Jörg Gillner: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Gloomy Sunday

2000 | Romantiek, Muziek, Oorlogsfilm, Drama

Duitsland​/​​Hongarije 2000. Romantiek van Rolf Schübel. Met o.a. Joachim Król, Stefano Dionisi, Ben Becker, Sebastian Koch en László I. Kish.

Bijzondere liefdesgeschiedenis in het Boedapest van de jaren '30 rond een driehoeksverhouding ingekaderd door de fictieve geschiedenis van het Hongaarse lied 'Szomorú vasárnap' dat als 'Gloomy Sunday' door tientallen artiesten (oa Elvis Costello, Billie Holiday, Serge Gainsbourg en Heather Nova) werd vertolkt en inmiddels door het leven gaat als lijflied van zelfdoders aller landen. Pianist Rizsö Seress (1899), die het lied in 1935 componeerde, stapte in 1968 van zijn flat. Gebaseerd op het boek van Nick Barkow. De prachtbeelden zijn van cameraman Edward Klosinski die oa werkte voor Kieslowski (Dekalog 1 en 2), en van Jan Schütte (Abschied - Brechts letzter Sommer).

König auf Mallorca

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Krystian Martinek. Met o.a. Jörg Schüttauf, Marie Bäumer, Ralph Herforth, Christine Neubauer en Hildegard Krekel.

Bijzondere liefdesgeschiedenis in het Boedapest van de jaren '30 rond een driehoeksverhouding ingekaderd door de fictieve geschiedenis van het Hongaarse lied 'Szomorú vasárnap' dat als 'Gloomy Sunday' door tientallen artiesten (oa Elvis Costello, Billie Holiday, Serge Gainsbourg en Heather Nova) werd vertolkt en inmiddels door het leven gaat als lijflied van zelfdoders aller landen. Pianist Rizsö Seress (1899), die het lied in 1935 componeerde, stapte in 1968 van zijn flat. Gebaseerd op het boek van Nick Barkow. De prachtbeelden zijn van cameraman Edward Klosinski die oa werkte voor Kieslowski (Dekalog 1 en 2), en van Jan Schütte (Abschied - Brechts letzter Sommer).

Fifty-Fifty

1988 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1988. Komedie van Peter Timm. Met o.a. Heinz Hoenig, Dominique Horwitz, Suzanne von Borsody, Siegfried Kernen en Karl Friedrich.

Willy, de zoon van een ondernemer, ziet zijn bankoverval bijna de mist ingaan, maar gelukkig biedt een echtpaar (een vroegere politieman en een prostituée) zich aan als gijzelaars. Zo lukt de overval, maar als de buit verdeeld moet worden ontstaan er nieuwe moeilijkheden. Een nogal middelmatige dievenkomedie, op een paar aardige grappen na. Scenario van Detlef Michel. Camerawerk van Fritz Seemann.

Gegen die Regel

1987 | Drama

Duitsland 1987. Drama van Michael Verhoeven. Met o.a. Günter Lamprecht, Claudia Amm, Helmut Zierl, Michael Klein en Anja Michels.

Wijkagenten Klaus Weber (Lamprecht) en Franz Kroll (Zierl) uit een provincieplaats zijn goede collega`s. Ze helpen elkaar bij de verbouwing van hun respectievelijke huizen. Weber hoopt op een promotie, terwijl er thuis dingen gebeuren die hem minder bevallen. Zijn vrouw Helga (Amm) doet naar zijn smaak te veel mee met de wijkraad. Zijn zoon Andreas (Klein), die op het gymnasium zit, vindt zijn vader maar een zwijn in uniform. Bij een ruzie tuigt een man, die onder invloed is, een vrouw af. Franz en Klaus worden erbij geroepen en Klaus grijpt op de juiste manier in om de zaak niet te laten escaleren. Franz houdt zich uiterst kalm, ondanks het feit dat het slachtoffer zijn vriendin is. Naderhand houden ze een automobilist aan, die volgens hen een overtreding heeft begaan. De man is het niet met hen eens, waarop Franz zijn opgekropte woede afreageert en de man mishandelt. Vervolgens wil hij hem aanhouden wegens grof verzet tegen een opsporingsambtenaar. Er wordt echter door het slachtoffer aangifte gedaan wegens lichamelijke geweldpleging, respectievelijk poging tot doodslag. Het verloop van de zaak zal afhangen van Klaus' getuigenis. Is hij het zwijn waarvoor zijn zoon hem houdt of is hij een matennaaier? Lamprecht en Zierl zijn uitstekend in de hoofdrollen en het scenario van Daniel Christoff is voldoende interessant om de aandacht van de kijker vast te houden. Het camerawerk van Axel de Roche is prima in orde.

Der Kolonie

1987 | Drama, Documentaire

Duitsland 1987. Drama van Orlando Lübbert. Met o.a. Michael Degen, Grischa Huber, Elisabeth Degen, Karin Rasenack en Dieter Hufschmidt.

Een verzekeringsagent probeert zijn ontvoerde dochter uit de handen van de mysterieuze Colonia Dignidad te bevrijden. Aan de hand van dit fictieve verhaal wil de film het publiek voorlichten over de Duitse sekte-achtige gemeenschap, die op een landgoed in Argentinië met gedogen van de regering, mensen in een soort concentratiekamp gevangen houdt en foltert. Een lofwaardig streven, dat als film echter maar middelmatig geslaagd is.

Polizeiruf 110: Barry schwieg

1979 | Misdaad

Oost Duitsland 1979. Misdaad van Hans Knötzsch. Met o.a. Sigrid Göhler, Jürgen Frohriep, Peter Borgelt, Uta Schorn en Peter Reusse.

Leutnant Vera Arndt (G[KA3]ohler) onderzoekt het dodelijke ongeval van een schoonmaakster in een werkplaats waar vrachtauto`s gerepareerd worden. Zes jaar ervoor was ze met haar eerste zaak, waarover zij de leiding had, ook al bij het bedrijf terecht gekomen op zoek naar een bedrag van tachtigduizend mark dat er verstopt zou zijn. Het geld werd nimmer gevonden en je hoeft geen helderziende te zijn om een verband te vermoeden tussen de zaak van toen en het geval van nu. Dan zit je aardig snel op moord. In de achtergrond reikt Hauptmann Fuchs (Borgelt) zijn trouwe luitenant de helpende hand in deze zaak, dat een taai geval blijkt te zijn, maar de clou wordt gevonden door Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep), die zijn nagels laat manicuren in de schoonheidssalon van Eva Wagenknecht (Schorn). Hij hoort dat de zaken financieel stroef gaan. Als hij belt in een van die zeldzame telefooncellen die de stad telt, in de nabijheid van de salon Vera Arndt, ziet hij een man de zaak verlaten. De kijker weet dat Vera kort te voren met hem een gesprekje voerde terwijl zij zich achter een matglazen wand omkleedde. H[KA3]ubner besluit hem discreet te schaduwen en komt zo het een en ander te weten. Het scenario is van Manfred Drews en hij laat ons zien dat de `sportieve` H[KA3]ubner het maar gek vindt om zijn handen te laten verzorgen en dat zijn collega Vera er geen oog voor heeft, omdat zij het te druk heeft met haar werk (achter de schrijfmachine). Gedraaid in de milde voorzomer met de gebruikelijke auto-arme straten en de slechte nasynchronisatie. Eva's salon wekt de indruk, op voornoemde glaswand na, sedert de nazi-tijd niet meer gemoderniseerd te zijn. Aflevering 61.