Don Hartman (1900-1958): regie, scenario en productie.
Er zijn 7 films gevonden.

Mr. Imperium

1951 | Romantiek, Musical, Drama

Verenigde Staten 1951. Romantiek van Don Hartman. Met o.a. Lana Turner, Ezio Pinza, Marjorie Main, Barry Sullivan en Debbie Reynolds.

Kroonprins Pinza wordt tijdens een vakantiereisje smoorverliefd op revuedanseresje Turner. Hun idylle wordt ruw verstoord als Pinza's vader overlijdt en hij wordt teruggeroepen om zijn plicht te doen als koning. Ontgoocheld stort Turner zich op haar carrière, wordt een Hollywood-ster, maar kan haar 'prince charming' niet vergeten. Weinig origineel, maar wel veel glitter, mooie kleren en kleuren.

It's a Big Country

1951 | Drama, Historische film

Verenigde Staten 1951. Drama van Charles Vidor, Richard Thorpe, John Sturges, William A. Wellman en Don Hartman. Met o.a. Ethel Barrymore, Keefe Brasselle, Gary Cooper, Nancy Davis en Gene Kelly.

Dore Schary's promotie van Amerika, die gebruik maakt van diverse zinloze episoden over hoe verschillend de mensen op diverse plaatsen in de VS zijn. Andere segmenten komen beter uit de verf in deze heel wisselvallige film.

Holiday Affair

1949 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1949. Komedie van Don Hartman. Met o.a. Robert Mitchum, Janet Leigh, Wendell Corey, Gordon Gebert en Griff Barnett.

Goedmoedige, hoewel niet bijster ambitieuze romantische komedie verhaalt van een alleenstaande moeder door wier toedoen vriendelijke verkoper Steve (Mitchum) wordt ontslagen. Dat is het begin van een romance, maar Connie (Leigh) zou met iemand anders trouwen. Haar zoontje Timmy (Gebert) weet wel wie hij het liefst als stiefvader heeft. De sentimenten en sneeuwvlokken komen en gaan volgens voorspelling. Door jaarlijkse uitzendingen op Turner Classic Movies werd Holiday Affair een bescheiden kerstklassieker, hoewel kerst eerder een sfeerverhogende dan een thematische rol speelt.

Every Girl Should Be Married

1948 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1948. Komedie van Don Hartman. Met o.a. Cary Grant, Betsy Drake, Franchot Tone, Diana Lynn en Alan Mowbray.

Anabel Sims (Drake) bedenkt een strategie om de knappe kinderarts Madison Brown (Grant) te verleiden: ze bestudeert zijn gewoontes en loopt hem dan steeds 'toevallig' tegen het lijf, ook verzint ze een fictieve bewonderaar, om Madison jaloers te maken. Zeker niet Grants beste komedie, maar toch aardig vanwege de voor die tijd kruidige dialogen: 'According to you a man should just lie down on the floor with folded hands and wait until some woman comes along and picks him up and decides to marry him!' 'That about sizes it up, doctor.'

It Had To Be You

1947 | Komedie

Verenigde Staten 1947. Komedie van Don Hartman en Rudolph Maté. Met o.a. Ginger Rogers, Cornel Wilde, Percy Waram, Spring Byington en Ron Randel.

Rogers is meer dan besluiteloos vóór elk huwelijk dat voor de deur staat, totdat de man uit haar dromen Wilde opduikt. Een luchtige, wonderlijke komedie.

Wonder Man

1945 | Komedie, Musical, Fantasy

Verenigde Staten 1945. Komedie van H. Bruce Humberstone. Met o.a. Danny Kaye, Virginia Mayo, Vera-Ellen, Donald Woods en S.Z. Sakall.

Na ruim tien jaar volle zalen op Broadway en een glansrijk speelfilmdebuut met Up in Arms in 1944 brak komiek Danny Kaye in 1945 definitief door met een dubbelrol in de komedie Wonder Man. Gedraaid in 'glorieus Technicolor' verschijnt Kaye ten tonele als een hyperactieve nachtclubentertainer en als diens tweelingbroer, een charmant stuntelende boekenwurm, met de stralende Virginia Mayo als zoete verleiding. De tweeling bleek een gouden zet, want de theatrale drukte van toneelspeler Kaye werd met de introductie van een kalme Kaye-variant - de boekenwurm - precies voldoende afgezwakt voor het veel subtielere medium film. Tijdloos kunststuk.

Road to Singapore

1940 | Komedie

Verenigde Staten 1940. Komedie van Victor Schertzinger. Met o.a. Charles Coburn, Jerry Colonna, Bing Crosby, Dorothy Lamour en Bob Hope.

Zanger-acteur Crosby en komiek Hope vormden in deze komedie voor het eerst een duo. Ze spelen playboys die in Singapore van het goede leven genieten en beiden in de ban raken van een inlandse schone (Lamour, natuurlijk onweerstaanbaar in een sarong). De formule van leuke liedjes, gekke grappen en een simpele plot op een exotische locatie bleek een hit. Het tweetal zou in de navolgende serie Road to-films nog onder meer Bali, Hong Kong, Rio en Utopia aandoen.