Jean Gabin

Acteur, Producer

Jean Gabin is acteur en producer.
Er zijn 115 films gevonden.

Marlene Dietrich: Her Own Song

2002 | Documentaire

Verenigde Staten/Duitsland 2002. Documentaire van J. David Riva. Met o.a. Maria Riva, Burt Bacharach, Volker Schlöndorff, Rosemary Clooney en Hildegarde Knef.

Gedraaid door Dietrich`s kleinzoon Riva. Een behoorlijk compleet overzicht van haar carri[KA2]ere met onbekend en nog nooit eerder vertoond filmmateriaal, ook uit haar priv[KA1]eleven. Sterk naar voren komt Dietrich`s afkeer van de nazi`s, hoewel bekend is dat de rijkspropaganda-minister Joseph Goebbels haar met verlokkende aanbiedingen probeerde over te halen naar Duitsland terug te komen. In plaats daarvan steunde Dietrich, die de Amerikaanse nationaliteit had verkregen, des te fanatieker de geallieerde oorlogsinspanning, terwijl ze wist dat de bombardementen op Berlijn ook haar moeder konden treffen. Weinig aandacht voor de grote liefdes uit haar leven, w.o. haar eerste man Rudolf Sieber, Jean Gabin en haar relatie met Josef von Sternberg. De vooroorlogse filmfragmenten zijn van povere kwaliteit, maar de naoorlogse zijn veel beter, w.o. JUDGEMENT IN NUREMBERG van Stanley Kramer uit 1961. Voor cinefielen en bewonderaars van Dietrich niet te missen en even belangrijk als Maximilian Schell`s onvergankelijke film MARLENE uit 1983. Met in de originele versie de stem van: Nina Franoszek (Hanna Schygulla in de Duitse versie) als Dietrich, de vertelstem is van Jamie Lee Curtis (Volker Reisch in de Duitse versie). Het scenario is van Karin Kearns. Het camerawerk is van Uli Kudicke, Adolfo Bartoli en Christine Burrill.

Gainsbourg, génération Gainsbarre

1991 | Muziek, Biografie

Frankrijk 1991. Muziek van Gérard Lanvin en Bambou. Met o.a. Jean Gabin, Michel Simon, Jane Birkin, Isabelle Adjani en Brigitte Bardot.

Een niet te klassificeren tv-film, want zogenaamde onderzoeks-fictie rond de zeer controversiële persoon van Serge Gainsbourg, die na zijn dood 'over zichzelf' vertelt. Met in willekeurige volgorde degenen die hij heeft ontmoet, van wie hij heeft gehouden en die met hem hebben gezongen, en aan het slot helemaal nergens op slaande thema's die, wat de makers 'de generatie Charlotte' durven noemen, behandelen! Een oppervlakkige, tamelijk onfatsoenlijke en in elk geval misplaatste nagedachtenis. Typisch nostalgie voor een klein kringetje, want deze vedette, die zichzelf zag als Rimbaud en Victor Hugo samen, bezat verre van hun talent.

Moi c'est Jean comme ça se prononce

1990 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1990. Documentaire van Claude-Jean Philippe.

Herinneringen aan de grote filmacteur Jean Gabin (1904-1976), die ook lang na zijn dood nog altijd populair is. Vooral interessant vanwege de zorgvuldig uitgekozen fragmenten uit COEURS JOYEUX, LA BELLE ÉQUIPE, LE JOUR SE LÈVE, TOUCHEZ PAS AU GRISBI, UN SINGE EN HIVER en LE GENTLEMAN D'EPSOM, die kenmerkend zijn voor zijn talent.

Carné, l'homme à la camèra

1985 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1985. Documentaire van Christian-Jaque. Met o.a. Marcel Carné, Yves Montand, Roland Lesaffre, Michèle Morgan en Jules Berry.

Een hommage, zoals ze wel eens voor de televisie in elkaar worden gedraaid, wanneer een beroemdheid is overleden. De gesprekken en getuigenissen zijn werkelijk kort, schaars en Maurice Carné zelf verklaart: 'dat hij niets te zeggen heeft'. Het resultaat dat de film vooral een verwarrende opeenhoping van filmfragmenten is die zo bekend zijn dat ze cinefielen niets meer kunnen leren. Geen samenhangende stijl en geen analyse van de regie van Carné. Niet erg zinvol.

Ciné Follies

1977 | Komedie, Musical

Frankrijk 1977. Komedie van Philippe Collin. Met o.a. Maurice Chevalier, Raimu, Arletty, Jean Gabin en Tino Rossi.

Een interessante, nostalgische compilatiefilm met fragmenten uit Franse komedies en musicals van Maurice Tourneur, Jean Boyer, Christian Jaque, Edmond T. Gréville, Léon Mathot, Jacques Tourneur, Raymond Bernard, maar ook van enkele buitenlandse regisseurs uit de jaren dertig.

L'année sainte

1975 | Misdaad, Komedie

Italië/Frankrijk 1975. Misdaad van Jean Girault. Met o.a. Jean Gabin, Danielle Darrieux, Paolo Giusti, Jean-Claude Brialy en Nicoletta Macchiavelli.

Laatste rol van Gabin (die op 15 november 1976 stierf), als oude gangster die vermomd als priester in Rome de verstopte poet gaat achterhalen. Een voorspelbaar scenario en een matte regie maken de film een onwaardige afsluiting van zijn grootse carrière. De scènes met zijn oude vlam Darrieux hebben echter melancholieke tederheid. Het scenario is van Louis-Emile Galey en Jacques Vilfrid, die ook de dialogen schreef. Guy Suzuki stond achter de camera.

Verdict

1974 | Drama, Thriller

Italië/Frankrijk 1974. Drama van André Cayatte. Met o.a. Sophia Loren, Jean Gabin, Julien Bertheau, Muriel Catala en Henri Garcin.

Een weduwe van een mafioso heeft geprobeerd haar zoon in Frankrijk een keurige opvoeding te geven, maar hij wordt getergd door een wulpse dochter van een leraar, waarop hij haar vermoordt. Als zoon van zijn vader lijkt hij kansloos op het proces en de moeder schakelt oude contacten in om de vrouw van de rechter te ontvoeren en zo de uitspraak te beïnvloeden. Cayattes pleidooi tegen een bevooroordeelde justitie wordt ontkracht door de reeks melodramatische wendingen, maar de confrontatie tussen Loren als verbeten moederdier en Gabin als onverzettelijke rechter, weet toch te boeien. Scenario van de regisseur, Paul Andreota en Pierre Dumayet.

Jury Of One

1974 |

1974. André Cayatte. Met o.a. Julien Bertheau, Sophia Loren, Jean Gabin en Henri Garcin.

Een weduwe van een mafioso heeft geprobeerd haar zoon in Frankrijk een keurige opvoeding te geven, maar hij wordt getergd door een wulpse dochter van een leraar, waarop hij haar vermoordt. Als zoon van zijn vader lijkt hij kansloos op het proces en de moeder schakelt oude contacten in om de vrouw van de rechter te ontvoeren en zo de uitspraak te beïnvloeden. Cayattes pleidooi tegen een bevooroordeelde justitie wordt ontkracht door de reeks melodramatische wendingen, maar de confrontatie tussen Loren als verbeten moederdier en Gabin als onverzettelijke rechter, weet toch te boeien. Scenario van de regisseur, Paul Andreota en Pierre Dumayet.

L'affaire Dominici

1973 | Misdaad, Drama, Thriller

Zweden/Frankrijk/Italië 1973. Misdaad van Claude-Bernhard Aubert en Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Jean Gabin, Victor Lanoux, Geneviève Fontanel, Gérard Darrieu en Gérard Depardieu.

Engelse toeristen in de Provence worden in hun tent vermoord. De verdenking richt zich op de bewoners van de nabije boerderij. Boeiende reconstructie van een echt gebeurd voorval uit 1952, met vooral een sterke rol van Gabin als de norse oude boer. Scenario van de regisseur, Daniel Boulanger, en Louis-Emile Galey. Camerawerk van Ricardo Aronovitch.

Deux hommes dans la ville

1973 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1973. Drama van José Giovanni. Met o.a. Alain Delon, Jean Gabin, Michel Bouquet, Mimsy Farmer en Illaria Occhini.

Delon speelt een bankrover die na tien jaar gevangenisstraf vrijkomt. Hij blijft op het rechte pad, zelfs als zijn vrouw omkomt. Maar een politierechercheur (Bouquet) heeft het op hem gemunt. Dit indringende echte-mannen verhaal wordt moeiteloos gedragen door de drie Franse acteerkanonnen Delon, Bouquet en Gabin (als sociaal werker). Gérard Depardieu is te zien in een bijrolletje. De gevangenis en het niet kunnen aarden zijn zaken waarmee scenarist/regisseur Giovanni innig bekend is. Hij vocht tegen de nazi's met de resistance, maar kwam na de oorlog in de gevangenis.

Le tueur

1971 | Misdaad, Thriller

Italië/Duitsland/Frankrijk 1971. Misdaad van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Fabio Testi, Bernard Blier, Uschi Glas en Félix Martin.

Een killer weet zich te laten overplaatsen van de gevangenis naar een psychiatrische inrichting en ontsnapt. Bij zijn opsporing komen een commissaris van de oude stempel, die op intuïtie vertrouwt, en zijn collega die voor moderne gecomputeriseerde aanpak is, met elkaar in conflict. De botsende opvattingen tussen Gabin en Blier zijn dankzij de acteurs boeiender dan de achtervolgingen waarbij de lijken zich voorspelbaar opstapelen. De regisseur schreef zelf het scenario. Het camerawerk is van Claude Renoir.

Le chat

1971 | Drama

Frankrijk/Italië 1971. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Jean Gabin, Simone Signoret, Annie Cordy, Jacques Rispal en Nicole Desailly.

De voormalige zetter Julien (Gabin) en ex-circusartieste Clémence (Signoret) zijn echtelieden die niets meer met elkaar te bespreken hebben. Ze wonen in hetzelfde huis, in een buurt die stukje bij beetje gesloopt wordt, maar ze eten aan aparte tafels, slapen in aparte bedden. De kat, de enige in huis die liefdevolle aandacht krijgt, wordt het middelpunt van hun psychologische strijd. Verfilming van een roman van Georges Simenon wordt geheel gedragen door de twee grote sterren, die destijds allebei in Berlijn met een Zilveren Beer werden onderscheiden.

Le Drapeau noir flotte sur la marmite

1971 | Komedie

Frankrijk 1971. Komedie van Michel Audiard. Met o.a. Jean Gabin, Jacques Marin, Micheline Luccioni, Eric Damain en Ginette Leclerc.

Spoorwegbeambte heeft prijs gewonnen met bouw van scheepsmodel. Zijn baas wil hem ontwerp op zeewaardig formaat laten uitvoeren, zodat hij beroep doet op oude oom die verhalen heeft over reizen over alle wereldzeeën maar in werkelijkheid nooit voet van wal blijkt te hebben gezet. Volkse komedie kreeg uitwerking die uitsluitend op banale dialooggrappen steunt en verhaalsvondsten na één derde van de film heeft verbruikt. Aanwezigheid van Gabin biedt nauwelijks soelaas.

Le clan des Siciliens

1969 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1969. Misdaad van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Alain Delon, Lino Ventura, Irina Demick en Amedeo Nazzari.

Een gangstersyndicaat van Sicilianen in Frankrijk roept de hulp in van een jonge dief voor een juwelenroof in Rome. De coup slaagt, maar de buitenstaander heeft de familie-eer aangetast door een van de schoondochters te verleiden. Ingenieus bedachte en uitgevoerde misdaadfilm, waarbij de botsende mentaliteitsopvattingen het drama op interessante wijze versterken. Opmerkelijke rolbezetting. Scenario van regisseur Verneuil, José Giovanni en Pierre Pelegri.

La horse

1969 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Italië/Frankrijk/Duitsland/Verenigd Koninkrijk 1969. Misdaad van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Jean Gabin, Danièle Ajoret, Christian Barbier, Armando Francolini en Julien Guiomar.

Een autoritaire landeigenaar in de omgeving van Le Havre ontdekt dat zijn kleinzoon betrokken is bij heroïnehandel en neemt het zelf op tegen de gangsters die zijn boerderij bezetten. Een vertrouwd personage van de oudere Gabin als een humeurige patriarch in een efficiënt gemaakte, maar weinig oorspronkelijke actiefilm. Scenario van de regisseur en Pascal Jardin naar een roman van Michel Lambesc. De fotografie was in handen van Walter Wottitz.

Sous le signe du taureau

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Suzanne Flon, Michel Auclair, Colette Déréal en Franca Valery.

Na een mislukte raketlancering zegt zijn omgeving opeens aan de uitvinder het vertrouwen op - opdrachtgevers, financiers, naaste en aangetrouwde verwanten - en tolereert ook zijn gedrag niet meer, waar ze vroeger mokkend in berustten. Een interessant uitgangspunt kreeg een vlakke scenario-uitwerking en ongeïnspireerde regie waardoor de sterke rolbezetting ook ver beneden haar eigen maat blijft.

Le tatoué

1968 | Komedie

Frankrijk 1968. Komedie van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Louis de Funès, Dominique Davray, Lyne Chardonet en Joe Warfield.

Een oude legionair heeft een door Modigliani aangebrachte tatoueëring op zijn rug, waar een kunsthandelaar jacht op maakt in opdracht van Amerikanen. Dit oorspronkelijke gegeven kreeg helaas een fantasieloze uitwerking en regie. Gabin en De Funès voeren op haast voorspelbare wijze hun bekende nummers op. Scenario van Alphonse Boudard en Pascal Jardin. Het camerawerk is van Sacha Vierny.

Le pacha

1968 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1968. Misdaad van Georges Lautner. Met o.a. Jean Gabin, Dany Carrel en Jean Gaven.

De Citroën HY - de bestelbus met de golfplaatcarrosserie - is een icoon van Franse industriële frivoliteit. Over de tegenhanger van Renault, de Goélette, hoor je zelden iets. Niet terecht volgens Goélette-enthousiastelingen, en zij zijn doorgaans dan ook zeer te spreken over Le Pacha een stijlvolle policier waarin Jean Gabin jaagt op de overvaller van een door Goélettes uitgevoerd waardetransport (wel even wegkijken tijdens de scène met de bazooka). Reguliere toeschouwers worden ondertussen royaal bediend met zinderend onbewogen spel van een ensemble topacteurs, opgeluisterd met stemmige muziek van Serge Gainsbourg.

La Tatoue

1968 | Komedie

Frankrijk 1968. Komedie van Denys de La Patellière. Met o.a. Louis de Funès en Jean Gabin.

De Citroën HY - de bestelbus met de golfplaatcarrosserie - is een icoon van Franse industriële frivoliteit. Over de tegenhanger van Renault, de Goélette, hoor je zelden iets. Niet terecht volgens Goélette-enthousiastelingen, en zij zijn doorgaans dan ook zeer te spreken over Le Pacha een stijlvolle policier waarin Jean Gabin jaagt op de overvaller van een door Goélettes uitgevoerd waardetransport (wel even wegkijken tijdens de scène met de bazooka). Reguliere toeschouwers worden ondertussen royaal bediend met zinderend onbewogen spel van een ensemble topacteurs, opgeluisterd met stemmige muziek van Serge Gainsbourg.

The Upper Hand

1967 |

1967. Denys de La Patellière. Met o.a. George Raft, Jean Gabin en Gert Fröbe.

De Citroën HY - de bestelbus met de golfplaatcarrosserie - is een icoon van Franse industriële frivoliteit. Over de tegenhanger van Renault, de Goélette, hoor je zelden iets. Niet terecht volgens Goélette-enthousiastelingen, en zij zijn doorgaans dan ook zeer te spreken over Le Pacha een stijlvolle policier waarin Jean Gabin jaagt op de overvaller van een door Goélettes uitgevoerd waardetransport (wel even wegkijken tijdens de scène met de bazooka). Reguliere toeschouwers worden ondertussen royaal bediend met zinderend onbewogen spel van een ensemble topacteurs, opgeluisterd met stemmige muziek van Serge Gainsbourg.

Le soleil des voyous

1967 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Duitsland 1967. Misdaad van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Robert Stack, Suzanne Flon, Margaret Lee en Walter Giller.

Een voormalige gangster verveelt zich als eigenaar van een bar en een pension op het Franse platteland en besluit samen met een oude vriend nog één grote slag te slaan.

Le Jardinier d'Argenteuil

1966 | Komedie

Frankrijk/Duitsland 1966. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Liselotte Pulver, Curd Jürgens, Pierre Vernier en Alfred Adam.

Een bejaarde tuinman fabriceert valse francs voor beperkt eigen gebruik, tot zijn peetzoon hem aanzet tot verdere exploitatie. Daardoor komt hij in contact met gokkende rijkaards aan de Côte d'Azur. De komedie hinkt op verschillende ideeën en voltrekt zich in een landerig tempo. De rol van Gabin is goed, maar veel vaker gezien. Het scenario is van de regisseur, François Boyer en Alphonse Boudard. Het camerawerk is van Walter Wottitz. Ook bekend als: TULIPE.

Du rififi à Paname

1966 | Misdaad

Frankrijk/Duitsland/Italië 1966. Misdaad van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Nadja Tiller, Georges Raft, Gert Fröbe en Claudio Brook.

Een bende van internationale goudsmokkelaars wordt belaagd door een concurrerende bende die de contacten in Londen en München ombrengt. De Franse gangsterbaas wordt bij een aanslag gered door een jonge Amerikaan die hij prompt als lijfwacht aanstelt, maar die in werkelijkheid een politieman is. Opmerkelijke rolbezetting is voornaamste attractie in zowel warrig als weinig verrassend scenario van Auguste Le Breton dat mat geregisseerd werd.

Du Rififi A Paname

1966 | Thriller

Frankrijk 1966. Thriller van Denys de La Patellière. Met o.a. Mireille Darc, Jean Gabin en Gert Fröbe.

Een bende van internationale goudsmokkelaars wordt belaagd door een concurrerende bende die de contacten in Londen en München ombrengt. De Franse gangsterbaas wordt bij een aanslag gered door een jonge Amerikaan die hij prompt als lijfwacht aanstelt, maar die in werkelijkheid een politieman is. Opmerkelijke rolbezetting is voornaamste attractie in zowel warrig als weinig verrassend scenario van Auguste Le Breton dat mat geregisseerd werd.

Le Tonnerre de Dieu

1965 | Drama

Duitsland/Italië/Frankrijk 1965. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Lilli Palmer, Michèle Mercier, Robert Hossein en Georges Géret.

Een Bretonse boer laat de zorg voor de veestapel aan zijn vrouw over en brengt de meeste tijd in kroegen door. Daar ontmoet hij een jonge prostituée die hij mee naar huis neemt en ondanks de acties van haar pooier met een betrouwbare buurman laat trouwen. De in humeurigheid verpakte verbondenheid van het echtpaar Gabin-Palmer is de voornaamste attractie in deze combinatie van trottoirdrama en streekroman.

Monsieur

1964 | Komedie

Italië/Duitsland/Frankrijk 1964. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Liselotte Pulver, Philippe Noiret, Mireille Darc en Gaby Morlay.

Een oude bankier begint als weduwnaar een nieuw leven en laat zich als huismeester in een bourgeoisgezin opnemen, waarin hij met diverse amoureuze intriges orde op zaken stelt en een door hem geprotegeerde ex-prostitu[KA1]ee aan een echtgenoot helpt. De rolbezetting is het voornaamste pluspunt in deze al te vriendelijke en bedaarde satire die haar afkomst als toneelstuk (van Claude Gevel) niet altijd verhult door een kunstmatige samenloop van omstandigheden. Scenario van Pascal Jardin en Claude Sautet.

L'age ingrat

1964 | Komedie

Frankrijk 1964. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Fernandel, Marie Dubois, Frank Fernandel en Henri Rellys.

De dochter van de humeurige Normandi[KA3]er Emile Malhouin (Gabin) en de zoon van de uitbundige Proven[KA10]caal Adolphe Lartigue (Fernandel) worden verliefd op elkaar, maar de beide vaders zien elkaar helemaal niet zitten. De reünie na dertig jaar van de beide steracteurs werd door henzelf geproduceerd, maar ze blijven zo in hun bekende imago gevangen dat er in hun conflicten geen enkele verrassing zit. Het scenario is van regisseur Grangier, Claude Sautet en Pascal Jardin. Het camerawerk is van Robert Le Febvre.

Mélodie en sous-sol

1963 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk/Italië 1963. Misdaad van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Alain Delon, Viviane Romance, Carla Marlier en Maurice Biraud.

Charles (Gabin), routinier onder dieven en net uit de gevangenis ontslagen, beraamt een laatste klus die hem en zijn vrouw Ginette (Romance) zal toestaan bemiddeld met pensioen te gaan. Een wankel onderdeel van zijn plan is voormalig celgenoot Francis (Delon). Die moet met zijn looks een sleutelpersoon verleiden en zo infiltreren in een blinkend jaren zestig-casino, maar de jongeman is snel afgeleid. Aangenaam landerige noir-thriller met veel sigaretten en jazz tegen het oogverblindend decor van de Côte d'Azur in de jaren zestig.

Maigret voit rouge

1963 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1963. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Fabian, Vittorio Sanipoli, Paul Carpenter en Marcel Bozzuffi.

Amerikaanse gangsters hebben in Parijs vanuit een auto een man neergeschoten, wiens lijk bij aankomst van de politie verdwenen is. Het autonummer brengt Maigret op het spoor van een barmeisje dat de bende verbergt. Niet de beste Maigret-roman, evenmin een opmerkelijke scenariobewerking en een nogal slome regie, maar de film blijft dankzij de acteurs toch onderhoudend. Het scenario is van Jacques Robert en Gilles Grangier naar een roman van Georges Simenon. Het camerawerk is van Louis Page.

Any Number Can Win

1963 |

1963. Henri Verneuil. Met o.a. Viviane Romance, Jean Gabin en Alain Delon.

Amerikaanse gangsters hebben in Parijs vanuit een auto een man neergeschoten, wiens lijk bij aankomst van de politie verdwenen is. Het autonummer brengt Maigret op het spoor van een barmeisje dat de bende verbergt. Niet de beste Maigret-roman, evenmin een opmerkelijke scenariobewerking en een nogal slome regie, maar de film blijft dankzij de acteurs toch onderhoudend. Het scenario is van Jacques Robert en Gilles Grangier naar een roman van Georges Simenon. Het camerawerk is van Louis Page.

Un singe en hiver

1962 | Drama, Komedie

Frankrijk 1962. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Jean-Paul Belmondo, Suzanne Flon, Gabrielle Dorziat en Paul Frankeur.

De boegbeelden van twee filmgeneraties staan tegenover elkaar in deze geestige nostalgie-trip. Jean Gabin (1904-1976), in de jaren dertig de ster van films als Pépé le Moko en Quai des Brumes, speelt een herbergier die gezworen heeft nooit meer te drinken. Hij breekt zijn gelofte met een jongeman gespeeld door de jonge hond van de Nouvelle Vague-beweging, Jean-Paul Belmondo (À bout de souffle). Het tweetal zet het gedurende een nacht vol weemoed op een drinken van jewelste. Twee verschillende mensen, met eigen redenen voor deze uitspatting, vinden elkaar in de drank. De twee acteurs raakten overigens ook goed bevriend.

Le gentleman d'Epsom

1962 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1962. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Madeleine Robinson, Frank Villard, Louis de Funès en Jean Lefebvre.

Gepensioneerd officier Gabin heeft zich geru[KA3]ineerd bij de paardenrennen en probeert nu aspirant-gokkers op te lichten door hun geld zogenaamd op verliezende paarden in te zetten, zodat hij stiekem de winst kan incasseren. De film steunt te veel op flauwe dialooggrapjes en maakt weinig spectaculairs van renbaansc[KA2]enes. De Fun[KA2]es in een van zijn eerste rollen als gierige driftkikker. Scenario van Albert Simonin, Michel Audiard (die ook de dialogen schreef) en regisseur Grangier. Camerawerk van Louis Page.

Le président

1961 | Drama, Thriller

Frankrijk/Italië 1961. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Bernard Blier, Renée Faure, Henri Crémieux en Alfred Adam.

Wie anders dan monstre sacré Jean Gabin kon in 1961 de rol spelen van de fictieve oud-president van Frankrijk Emile Beaufort? Georges Simenon - die naar verluidt het personage baseerde op Georges Clemenceau - zag zijn roman van vier jaar eerder door Gabin en Verneuil op een waardige wijze naar het witte doek getransporteerd. In flashback verteld, toont Le président beslissende fases uit de carrière van een progressieve staatsman die tegenover zijn ex-kabinetschef (Bernard Blier) komt te staan. 'Linkse' dialogenmeester Michel Audiard scherpte Simenons tekst nog iets aan, Verneuil en Gabin doen de rest. Klassiek Frans filmvuurwerk.

Le cave se rebiffe

1961 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1961. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Martine Carol, Bernard Blier, Françoise Rosay en Frank Villard.

Een drietal gangsters wil valse bankbiljetten gaan fabriceren en roept de steun in van een rentenierende valsemunter en van een meester-graveur. Zodra de biljetten gedrukt zijn, is de graveur op mysterieuze wijze verdwenen en dat zaait de nodige verwarring. Een vernuftig verhaal en ironisch spel van een sterke rolbezetting, waardoor de film boven de geroutineerde middelmaat van de regie wordt uitgetild. Naar het boek van Albert Simonin, door hemzelf Michel Audiard en regisseur Grangier tot scenario bewerkt. Louis Page deed het camerawerk.

Les vieux de la vieille

1960 | Komedie

Frankrijk/Italië 1960. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Fresnay, Noël-Noël, Mona Goya en Yvette Etiévant.

Als drie kabaalmakers - inmiddels op leeftijd gekomen - besluiten hun geboorteplaats te verruilen voor een pension in een naburig dorp, is iedereen blij van een drietal lastposten verlost te zijn. De wijn smaakt hen echter niet en ze besluiten dat `Oost West, thuis best` is en moeten met de burgemeester afspreken dat ze zich niet zullen misdragen om weer toegelaten te mogen worden. Verouderde film over het Franse platteland (Vendée) met weinig sterke hoofdrollen ondanks de sterbezetting. Michel Audiard schreef ten principale het scenario naar de roman van René Fallet, die hem samen met regisseur Grangier bijstond. Het camerawerk is van Louis Page.

Le baron de l'écluse

1960 | Komedie

Frankrijk/Italië 1960. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Micheline Presle, Jean Desailly, Jacques Castelot en Blanchette Brunoy.

De berooide baron Jérôme Antoine (Gabin) probeert zijn luxueuze leventje van weleer voort te zetten met leningen en winsten aan de goktafels. Op een dag wint hij 11 miljoen francs en krijgt als aanbetaling een jacht, waarmee hij samen met zijn vroegere geliefde Perle (Presle) naar Monte Carlo vaart. In de buurt van een sluis krijgen ze pech. Perle leert intussen de rijke Maurice (Desailly) kennen en wil wel trouwen. Baron Jérôme staat er alleen voor en zit voorlopig nog zonder geld. Pittig geschreven komedie dankt meer aan de acteurs dan aan de regie die zich beperkt tot vlakke registratie.

Speaking Of Murder

1959 |

1959. Gilles Grangier. Met o.a. Paul Frankeur, Annie Girardot en Jean Gabin.

De berooide baron Jérôme Antoine (Gabin) probeert zijn luxueuze leventje van weleer voort te zetten met leningen en winsten aan de goktafels. Op een dag wint hij 11 miljoen francs en krijgt als aanbetaling een jacht, waarmee hij samen met zijn vroegere geliefde Perle (Presle) naar Monte Carlo vaart. In de buurt van een sluis krijgen ze pech. Perle leert intussen de rijke Maurice (Desailly) kennen en wil wel trouwen. Baron Jérôme staat er alleen voor en zit voorlopig nog zonder geld. Pittig geschreven komedie dankt meer aan de acteurs dan aan de regie die zich beperkt tot vlakke registratie.

Rue des prairies

1959 | Drama

Frankrijk 1959. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Marie-José Nat, Claude Brasseur, Roger Dumas en Renée Faure.

Een arbeider heeft drie kinderen van wie één zoon het gevolg is van een buitenechtelijke verhouding van zijn overleden vrouw, maar niettemin zijn favoriet is. De andere dochter en zoon komen maatschappelijk goed terecht, al tonen ze weinig affectie voor hun vader, maar zijn lieveling raakt op het slechte pad. Dit gezins-melodrama krijgt van Gabin meer oprechtheid dan het verdient, maar Dumas als de voorkeurszoon heeft zo'n onaangename uitstraling dat het in hem gestelde vertrouwen voor de toeschouwer hoogst onwaarschijnlijk is. Scenario van Michel Audiard en de regisseur, naar een roman van René Lefèvre. Camerawerk van Louis Page.

Maigret et l'affaire Saint-Fiacre

1959 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1959. Mysterie van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Valentine Tessier, Michel Auclair, Robert Hirsch en Michel Vitold.

De oude comtesse de Saint-Fiacre (Tessier) roept de hulp in van commissaris Maigret (Gabin) omdat ze schriftelijk met de dood bedreigd is. Ze krijgt een fatale hartaanval na een vals bericht over de zelfmoord van haar zoon, Maurice (Auclair). Deze combinatie van politiefilm en familiedrama maakt dit een van de sterkere Maigret-verfilmingen (naar een van de betere Simenon- romans) door uitstekende acteursprestaties, vooral van Auclair en Hirsch als mogelijke verdachten. Scenario van de regisseur, R.M. Arlaud en Michel Audiard. Camerawerk van Louis Page.

Archimède le clochard

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Bernard Blier, Darry Cowl, Julien Carette en Dora Doll.

Een clochard met een reuze hekel aan geluidsoverlast heeft een woning in aanbouw als onderdak gekozen omdat bouwvakkers zich daar zelden laten zien, tot de aanleg van het gas en de waterleiding zijn rust rumoerig verstoort. De gevangenis lijkt hem een ideaal, stil onderkomen, maar pogingen om zich te laten arresteren doen slechts een van zijn makkers achter de tralies belanden. Kleurrijke, maar door de regie onvoldoende afgeremde rol van Gabin die zelf het verhaal voor de film schreef. De scenario-uitwerking laat nogal wat kansen liggen (de regisseur, Michel Audiard en Albert Valentin). Henri Tiquet deed het camerawerk.

Archimede Le Clochard

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Darryl Cowl, Bernard Blier en Jean Gabin.

Een clochard met een reuze hekel aan geluidsoverlast heeft een woning in aanbouw als onderdak gekozen omdat bouwvakkers zich daar zelden laten zien, tot de aanleg van het gas en de waterleiding zijn rust rumoerig verstoort. De gevangenis lijkt hem een ideaal, stil onderkomen, maar pogingen om zich te laten arresteren doen slechts een van zijn makkers achter de tralies belanden. Kleurrijke, maar door de regie onvoldoende afgeremde rol van Gabin die zelf het verhaal voor de film schreef. De scenario-uitwerking laat nogal wat kansen liggen (de regisseur, Michel Audiard en Albert Valentin). Henri Tiquet deed het camerawerk.

The Possessors

1958 |

1958. Denys de La Patellière. Met o.a. Emmanuelle Riva, Pierre Brasseur, Jean Desailly en Jean Gabin.

Een clochard met een reuze hekel aan geluidsoverlast heeft een woning in aanbouw als onderdak gekozen omdat bouwvakkers zich daar zelden laten zien, tot de aanleg van het gas en de waterleiding zijn rust rumoerig verstoort. De gevangenis lijkt hem een ideaal, stil onderkomen, maar pogingen om zich te laten arresteren doen slechts een van zijn makkers achter de tralies belanden. Kleurrijke, maar door de regie onvoldoende afgeremde rol van Gabin die zelf het verhaal voor de film schreef. De scenario-uitwerking laat nogal wat kansen liggen (de regisseur, Michel Audiard en Albert Valentin). Henri Tiquet deed het camerawerk.

The Case Of Dr. Laurent

1958 |

1958. Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Sylvia Monfort, Nicole Courcel en Jean Gabin.

Een clochard met een reuze hekel aan geluidsoverlast heeft een woning in aanbouw als onderdak gekozen omdat bouwvakkers zich daar zelden laten zien, tot de aanleg van het gas en de waterleiding zijn rust rumoerig verstoort. De gevangenis lijkt hem een ideaal, stil onderkomen, maar pogingen om zich te laten arresteren doen slechts een van zijn makkers achter de tralies belanden. Kleurrijke, maar door de regie onvoldoende afgeremde rol van Gabin die zelf het verhaal voor de film schreef. De scenario-uitwerking laat nogal wat kansen liggen (de regisseur, Michel Audiard en Albert Valentin). Henri Tiquet deed het camerawerk.

Maigret tend un piège

1958 | Thriller, Misdaad

Frankrijk/Italië 1958. Thriller van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Annie Girardot, Jean Desailly, Gérard Séty en Lucienne Bogaert.

Er wordt een reeks moorden gepleegd op vrouwen. Bij ieder slachtoffer zijn de kleren vernield. De politie tast in het duister. Commissaris Maigret organiseert daarom een reconstructie ter plekke. Een van de eerste Maigret-verfilmingen in een lange reeks naar het beroemde geesteskind van Simenon. Gabin leek helemaal niet op het romanpersonage van de in 1955 verschenen policier 'Maigret tend un piège' maar hij zette een dermate overtuigende rol neer dat hij sindsdien de norm is voor Maigret-vertolkers. De voortreffelijke cast en de intense regie resulteren in een van de beste en beroemdste Maigret-verfilmingen.

Les grandes familles

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Brasseur, Bernard Blier, Jean Desailly en Françoise Christophe.

Een geldmagnaat wil zijn anti-autoritaire zoon een lesje leren en brengt hem bewust in financiële moeilijkheden om hem vervolgens uit de nood te kunnen helpen. Onverwachte beursfluctuaties maken dat onmogelijk en de zoon, die vergeefs een beroep doet op zijn oom pleegt zelfmoord. De vader zal uit wraak zijn zwager ruïneren. Ondanks de academische vormgeving houdt het cynische verhaal van geldmanipulaties de dramatische spanning gaande en de rolbezetting is over de hele linie ideaal. Scenario van de regisseur en Michel Audiard. Camerawerk van Louis Page.

Le désordre de la nuit

1958 |

Frankrijk 1958. Gilles Grangier. Met o.a. Danielle Darrieux, Nadja Tiller en Jean Gabin.

Een geldmagnaat wil zijn anti-autoritaire zoon een lesje leren en brengt hem bewust in financiële moeilijkheden om hem vervolgens uit de nood te kunnen helpen. Onverwachte beursfluctuaties maken dat onmogelijk en de zoon, die vergeefs een beroep doet op zijn oom pleegt zelfmoord. De vader zal uit wraak zijn zwager ruïneren. Ondanks de academische vormgeving houdt het cynische verhaal van geldmanipulaties de dramatische spanning gaande en de rolbezetting is over de hele linie ideaal. Scenario van de regisseur en Michel Audiard. Camerawerk van Louis Page.

Inspector Maigret

1958 |

1958. Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Olivier Hussenot en Annie Girardot.

Een geldmagnaat wil zijn anti-autoritaire zoon een lesje leren en brengt hem bewust in financiële moeilijkheden om hem vervolgens uit de nood te kunnen helpen. Onverwachte beursfluctuaties maken dat onmogelijk en de zoon, die vergeefs een beroep doet op zijn oom pleegt zelfmoord. De vader zal uit wraak zijn zwager ruïneren. Ondanks de academische vormgeving houdt het cynische verhaal van geldmanipulaties de dramatische spanning gaande en de rolbezetting is over de hele linie ideaal. Scenario van de regisseur en Michel Audiard. Camerawerk van Louis Page.

En cas de malheur

1958 | Drama

Frankrijk/Italië 1958. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Jean Gabin, Brigitte Bardot, Edwige Feuillère, Franco Interlenghi en Nicole Berger.

Oftewel: hoe bemiddelde mannen van middelbare leeftijd alles op het spel kunnen zetten voor krokante jongedames met dubieuze intenties. Advocaat André Gobillot is zo'n man, Yvette Maudet zo'n jongedame. Hij redt het wispelturige gelegenheidsstraathoertje van de petoet en valt voor haar, zij brengt de gehuwde strafpleiter aan de rand van de afgrond. Noodlotsdrama naar de gelijknamige Georges Simenon-roman heeft dat typisch Parijse jarenvijftigpatina. Door de prachtig uitgelichte decors van meester Max Douy wandelen twee waarlijk iconische hoofdrolspelers. Gouden moment in dit eclatante kassucces: Gabin snuit empathisch Bardots snotterneusje.

Cycle Gabin: Les grandes familles

1958 |

1958. Denys de La Patellière. Met o.a. Francoise Cristophe, Annie Ducaux en Jean Gabin.

Oftewel: hoe bemiddelde mannen van middelbare leeftijd alles op het spel kunnen zetten voor krokante jongedames met dubieuze intenties. Advocaat André Gobillot is zo'n man, Yvette Maudet zo'n jongedame. Hij redt het wispelturige gelegenheidsstraathoertje van de petoet en valt voor haar, zij brengt de gehuwde strafpleiter aan de rand van de afgrond. Noodlotsdrama naar de gelijknamige Georges Simenon-roman heeft dat typisch Parijse jarenvijftigpatina. Door de prachtig uitgelichte decors van meester Max Douy wandelen twee waarlijk iconische hoofdrolspelers. Gouden moment in dit eclatante kassucces: Gabin snuit empathisch Bardots snotterneusje.

Les misérables

1957 | Drama, Historische film

Frankrijk/Italië/Duitsland 1957. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Bernard Blier, Bourvil, Serge Reggiani en Béatrice Altariba.

Armoede brengt een man tot diefstal en jaren in de gevangenis. Later wordt hij onder een andere naam een rijke weldoener, maar steeds weer geconfronteerd en gechanteerd met zijn verleden. Deze zoveelste verfilming volgt trouw alle gebeurtenissen uit Victor Hugo's beroemde roman, maar blijft ondanks de sterke rolbezetting mat en emotieloos en krijgt als spektakel ook nog de reuk van een sociaal epos. Scenario van de regisseur, M. Audiard en R. Barjavel.

Le rouge est mis

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Annie Girardot, Paul Frankeur, Marcel Bozzuffi en Lino Ventura.

Een garagehouder is tegelijkertijd leider van een groep bankrovers, die na een mislukte overval op onderlinge verdenking van lafheid en verraad tegenover elkaar komen te staan. De leider probeert zijn jongere broer en diens vrouw te redden. Een nogal sfeervol gemaakte misdaadfilm ondanks de clichématige personages die - naast Gabin - worden gespeeld door bekende acteurs aan het begin van hun carrière. De regisseur schreef samen met Auguste Le Breton en Michel Audiard het scenario naar de roman van Le Breton.

Le désordre et la nuit

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Danielle Darrieux, Nadja Tiller, Paul Frankeur en Roger Hanin.

Een moord in de onderwereld brengt een politie-inspecteur in contact met een entra[KA4]ineuse, die aan coca[KA3]ine verslaafd blijkt te zijn. Een apothekeres (Darrieux), geliefde van de nachtclubeigenaar Hanin, wordt door deze tot drugslevering gedwongen. Ze doodt hem, maar de politieman zorgt ervoor dat zij vrijuit kan gaan en het verslaafde meisje een ontwenningskuur kan volgen. Het geroutineerd gemaakte en tamelijk sfeervolle onderwerelddrama verdient speciale interesse door de merkwaardige romance tussen Jean Gabin en Nadja Tiller vol tegenstrijdige emoties, waarin baatzucht, erotiek en vadergevoelens elkaar afwisselen. Aan het scenario werkte o.a. Jaques Robert en de stemmingsvolle beelden zijn van cameraman Louis Page.

Deadlier Than The Male

1957 |

1957. Julien Duvivier. Met o.a. Lucienne Bogaert, Danièle Delorme en Jean Gabin.

Een moord in de onderwereld brengt een politie-inspecteur in contact met een entra[KA4]ineuse, die aan coca[KA3]ine verslaafd blijkt te zijn. Een apothekeres (Darrieux), geliefde van de nachtclubeigenaar Hanin, wordt door deze tot drugslevering gedwongen. Ze doodt hem, maar de politieman zorgt ervoor dat zij vrijuit kan gaan en het verslaafde meisje een ontwenningskuur kan volgen. Het geroutineerd gemaakte en tamelijk sfeervolle onderwerelddrama verdient speciale interesse door de merkwaardige romance tussen Jean Gabin en Nadja Tiller vol tegenstrijdige emoties, waarin baatzucht, erotiek en vadergevoelens elkaar afwisselen. Aan het scenario werkte o.a. Jaques Robert en de stemmingsvolle beelden zijn van cameraman Louis Page.

Cycle Gabin: Le cas du docteur Laurent

1957 | Drama

1957. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Sylvia Montfort, Nicole Courcel en Jean Gabin.

Een moord in de onderwereld brengt een politie-inspecteur in contact met een entra[KA4]ineuse, die aan coca[KA3]ine verslaafd blijkt te zijn. Een apothekeres (Darrieux), geliefde van de nachtclubeigenaar Hanin, wordt door deze tot drugslevering gedwongen. Ze doodt hem, maar de politieman zorgt ervoor dat zij vrijuit kan gaan en het verslaafde meisje een ontwenningskuur kan volgen. Het geroutineerd gemaakte en tamelijk sfeervolle onderwerelddrama verdient speciale interesse door de merkwaardige romance tussen Jean Gabin en Nadja Tiller vol tegenstrijdige emoties, waarin baatzucht, erotiek en vadergevoelens elkaar afwisselen. Aan het scenario werkte o.a. Jaques Robert en de stemmingsvolle beelden zijn van cameraman Louis Page.

Voici le temps des assassins...

1956 | Drama, Thriller

Frankrijk 1956. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Danièle Delorme, Lucienne Bogaert, Gérard Blain en Germaine Kerjean.

André Chatelin, restaurateur-chef van Au Rendez-vous des Innocents in het Parijse quartier des Halles, ontfermt zich over de dochter van zijn ex. Catherine, echter, speelt een duister spel. Dit meesterwerk van classicist Duvivier (1896-1967) kon zwartgalliger niet zijn. Charmante schoonheid Delorme - die later met echtgenoot Yves Robert het succesvolle productiehuis Le Guéville oprichtte - is vilein gecast als giftige intrigante. Iedere bijrol is perfect bezet. Decors van Robert Gys en fotografie van Armand Thirard vangen het mythische Parijs van de 1001 grijzen. Titel verwijst naar een Rimbaud-dichtregel. Gerestaureerd in 2016.

Le Sang à la tête

1956 | Drama, Avonturenfilm

Italië/Frankrijk 1956. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Monique Mélinand, Paul Frankeur, Renée Faure en José Quaglio.

Een industrieel heeft door zijn werk zijn vrouw verwaarloosd. Zij verlaat het gezin om troost te zoeken bij een jeugdvriend. Deze heeft zich echter de wraak van een bij de douane aangegeven gangster op de hals gehaald waarvan de echtgenote hem redt, waarna het huwelijk in een wederzijds berouw hersteld wordt. Gabin in een Simenon-verfilming weet altijd te boeien, ook als de regisseur er - zoals hier - weinig van terechtbrengt. Een pluspunt is de rol van de begaafde actrice Mélinand, een van haar weinige.

Le Cas du docteur Laurent

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Sylvia Montford, Michel Barbey en Orane Demazis.

Parijse arts probeert als plaatsvervanger in dorp pijnloze bevalling te propageren en stuit op weerstanden bij zowel behoudende bevolking als collega-artsen die hem voor de Medische Tuchtraad dagen. Film was destijds actueel vanwege toen omstreden verloskundige methodiek. Zonder dit hete hangijzer blijft er een weinig interessant verhaal over met zwart-wit personages en abrupt omslaande overtuigingen.

La traversée de Paris

1956 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk/Italië 1956. Oorlogsfilm van Claude Autant-Lara. Met o.a. Jean Gabin, Jeannette Batti, Anouk Ferjac, Monette Dinay en Jacques Marin.

Hoe sjouw je in nazi-bezet Parijs vier koffers met een vers geslacht varken van de ene kant van de stad naar de andere zonder in een Wehrmacht-cachot te belanden? Werkloze taxichauffeur Martin (Bourvil), goedmoedige schlemiel van nature en transporteur van zwarthandeltjes door noodzaak, denkt het met de gelegenheidscompagnon Grandgil (Gabin) in één avond te rooien. Dat de twee heren bitter weinig compatibel zijn, is de sjeu in deze geweldig gefotografeerde Marcel Aymé-adaptatie met boosaardig geestige dialogen van specialist Jean Aurenche. Raskomiek De Funès verzilvert in deze qualité française-klassieker de nevenrol van de louche, hatelijke kruidenier Jambier.

Crime et châtiment

1956 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1956. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Robert Hossein, Jean Gabin, Marina Vlady en Bernard Blier.

Berooide student René Brunel (Hossein) vermoordt een woekeraarster als bevestiging van zijn superioriteitstheorieën. Een kat-en-muisspel met politiecommissaris Gallet (Gabin) en verliefdheid op prostituee Lili (Vlady) doen zijn geloof daarin wankelen en hij laat zich arresteren. Intelligente bewerking van Dostojevski's klassieker Schuld en boete geeft een uitgelezen rolbezetting de ruimte om uitstekend te acteren, zonder gebondenheid aan literatuur en periode. De film is daardoor in sommige opzichten interessanter dan veel andere versies.

Razzia sur la chnouf

1955 | Misdaad

Frankrijk 1955. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Jean Gabin, Lino Ventura, Lila Kedrova, Marcel Dalio en Magali Noël.

De Parijse drugsbaas Liski (Dalio) huurt de sterke arm in van gangster Henri uit Nantes, die het vak leerde in de VS, om de handel in Parijs onder zijn hoede te nemen. Henri krijgt toegang tot alle informatie, maar heeft een verborgen agenda. Sfeervol portret van het drugswereldje in de vroege jaren '50 met sterk spel van Kedrova als beklagenswaardige verslaafde, van Ventura als gangster Roger le Catalan en van de altijd geweldige Gabin als Henri. Naar een roman van de Franse misdaadauteur Auguste Le Breton (Du rififi chez les hommes).

Napoléon

1955 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1955. Avonturenfilm van Sacha Guitry. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Pierre Brasseur, Gianna Maria Canale, Jean Chevrier en Danielle Darrieux.

Een film over het leven van Napoleon Bonaparte, met meer aandacht voor zijn liefdes, familie-affaires en politieke intriges dan voor zijn militaire en politieke verrichtingen. (Alle veldslagen zijn houterig geënsceneerd op zichtbaar steeds dezelfde locatie en met dezelfde figuranten.) In de opmerkelijke sterbezetting, die weinig te doen krijgt, speelt Gélin de jonge Bonaparte, terwijl Pellegrin de rol van keizer halverwege overneemt - hoewel de acteurs ongeveer even oud zijn en helemaal níet op elkaar lijken. Guitry zelf speelt Talleyrand. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Pierre Montazel.

Le Port du Désir

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Jean Gabin, Jean-Roger Caussimon, Andrée Debar, Henri Vidal en Edith Georges.

Tussen de met sterren bezaaide Sacha Guitry-productie Napoléon en Jean Renoirs feestelijke Moulin Rouge-kroniek French Cancan in hernam vijftiger Gabin even zijn vooroorlogse rol van stoïcijns-rechtschapen mannetjesputter. Als kapitein Lequévic krijgt hij van de havenautoriteiten in Marseille de opdracht om het scheepswrak Vénus te bergen en logeert in hotel-nachtclub-café l'Ancre de la Marine. Louche uitbater Black (Caussimon) is tevens eigenaar van het wrak en heeft nogal wat te verbergen. Genrevakman Gréville (1906-1966) en cameraman Henri Alekan weten wel wel raad met dit pittoreske havenkwartierdrama. De onderwaterscènes in deze cocktail van poëtisch realisme en film noir werden gedraaid door Louis Malle.

Gas-Oil

1955 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1955. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Jeanne Moreau, Gaby Basset, Marcel Bozzuffi en Simone Berthier.

Misdaadfilm met Jean Gabin als noeste, goudeerlijke vrachtwagenchauffeur Jean Chape, die het aan de stok krijgt met gangsters op de Franse plattelandswegen van de vroege jaren vijftig rond Clermont-Ferrand. De gangsters menen dat Chape aan de haal is met de buit van een overreden handlanger. Chape weet van niets maar deinst niet terug om met zijn zwaar materiaal - en dat van zijn collega routiers - grondig terug te slaan nadat de gangsters wat al te opdringerig worden. Acteur Jean Gabin is als vanouds op dreef als de stoïcijnse antiheld die door omstandigheden gedwongen wordt de onherbergzame regionen van zijn (film)karakter te ontginnen.

Des gens sans importance

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Arnoul, Pierre Mondy, Yvette Etiévant en Paul Frankeur.

Een getrouwde vrachtrijder wordt verliefd op een serveerster in een wegrestaurant en komt daardoor in moeilijkheden. Om die niet te vergroten, verzwijgt ze hem haar zwangerschap en laat zich aborteren. Het latere specialisme in commercieel grootse actiefilms van Verneuil maakt de kennismaking met eerder, intiemer werk extra verrassend. Deze film blijkt zelfs beter dan hij bij de première werd gevonden, dankzij de treffende combinatie Gabin-Arnoul en een sfeervol gefotografeerd vrachtrijdersmilieu. François Boyer en Verneuil bewerkten een roman van Serge Groussard tot scenario.

Cycle Gabin: Des gens sans importance

1955 |

1955. Henri Verneuil. Met o.a. Yvette Etiévant, Françoise Arnoul en Jean Gabin.

Een getrouwde vrachtrijder wordt verliefd op een serveerster in een wegrestaurant en komt daardoor in moeilijkheden. Om die niet te vergroten, verzwijgt ze hem haar zwangerschap en laat zich aborteren. Het latere specialisme in commercieel grootse actiefilms van Verneuil maakt de kennismaking met eerder, intiemer werk extra verrassend. Deze film blijkt zelfs beter dan hij bij de première werd gevonden, dankzij de treffende combinatie Gabin-Arnoul en een sfeervol gefotografeerd vrachtrijdersmilieu. François Boyer en Verneuil bewerkten een roman van Serge Groussard tot scenario.

Chiens perdus sans collier

1955 | Drama

Frankrijk/Italië 1955. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Anne Doat, Jacques Moulières, Jimmy Urbain en Serge Lecointe.

De idealistische kinderrechter Julien Lamy (Gabin) blijft zich ook buiten het gerechtshof voor ontspoorde jongeren interesseren, met name is hij geïnteresseerd in de lotgevallen van twee veertienjarige jongens die uit een jeugdinrichting zijn weggelopen. Eentje omdat hij zich bij zijn zwangere vriendinnetje wil voegen, een ander die in een liefdeloos voogdijgezin was geplaatst en op zoek gaat naar zijn ouders. De film etaleert de goede bedoelingen al te nadrukkelijk, maar de sentimentaliteit blijft binnen de perken door het goede spel, vooral van Gabin.

Touchez pas au grisbi

1954 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1954. Misdaad van Jacques Becker. Met o.a. Jean Gabin, René Dary, Jeanne Moreau, Lino Ventura en Dora Doll.

Max (Gabin) en Riton (Dary), al jaren hecht bevriend, slaan hun spreekwoordelijke allerlaatste slag. Hun loyaliteit aan elkaar wordt getest wanneer drugsdealer Angelo (Ventura, in zijn eerste rol) de enorme buit in handen probeert te krijgen. Klassiek, stijlvol, in Parijs opgenomen gangsterdrama gaat vooral over vriendschap onder vijftigers en heeft een mooie rol van de immer veelzijdige Gabin, die enkele jaren later voor het eerst inspecteur Maigret zou spelen. De 26-jarige Jeanne Moreau is te zien in een van haar eerste rollen. Regisseur Becker maakte twee jaar eerder het fraaie Casque d’Or.

L' Air de Paris

1954 | Drama

Italië/Frankrijk 1954. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Arletty, Roland Lesaffre, Marie Daëms en Folco Lulli.

Een ex-bokser traint een jonge arbeider voor het kampioenschap, die echter door zijn liefde voor een vrouw 'boven zijn stand' zijn sport verwaarloost tot zij zichzelf wegcijfert en hij zich weer volledig aan de training kan wijden. Deze teleurstellende rëunie van Carné met de acteurs uit zijn grootste successen geeft hen matig interessante rollen, maar de verdere cast is onder de maat in dit langgerekte, simpele verhaal dat in weinig authentiek populisme is verpakt.

French Cancan

1954 | Musical, Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk/Italië 1954. Musical van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Arnoul, María Félix, Anna Amendola en Jean-Roger Caussimon.

In glorieuze Technicolor brengt Jean Renoir het Belle Époque-Parijs van zijn vader, schilder Pierre-Auguste Renoir, tot filmleven. Centraal staan de beroemde impresario-entrepreneur Danglard (Gabin) en zijn creatie van bruisend variétévertier, de Moulin Rouge. Arnoul speelt wasmeisje Nini, die door Danglard in Montmartre wordt ontdekt en tot ster van de risqué cancan-dans omgetoverd. French Cancan is als een piramide van overstromende champagnecoupes nadat de kurk is geplopt: een feest zonder weerga. Tegen de achtergrond van Max Douys meesterlijke decors sprankelt een cast die volop plezier heeft. Onder de pittoreske figuren in dit impressionistische tableau vivant is ook Edith Piaf.

Leur dernière nuit

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Jean Gabin, Madeleine Robinson, Michel Barbey, Gaby Basset en Robert Dalban.

Een vrouw die haar verloederde man heeft verlaten, krijgt werk in een gemeentebibliotheek waarvan de directeur een dubbelleven leidt als hoofd van een gangsterbende. Verraden door medeplichtigen duikt hij onder in haar pension, maar als hij de vrouw van wie hij is gaan houden voor de laatste maal op haar werk gaat opzoeken wordt hij neergeschoten door de politie. Het misdaad-drama grijpt redelijk bekwaam terug op de fatale onheilstraditie van voor de oorlog en op Gabins persoonlijke mythologie. Vooral sterk spel van beide hoofdrollen, in hun uitbeelding van door het leven gekneusde personages.

La Vierge du Rhin

1953 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1953. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Nadia Gray, Elina Labourdette, Andrée Clément en Renaud Mary.

Een doodgewaande krijgsgevangene merkt bij terugkeer dat zijn vrouw hertrouwd is met de compagnon die ook zijn vrachtvaartonderneming tot faillissement heeft gebracht. Dan wordt de compagnon vermoord. Een routinefilm in ieder opzicht, waarin een reeks onwaarschijnlijke verhaalswendingen gebrek aan echte spanning moet compenseren.

The Moment Of Truth

1952 |

1952. Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Jean Gabin en Daniel Gélin.

Een doodgewaande krijgsgevangene merkt bij terugkeer dat zijn vrouw hertrouwd is met de compagnon die ook zijn vrachtvaartonderneming tot faillissement heeft gebracht. Dan wordt de compagnon vermoord. Een routinefilm in ieder opzicht, waarin een reeks onwaarschijnlijke verhaalswendingen gebrek aan echte spanning moet compenseren.

Le plaisir

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Jean Galland, Madeleine Renaud, Daniel Gélin, Claude Dauphin en Gaby Morlay.

De Maupassant door Ophüls: een portmanteaufilmmeesterstuk. In Le masque zijgt een oudere Casanova op de dansvloer ineen. In La maison Tellier neemt de madam van een maison close haar nachtvlinders mee op een bijzonder uitje. Le modèle vertelt de tragische liefde tussen kunstschilder en muze. Kijker, treed binnen in de Belle Époque van de classicistische Franse cinema: van decors, kostumering en fotografie tot spel en muziek ademt Le plaisir perfectie en ambivalente schoonheid. Het door Christian Matras gerealiseerde openingsshot van het tweede segment is een mirakel.

Le Moment de la vérité

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Jean Gabin, Daniel Gélim en Simone Paris.

Een afgezaagd verhaal over een echtpaar dat zich realiseert hoe weinig ze van elkaar weten. Goed gespeeld.

La vérité sur Bébé Donge

1952 | Drama, Thriller

Frankrijk 1952. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean Gabin, Jacques Castelot en Daniel Lecourtois.

In een ziekenhuis balanceert de rijke industrieel François (Gabin) op het randje van de dood. Iets verkeerds gegeten, denkt men. Maar in werkelijkheid probeert zijn mooie jonge vrouw Bébé (Darrieux) hem te vergiftigen. Tijdens zijn doodsstrijd zien we in flashback hoe tien jaar eerder hun huwelijk begon, waarin hij haar niet de aandacht schonk die ze wilde, terwijl hij er ook nog minnaressen op na hield. Sterk, melancholiek drama van Decoin, gebaseerd op een roman van Simenon. Gabin en Darrieux zijn uitstekend.

La minute de vérité

1952 | Drama

Frankrijk/Italië 1952. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Jean Gabin, Doris Duranti, Daniel Gélin en Denise Clair.

Op de dag dat arts Pierre en actrice Madeleine hun tienjarig huwelijk vieren, bekent Madeleine dat ze een affaire heeft met een jonge, getroebleerde kunstschilder. Ze probeert hem uit te leggen waarom. Regisseur Delannoy stond bekend als een groot vakman, die het als zijn taak zag om een scenario zo getrouw mogelijk op het doek te brengen. Dat leverde hem de minachting van de Nouvelle Vague-mannen op. De 21-jarige Truffaut schreef in Les cahiers du cinéma dat 'de slechtste film van Renoir nog altijd beter dan de beste van Delannoy was'. De carrière van de diep beledigde Delannoy raakte hierna in het slop.

Bufere

1952 | Drama

Frankrijk/Italië 1952. Drama van Guido Brignone. Met o.a. Jean Gabin, Silvana Pampanini, Serge Reggiani, Carla del Poggio en René Lefèvre.

Een chirurg wordt verliefd op een doortrapte trapezewerkster en offert gezin en carrière hieraan op. Zijn echtgenote krijgt bij een poging om de rivale tot andere gedachten te brengen een bijna fataal ongeval en moet geopereerd worden door haar man, die daardoor tot inkeer komt. Dit typisch Italiaanse melodrama, waarin de burgermoraal triomfeert, ontleent enige meerwaarde aan het spel van Jean Gabin en Serge Reggiani - als trapezist - maar het optreden van Silvana Pampanini als femme fatale is ronduit belachelijk.

La Nuit est mon royaume

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Jean Gabin, Simone Valêre, Gérard Onny, Suzanne Dehelly en Robert Arnoux.

Een treinmachinist is door een bedrijfsongeval blind geworden en leert in een religieus her-educatie-instituut, dat hij toch nog een nuttig en werkzaam leven kan hebben. De verliefdheid op zijn eveneens blinde braille-lerares leert hem zijn handicap definitief te aanvaarden. De sobere en doorleefde rol van Gabin weegt op tegen de al te smartlappig uitgebouwde amoureuze driehoeksverhouding met de geleidelijk aan ook blind wordende novice van het instituut - die de aandacht van het belangwekkend hoofdthema afleidt.

E' piu facile che un camelo

1950 | Familiefilm, Fantasy

Italië/Frankrijk 1950. Familiefilm van Luigi Zampa. Met o.a. Jean Gabin, Mariella Lotti, Elli Parvo, Julien Carette en Antonella Lualdi.

Een zakenman verongelukt. Omdat hij een slecht gezinshoofd en een al even slechte werkgever is geweest, wordt hem de toegang tot de hemel ontzegd. Hij krijgt echter twaalf uur de tijd om iets goed te maken. De door hem ontslagen werknemer blijkt zijn weldaden niet waard te zijn, maar hij slaagt er wel in anderen gelukkig te maken en wordt alsnog uitverkoren. De film sluit aan bij het optimisme van het neo-realisme en toont Jean Gabin in zijn eerste rol als gezeten burger en huisvader.

Le mura di Malapaga

1949 | Romantiek

Frankrijk/Italië 1949. Romantiek van René Clément. Met o.a. Jean Gabin, Isa Miranda, Vera Talchi, Andrea Checchi en Robert Dalban.

Na de moord op zijn vrouw is Pierre op de vlucht geslagen. Verstopt op een vrachtboot komt hij in Genua aan. Daar begint hij langzaam aan een nieuwe toekomst te denken als hij Marta ontmoet, maar de politie zit hem op het spoor.

La Marie du port

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Blanchette Brunoy, Claude Romain en Julien Carette.

Een ambitieus weesmeisje weet een welgestelde bioscoopeigenaar van zijn vriendin - haar eigen zuster - te vervreemden en hem tot een huwelijk met haar zelf te brengen. Deze bekwame maar weinig bevlogen Simenon-verfilming was Carné's definitieve breuk met het poëtisch universum van scenario-schrijver Jacques Prévert én van Gabin met zijn personage als tragische marginale held, die een gezeten burger speelt die zich illusieloos laat inpakken door het zakelijke raffinement van Courcel. Overigens schreef Prévert, zonder daarvoor te worden vermeld, nog een aantal dialogen voor de film, die officieel worden toegeschreven aan Georges Ribemont-Dessaignes, terwijl het scenario aan Louis Chavance en Carné is gecrediteerd. Henri Alekan hanteerde de camera.

Miroir

1947 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1947. Drama van Raymond Lamy. Met o.a. Jean Gabin, Colette Mars, Daniel Gélin, Giselle Préville en Gabrielle Dorziat.

Een gerespecteerde notabele heeft ooit zijn fortuin gemaakt in de smokkel en onderhoudt in zijn `herensoci[KA3]eteit` nog altijd onderwereldcontacten. Een ex-medeplichtige, die de [KA2]echte vader van de notabeles zoon is, ontsnapt uit de lik en wordt gedood omdat de zoon de waarheid niet mag weten. Dit mat gemaakt en clich[KA1]ematig melodrama biedt enig genoegen door het optreden van de jeugdige G[KA1]elin en Carol en een vroege karakterrol van Gabin als quasi-bourgeois van middelbare leeftijd (een rol waar hij met de jaren overtuigend zou ingroeien, maar waarvan hij nu niets terechtbrengt).

Martin Roumagnac

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Marlene Dietrich, Jean Gabin, Marcel Herrand, Margo Lion en Daniel Gélin.

Een aannemer ontdekt dat de wereldse vrouw met wie hij verloofd is een sjieke prostitu[KA1]ee is en vermoordt haar uit jaloezie. Tijdens het proces blijkt de oprechtheid van haar liefde. De enige film samen van het toenmalige liefdespaar Dietrich-Gabin is een clich[KA1]ematig melodrama dat bij de premi[KA2]ere al ouderwets was. De sterren zijn ook niet op hun best. (Overigens haalde de censor destijds 17 minuten uit de film). Het scenario is van de regisseur en Pierre Véry naar de roman van Pierre-René-Wolf.

The Impostor

1944 |

1944. Julien Duvivier. Met o.a. Allyn Joslyn, Peter van Eyck, Jean Gabin, Ellen Drew en Richard Whorf.

Een aannemer ontdekt dat de wereldse vrouw met wie hij verloofd is een sjieke prostitu[KA1]ee is en vermoordt haar uit jaloezie. Tijdens het proces blijkt de oprechtheid van haar liefde. De enige film samen van het toenmalige liefdespaar Dietrich-Gabin is een clich[KA1]ematig melodrama dat bij de premi[KA2]ere al ouderwets was. De sterren zijn ook niet op hun best. (Overigens haalde de censor destijds 17 minuten uit de film). Het scenario is van de regisseur en Pierre Véry naar de roman van Pierre-René-Wolf.

The Imposter

1944 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Julien Duvivier. Met o.a. Ellen Drew, Jean Gabin, Richard Whorf, Allyn Joslyn en Peter van Eyck.

Een goed geacteerd, maar nogal gewoon verhaal over een Fransman, een patriot, die uit de gevangenis ontsnapt en een nieuwe identiteit aanneemt om deel te nemen aan WO II. Hertiteld: STRANGE CONFESSION.

Moontide

1942 | Drama

Verenigde Staten 1942. Drama van Archie L. Mayo en Archie Mayo. Met o.a. Jean Gabin, Ida Lupino, Thomas Mitchell, Claude Rains en Jerome Cowan.

Een ruige zeeman (Gabin) bekommert zich om een vrouw (Lupino) die mogelijk met zelfmoordplannen rondloopt. Gabin's portret redt deze middelmatige, als 'realistisch' te interpreteren film. Scenario van John O'Hara naar een roman van Willard Robertson. Voor het camerawerk tekende Charles Clarke.

Remorques

1941 | Drama

Frankrijk 1941. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Jean Gabin, Michèle Morgan, Madeleine Renaud, Charles Blavette en Jean Marchat.

Vleesgeworden knoestigheid Jean Gabin is André Laurent, kapitein van een sleepboot (een remorquer). Op een woeste nacht is de getrouwde Laurent de aangewezen zeebonk om een scheepsbemanning te redden. De schipper in nood is zijn aartsvijand - 'een schoft op land en ter zee', aldus Laurent - maar diens vrouw is een lieftallige dame die subiet Laurents huwelijk zwaar onder druk zet. Cineast Grémillon werd gefrustreerd door de nazibezetters, maar wist desondanks een sfeervolle schuimopera aan elkaar te rijgen. Met de gedenkwaardige openingszin: 'Je kookt voor de Hollanders!? Dan ben je geen man meer, en geen kok, dan ben je een aardappel!'

Le jour se lève

1939 | Misdaad, Film noir, Romantiek

Frankrijk 1939. Misdaad van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Jacqueline Laurent, Arletty, Jules Berry en Bernard Blier.

De in (variété) theater getrainde Gabin had in een productief decennium al in dertig films gespeeld toen hij met Carné Le quai des brumes en een jaar later Le jour se lève maakte. In deze poëtisch-realistische tragedie speelt hij een arbeider die geen vlieg kwaad doet, maar op een dag toch een gladjanus vermoordt. Terwijl de politie hem uit het huis probeert te halen waarin hij zich heeft verschanst overdenkt hij hoe het zo gekomen is. Scenarist Jacques Prévert zou met Carné enkele jaren later Les enfants du paradis maken.

Le Récif du corail

1939 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1939. Drama van Maurice Gleize. Met o.a. Jean Gabin, Michèle Morgan, Pierre Renoir, Saturnin Fabre en Gina Manès.

Een Australiër, die per ongeluk een man heeft gedood, vlucht op een schip van wapensmokkelaars en ontmoet op een koraaleiland een ondergedoken vrouw, die een rechter, die haar onschuldig wegens diefstal veroordeelde, heeft neergeschoten. Ze wordt besmet tijdens een tyfusepidemie, maar de held geneest haar en verklaart dat ze gestorven is, om haar zo vrijuit te kunnen laten gaan. Een exotisch avonturenmelodrama rond een liefdespaar uit QUAI DES BRUMES, dat niet erg op dreef is. De vele scènes op zee zijn weinig overtuigend neergezet.

Le quai des brumes

1938 | Film noir, Drama

Frankrijk 1938. Film noir van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Michèle Morgan, Michel Simon en Pierre Brasseur.

Regisseur Marcel Carné en schrijver Jacques Prévert maakten eigenhandig het 'réalisme poétique' in cinema populair. Le quai des brumes is een prachtig vroeg voorbeeld, Les enfants du paradis (1945) werd het summum en de Amerikaanse film noir volgde hun voorbeeld. Spaarzaam licht, natte klinkers, mistige werf, dromerig fatalisme, alle ingrediënten zijn aanwezig in Le quai des brumes. Acteerkanon Gabin speelt deserteur Jean die een steegje van Le Havre in vlucht, Nelly (Morgan) tegen het lijf loopt en verliefd wordt. Jean doodt Nelly's aanrander, maar wil eigenlijk op een schip naar een ver land.

La bête humaine

1938 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1938. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Simone Simon, Fernand Ledoux, Julien Carette en Blanchette Brunoy.

In deze adaptatie van de roman uit 1890 in Émile Zola's Rougon-Macquart-cyclus gaat van het gedoemde koppel Gabin-Simon iets hypnotisch uit. Jacques Lantier, stoomtreinmachinist op het traject Parijs-Le Havre, wordt getourmenteerd door erfelijke psychoseaanvallen. Séverine, echtgenote van de tweede Le Havre-stationschef en manipulatief loeder bij uitstek, betrekt hem bij de passiemoord op een sadistische rijkaard. Vanaf dat moment dendert de Renoir-loc op zijn tragische terminus toe. Noodlotsverhaal met prachtige spoorwegfotografie mengt negentiende-eeuws literair naturalisme en pre-WO II-cineromantiek. Geweldige bijrol van Julien Carette als Lantiers kettingrokende co-machinist.

Pépé-le-Moko

1937 | Film noir, Drama

Frankrijk 1937. Film noir van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, Line Noro, Lucas Gridoux en Fernand Charpin.

Een van moord verdachte gangster duikt onder in de kasbah van Algiers, tot hij verliefd wordt op een frivole Parijse toeriste. Om haar terug te zien komt hij uit zijn schuilplaats en wordt gearresteerd. Deze beroemde film die Gabin tot een internationale ster maakte heeft een sfeervolle milieutekening en een reeks knap gespeelde bijrollen, waardoor de film sterker is gebleven dan de latere Hollywoodversies CASBAH en ALGIERS. Scenario van Duvivier, Henri Jeanson, Jacques Constant en Henri la Barthe naar het boek van Roger d'Ashelbe. Camerawerk van Jules Kruger en Marc Fossard.

La grande illusion

1937 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1937. Oorlogsfilm van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Fresnay, Erich von Stroheim, Dita Parlo en Marcel Dalio.

Tijdens WO I worden drie Franse militairen met zeer verschillende karakters en achtergrond van het ene Duitse krijgsgevangenenkamp naar het andere gesleept. Onderwijl vijlen ze aan een indrukwekkend curriculum van ontsnappingspogingen. Humanistisch meesterwerk chroniqueert hun tragikomische overlevingskunsten in tijd van onvoorstelbare barbarij. Briljant scenario van Renoir en co-auteur Charles Spaak tovert met dialogen: het hagelt wijze subtiliteiten, rake observaties en sarcastenhumor. Dat de bevlogen acteurs als één organisch ensemble optreden maakt iedere minuut van dit beste pacifistenpamflet ooit tot een tijdloze delicatesse.

Gueule d'amour

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, René Lefèvre, Marguerite Deval en Pierre Etchepare.

Een beroepsmilitair met de reputatie van een rokkenjager wordt voor het eerst echt verliefd op een onberekenbare en doortrapte schoonheid. Fatale passie was de vooroorlogse specialiteit van Gabin. Zijn sobere acteren en de regie van Grémillon tillen de film boven een melodrama uit tot echt tragische dimensies. Charles Spaak bewerkte de roman van André Beucler tot scenario. Camerawerk van Günther Rittau.

Cycle Gabin: Gueule d'amour

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. René Lefevre, Mireille Balin en Jean Gabin.

Een beroepsmilitair met de reputatie van een rokkenjager wordt voor het eerst echt verliefd op een onberekenbare en doortrapte schoonheid. Fatale passie was de vooroorlogse specialiteit van Gabin. Zijn sobere acteren en de regie van Grémillon tillen de film boven een melodrama uit tot echt tragische dimensies. Charles Spaak bewerkte de roman van André Beucler tot scenario. Camerawerk van Günther Rittau.

The Lower Depths

1936 |

1936. Jean Renoir. Met o.a. Junie Astor, Suzy Prim, Louis Jouvet, Vladimir Sokoloff en Jean Gabin.

Een beroepsmilitair met de reputatie van een rokkenjager wordt voor het eerst echt verliefd op een onberekenbare en doortrapte schoonheid. Fatale passie was de vooroorlogse specialiteit van Gabin. Zijn sobere acteren en de regie van Grémillon tillen de film boven een melodrama uit tot echt tragische dimensies. Charles Spaak bewerkte de roman van André Beucler tot scenario. Camerawerk van Günther Rittau.

Les bas-fonds

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Louis Jouvet, Suzy Prim, Junie Astor en Vladimir Sokoloff.

Portret van een groep verworpenen der aarde, gehuisvest in een rommelig pension. Onder hen de inbreker Pépel (Gabin), die een verhouding heeft met de vrouw van de huisbaas, maar verliefd is op haar zuster, en Jouvet als geruïneerde aristocraat. Gebaseerd op een van de bekendste stukken van Maxim Gorki (Nederlandse titel: Nachtasiel). Renoir maakte Les bas-fonds vlak voor zijn meesterwerken La grande illusion en La règle du jeu, de film haalt dat niveau niet. Niettemin een mooie, geëngageerde film van een van de zeer groten van de Franse cinema.

La belle équipe

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Charles Vanel, Jacques Baumer, Viviane Romance en Charles Dorat.

Vijf werkloze kameraden beginnen met het geld van hun winnend loterijlot gezamenlijk een guinguette (dans- en eetgelegenheid) aan de Oost-Parijse Marne-oever. De euforische eendracht heeft echter een houdbaarheidsdatum. Levendig tijdsbeeld, subliem geschreven door Duvivier en dialogentovenaar Charles Spaak, thematiseert de eeuwige frictie tussen vriendschap en rivaliteit, ego en collectief. De oorspronkelijke sombere finale moest van de linkse producenten worden vervangen. Zeventig jaar later werd deze enormiteit, na lang juridisch gehakketak, alsnog gecorrigeerd. De feestelijke Gabin-meedeiner 'Quand on s'promène au bord de l'eau' was een interbellumhit.

Variétés

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Nicolas Farkas. Met o.a. Annabella, Fernand Gravey, Jean Gabin, Nicolas Koline en Sinoël.

Amoureuze rivaliteit brengt het voortbestaan en de veiligheid van een trio trapezewerkers in gevaar. De versmade partij dreigt zijn rivaal tijdens een optreden te laten verongelukken, maar de vrouw weet dat net te voorkomen. Deze [KL]remake[KLE] van een beroemde zwijgende UFA-film werd gelijktijdig in Engeland gemaakt door Herbert Wilcox (THE SHOW MUST GO ON met Anna Neagle). De doublures-in -de-lucht van het stertrio zijn nogal doorzichtig. Gabin in een antipathieke rol als de jaloerse partner.

La Bandera

1935 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1935. Avonturenfilm van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Annabella, Robert Le Vigan, Pierre Renoir en Aimos.

Trouwe bewerking van de roman van Pierre Mac Orlan. Legioensoldaten en achterhaalde mythen over heroïsche dood oftewel de clichés van destijds. Niettemin is hier sprake van een zeer hechte regie, goed spel en de dialogen van Charles Spaak 'kunnen' nog altijd. LA BANDERA is zodoende een van de beste Franse films uit de jaren 1930-40. Scenario van Julien Duvivier.

Golgotha

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Robert Le Vigan, Harry Baur, Jean Gabin, Edwige Feuillère en Lucas Gridoux.

De laatste levensdagen van Christus kregen een meer plichtmatige eerbiedige dan bezielde filmbenadering. Vooroorlogse sterbezetting geeft film curiositeitswaarde en onbedoeld komische bijwerking, vooral Gabins rol als Pilatus.

Zouzou

1934 | Drama, Musical

Frankrijk 1934. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Josephine Baker, Jean Gabin, Pierre Larquey, Yvette Lebon en Illa Meery.

Zouzou is een mulatto die in hetzelfde pleeggezin is opgegroeid als een weesjongen op wie ze, eenmaal volwassen, verliefd wordt. Hij wordt ten onrechte van moord beschuldigd, maar Zouzou slaagt erin zijn onschuld te bewijzen. Om een advocaat te kunnen betalen, gaat ze in een revue optreden. Ze wordt een ster, maar de pleegbroer kiest een blanke vrouw boven haar. Deze smartlap staat een gekleurde vrouw geen liefde van een blanke man toe, maar draait wel steeds om dat hete hangijzer heen. De revuescènes met Baker zijn een curieus document, maar ze blijkt niet te kunnen acteren. Ook Gabin barst af en toe in gezang uit.

Zou Zou

1934 |

1934. Marc Allégret. Met o.a. Illa Meery, Yvette Leblon, Pierre Larquey, Josephine Baker en Jean Gabin.

Zouzou is een mulatto die in hetzelfde pleeggezin is opgegroeid als een weesjongen op wie ze, eenmaal volwassen, verliefd wordt. Hij wordt ten onrechte van moord beschuldigd, maar Zouzou slaagt erin zijn onschuld te bewijzen. Om een advocaat te kunnen betalen, gaat ze in een revue optreden. Ze wordt een ster, maar de pleegbroer kiest een blanke vrouw boven haar. Deze smartlap staat een gekleurde vrouw geen liefde van een blanke man toe, maar draait wel steeds om dat hete hangijzer heen. De revuescènes met Baker zijn een curieus document, maar ze blijkt niet te kunnen acteren. Ook Gabin barst af en toe in gezang uit.

Maria Chapdelaine

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Madeleine Renaud, Jean Gabin, Jean-Pierre Aumont, Suzanne Desprès en Alexandre Rignault.

Een boerendochter in Noord-Canada is verliefd op een landloper, die in een winters woud verdwaalt en doodvriest. Het meisje moet daarna kiezen tussen een Franse stedeling en een buurman en trouwt met de laatste om op haar boerderij te kunnen blijven. Dit vrij simpele drama krijgt kracht door de Canadese landschapsfotografie en het oog voor de Quebec-folklore. Onopgesmukt spel van Renaud en Gabin, die als de landloper voor het eerst onder Duvivier speelt en dat in de loop van twintig jaar nog zes keer zou doen. De roman van Louis Hémon werd opnieuw verfilmd in 1950 en 1983.

Le Tunnel

1933 | Sciencefiction

Frankrijk/Duitsland 1933. Sciencefiction van Curtis Bernhardt. Met o.a. Jean Gabin, Madeleine Renaud, Gustaf Gründgens, André Nox en Edmond Van Daele.

De Frans gesproken versie van DER TUNNEL met in de hoofdrol Gabin in plaats van Paul Hartmann als hoofdingenieur Mac Allan en Van Daele als de voorman in plaats van Olly von Flint. Gabin speelde zijn rol meer als macho, terwijl Hartmann meer gestalte gaf aan zijn persoonlijkheid. De werkzaamheden aan de tunnel worden gesaboteerd en er vallen dodelijke slachtoffers, w.o. Mac Allans vrouw. Het werk ging echter door. Naar de utopistische roman van Bernard Kellermann uit 1913, die op symbolische wijze Amerika en Europa aan elkaar wilde verbinden. In 1935 werd de Engelse versie THE TUNNEL gedraaid onder regie van Maurice Elvey met Richard Dix, Leslie Banks, Madge Evans en Helen Vinson. De Amerikaanse titel van die film is TRANSATLANTIC TUNNEL. Het camerawerk is van Carl Hoffmann.

L' Etoile de Valencia

1933 | Avonturenfilm

Frankrijk/Duitsland 1933. Avonturenfilm van Serge de Poligny. Met o.a. Brigitte Helm, Jean Gabin, Thomy Bourdelle, Lucien Dayle en Paule Andral.

Onterechte verdenking van ontrouw doet een machinist bij de zeepolitie zijn vrouw verlaten. Later vindt hij haar terug als danseres in een louche nachtclub op Majorca. Door haar weet hij een handel in blanke slavinnen te ontmaskeren op een jacht dat door de zeepolitie al lang werd verdacht. Deze onderhoudende maar middelmatige avonturenfilm is de Franse versie van STERN VON VALENCIA van Alfred Zeisler, en dank zij de rolbezetting een verbetering daarop. UFA-ster Brigitte Helm nam de rol over van Ossi Oswalda.

Du haut en bas

1933 | Drama, Komedie

Frankrijk 1933. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Jean Gabin, Jeannine Crispin, Michel Simon, Margo Lion en Ma.

Een Weense stervoetballer keert na een overwinning terug in zijn wijk, die bevolkt wordt door allerhande mislukkelingen. Een werkloze onderwijzeres zoekt zijn steun en schaaft tevens zijn verwaarloosde ontwikkeling bij. De laatste Franse film van Pabst vóór zijn emigratie naar Hollywood is een teleurstelling, zowel door de niet-overtuigende Franse reconstructie van Wenen als door zijn ongeïnspireerde aanpak van de romance tussen de voetballer en de onderwijzeres. De bijrollen, zoals die van Simon en Lion als de verwerpelijke werkgevers van de heldin in haar tijdelijke betrekking als dienstmeisje, krijgen méér reliëf. De toen uit Duitsland gevluchte Peter Lorre heeft een minieme bijrol als bedelaar.

Adieu les beaux jours

1933 | Avonturenfilm, Drama

Duitsland/Frankrijk 1933. Avonturenfilm van André Beucler. Met o.a. Brigitte Helm, Jean Gabin, Thomy Bourdelle, Julien Carette en Henri Bosc.

Een naar Spanje gevluchte juwelendievegge wordt verliefd op een ingenieur. Ze wil haar leven beteren, maar wordt door onhandigheid van medeplichtigen toch gearresteerd. Dit vehikel voor Brigitte Helm als elegante avonturierster - in de Duitse versie DIE SCHÖNEN TAGEN VON ARANJUEZ met Wolfgang Liebeneiner en Gustaf Gründgens onder regie van Johannes Meyer - werd drie jaar later mét happy end opnieuw gefilmd als DESIRE, met Dietrich. Gabin is kleurloos in een kleurloze minnaarsrol.

Les Gaietés de l'escadron

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Raimu, Jean Gabin, Fernandel, Lucien Nat en Frédérique Munie.

Een provinciale dienstplichtige snapt niets van de militaire orders en wordt het doelwit van grappen en boosaardigheid van de adjudant. Een oudgediende kapitein weet echter de door de adjudant opgelegde discipline te verzachten. De film naar de roman van Georges Courteline (door George Dolley tot scenario bewerkt) is de vader van alle militaire kluchten, maar sindsdien in vindingrijkheid nooit overtroffen. Fernandel zou nog vaak klunzen-in-uniform spelen maar nooit meer zo goed. Een onverwacht komische rol van Gabin als adjudant. Camerawerk van Raymond Agnel en René Colas.

La Foule hurle

1932 | Sportfilm, Drama

Frankrijk/Verenigde Staten 1932. Sportfilm van Jean Daumery. Met o.a. Jean Gabin, Hélène Perdrière, Frank O'Neill, Francine Mussey en Henri Étiévant.

Twee broers zijn beiden autocoureur, maar liefde voor hetzelfde meisje drijft hen uit elkaar. Het verongelukken van een vriend op het circuit geeft de oudste rijangst, tot de broers hun rivaliteit overwinnen en samen triomferen in een nieuwe race. De Franstalige, in Duitsland opgenomen maar in Amerika gesitueerde versie van THE CROWD ROARS heeft de race-sc[KA2]enes uit het origineel van Howard Hawks (die boeiender zijn dan het scenario) gehandhaafd. Jean Gabin en Hélène Perdrière hebben de rollen van James Cagney en Joan Blondell.

Gloria

1932 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1932. Drama van Yvan Noé. Met o.a. Brigitte Helm, André Luguet, André Roanne, Jean Gabin en Mady Berry.

De vrouw van een bekende piloot vraagt hem af te zien van deelname aan een luchtrace. Een huisvriend wordt winnaar en de heldin gaat met hem een vliegtochtje maken. Uit woede schrijft de echtgenoot zich in voor een oversteek naar New York. Het simpele huwelijksdramaatje krijgt curiositeitswaarde door de opnamen van de vliegerij anno 1930. In deze Franstalige versie van de gelijknamige Duitse film van Hans Behrendt (met Gustav Fröhlich en Fritz Kampers tegenover Brigitte Helm) de eerste proletarische rol van Jean Gabin als de mecanicien van de held.

Tout ça ne vaut par l'amour

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Jacques Tourneur. Met o.a. Marcel Levesque, Josseline Gaël, Jean Gabin, Mady Berry en Jane Loury.

Een menslievende apotheker helpt een meisje dat een miskraam krijgt over haar depressie heen en cijfert zich filosofisch weg als ze verliefd wordt op haar jongere buurman. Deze sentimentele liefdesfilm was kenmerkend voor zijn ontstaansperiode, maar kreeg nodige frisheid van beginnend regisseur. Gabin - ook aan de start van zijn carrière - in één van zijn weinige echte jeune premier-rollen.

Paris-Beguin

1931 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1931. Misdaad van Augusto Genina. Met o.a. Jane Marnac, Jean Gabin, Rachel Behrendt, Jean Max en Fernandel.

Een revuester betrapt een inbreker die prompt verliefd op haar wordt. De volgende ochtend wordt hij, verdacht van moord, gearresteerd, maar de vrouw verschaft hem een alibi. Zijn versmade vriendin stuurt de echte daders op hem af. Gabin voor het eerst als zware jongen, die door de liefde wordt bekeerd in dit filmhistorisch curiosum dat qua theater en onderwereld bespiegelend werkt. De ster beleeft in werkelijkheid een situatie die ze in de revuesketch niet kan acteren. Een vroege, niet-komische rol van Fernandel als 'killer.'

Coeurs joyeux

1931 | Komedie, Muziek

Duitsland/Frankrijk 1931. Komedie van Max de Caucorbeil. Met o.a. Josseline Gaël, Jean Gabin, Gabriel Gabrio, Lucien Callamand en Paul Amiot.

Een bioscoop-operateur die verloofd is met de zuster van een juwelendief, komt zelf onder verdenking te staan. Na zijn onschuld te hebben bewezen, wordt hij eigenaar van de bioscoop. Deze zwakke operette-komedie (naar een scenario van Hermann Kosterlitz en Henry Koster) heeft als voornaamste kwaliteit de fotografie van Eugen Schufftan. Het is de Franstalige versie van Hanns Schwarz` ZIGEUNER DER NACHT (met Jenny Jugo, Jan Kiepura en Theo Lingen).

Chacun sa chance

1930 | Komedie, Muziek

Frankrijk/Duitsland 1930. Komedie van René Pujol. Met o.a. Gaby Basset, André Urban, Jean Gabin, Renée Heribel en Jean Sablon.

Een getrouwde baron ruilt van identiteit met een winkelbediende om jacht te maken op bioscoopouvreuses. De verkoper verovert - als zogenaamde baron - z[KA1]elf een ouvreuse. Deze Franstalige versie van Hans Steinhoffs KOPF[KA3]UBER INS GL[KA3]UCK is het filmdebuut van Jean Gabin, als een [KL]jeune premier[KLE] tegenover zijn toenmalige echtgenote Gaby Basset (die de rol van Jenny Jugo overnam).

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean Gabin op televisie komt.

Reageer