Dagmar Hirtz

Regisseur, Editor

Dagmar Hirtz is regisseur en editor.
Er zijn 18 films gevonden.

Hebamme - Auf Leben und Tod

2011 |

2011. Dagmar Hirtz. Met o.a. Misel Maticevic, Brigitte Hobmeier en August Zirner.

Mein Mann, seine Geliebte und ich

2009 | Drama

Duitsland 2009. Drama van Dagmar Hirtz. Met o.a. Mariele Millowitsch, Harald Krassnitzer en Natalia Wörner.

Rike ontdekt het e-mailverkeer van haar man Erik met zijn minnares Dana. Zij probeert vervolgens haar man terug te veroveren.

Ich wollte nicht töten

2007 | Thriller

Duitsland 2007. Thriller van Dagmar Hirtz. Met o.a. Jessica Schwarz, Hinnerk Schönemann en Alexander Held.

Voordat ze met haar informante kan praten, wordt deze voor de ogen van journaliste Meike Marndorfer doodgereden. Meike kan het niet loslaten en probeert te achterhalen wat de jonge vrouw haar wilde vertellen.

Sie ist meine Mutter

2006 |

Duitsland 2006. Dagmar Hirtz. Met o.a. Rüdiger Vogler, Kyra Mladeck en Thekla Carola Wied.

Familietherapeute Rena is getrouwd en heeft twee volwassen zoons. Met haar moeder reist ze naar Noorwegen, waar Rena in 1943 in een Lebensborn-ziekenhuis geboren is. Rena wil eindelijk duidelijkheid over het nazi-verleden van haar moeder, maar deze weigert de waarheid te vertellen

Der Mustervaster - Allein unter Kindern

2004 | Komedie

Duitsland 2004. Komedie van Dagmar Hirtz. Met o.a. Ulrike Hübschmann, Claudia Michelsen en Walter Sittler.

Familietherapeute Rena is getrouwd en heeft twee volwassen zoons. Met haar moeder reist ze naar Noorwegen, waar Rena in 1943 in een Lebensborn-ziekenhuis geboren is. Rena wil eindelijk duidelijkheid over het nazi-verleden van haar moeder, maar deze weigert de waarheid te vertellen

Bella Block - Das Gegenteil von Liebe

2004 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2004. Misdaad van Dagmar Hirtz. Met o.a. Hannelore Hoger, Rudolf Kowalski, Bettina Hauenschild, Pit-Arne Pietz en Hansjürgen Hürrig.

De gewelddadige dood van een minderjarige jongen met rood haar brengt de openbare mening in Hamburg in beroering. Als een tweede jongetje, Oskar Liebich, dat ook rood haar heeft, verdwenen is, wordt er druk uitgeoefend op Bella Block (Hoger) om snel met resultaten te komen. Bella kan geen morele steun verwachten van haar levenspartner Simon (Kowalski), want zijn hoofd is op hol gemaakt (voornamelijk door hemzelf) door zijn Russische collega Mascha Krasiwaja (Heesters), die voor een gastcollege naar Duitsland is gekomen. Instinctief zoekt Bella naar aanknopingspunten binnen het gezin van Liebich en Engler. Moeder Susanne Liebich (J[KA3]ager) is vertwijfeld en de vader, Thomas Engler (Berkel) eveneens. De oom van Oskar, Martin Engler (Davor), is journalist bij een sensatiekrant. Hij maakt zich verdacht omdat hij een exclusieve story wil schrijven die hem uit de neerwaartse spiraal van zijn carri[KA2]ere zou kunnen halen. Dan wordt Oskar levenloos in een leeg zwembad gevonden. Hij is niet aangerand, maar omgekomen van de kou. Vervolgens verdwijnt zijn acht-jarige zusje Ronja (Borski). Bella meent dat ze voor een onoplosbare puzzel geplaatst is. We kennen haar goed genoeg om te weten dat ze de zaak zal klaren, maar de eerste moord blijft een raadsel. Het scenario van Kathrin B[KA3]uhlig is een uitstekende melange van familiedrama en misdaadverhaal met tragikomische trekjes (Simon op vrijersvoeten). Hoger schittert als vanouds, omgeven door een competente, geloofwaardige rolverdeling. Het camerawerk is van Klaus Eichhammer. Kun je best meer dan één keer zien. Vijftiende film in de reeks.

Der Tod ist kein Beweis

2002 | Drama, Thriller

Duitsland 2002. Drama van Dagmar Hirtz. Met o.a. Monika Baumgartner, Peter Lerchbaumer, Lisa Potthoff, Jürgen Tonkel en Florian Brückner.

De 23-jarige Maria (Potthoff) wordt na haar opleiding bij de politie in M[KA3]unchen geplaatst. Haar vader Jakob (Lerchbaumer) en haar moeder Irmgard (Baumgartner) zijn trots op hun dochter. Plotseling kijgen ze te horen dat Maria is overleden. Zelfmoord. Maria`s moeder kan het niet begrijpen. Als ze op de politiepost met haar chef Werner (Borcherding) spreekt, wordt ze niet veel wijzer. Werner raadt haar aan de zaak te laten rusten. Irmgard heeft geen rust. Jakob berust erin, en hun jongere zoon Matthias (Brückner) ziet tandenknarsend hoe het gezin uit elkaar valt. Dan vindt Irmgard tussen Maria's spullen de afscheidsbrief die over het hoofd gezien moet zijn. Daarin staat dat de werksfeer ongezond is en haar collega's haar naar het leven staan en haar tot deze wanhoopsdaad drijven. Alleen een zekere Thomas zou te vertrouwen zijn. Irmgard neemt een advocaat in de hand, die niet meer van zelfmoord spreekt, maar van dood door schuld. De politie wringt zich in allerlei bochten, waarbij ze Maria's vader en moeder intimideren en met valse getuigen komen om te bewijzen dat hier niets van waar is. Thomas wil niet praten. Irmgard is echter vastbesloten om de strijd niet op te geven en ze krijgt tenslotte de onderste steen boven. Het scenario van Frauke Hunfeld berust op een ware gebeurtenis. Net zoals bij gelijksoortige Amerikaanse tv-films is alles zorgvuldig uitgezocht en bestaat de rolverdeling uit gedegen acteurs en actrices. Regisseuse Hirtz heeft haar best gedaan om alles waardig, realistisch en geloofwaardig te maken. Dat is haar gelukt. Het camerawerk is van Jo Heim.

Küss mich, Frosch

2000 | Romantiek, Fantasy, Komedie

Duitsland 2000. Romantiek van Dagmar Hirtz. Met o.a. Matthias Schweighöfer, Anja Knauer, Caroline Herforth, Kevin Leisner en Rufus Beck.

Raoul (Leisner), het onuitstaanbare broertje van de vijftien- jarige Anna (Knauer) komt op een dag thuis met een kikker. Als hij hem naar de andere wereld wil helpen, redt Anna de springer. Min of meer uit de grap en uit nieuwsgierigheid of het waar zou zijn, geeft Anna de kwaker een kus. Ja, hoor, hij verandert in de middeleeuwse prins, Dietbert von T[KA3]umpelberg (Schweighöfer). Hij is de telg uit een ridderlijk geslacht en volgens de traditie werd hij betoverd omdat hij de vierde zoon is. Anna verandert hem uiterlijk snel in een modern jongmens. Dietbert wordt verliefd op Anna, maar hij denkt nog in termen van de kuisheidsgordel, terwijl Anna liever haar eigen keuze maakt. Dan komt de boze tovenaar Gorm uit het verleden en vertelt Dietbert dat hij binnen drie dagen het hart van een vrouw onvoorwaardelijk het zijne moet maken om mens te kunnen blijven. Als dat niet lukt, verandert hij definitief in een kikker. Zou Dietbert Anna kunnen veroveren? Het scenario van Thomas Brückner is een vrolijke boel en deze aangename onzin wordt leuk opgevoerd door de jonge aanstekelijke rolverdeling.

Schwiegermutter

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Dagmar Hirtz. Met o.a. Martin Glade, Camilla Renschke, Monica Bleibtreu, Marie Gruber en Peter Lerchbaumer.

Anna (H[KA3]orbiger) doceert literatuur aan een universiteit van een provinciestad in Noord-Duitsland. Ze is alleenstaand en moeder van de 22-jarige Juri (Glade), die in Hamburg medicijnen gaat studeren. Als ze voor hem naar Hamburg verhuist, offert ze zich voor hem op. Heel spoedig komt zij van een koude kermis thuis als Juri Netti (Renschke) mee naar huis neemt en met haar in moeders flat gaat hokken. Hij heeft geen aandacht meer voor zijn moeder en na een ruzie tussen Anna en Netti trouwt Juri zonder dat hij het zijn moeder vertelt. Anna die alleen achtergebleven is, wordt later door Juri om hulp gevraagd om Netti te verplegen als zij na een aanrijding bij het oversteken in een coma geraakt is, waaruit ze langzaam loskomt. Ze belandt in een rolstoel en is zowel lichamelijk als geestelijk grotendeels verlamd. In de hoop Juri weer voor zich te winnen, besluit Anna Netti thuis te verplegen als hij dat vraagt. Anna`s teleurstelling is groot als Juri met de oudere Maja (Kupfer) die dokter is, naar Canada gaat. Anna verkeert nu in een tweestrijd, maar laat Netti die een beetje begint te communiceren, niet meer in de steek. Anna ervaart eveneens dat flinke vriendinnen die klaar staan met goedbedoelde adviezen hun eigen problemen hebben en in hun eenzaamheid troost zoeken in de fles. Het scenario van Laila Stieler naar de novelle Je suis, tu es, il est... van Viktorija Torkajewa zit goed in elkaar. Hörbiger is geloofwaardig en krijgt de juiste steun van de bijrollen. In zijn soort bepaald geen slecht drama over overdreven moederliefde, die genadeloos misbruikt wordt. Het sfeervolle camerawerk is van Judith Kaufmann.

Die Konkurrentin

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Dagmar Hirtz. Met o.a. Charlotte Schwab, Ann-Kathrin Kramer, Peter Lerchbaumer, Leander Haußmann en Ezard Haußmann.

Katharina (Schwab), getrouwd en moeder, is een werkende vrouw met een senior positie in een bedrijf. Ze is echter een beetje vastgeroest. Haar man Jens (Lerchbaumer) doceert aan de universiteit en flirt af toe met de jonge studentes, maar Katharina kan dat allemaal wel de baas. Op haar werk komt de veel jongere Maren (Kramer) in dienst en Katharina heeft al heel snel door dat men van plan is Maren boven haar te plaatsen. Katharina ontdekt dat Maren haar vorige werkgever op het randje van het faillissement heeft gebracht met een verkeerde inschatting van de positie van het bedrijf en dat zij lesbisch is. Maren is een kwetsbaar wezentje en ze is plotseling veel minder een concurrente dan Katharina gevreesd had. Ze besluit met Maren samen te werken en ze slagen erin een project voor de firma van de grond te tillen, maar dan ontdekt Jens dat er meer tussen die twee vrouwen gaande is dan hij bevroed had. Hij is jaloers en zet de herovering in. Boeiend driehoeksdrama met gedegen spel van de hoofdrollen. Het scenario is van Laila Stieler en het camerawerk is van Axel Block.

Moondance

1995 | Romantiek, Drama

Duitsland/Ierland/Verenigd Koninkrijk 1995. Romantiek van Dagmar Hirtz. Met o.a. Ruaidhri Conroy, Ian Shaw, Julia Brendler, Marianne Faithfull en Brendan Grace.

Dominic (Conroy) en Patrick (Shaw) zijn twee broers die ergens in Ierland alleen in een groot huis op het platteland wonen. Hun moeder (Faithful) laat ze vrij en is zelf bevrijd. De jongens leven van een eenvoudig, maar voedzaam dieet dat bestaat uit aardappelen en gegrilde vis. Ze krijgen bezoek van een schoon Duits meisje, Anya (Brendler), dat naar Ierland gekomen is om de Engelse taal te leren.

Homo Faber

1991 | Drama, Romantiek

Duitsland/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Griekenland 1991. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Sam Shepard, Julie Delpy, Barbara Sukowa, Dieter Kirchlechner en Deborah-Lee Furness.

Bedachtzame verfilming van Max Frisch' klassieker 'Homo Faber'. Shepard is uitstekend als de rationele, pragmatische ingenieur Walter Faber, die als vijftigjarige tijdens zijn reizen door Europa wordt geconfronteerd met herinneringen aan zijn verloren liefde Hannah (Sukowa). Hij raakt uit evenwicht wanneer hij de jonge Sabeth (Delpy) ontmoet en met haar naar Griekenland reist. Schlöndorff (Die Blechtrommel, Un amour de Swann) kan niet voorkomen dat de openbaring waar hij naartoe werkt geen grote verrassing is. Maar tegen die tijd heeft de kijker al volop zitten genieten van intrigerende personages.

Das Serbische Mädchen

1990 | Romantiek, Drama

Duitsland 1990. Romantiek van Peter Sehr. Met o.a. Mirjana Jokovic, Ben Becker, Pascal Breuer, Vladimir Torbica en Joachim Regelin.

Tijdens een vakantie leert Becker, een jonge Joegoslaaf die met zijn ouders in Hamburg woont, in Servië de aantrekkelijke Jokovic kennen. Nadat hij is teruggekeerd, bemerkt zij dat ze van haar vakantie-idylle zwanger is geraakt. Ze besluit zonder papieren - een groot risico - naar Duitsland te reizen. Eenmaal aangekomen bij Becker thuis, wordt zij koel ontvangen en Becker weet niet hoe hij moet reageren. En zij eigenlijk ook niet. Uiteindelijk keert zij - een illusie armer - naar haar inmiddels levensgevaarlijk geworden geboortestreek terug. Sterke debuutfilm van Sehr, die o.a. bekroond werd met de Bundesfilmpreis en vrijelijk gebaseerd is op een kort verhaal van Siegried Lenz, waarvoor regisseur Sehr zelf een kundig scenario schreef. De sfeervolle fotografie is van Dietrich Lohmann.

Georg Elser - Einer aus Deutschland

1989 | Historische film, Drama

Duitsland 1989. Historische film van Klaus Maria Brandauer en Rainer Soehnlein. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Brian Dennehy, Rebecca Miller, Elisabeth Orth en Nigel Le Vaillant.

Het verhaal van Georg Elser, de Duitse klokmaker die in 1939 middels een zelfgemaakte bom Adolf Hitler naar de andere wereld trachtte blazen. Zelfs al weten we de uitkomst (de aanslag mislukte natuurlijk), toch is deze Duits-Amerikaanse co-produktie uit 1989 (ook bekend als Seven Minutes) behoorlijk spannend. Want van de heldendaad van Elser (geef eerlijk toe, wie van u kende zijn naam) is opmerkelijk weinig bekend. Regisseur en Elser-vertolker is Klaus Maria Brandauer (Oostenrijk, 1944). Sinds zijn rol van opportunist Hen(d)rik Höfgen in Szabo´s Mephisto (1981) is Brandauer een ster, al lijkt de laatste jaren de vaart een beetje uit zijn acteursloopbaan. Misschien is dat wel de reden dat Brandauer ook is gaan regisseren. Elser was zijn regiedebuut, en inmiddels heeft Brandauer al drie projecten tot een goed einde gebracht.

Ödipussi

1988 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1988. Komedie van Vicco von Bülow. Met o.a. Vicco von Bülow, Evelyn Hamann, Katharina Brauren, Edda Seipel en Richard Lauffen.

De 56-jarige vrijgezel Paul Winkelmann woont nog bij zijn moeder. Als hij de therapeut Margarethe Tietze leert kennen en samen met haar op zakenreis vertrekt, legt zijn jaloerse moeder hem het vuur aan de schenen.

Rosa Luxemburg

1986 | Biografie, Historische film, Drama

Duitsland/Servië en Montenegro 1986. Biografie van Margarethe von Trotta. Met o.a. Barbara Sukowa, Otto Sander, Doris Schade en Adelheid Arndt.

Margarethe von Trotta (Die Bleierne Zeit, Hannah Ahrendt), toont in deze biopic het leven van de Pools-Duitse marxistische filosofe Rosa Luxemburg, vanaf het begin van haar politiek activisme tot ze in 1919 werd vermoord. Von Trotta baseerde haar script grotendeels op werk van Luxemburg zelf, dus de ideeën van de politica, die ze in de aanloop naar WO I deelde met mensen als Karl Liebknecht, komen ruimschoots aan bod. Sukowa kreeg in Cannes de prijs voor beste actrice voor haar fraaie titelrol.

Unerreichbare Nähe

1984 | Drama

Duitsland 1984. Drama van Dagmar Hirtz. Met o.a. Kathrin Ackermann, Klaus Grünberg, Brigitte Karner, Loni von Kriedl en Benjamin Hembus.

Een kunstmatig drama over gekweld kijkende eenlingen met communicatieproblemen, diepgewortelde trauma's en, dat is nieuw, een haat-liefdeverhouding met Amerika. De intense vertolkingen van de acteurs en het sobere camerawerk dwingen respect af, maar de psychologische pretenties gaan al gauw irriteren. Margaretha von Trotta schreef mee aan het scenario, en dat verklaart dan waarom er geen enkele normale man in de film te zien is.

Die bleierne Zeit

1981 | Drama, Biografie, Historische film

Duitsland 1981. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Jutta Lampe, Barbara Sukowa, Rüdiger Vogler, Doris Schade en Vérénice Rudolph.

Twee zussen uit een domineesgezin kiezen hun eigen 'politieke weg'. Juliane (Lampe) opteert voor een burgermansbestaan, Marianne (Sukowa) wordt terroriste. Juliane verwijt haar zus dat ze voor de gemakkelijkste weg kiest. Als ze zich zorgen maakt over de Derde Wereld kan ze beter ontwikkelingswerk gaan doen in plaats van geweld te gebruiken. Marianne: 'Wacht maar af, over tien, misschien twintig jaar, dan pas kunnen we beoordelen wie er van ons gelijk heeft gehad.' Von Trotta baseerde Die bleierne Zeit op het levensverhaal van RAF-lid Gudrun Ensslin en haar zuster Christiane.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Dagmar Hirtz op televisie komt.

Reageer