Jean-Jacques Delbo (1909-1996): cast.
Er zijn 19 films gevonden.

Gli Invasori

1961 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1961. Avonturenfilm van Mario Bava. Met o.a. Cameron Mitchell, Giorgio Ardisson, Françoise Christophe, Folco Lulli en Andrea Checchi.

De Engelse koning elimineert in de achtste eeuw een Viking- nederzetting in Schotland. De koningin adopteert een overlevend Viking-prinsje. Jaren later is deze een volwassen Engelse hertog die het moet opnemen tegen de wraakacties van zijn onbekende Viking-broer. Het doorsnee scenario is iets beter geacteerd en vooral met meer verve en fantasie geregisseerd dan het Italiaanse gemiddelde.

Menschen im Hotel

1959 | Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1959. Drama van Gottfried Reinhardt. Met o.a. Otto Wilhelm Fischer, Michèle Morgan, Heinz Rühmann, Gert Fröbe en Sonja Ziemann.

Een van de vele verfilmingen van Vicki Baums roman over allerlei figuren die een hotel bevolken. Greta Garbo was in de Hollywoodversie van 1932, GRAND HOTEL, wel wat beter dan Morgan als Grusinskaja. Scenario van Hans Jacoby en Ladislaus Fodor. Camerawerk van Göran Strindberg.

Le Grand chef

1958 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1958. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Gino Cervi, Papouf, Jean-Jacques Delbo en Noëlle Norman.

Een stel autowassers willen hun eigen pompstation openen en kidnappen de zoon van een rijke industrieel om met het losgeld de aankoop ervan te bekostigen. Het jongetje blijkt echter zo onhandelbaar dat de vader op zijn beurt geld eist om hen van de lastpost te bevrijden. Het verhaal van O'Henry werd eerder door Howard Hawks verfilmd als sketch van O'HENRY'S FULL HOUSE en dat korte bestek was toereikend voor de komische mogelijkheden van het gegeven. De stof is voor een complete speelfilm al te mager zodat de hoofdrollen zich overmatig inspannen om het leuk te houden. Scenario van Henri Troyat, Henri Verneuil en Jean Manse.

La grand chef

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Noëlle Norman, Jean-Jacques Delbo, Papoef, Gino Cervi en Fernandel.

Een stel autowassers willen hun eigen pompstation openen en kidnappen de zoon van een rijke industrieel om met het losgeld de aankoop ervan te bekostigen. Het jongetje blijkt echter zo onhandelbaar dat de vader op zijn beurt geld eist om hen van de lastpost te bevrijden. Het verhaal van O'Henry werd eerder door Howard Hawks verfilmd als sketch van O'HENRY'S FULL HOUSE en dat korte bestek was toereikend voor de komische mogelijkheden van het gegeven. De stof is voor een complete speelfilm al te mager zodat de hoofdrollen zich overmatig inspannen om het leuk te houden. Scenario van Henri Troyat, Henri Verneuil en Jean Manse.

Celà s'appelle l'aurore

1955 | Drama, Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 1955. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Lucia Bosé, Georges Marchal, Nelly Borgeaud, Gianni Esposito en Julien Bertheau.

Dokter Valerio (Marchal) is nauw betrokken bij de levens van zijn patiënten in een plattelandsgemeente. Zoals Sandro (Esposito), voorman van een lokale industrieel. Ondertussen verlangt Valerio’s jongere vrouw Angela (Borgeaud) naar grootsteeds Nice. Na een periode in Mexico bewerkte de Spaanse Buñuel in Frankrijk een roman van Emmanuel Roblès. Deze film vormt met de latere La mort en ce jardin en La fièvre monte à El Pao een drieluik over revolutionair sentiment. Sterk werk van de maker van ondermeer Un chien Andalou en Belle de Jour

La Soupe à la grimace

1954 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1954. Misdaad van Jean Sacha. Met o.a. Georges Marchal, Maria Mauban, Dominique Willms, Grégoire Aslain en Noël Roquevert.

De eigenaresse van een Mexicaanse uraniummijn moet haar bezit verdedigen tegen haar ex-echtgenoot. Behalve met geheimzinnige sabotage-acties krijgt ze ook nog te kampen met een cholera-epidemie, maar de steun van een verliefde ingenieur helpt haar de mijn veilig te stellen. Een door overmaat van gebeurtenissen onderhoudend misdaaddrama, waarvan de interessante situering en de sfeervolle fotografie de film boven de middelmaat van regie en acteren uittillen.

Minuit, quai de Bercy

1953 | Drama, Thriller

Frankrijk 1953. Drama van Christian Stengel. Met o.a. Madeleine Robinson, Erich von Stroheim, Philippe Lemaire, Louis Seigner en Jean-Jacques Delbo.

De lichtzinnige conciërge van een appartementengebouw wordt vermoord, waarna alle huurders onder verdenking staan. De politie-inspecteur kent een van de bewoonsters en vraagt haar hem te assisteren bij zijn onderzoek, tot hij ontdekt dat zij de dader is. Een onderhoudende politiefilm die de flatbewoners met het nodige cynisme portretteert. Verder weinig opmerkelijk, behalve in het spel van de hoofdrollen.

Leur dernière nuit

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Jean Gabin, Madeleine Robinson, Michel Barbey, Gaby Basset en Robert Dalban.

Een vrouw die haar verloederde man heeft verlaten, krijgt werk in een gemeentebibliotheek waarvan de directeur een dubbelleven leidt als hoofd van een gangsterbende. Verraden door medeplichtigen duikt hij onder in haar pension, maar als hij de vrouw van wie hij is gaan houden voor de laatste maal op haar werk gaat opzoeken wordt hij neergeschoten door de politie. Het misdaad-drama grijpt redelijk bekwaam terug op de fatale onheilstraditie van voor de oorlog en op Gabins persoonlijke mythologie. Vooral sterk spel van beide hoofdrollen, in hun uitbeelding van door het leven gekneusde personages.

Les Deux gamines

1950 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1950. Familiefilm van Maurice de Canonge. Met o.a. Josette Arno, Marie France, Léo Marjane, Suzy Prim en Jean-Jacques Delbo.

De dochtertjes van een zangeres en een gangster worden eerst op een internaat en vervolgens bij hun grootvader ondergebracht, maar lopen steeds weg. De drama's die zich bij de ouders afspelen en een ernstige ziekte bij een van de kinderen lijken hopeloos, maar er komt toch een happy-end. De kinderen acteren spontaan en met een laconieke voortvarendheid, zodat alle sentimentele wendingen in het verhaal toch nog amusant werken. Verder een middelmatige film in elk opzicht.

Les souvenirs ne sont pas à vendre

1948 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1948. Komedie van Robert Hennion. Met o.a. Blanchette Brunoy, Sophie Desmarrets, Martine Carol, Colette Darfeuil en Frank Villard.

Een wel hele doorzichtige aanleiding om maar aan een plot te komen. Alvorens zich definitief terug te trekken loopt een hotelhouder nog eens door zijn zaak. Er komen allerlei herinneringen aan dramatische en doldwaze gebeurtenissen naar boven. Niet minder dan zeven scenarioschrijvers (waaronder Marcel Achard en Michel de Saint-Piere) waren nodig om deze onsamenhangende verzameling goede en minder goede s[KA2]enes, die op goed geluk werden geschoten (wie is dan ook Robert Hennion?), bijeen te krijgen. Wat betreft de acteurs, die komen op en verdwijnen weer. Enkele goede en vooral grappige ideeën maken nog geen film.

Fort de la Solitude

1948 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1948. Misdaad van Robert Vernay. Met o.a. Claudine Dupuis, France Moorea, Made Siame, Paul Bernard en Alexandre Rignault.

Bernard Zimmer bewerkte op knappe wijze de zeer gedateerde roman van René Guillot. Een verhaal dat speelt in de Sahara ten tijde van het Vreemdelingenlegioen, vermengd met een trieste geschiedenis rond moord, diefstal en wraak in Parijs. Een produktie die typerend is voor een bepaalde periode. Deze film mag dan wel verouderd zijn maar vormt wel een hele goede illustratie van dit populaire filmgenre, te danken aan de bekwame hand van de maker. Ook bekend als RAS EL GUA en POSTE SUD.

Un Flic

1947 | Oorlogsfilm, Misdaad, Film noir

Frankrijk 1947. Oorlogsfilm van Maurice de Canonge. Met o.a. Suzy Carrier, Michèle Martin, Gaby Bruyère, Yvonne Yma en Palmyre Levasseur.

Een lid van een politiefamilie gaat op het slechte pad vanwege de liefde van een vrouw en pleegt een mislukte overval waarbij hij het leven laat. Het scenario van Jacques Companeez is sterk maar conventioneel en de film - misschien de beste van Maurice de Canonge - mag gezien worden vanwege de zowel nauwkeurige als gruwelijke schildering van de Bevrijding van Parijs gezien van het Hoofdbureau van politie evenals opmerkelijke spelprestaties, met name van Coëdel in de rol van inspecteur Renaud. Daarbij moet men ook niet de decors van Robert Dumesnil vergeten die haast niet realistischer konden.

Copie conforme

1947 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1947. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Annette Poivre, Jean-Jacques Delbo en Jane Marken.

Multitalent Louis Jouvet (1887-1951) speelt beide hoofdpersonen: gewiekste inbreker Manuel Ismora en timide knopenverkoper Gabriel Dupon. De politie houdt de twee niet uit elkaar en daarvan maakt de inbreker gretig gebruik. Ondertussen valt de brave knopenman op de geliefde van zijn dubbelganger. Jouvet is ook te zien in de marge van deze genoeglijke misdaadkomedie, als de Duc de Niolles, als verhuizer en als een Noor. Cineast Jean Dréville keek vooral toe vanaf de regisseursstoel, en liet goddank de aanstekelijk genietende acteur de vrije hand.

Une Femme coupée en morceaux

1946 | Avonturenfilm, Romantiek, Musical

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Yvan Noé. Met o.a. Claude Dauphin, Henri Guisol, Pierre Louis, Jean Temerson en Gaby Andreu.

Vier mannelijke artiesten reizen de wereld rond met een show vol liedjes op zoek naar de vrouw waar ze van houden. Ze krijgen succes op het artistieke vlak, maar met de liefde lukt het niet zo. Het werk van een bijzondere scenario- en dialogenschrijver en regisseur, Yvan No[KA1]e (zijn echte naam is Yvan Noemann) - een regisseur die in het vergeetboek is geraakt. Deze 'sketches' zijn soms goed soms slecht; erg veel zang en geklets maar niet zonder ouderwetse charme.

Six heures à perdre

1946 | Film noir

Frankrijk 1946. Film noir van Alex Joffé. Met o.a. Dany Robin, Denise Grey, Jacqueline Pierreux, Paulette Dubost en Luce Fabiole.

Omdat hij zes uur de tijd heeft, wachtend op de aansluiting tussen twee treinen, gaat een reiziger wandelen in een klein stadje. Hij wordt voor een 'Excellentie' gehouden die de rol van Kerstman speelt voordat hij bij vergissing wordt neergeschoten. Dit vreemde onderwerp komt van de scenarioschrijver Alex Joffé; dit was zijn, bizarre, eerste film, ongelijkmatig, met soms sombere zwarte humor en soms grof. Met een goede fotografie van Pierre Montazal met in kleine rolletjes twee debutanten die beroemd zouden worden: Richard en De Funès.

On ne meurt pas comme ça

1946 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Jean Boyer. Met o.a. Erich von Stroheim, Denise Vernac, Anne-Marie Blanc, Louis Sylvie en Jacqueline Pierreux.

De favoriete mannelijke ster van de verschrikkelijke regisseur Eric von Berg wordt in de studio vermoord. Met behulp van een uiterst ingewikkeld onderzoek ontdekt de dienstdoende inspecteur uiteindelijk de moordenaar, of liever gezegd, moordenares natuurlijk. Rond dit thema, waarmee je alle kanten uit kan, raffelt de produktieve Boyer zoals gebruikelijk de mise- en-scène af. Dat de film nog het aanzien waard is komt door Von Stroheim die kennelijk plezier schiep in een dergelijke rol!

La Foire aux chimères

1946 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Madeleine Sologne, Claudine Dupuis, Margo Lion, Annette Poivre en Dora Doll.

Een naargeestig en somber verhaal over een man die geld vervalst in ruil voor de liefde van een jonge, blinde vrouw. Nadat ze haar gezichtsvermogen terug heeft, verlaat zij hem uiteraard om er met een messenwerper vandoor te gaan. De politie brengt zijn zaak aan het licht. De valsemunter pleegt zelfmoord. Zo`n thema loopt het gevaar onbedoeld komisch uit te vallen. Niets is minder waar. De niet te definie[KA3]eren Pierre Chenal schept hier weer de duistere, troebele en beklemmende sfeer van zijn politiefilms van voor de oorlog, die hij maakte onder zijn ware naam Pierre Cohen (geboren in 1903); hij moet naderhand ongelukkiger zijn geweest. Zoals te doen gebruikelijk doet de glansrijke rolbezetting veel maar de beelden van Pierre Montazel mogen er ook wezen en de decors van Jean d'Eaubonne al evenzeer. Scenario van Jacques Companeez en Ernest Neubach.

Copie conforme

1946 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1946. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Annette Poivre, Jean-Jacques Delbo en Jane Marken.

Een gangster engageert een werkloze dubbelganger om als zijn alibi te fungeren. Verwikkelingen met bekenden en de politie die steeds de verkeerde wil oppakken, leiden ertoe dat de gangster zijn dubbel wil liquideren. De dubbelrol van Jouvet - gesteund door cynische dialoog - maakte de hele film.

Adieu chérie

1945 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1945. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Danielle Darrieux, Gabrielle Dorziat, Alice Tissot, Germaine Stainval en Rolande Forest.

Een jonge heer van gegoede afkomst doet een leuke jonge dame het voorstel tot zijn hoogstaande, deftige familie toe te treden. Zij moet zich eerst gewaardeerd zien te maken met het doel hem te trouwen. De truc slaagt perfect maar het jonge meisje zal in een onbewaakt ogenblik (of uit wroeging) de waarheid zeggen. Het huwelijk vindt echter toch plaats maar 'lieveling', de jonge vrouw, verlaat definitief deze omgeving. Het is onterecht dat Raymond Bernard in de vergetelheid is geraakt. Zijn films, zoals deze aardige, bitterzoete komedie, geheel in zijn stijl, zijn opnieuw een ontdekking, ondanks langdradige stukken.