James Drury: cast.
Er zijn 25 films gevonden.

The Virginian

2000 | Western

Verenigde Staten 2000. Western van Bill Pullman. Met o.a. Bill Pullman, Diane Lane, John Savage, Dennis Weaver en James Drury.

The Adventures of Brisco Country Jr.

1993 | Western

Verenigde Staten 1993. Western van Bryan Spicer. Met o.a. Bruce Campbell, Julius Carry, Dan Gerrity, Christian Clemenson en Billy Drago.

Pilotaflevering van als geestig bedoelde westernserie, die zich afspeelt rond 1900 in Californië. Het heeft alle ingrediënten van het genre en het onverslijtbare verhaal van goed tegen kwaad: Campbell als hoofdrolspeler, een avonturier met een Harvard-diploma, contra de wrede outlaw Drago. Het metaal, waar Chinese spoorarbeiders tijdens hun werk toevallig op stootten en dat bovennatuurlijke kracht geeft aan wie het aanraakt, loopt als een rode draad door elke aflevering.

The Gambler Returns: The Luck of the Draw

1991 | Western, Thriller, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1991. Western van Dick Lowry. Met o.a. Kenny Rogers, Johnny Crawford, Rick Rossovich, Reba McEntire en David Carradine.

Onvoorstelbaar dom scenario van Joe Byrne en Jeb Rosebrook voert in tweedelige tv-film een aantal western-personages op die met het eigenlijke verhaal niets te maken hebben: judge Roy Bean, Wyatt Earp (O'Brian), president Roosevelt (Akins) en warempel ook good old kungfu himself (Carradine). Titelfiguur Rogers speelt iedereen onder tafel; hij trekt naar San Francisco om er aan het grootste pokerspel aller tijden deel te nemen voordat het pokeren door de wet definitief wordt verboden. Linda Gray, die het derde deel teisterde, is er gelukkig niet meer bij. Zij werd 'vervangen' door Evans, die er ook voor spek en bonen bijloopt. Het is overduidelijk dat Rogers al zijn gabbers een cameo heeft bezorgd (of hebben ze erom gevraagd?), en dat verklaart de overbodige aanwezigheid van Rooney, Connors (die eventjes lachwekkend uithaalt naar de nieuwe rage in Californië, 'the moving pictures'), Drury e.a. In deze in 1906 spelende z.g. klassieke western met veel stof, goktenten, vechtpartijen, duels en shoot-outs, duiken ook de eerste motorfietsen en auto's op. Alsof dat allemaal nog niet erg genoeg is, speelt country- zangeres McEntire de vrouwelijke hoofdrol als de in een zwart lederen pakje gehulde vriendin van Rogers, die ze vergezelt naar Frisco. Wat ontbreekt is een door beiden gezongen duetje in de Grand Old Opry van Nashville. Of bestond die toen nog niet? Onder verschillende titels aan de man gebracht: THE GAMBLER: THE LUCK OF THE DRAW, THE GAMBLER RETURNS, THE GAMBLER IV etc.

The Devil and Miss Sarah

1971 | Western, Horror

Verenigde Staten 1971. Western van Michael Caffey. Met o.a. Gene Barry, James Drury, Janice Rule, Donald Moffat en Logan Ramsey.

Door en door voorspelbare, mindere western over de strijd tegen het in bezit nemen van de geest van een jonge bruid; zal de schurkachtige Satanvereerder het winnen van de echtgenoot?

The Bull of the West

1971 | Western

Verenigde Staten 1971. Western van Paul Stanley en Jerry Hopper. Met o.a. Charles Bronson, Brian Keith, Lee J. Cobb, Lois Nettleton en Geraldine Brooks.

In Europa in de bioscoop uitgebrachte lange aflevering van de tv-westernserie 'The Virginian', en niet eens een goede. De indrukwekkende cast voert een bij voorbaat verloren strijd tegen een onverschillige regie en een banaal scenario.

Breakout

1970 | Mysterie

Verenigde Staten 1970. Mysterie van Richard Irving. Met o.a. James Drury, Kathryn Hays, Woody Strode, Sean Garrison en Red Buttons.

Gevangene Baker (Drury) maakt twee `volmaakte` plannen om uit maximaal bewaakte staatsgevangenis te ontsnappen, zodat hij zijn vrouw (Hays) kan terug zien, plus de $50.000 van de bankroof waar hij voor veroordeeld werd. Zit goed in elkaar, spannend.

Alias Smith and Jones

1970 | Western

Verenigde Staten 1970. Western van Gene Levitt. Met o.a. Peter Duel, Ben Murphy, John Russell, Earl Holliman en Forrest Tucker.

Bewerking van het BUTCH CASSIDY-gegeven. Twee voortvarende bandieten in het westen van Amerika worden in hun werk gehinderd door de snelle ontwikkeling van de technologie. Werd een populaire tv-serie.

Backtrack

1969 | Western

Verenigde Staten 1969. Western van Earl Bellamy. Met o.a. James Drury, Doug McClure, Neville Brand, Peter Brown en William Smith.

Vreemd produkt, dat de bioscoop haalde in 1969. Het betreft de aflevering 'We've Lost a Train' uit de tv-serie THE VIRGINIAN, die op 21 april 1965 in Amerika werd uitgezonden. Het was de pilot voor de tv-serie LAREDO, aangevuld met wat materiaal uit andere afleveringen.Scenario van Borden Chase.

A Thief Is A Thief Is A Thief

1968 | Mysterie, Komedie

Verenigde Staten 1968. Mysterie van Leslie Stevens. Met o.a. Robert Wagner, Malachi Throne, Raymond Burr, Senta Berger en John Saxon.

Pilot voor de succesvolle tv-serie waarin Wagner Alexander Mundy is, een opgepakte dief die in vrijheid gesteld wordt onder voorwaarde dat hij zijn bijzondere talenten in dienst stelt van de overheid. 65 afleveringen à 50m volgden, van januari 1968 tot maart 1970. In Nederland heette de serie De dief van Washington. Fred Astaire speelde in de laatste maanden van de serie de vader van Wagner. Diverse afleveringen werden geregisseerd door Jack Arnold.

The Young Warriors

1967 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1967. Oorlogsfilm van John Peyser. Met o.a. James Drury, Steve Carlson, Jonathan Daly, Robert Pine en Michael Stanwood.

Een WO II-verhaal vol clichés en vol met vaste acteurs uit de Universal Pictures-stal. Losjes gebaseerd op de roman van Richard Matheson.

Bull of the West

1965 | Western

Verenigde Staten 1965. Western van Paul Stanley en Jerry Hopper. Met o.a. James Drury, Doug McClure, Charles Bronson, Lois Nettleton en George Kennedy.

Bronson speelt de Kirk Douglas-rol uit MAN WITHOUT A STAR waarop het scenario van deze film is gebaseerd. In werkelijkheid betreft het hier 2 aan elkaar geplakte afleveringen uit de tv-serie THE VIRGINIAN en dan met name de 75m durende aflevering NOBILITY OF KINGS (10.11.65 uitgezonden in Amerika) aangevuld met materiaal uit een tweede, oudere aflevering. De film werd in 1971 als bioscoopfilm uitgebracht in Duitsland en Engeland. In het totaal werden er vier Europese bioscoopfilms uit de tv-serie gehaald. Helaas valt de film nogal tegen.

The Devil's Children

1962 | Western

Verenigde Staten 1962. Western van William Witney. Met o.a. James Drury, Doug McClure, Lee J. Cobb, Charles Bickford en Joan Freeman.

Bickford is een tirannieke boer die zijn kinderen aanzet tot allerlei vormen van misdaad, tot het fout gaat: hij komt dan tot inkeer. In werkelijkheid is dit een aflevering uit de fameuze western-tv-serie THE VIRGINIAN met Drury in de titelrol en McClure als Trampas. Bickford zou in het seizoen 66/67 Cobb vervangen als de baas van de Shiloh-ranch. De serie zelf liep van september 1962 tot 1970 en werd toen nog een jaar gevolgd door THE MEN FROM SHILOH. Deze aflevering - en nog een paar anderen - werd in Europa in de bioscopen vertoond.

The Brazen Bell

1962 | Western

Verenigde Staten 1962. Western van James Sheldon. Met o.a. James Drury, Doug McClure, Lee J. Cobb, Gary Clarke en Roberta Shore.

Een aflevering uit de tv-serie The Virginian die in Europa als bioscoopfilm werd vertoond. Twee bandieten nemen bezit van een school en gijzelen de vrouw van de onderwijzer en een paar kinderen. De onderwijzer komt in een geestelijk conflict. Hij heeft zich al eens laf gedragen en wenst nu geen herhaling. Goed gemaakt.

Six Gun Law

1962 | Western

Verenigde Staten 1962. Western van Christian Nyby. Met o.a. Robert Loggia, James Dunn, Lynn Bari, Grant Withers en Jay C. Flippen.

Twee afleveringen uit de tv-serie THE NINE LIVES OF ELFEGO BACA samengevoegd tot een bioscoopfilm voor Europa. Het betreft de afleveringen ATTORNEY AT LAW (6-2-59 in Amerika uitgezonden) en THE GRISWOLD MURDER (20-2-59); in 1962 als bioscoopfilm uitgebracht. Eerst krijgt onze held, een advocaat, te maken met een bankroof en later, als hij tot officier van justitie is benoemd, weet hij een moordenaar te ontmaskeren. Langdradig amusement; western-fans konden er geen plezier aan beleven. Maurice Tombragel schreef hem en Lucien Ballard nam op voor producent James Pratt.

Ride the High Country

1962 | Western

Verenigde Staten 1962. Western van Sam Peckinpah. Met o.a. Randolph Scott, Joel McCrea, Mariette Hartley, Edgar Buchanan en James Drury.

Wellicht Peckinpah's beste western, een weemoedige versie van zijn latere The Wild Bunch over twee oude 'westerners', die het al moeilijk genoeg hebben met het veranderende tijdperk van de auto en de elektriciteit en die (voor de laatste keer) een goudtransport moeten begeleiden. De onvermijdelijke slechteriken, de gebroeders Hammond, proberen hen te overvallen. Het eindigt - zoals het hoort - met de alles beslechtende shoot-out. Mooi spel van Scott (zijn laatste film) en McCrea. Buchanan is onvergetelijk als dronken rechter. Debuut van Hartley. De film die de overgang markeert tussen de klassieke en neowestern, werd terecht bekroond met een prijs op het filmfestival van Venetië.

Toby Tyler, or Ten Weeks with a Circus

1960 | Familiefilm

Verenigde Staten 1960. Familiefilm van Charles Barton. Met o.a. Kevin Corcoran, Henry Calvin, Gene Sheldon, Bob Sweeney en Richard Eastham.

Een aardige Disneyfilm over een jongen die eind vorige eeuw van huis wegloopt om zich bij een circus aan te sluiten. Scenario van Bill Walsh en Lillie Hayward naar het verhaal van James Otis Kaler Toby Tyler.

Ten Who Dared

1960 | Thriller

Verenigde Staten 1960. Thriller van William Beaudine. Met o.a. Brian Keith, John Beal, James Drury, R.G. Armstrong en Ben Johnson.

Een vreselijke Disneyproduktie gebaseerd op het ware verhaal van de ontdekkingsreis van majoor John Wesley Power langs de Coloradorivier in 1869. De acteurs raken bedolven onder de clichés en er is nauwelijks actie. Waardeloos.

Pollyanna

1960 | Familiefilm, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1960. Familiefilm van David Swift. Met o.a. Hayley Mills, Jane Wyman, Richard Egan, Karl Malden en Nancy Olson.

Een jong weeskind moet na de dood van haar ouders bij haar tante gaan wonen, in een dorp waar veel onderlinge ruzies zijn. Mede door haar goedhartigheid weet ze al snel vrienden te maken.

Good Day for a Hanging

1959 | Western

Verenigde Staten 1959. Western van Nathan Juran. Met o.a. Fred MacMurray, Maggie Hayes, Robert Vaughn, Joan Blackman en James Drury.

Er zit weinig actie in deze western, die het moet hebben van het thema. Daniel Ullman en Maurice Zimm schreven het script naar een verhaal van John Reese. Vaughn is de schurk: hij doodt zelfs de marshal maar niemand in de stad gelooft het. MacMurray, ex- wetsdienaar, neemt de knaap gevangen en zit ermee opgescheept omdat de stad tégen noch vóór een strafzaak is. Tót Vaughn zijn ware karakter toont. Het is allemaal iets te langdradig en MacMurray is nu eenmaal nooit de meest boeiende westernacteur geweest.

The right kind of house

1958 | Korte film

Verenigde Staten 1958. Korte film van Don Taylor en Alfred Hitchcock. Met o.a. James Drury, Jeanette Nolan en Robert Emhardt.

Er zit weinig actie in deze western, die het moet hebben van het thema. Daniel Ullman en Maurice Zimm schreven het script naar een verhaal van John Reese. Vaughn is de schurk: hij doodt zelfs de marshal maar niemand in de stad gelooft het. MacMurray, ex- wetsdienaar, neemt de knaap gevangen en zit ermee opgescheept omdat de stad tégen noch vóór een strafzaak is. Tót Vaughn zijn ware karakter toont. Het is allemaal iets te langdradig en MacMurray is nu eenmaal nooit de meest boeiende westernacteur geweest.

Alfred Hitchcock presents: The Right Kind of House

1958 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1958. Mysterie van Don Taylor. Met o.a. Robert Emhardt, Jeanette Nolan, James Drury, Harry O. Tyler en Jamie O'Hara.

Midden in de nacht hoort Sadie Grimes (Nolan) gestommel in haar huis in Ivy Corners. Het is haar misdadige zoon Michael (Drury) die onverwacht zijn moeder komt `bezoeken`. Hij heeft een tas bij zich. Wat later hoort Sadie een schot en Michael is morsdood. De onbekende moordenaar is gevlucht. Na Michaels begrafenis wordt het duidelijk, dat hij had deelgenomen aan een bankoverval, waarbij tweehonderdduizend dollar werd buitgemaakt. Vermoedelijk zat het geld in de tas. Waar Michael de tas heeft verstopt, weet Sadie tot op heden niet. Hoewel Michael geen lieverdje was, wil Sadie zijn vroegtijdige dood wreken. De jaren zijn verstreken en Sadie wil haar huis verkopen. Ze vraagt vijftigduizend dollar, hoewel de makelaar (Tyler) meent dat het slechts tienduizend waard is. Er meldt zich een koper, een zekere Mr. Waterbury (Emhardt). De prijs is geen bezwaar, hij meent dat hij het ideale huis gevonden heeft en hij laat zich niet afschrikken door de moord, die hier gebeurd is. Nu weet Sadie bijna zeker dat het Mr. Waterbury om de buit van toen te doen is. Ze nodigt hem uit een glas limonade te drinken en krijgt hem aan de praat. Er volgt een bekentenis. Haar wraak is zoet en inspecteur van politie Singer (Maxwell) heeft het nakijken, want Mr. Waterbury heeft het niet overleefd. Het aardige scenario is van Robert C. Dennis naar een verhaal van Henry Slesar. Het camerawerk is van Lionel Lindon. Aflevering 101 is minder opwindend dan andere, maar het spel is goed en het tempo zeer vlot.

The Last Wagon

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Delmer Daves. Met o.a. Richard Widmark, Felicia Farr, Susan Kohner, Tommy Rettig en Stephanie Griffin.

In deze goede western wordt Widmark als een beest opgejaagd door sheriff Reid. De man wordt terecht door Widmark om zeep geholpen. Indianen overvallen een karavaan midden in de nacht. Een paar leden waren gaan zwemmen en hebben het overleefd, onder wie Widmark. Hij moet de vijf groentjes door Indianengebied brengen. Onderweg dwingt hij respect af. Farr laat haar hooghartigheid jegens haar halfzuster Kohner (half Indiaans) vallen en Widmark leert zelf weer menselijke gevoelens kennen, vooral door de jonge Rettig. Hij redt en passant ook nog een eenheid soldaten onder bevel van Drury. Maar hij is een outlaw en komt voor het gerecht. James Edward Grant, Daves en Gwen Bagni Gielgud schreven het perfecte scenario naar een verhaal van Gielgud. Wilfrid Cline maakte de fraaie plaatjes en Lionel Newman de bijpassende muziek.

Love Me Tender

1956 | Western, Muziek

Verenigde Staten 1956. Western van Robert D. Webb. Met o.a. Richard Egan, Debra Paget, Elvis Presley, Robert Middleton en William Campbell.

Het filmdebuut van Presley is een verhaal dat speelt tijdens de Burgeroorlog, en gaat over de onderlinge politieke tegenstellingen tussens de zoons van een zuidelijk gezin en hun gemeenschappelijke genegenheid voor Paget. Elvis zingt een aantal zeer goede songs ('Let Me Be', 'Old Shep', 'Poor Boy' en het titelnummer) in deze matige western. De later zo kenmerkende heupbewegigingen van Elvis zijn misschien in deze film doodgewoon nog heel spontaan. Gedraaid in CinemaScope. Het scenario is van Robert Buckner. Het camerawerk is van Leo Tover.

Forbidden Planet

1956 | Sciencefiction, Fantasy

Verenigde Staten 1956. Sciencefiction van Fred M. Wilcox. Met o.a. Walter Pidgeon, Anne Francis, Leslie Nielsen, Warren Stevens en Earl Holliman.

In de 23ste eeuw arriveren John Adams en zijn mannen op planeet Altair 4 om uit te vissen wat er met de expeditie is gebeurd die er twee decennia eerder landde. Ze treffen er Dr. Morbius plus bevallige dochter. Morbius vertelt Adams over de Krell, een 200.000 jaar daarvoor verdwenen beschaving, en toont een raadselmachine zo groot als een stad. En wat, exact, is het kwaadaardige wezen Id? Fantastisch sf-avontuur introduceerde een genreverhaalmodel, de volledig elektronische soundtrack en een robot als volwaardig personage. Een MGM-juweel in glorieuze CinemaScope en Metrocolor.

Diane

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van David Miller. Met o.a. Roger Moore, Lana Turner, Pedro Armendáriz, Marisa Pavan en Cedric Hardwicke.

Intriges en amoureuze verwikkelingen aan de hofhouding van Henry II (Moore) in het 16de-eeuwse Frankrijk. De aandacht gaat vooral uit naar de relaties met zijn vrouw en zijn raadgeefster en minnares Diane de Poitiers (Turner). Goed geacteerde nonsens, die niets te maken heeft met de geschiedenis, maar die het Frankrijk van die periode volgens Hollywood-normen herconstrueert. Het is wel amusant, maar zo doorzichtig als glas. De laatste film van Turner voor MGM. Er werd bijzonder veel aandacht besteed aan de luxueuze kostuums en de weelderige decors. Christopher Isherwood baseerde zich op de roman van John Erskine. Voor het prachtige camerawerk tekende Robert Planck. Gedraaid in Cinemascope.