Axel von Ambesser: regie en cast.
Er zijn 34 films gevonden.

Frau Juliane Winkler

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Michael Günther. Met o.a. Inge Meysel, Axel von Ambesser, Wolfgang Wahl, Eleonore Weisgerber en Edith Schollwer.

Juliane Winkler (Meysel) is weduwe geworden. Na een teleurstellende ervaring in een bejaardentehuis komt ze terecht in het pension Coppelia van een voormalige balletdanser (Wahl), met wie het meteen klikt. Ze leert er G[KA3]unther Sillmann (Von Ambesser) kennen en Günther valt voor haar en begint zijn verovering. Juliane is gevleid, maar wil niet met hem gaan hokken. Ze heeft een beter idee: samen ondernemen en ze beginnen een grootouderdienst. Ze gaan hun klanten via kleine advertenties werven. Het resultaat is echter een grote janboel. Allemaal teveel van het goede voor de verliefde Günther, die in de armen van zijn Juliane sterft. Juliane laat zich niet uit het veld slaan, want ze barst nog van de energie. Als Coppelia, zo noemt zij haar pensionhouder, in de financiële problemen geraakt, wordt zij partner in de zaak. De 72-jarige Meysel in de hoofdrol laat zien dat er ook nog in de levensavond heel veel lol te beleven valt en zij zou nog lang, tot op zeer hoge leeftijd, dergelijke rollen spelen. Ze heeft een beroep, waarin je gelukkig nooit te oud bent - heerlijk. Het scenario is van Peter M. Thouet. Het camerawerk is van Dieter Perschke.

Tatort - Annoncenmord

1976 | Mysterie

Oostenrijk 1976. Mysterie van Peter Weck. Met o.a. Fritz Eckhardt, Kurt Jaggberg, Albert Rolant, Lieselotte Plauensteiner en Helma Gautier.

De politie vist kort na elkaar twee lijken op uit de Donau in Oostenrijk. Beide mannen werden op dezelfde wijze vergiftigd en vervolgens in de rivier geworpen. Beiden waren naar Wenen afgereisd naar aanleiding van een huwelijksadvertentie in de krant. Oberinspektor Marek (Eckhardt) die het onderzoek leidt, vermoedt dat de moord op verpleegster Hilde Sraner, bijgenaamd Rosi, in verband staat met deze twee moorden. Hij komt huwelijkszwendelaar Franz Niebauer op het spoor, maar het is tegelijkertijd ook mogelijk dat enkele onvindbare vrouwen iets met de zaak te maken zouden kunnen hebben. Door al dit gewroet komt Marek zelf in levensgevaar. De acteur/toneelregisseur/schouwburgdirecteur Weck draait sinds 1975 niet meer te tellen tv-krimi`s. Dit is zijn tweede nadat hij het jaar ervoor debuteerde met de TATORT - URLAUBSMORD (nummer 55), eveneens met Eckhardt als Marek. De gastcommissaris is Hauptkommissar Brammer (Kurt Hinz) uit Hamburg. Het scenario is van Eckhardt. Aflevering 66.

Die fromme Helene

1965 | Drama

Duitsland 1965. Drama van Axel von Ambesser. Met o.a. Simone Rethel, Theo Lingen, Bruno Hübner, Abraham Glanzmann en Leonardo Putzgruber.

Een brave film gezien door de ogen van de legendarisch schrijver-tekenaar Wilhelm Busch ('Max und Moritz') gespeeld door regisseur von Ambesser over een meisje met ondeugende streken. Haar strenge voogd, een gepensioneerde gevangenisdirekteur, stuurt haar voor de vakantie naar het platteland om haar mores te leren.

Das Liebeskarussell

1965 | Komedie, Erotiek, Romantiek

Oostenrijk 1965. Komedie van Rolf Thiele, Alfred Weidenmann en Axel von Ambesser. Met o.a. Gert Fröbe, Curd Jürgens, Ivan Desny, Nadja Tiller en Heinz Rühmann.

Deze film geeft in vier schetsen diverse invalshoeken op een centraal thema: het amoureuze avontuurtje. In geen der deeltjes is veel spiritualiteit of zelfs maar een lichte toets te bespeuren. Van al het Duitse acteertalent is alleen Rühmann vermeldenswaardig. Echt een gemiste kans. Later ook nog ingekort tot 91m.

Heirate mich, Chéri

1964 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1964. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Paul Hubschmid, Letitia Roman, Ann Smyrner, Peter Weck en Adeline Wagner.

Succesvolle, goed van de tongriem gesneden advocaat Dr. Georg Sch[KA3]onberger (Weck) is een verlegen mens als het vrouwen betreft. Zijn vriend Dr. Andreas Gollhofer (Hubschmid) is een notoire rokkenjager, die Georg af en toe een duwtje in de goede richting probeert te geven. Christine Rauch (Roman) is een schuchter schepsel en Marianne (Smyrner) is haar vlotte vriendin met ervaring. Georg en Christine ontmoeten elkaar en het is liefde op het eerste gezicht. Het stel wil trouwen, maar als Andreas ervan hoort, wil hij eerst even uitmaken wat er aan de hand is. Hij legt het zo aan dat hij met Christine aan de Wolfgangsee komt vast te zitten (en versiert haar), terwijl Georg met Marianne in Venetië opgescheept zit. Er is een happy-end met een trouwerij. Ouderwetse, zo niet oubollige komedie der verwisselingen, die met veel routine in elkaar geflanst is. Het scenario is van Janne Furch en Heinz Pauck naar de pulproman van Gabor von Vaszary en het zit vol flauwe dubbelzinnigheden, die toentertijd gewiekst waren, maar waarvan tegenwoordig geen hond meer koud of warm van wordt. Het camerawerk is van Friedel Behn- Grund.

Das hab' ich von Papa gelernt

1964 |

Oostenrijk​/​​Duitsland 1964. Axel von Ambesser. Met o.a. Peter Vogel, Thomas Fritsch en Willy Fritsch.

Succesvolle, goed van de tongriem gesneden advocaat Dr. Georg Sch[KA3]onberger (Weck) is een verlegen mens als het vrouwen betreft. Zijn vriend Dr. Andreas Gollhofer (Hubschmid) is een notoire rokkenjager, die Georg af en toe een duwtje in de goede richting probeert te geven. Christine Rauch (Roman) is een schuchter schepsel en Marianne (Smyrner) is haar vlotte vriendin met ervaring. Georg en Christine ontmoeten elkaar en het is liefde op het eerste gezicht. Het stel wil trouwen, maar als Andreas ervan hoort, wil hij eerst even uitmaken wat er aan de hand is. Hij legt het zo aan dat hij met Christine aan de Wolfgangsee komt vast te zitten (en versiert haar), terwijl Georg met Marianne in Venetië opgescheept zit. Er is een happy-end met een trouwerij. Ouderwetse, zo niet oubollige komedie der verwisselingen, die met veel routine in elkaar geflanst is. Het scenario is van Janne Furch en Heinz Pauck naar de pulproman van Gabor von Vaszary en het zit vol flauwe dubbelzinnigheden, die toentertijd gewiekst waren, maar waarvan tegenwoordig geen hond meer koud of warm van wordt. Het camerawerk is van Friedel Behn- Grund.

Das hab ich von Papa gelernt

1964 | Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1964. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Willy Fritsch, Thomas Fritsch, Peter Vogel, Gertraud Jesserer en Gustav Knuth.

Clemens Andermann begon zijn succesvolle carri[KA2]ere op het toneel en voor de rollende camera van de film, maar tegenwoordig is hij een geslaagde industrieel (door zijn huwelijk). Het artistieke milieu is tegenwoordig taboe, al kijkt hij wel naar zijn eigen oude films. Achterhaalde, bedenkelijke en zeer gedateerde komedie der misverstanden en verwisselingen, die alleen maar leuk is voor kijkers, die zich Willy en Thomas Fritsch, Hörbiger en Seebald nog kunnen herinneren.

Kohlhiesels Töchter

1962 | Komedie

Duitsland 1962. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Liselotte Pulver, Helmut Schmid, Dietmar Schönherr, Adeline Wagner en Peter Vogel.

Vader Matthias blijft erbij: de lelijkste van zijn twee dochters moet het eerst trouwen. Maar het lelijke eendje blijkt alras een mooie zwaan. Nu is dit Kräly-verhaal wel tot op de draad versleten. Na de cinemascope-operetteverfilming Ja, Ja, die Liebe in Tirol was dit de vijfde verfilming. Het scenario is van Eckart Hachfeld. Het camerawerk is van Willy Winterstein.

Er kann's nicht lassen

1962 | Komedie, Mysterie, Thriller

Duitsland 1962. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Heinz Rühmann, Rudolf Forster, Grit Boettcher, Ruth-Maria Kubitschek en Siegfried Wischnewski.

Heinz Rühmann opnieuw (na Das Schwarze Schaf) als 'Father Brown', de beroemde priester-speurder uit G.K. Chestertons detectiveverhalen. Rühmann vindt in een onderaards gewelf een sedert lange tijd verdwenen oude meester van de Hollander Van Dyck. De knorrige bisschop is zoals gebruikelijk ontstemd over de zijpaden, die Father Brown bewandelt en wil hem als missiepater naar Afrika sturen.

Eine hübscher als die andere

1961 | Komedie

Duitsland 1961. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Heidi Brühl, Peter Nestler, Gustav Knuth, Rudolf Platte en Peter Vogel.

Rijkeluiszoon Pitt Seeberg (Nestler) is een ellendige nietsnut die achter de rokken aanjaagt. Gabi (Br[KA3]uhl) moet van zo`n oppervlakkige hartedief niets hebben, maar hij wordt verliefd op haar, en weet haar dankzij een andere identiteit in te palmen totdat hij geheel voorspelbaar (inclusief de finale) door de mand valt. Goed voer voor Brühl-fans, die haar nog eens willen zien. Het scenario is van Aldo von Pinelli, Dieter Hildebrandt en Gustav Kampendonk. Het camerawerk is van Igor Oberberg.

Eine Hubscher Als Die Andere

1961 | Komedie

Duitsland 1961. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Heidi Brühl, Gustav Knuth en Peter Nestler.

Rijkeluiszoon Pitt Seeberg (Nestler) is een ellendige nietsnut die achter de rokken aanjaagt. Gabi (Br[KA3]uhl) moet van zo`n oppervlakkige hartedief niets hebben, maar hij wordt verliefd op haar, en weet haar dankzij een andere identiteit in te palmen totdat hij geheel voorspelbaar (inclusief de finale) door de mand valt. Goed voer voor Brühl-fans, die haar nog eens willen zien. Het scenario is van Aldo von Pinelli, Dieter Hildebrandt en Gustav Kampendonk. Het camerawerk is van Igor Oberberg.

Der Gauner und der liebe Gott

1960 | Drama, Actiefilm, Komedie

Duitsland 1960. Drama van Axel von Ambesser. Met o.a. Gert Fröbe, Karlheinz Böhm, Ellen Schwiers, Manfred Kunst en Lucie Englisch.

Een onschuldig veroordeelde man ontsnapt uit de gevangenis en verschuilt zich in een kerk. Daar vindt hij priesterkleren en besluit zich uit te geven voor de nieuwe pastoor van het dorp. Dat lukt aardig en in korte tijd wint hij het respect en het vertrouwen van de inwoners. Niet echt spetterend origineel, maar aardig gebracht en met een sterke hoofdrol van Fröbe.

Der Brave Soldat Schwejk

1960 | Drama, Komedie, Oorlogsfilm

Duitsland 1960. Drama van Axel von Ambesser. Met o.a. Heinz Rühmann, Ernst Stankowski, Ursula von Borsody, Senta Berger en Erika von Thellmann.

Hoewel hondenfokker Josef Schwejk niet helemaal goed bij zijn hoofd is, wordt hij na het begin van WO I toch ingelijfd bij het Oostenrijkse leger. Doordat hij, uit domheid of juist uit berekening, bevelen meestal verkeerd interpreteert wordt zijn militaire loopbaan bepaald kleurrijk: op een gegeven moment komt hij zelfs voor een vuurpeloton te staan. Rühmann is een alleraardigste Schwejk, maar hij haalt wel de angel uit Jaroslav Haseks anti-oorlogsboek, doordat hij de balans tussen komische domheid en subversieve berekening iets te veel naar humor door laat slaan.

Frau im besten Mannesalter

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Marianne Koch, Johannes Heesters, Bernhard Wicki, Christiane Nielsen en Boy Gobert.

Na een zeer heftige discussie over de uit de hand lopende rekeningen die Heesters voortdurend ontvangt voor de nieuwe kleding van echtgenote Koch, verlaat zij hem omdat ze ervan overtuigd is zelf voor haar eigen onderhoud te kunnen zorgen. Beiden hopen dat de ander terugkomt, maar ze zijn te trots om de eerste stap te zetten. Tot Koch van auteur Wicki een baantje als chauffeuse aangeboden krijgt en het tussen beiden lijkt te klikken. Dan begint Heesters te vrezen dat hij haar wel eens voor goed kwijt kan raken. Flauwe naïeve komedie die echter aanstekelijk gespeeld wordt door een trio van doorwinterde acteurs. Het scenario van Maria Matray en Answald Krüger staat bol van de clichés en biedt geen verrassende wendingen. Friedl Behn-Grund stond achter de camera.

Die Schöne Lügnerin

1959 | Komedie, Historische film, Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1959. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Jean-Claude Pascal, Helmut Lohner, Paul Guers, Hans Moser en Jacqueline Marbeaux.

De adellijke secretaris van prins Von Metternich doet zich tegenover een naaister voor als een simpele lakei. Het meisje dringt zich om hem binnen op een hofbal ter gelegenheid van een conferentie van staatshoofden. Zij maakt indruk op tsaar Alexander, maar wordt vervolgens verdacht van spionage. De Oostenrijkse romantiek heeft in scenario en rolbezetting meer potentiële kwaliteit dan de verwante film waaraan Schneider haar eerste roem te danken heeft. De spontane charme die deze films toch hadden, ontbreekt hier: er wordt een geur van mottenballen verspreid.

Der Pauker

1958 | Komedie

Duitsland 1958. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Heinz Rühmann, Wera Frydtberg, Gert Fröbe, Peter Kraus en Klaus Löwitsch.

Hermann Seidel is een autoritaire leraar op een klein gymnasium. Als hij wordt overgeplaatst naar een grote school in de stad, wordt hij met zijn opvoedingsdenkbeelden zwaar op de proef gesteld.

Die Freundin meines Mannes

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Hans Söhnker, Barbara Rütting, Hannelore Schroth, Peter Kraus en Corry Collins.

Een onschuldige en onbeduidende zedenkomedie over een conservatieve architect die zijn volwassen dochter verbiedt met haar vriend naar Parijs te gaan, terwijl hij zelf een affaire heeft met een mode-ontwerpster. Zijn familie zet hem terecht voor het blok. Toekomstig Schlageridool Kraus als zoon des huizes. Het scenario is van Heinz Pauck en Heinz Oskar Wuttig. Het camerawerk is van Kurt Hasse.

Königswalzer

1955 | Muziek, Komedie, Romantiek

Duitsland 1955. Muziek van Viktor Tourjansky. Met o.a. Marianne Koch, Michael Kramer, Axel von Ambesser, Linda Geiser en Joe Stöckl.

Keizer Franz Joseph stuurt een graaf naar Beieren om zijn huwelijk met prinses Elisabeth (Sissi) te regelen. De man raakt in amoureuze verwikkelingen verstrikt. Een aardig, operetteachtig verhaal, maar nogal log verfilmd. Het scenario is van Walter Forster, Maria von der Osten-Sacken en Karl Georg Külb. Het camerawerk is van Franz Koch.

Ihr erstes Rendezvous

1955 | Romantiek

Duitsland​/​​Oostenrijk 1955. Romantiek van Axel von Ambesser. Met o.a. Adrian Hoven, Nicole Heesters, Paul Dahlke, Karl Schönböck en Erika von Thellmann.

Professor in de literatuur Martin (Dahlke) heeft een correspondentievriendin, Christa (Heesters), die hij nooit heeft gezien. Ze willen elkaar wel eens ontmoeten. Het wordt voor beiden een teleurstelling. Professor Martin reageert snel, nog voordat Christa het zich realiseert. Martin is een heer van een zekere leeftijd, die geen jong ding van zeventien had verwacht. Hij zegt dat hij inplaats van zijn neef Rolf (Hoven) is gekomen, omdat die verhinderd was. Als hij haar aan Rolf voorstelt, is het liefde op het eerste gezicht maar dan wordt Martin jaloers... Oppervlakkige remake van PREMIER RENDEZ-VOUS uit 1941 van Henri Decoin, die heel wat beter was. Scenarioschrijvers Max Colpet en regisseur Von Ambesser keerden overigens de invalshoek van de oorspronkelijke film om, maar dat mocht niet baten. Camerawerk van Willi Sohm. De jonge Heesters kreeg kort na deze film een ernstig auto-ongeluk, wat haar verdere carrière schaadde.

Und der Himmel Lacht dazu

1954 | Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1954. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Paul Hörbiger, Marianne Koch, Carl Wery, Gerhard Riedmann en Ellinor Jensen.

H[KA3]orbiger is Bruder Martin, een monnik die zijn hart op de juiste plaats heeft, maar met onorthodoxe, guitige methodes zijn inzamelingen voor de armen en hulpbehoevenden houdt. Hij trekt erop uit met zijn ezelin Ida. De abt van zijn klooster wordt tureluurs van hem want hij krijgt allerlei klachten. Zo is er de pastoor uit Siebenwiesen (Wery) die zeurt dat hij de miswijn ongevraagd verkwanseld heeft. De abt laat Bruder Martin schoorvoetend binnentreden maar legt hem defintief een uitgaansverbod op. Dan komt een noodklagende brief van Martins nicht Lena (Jensen) en Martin mag één keertje het klooster uit, maar moet met de hand op het hart beloven geen streken meer uit te halen. Hij is natuurlijk onverbeterlijk. Bescheiden filmpje dat meer dan een halve eeuw later uiterst altmodisch aandoet. Het verhaaltje is echter tijdloos en inspireerde omroep RTL ertoe in 1996 een tv-serie met Dieter Pfaff te brengen, getiteld Bruder Esel. Erna Fentsch en Carl Costa bewerkten het stuk Bruder Martin voor het volkstoneel dat Costa geschreven had. Sepp Ketterer stond achter de camera.

Drei, von denen man spricht

1953 | Komedie, Muziek

Oostenrijk 1953. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Wolfgang Lukschy, Bruni Löbel, Paul Hörbiger, Axel von Ambesser en Erik Frey.

Drie werkelozen dringen zich ondanks de bureaucratie binnen bij een groot bedrijf, waar ze zich door ijver en uithoudingsvermogen een plaatsje weten te veroveren. Een platvloerse muzikale klucht, die een loopje neemt met het toentertijd ernstige probleem van de werkeloosheid.

Tanzende Sterne

1952 | Muziek, Komedie

Duitsland 1952. Muziek van Géza von Cziffra. Met o.a. Fita Benkhoff, Germaine Damar, Axel von Ambesser, Georg Thomalla en Oskar Sima.

Moeder en dochter, die een verlopen nachtclub beheren, zetten het leven van een aristocratische Engelse familie op stelten. Na veel misverstanden en jaloerse scènes vormen zich toch de juiste paren. Alles hangt als los zand aan elkaar in deze revuefilm, die typerend voor de jaren 1950-60 is. Met veel muziek, maar zonder samenhang en zonder humor. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Georg Bruckbauer.

Der Mann in der Wanne

1952 | Muziek, Komedie

Oostenrijk 1952. Muziek van Franz Antel. Met o.a. Axel von Ambesser, Maria Andergast, Jeannette Schultze, Wolf Albach-Retty en Gunther Philipp.

De tijdelijk leegstaande villa van een kunsthandelaar wordt het toneel van talrijke verwisselingen en misverstanden. Verscheidene mannen, die elkaar niet kennen, nemen er even vrij- af van het schone geslacht, of gebruiken hem als heimelijke ontmoetingsplaats met een geliefde. De titel is net zo beperkt als er lol aan deze stompzinnige film te beleven valt. Scenario van Fritz Koselka en Antel.

Verträumte Tage

1951 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1951. Drama van Emile E. Reinert. Met o.a. Aglaja Schmid, O.W. Fischer, Axel von Ambesser, Josef Sieber en Margo Lion.

Gedurende een vakantie in de bergen geeft een verveelde vrouw zich aan een veel oudere wetenschapper, een bergbeklimmer. Hij stort echter naar beneden tijdens de tocht van zijn leven, na door de bliksem te zijn getroffen. Hoogdravend melodrama naar de novelle Das Joch van Vicky Baum.

Drei Mädchen spinnen

1950 | Komedie, Familiefilm, Muziek

Duitsland 1950. Komedie van Carl Froelich. Met o.a. Albrecht Schoenhals, Adelheid Seeck, Axel von Ambesser, Georg Thomalla en Renate Barken.

Drie dochters willen hun gescheiden moeder een nieuwe man bezorgen, maar plotseling duikt de echte vader weer op... een aardige familiekomedie uit de jaren vijftig. Ook bekend als KOMPLOTT AUF ERLENHOF, MUTTI MUSS HEIRATEN.

Die seltsamen Abenteuer des Herrn Fridolin B.

1948 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1948. Komedie van Wolfgang Staudte. Met o.a. Ursula Kriegk, Axel von Ambesser, Ruth Lommel, Joachim Teege en Franz Stein.

Fridolin Biedermann, een keurige provinciaal, wordt in de grote stad door een schurk beroofd van zijn geld, pas en identiteit. Van nu af moet hij strijden met de instanties om zijn identiteit te bewijzen. Staudte's tweede naoorlogse film, die het bekijken waard is, bevat heerlijke uitvallen tegen de Duitse bureaucratie en enkele originele plaatjes. Scenario van de regisseur en camerawerk van Friedl Behn-Grund.

Karneval der Liebe

1943 | Musical

Duitsland 1943. Musical van Paul Martin. Met o.a. Johannes Heesters, Dora Komar, Hans Moser, Dorit Kreysler en Axel von Ambesser.

De tenor Peter Hansen staat op het punt met een danseres (Kreysler) te trouwen, maar huwt op het laatste moment toch liever een zangeres van wie hij echter na vier weken weer gescheiden is. Het paar uit Immer nur du, Dora Komar en Johannes Heesters, opnieuw in een revuefilm vol liedjes die de status van 'evergreens' hebben bereikt, zoals 'Durch dich wird diese Welt erst schön' en 'Haben Sie schon mal im Dunkeln geküßt?'. De componist is ditmaal Michael Jary.

Frauen sind keine Engel

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Willi Forst. Met o.a. Marte Harell, Hedwig Bleibtreu, Margot Hielscher, Axel von Ambesser en Curd Jürgens.

Een beroemd filmregisseur wordt tijdens een bootreis omgeven door vrouwen die op eigenbelang uit zijn. Minder flitsend verfilmd dan men van Forst gewend is, maar toch heel amusant en met prima muziek van Mackeben. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was. Het scenario is van Geza von Cziffra. Het camerawerk is van Jan Stallich.

Die kluge Marianne

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Hans Thimig. Met o.a. Paula Wessely, Hermann Thimig, Alfred Neugebauer, Jane Tilden en Will Dohm.

Een pas getrouwde toneelschrijver durft zijn provinciaalse vrouw niet voor te stellen aan zijn drie vrienden met wie hij heeft gezworen altijd vrijgezel te blijven. Een toneelmatig maar amusant blijspel, luchtig geacteerd door Wessely en de haar omringende heren. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Traummusik

1940 | Muziek

Duitsland 1940. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Marte Harell, Lizzi Waldmüller, Albrecht Schönhals, Werner Hinz en Axel von Ambesser.

Het blijkt dat niemand heeft zitten wachten op de door Michele Donato gecomponeerde opera. Gedesillusioneerd besluit hij zijn opera om te werken tot revue en zijn aria`s tot schlagers. Uitsluitend te genieten voor liefhebbers van het onderhavige muziekgenre. Elke connectie met de werkelijkheid (Duitsland 1940) wordt angstvallig vermeden.

Das Herz der Königin

1940 | Biografie, Drama

Duitsland 1940. Biografie van Carl Froelich. Met o.a. Zarah Leander, Willy Birgel, Lotte Koch, Will Quadflieg en Rudolf Klein-Rogge.

Intriges aan het hof van de 17de-eeuwse koningin Elizabeth van Engeland, met veel anti-Engelse onzin en liedjes als 'Wo ist dein Herz?' en 'Schlummerlied'. Zarah Leander, nota bene, is Mary, Queen of Scots.

Salonwagen E417

1939 | Historische film

Duitsland 1939. Historische film van Met o.a. Käthe von Nagy, Curd Jürgens, Paul Hörbiger, Hilde Körber en Otto Graf.

Een epische film waarin de traumatische belevenissen in WO I van de passagiers in een spoorwagon in beeld gebracht worden. De film werd aanvankelijk door de gealliëerde bezetters van het Duitsland van na WO II verboden en is daarom weinig openbaar vertoond.

Eine Kleine Nachtmusik

1939 | Muziek

Duitsland 1939. Muziek van Leopold Hainisch. Met o.a. Hannes Stelzer, Christl Mardayn, Heli Finkenzeller en Axel von Ambesser.

Mozarts korte romance met gravin Eugenie. Een fraaie verfilming van Eduard Mörickes novelle Mozart auf der Reise nach Prag.

Ein hoffnungsloser Fall

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Jenny Jugo, Hannes Stelzer, Karl Ludwig Diehl, Hans Richter en Heinz Salfner.

Weer is het het succesvolle duo Engel-Jugo dat garant staat voor een uitermate goed geslaagde, plezierige komedie. Jugo speelt zeer geloofwaardig de rol van een rijk, verwend meisje, dat slechts uit koppigheid tegenover haar vader medicijnen gaat studeren en verandert in een serieus meisje met verantwoordelijkheidsbesef. Ze moet ook nog kiezen tussen twee mannen, student Hans (Stelzer) en een professor (Diehl). Een film die het aanzien waard is en die ook vandaag nog goed amusement biedt. Scenario van Jochen Huth. Camerawerk van Fritz Arno Wagner.