid. Met o.a. Maxime Leroux, Maurice Barrier, Martine Jonckheere, Benoît Girard en Doris Van Caneghem.

Het schrijnende verhaal van een gehoorzame boerenzoon, die priester had willen worden maar op vaders advies trouwt met de dochter van de naburige landbouwer. Zijn frigide vrouw wil haar huwelijksplicht niet vervullen en hij zoekt troost bij een aardig dorpskapsterje. Vol wroeging gaat hij biechten. Bah. Gesitueerd in België omstreeks 1935.

La tribu

1990 |

Frankrijk 1990. Yves Boisset. Met o.a. Stéphane Freiss, Catherine Wilkening, Maxime Leroux, Kader Boukhanef en Jean-Pierre Bacri.

Als dokter Freiss dienst heeft, wordt hij door collega Bisson en bevriende zakenman Wilson, de plaatselijke kandidaat van een extreem-rechtse partij, geroepen bij het ziekbed van een jongeman. Freiss meent dat hij opgenomen moet worden in het ziekenhuis, maar de heren weigeren. Enkele dagen later overlijdt de patiënt. Als Wilkening, journaliste bij de plaatselijke radio en hartsvriendin van Freiss, door de ether kritische geluiden laat horen over een 'beschermer', wordt zij het dodelijke slachtoffer van een verkeersongeval. Dokter Freiss kan niet anders dan op onderzoek uitgaan en ontdekt een slangenkuil, die gevuld is met fascistisch addergebroed, homoseksualiteit en drugs. Typische gallische film over het roeren in de politieke stront, die helaas mank gaat aan het gespring van de hak op de tak, en die voor kijkers buiten Frankrijk maar nauwelijks gevolgd kan worden. Scenario van Alain Scoff en regisseur Boisset. Fabio Conversi stond achter de camera.

Jean Galmot, Aventurier

1990 | Historische film

Frankrijk 1990. Historische film van Alain Maline. Met o.a. Christophe Malavoy, Roger Hanin, Belinda Becker, Jean-Michel Martial en Ambre Thiaw.

Kroniek van twintig jaar (1906-26) uit het leven van de entrepreneur Galmot, die als journalist over de zaak Dreyfuss naam maakte, en in Frans Guyana - toen voornamelijk een strafkolonie - een fortuin met de goudwinning verdiende. Hij stond bekend als voorvechter van rassengelijkheid.

There's A Man In Your Bed Mama

1989 |

1989. Coline Serreau. Met o.a. Muriel Combeau, Gilles Privat, Pierre Vernier, Firmine Richard en Maxime Leroux.

Kroniek van twintig jaar (1906-26) uit het leven van de entrepreneur Galmot, die als journalist over de zaak Dreyfuss naam maakte, en in Frans Guyana - toen voornamelijk een strafkolonie - een fortuin met de goudwinning verdiende. Hij stond bekend als voorvechter van rassengelijkheid.

Romuald et Juliette

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Coline Serreau. Met o.a. Daniel Auteuil, Firmine Richard, Pierre Vernier, Maxime Leroux en Gilles Privat.

Romuald is de jonge president-directeur van een onderneming; hij woont alleen in een gigantisch huis in een mooie wijk en hij mag zich gelukkig prijzen dat hij een blanke Fransman is. Juliette is zwart, niet meer zo jong, en woont in een goedkope huurflat met haar vijf kinderen, waarvan er geen een dezelfde vader heeft. Zij maakt 's nachts het bedrijf van Romuald schoon. Deze laatste raakt diep in de problemen en Juliette gaat hem helpen bij het zoeken naar een oplossing. Serreau oefent zware kritiek uit op het mislukte Franse sociale systeem in wat op het eerste gezicht een komedie is. Wat langdradig, maar toch goed en scherpzinnig. Het scenario is van Coline Serreau. Het camerawerk is van Jean-Noel Ferragut.

Les amants du lac

1989 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1989. Thriller van Joyce Buñuel. Met o.a. Maxime Leroux, Catherine Wilkening, Roland Blanche, Marc de Jonge en Danielle Lebrun.

Een bewerking van een psychologische detective van Day Keene rond de verdwijning van twee zakenlui, waarin zeden en gebruiken een belangrijke rol spelen. De plaats waar het verhaal zich afspeelt is echter 'La France profonde' geworden. Een trieste en perverse intrigegeschiedenis, vakkundig verteld door de vrouw van de cineast Juan Buñuel alsmede overtuigend spel.

La porte d'or

1989 | Drama, Film noir

Frankrijk 1989. Drama van MIchel Vianey. Met o.a. Gérard Klein, Laure Killing, Féodor Atkine, Maxime Leroux en Jean-Paul Comart.

Een bewerking van een roman van de Amerikaan H.L. Dugall. Een wanhopige man laat zich beschuldigen van een misdaad, waar een vrouw voor berecht en veroordeeld is. Ongewone suspense met onverwachtse wendingen. De eerste televisiefilm naar een detective van een regisseur voor wie het motief van de mislukking een obsessie is, die een persoonlijk tintje bevat. Hoewel zijn vertelling aan de ene kant lijkt te willen doorgaan met het plot en aan de andere kant de gemoedstoestand van de hoofdpersonen uitgebreid wil schetsen, houdt het ongebruikelijke en bijzondere accent de zaak overeind.

Hiver 54, l'abbé Pierre

1989 | Biografie, Drama

Frankrijk 1989. Biografie van Denis Amar. Met o.a. Lambert Wilson, Maxime Leroux, Claudia Cardinale, Robert Hirsch en Antoine Vitez.

In de barre winter van 1954 is Henri Grouès alias Abbé Pierre (Grouès’ schuilnaam tijdens zijn Résistance-jaren) onthutst door het doodvriezen van daklozen in de straten van Parijs. De pastoor zet een hulpactie op touw, die zal leiden tot oprichting van de Emmaüs-Stichting. Innmiddels strijdt de liefdadigheidsorganisatie mondiaal tegen armoede en sociale uitsluiting. Wilson, veelzijdig speler in aanbouw, is een gedenkwaardige Abbé Pierre en ontving er de Prix Jean Gabin voor. Bijrol van Bernie Bonvoisin, geëngageerd filmmaker en ex-zanger/-tekstschrijver van de legendarische Franse hardrockgroep Trust.

Levy et Goliath

1987 | Komedie, Thriller

Frankrijk 1987. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Sophie Barjac, Saouad Amidou, Richard Anconina, Maxime Leroux en Jean-Claude Brialy.

In de barre winter van 1954 is Henri Grouès alias Abbé Pierre (Grouès’ schuilnaam tijdens zijn Résistance-jaren) onthutst door het doodvriezen van daklozen in de straten van Parijs. De pastoor zet een hulpactie op touw, die zal leiden tot oprichting van de Emmaüs-Stichting. Innmiddels strijdt de liefdadigheidsorganisatie mondiaal tegen armoede en sociale uitsluiting. Wilson, veelzijdig speler in aanbouw, is een gedenkwaardige Abbé Pierre en ontving er de Prix Jean Gabin voor. Bijrol van Bernie Bonvoisin, geëngageerd filmmaker en ex-zanger/-tekstschrijver van de legendarische Franse hardrockgroep Trust.

La passion Béatrice

1987 | Historische film

Frankrijk 1987. Historische film van Bertrand Tavernier. Met o.a. Bernard-Pierre Donnadieu, Julie Delpy, Niels Tavernier, Monique Chaumette en Robert Dhéry.

De - van tevoren al verloren - strijd van de Maagd tegen het Monster. Gesitueerd ten tijde van de Honderdjarige Oorlog in de ongelooflijk duistere middeleeuwen, zoals ze in werkelijkheid voor het overgrote deel ook geweest moeten zijn: `het zwarte gat` in de historie. Barbaars, wreed, bevolkt door geestelijk en lichamelijk zwakkeren, heksen, verdoemenis, doodgeboren kinderen, incestueuze vaders, etc... Enkele schitterende, maar soms ook moeilijk te verteren sc[KA2]enes, een mengsel van naturalisme en vreemdsoortige po[KA3]ezie. Helaas een slordig en ontwricht scenario (van Colo Tavernier O`Hagan) over een vader die thuiskomt van het slagveld om zijn zwakke zoon te tiranniseren en incest te bedrijven met zijn sterkere (en mooie) dochter. Een tè lange, onevenwichtige en, kortom, tamelijk onaangename film. Maar het spel, de opmerkelijke muziek en het mooie camerawerk van Bruno De Keyser zullen wel in de smaak vallen.

Lévy et Goliath

1986 | Komedie

België/Frankrijk 1986. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Richard Anconina, Michel Boujenah, Jean-Claude Brialy, Souad Amidou en Maxime Leroux.

Een vervelend vervolg op RABBI JACOB. Hoewel ook geen hoogvlieger, had die film toch op z`n minst het voordeel dat Louis De Fun[KA2]es erin meedeed, die het publiek in zijn ban weet te houden. Hier gaat het om de absurde wederwaardigheden van een jonge orthodoxe jood en een hasjiesroker uit Antwerpen. Zij vervoeren door een vergissing verdovende middelen naar Parijs, terwijl ze denken diamantslijpsel bij zich te hebben. Is nauwelijks interessant, want totaal `voorspelbaar` met inbegrip van de ergste clich[KA1]es (de politiecommissaris die een travestiet is, de verplichte homoseksuelen, de dito jeugdige rellenschoppers) en een karikaturale en erg onsympathieke beschrijving van Antwerpen, die ver van de werkelijkheid afstaat. En niet te vergeten: twee komedianten uit het Middellandse Zee- gebied spelen de hoofdrollen en moeten dus joden afkomstig uit Centraal Europa voorstellen! Scenario van de regisseur en Danièle Thompson. Camerawerk van Wladimir Ivanov.

Le moustachu

1986 | Komedie

Frankrijk 1986. Komedie van Dominique Chaussois. Met o.a. Jean Rochefort, Grace de Capitani, Jean-Claude Brialy, Jean-Claude Trintignant en Jean-Claude Leguay.

In vakjargon is een 'Snorrebaard' een geheim agent die de vuile karweitjes mag opknappen. Jean Rochefort slaat zich hier door een aardige hoeveelheid problemen heen, waarvan niemand iets begrijpt en de kijker evenmin. Maar dat aspect is van weinig belang, want het gaat om een satire in een beurtelings wat zware en lachwekkende stijl met talloze soms nagenoeg surrealistische grappen: doet sterk denken aan de Marx Brothers! Ongetwijfeld niet van constante kwaliteit, maar doet soms zeer weldadig aan in een tijd dat de Franse lachfilm zelden iets goeds inhoudt. Scenario van de regisseur.

Miroirs d'enfance: Mon père des jours pairs

-1 |

België. André Chandelle. Met o.a. Fabienne Loriaux, Laura Martel en Maxime Leroux.

In vakjargon is een 'Snorrebaard' een geheim agent die de vuile karweitjes mag opknappen. Jean Rochefort slaat zich hier door een aardige hoeveelheid problemen heen, waarvan niemand iets begrijpt en de kijker evenmin. Maar dat aspect is van weinig belang, want het gaat om een satire in een beurtelings wat zware en lachwekkende stijl met talloze soms nagenoeg surrealistische grappen: doet sterk denken aan de Marx Brothers! Ongetwijfeld niet van constante kwaliteit, maar doet soms zeer weldadig aan in een tijd dat de Franse lachfilm zelden iets goeds inhoudt. Scenario van de regisseur.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Maxime Leroux op televisie komt.

Reageer