Herbert Achternbusch: regie, cast, scenario, productie en muziek.
Er zijn 23 films gevonden.

Neue Freiheit, keine Jobs

1998 |

Duitsland 1998. Herbert Achternbusch. Met o.a. Annika Pages, Jörg Hube, George Ringswandl, Pieter Dorn en Herbert Achternbusch.

Picasso in München

1997 | Drama, Fantasy, Experimenteel

Duitsland 1997. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Doris Jung, Josef Bierbichler, Barbara Gass en Franz Baumgartner.

Dit is de 27ste film van Achternbusch, die vindt dat hij op de oudere Picasso lijkt. Aan de kijker om te beoordelen of dat juist is, maar in ieder geval heeft hij het genie niet. Ook niet voor deze anti-kunstfilm met een ingewikkeld en ongeloofwaardig scenario van hemzelf. Hij wekt niet alleen Picasso tot leven in München, maar ook nog even een Beierse bisschop uit de zeventiende eeuw, door wiens mirakel hij zijn film kan produceren. Uitsluitend geschikt voor Achternbusch adepten en fans van Bierbichler (nomen est omen) als zielenknijper Brösel, Jung als radiopresentatrice Takla Bash, Gass als Fregatte, Brösels vrouw en Wolf als moeder. Het camerawerk is van Henry Hauck.

Hades

1995 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1995. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Rosel Zech, Irm Hermann, Thomas Holtzmann en Barbara Gass.

Als kleine jongen werd Hades (Achternbusch) met zijn joodse moeder uit M[KA3]unchen weggehaald door de nazi`s en afgevoerd naar het getto van Warschau. Daar liet een nazi-cameraploeg hem dansen voor de camera en liet hem verborgen in een lijkkist ontsnappen uit de hel van Warschau. Zijn moeder was niet zo gelukkig en overleefde het niet. Zijn vader, een ari[KA3]er, vocht in die tijd in Rusland en keerde terug van het slagveld in Stalingrad. Na de oorlog werd Hades met hem herenigd in de Beierse hoofdstad en begon zijn vader een schrijnwerkersplaats, waar hij doodskisten maakte. Het bedrijfje groeide uit tot een begrafenisonderneming. Na het overlijden van zijn vader volgde Hades hem op. Vijftig jaar na de onvoorwaardelijke capitulatie van nazi-Duitsland krijgt Hades dreigtelefoontjes van neo-nazi`s, die hem uitmaken voor jood. De weinig behulpzame politie staat machteloos als het zaakje de lucht ingaat. Burgerbewegingen in Beierse klederdracht kunnen alleen maar in vulgair klinkend dialect roepen: `Dietz`, `Dietz` (Duits, Duits). Hades komt in verzet, maar moet het tegen hen afleggen als hij door een klomp gips dodelijk getroffen wordt. Op de laatste momenten van zijn aardse bestaan, trekken (in zwart-wit) zijn zeer traumatische jeugdervaringen aan hem voorbij. Met spot en een underdog als belangrijkste personage probeert Achternbusch te waarschuwen voor een ernstig en beangstigend verschijnsel: de hernieuwde opkomst van het onverdraagzame fascisme. Het beest is nog steeds niet dood, hoewel in de jaren die volgden op het uitkomen van deze rolprent het terrorisme van de islamisten dit nare maatschappelijke verschijnsel overschaduwde. Hoewel deze goed in elkaar gezette en rijpelijk overdachte film belangrijk is, zal hij niet ieders kopje thee zijn en niet iedereen de boodschap even gemakkelijk bij zich laten doordringen. Het scenario is van regisseur Achternbusch. Het camerawerk is van Adam Olech. De opnames van het getto in Warschau zijn authentiek en werden gedraaid door een cameraploeg van de Wehrmacht der nazi's.

Ab nach Tibet!

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Judith Tobschall, Annamirl Bierbichler, Christian Lerch, Herbert Achternbusch en Franz Baumgartner.

De film bestaat uit twee delen ES TUT NICHT MEHR WEH en DIE LETZTE ILLUSION. De werkloze Hick (Achternbusch) die schoorsteenveger was, brengt zijn dagen in het café door. Hij moet opboksen tegen zijn vrouw, die onderwijzeres is op een nonnenschooltje, en zijn dochter die veel intelligenter is. Hij droomt ervan met zijn dochter naar Tibet te gaan. Ze krijgen een ongeluk en in deel twee bevinden ze zich op het dak van de wereld in Tibet, in het jaar 1662. Daar vinden ze het geluk. Een beetje gewelddadig, met een vleugje godsdienst, op de grens van onwerkelijkheid. Zware kost en houterig spel. Het scenario is van regisseur Achternbusch. Het camerawerk is van Adam Olech.

Ich bin da. Ich bin da

1992 |

Duitsland 1992. Herbert Achternbusch. Met o.a. Klaus Ortner, Horst Kotterba en Kirsten Dene.

De film bestaat uit twee delen ES TUT NICHT MEHR WEH en DIE LETZTE ILLUSION. De werkloze Hick (Achternbusch) die schoorsteenveger was, brengt zijn dagen in het café door. Hij moet opboksen tegen zijn vrouw, die onderwijzeres is op een nonnenschooltje, en zijn dochter die veel intelligenter is. Hij droomt ervan met zijn dochter naar Tibet te gaan. Ze krijgen een ongeluk en in deel twee bevinden ze zich op het dak van de wereld in Tibet, in het jaar 1662. Daar vinden ze het geluk. Een beetje gewelddadig, met een vleugje godsdienst, op de grens van onwerkelijkheid. Zware kost en houterig spel. Het scenario is van regisseur Achternbusch. Het camerawerk is van Adam Olech.

Mixwix

1989 |

Duitsland 1989. Herbert Achternbusch. Met o.a. Monika Lemberger, Waggie Brömse, Alfred Edel, Herbert Achternbusch en Judit Achternbusch.

Een zonderlinge, verwarde klucht van de omstreden, bewonderde en verguisde regisseur uit Beieren. Voor insiders. Adam Olech en Hermann Fahr verzorgden de plaatjes.

Wohin?

1988 | Drama

Duitsland 1988. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Gabi Geist, Franz Baumgartner, Gunter Freyse, Annamirl Bierbichler en Josef Bierbichler.

Het begint allemaal in een typische Beierse biergarten, waar de acteurs elkaar ontmoeten, en vanaf dat moment begint de regisseur met zijn raadselachtige aanval op de toestanden in de maatschappij. Het thema AIDS en de toenemende invloed van de politiek op de media vormen het hoofdbestand van deze typische Achternbusch produktie.

Heilt Hitler

1986 | Experimenteel

Duitsland 1986. Experimenteel van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Gunter Freyse, Gabi Geist, Waltraut Galler en Annamirl Bierbichler.

Het thema van deze satire is de jongste geschiedenis van Duitsland. Achternbusch bekritiseert in zijn typische stijl met schijnbaar onlogische dialogen de tijd van het nationaalsocialisme en de verhoudingen in de Bondsrepubliek.

Die Föhnforscher

1985 | Experimenteel

Duitsland 1985. Experimenteel van Herbert Achternbusch. Met o.a. Gebi Geist, Herbert Achternbusch, Frans Baumgarter, Hartmut Geerken en Sigrid Geerken.

Een film met de voor deze Beierse regisseur zo typerende verwarrende scénes. In drie gedeeltes worden politieke en maatschappelijke problemen op ironische wijze van commentaar voorzien. De typische filmtaal van Achternbusch is eigenlijk alleen voor zijn trouwe fans begrijpelijk.

Rita Ritter

1984 | Drama, Musical

Duitsland 1984. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Annamirl Bierbichler, Christiane Cohendy, Armin Müller-Stahl, Barbara Valentin en Sepp Bierbichler.

Nadat een niet bijster succesvol scenarioschrijver ook zijn huwelijk op de klippen ziet lopen houdt alleen zijn liefde voor z'n vroegere vriendin Rita hem nog op de been. Zijn verlangen naar haar is zo groot, dat hij haar identiteit aanneemt. Wanneer de twee elkaar in Parijs weerzien ontvlamt hun liefde opnieuw, hoewel ze nu allebei vrouw zijn. Een merkwaardig gegeven, aardig verfilmd.

Die Olympiasiegerin

1983 | Drama, Biografie

Duitsland 1983. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Annamirl Bierbichler, Gabi Gast en Tobias Frank.

Een autobiografische film van Achternbusch met als onderwerp de tragische gebeurtenissen die aan zijn geboorte voorafgingen en zijn armoedige jeugd. De film is integer en gevoelig, wanneer Achternbusch zijn eigen geschiedenis becommentarieert. De sc[KA2]enes die de maatschappelijke situatie uit die (nazi-)tijd betreffen zijn minder geslaagd. Camerawerk van Jörg Schmidt- Reitwain.

Der Depp

1982 |

Duitsland 1982. Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Annamirl Bierbichler, Franz Baumgartner, Gabi Geist en Alois Hitzenbichler.

Het leven van een zwakzinnige wordt op typische wijze geschilderd: in de eindtijd na de bom wordt zijn spraakgebrek beter naarmate de wereld gekker wordt. Hij wordt tevens verliefd op zijn eigen vrouw omdat hij denkt dat zij een Egyptische prinses is, wat dan weer tot een tragedie leidt. Voor sommigen is dit Achternbusch op zijn irritantst en er moet gesteld worden dat dit niet een van zijn sterkere films is.

Das Gespenst

1982 |

Duitsland 1982. Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Annamirl Bierbichler, Kurt Raab, Werner Schroeter en Dietmar Schneider.

'Du hast keine Chance, nutze sie,' luidt het adagium van Münchens beroemdste margefilmer Achternbusch. Met deze verondersteld blasfemische zwart-witfilm riep hij de toorn van filmkeuring en een reactionair-katholieke CSU-politicus over zich af. In Oostenrijk en Zwitserland oogstte de maffe, charmant minimaal geregisseerde satire een vertoningsverbod. Waarom? In een Beiers kerkje stapt Christus van het kruis en trekt in amoureuze tandem met een jonge moeder overste langs berg en dal. Geestige scène: Jezus wil zwemmen, maar kan slechts over water lopen. Bierbichler, die de non vertolkt, was jarenlang met Achternbusch gelieerd.

Der Neger Erwin

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Annamirl Bierbichler, Helga Loder, Siegfried Mayer en Sepp Bierbichler.

Anarchistisch-satirische hoogstandjes van het niveau van BIERKAMPF, maar ondanks de surrealistische inslag met meer evenwicht en overtuigender gebracht.

Das Letzte Loch

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Annamirl Bierbichler, Franz Baumgartner, Alois Hitzenbichler en Helga Loder.

Een privé-detective wil slechts vriendinnen die 'Susan' heeten. Opnieuw worden er stromen bier vergoten in een wat minder scherpe Achternbusch-satire.

Der Komantsche

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Alois Hitzenbichler, Barbara Gass, Heinz Braun en Annamirl Bierbichler.

Een wrange satire over een melancholische dromer die denkt dat hij een Comanche-indiaan is; maar als hem zijn dromen worden ontnomen, valt tevens de zin van zijn bestaan weg. Een film als een surrealistische nachtwake, opgebouwd uit allerlei stijlsoorten.

Der Junge Mönch

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Heinz Braun, Karolina Herbig, Branko Samarovski en Barbara Gass.

Achternbusch speelt in deze wirwar van satirische scènes niet alleen zijn eigen moeder, maar ook de paus.

Servus Bayern

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Annamirl Bierbichler, Heinz Braun, Barbara Gass en Sepp Bierbichler.

De dichter wil naar Groenland, want verslaggevers vallen hem lastig, het dichten wil niet lukken en zijn vrouw houdt het ook al met iemand anders. Een fraaie, zwarte klucht van Achternbusch.

Bierkampf

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Annamirl Bierbichler, Sepp Bierbichler, Heinz Braun en Alois Hitzenbichler.

De meest wrange Achternbusch-satire op het Duits-zijn volgens de Beierse variant: een leren jack is voor hemzelf en voor de buitenwereld voldoende om te geloven dat hij een politieman is, wat hem bijzonder grote vrijheden geeft tijdens een typisch Beiers bierfeest. Underground-filmer Achternbusch onthult vlijmscherp een duistere plek in de maatschappij. Het is zijn beste film. Camerawerk van Jörg Schmidt-Reitwein.

Herz aus Glas

1976 | Fantasy, Drama

Duitsland 1976. Fantasy van Werner Herzog. Met o.a. Josef Bierbichler, Volker Prechtel, Stefan Güttler, Sonja Skiba en Clemens Scheitz.

Na de dood van de uitvinder van het robijnglas gelooft een glasfabrikant dat de formule ervan te maken had met het bloed van een jonge maagd, waarna pathetische toestanden uitbreken rondom de glasfabriek. Een filmproduktie die volgens Herzog tot stand kwam onder hypnose van de spelers. Was dat laatste nu maar niet gebeurd.

Die Atlantikschwimmer

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Heinz Braun, Herbert Achternbusch, Alois Hitzenbichler, Barbara Gass en Ingrid Gailhofer.

De zwarte humor van de Beierse anarchistische schrijver-filmer Achternbusch heeft zijn eigen publiek dat deze films bijzonder waardeert. De filmer en enkele vrienden besluiten de oceaan over te zwemmen maar zullen daartoe eerst zwemmen moeten leren. Een pijnlijke parabel voor goede verstaanders.

Das Andechser Gefühl

1974 | Komedie

Duitsland 1974. Komedie van Herbert Achternbusch. Met o.a. Barbara Gass, Margarethe von Trotta, Walter Dedlmayer, Reinhard Hauff en Ingrid Gailhofer.

De zwarte humor van Achternbusch (die ook het scenario schreef) tekent zich al duidelijk af in dit debuut over een onderwijzer die zich doodgedronken had als zijn vrouw (Gass) hem niet had vermoord. Von Trotta is de filmster, waarop frik Achternbusch geilt. Scenario van de regisseur en camerawerk van Jörg Schmidt-Reitwein.

Ab nach Tibet

1893 |

Duitsland 1893. Herbert Achternbusch. Met o.a. Christian Lerch, Annamirl Bierbichler en Judith Tobschall.

De zwarte humor van Achternbusch (die ook het scenario schreef) tekent zich al duidelijk af in dit debuut over een onderwijzer die zich doodgedronken had als zijn vrouw (Gass) hem niet had vermoord. Von Trotta is de filmster, waarop frik Achternbusch geilt. Scenario van de regisseur en camerawerk van Jörg Schmidt-Reitwein.