Walter Reyer (1922-1999): cast.
Er zijn 14 films gevonden.

Das Gestèndnis

1996 |

Duitsland 1996. Kitty Kino. Met o.a. Walter Reyer, Krista Posch en Ingrid Burkhard.

Die Geschichte der 1002. Nacht

1969 | Drama, Historische film

Duitsland 1969. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Johanna Matz, Grete Zimmer, Hans Jaray, Guido Wieland en Walter Kohut.

Rond 1875 reist een perzische sjah (Ragheb) naar Wenen en wil kennismaken met Europese vrouwen, aan wie hij vervolgens oneerbare voorstellen doet. Hij is heel kieskeurig en wil op een bepaald moment een dame uit de betere kringen ontmoeten. Hoewel men een vorst niets weigeren mag, wil het toeval dat het hoertje Mizzi Schinagl (Matz) als twee druppels water lijkt op de gravin Wernberg (wederom Matz). De gastheer haalt Mizzi over om zich uit te geven als gravin Wernberg. Mizzi wordt begeleid door de jonge ritmeester baron von Taittinger (Reyer) die verliefd op haar geworden is. Mizzi vertelt, vertelt en vertelt, maar haar bedrog komt uit en zij belandt in de gevangenis, al heeft de sjah nooit iets gemerkt. Als zij weer uit de gevangenis is, helpt de ritmeester haar bij het maken van een nieuwe start. Dan komt de vorst weer op bezoek en hij is de gravin nog niet vergeten... Tegen de achtergrond van de verdwenen Oostenrijks-Hongaarse monarchie een ouderwetse film die in principe niet veroudert, maar toch verouderd aandoet. Een uitgebreide rolverdeling die in het vergeetboek is geraakt, voert de boventoon in een rolprent, die netjes verhaalt wat men in de JOSEFINE MUTZENBACHER-films heel aanschouwelijk opdient. Het scenario is van Herbert Asmodi.

Ferien vom Ich

1963 | Komedie, Drama, Muziek

Duitsland 1963. Komedie van Hans Grimm. Met o.a. Geneviève Cluny, Monika Dahlberg, Peter Vogel, Hans Holt en Elisabeth Flickenschildt.

Deze Franz Seitz-productie steekt wel erg af tegen de voorgangers uit 1934 en 1952. De titel van de film is de naam van het hotel waar alle operette-achtige toestanden plaats vinden. Scenario van Ilse Lotz-Dupont naar de gelijknamige roman van Paul Keller. Camerawerk van Dieter Wedekind.

Romanze in Venedig

1962 | Romantiek, Komedie, Drama

Oostenrijk 1962. Romantiek van Eduard von Borsody. Met o.a. Ann Smyrner, Willy Birgel, Annie Rosar, Jane Tilden en Erwin Strahl.

Andrea von Bruggern (Smyrner) komt er tijdens het huwelijksfeest achter dat haar bruidegom een jonge vrouw het hof maakt. Zij ontvlucht de bruiloft en vindt troost in de armen van een pianist in Venetië. Ze ontdekt te laat dat hij getrouwd is en Andrea gaat naar het landgoed van haar ouders, waar ze bevalt van een zoontje, die acht jaar later zijn vader -inmiddels een beroemd dirigent - en moeder bij elkaar brengt. Tranentrekker van het zuiverste water, die vol vals sentiment zit. Theodor Ottawa en regisseur Von Borsody schreven samen het scenario en Vaclav Vich schoot de plaatjes. Een film die men beslist niet gezien hoeft te hebben.

L'oeil du malin

1962 | Drama, Thriller

Frankrijk 1962. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Jacques Charrier, Stéphane Audran, Walter Reyer, Daniel Boulanger en Michael Munzer.

Een journalist die als kroniekschrijver naar Beieren is overgeplaatst, wordt jaloers op het professioneel- en prive-geluk van een succesvol auteur die met een Francaise getrouwd is. Hij probeert door chantage via overspel de vrouw voor zichzelf te winnen, maar bereikt ermee dat ze door haar man wordt vermoord. De simpele verhaalstructuur die vooruitloopt op Chabrols beroemde films van tien jaar later geeft alle ruimte aan de complexe uitdieping van de personages, maar onderscheidt zich van al zijn andere films door de consequente vertelling vanuit de subjectiviteit van Charrier als journalist. De destijds geflopte film was zijn tijd vooruit, wat hem nu bij het (her-)zien des te interessanter maakt.

Jedermann

1961 | Drama

Oostenrijk 1961. Drama van Gottfried Reinhardt. Met o.a. Ewald Balser, Kurt Heintel, Walter Reyer, Alma Seidler en Wolfgang Gasser.

Verfilming van een Duitse [KL]Elckerlyc[KLE] naar de toneelversie van Hugo von Hoffmannsthal door Gottfried Reinhardt (zoon van toneelregisseur Max Reinhardt, die in werkelijk Goldmann heette en in 1933 het veld moest ruimen voor de nazi's) met een uitgelezen bezetting van de Salzburgerfestspiele.

Gustav Adolfs Page

1960 | Historische film

Oostenrijk​/​​Duitsland 1960. Historische film van Rolf Hansen. Met o.a. Curd Jürgens, Liselotte Pulver en Walter Reyer.

Om haar koning te dienen verkleedt een meisje zich als page. Pseudo-historische film over trouw aan de koning en het vaderland. Een zeer verzorgd produkt.

Jacqueline

1959 | Drama

Duitsland 1959. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Johanna von Koczian, Walter Reyer, Götz George, Hans Söhnker en Eva Maria Meineke.

De heldin uit de titel (Von Koczian) zingt in een rokerige nachtgelegenheid in de avant-garde wijk van de Beierse hoofdstad. Zij ontmoet er een man (Reyer) die zegt een zwerver te zijn, die voor zijn genoegen een muzikale klucht heeft geschreven. Hoewel hij zwaar verliefd is op haar en zij ook wel op hem verkikkerd is, bonjourt ze hem toch de deur uit, terwijl zij zijn stuk achterhoudt. Ze probeert dat aan een schouwburgdirecteur te slijten, die meteen de kwaliteit ervan herkent, want in werkelijkheid is Reyer een bekend schrijver-componist. Als het stuk in première gaat - in de finale - is eind goed, al goed. Film die bij het uitkomen al geen verrassing bood, matig gespeeld en dito regie. Het scenario is van Johanna Sibelius en Eberhard Keindorff die het baseerden op personages en ideëen van Jochen Huth. Het camerawerk was in handen van Günther Senftleben.

Der Tiger von Eschnapur

1959 | Avonturenfilm, Actiefilm, Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1959. Avonturenfilm van Fritz Lang. Met o.a. Paul Hubschmid, Debra Paget, Claus Holm, René Deltgen en Walter Reyer.

Een Duitse ingenieur die naar Eschnapur is afgereisd om het paleis van maharadja Chandra te moderniseren, wordt verliefd op tempeldanseres Seetha, op wie Chandra eveneens een oogje heeft. Tweede remake van de gelijknamige films uit 1921 en 1938 waarvoor Lang en zijn (latere) echtgenote Thea von Harbou het scenario schreven. Lang probeerde het na een verblijf in Hollywood weer eens in Duitsland maar echt gelukkig werd hij er niet van. De drie films die hij er maakte (waaronder het tweeluik Der Tiger von Eschnapur en Das Indische Grabmal) brachten niet de 'financiële doorbraak' waarop hij hoopte en artistiek werd het naar zijn oordeel ook al geen succes.

Das Indische Grabmal

1959 | Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1959. Avonturenfilm van Fritz Lang. Met o.a. Debra Paget, Paul Hubschmid, Walter Reyer, Claus Holm en Sabine Bethmann.

Als een westerling een tempeldanseresje redt uit de grijpgrage klauwen van een intens slechte maharadja zijn de rapen gaar. De woedende potentaat schroomt niet om complete dorpen plat te branden om wraak te kunnen nemen op het meisje dat het durfde hem af te wijzen. Fritz Lang maakte, nadat hij naar Duitsland was teruggekeerd omdat hij in Hollywood geen artistieke vrijheid kreeg, een fraai, exotisch avonturenverhaal. Maar zelf was hij er niet erg tevreden over, terwijl Jean Luc Godard het juist een 'formeel perfect' meesterwerk vond. Onderdeel van een tweeluik met Der Tiger von Eschnapur.

Hoch klingt der Radetzkymarsch

1958 | Muziek, Komedie

Oostenrijk 1958. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Johanna Matz, Paul Hörbiger, Walter Reyer, Boy Gobert en Chariklia Baxevanos.

Luchthartige officieren en lieftallige Weense meisjes zijn de hoofdpersonen in deze film. Een van hen, Franzi, krijgt haar officier nadat er heel wat water door de Donau is gestroomd. Von Bolvary weet wel raad met dit operetteverhaal en Johanna Matz is het ideale 'süsse' Weense meisje.

Der Arzt von Stalingrad

1958 | Oorlogsfilm, Drama, Romantiek

Duitsland 1958. Oorlogsfilm van Géza von Radványi. Met o.a. O.E. Hasse, Eva Bartok, Hannes Messemer, Mario Adorf en Vera Tschechowa.

De Duitse auteur Heinz G. Konsalik schreef 155 boeken waarvan zo'n 83 miljoen exemplaren werden verkocht. Zijn doorbraak had hij met Der Arzt von Stalingrad, een oorlogsroman met een flinke scheut romantiek. Een Duitse arts wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog gevangen genomen door de Russen en komt in een kamp terecht. Hij probeert zijn medegevangenen te helpen, voert moeilijke operaties uit zónder instrumenten, en dan wordt ook nog de beeldschone Russische kamparts verliefd op hem. Het melodramatische verhaal werd in fraai zwart/wit verfilmd.

Sissi - Schicksalsjahre einer Kaiserin

1957 | Drama, Romantiek, Historische film

Oostenrijk 1957. Drama van Ernst Marischka. Met o.a. Romy Schneider, Karlheinz Böhm, Magda Schneider, Gustav Knuth en Vilma Degischer.

Prima hoogtepunt van deze laatste Sissi-film speelt zich af in de Scala van Milaan waar het keizerlijk paar wordt ontvangen met een luidkeels gezongen 'Slavenkoor' uit de Nabucco van Verdi: een daad van protest van de Italiaanse aristocratie die overigens zelf niet kwam opdagen maar het (verklede) huispersoneel naar de opera had gestuurd. Hierna hield Schneider het voor gezien. Regisseur Marischka zwaaide nog met de geldbuidel - ze kon 1 miljoen mark krijgen als ze toehapte - maar Schneider bleek niet te paaien. Ze zou overigens nog één keer Sissi spelen, in Visconti's Ludwig (1972), maar toen als volwassen actrice in een voortreffelijke rol.

Sissi - Die junge Kaiserin

1956 | Romantiek, Drama, Historische film

Oostenrijk​/​​Duitsland 1956. Romantiek van Ernst Marischka. Met o.a. Romy Schneider, Karlheinz Böhm, Magda Schneider, Gustav Knuth en Walter Reyer.

Wederom een overvloed aan hoepeljurken, kroonluchters en edelweiss in Sissi's tweede avontuur, waarin haar jeugdige nukkigheid bijna tot oorlog met de buurlanden leidt. Franz Joseph houdt zich intussen met staatszaken bezig. Tegen ministers die hem waarschuwen voor een lankmoedige houding tegenover opstandig Hongarije zegt hij diepzinnig: ''t Is nog veel gevaarlijker om een land alsmaar als vijandig te beschouwen.' (waarmee scenarist Marischka maar wil zeggen dat de geallieerden van WO II zo'n tien jaar na dato ook wel wat compassie mogen hebben met de voormalige vijanden Duitsland en Oostenrijk). Verder uiteraard de bekende kitsch met veel uitbundige massascènes, suikerspinzoete glimlachjes van Sissi en oogverblindende Agfacolor.