Werner Finck: cast.
Er zijn 16 films gevonden.

Hurra, die Schule brennt

1969 | Komedie

Duitsland 1969. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Peter Alexander, Theo Lingen, Hans Kraus, Werner Finck en Gerlinde Locker.

In de vierde vlegelfilm speelt schlagerster Peter Alexander een z.g. progressieve leraar, en het Nederlandse zangertje van toen 'Heintje' is zijn ondeugende neef. Als hun school per ongeluk door de Inspecteur van het Onderwijs in brand wordt gestoken, komen ze terecht op een conservatieve school met een beruchte Lümmel-klas, onder aanvoering van raddraaier Kraus. Schlager-idool Alexander wordt verliefd op de muzieklerares, Locker. Het cirkeltje is dan rond. Indertijd al belegen materiaal, nu super flauw, waar niet om te lachen valt. Er volgden nog twee van zulke oninteressante producties.

Was macht Papa denn in Italien

1961 | Muziek, Komedie

Duitsland 1961. Muziek van Hans Dieter Schwarze. Met o.a. Willi Fritsch, Peter Kraus, Jane Tilden, Barbara Frey en Harald Juhnke.

Veteraan Fritsch als schoolhoofd (25 jaar voorbeeldig getrouwd en vijf dochters), die naar Itali[KA3]e moet vanwege het testament van een oude (verzwegen) vlam in een overigens zeer brave schlagerfilm met de toen zeer populaire jeugdige Peter Kraus. Een produktie waarvan er dertien in een dozijn gaan. Zie ook: Schlagerfilms.

Im Weißen Rößl

1960 | Muziek, Romantische komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1960. Muziek van Werner Jacobs. Met o.a. Peter Alexander, Waltraut Haas, Gunther Philipp, Adrian Hoven en Erik Jelde.

In het hotel Im Weißen Rössl ontwikkelen zich aan het begin van het seizoen romantische situaties. Hoofdkelner Leopold is verliefd op zijn baas Josepha, die op haar beurt slechts oog heeft voor de charmante dr. Siedler. Deze flirt echter ongegeneerd met de knappe dochter van een Berlijnse fabrikant. Jacobs moderniseerde Eric Charells libretto en er zijn nog meer verwikkelingen, hetgeen deze versie van de bekende operette niet bepaald ten goede komt.

Und das am Montagmorgen

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. O.W. Fischer, Ulla Jacobson, Robert Graf, Vera Tschechowa en Werner Finck.

Aantrekkelijke vrijgezel Alois Kessel (Fischer) is filiaaldirecteur van een bank. Zijn vrije tijd besteedt hij aan het bestuur van een kunstvereniging. Zijn oog valt op de aantrekkelijke Delia Mond (Jacobsson), die semi-arts is en lid van de vereniging. Zij is echter al `bezet`. Op de bewuste maandagmorgen uit de titel besluit Alois zijn bestaan in de tredmolen drastisch te veranderen en voortaan te doen, waar hij zin in heeft. Dit zet alles op zijn kop, zozeer zelf dat ongeruste mensen uit zijn omgeving de politie inschakelen. Men denkt dat Alois de kolder in de kop is geslagen en zenuwarts professor Gross (Finck) moet hem onderzoeken. Hij schakelt zijn assistente Delia in! Het tweetal voelt snel wat voor elkaar, maar nu wordt hun geluk bedreigd door de algemeen directeur van de bank die Alois via hypnose weer aan het werk wil krijgen. Deze flauwe komedie, die een vehikel was voor supersterren Fischer en Jacobsson is hooguit interessant om te zien hoe belachelijk de opvattingen van toen wel waren. Ondanks de regie van de ervaren Comencini was de rolprent bij de première geen succes en raakte hij al snel in het vergeetboek. Fischer en Jacobsson hadden een beter verhaal en een andere film verdiend. Het scenario is van regisseur Comencini, Peter Goldbaum en Franz Höllering naar het blijspel van J.B. Priestley The Scandalous Affairs of Mr. Kettle and Mrs. Moon. Het camerawerk is van Karl Löb.

Rosen für den Staatsanwalt

1959 | Drama

Duitsland 1959. Drama van Wolfgang Staudte. Met o.a. Martin Held, Ingrid van Bergen, Werner Finck, Walter Giller en Camilla Spira.

Een straatventer, een voormalige Wehrmachtsoldaat die om een reep chocolade tijdens WO II ter dood veroordeeld werd, ontmaskert een gevierde Officier van Justie in de West-Duitse Wirtschaftswunder-staat als de vroegere oorlogsmisdadiger, die ook nu nog steeds een antisemitisch heerschap blijkt te zijn. De regie die wat overdadig aandoet en enscenering die wat artistiekerig overkomt, kunnen het kreupele scenario in deze bijtende satire op de moderne Duitse maaatschappij van toen helaas niet verhullen.

Die Zwillinge vom Zillertal

1957 | Drama, Komedie

Duitsland 1957. Drama van Harald Reinl. Met o.a. Joachim Fuchsberger, Karin Dor, Hans Moser, Margarete Haagen en Isa Günther.

De jonge baron Franz von Auerstein (Fuchsberger) moet van zijn `mevrouw` mamma (Haagen) trouwen met de leuke dochter Daniela (Dor) van parvenuachtige parfumkoning Klemann (Finck) om te voorkomen dat het voorvaderlijke slot onder de veilinghamer komt. Zodra Franz en Daniela erachter komen dat dat zij aan elkaar moeten worden uitgehuwelijkt om enerzijds geldnood te lenigen en anderzijds aanzien te verkrijgen, spelen zij het spelletje volgens hun eigen regels om tenslotte te eindigen met een viervoudige bruiloft, waarbij iedereen diegene krijgt die hij had willen hebben! Uiterst voorspelbaar niemendalletje met een behoorlijke bezetting, die helaas te veel schmiert, zichzelf speelt en/of oude rollen herhaalt. Het oppervlakkige scenario is van Karl Heinz Busse en regisseur Reinl. De grote winnaar van deze onzin-film is cameraman Walter Riml, die het Zillertal op een schitterende wijze heeft gefotografeerd, maar daarvoor hoef je zo'n oubollige speelfilm beslist niet te gaan bekijken.

Ich und meine Schwiegersöhne

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Grethe Weiser, Walter Giller, Rudolf Platte, Heinz Erhardt en Bibi Johns.

De weduwe (Weiser) van een speelgoedfabrikant probeert de niet zo goed lopende onderneming weer te laten floreren met de hulp van haar schoonzonen (Giller en Platte). Een gedateerde klucht met sterren van weleer, glitter en klatergoud van de toenmalige Schlager-scene, die hooguit curieus is voor de diepe invloed van het moderne Amerika op de na-oorlogse Duitse samenleving. Gustav Kampendonck bewerkte een idee van Hans Sturm. Het camerawerk deed Erich Claunigk.

Heute heiratet mein Mann

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Liselotte Pulver, Johannes Heesters, Gustav Knuth, Paul Hubschmid en Charles Régnier.

Thesi Petersen (Pulver) hoort dat haar ex-man Robert (Heesters) opnieuw gaat trouwen. Dat gunt ze de boef niet. Desnoods trouwt zij opnieuw met hem! Naar Annemarie Selinko's roman, door Johanna Sibelius en Eberhard Kleindorff tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Günther Anders.

Die Umwege des schönen Karl

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Carl Froelich. Met o.a. Heinz Rühmann, Paul Westermeier, Ernst Legal, Leo Peukert en Albert Florath.

Een kelner uit een Duitse badplaats neemt een betrekking in Berlijn aan. Dankzij zijn winsten bij de paardenrennen kan hij in de beste kringen verkeren, totdat hij al zijn geld en zijn baan kwijt is. Een goede rol van Rühmann, minder uitbundig dan men tot dan toe van hem gewend was, zelfs met tragische accenten. Scenario van Philipp Lothar Mayring, Jacob Geis en Harald Braun naar een roman van Paul Enderling. Camerawerk van Reimar Kuntze.

Sherlock Holmes

1937 | Misdaad, Komedie

Duitsland 1937. Misdaad van Erich Engels. Met o.a. Hermann Speelmans, Trude Marlen, Theo Shall, Elisabeth Wendt en Edwin Jürgesen.

Een inbrekersbende in Engeland probeert geheime bouwplannen te bemachtigen. Het lijkt alsof Jimmy Ward (Speelmans) ook lid van deze bende is. In werkelijkheid is hij detective Sherlock Holmes, die de misdadigers op heterdaad wil betrappen. Na een reeks turbulente, zowel vrolijke als spannende gebeurtenissen, lukt het hem. Bovendien blijkt, dat niet de geheimzinnige grijze dame (Marlen) de bende aanvoert, maar haar zuster Lola (Wendt). Een onderhoudende misdaadkomedie met een prima hoofdrolspeler en de grootse cabaretier Werner Finck als Holm's knecht John. Ook bekend als DIE GRAUE DAME.

April April

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Douglas Sirk. Met o.a. Carola Höhn, Albrecht Schoenhals, Lina Carstens, Charlotte Daudert en Paul Westermeier.

Siercks debuutfilm: een eerzuchtige bakker krijgt een prins op bezoek in zijn brood- en banketfabriek. Het prinselijk bezoek is echter een door zijn vrienden gebakken poets. Detlef Sierck die na zijn emigratie naar de VS Douglas Sirk heette, verfilmde hetzelfde verhaal een jaar later in Nederland onder de titel 'T WAS ÉÉN APRIL. Scenario van H.W. Litschke en Rudo Ritter.

Der Vetter aus Dingsda

1934 | Muziek

Duitsland 1934. Muziek van Georg Zoch. Met o.a. Walter von Lennep, Lien Deyers, Lizzi Holzschuh, Rudolf Platte en Paul Heidemann.

De operette, die in 1921 in premi[KA2]ere ging, was een blijvend succes, zodat er in 1934 een film van werd gemaakt. De tenor Walter von Lennep speelt hier de zwerver, die verliefd wordt op een keurig meisje (Deyers). Hij geeft zich uit voor haar neef Roderik en hij verovert haar hart, ook al is in die tijd haar echte neef (Wilmsen) verschenen. Doorsnee operetteprent waarin gelukkig alle rollen (behalve die van Von Lennep) door acteurs gespeeld worden, zodat je niet alleen van de muziek, maar ook een beetje van het spel kunt genieten. De Nederlandse actrice Lien Deyers heeft tot 1935 in Duitse films gespeeld, daarna emigreerde ze naar Engeland. Over haar verdere loopbaan is weinig bekend. Ook bekend als DAMENWAHL.

Wenn am Sonntagabend die Dorfmusik spielt

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Charles Klein. Met o.a. Maria Paudler, Harry Liedtke, Jakob Tiedtke, Else Elster en Werner Finck.

Een schrijfster, die om inspiratie op te doen in een dorp verblijft, helpt de boeren om de rentmeester die de boel oplicht, van zijn post ontheven te krijgen. Een geroutineerde, rond de bekende 'Schlager' opgetrokken boerenkomedie.

Liebelei

1933 | Drama, Romantiek

Duitsland 1933. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Magda Schneider, Luise Ullrich, Willi Eichberger, Paul Hörbiger en Gustaf Gründgens.

Magda Schneider (Romy's moeder) speelde als Christine haar glansrol in deze beroemde Ophüls-film die nergens sentimenteel wordt. De scène waarin Schneider hoort dat haar luitenant dood is, is een cinematografisch hoogtepunt. Als er ooit een liefdesgeschiedenis hartveroverend werd verfilmd, dan is het met deze film. Eric Segal van LOVE STORY had beter eerst eens enkele keren naar deze film kunnen kijken. Bijzonderheden over de gelijktijdig gedraaide Franse versie aldaar te vinden onder UNE HISTOIRE D'AMOUR. Scenario van regisseur Ophüls, Curt Alexander en Hans Wilhelm. Camerawerk van Franz Planer.

Der Choral von Leuthen

1933 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland 1933. Oorlogsfilm van Carl Froelich en Arsen von Cserepy. Met o.a. Walter Supper, Otto Gebühr, Olga Tschechowa, Elga Brink en Harry Frank.

Weer een film over Frederik de Grote, met, hoe kan het anders, Geb[KA3]uhr in de hoofdrol. Dit keer gaat het over de slag bij Leuthen in 1757, waarbij Frederik, door een slimme opstelling van zijn manschappen, een glansrijke overwinning behaalde op het in getal veel sterkere Oostenrijkse leger. Daarnaast speelt een liefdesgeschiedenis tussen een Pruissische Ritmeester (Frank) en een Oostenrijkse hofdame (Brink). Deze film, die wel nationalistisch, maar niet nationaal-socialistisch is, heeft een uitstekende rolbezetting. Dit werk uit 1932 werd na de machtsovername als propagandafilm gebruikt. Als tijdsdocument nog altijd het aanzien waard.

Ein Lied, ein Kuss, ein Mädel

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Marta Eggerth, Gustav Fröhlich, Fritz Grünbaum, Paul Morgan en Oskar Sima.

Een employé van een platenfirma wordt geacht met de vrouwelijke compagnon te trouwen, maar hij ziet meer in een verkoopstertje in een van de filialen. Van dit niet erg orgineel gegeven is toch nog een amusante film gebrouwen. De muziek van Robert Stolz en het eertijds befaamde orkest van Dajos Béla dragen daar veel toe bij.