Zakia Tahri: regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 6 films gevonden.

Number One

2008 | Komedie

Marokko 2008. Komedie van Zakia Tahri. Met o.a. Aziz Saâdallah, Nezha Rahile, Chantal Ladesou en Khadija Assas.

Ongelijkheid tussen mannen en vrouwen blijft in vele landen en culturen een hardnekkig euvel. Filmmaakster Tahri kan er als Marokkaanse van meespreken. Humor wil nog wel eens verlichtend werken en zo ontstond deze komedie met absurdistisch-fantastische trekjes. Fabrieksbaas Aziz (Saâdallah) alias 'Number One' behandelt de vrouwen op zijn werk als oud vuil. Wanneer zijn echtgenote erachter komt dat haar Nummer Eén echter poeslief kan zijn wanneer er belangrijke clientèle moet worden binnengehaald, behekst zij hem: Aziz wordt superfeminist, met hilarische consequenties.

Belleville tour

2008 |

Frankrijk 2008. Ahmed Bouchaala en Zakia Tahri. Met o.a. Bernard Ménez en Francis Renaud.

Ongelijkheid tussen mannen en vrouwen blijft in vele landen en culturen een hardnekkig euvel. Filmmaakster Tahri kan er als Marokkaanse van meespreken. Humor wil nog wel eens verlichtend werken en zo ontstond deze komedie met absurdistisch-fantastische trekjes. Fabrieksbaas Aziz (Saâdallah) alias 'Number One' behandelt de vrouwen op zijn werk als oud vuil. Wanneer zijn echtgenote erachter komt dat haar Nummer Eén echter poeslief kan zijn wanneer er belangrijke clientèle moet worden binnengehaald, behekst zij hem: Aziz wordt superfeminist, met hilarische consequenties.

Pour l'amour de Dieu

2006 | Drama

Frankrijk 2006. Drama van Ahmed Bouchaala en Zakia Tahri. Met o.a. Rachid Hami, Leïla Bekhti, Smaïn en Farida Rahouadj.

De zeventienjarige Kevin, kind van tweede generatie Algerijnse immigranten, worstelt met levensvragen die hij eindelijk beantwoord ziet wanneer hij zich, geïnspireerd door zijn vrome klasgenote Meriem, begint te verdiepen in de islam. Hij verruilt zijn naam voor Mohammed en wordt steeds standvastiger en fanatieker in zijn geloof: vroegere 'haram' lekkernijen gaan overboord en de ramadan neemt hij voor het eerst uiterst serieus. Tot wanhoop van zijn moderne, liberale ouders. Mooi geacteerd, sober televisiedrama van het regisseurduo Zakia Tahri en Ahmed Bouchaala dat eerder Origine Contrôlée maakte.

Origine contrôlée

2001 | Komedie, Drama

Frankrijk 2001. Komedie van Ahmed Bouchaala, Zakia Tahri en Ahmed Bouchaala. Met o.a. Patrick Ligardes, Atmen Kelif, Ronit Elkabetz, Abder El Kabir en Alexia Stresi.

De zeventienjarige Kevin, kind van tweede generatie Algerijnse immigranten, worstelt met levensvragen die hij eindelijk beantwoord ziet wanneer hij zich, geïnspireerd door zijn vrome klasgenote Meriem, begint te verdiepen in de islam. Hij verruilt zijn naam voor Mohammed en wordt steeds standvastiger en fanatieker in zijn geloof: vroegere 'haram' lekkernijen gaan overboord en de ramadan neemt hij voor het eerst uiterst serieus. Tot wanhoop van zijn moderne, liberale ouders. Mooi geacteerd, sober televisiedrama van het regisseurduo Zakia Tahri en Ahmed Bouchaala dat eerder Origine Contrôlée maakte.

2 bis, Rue de la Combine

1991 | Komedie

Zwitserland​/​​Frankrijk 1991. Komedie van Igaal Niddam. Met o.a. Clémentine Célarié, Yves Afonso, Jean-Pierre Bisson, Michel Ceémadès en Pierre Julien.

In een huis in Montpellier woont een bonte internationale gemeenschap, die een ding gemeen hebben: weinig geld. Er heerst een grote solidariteit en wanneer de huisbaas aankondigt dat hij het gebouw wil verkopen, bedenkt de werkloze Afonso een plan om vlug aan geld te komen. De speelgoedmarkt is in volle expansie en biedt onvermoede mogelijkheden. Hij schakelt zijn vrouw Célarié in en later ook hun twee kinderen en tenslotte de ganse buurt. Ze werken in het zwart aan plastieke dinosaurussen. Een leuke komedie met sociale ondertoon die naar het einde toe wel wat ongeloofwaardig wordt. Sylvie Chauvet en Niddam baseerden hun scenario op een verhaal van Jean-Louis Bertuccelli en Chauvet. Fotografie van Claude Egger.

Baab al sama' maftue

1988 |

Frankrijk​/​​Marokko 1988. Farida Ben Lyazid. Met o.a. Bashir Skirej en Zakia Tahri.

In een huis in Montpellier woont een bonte internationale gemeenschap, die een ding gemeen hebben: weinig geld. Er heerst een grote solidariteit en wanneer de huisbaas aankondigt dat hij het gebouw wil verkopen, bedenkt de werkloze Afonso een plan om vlug aan geld te komen. De speelgoedmarkt is in volle expansie en biedt onvermoede mogelijkheden. Hij schakelt zijn vrouw Célarié in en later ook hun twee kinderen en tenslotte de ganse buurt. Ze werken in het zwart aan plastieke dinosaurussen. Een leuke komedie met sociale ondertoon die naar het einde toe wel wat ongeloofwaardig wordt. Sylvie Chauvet en Niddam baseerden hun scenario op een verhaal van Jean-Louis Bertuccelli en Chauvet. Fotografie van Claude Egger.