Roger Guillot

Regisseur, Scenarist

Roger Guillot is regisseur en scenarist.
Er zijn 8 films gevonden.

L'échappée

1998 | Romantiek

Frankrijk 1998. Romantiek van Roger Guillot. Met o.a. Catherine Hosmalin, Aurélien Recoing, Dominique Frot, Clovis Cornillac en Brigitte Buc.

Ongewoon romantisch drama met een vrouw, die niet past in traditioneel filmpatroon. De heldin, een de vouw van een bakker, is kogelronde Gigi (Hosmalin). Een levenslustige vrouw, die haar pijn weet te verbergen. De pijn ontstond omdat zij als zwaarlijvige vrouw steeds werd afgewezen en uitgesloten. Op een dag ontmoet zij Charles (Recoing), een werkloze, depressieve eenzaat. Gigi en Charles beginnen van elkaar te houden en te genieten van het leven. Intelligent pleidooi ten gunste van verdraagzaamheid t.o.v. dikke mensen, ook geschreven door regisseur Guillot. Zo reageren de vrienden van Charles gepikeerd op Gigi die met haar weelderige Rubens-erotiek indruist tegen alle normen van de fitness-samenleving. Een film, die het cliché-denken van de bourgeoisie ontmaskert.

La vie comme un dimanche

1997 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1997. Komedie van Roger Guillot. Met o.a. Hélène de Saint-Père, Philippe Uchan, Christophe Carollo, Christopher Gil en Ginette Garcin.

1952. Albert Marquefabe (Uchan), bediende bij de spoorweg, woont samen met zijn vrouw Ali[KA1]enor (De Saint-P[KA2]ere) en hun twee zoontjes Gaston (Carollo) en Denis (Gil) in het landelijke Argent. In de plaatselijke bioscoop zien ze een reportage over de 24 uur van Le Mans. Vanaf dat moment droomt Albert nog maar van een ding: samen met zijn gezin naar Le Mans trekken om er de befaamde autokoers bij te wonen. Eindelijk is het zover. Ze vertrekken per trein en brengen een bezoek aan Zuster Louise (Garcin), een tante-nonneke van Albert. Deze vindt voor hen onderdak in een hotelletje van verdacht allooi dat in de buurt ligt van het race-parcours. De volgende ochtend tijdens een wandeling verdwijnt Denis spoorloos. Een treffend nostalgisch portret van het Franse platteland begin jaren 1950. Het beeld van het leven in het dorpje wordt met veel gevoel voor detail weergegeven. Geen moeite werd gespaard om zoveel mogelijk atributen van die periode bij elkaar te krijgen om de sfeer van het na-oorlogse Frankrijk, op de drempel van de economische revolutie, weer te geven. De acteurs en het verhaal worden haast bijkomstig en lijken slechts per toeval door het decor te lopen. Josiane Maisse en regisseur Guillot baseerden het scenario op de roman La mallette van Yves Rouguette. Sfeervolle fotografie van Jean-Claude Saillier.

Le R.I.F. : Cécile

1994 | Misdaad

België/Frankrijk 1994. Misdaad van Roger Guillot. Met o.a. Patrick Raynal, Aude Briant, Roch Leibovici, Yves Afonso en Roland Bertin.

Het R.I.F. (Recherches dans l`Int[KA1]eret des Familles) is een speciale onderafdeling van de Franse politie. Aan het hoofd staat Commissaris Raynal die op een dag bezoek krijgt van persbaron Bertin. Deze vraagt hem zijn dochter C[KA1]ecile (Proust) op te sporen. Het meisje werd in een psychiatrische kliniek behandeld voor een zenuwinzinking. Nadat ze het weekend thuis heeft doorgebracht, is ze niet teruggekeerd in de instelling. Pilotfilm voor een reeks waarin het politieteam dat verantwoordelijk is voor het opsporen van vermiste personen, centraal staat. Het scenario voor deze redelijk spannende en soms verrassende aflevering is van Guillot en Fabrice Roger. De camera werd gehanteerd door François Lartigue.

Un été à l'envers

1993 | Drama, Familiefilm

Frankrijk 1993. Drama van Roger Guillot. Met o.a. Maureen Diot, Bernard Verley, Anouk Ferjac, Catherine Frot en Patrick Catalifo.

Drie jaar nadat haar vader omkwam bij een ongeluk op het werk, brengt Diot de zomer door bij haar grootouders, ver weg van de grote stad. Hier ondergaat het meisje een moeizaam opgroeiingsproces, de eerste flirt, spanningen in het gezin en uiteindelijk een confrontatie met de jeugdjaren van haar moeder in dit dorp. Haar broze zelfvertrouwen brokkelt steeds verder af en ze raakt helemaal in zichzelf gekeerd. Slechts twee mannen kunnen nog tot haar doordringen, beiden vroegere minnaars van haar moeder. Aangrijpend portret van een meisje dat op weg is naar de volwassenheid, maar de moeilijkheden van het leven niet aankan. Niet direct een opwekkende film, maar wel indrukwekkend gespeeld door de jonge Diot. Weloverwogen scenario van Guillot en Josiane Maisse. Gefotografeerd door Philippe Théodière.

La joie de vivre

1992 | Drama

Frankrijk 1992. Drama van Roger Guillot. Met o.a. Michel Bouquet, Gwenolla Bothorel, Henri Virlojeux, Micheline Dax en Patrick Catalifo.

In zijn eerste lange speelfilm doet Guillot verslag van de wanhopige toestand waarin meneer Charme sinds de dood van zijn vrouw verkeert. Hij heeft maar één wens: zijn geliefde achterna te gaan. Hij vraagt bejaardenverzorgster Mado hem te helpen er een eind aan te maken. Mado ziet een erfenis voor zich. Maar uit het niets duikt de neef van meneer Charme op, die eveneens uit is op de erfenis. Bouquet zet het wanhopige oudje met veel overtuiging neer. Behoorlijke regie, echter zonder verrassingen. Deze film is dan ook beter op zijn plaats op de buis dan op het witte doek. Scenario van regisseur Guillot en Josiane Maisse.

Un destin cannibale

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Roger Guillot. Met o.a. Thierry Fortineau, Consuelo De Haviland, Catherine Hosmalin en Georges Fricker.

We zouden de titel kunnen parafraseren met een vers van Arthur Rimbaud: `Als je zeventien bent, ben je niet serieus ...` want het gaat in deze film om het bekende portret van een aantal vrienden van deze leeftijd. Ze maken muziek, ze hebben lol, ze houden elkaar voor de gein en ze begaan zelfs stommiteiten en ze hebben lief, maar ze voeren hun opwellingen niet door tot het uiterste. Kortom, ze zijn representatief voor de meeste jongeren van hun leeftijd. Het scenario van deze televisiefilm (die waarschijnlijk gedeeltelijk autobiografisch is) blijkt nogal los van opzet te zijn en werkt nogal verwarrend, maar het ontbreekt deze pointillistische schets niet aan accuratesse en de acteurs spelen hun rollen erg natuurlijk.

Un été ê l'envers

-1 |

. Roger Guillot. Met o.a. Anouk Ferjac, Bernard Verley en Maureen Diot.

We zouden de titel kunnen parafraseren met een vers van Arthur Rimbaud: `Als je zeventien bent, ben je niet serieus ...` want het gaat in deze film om het bekende portret van een aantal vrienden van deze leeftijd. Ze maken muziek, ze hebben lol, ze houden elkaar voor de gein en ze begaan zelfs stommiteiten en ze hebben lief, maar ze voeren hun opwellingen niet door tot het uiterste. Kortom, ze zijn representatief voor de meeste jongeren van hun leeftijd. Het scenario van deze televisiefilm (die waarschijnlijk gedeeltelijk autobiografisch is) blijkt nogal los van opzet te zijn en werkt nogal verwarrend, maar het ontbreekt deze pointillistische schets niet aan accuratesse en de acteurs spelen hun rollen erg natuurlijk.

Recherches dans l'intérêt des familles (R.I.F.): Cécile

-1 |

. Roger Guillot. Met o.a. Ives Afonso, Aude Briant en Patrick Raynal.

We zouden de titel kunnen parafraseren met een vers van Arthur Rimbaud: `Als je zeventien bent, ben je niet serieus ...` want het gaat in deze film om het bekende portret van een aantal vrienden van deze leeftijd. Ze maken muziek, ze hebben lol, ze houden elkaar voor de gein en ze begaan zelfs stommiteiten en ze hebben lief, maar ze voeren hun opwellingen niet door tot het uiterste. Kortom, ze zijn representatief voor de meeste jongeren van hun leeftijd. Het scenario van deze televisiefilm (die waarschijnlijk gedeeltelijk autobiografisch is) blijkt nogal los van opzet te zijn en werkt nogal verwarrend, maar het ontbreekt deze pointillistische schets niet aan accuratesse en de acteurs spelen hun rollen erg natuurlijk.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Roger Guillot op televisie komt.

Reageer