Heinz Bütler: regie.
Er zijn 3 films gevonden.

Holozän

1992 | Drama

Zwitserland 1992. Drama van Heinz Bütler en Manfred Eicher.

Beide regisseurs bewerkten het korte verhaal [KL]Der Mensch erscheint im Holoz[KA3]an[KLE] van Max Frisch tot scenario. Deze bekroonde film gaat over een man (Josephson), die zijn einde ziet naderen, terwijl zware regenval het hooggelegen bergdal waarin hij woont, van de buitenwereld heeft afgesneden. Hij registreert het natuurgeweld aan de hand van kennis die hij vergaart uit encyclopedieën en het dagboek van Zuidpoolreiziger Scott. Hij plakt zijn aantekeningen en relevante artikelen te samen met zijn eigen herinneringen aan de wand en probeert op die manier zijn leven te reconstrueren. Iedere beweging of geluid doen zijn hoop op een verlossing opgloeien. Maar hij is er zich van bewust dat een mens, die een ramp heeft overleefd, weet wat een katastrofe betekent, terwijl de natuur kan nemen wat zij ooit gaf. Zijn noodlot is daarom onafwendbaar. Zware kost en deze statische film is zeker niet ieders idee over een avondje ontspanning. Mooie opnamen van Yorgos Arvannitis.

Lieber Vater

1984 | Drama

Duitsland 1984. Drama van Heinz Bütler. Met o.a. Hubert Kronlachner, David Ledenmann, Renate Steiger, Hanns Zischler en Grete Heger.

Deze film toont hoe groot de invloed van kinderen kan zijn op ouders die met elkaar in onmin leven. Een jongetje reist zijn vader achterna om na te gaan of deze zich in gezelschap van een vriendin bevindt. De zoveelste variatie op het thema zonder dat er iets nieuws aan toegevoegd wordt.

Melzer

1982 | Drama

Duitsland​/​​Zwitserland 1982. Drama van Heinz Bütler. Met o.a. Rüdiger Vogler, Ingo Lampe, Nicolas Lansky, Adelheid Arndt en Ingeborg Arnoldi.

Een succesvolle kunstschilder laat zich na een crisis vrijwillig opnemen in een psychiatrische inrichting, in navolging van zijn lievelingsschrijver Robert Walser. Na aanvankelijk verzet van zijn omgeving proberen ze commercieel profijt te trekken van zijn 'waanzin' met een overzichtstentoonstelling. Na een opmerkelijke documentaire over schizofrenie maakt Bütler hier zijn speelfilmdebuut met verwante stof, maar het mist de dramatische greep en visie, zodat de voorspelbare conclusie is dat er méér gekken rondlopen buiten de klinieken dan erin. Vogler doet in de titelrol zijn best en acteert met doeltreffender ironie dan het scenario aandraagt.