Ernst von Klipstein: cast.
Er zijn 11 films gevonden.

Ein Kapitel für sich

1979 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Oostenrijk 1979. Drama van Eberhard Fechner. Met o.a. Edda Seippel, Ernst von Klipstein, Stephan Schwartz, Jens Weisser en Klaus Höhne.

In Rostock worden op 1 mei 1945 aan alle huizen witte vlaggen gehangen in afwachting van de komst van de Russische tanks. Voor de familie Kempowski komt de vrede niets te vroeg. De afwezigheid van de vader en de oudste zoon had het leven tijdens de oorlog hard gemaakt. Een fles wijn wordt ontkurkt, maar weldra vallen de eerste schoten. De jonge Walter Kempowski (Schwartz) verlaat naderhand de Russische bezettingszone en gaat naar het verwoeste Hamburg, waar hij een onderkomen vindt bij een oom. Hij vindt echter geen werk, omdat hij geen verblijfsvergunning heeft voor de Britse sector. Via een list komt hij toch aan werk. Met zijn broer Robert (Weisser) belandt hij in de gevangenis en komt erachter dat ook zijn moeder Margarethe (Seippel) is opgepakt en in een werkkamp is terechtgekomen. Driedelige miniserie naar de autobiografische romans van Walter Kempowski, die in 1948 bij zijn terugkeer in Rostock door het communistische regime van de DDR tot 25 jaar dwangarbeid werd veroordeeld op beschuldiging van spionage (hij kwam in 1956 vrij). Op navrante wijze wordt Oost- Duitsland onder de Russische bezetting in beeld gebracht, waarbij het kleinburgerlijke denken over het naoorlogse leven zeer scherp is weergegeven. Het scenario is van regisseur Fechner. Het camerawerk is van Gero Erhardt.

Der Stoff, aus dem die Träume sind

1972 | Komedie, Thriller

Duitsland 1972. Komedie van Alfred Vohrer. Met o.a. Herbert Fleischmann, Paul Neuhaus, Edith Heerdegen, Hannelore Elsner en Konrad Georg.

Vakkundig wordt de superkitsch over mensen die gevangenen zijn van Het Grote Raderwerk des Levens door Vohrer in beeld gebracht. Naar de gelijknamige roman van Johannes Mario Simmel, door Manfred Purzer tot scenario bewerkt. Camerawerk van Charly Steinberger.

Die Drei Dorfheiligen

1949 | Komedie

Duitsland 1949. Komedie van Ferdinand Dörfler. Met o.a. Joe Stoeckel, Beppo Brehm, Willy Reichert, Erhard Siedel en Ernst von Klipstein.

Typische 'Heimat'-onzin: drie figuren uit een dorp denken alle drie dat zij bij een meisje een onwettig kind hebben verwekt.

Sommernächte

1944 | Komedie

Duitsland 1944. Komedie van Karl Ritter. Met o.a. René Deltgen, Suse Graf en Ernst von Klipstein.

Liefde op het eerste gezicht tussen Gabriele en Thomas, maar zij doet alsof ze getrouwd is. Een domme komedie van nazi- regisseur Ritter, zijn laatste film in het Derde Rijk. Na WO II vluchtte hij naar Argentinië.

Stimme des Herzens

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Johannes Meyer. Met o.a. Marianne Hoppe, Carl Kuhlmann, Ernst von Klipstein, Eugen Klöpfer en Fritz Odemar.

Hoewel Felizitas getrouwd is met de veel oudere reder Iversen, behoort haar hart toe aan haar jeugdvriend, de schilder Paul Ohlsen. Een verzorgde verfilming van een enigszins ouderwets gegeven. De binnenopnamen werden in de destijds door de UFA geannexeerde filmstudio's in Amsterdam en Den Haag gemaakt.

Hochzeit auf Bärenhof

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Carl Froelich. Met o.a. Heinrich George, Ilse Werner, Paul Wegener, Lina Carstens en Ernst von Klipstein.

Roswitha von Krakow geeft de al oudere baron Hanke haar ja-woord hoewel ze in het geheim verliefd is op Lothar von Pütz. Op de dag van de verloving komt de baron daar achter en trekt hij zich terug. Een niet zo erg fijnzinnige bewerking van de novelle van Hermann Sudermann. Vanwege George toch het aanzien waard.

Unser kleiner Junge

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Boleslav Barlog. Met o.a. Hermann Speelmans, Hilde Jansen, Ernst von Klipstein, Lotte Koch en Ernst Waldau.

Lena verwacht een kind maar Ole, de vermoedelijke vader, laat haar in de steek en gaat naar zee. De film naar het volksstuk Kind auf Aktien van Erich Paetzmann, wil maar geen film worden. Noch het gegeven, noch het spel weet te boeien.

Die Drei Codonas

1940 | Drama

Duitsland 1940. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. René Deltgen, Josef Sieber, Lena Norman, Ernst von Klipstein en Harald Paulsen.

De drie Codonas werken hard aan hun droomnummer: een drievoudige salto, die men tenslotte bij het Ringling-circus uitvoert. Het vergaat de drie echter slecht. Alfredo schiet zijn vrouw dood als hij merkt dat zij van zijn broer houdt. De film werd geprezen om zijn grandioze circusnummers.

Blutbrüderschaft

1940 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1940. Drama van Philipp Lothar Mayring. Met o.a. Hans Söhnker, Ernst von Klipstein, Anneliese Uhlig, Rudolf Platte en Paul Westermeier.

Twee bevriende officieren (S[KA3]ohnker en Klipstein) in WO I ervaren de wapenstilstand in november 1918 en het Verdrag van Versailles als een vernedering. Terwijl de een geen doel meer heeft in zijn leven en eraan onderdoor dreigt te gaan, sluit de ander zich aan bij de nazi`s. Beide mannen zijn op dezelfde vrouw (Uhlig) verliefd. Dit veroorzaakt rivaliteit tussen de voormalige kameraden. Vlak nadat Hitler de macht heeft overgenomen, komt de verzoening tot stand. De film eindigt met een sc[KA2]ene waarin de twee vrienden vrolijk de oorlog tegen Polen (1939) in marcheren. Een kwalijke propagandafilm, die nog steeds niet in Duitsland vertoond mag worden. Toch wordt er overtuigend ingespeeld en de vlotte handeling maakt hem boeiend.

Johannisfeuer

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Anna Dammann, Ernst von Klipstein, Hans Brausewetter, Gertrud Meyen en Otto Wernicke.

Georg komt uit Afrika terug om met de dochter van een grootgrondbezitter te trouwen, maar tijdens het midzomernachtfeest raakt hij in vuur-en-vlam voor een jeugdliefde. Deze 'Heimat'-film, naar het toneelstuk van Hermann Sudermann, toont goede typeringen van Dammann, Wernicke, Koppenhöfer en Brausewetter.

Aufruhr in Damaskus

1939 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Duitsland 1939. Avonturenfilm van Gustav Ucicky. Met o.a. Brigitte Horney, Joachim Gottschalk, Hans Nielsen, Ernst von Klipstein en Paul Westermeier.

Deze film speelt tijdens WO I aan het Syrische front. Een Duitse luitenant (Gottschalk) verschaft een belegerd woestijnfort levensmiddelen en munitie. Hiervoor geeft hij de liefde voor zijn vrouw (Horney) op en tenslotte zelfs zijn leven. Helaas is de dramatiek teveel gericht op schietpartijen en woestijnritten te paard en kameel en te weinig op de dialogen van de, zonder uitzondering, goede acteurs. Daardoor verliest de film iets van zijn werking.