Jacques Castelot (1914-1989): cast.
Er zijn 46 films gevonden.

Maigret a peur

1989 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1989. Misdaad van Jean Kerchbron. Met o.a. Jean Richard, Jacques Castelot, Roger Van Hool en André Reybaz.

Een van de ontelbare bewerkingen van een Simenon met commissaris Maigret, die zich eerst in een trein en daarna in Fontenay afspeelt. Deze film is een genoegen om naar te kijken dank zij vooral Richard. Keurige regie maar weinig diepgang.

La valise en carton

1988 | Drama, Muziek

Frankrijk 1988. Drama van Michel Wyn. Met o.a. Souad Amidou, Irene Papas, Maurice Barrier, Fabien Onteniente en Jacques Castelot.

Het melodramatische levensverhaal van de Portugees-Franse, populaire fadozangeres Linda de Suza, naar haar eigen, gelijknamige autobiografie. Onderhoudend wordt verteld hoe en waar zij in de grootste armoede in Portugal opgroeide, van huis wegliep, arbeidster werd in Lissabon, als tiener trouwde, een kind kreeg, illegaal in Frankrijk ging werken en na heel wat misère als zangeres ontdekt en beroemd werd. Amidou zet een leuk ogende de Suza neer en wereldster Papas is haar wat onverwachte, oerstrenge volkse moeder. Het kartonnen koffertje dat zij overal mee naartoe sleepte is het verbindings-sysmbool tussen de episoden.

Casta diva

1983 | Experimenteel

Nederland 1983. Experimenteel van Eric de Kuyper. Met o.a. Ben Kettenis, Gerard Lemaitre, Walter Nuyens, Emile Poppe en Paul Ruwen.

Een familie-album dat af en toe zelfs lijkt te bewegen. De Kuyper registreert zijn dierbaren in doorgaans zinledige poses die geïnspireerd schijnen door beroemde films van onder meer Visconti en Schroeter. De muziek is niet gekozen bij de beelden maar bij de poseurs. Een pedante film, met soms magisch- mooie momenten, zoals in de openingsscène en met Simons' achterwerk in een zwembad.

Angélique marquise des Anges

1977 | Avonturenfilm, Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1977. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Michèle Mercier, Robert Hossein, Jean Rochefort, Claude Giraud en Giuliano Gemma.

Hermontage van de films ANG[KA1]ELIQUE MARQUISE DES ANGES (1964) en MERVEILLEUSE ANG[KA1]ELIQUE (1964) naar de populaire romans van Anne en Serge Golon. Consumptieliteratuur levert een consumptiefilm op en Borderie - die niet veel later is overleden - had geen enkele pretentie maar hij was een goed technicus en een goede regisseur. Bovendien wordt de dialoog van Daniel Boulanger vlot gespeeld.

Capitaine Blomet

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Andrée Feix. Met o.a. Gaby Sylvia, Fernand Cravey, Colette Fleuriot, Suzanne Flon en Jean Meyer.

Verfilming van een haast vergeten stuk van Emile Bergerat. Geheel voor het theater zonder ook maar enig belang voor de film. Dankzij het talent van enige acteurs voor gehele schipbreuk behoed.

Sapho

1970 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1970. Drama van Georges Farrel. Met o.a. Marina Vlady, Renaud Verley, Dawn Addams, Gabriele Tinti en José Louis de Villalonga.

De maintenée van financier heeft weerzin tegen de maatschappij en leeft alleen voor haar eigen plezier tot ze verliefd wordt op een jonge diplomaat die echter overstag gaat voor de pressie van zijn eigen milieu. De roman van Alphonse Daudet kreeg een modieuze en oppervlakkige eigentijdse bewerking als alibi voor een reeks pikante scènes. Vlady, die haar titelrol overwegend tussen beddelakens speelt, is beeldschoon.

Point de chute

1970 | Misdaad

Frankrijk 1970. Misdaad van Robert Hossein. Met o.a. Pascale Rivault, Johnny Hallyday, Robert Hossein, Albert Minski en Robert Dalban.

In een wrakkige strandjuttersbarak bewaakt Vlad in zijn nurkse eentje het schoolmeisje Catherine, dat hij met twee gangstergabbers heeft gekidnapt. De lycéenne weet niet dat Vlad haar moet doden nadat het losgeld is betaald. Meer dan een desolate najaarscoulisse en een dialoogarme kioskboekjesplot op pinknagelformaat had Hossein niet nodig om deze suspenserijke genreparel te regisseren. StoÏcus Hallyday en dapperduifje Rivault - duidelijk te oud voor haar rol, maar soit - bezielen hun gedoemde personages tot het bitter-lyrische einde. Het weemoedige tokkelgitaarthema werd gecomponeerd door Hosseins vader André.

Vertige pour un tueur

1969 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1969. Misdaad van Jean-Pierre Desagnat. Met o.a. Marcel Bozzuffi, Sylva Koscina, Michel Constantin, Marc Cassot en Daniel Moosmann.

Een killer weigert de opdracht een vriend te liquideren en moet onderduiken. Daarbij komt hij in contact met een echtpaar dat de moord op een hinderlijke zakenrelatie op hem wil afschuiven, waarna hij van meerdere kanten wordt belaagd. Deze middelmatige misdaadfilm waarin de zogenaamd verrassende ontknopingen lang van tevoren voorspelbaar zijn, onderscheidt zich alleen door de zeldzame hoofdrol van Bozzuffi die beter had verdiend.

La Seconde vérité

1968 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1968. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Michèle Mercier, Robert Hossein, Jean-Claude Roland, Malka Ribovska en Bernard Tiphaine.

Een getrouwde advocaat wordt verliefd op een studente die vanwege de pressie van de buitenwereld met hem breekt. De secretaris van de advocaat, die haar ook het hof maakte, wordt vermoord en de verdenking valt op zijn werkgever. Het schandaal brengt de hele provincieplaats in beroering. De film houdt zich aan de feiten van een geruchtmakende moordzaak, maar melodramatisch effectbejag en zeer ontoereikend spel van Mercier maken het filmverhaal weinig overtuigend.

Rose rosse per Angelica

1966 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1966. Avonturenfilm van Steno. Met o.a. Jacques Perrin, Raffaella Carrà, Michèle Girardon, Carlos Estrada en Jacques Castelot.

Een aristocraat wiens enige interesse het kweken van rozen is, wordt door zijn verliefdheid op een volksmeisje een tweede Robin Hood die aan het hoofd van een bende rechtvaardigheid voor minder bedeelden zoekt en rijke edelen berooft. Zijn belangrijkste opponent is het hoofd van de politie met wiens dochter hij ooit verloofd was. Deze romantische avonturenfilm heeft kraak noch smaak, werd zonder vaart gefilmd en er werd zonder overtuigingskracht geacteerd, waardoor de poging om het Italiaans succesgenre uit de jaren vijftig nieuw leven in te blazen zonder gevolg bleef.

Les Deux orphélines

1965 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1965. Drama van Riccardo Freda. Met o.a. Valeria Ciangottini, Sophie Darès, Jean Desailly, Simone Valère en Mike Marshall.

Zoveelste filmversie van beroemd melodrama over weesmeisjes die na veel kommer en kwel liefde en familie in de aristocratie vinden kreeg fraaie aankleding en benadering zonder knipoog. Acteurs spelen breeduit hun nobelheid of slechtheid, maar van de centrale personages maakt alleen Ciangottini als blinde wees indruk. Marshall (zoon van Michèle Morgan) is meest kleurloze jeune premier in tientallen jaren.

Les Gros bras

1964 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1964. Komedie van Francis Rigaud. Met o.a. Roger Pierre, Jean-Marc Thibault, Darry Cowl, Francis Blanche en Patricia Viterbo.

Een zakkenroller heeft in een vliegtuig de armband van een miljonairsvrouw gestolen en die voor de douane-controle in de tas van een fotomodel verborgen. Zijn latere pogingen om met haar in contact te komen wekken de jaloezie van haar verloofde en ondertussen zoeken politie en verzekeringsexperts ook naar de juwelen, die vals blijken te zijn, omdat de miljonair de echte diamanten aan zijn bijzit heeft gegeven. Het beproefde kluchtstramien geeft aanleiding tot enkele verrassende episodes en er wordt in vlot tempo en met animo in geacteerd.

La cousine Bette

1964 | Drama

Frankrijk 1964. Drama van Yves-André Hubert. Met o.a. Alice Sapritch, Claudine Coster, Jacques Castelot, Jacques Monod en Danielle Lenrun.

Een verfilming van de gelijknamige roman van Honor[KA1]e de Balzac (1799-1850). Genoemde nicht, een oude vrijster, haat de hele familie bij wie zij woont. De een omdat zij mooi en verleidelijk is, de ander omdat hij baron is en rijk, de derde omdat zij is getrouwd met degene waarvan zij hield, enzovoorts. Deze ware verzameling haatgevoelens mondt uit in wraak, uitgevoerd door een tussenpersoon. Een zedendrama maar ook een schets van een sociaal milieu en een krankzinnig makende obsessie. Acteerwerk dat van begin tot einde wordt gedomineerd door een angstaanjagende Sapritch, die eens te meer bewijst hoe slecht zij vaak gecast is in flauwe lachfilms vanwege haar uiterlijk terwijl zij een echte tragédienne is. Goede historische decors en een beklemmende atmosfeer. Is in een kwart eeuw niet verouderd, voor een tv-film is dat uniek!

Angélique, marquise des Anges

1964 | Avonturenfilm

Italië​/​​Duitsland​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Michèle Mercier, Robert Hossein, Jean Rochefort, Claude Giraud en Giuliano Gemma.

Angélique wordt uitgehuwelijkt aan een mismaakte markies die gespecialiseerd is in natuurwetenschappen. Ze gaat ondanks zijn uiterlijk van hem houden tot hij wegens ketterij en zwarte kunst door Koning Lodewijk XIV ter dood wordt veroordeeld. Ze sluit zich aan bij de Parijse onderwereld om hem te wreken. Het eerste deel van een reeks films naar de romans van het echtpaar Anne en Serge Golon is de beste, dankzij de rol van Hossein als de gekwetste en idealistische markies. Het scenario werd geschreven door Claude Brule, Francis Cosne en regisseur Borderie.

Hardi Pardaillan!

1963 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1963. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Gérard Barray, Valérie Lagrange, Christiane Minazzoli, Isa Miranda en Philippe Lemaire.

Chevalier de Pardaillan weet een reeks complotten en aanslagen tegen koning Henri III te verijdelen, maar maakt zichzelf daarmee vele vijanden. Vlotte schermavonturen en decoratieve dames waarbij het verhaal nauwelijks telt.

La Fayette

1961 | Historische film, Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1961. Historische film van Jean Dréville. Met o.a. Michel Le Royer, Pascale Audret, Michel Galabru, Jack Hawkins en Folco Lulli.

De biografie van deze historische figuur, vanaf de rol die hij in de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog speelde tot aan zijn terugkeer naar Frankrijk, waar hij een heleboel weerstand moet overwinnen voor de erkenning van de onafhankelijkheid van de Verenigde Staten. Het gaat dus slechts om het eerste deel van zijn leven (het vervolg was minder gelukkig...). Verwacht geen historische betrouwbaarheid, want het personnage is geen typische Dumas-held. Daarentegen is het spektakel meesterlijk uitgevoerd en in scène gezet met een scherp gevoel voor epiek. Het zwartwit stoort niet want de beelden van Claude Renoir en Roger Hubert zijn prachtig. Een geslaagd project in het romantische genre.

Le baron de l'écluse

1960 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1960. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Micheline Presle, Jean Desailly, Jacques Castelot en Blanchette Brunoy.

De berooide baron Jérôme Antoine (Gabin) probeert zijn luxueuze leventje van weleer voort te zetten met leningen en winsten aan de goktafels. Op een dag wint hij 11 miljoen francs en krijgt als aanbetaling een jacht, waarmee hij samen met zijn vroegere geliefde Perle (Presle) naar Monte Carlo vaart. In de buurt van een sluis krijgen ze pech. Perle leert intussen de rijke Maurice (Desailly) kennen en wil wel trouwen. Baron Jérôme staat er alleen voor en zit voorlopig nog zonder geld. Pittig geschreven komedie dankt meer aan de acteurs dan aan de regie die zich beperkt tot vlakke registratie.

Dans l'eau qui fait des bulles

1960 | Komedie, Drama

Frankrijk 1960. Komedie van Maurice Delbez. Met o.a. Pierre Dudan, Maria Riquelme, Marthe Mercadier, Philippe Lemaire en Jacques Castelot.

Het lijk van een vermoorde industrieel wordt in een Zwitsers meer gevonden en steeds weer verstopt door een reeks van mensen die allemaal een reden hebben om van de moord verdacht te worden: een fabrikant die bij hem zwaar in de schuld staat, zijn vrouw die hem met zijn partner bedriegt, enzovoort. Van alle komedies rond een telkens weer opduikend lijk is dit niet de meest geslaagde of fantasierijkste. Veel boulevardkluchtverwikkeling en navenant acteren, met een vroege hoofdrol van De Funès als de schuldenaar.

Marie des Isles

1959 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1959. Avonturenfilm van Georges Combret. Met o.a. Belinda Lee, Magali Noël, Folco Lulli, Alain Saury en Jacques Castelot.

Een aan een corrupte despoot uitgehuwelijkte vrouw gaat met hem naar het 17e-eeuwse Martinique, waar ze de zeekapitein hervindt op wie ze vóór haar huwelijk verliefd was. Samen met hem bindt ze de strijd tegen de piraten aan. Deze driestuiversromantiek had onderhoudende kitsch à la ANGELIQUE kunnen opleveren, maar de amechtige regie maakt er niets van, terwijl de acteurs alleen maar desinteresse demonstreren.

I Battelieri del Volga

1959 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1959. Avonturenfilm van Victor Tourjansky. Met o.a. John Derek, Elsa Martinelli, Dawn Addams, Rik Battaglia en Charles Vanel.

Russisch officier trouwt met pleegdochter van gouverneur die zwanger blijkt van haar pleegvader. Confrontatie in openbaar doet gouverneur hem uit rang ontheffen en in een strafkamp plaatsen. Echtgenote probeert zijn ontsnapping te organiseren. Kleurrijk en romantisch avonturenverhaal biedt genoeg afwisseling om tegen weinig dynamische regie op te wegen. Pittoresk spel, vooral in de bijrollen, en scènes met de Wolgabootslieden geven aanleiding tot fraaie plaatjes.

Ces dames préfèrent le mambo

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van Bernard Borderie. Met o.a. Lino Ventura, Eddie Constantine, Lise Bourdin, Jacques Castelot en Pascale Roberts.

Goedgemutst politiedrama waarin Eddie Constantine zich ontpopt als een joviale avonturier nadat hij is ontslagen uit de Amerikaanse marine vanwege drugsgebruik. In de Golf van Mexico wordt hij aangenomen als kapitein om toeristen rond te varen. Maar Eddie vermoedt dat er meer speelt wanneer de boot wordt bevolkt door heren met pistolen en bijpassende galgentronies. Terwijl Eddie wordt vermaakt door een schare schaars geklede dames ontdekt hij de ware toedracht van de bootreis. Met muziek van Aznavour.

Ces dames prèferent le mambo

1957 | Misdaad, Actiefilm, Komedie

Frankrijk 1957. Misdaad van Bernard Borderie. Met o.a. Eddie Constantine, Lise Bourdin, Pascale Roberts, Véronique Zuber en Jacques Castelot.

Een kapitein die wegens drugsgebruik uit dienst werd ontslagen, is nu een zwervende avonturier die zich ophoudt in een sjieke jachthaven, waar hij een paspoort probeert te bemachtigen. Hij ontpopt zich als Lemmy Caution die zo een smokkelkomplot probeert op te rollen. Deze met veel geld gemaakte, maar ook nogal voorspelbare 'Eddie-film' heeft een opvallend slechte bijrol van Ventura als de krachtpatsende gangsterhulp. Van het muzikale vermaak die de titel en de medewerking van Aznavour op de geluidsband beloven, komt weinig terecht.

Folies Bergère

1956 | Musical

Frankrijk 1956. Musical van Henri Decoin. Met o.a. Zizi Jeanmaire, Eddie Constantine, Nadia Gray, Yves Robert en Pierre Mondy.

Amerikaanse G.I. met verlof bezoekt Folies Bergère en wordt verliefd op danseres. Hij besluit vroegere Broadwaycarrière in Parijs voort te zetten, maar zowel loopbaan als liefde ontmoet obstakels, rivaliteit en intriges. Beroemde revue is uitgangspunt voor musical naar Hollywoodvoorbeeld, maar muziek en chroreografie zijn middelmatig en vormgeving houterig. Constantine is geen Gene Kelly, maar mag af en toe ook knokken. Talenten van Jeanmaire verdienden betere film.

Casta Diva

1956 | Biografie, Muziek

Frankrijk​/​​Italië 1956. Biografie van Carmine Gallone. Met o.a. Maurice Ronet, Antonella Lualdi, Nadia Gray, Jacques Castelot en Jean Richard.

Componist Bellini wil de muziek er aan geven voor gezinsleven, maar zijn aanstaande maakt het uit omdat ze zo'n offer niet wil. Verbitterd concentreert hij zich op zijn carrière en oogst steeds grotere successen. Volgens filmbiografieën worden componisten uitsluitend geïnspireerd door liefdesverdriet en deze is geen uitzondering. De clichés zijn gepakt in fraaie beelden en - voor de liefhebbers - fraaie klanken. De aria uit NORMA die de filmtitel geeft wordt in de slotscène op de geluidsband gezongen door Maria Callas.

Rencontre à Paris

1955 | Romantiek

Frankrijk 1955. Romantiek van Georges Lampin. Met o.a. Robert Lamoureux, Betsy Blair, Jacques Castelot, Pierre Dux en Raymond Bussières.

Rijke dochter van schatrijke Amerikaan verblijft in Parijs, maakt kennis met een beginnend schrijver, wordt hopeloos verliefd en besluit voor altijd in Frankrijk te blijven. Vroeger gegarandeerd succes, nu hopeloos verouderd.

Nana

1955 | Drama, Romantiek, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1955. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, Charles Boyer, Elisa Cegani, Walter Chiari en Jacques Castelot.

Hun liefde voor de wispelturige theaterster brengt haar rijke of aristocratische aanbidders tot de maatschappelijke of morele ondergang en soms zelfs tot zelfmoord. Uiteindelijk zal een jaloerse minnaar haar wurgen. De roman van Zola werd bewerkt tot een luxueus spektakel rond Carol die als actrice raffinement mist en voortdurend kijkt alsof zij het ook niet kan helpen. Goed spel van Boyer en de meeste andere tegenspelers.

Les Aventures de Gil Blas de Santillane

1955 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Spanje 1955. Avonturenfilm van René Jolivet. Met o.a. Georges Marchal, Susana Canales, Barbara Laage, Jacques Castelot en Marthe Mercadier.

Tegen zijn wil is Gil Blas medeplichtige van bandieten die aristocrate op weg naar koning in Madrid beroven. Hij rehabiliteert zich in reeks van avonturen en trouwt haar. Voorspelbare schermavonturen in fraaie landschappen met weinig gevoel voor spektakel, maar wel met tempo gefilmd.

Gli Amori di Manon Lescaut

1955 | Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1955. Romantiek van Mario Costa. Met o.a. Myriam Bru, Franco Interlenghi, Jacques Castelot, Roger Pigaut en Louis Seigner.

Novice wordt verliefd op jonge losbol en gaat met hem naar Parijs, waar gewenning aan luxe-leven tot veel intriges en tegenslagen leidt. Vaak verfilmde roman kreeg typisch Italiaanse melodramatische aanpak die eerder op lachlust dan op traanklieren werkt.

Obsession

1954 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1954. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Raf Vallone, Jean Gaven, Marthe Mercadier en Albert Duvaleix.

Een trapezewerkster is getrouwd met haar partner die haar een vroegere moord heeft opgebiecht. Na een ongeval wekt zijn plaatsvervanger zijn jaloezie en wordt vermoord gevonden. De verdenking gaat uit naar de dompteur die ter dood wordt veroordeeld. De vrouw geeft haar echtgenoot bij de politie aan. Dit dramatische liefdesverhaal moet de interesse ontlenen aan de situering in een circus, wat echter averechts werkt door de duidelijkheid waarmee de sterren aan de trapeze zijn gedubbeld. Vallone geeft zijn rol verontrustende accenten en houdt daarmee de spanning ietwat vast. Roland Laudenbach, Antoine Blandin en de regisseur bewerkten de novelle Silent as the Grave van William Irish tot scenario.

Le comte de Monte-Cristo

1954 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1954. Avonturenfilm van Robert Vernay. Met o.a. Jean Marais, Lia Amanda, Roger Pigaut, Daniel Ivernel en Folco Lulli.

Al in 1943 draaide Vernay (1907-1979), scenarist-regisseur van goeddeels vergeten genrefilms in alle soorten en prijsklassen, een adaptatie van de avonturenklassieker van Alexandre Dumas père en diens ghostwriter Auguste Maquet. Tien jaar later ontfermde hij zich over deze fraaie naoorlogse versie in Gevacolor. In de ambachtelijk geënsceneerde tweedeler van 90 minuten elk speelt ster Marais de stuurman/kapitein Edmond Dantès die door gekonkel anderhalf decennium gevangen komt te zitten. Na zijn ontsnapping vindt hij op het eiland Monte-Christo een fabelachtige schat. Tijd om oude rekeningen te vereffenen. Deel 1: La trahison. Deel 2: La vengeance.

Le Due orfanelle

1954 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Myriam Bru, Milly Vitale, Franco Interlenghi, André Luguet en Nadia Gray.

Eerste naoorlogse verfilming van het befaamde melodrama van Adolphe d'Ennery krijgt opera-achtig acteren op-zijn-Italiaans dat goed past bij de heftige emoties van het verhaal, maar bereikt niet de vanzelfsprekende overtuigingskracht van de versie uit 1932.

Avant le déluge

1954 | Drama, Familiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van André Cayatte. Met o.a. Isa Miranda, Bernard Blier, Paul Frankeur, Marina Vlady en Roger Coggio.

Door bourgeois-ouders verwaarloosde middelbare scholieren beramen de diefstal van een kostbare postzegelverzameling bij een corrupte notabele, maar doden bij ongeluk een nachtwaker. In paniek brengen ze ook een medeplichtige om van wie ze verraad vrezen. Destijds een opzienbarende film die een aanklacht tegen opvoeders is, maar de grote mate van navolging maakte dat de film nu nog slechts afgetrapt en melodramatisch aandoet. Toch is het een treffend tijdsbeeld, waarbij de oorlog in Korea (1950-53) de morele onzekerheid indirect be[KA3]invloedt. De rol van het (enige) koelbloedige meisje maakte Vlady tot ster. Dubbel bekroond op het filmfestival van Cannes. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin. Mono, Western Electric Sound System.

Les Revoltés de Lomanach

1953 | Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1953. Historische film van Richard Poitier. Met o.a. Dany Robin, Amedeo Nazzari, Jean Danet, Jacques Castelot en Carla del Poggio.

Tijdens de strijd in 1799 tussen royalisten en republikeinen worden een revolutionaire generaal en een jonge aristocrate verliefd op elkaar, maar komen toch weer in vijandige kampen. Deze romantische liefde in oorlogskader was de eerste Europese cinemascope-film. Dit beeldformaat maakte de toch al niet dynamische regisseur vleuggellam, zodat met name actiescènes zeer statisch en houterig worden.

Les Femmes s'en balancent

1953 | Actiefilm, Thriller, Komedie

Frankrijk 1953. Actiefilm van Bernard Borderie. Met o.a. Eddie Constantine, Nadia Gray, Dominique Willms, Jacques Castelot en Robert Berri.

Lemmy Caution zoekt de herkomst van valse dollar-fabricage uit en ontmaskert een verleidelijke weduwe als de dader. Deze gangbare Eddie-film is met meer dynamiek dan vaart gemaakt, maar houdt zijn parodistische toon zonder al te veel nadrukkelijkheid vol. Videotitel: LEMMY STAAT OP SCHERP.

Les Amours finissent à l'aube

1953 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1953. Drama van Henri Calef. Met o.a. Georges Marchal, Françoise Christophe, Nicole Courcel, Suzanne Dehelly en Louis Seigner.

Auto-ingenieur heeft zwaar zieke vrouw voor wie elke emotie fataal kan zijn. Hij houdt zijn slippertjes voor haar geheim tot zwangere vriendin alles dreigt te vertellen. Hij wurgt haar per ongeluk en laat lijk verdwijnen. Politie ontdekt misdaad toch, maar kan niet tot sluitend bewijs komen. Film aarzelt voortdurend tussen politie-intrige en overspannen psychologisch drama en houdt door die toonswisseling nieuwsgierigheid gaande. Als meer steracteurs uit die periode komt Marchal naar huidige maatstaven over als een engerd.

La vérité sur Bébé Donge

1952 | Drama, Thriller

Frankrijk 1952. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean Gabin, Jacques Castelot en Daniel Lecourtois.

In een ziekenhuis balanceert de rijke industrieel François (Gabin) op het randje van de dood. Iets verkeerds gegeten, denkt men. Maar in werkelijkheid probeert zijn mooie jonge vrouw Bébé (Darrieux) hem te vergiftigen. Tijdens zijn doodsstrijd zien we in flashback hoe tien jaar eerder hun huwelijk begon, waarin hij haar niet de aandacht schonk die ze wilde, terwijl hij er ook nog minnaressen op na hield. Sterk, melancholiek drama van Decoin, gebaseerd op een roman van Simenon. Gabin en Darrieux zijn uitstekend.

Les Mains sales

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Fernand Rivers. Met o.a. Pierre Brasseur, Daniel Gélin, Claude Nollier, Jacques Castelot en Georges Chamarat.

Een communistische verzetsleider wil het overleg met zijn politieke tegenstanders openen en wordt door zijn compromisloze partijgenoten als een verrader beschouwd die geliquideerd moet worden. De daartoe aangewezen jongeman vat echter sympathie voor hem op, maar zal hem toch doden, niet uit politieke principes, maar uit persoonlijke jaloezie. Sartres beroemde toneelstuk kreeg een amechtige registratie die de op zichzelf belangwekkende dialogen hoogst vermoeiend maakt, al zal dat op tv-formaat minder het geval zijn. Maar ook zuiver theatraal gesproken is dit geen ideale opvoering van het stuk. Opnieuw gefilmd als LE MANI SPORCHE.

Topaze

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Fernandel, Jacqueline Pagnol, Hélène Perdrière, Jacques Morel en Pierre Larquey.

Een goedgelovige leraar laat op alle manieren misbruik van zich maken tot hij het door krijgt en dan iedereen in doortraptheid overtreft. De derde versie van het vaak verfilmde toneelstuk van Pagnol is van de schrijver zelf, die er een nogal lang uitgesponnen theatrale film van maakte, echter met een ideale hoofdrol van Fernandel.

Justice est faite

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van André Cayatte. Met o.a. Claude Nollier, Michel Auclair, Raymond Bussières, Jacques Castelot en Jean Debucourt.

Vermaard rechtbankdrama van sociaal bevlogen filmmaker Cayatte en de al even bevlogen scenarist Charles Spaak. De beklaagdenbank is voor de toen dertigjarige Nollier, een aimabel ogende toneelspeelster met een zwak voor ijzige personages. Die tweestrijdigheid is de kracht van deze film, want zij staat als keurige mevrouw terecht voor moord op haar doodzieke geliefde. Euthanasie, volgens haar, en het is aan de Franse jury om de zaak te beoordelen. Niet zozeer een film over schuld, maar bovenal een opzienbarende studie van juridisch en moreel recht.

Maya

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Viviane Romance, Françoise Hornez, Fréhel, Jane Morlet en Marthe Sarbel.

Een knappe bewerking van het allang in de vergetelheid geraakte stuk van de niet minder vergeten Simon Gentillon. De zoon van Tristan Bernard heeft zeker talent en maakt van een op zich ouderwets werk op vernuftige wijze iets luchtigs. Ook het spel is indrukwekkend. Een zoetzuur verhaal over een prostituee die aan haar vak, haar huis en haar straat is gehecht en bijna al haar klanten weet op te beuren. Voortreffelijke decors van Léon Barsacq terwijl de muziek van George Auric weer onder de aandacht van het publiek gebracht zou moeten worden.

Marlène

1949 | Musical, Misdaad

Frankrijk 1949. Musical van Pierre Hérain. Met o.a. Tino Rossi, Micheline Francey, Lily Fayol, Lilia Vetti en Mathilde Casadesus.

Een zanger doet zich voor als detective. Hij wil weten wat de motieven achter de moord op een beroeps priv é-detective zijn, die in een nachtclub plaatsvond. Zo ontmoet hij de mooie Marlène, die hem helpt bij zijn opdracht. U raadt het al: dit bedenksel is een voorwendsel om Tino Rossi een liedje te kunnen laten kwelen. Knap geregisseerde film, aardig om naar te kijken voor wie van suikerzoet houdt!

La Valse de Paris

1949 | Biografie

Frankrijk 1949. Biografie van Marcel Achard. Met o.a. Pierre Fresnay, Yvonne Printemps, Noëlle Norman, Denise Provence en Jacques Charon.

De operette-componist Offenbach brengt een jonge zangeres tot roem en helpt haar over haar wantrouwen jegens mannen heen - gemotiveerd door eerder liefdesverdriet. Het resultaat is dat ze hem bedriegt met haar talrijke bewonderaars, zodat hij voor haar 'La belle Hélène' componeert als een spottend portret. Deze ironische muzikale biografie is zowel in regie als door het acteren nogal toneelmatig gebleven, waardoor de geluidsband meer bezieling heeft dan het beeld. Scenario van Marcel Achard. Camerawerk van Christian Matras.

Impasse des Deux Anges

1948 | Misdaad, Romantiek

Frankrijk 1948. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Simone Signoret, Paul Meurisse, Marcel Herrand, Jacques Castelot en Lucas Gridoux.

Zwanenzang van Tourneur senior (1876-1961) is een sfeerrijke genremelange met mooie vondsten en prachtfotografie van Claude Renoir. Waarin een grote klus juwelenrover Jean (Meurisse) opnieuw samenbrengt met zijn vroegere geliefde, music hall-artieste Marianne (Signoret). Zij staat op het punt een aristocraat te huwen, hij moet het kostbare Louis XIV-collier dat ze cadeau krijgt ontvreemden. Na hun toevallige weerzien herbeleven ze een laatste keer hun tijd in de Impasse des Deux Anges. Scenario van ondergewaardeerd vakman Jean-Paul Le Chanois herinnert sterk aan het poëtisch realisme van Carné/Prévert.

Pour une nuit d'amour

1947 | Drama, Film noir, Misdaad

Frankrijk 1947. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Odette Joyeux, Zita Flore, Louise Sylvie, Denise Roux en Roger Blin.

Verfilming van een weinig bekende novelle van Emile Zola. Zeer pessimistische geschiedenis over een misdadige liefde en een lachwekkend offer, verwerkt met gevoel voor sfeer, litotes en suggestie, eigen aan deze regisseur. Verward gedrag in een ondoorgrondelijke en bedreigende samenleving. Een onweerstaanbare charme speelt in op de toeschouwer.

La Mannequin assassiné

1947 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1947. Misdaad van Pierre de Hérain. Met o.a. Gilbert Gil, Blanchette Brunoy, Daniel Gélin, Anne Vernon en Robert Lussac.

Nauwkeurige bewerking van [KA1]e[KA1]en van de beroemdste romans van Stanislas-Andr[KA1]e Steeman, die zich afspeelt in de vreemde en in zichzelf gekeerde sfeer van een afgelegen dorp en vooral ook van een oud huis, waar een onwaarschijnlijke moord op een mannequin zou hebben plaats gevonden. Een roman met een dosis geheimzinningheid en zwarte humor. De regisseur (een schoonzoon van maarschalk P[KA1]etain) had een bliksemcarri[KA2]ere achter de rug (5 films tussen 1943 en 1948). Hij beging echter de vergissing een bewerking te maken van [KL]Monsieur de Lourdines[KLE], een opvallende roman (en film!) van de zeer royalistische, antisemitische en beruchte collaborateur Alphonse de Châteubriand, hetgeen hem niet vergeven werd. De lengte slaat op de bekeken versie.

Le Voyageur de la Toussaint

1942 | Drama, Thriller

Frankrijk 1942. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Assia Noris, Jean Desailly, Jules Berry, Gabrielle Dorziat en Louis Seigner.

De aankomst van een jongeman in een havenplaatsje brengt beroering bij de bewoners die van de buitenstaander profijt denken te trekken. Hij trapt er niet in en veroorzaakt een schandaal. De roman van Simenon blijft onderhoudend, ondanks gedateerde psychologie, en kreeg van de ingetogen en gedetailleerde regie een ideale filmvorm en overtuigende spelprestaties.