Sergei Ivanov: montage.
Er zijn 5 films gevonden.

Silent Souls

2010 | Drama

Rusland 2010. Drama van Aleksey Fedorchenko. Met o.a. Yuliya Aug, Igor Sergeev, Viktor Sukhorukov en Yuriy Tsurilo.

Filmmaker Fedorchenko maakte in 2005 naam met First on the Moon, een in Venetië bekroonde mockumentary over Russen op de maan in de jaren dertig. In Stille zielen vult hij tradities in van een oude Fins-Oegrische cultuur in Noord-Rusland. Het bovenal poëtische verhaal draait - naast het overweldigende landschap - om twee stoïcijnse vrienden die met het lijk van de jonge vrouw van een van hen een lange reis maken naar een heilig meer om haar daar te cremeren. Zoveelste cinematografische bejubeling van de 'stille Russische ziel', maar de visueel perfecte uitvoering vergoelijkt Fedorchenko's opzichtige aanpak.

Aleksandra

2007 | Drama, Oorlogsfilm

Rusland​/​​Frankrijk 2007. Drama van Aleksandr Sokurov. Met o.a. Galina Vishnevskaya, Vasily Shevtsov en Raisa Gichaeva.

Conflict noch geografie wordt precies benoemd in dit verhaal over de zinloze treurnis van de oorlog. Baboesjka Aleksandra onderneemt een uitputtende reis om eindelijk kleinzoon en soldaat Denis terug te zien. Die is al jaren gestationeerd nabij Grozny, in het sterfhuis Tsjetsjenië. Vishnevskaya, de Bolsjoi-sopraan die eerder in een documentaire van Sokurov werd geportretteerd met cellist-echtgenoot Mstislav Rostropovitsj, speelt de oma met zwijgzame afstandelijkheid. De regie zit exact op dezelfde lijn. Ziedaar de handicap van deze film: de intentie/pretentie van de maker is duidelijk, maar de kijker neemt die slechts van verre waar.

The Sun

2005 | Biografie, Drama

Rusland​/​​Italië​/​​Frankrijk​/​​Zwitserland 2005. Biografie van Aleksandr Sokurov. Met o.a. Issei Ogata, Robert Dawson, Kaori Momoi en Shirô Sano.

Derde deel van Sokurovs reeks portretten van dictators. Na Hitler (Moloch, 1999) en Lenin (Taurus, 2001) is in The Sun de Japanse keizer Hirohito aan de beurt. Hij is de gevangene van het protocol. In zijn afgesloten vertrekken, even duister en somber gefilmd als Hitlers Berghof in Moloch, wordt de keizer als een pop aan- en uitgekleed en hoeft hij nooit zelf een deur te openen of te sluiten. De keizer kan in Sokurovs visie onmogelijk verantwoordelijk worden gehouden voor de misdaden van een heel imperium. Degenen die hem klakkeloos volgden waren even wereldvreemd.

Russian Ark

2002 | Historische film, Experimenteel, Drama

Rusland​/​​Duitsland 2002. Historische film van Aleksandr Sokurov. Met o.a. Sergei Dontsov, Mariya Kuznetsova, Leonid Mozgovoy, David Giorgobiani en Aleksandr Chaban.

De Russische cineast Sokurov leidt de toeschouwer in één opname van negentig minuten via de zalen van de Hermitage in St. Petersbrug door drie eeuwen Russische geschiedenis. Een verbluffende prestatie die vier jaar voorbereiding vergde. De rode draad in de film is een ironische Franse markies (Sergei Dontsov) die in het museum door de tijd wandelt en samen met een onzichtbare verteller commentaar levert op de honderden aanwezige historische figuren, de kunstwerken en de Russische geschiedenis. Russian Ark is technisch een sublieme film van een ongekende artistieke waarde. Maar Sokurov bleef bescheiden: 'Het is een film met eenvoudige gedachten gevat in eenvoudige woorden. Maar ik hoop dat ze diepe emoties oproepen.'

Elegy of a Voyage

2001 | Documentaire, Experimenteel

Rusland 2001. Documentaire van Aleksandr Sokurov.

De Russische cineast Sokurov leidt de toeschouwer in één opname van negentig minuten via de zalen van de Hermitage in St. Petersbrug door drie eeuwen Russische geschiedenis. Een verbluffende prestatie die vier jaar voorbereiding vergde. De rode draad in de film is een ironische Franse markies (Sergei Dontsov) die in het museum door de tijd wandelt en samen met een onzichtbare verteller commentaar levert op de honderden aanwezige historische figuren, de kunstwerken en de Russische geschiedenis. Russian Ark is technisch een sublieme film van een ongekende artistieke waarde. Maar Sokurov bleef bescheiden: 'Het is een film met eenvoudige gedachten gevat in eenvoudige woorden. Maar ik hoop dat ze diepe emoties oproepen.'