Fred Ludwig: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Karbid und Sauerampfer

1963 | Komedie, Romantiek, Drama

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1963. Komedie van Frank Beyer en Frank Meyer. Met o.a. Erwin Geschonneck, Marita Böhme, Manja Behrens, Margot Busse en Kurt Raekelmann.

Mei 1945. Dresden kort na de onvoorwaardelijke capitulatie. De arbeiders besluiten hun fabriek weer aan de gang te krijgen. De fabriek heeft ongeschonden het bombardement doorstaan. Hiervoor moeten zeven vaten carbid opgehaald worden in Wittenberg, de stad waar Maarten Luther zijn 96 stellingen op de kerkdeur spijkerde. De keuze valt op de jonge, ongetrouwde Kalle (Geschonneck) omdat zijn zwager in Wittenberg in de carbidfrabriek werkt en omdat Kalle vegetari[KA3]er is zodat hij zich met langs de kant van de weg groeiende zuring kan voeden, want er was letterlijk aan alles gebrek in die meidagen. Het lukt Kalle om te voet en met liften Wittenberg te bereiken en zeven vaten te regelen. De terugweg wordt een moeizame tocht met aanvaringen met Russische militairen en Amerikaanse patrouilles op de Elbe. Tenslotte arriveert Kalle met slechts twee vaten, en de vrouw van zijn leven. Bijna twintig jaar na afloop van WO II (1939-45) liet men in de DDR op luchtige wijze in een vermakelijke film zien, dat vadertje Honeckers paradijs voor arbeiders en boeren niet zomaar is ontstaan. De spelprestaties zijn heel behoorlijk. Het scenario is van regisseur Beyer en Frank Oliva. Het camerawerk is van Günter Marczinkowski.

Zwei Mütter

1957 | Drama, Oorlogsfilm

Oost Duitsland 1957. Drama van Frank Beyer en Frank Meyer. Met o.a. Helga Göring, Françoise Spira, Wilhelm Koch-Hooge, Ruth Wacker en Kurt Oligmüller.

Een Française, die vanwege de arbeidsinzet naar Duitsland gehaald is en een Duitse vrouw, bevallen beiden in een kliniek van een kind. Tijdens een bombardement komt het kind van de Duitse vrouw om, die het weet te verwisselen met dat van de Française. De vroedvrouw en tevens echtgenote van de toeziend geneesheer is op de hoogte van de wanhoopsdaad maar houdt haar mond. Een vreemdelinge uit een bezet land is een tweederangs burger, en de vrouw slaagt er niet in haar vertwijfeling duidelijk te maken. Als zij na de oorlog in 1947 terugkomt, stuit zij op de botheid van de Amerikaanse militaire overheid. Een hartverscheurend drama dat mank gaat aan het algehele gebrek aan artistiek vermogen en op belachelijke wijze Amerikanen ongenuanceerd doet voorkomen. Dat laatste hing samen met de Koude Oorlog en de officiële richtlijnen, waaraan de regisseur zich vol overtuiging hield.