Madeleine Robinson: cast.
Er zijn 64 films gevonden.

Novacek: La star de Babelsberg

1994 | Misdaad, Actiefilm

Portugal​/​​België​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1994. Misdaad van Peter Goedel. Met o.a. Patrick Catalifo, Ann-Gisel Glass, Jean-Paul Roussillon, Philippe Demarle en Madeleine Robinson.

In Parijs wordt het lijk gevonden van een jonge vrouw uit het voormalige Oost-Duitsland, die stierf aan een overdosis. Een vriendin van haar, vroeger een bekende filmactrice, roept de hulp in van Novacek (Catalifo), want ze is ervan overtuigd dat er hier misdaad in het spel is. De detective geworden ex- journalist volgt het spoor van het slachtoffer in omgekeerde richting: van Parijs naar de Berlijnse Potzdammer Platz. Novacek en zijn metgezellen trachten weer een onmogelijke opdracht tot een goed einde te brengen, met als omgeving ditmaal de ex-communistische gemeenschap van Oost-Duitsland. Over het algemeen goede vertolkingen. Het scenario van Simon Michael en Marie Montarnal is niet bepaald origineel, maar zit toch goed in elkaar en zorgt voor anderhalf uur spanning. Fotografie van Ulrich Jaenchen en Eric Guichard. Ook bekend als LA STAR DE BABELSBERG.

L'orso di peluche

1994 | Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1994. Thriller van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Francesca Dellera, Regina Bianchi, Paolo Bonacelli en Martine Brochard.

De geneesheer van een chique kraamkliniek in Brussel, dokter Jean Rivi[KA2]ere (Delon) wordt gekweld door de dood van een pati[KA3]ente die het gevolg was van een ondeskundige handeling waarvoor hij indirect de schuld draagt. Met een sexy verpleegstertje Chantal (Dellera) heeft hij [KA1]e[KA1]en keertje een leuke nacht doorgebracht, waarna ze verdwenen is. Hij ontdekt via bedreigingen (w.o. de teddybeer uit de titel) dat ze zelfmoord pleegde en hij de oorzaak ervan was. De reünie tussen veteraan Delon en regisseur Delay heeft geen sprankelende film opgeleverd en de vonk tussen de weinig spirituele Delon en de strakkijkende Dellera springt ook al niet over. De oude bok Delon zou zijn lust voor een groen blaadje moeten leren intomen en zijn talent niet zo verkwisten, maar zich juist moeten inzetten in andersoortige films. Scenario van Filippo Ascione, Jean Curtelin en Dardano Sacchetti naar een roman van Georges Simenon. Camerawerk van Luciano Tovoli. In Technicolor met Dolby- geluid.

La récréation

1993 | Komedie

Frankrijk​/​​Zwitserland 1993. Komedie van Nicolas Ribowski. Met o.a. Madeleine Robinson, Antoine Duléry, Jacques Mathou, Arnaud Chapellet en Antoinette Moya.

De tien-jarige Romain (Chappelet) woont bij zijn grootmoeder Reine Rippert (Robinson) in een dorpje dat op sterven na dood is. Er wordt besloten de school dicht te doen omdat er te weinig leerlingen zijn. Hierover is oma Rippert erg verdrietig. Ze beseft dat haar kleinzoon als hij hier geen onderwijs meer kan krijgen, naar de grote stad moet en bij een oom of tante in huis moet. Er is slechts één leerling nodig om de school open te houden. Oma Rippert laat zich inschrijven! Super sentimentele film die gered wordt door het hartverwarmende spel van een vertederende Robinson. Het scenario van Pierre en Anne- Marie Mithois is origineel noch sensationeel, maar het zit vol frisse humor en wordt afgewisseld door dramatische momenten. Jacques Boumendil bracht het in beeld.

La rage au coeur

1993 | Actiefilm, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1993. Actiefilm van Robin Davis. Met o.a. Clémentine Célarié, Christine Boisson, Sarah-Laure Estragnat, Johan Leysen en Roberto Alpi.

Célarié wordt vijftien jaar nadat ze een jeugdzonde had begaan, geconfronteerd met het verleden. Gangster Leysen komt zijn aandeel in de buit van een bankoverval opeisen, die zij echter op de vlucht kwijt geraakt was. Uiteraard gelooft hij haar niet en bedreigt haar. Onderwijl krijgt vrouwelijke inspecteur Estragnat in de gaten dat er iets broeit en zet ze Célarié flink onder druk in de hoop tot op de bodem van de oude zaak te geraken. Samen met haar pittige dochter Boisson mept ze hard terug tegen haar belagers. Franse poging om THELMA & LOUISE te evenaren, die niet helemaal gelukt is. Het scenario is van Jean-Marie Guillaume en David Kodsi. Emmanuel Tercen stond achter de camera.

For better... and for Worse

1991 | Thriller

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1991. Thriller van Clive Donner. Met o.a. Kate Nelligan, Jennifer Beals, Madeleine Robinson, Werner Stocker en Geraint Wyn Davies.

Als Nelligan met haar man Lehmann naar een schoolreünie op een Amerikaanse luchtmachtbasis in Duitsland gaat, ontmoet zij daar oud-leerling Davies, een enigszins vreemde jongeman die zich inbeeldt dat zijn vroegere lerares op hem verliefd is. Hij ontvoert haar en ketent haar vast aan een bed. Hij dreigt haar echtgenoot te doden als zij niet met hem trouwt. Door list en zoet gepraat probeert zij zich van haar psychisch gestoorde belager te bevrijden, terwijl de politie jacht op hem maakt. Dag- dagelijkse suspense voor het grote kijkbuis-volk naar een kort verhaal van Mary Higgins Clark door Mark Princi tot scenario bewerkt. Gernot Roll tekende voor het camerawerk.

Un été alsacien

1990 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1990. Oorlogsfilm van Maurice Frydland. Met o.a. Madeleine Robinson, Nathalie Nell, Jean-Michel Dupuis, Patrick Fierry en Mathieu Sissler.

Een dorp in de Elzas in 1944, bezet door de Duitsers, aan het einde van de oorlog. De centrale figuur is een jongen van negen jaar, Zeppi, die een vrij droevig bestaan leidt tussen zijn lompe vader, die een caf[KA1]e-restaurant drijft, en zijn ongevoelige moeder die alleen aandacht heeft voor haar geliefde, de casanova van het dorp. Gelukkig is daar nog zijn grootmoeder, Mathilde, met wie hij een goede verstandhouding heeft, en die hem al haar kennis wil overbrengen voor zij die met zich meeneemt in haar graf. Een gevoelige en zeer genuanceerde film, opgebouwd rond een goed script van Malcolm Leigh en Serge Raoul. Daarnaast dankt deze tv-film veel aan de voortreffelijke acteerprestatie van Robinson (74 jaar) als grootmoeder, alsmede aan die van Sissler in de rol van het jochie.

Le Repos de Bacchus

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Hervé Baslé. Met o.a. Madeleine Robinson, Roger Jendly, Maurice Mons, Pierre Lafont en Annette Marchandou.

Gravin Raffaeli organiseert rondleidingen door haar kasteel om in het onderhoud ervan te kunnen voorzien. Zij wordt op gewelddadige wijze beroofd door een bezoeker die het doek 'Le repos de Bacchus' steelt, dat van Lénardo da Vinci zou zijn. Een onderzoek wordt gestart. Een wel zeer onpersoonlijke produktie, gered door het doorknede vakmanschap van Robinson.

Camille Claudel

1988 | Biografie, Drama

Frankrijk 1988. Biografie van Bruno Nuytten. Met o.a. Isabelle Adjani, Gérard Depardieu, Danièle Lebrun, Laurent Grévill en Alain Cuny.

Ergens tussen haar hoofdrollen in Possession en La reine Margot in beweegt zich de bezeten vertolking van co-producente Adjani als beeldhouwster Camille Claudel (1864-1943). Camilles grote malheur is niet haar ijzeren wil om in een mannentijd als vrouw zelfstandig te zijn. Nee, de ontmoeting op 18-jarige leeftijd met mentor Auguste Rodin, wiens artistieke talenten gelijk opgaan met zijn egomaniakale karakter, zal haar geest breken. Voormalige stercameraman Nuytten ensceneerde classicistisch een uitmuntend staaltje Frans-biografische filmkunst met prachtige fotografie van Pierre Lhomme en dito decors van Bernard Vézat. Zeven Césars, waaronder eentje voor Adjani, haar derde.

Hors-la-loi

1984 | Misdaad

Frankrijk 1984. Misdaad van Robin Davis. Met o.a. Clovis Cornillac, Wadek Stanczak, Nathalie Spilmont, Isabelle Pasco en Madeleine Robinson.

Vijftien jongeren van diverse etnische groeperingen (misschien wil de cineast beschouwd worden als iemand die ook namens anderen spreekt?) richten een bloedbad aan na provocerende opmerkingen van een haatdragende racist tijdens een dansavond. Omdat ze gezocht worden door de politie proberen ze een verlaten dorp te bereiken - met de nodige pech onderweg - waar de politie hen uiteindelijk omringt. Het onderwerp spreekt voor zich, maar de manier waarop de maker te werk is gegaan is net zo eenzijdig als de racistische houding van sommige personages: alle jongeren stuiten tegen een muur van onbegrip en alle volwassenen (behalve een excentrieke boerin) zijn diep in hun hart bruten! Het is begrijpelijk dat het publiek zich niet bepaald aangetrokken voelt tot deze film die door een 'bevooroordeelde' pers aangeprezen is. De jongeren kunnen zich er niet mee identificeren, en de volwassenen zijn het geweld van het dagelijkse leven beu.

Les dames de la Licorne

1982 | Romantiek, Drama, Historische film

Frankrijk 1982. Romantiek van Lazare Iglesis. Met o.a. Ivan Desny, Alexandra Stewart, Manuel Bonnet, Monique Vermeer en Patricia Cartier.

Met de Ierse vrijheidsstrijd rond de eeuwwisseling als achtergrond, wordt de legende over de eerste graaf van Anjou verteld, die met een eenhoorn getrouwd zou zijn geweest. Hij heeft vijf dochters en die zorgen voor aardig wat amoureuze intriges. Een vreemd mengsel van Ierse rebellen, romantiek en onoverkomelijke klasseverschillen.

J'ai épousé une ombre

1982 | Thriller, Drama

Frankrijk 1982. Thriller van Robin Davis. Met o.a. Nathalie Baye, Francis Huster, Richard Bohringer, Madeleine Robinson en Guy Tréjean.

Een ongehuwde zwangere vrouw (Nathalie Baye) wordt na een ontsporing van een trein verward met een verongelukte, pasgetrouwde passagiere. Haar schoonouders, die haar nooit ontmoet hebben, nemen haar liefderijk op. Er ontstaat een romance met de 'zwager' en de jonge 'weduwe', maar de ondeugdelijke vader van het kind duikt weer op en wil haar chanteren. Een bekwame, meer op het psychologisch realisme dan op suspense gerichte verfilming van William Irish' roman, met goede rollen van Baye (César-nominatie voor beste actrice) en Madeleine Robinson als de schoonmoeder. De film is echter niet altijd geloofwaardig.

Siete dias en enero

1979 | Drama, Historische film

Spanje​/​​Frankrijk 1979. Drama van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Manuel Angel Egea, Madeleine Robinson, Virginia Mataix, Jacques François en Alberto Alonso Lopez.

Na de dood van Franco probeert de erfgenaam van een onder het oude regime tot succes gekomen industrieel, pal te staan voor de rechtse ordehandhaving. Hij besluit met hulp van medestanders het advocatencollectief, dat een geslaagde vervoersstaking heeft begeleid, om zeep te brengen. Het complot mislukt, de leiders worden gedood, maar hun minder opvallende, extreme bondgenoten blijven op hun plaatsen in de magistratuur. Ondanks de actualiteit van het onderwerp en het gebruik van journaalopnamen, doet de film merkwaardig verouderd aan. Hij heeft het schematisme en de emotionele felheid van de beroemde maatschappelijke films van vlak na 1945, die toen uiteraard níét in Spanje gemaakt konden worden. De toeschouwer is inmiddels gewend aan wat afstandelijker bezonkenheid. Het scenario is van regisseur Bardem. Het camerawerk is van Leopoldo Villaseñor. Eastmancolor, Mono.

Corps à coeur

1979 | Drama

Frankrijk 1979. Drama van Paul Vecchiali. Met o.a. Hélène Surgère, Nicolas Silbert, Madeleine Robinson, Myriam Mézières en Béatrice Bruno.

Eenvoudige auto-monteur die makkelijk succes heeft bij de vrouwen in een Parijse voorstad wordt verliefd op een sjieke vooraanstaande weduwe van middelbare leeftijd, die nog maar korte tijd te leven heeft en zijn liefde accepteert, ondanks verzet en afweer in beider omgeving. Dit melodrama in de vroegere volkse filmtraditie zet zonder ironie heftige emoties tegenover een onpersoonlijke moderne samenleving, maar verliest aan overtuigingskracht door het liefdespaar ook nog binnen een schilderachtige microkommos te plaatsen van aan oude scenario's van Prévert ontleende personages die alleen filmcitaten blijven en geen eigen bestaansrecht krijgen. Centrale tragische romance heeft een grote overtuigingskracht, maar is niet voor ieders smaak.

Une histoire simple

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Claude Sautet. Met o.a. Romy Schneider, Bruno Cremer, Claude Brasseur, Arlette Bonnard en Roger Pigaut.

Meedeinend op de tweede feministische golf van de jaren zeventig maakte schrijver-regisseur Sautet met zijn favoriete actrice Romy Schneider deze 'vrouwenfilm' over een einddertiger die na haar scheiding en een affaire op geheel eigen wijze richting aan haar leven geeft. Schneider, die met Sautet eerder ondermeer César et Rosalie, Mado en Les choses de la vie maakte, heeft een prachtrol, onderscheiden met een César. Ze wordt omgeven door andere prima acteurs, zoals Eva Darlan als Anna. De film werd genomineerd voor een Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

On peut le dire sans se facher

1978 | Komedie

Frankrijk 1978. Komedie van Roger Coggio. Met o.a. Elisabeth Huppert, Roger Coggio, Madeleine Robinson, Luisa Colpeyn en Jole Silvani.

Pauline (Huppert) is het leven beu en bereidt haar zelfmoord voor : ze bestelt bloemen en trakteert zichzelf op een uitgebreid laatste avondmaal. In het restaurant ontmoet ze Peppo (Coggio), een Italiaanse gastarbeider, en ja hoor, ze wordt verliefd...Een sympathieke, zij het nogal tamme en uiteindelijk voorspelbare tragi-komedie, geschreven door Coggio en Huppert zelf. Muziek van Michel Legrand.

L'amant de pôche

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Bernard Queysanne. Met o.a. Mimsy Farmer, Pascal Sellier, Andréa Ferréol, Bernard Fresson en Madeleine Robinson.

Een puber wordt verliefd op een mooie Amerikaanse die zijn adoratie wel aandoenlijk vindt. Als ze om hem haar werk als call- girl gaat verwaarlozen komt hij achter de waarheid. Zwak scenario (van Pierre Pelégri en de regisseur) geeft talent van regisseur en acteurs te weinig kansen. Goed camerawerk van Michel Levent. Naar een roman van Voldemar Lestienne.

Le Petit matin

1971 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1971. Drama van Jean-Gabriel Albicocco. Met o.a. Catherine Jourdan, Mathieu Carrière, Madeleine Robinson, Jean Vilar en Christian Baltauss.

Een meisje dat tijdens de oorlog met haar welgestelde familie in een door de Duitsers geannexeerde villa woont, bereikt haar volwassenheid in een verliefdheid voor een jonge officier, waardoor ze afkomt van de fixatie op een homofiele neef met wie ze samen opgroeide. Het melodramatisch aangezet scenario kreeg een verfilming vol kitscherige esthetiek, die alle emoties wezenloos maakt. De meeste acteurs zijn goed - Vilar als de passieve maar begrijpende vader voorop - maar in de tegenlicht- en soft-focus-fotografie zijn ze nauwelijks te zien.

Aussi loin que l'amour

1970 | Romantiek

Frankrijk 1970. Romantiek van Frédéric Rossif. Met o.a. Michel Duchaussoy, Francine Racette, Suzanne Flon, Stéphane Audran en Marcel Dalio.

Een vreemde montagefilm met als leidraad een verliefd koppeltje, waarvan zij een eenzame jonge vrouw is en hij een ornitholoog.Ze trekken samen naar zee, observeren vogels, vertellen verhalen en ontmoeten mensen. Dan ontdekt het meisje per toeval dat haar geliefde al getrouwd is. De ongetwijfeld diepere bedoelingen van deze film verdrinken in melige dialogen, vervelende zonsondergangen en soms leuke gastoptredens van Franse bekende koppen tot en met Chabrol. Het eindresultaat is onsamenhangend, hol en weinig enerverend.

Le Coeur fou

1969 | Drama

Frankrijk 1969. Drama van Jean-Gabriel Albicocco. Met o.a. Ewa Swann, Michel Auclair, Madeleine Robinson, Brigitte Auber en Marc Michel.

Een tweederangs journalist laat zich door een sensatieblad overhalen tot een interview met zijn ex-vrouw, een beroemde actrice die met een zenuwinzinking is opgenomen. In de inrichting wordt hij verliefd op een jonge patiënte. Hij ontfermt zich over haar nadat zij uit de inrichting ontsnapt is. Irritante mooifilmerij en opgeklopte regie van op zich bekwame acteurs maken de film tot een zeer vermoeiend en gekunsteld geheel waarom niet eens gelachen kan worden.

Le Voyage de père

1966 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1966. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Fernandel, Lilli Palmer, Laurent Terzieff, Madeleine Robinson en Michel Auclair.

Een boer uit de Jura gaat na twee jaar zijn dochter opzoeken die kapster is in Lyon, samen met haar verloofde. Ze blijkt als prostituée naar Parijs vertrokken. Teruggekeerd verzinnen de mannen een geruststellende leugen voor de moeder. Fernandel is in deze voor Jean Gabin geschreven dramatische rol een verrassing, in een oppervlakkige en uiterst voorspelbare smartlap waarin veel acteurstalent wordt verspild.

Un Mondo nuovo

1965 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1965. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Nino Castelnuovo, Christine Delaroche, Pierre Brasseur, Françoise Brion en Isa Miranda.

Een Italiaanse fotograaf, die voor zijn inkomen afhankelijk is van zijn succes bij welgestelde oudere vrouwen, maakt een Parijse kunststudente zwanger. Hij haalt haar over tot abortus, maar ze bedenkt zich, terwijl hij intussen ook last van zijn geweten heeft gekregen. Een moralistische visie van een oudere generatie op een immorele jeugd. De Sica heft geen hoge toon van verontwaardiging aan, maar etaleert een wat trieste verwondering, die deze zedenschets niet authentieker maakt. De film is wel sympathiek, inclusief het geforceerde happy-end.

Piège pour Cendrillon

1965 | Drama, Thriller, Erotiek

Frankrijk 1965. Drama van André Cayatte. Met o.a. Dany Carrel, Madeleine Robinson, Jean Gaven, Hubert Noël en René Dary.

Een jonge vrouw is na een brand verminkt en lijdt aan geheugenverlies. Ze wordt opgenomen door de secretaresse van een overleden zakenvrouw die het fortuin aan haar nichtje heeft nagelaten, maar weet niet wie van de twee nichten zij is, ook omdat de geliefden van beide vrouwen elk zeggen haar te herkennen. Dan ontdekt ze dat de nichten elkaar naar het leven stonden, opgestookt door de secretaresse. De film aarzelt tussen een thriller en een meer filosofische pretentie van indentiteitsvragen à la Pirandello, maar volstaat er uiteindelijk mee om Carrel zo vaak mogelijk in staat van ontkleding te tonen. Niet bezienswaardig genoeg voor zo'n lange film.

Voir Vénise et crever

1963 | Avonturenfilm

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1963. Avonturenfilm van André Versini. Met o.a. Sean Flynn, Karin Baal, Madeleine Robinson, Ettore Manni en Hannes Messemer.

Een Frans geheimagent is in Venetië ontvoerd, maar wordt door de inlichtingendienst als verrader beschouwd en niet geholpen. Zijn vrouw roept de hulp in van de zoon van een overleden collega die in een ondoorzichtig internationaal komplot belandt. Pogingen om de film vaart te geven resulteren in een warrige intrige naar Mission to Venice van James Hadley Chase. Venetiaanse locaties en gondels worden op voor de hand liggende manier fotogeniek gebruikt, acteurs vullen de schematische rollen goed in, maar de zoon van Errol Flynn mist de nonchalante charme van zijn vader.

El Juego de la verdad

1963 | Drama

Frankrijk​/​​Spanje 1963. Drama van José María Forqué. Met o.a. Madeleine Robinson, José Bódalo, María Asquerino en Ana Casares.

Een man probeert de dochter van zijn geliefde te verleiden... Een onbetekenende film zoals bijna al het werk van deze overschatte regisseur.

Le procès

1962 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1962. Drama van Orson Welles. Met o.a. Anthony Perkins, Jeanne Moreau, Romy Schneider, Orson Welles en Elsa Martinelli.

Een kantoorklerk krijgt te horen dat hem een proces te wachten staat, maar waarvan hij beschuldigd wordt, blijft in het midden. Vergeefs probeert hij te ontdekken wat zijn misdaad is, wat hem niet verhindert zich schuldig te voelen. Intussen nadert de dag van zijn executie, terwijl het proces nog van start moet gaan. Welles reisde heel Europa af om locaties te vinden die hij filmisch kon samenvoegen tot een nachtmerrie-achtig labyrint, het labyrint van de bureaucratie. De barokke effecten van Welles' film doen wellicht geen recht aan Kafka's sobere verteltoon, maar de krachtige, bijna expressionistische beeldtaal maken The Trial tot een belevenis.

Le gentleman d'Epsom

1962 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1962. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Madeleine Robinson, Frank Villard, Louis de Funès en Jean Lefebvre.

Gepensioneerd officier Gabin heeft zich geru[KA3]ineerd bij de paardenrennen en probeert nu aspirant-gokkers op te lichten door hun geld zogenaamd op verliezende paarden in te zetten, zodat hij stiekem de winst kan incasseren. De film steunt te veel op flauwe dialooggrapjes en maakt weinig spectaculairs van renbaansc[KA2]enes. De Fun[KA2]es in een van zijn eerste rollen als gierige driftkikker. Scenario van Albert Simonin, Michel Audiard (die ook de dialogen schreef) en regisseur Grangier. Camerawerk van Louis Page.

Le Diable et les dix commandements

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Françoise Arnoul, Charles Aznavour, Lucien Baroux, Maurice Biraud en Jean-Claude Brialy.

De duivel stelt alles in het werk om de mensheid van de Tien Geboden te laten afwijken in zeven episoden (die soms een paar zonden tegelijk combineren). Wisselend van niveau, maar evenwichtiger dan episodefilms van andere regisseurs. Simon als de vloekende knecht in een klooster en Darrieux als een actrice die in uitbestede, volwassen zoon Delon een bewonderaar vermoedt, stelen de show. Zwakste sketches - met Brialy-De Funès en Saval-Tisot - werden bij bioscooproulatie afwisselend gecoupeerd, vanwege de lengte.

La Salamandre d'Or

1962 | Avonturenfilm, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1962. Avonturenfilm van Maurice Régamey. Met o.a. Jean-Claude Pascal, Madeleine Robinson, Valérie Lagrange, Claude Titre en John Justin.

Een ridder krijgt opdracht om een losprijs te brengen naar gijzelaars van koning François I, maar een verraderlijk gouverneur weet hem het geld te ontfutselen. De rolbezetting draagt de 16de-eeuwse kostuums met elegantie, maar de regie geeft de schermavonturen bar weinig dynamiek mee, zodat alleen de romantiek het volle pond krijgt.

Léviathan

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Léonard Keigel. Met o.a. Louis Jourdan, Marie Laforêt, Lilli Palmer, Madeleine Robinson en Georges Wilson.

Een getrouwde leraar wordt verliefd op een lichtzinnig meisje en krijgt ook te maken met de verliefde moeder van een leerling. Een poging om voor zichzelf een nieuw soort leven te forceren loopt tragisch af. Deze zwaar aangezette en pretentieuze verfilming van een Julien Green-roman wordt een oppervlakkig melodrama van gemanipuleerde ledenpoppen. De topbezetting krijgt geen kansen tot doorleefd spel, hoewel Palmer als positieve uitzondering 'tegen de klippen op' acteert.

Le goût de la violence

1961 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1961. Misdaad van Robert Hossein. Met o.a. Robert Hossein, Giovanna Ralli, Mario Adorf, Madeleine Robinson en Hans Neubert.

De acteur Hossein, regisseur van enkele aardige films, heeft zich ook wel eens vertild, bijvoorbeeld aan deze draak. Revolutionairen en regeringsgezinden slachten elkaar in Zuid- Amerika af, in een scenario vol onwaarschijnlijk en onsamenhangend gekonkel. Iedereen doodt iedereen, de revolutie gaat niet door en Zorro-Hossein vertrekt aan het slot in zijn eentje richting prairie: 'I am a lonesome cowboy'?? De gezwollenheid maakt de film ongewild komisch. Doet sterk denken aan VIVA ZAPATA, waarvan het niet meer dan een slechte imitatie is.

La Croix des vivants

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Yvan Govar. Met o.a. Pascale Petit, Karlheinz Böhm, Madeleine Robinson, Alain Cuny en Roger Dumas.

Een buitenstaander wordt door een Belgische dorpsgemeenschap met wantrouwen bejegend. Hij wordt verliefd op een Italiaanse dienstbode, de verloofde van zijn enige vriend. Als het meisje verongelukt wordt hij verantwoordelijk gesteld en dreigt hij bij volksgericht gedood te worden. De pastoor komt echter tussenbeide. In dit zwaar aangezette plattelandsdrama weerklinkt een ver filmverleden en dit zou interessant kunnen zijn, als de debuterende regisseur enig vakmanschap had getoond. De prominente rolbezetting krijgt geen kans.

À double tour

1959 | Thriller, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1959. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Antonella Lualdi, Jacques Dacqmine, Madeleine Robinson en Jeanne Valérie.

Regisseur Chabrol kreeg een nominatie voor de Gouden Leeuw van Venetië voor dit moordmysterie, een van zijn eerste films. Henri Marcoux (Dacqmine) is een bemiddelde wijngaardeigenaar wiens gezinsleven op de helling komt te staan wanneer zijn maîtresse wordt vermoord. De melkboer heeft het gedaan, is Henri’s uitleg. Maar het vriendje van zijn dochter (een intrigerende rol van Jean-Paul Belmondo) heeft een andere theorie. Chabrol bestudeert meesterlijk de scheurtjes in de familiefaçade. Naar het boek The Key to Nicholas Street van de Amerikaanse mystery-schrijver Stanley Ellin.

Les Arrivistes

1959 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Oost Duitsland 1959. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Madeleine Robinson, Jean-Claude Pascal, Clara Gansard, Erika Pelikowski en Gerhard Bierner.

Een kolonel die na de val van Napoleon aan lager wal is geraakt, verraadt halfhartig zijn medestanders in een komplot tegen Lodewijk XVIII. Hij wordt tijdelijk verbannen naar zijn geboorteplaats, waar hij de huishoudster-minnares van een rijke oom helpt diens dood te versnellen; vervolgens dwingt hij haar tot een huwelijk, zodat hij met de erfenis goede sier kan maken in Parijs. Deze zorgvuldige Balzac-verfilming - naar La rabouilleuse - blijft door de Oostduitse decors, lokaties en bijrolbezetting wat vlak, maar toont Robinson in een sterke rol. Pascal wordt goed gecast als slappeling met voze charme.

Pêché de jeunesse

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Louis Duchesne. Met o.a. Madeleine Robinson, Agnès Laurent, Gil Vidal, René Dary en Evelyne Ker.

Een dominante weduwe probeert haar zoon geheel aan zich te binden, maar kan zijn verliefdheid op een winkelmeisje niet voorkomen. Als ze zwanger blijkt te zijn, dringt de moeder aan op abortus en dwingt de jongen tot een definitieve keus. Een vlak melodrama dat zich zonder psychologische uitdieping aan de overbekende clichés houdt. Robinson overacteert, misschien om het niet-acteren van de anderen te compenseren.

La récréation

1958 |

Frankrijk 1958. Nicolas Ribowski en Paul Carpita. Met o.a. Madeleine Robinson, Arnaud Chapelet, Antoine Duléry, Alain Lungo en Rose May.

Een dominante weduwe probeert haar zoon geheel aan zich te binden, maar kan zijn verliefdheid op een winkelmeisje niet voorkomen. Als ze zwanger blijkt te zijn, dringt de moeder aan op abortus en dwingt de jongen tot een definitieve keus. Een vlak melodrama dat zich zonder psychologische uitdieping aan de overbekende clichés houdt. Robinson overacteert, misschien om het niet-acteren van de anderen te compenseren.

La Bonne tisane

1957 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1957. Misdaad van Hervé Bromberger. Met o.a. Raymond Pellegrin, Madeleine Robinson, Bernard Blier, Estella Blain en Roland Lesaffre.

Een stel pas gediplomeerde verpleegsters heeft hun eerste nachtdienst in een ziekenhuis waar een gangster wordt opgenomen, die tijdens een treffen met rivalen gewond is geraakt. Ondertussen bereidt diens maîtresse met enkele oude handlangers zijn ontsnapping uit Frankrijk voor. Curieuze combinatie van gangsterfilm met verpleegstersromantiek houdt zich aan alle clichés van beide genres, maar de afwisseling daarvan is redelijk onderhoudend.

Mannequins de Paris

1956 | Komedie, Drama

Frankrijk 1956. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Madeleine Robinson, Yvan Desny, Ghislaine Arsac, Max Revol en Jacqueline Pierreux.

Een met een couturier getrouwde directrice van een modehuis verwaarloost haar huwelijk voor het zaken doen. Dat resulteert in een slippertje tijdens een tournee met de collectie, maar mannequins spannen samen om de baas en bazin te herenigen. Het simpele verhaaltje mist de beoogde humor en in plaats van een mogelijk interessant kijkje in de couturekeuken blijft het bij een (tamelijk voorzichtig) gluren in de kleedkamers. Als mannequins een reeks actrices die later bekender zouden worden.

Les Louves

1956 | Drama, Thriller

Frankrijk 1956. Drama van Luis Saslavsky. Met o.a. Micheline Presle, François Périer, Jeanne Moreau, Madeleine Robinson en Pierre Mondy.

Een man komt om het leven bij een ontsnappingspoging uit zijn krijgsgevangenschap tijdens WO II, waarna zijn makker zich, gebruik makend van zijn identiteit, begeeft naar zijn correspondentievriendin, op wier foto hij verliefd is geworden. Zij heeft de dode nooit gezien. De bedrieger raakt verstrikt in een intrige betreffende een erfenis, waarbij niemand blijkt te zijn die hij of zij voorgeeft. De intrige vol verrassende maar geforceerde clous van het duo Boileau-Narcejac, gecombineerd met de zwartgallige mensvisie van de regisseur, levert een onsympathieke, maar spannende film op, waarin de actrices excelleren in hun rollen met dubbele bodem.

Les Possedées

1955 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Drama van Charles Brabant. Met o.a. Raf Vallone, Magali Noël, Madeleine Robinson, Dany Carrel en Julien Carette.

De weduwe van een oorlogsheld woont met haar dochter en een schoonzuster op een afgelegen boerderij, als een bezoeker zich aanmeldt en zegt dat de man in zijn armen is gestorven en hem als opvolger heeft aangewezen. Hij verleidt zowel de boerin als de schoonzuster en maakt ook de dochter het hof, tot de veroorzaakte rivaliteit en jaloezie zich tegen hem keren. De sfeervol gefotografeerde verfilming van Ugo Betti's toneelstuk is niet vrij van gekunsteldheid, maar de acteurs zorgen voor een broeierige spanning.

Le Couteau sous la gorge

1955 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1955. Misdaad van Jacques Severac. Met o.a. Jean Servais, Madeleine Robinson, Jean Chevrier, Michèle Cordoue en Yves Demand.

Een arts wiens zoon is gekidnapt, roept de hulp in van een goedwillende gangster om hem op het spoor te komen. Hij redt het kind, al weet de verantwoordelijke dader aanvankelijk te ontkomen. Tenslotte mag de gangster van de politie vrijuit gaan als dank voor bewezen diensten. Vlot gemaakte en goed geacteerde film noir met een voor het genre ongewoon optimistische strekking.

Les Chiffonniers d'Emmaüs

1954 | Drama, Biografie

Frankrijk 1954. Drama van Robert Darène. Met o.a. André Reybaz, Gaby Morlay, Madeleine Robinson, Pierre Trabaud en Pierre Mondy.

Oprichting door Abb[KA1]e Pierre van de gemeenschap van de Emma[KA3]usgangers voor sociaal misdeelden. Film weet al te grote en daarmee onovertuigende nobelheid in de voorstelling te vermijden, maar kan niet voorkomen dat alle (uit het leven gegrepen?) grotere en kleinere drama's die Abbé Pierre probeert te helpen of op te lossen, op evenzovele bekende clichés uit reeksen zelfkantfilms lijken. Reybaz is waarschijnlijk op uiterlijke gelijkenis gekozen, maar blijkt in hoofdrol geen sterk acteur.

On Trial

1953 |

1953. Julien Duvivier. Met o.a. Madeleine Robinson, Eleonora Rossi-Drago, Charles Vanel, Daniel Gélin en Anton Walbrook.

Oprichting door Abb[KA1]e Pierre van de gemeenschap van de Emma[KA3]usgangers voor sociaal misdeelden. Film weet al te grote en daarmee onovertuigende nobelheid in de voorstelling te vermijden, maar kan niet voorkomen dat alle (uit het leven gegrepen?) grotere en kleinere drama's die Abbé Pierre probeert te helpen of op te lossen, op evenzovele bekende clichés uit reeksen zelfkantfilms lijken. Reybaz is waarschijnlijk op uiterlijke gelijkenis gekozen, maar blijkt in hoofdrol geen sterk acteur.

Minuit, quai de Bercy

1953 | Drama, Thriller

Frankrijk 1953. Drama van Christian Stengel. Met o.a. Madeleine Robinson, Erich von Stroheim, Philippe Lemaire, Louis Seigner en Jean-Jacques Delbo.

De lichtzinnige conciërge van een appartementengebouw wordt vermoord, waarna alle huurders onder verdenking staan. De politie-inspecteur kent een van de bewoonsters en vraagt haar hem te assisteren bij zijn onderzoek, tot hij ontdekt dat zij de dader is. Een onderhoudende politiefilm die de flatbewoners met het nodige cynisme portretteert. Verder weinig opmerkelijk, behalve in het spel van de hoofdrollen.

Leur dernière nuit

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Jean Gabin, Madeleine Robinson, Michel Barbey, Gaby Basset en Robert Dalban.

Een vrouw die haar verloederde man heeft verlaten, krijgt werk in een gemeentebibliotheek waarvan de directeur een dubbelleven leidt als hoofd van een gangsterbende. Verraden door medeplichtigen duikt hij onder in haar pension, maar als hij de vrouw van wie hij is gaan houden voor de laatste maal op haar werk gaat opzoeken wordt hij neergeschoten door de politie. Het misdaad-drama grijpt redelijk bekwaam terug op de fatale onheilstraditie van voor de oorlog en op Gabins persoonlijke mythologie. Vooral sterk spel van beide hoofdrollen, in hun uitbeelding van door het leven gekneusde personages.

L'affaire Maurizius

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Madeleine Robinson, Eleonora Rossi-Drago, Berthe Bovy, Jane Faber en Claude Sylvain.

Een officier van justitie (Vanel) herziet een zaak na twintig jaar van een veroordeelde (G[KA1]elin) die levenslang kreeg wegens de moord op zijn vrouw. De man was achter de tralies beland - zoals achteraf blijkt - op vage aanwijzingen van een wetenschapper (Holbrook); de affaire was indertijd behandeld door zijn vader, die toen officier van justitie was. Het schandaal van een onschuldig veroordeelde op grond van een valse getuigenis en het dwalen van het rechtsgang is te groot voor een volledig eerherstel van de gevangene die te lang heeft gezeten en geen zin meer heeft in het leven. Het aardige thema van de film wordt volledig gehinderd door het algehele slechte spel, hoewel Vanel zijn best doet. Naar het boek van Jakob Wasserman, bewerkt door de regisseur zelf.

Seuls au monde

1952 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1952. Familiefilm van Pierre Beauchamp. Met o.a. Madeleine Robinson, René Lefèvre, Louis Seigner en Raymond Cordy.

Een man richt naast de officiële opvoedingsgestichten een opvangcentrum voor verwaarloosde jongeren op. Tegenwerking en financiële nood staan zijn succes aanvankelijk in de weg, maar mede dank zij de steun van een geestverwante lukt het hem. De goedbedoelde - door acteur Lefèvre zelf geschreven - film verwart idealisme met sentiment, waardoor de praktijk van het sociale werk niet al te overtuigend wordt.

Le Garçon sauvage

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Madeleine Robinson, Frank Villard, Pierre-Michel Beck, Henri Vilbert en René Génin.

Een prostitu[KA1]ee die haar zoon bij een pleeggezin op het platteland heeft ondergebracht neemt hem weer bij zich terug. De jongen merkt dan pas wat voor leven ze leidt en ook dat ze daarin voor hem weinig ruimte heeft. Hij staat haar souteneur vergeefs naar het leven en monstert aan op een schip. Als de pooier door een rivaal wordt gedood, blijft de moeder eenzaam achter. Het goede spel van Robinson, de scherpe dialoog (van Henri Jeanson) en de ditmaal positief werkende, emotieloze regie van Delannoy geven dit drama een authenticiteit boven het gemiddelde.

Dieu a besoin des hommes

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Fresnay, Madeleine Robinson, Daniel Gélin, Andrée Clément en Antoine Balpêtré.

Een rebelse eilandbevolking heeft haar priester verdreven, maar dwingt vanuit de behoefte aan sacramenteel leven de koster om diens functies te imiteren. Een nieuw aangestelde priester ontmoet vijandschap en conflicten rond zelfmoord, maar de koster doet zijn invloed gelden bij de terugkeer naar reguliere godsdienstbeleving. Het boeiend scenario over de behoefte aan religie ondanks ontsporingen in primitief bijgeloof kreeg een meer op uiterlijke esthetiek dan op bezieling gerichte regie. Er zijn overwegend rake typeringen, maar zeker naar het einde slaat de geur van heiligheid wel toe.

On ne triche pas avec la vie

1949 | Drama

Canada​/​​Frankrijk 1949. Drama van René Delacroix en Paul Vandenberghe. Met o.a. Madeleine Robinson, Line Noro, Mady Berry, Suzanne Gabriello en Thérèse Dulac.

De vrucht van de samenwerking tussen twee onbekende regisseurs. Een film over het dagelijks leven van een jonge vrouwelijke arts. Zij leidt een geïsoleerd bestaan in een klein dorpje en moet vechten tegen het bijgeloof, de gebroken ledematen die ze weer in het lid moet zetten, de afgunst en de middelmatigheid. Zij wint het op alle fronten en ontmoet er bovendien de grote liefde. Deze stijve en verschrikkelijk coformistische film is hopeloos verouderd als het gaat om gevoelens en gedragingen. Alleen als tijdsdocument, is hij nog het aanzien waard.

Le mystère Barton

1949 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1949. Misdaad van Charles Spaak. Met o.a. Madeleine Robinson, Françoise Rosay, Loleh Bellon, Nathalie Nattier en Geneviève Morel.

Een bewerking van het successtuk van William Hackett, ofwel hoe een hoogleraar in de occulte wetenschappen ontdekt wie een, tussen haakje niet bijster bekwame, financier heeft vermoord. Een misdaadverhaal met klassieke raadsels. Een weinig opzienbarende regie en de enige film van de opmerkelijke scenario- en dialoogschrijver Charles Spaak, die waarschijnlijk inzag dat hij voor het vak van regisseur niet in de wieg was gelegd.

Les frères Bouquinquant

1948 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1948. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Madeleine Robinson, Mona Dol, Denise Kerny, Louise Fouquet en Nicole Desailly.

Een weinig geïnspireerde produktie naar de roman van Jean Prévost, wiens zeer verouderde werk terecht in de vergetelheid is geraakt. Niettemin is deze film nog het bekijken waard dankzij enerzijds het briljante spel en anderzijds de dialogen van Roger Vaillant, die erin slaagt de stijl van het oude boek te vernieuwen.

Entre onze heures et minuit

1948 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1948. Mysterie van Henri Decoin. Met o.a. Louis Jouvet, Madeleine Robinson, Robert Arnoux, Monique Melinand en Jean Meyer.

Vermoorde misdadiger lijkt sprekend op de inspecteur die met het onderzoek belast is. Hij geeft zich uit voor de dode om een spoor te vinden en wordt daarbij verliefd op diens vriendin die de moordenares blijkt. Gezocht dubbelgangersthema biedt mogelijkheid voor goede rol van Jouvet als speurder.

Une si jolie petite plage

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Gérard Philipe, Madeleine Robinson, Jean Servais, Jane Marken en Mona Doll.

Een jonge verschoppeling is verliefd geworden op een grillige zangeres, en vermoordt haar uit wanhoop. Hij duikt onder in een familiepension bij andere mislukkelingen, maar de impressario van de zangeres vindt zijn spoor. Met celstraf in het vooruitzicht pleegt hij zelfmoord. Deze psychologische film noir ontleent zijn sfeer aan een melancholieke verfilming, tegen een voortdurend regenachtig kustlandschap. De opeenhoping van uitsluitende ellende en somberheid in het spel van Philipe doen wat gekunsteld aan, maar Robinson is prachtig als de vrouw die hem vergeefs tracht te helpen.

Le Fugitif

1947 | Drama, Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1947. Drama van Robert Bibal. Met o.a. Madeleine Robinson, René Dary, Arlette Merry, Jane Berretta en Alfred Adam.

Een uit de gevangenis ontsnapte man, die de misdaad waarvan hij wordt beschuldigd niet heeft gepleegd, spoort de ware dader in Canada op, alvorens op zijn beurt de laatste adem uit te blazen. Onwaarschijnlijk en weinig overtuigend. Alleen het camerawerk van Léonce-Henry Burel maken deze film nog de moeite waard.

La Grande Maguet

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Roger Richebé. Met o.a. Madeleine Robinson, Michèle Philippe, Béatrice Lulli, Silvia Monfort en Colette Régis.

Moeizame bewerking van een slechte roman van Catulle Mendès, die dezelfde titel draagt. Het bij sommige acteurs aanwezige talent is niet voldoende dit houterige melodrama te redden.

Les Chouans

1946 | Drama, Historische film

Frankrijk 1946. Drama van Henri Calef. Met o.a. Jean Marais, Madeleine Robinson, Madeleine Lebeau, Marcel Harrand en Pierre Dux.

Markies keert in 1779 terug in Frankrijk om zich aan te sluiten bij het royalistisch verzet. Een jonge vrouw krijgt van de politie opdracht hem in de val te lokken, maar ze worden verliefd op elkaar, verzaken hun idealen en worden samen door partizanen gedood. Roman van De Balzac kreeg weinig bezielende filmvorm waarbij tragisch liefdespaar Marais-Lebeau hun romantische gevoelens tot in het belachelijke aandikken. Goed spel van Robinson als fanatieke royaliste.

Sortilèges

1945 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Renée Faure, Madeleine Robinson, Fernand Ledoux, Lucien Coëdel en Roger Pigaut.

Deze getrouwe verfilming van de roman Le Chevalier de Riouclare van Claude Boncompain speelt zich af in de XIXe eeuw tijdens een ijzige winter aan de voet van de bergen in Auvergne met tovenarij, verwikkelingen en een gelukkig eind. Het verhaal is minder belangrijk dan de gedragen en drukkende sfeer van deze film, dankzij de schitterende fotografie van Louis Page, een duidelijk poëtische inspiratie en een samenhangende vertolking. Misschien het meesterwerk van Christian-Jaque, en de dialogen van Jacques Prévert zijn ook erg goed. Met een figurant genaamd Piccoli.

Douce

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, Madeleine Robinson, Marguerite Moreno, Gabrielle Fontan en Marie-José.

Het aristrocratische gezin De Bonaf[KA1]e bewoont een chique herenhuis in Parijs in 1887. Madame de Bonaf[KA1]e (Moreno) is mater familias en de moeder van Engelbert de Bonaf[KA1]e (Debucourt), die weduwnaar is. Hij heeft een houten been. Ir[KA2]ene Comtat (Robinson) is de gouvernante van Engelberts zeventien-jarige dochter Douce (Joyeux) en de ma[KA4]itresse van rentmeester Fabien Marani (Pigaut). Engelbert verlangt naar een vrouw en wil desnoods trouwen met iemand uit de lagere stand; Irène wil wel een stapje omhoog, maar Madame de Bonafé is furieus als haar zoon haar zegen vraagt om met Irène te mogen trouwen. Ondertussen heeft Fabien Douce verleid en het tweetal gaat na hun romantische interlude naar de Opéra- Comique, waar brandt uitbreekt. Douce weet dat de knappe Fabien van plan is met Irène naar Canada te gaan, nu Madame de Bonafé vertoornd is op haar zoon. De wanhopige en vernederde Douce stort zich in het vuur en Irène en Fabien worden ontslagen. In de slotscène's wordt het huis voorgoed gesloten. Deze geweldige draak scoorde qua genre best hoog toen hij uitkwam. Hij werd echter beroemd na de première, omdat de censuur de producent dwong de scène's van een bezoek aan de armen te couperen, omdat men deze te vernederend vond. Vijftig jaar later volslagen belachelijk, al was de strekking natuurlijk onjuist - dat blijft onveranderd. Het scenario is van Pierre Bost en Jean Aurenche naar de roman van Michel Davet. Het camerawerk is van Philippe Agostini. Geproduceerd onder de Duitse bezetter toen de middelen schaars werden; toch kwamen er in dat jaar nog zestig films uit, maar dat was weinig vergeleken met het bevrijdingsjaar 1944, waarin er 73 uitkwamen en het jaar ervoor met 77.

Lumière d'été

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Madeleine Robinson, Madeleine Renaud, Paul Bernard, Pierre Brasseur en Georges Marchal.

Een decadente aristocraat heeft zijm zinnen gezet op een jonge vrouw die in een herberg op de terugkeer van zijn verloofde wacht en slaagt bijna in zijn intriges. Dit gegeven als uit driestuiversroman kreeg een sombere po[KA3]ezie door het scenario van Jacques Pr[KA1]evert en een onopgesmukte overtuigingskracht door de regie van Gr[KA1]emillon (een van de vergeten grote talenten). De ideaal gekozen acteurs zijn opmerkelijk, Renaud in de eerste plaats.

La nuit merveilleuse

1940 |

Frankrijk 1940. Jean-Paul Paulin. Met o.a. Janine Darcey, Milly Mathis, Madeleine Robinson, Charlotte Clasis en Jane Marken.

Verplaatsing van Christus' geboorte met herders, drie Koningen en ster van de hoop naar het Frankrijk van de nederlaag. Een idee van maarschalk Pétain - voor wie dit 'de allermooiste film ooit gemaakt'!! was. Geproduceerd op kosten van de Secours National en opgenomen in de vrije zone. Kortom, alles wijst erop dat het hier om een verschrikkelijke film gaat. Echter, toegegeven, de sfeer doet toch wel enigszins geloofwaardig aan en de acteurs weten te overtuigen. Uit gebracht in Frankrijk met Vichy als hoofdstad in 1940 en ten slotte in het na-oorlogse, vrije Frankrijk in 1948.

Nuits de feu

1938 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1938. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Victor Francen, Gaby Morley, Gabriel Signoret, Georges Rigaud en Madeleine Robinson.

De procureur van de tsaar verwaarloost zijn vrouw, die zich troost met een bevriende advocaat. Als hij verdwijnt wordt het overspelige paar gearresteerd, maar de rechtszaak biedt een grote verrassing. Deze Tolstoï-verfilming volgens de Russische mode van de vooroorlogse Franse cinema heeft een weinig overtuigende sfeer, waardoor de personages ook ongeloofwaardig worden.

Grisou

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Maurice de Canonge. Met o.a. Pierre Brasseur, Aimos, Madeleine Robinson, Odette Joyeux en Lucien Galas.

Bewerking van een toneelstuk van Pierre Brasseur en Marcel Dalio. Een film die het vooral van zijn goede bedoelingen moet hebben - het neerzetten van de arbeiders aan de basis in de jaren dertig - dan van het resultaat. Wel erg romantische tekening van het mijnwerkersmilieu, inclusief de onvermijdelijke mijnramp.

Le Mioche

1936 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1936. Familiefilm van Léonide Moguy. Met o.a. Lucien Baroux, Gabrielle Dorziat, Pauline Carton, Jean Périer en Madeleine Robinson.

Bijgestaan door een hele meisjeskostschool neemt een bekwame leraar een in de steek gelaten baby in huis. Zijn toewijding doet de jonge moeder, die aanvankelijk de moed had opgegeven, van gedachten veranderen. Een film waarbij je beurtelings moet lachen en huilen. Betuttelend maar toch geslaagd in zijn soort. Extra vermelding verdienen het scenario, de dialogen en het camerawerk. Wat betreft de regie: Moguy heeft wel slechter gepresteerd.

L' Assaut

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Pierre-Jean Ducis. Met o.a. Charles Vanel, André Alerme, Madeleine Robinson, Alice Field en Arlette Dubreuil.

Een knap slechte titel voor wat geen oorlogsfilm is maar een bewerking van het toneelstuk van de destijds zeer beroemde maar nu geheel vergeten Henry Bernstein. Politieke satire gebracht als, helaas, gefilmd toneel van de ergste soort. De film kende enig succes vanwege de zaak Salengro maar wie herinnert zich die nog? Erg doods, alhoewel dankzij het spel van Vanel in de hoofdrol als afgevaardigde Mérital toch nog enigszins de moeite waard.