John Boorman

Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

John Boorman is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 17 films gevonden.

The Tailor of Panama

2001 | Thriller

Verenigde Staten/Ierland 2001. Thriller van John Boorman. Met o.a. Pierce Brosnan, Geoffrey Rush, Jamie Lee Curtis, Brendan Gleeson en Catherine McCormack.

Een Britse geheim agent (Pierce Brosnan, die hiermee een aardige draai geeft aan zijn James Bond-oeuvre) wordt op een zijspoor gezet in Panama nadat hij zijn dienst in verlegenheid heeft gebracht. Deze cynische rokkenjager (zonder technische snufjes) gaat daar meteen weer aan het werk en gebruikt een kledingmaker (Geoffrey Rush) als zijn informatiebron. Maar die heeft ook een eigen agenda. Intelligente verfilming van een boek van John le Carré moet het niet hebben van actie en eindeloze achtervolgingen, wel van slimme dialogen en boeiende personages. Veteraan John Boorman draaide eerder prachtfilms als Point Blank (1967), Deliverance (1972) en Excalibur (1981).

The General

1998 | Actiefilm, Thriller, Biografie, Drama

Ierland/Verenigd Koninkrijk 1998. Actiefilm van John Boorman. Met o.a. Brendan Gleeson, Adrian Dunbar, Sean McGinley, Maria Doyle Kennedy en Angeline Ball.

Regisseur Boorman (Deliverance) kreeg op het festival van Cannes de regieprijs voor dit portret van Martin Cahill, Ierlands beruchtste boef voordat hij in 1994 door de IRA werd vermoord. Miljoenen vergaarde hij, maar zoals gespeeld door Gleeson heeft hij ook onmiskenbaar charmante trekken. Ook de politie was destijds onder de indruk van zijn slimme methoden. Naar verluidt werd ooit in Boormans eigen huis ingebroken door Cahill, die een gouden plaat van de single 'Dueling Banjo's' ontvreemdde. Dat incident is in de film te zien.

Lee Marvin: A Personal Portrait by John Boorman

1998 | Biografie

Verenigde Staten 1998. Biografie van John Boorman.

VV.

Lee Marvin

1998 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1998. Documentaire van John Boorman. Met o.a. John Boorman, William Hurt, Jim Jarmusch, Harry Wilmer en Robert Filkosky.

De Britse regisseur Boorman was jarenlang een intieme vriend van acteur Lee Marvin (1924-1987). Het is vanuit dat standpunt dat hij het leven en carrière van Marvin doorloopt in deze documentaire. Hij ontmoette de acteur, die een rechtstreekse afstammeling is van George Washington en Thomas Jefferson, tijdens de opnamen van THE DIRTY DOZEN. Samen maakten ze twee films, POINT BLANK en HELL IN THE PACIFIC, die beiden tot het beste van hun œuvre behoren. Boorman haalt ook het oorlogsverleden aan van Marvin vermits dit een niet uit te wissen invloed had op diens leven. Hij brengt een bezoek aan Lee's huis en we worden rondgeleid door zijn weduwe Pamela, die tevens technisch raadgever was van de documentaire en op wiens boek Lee, A Romance Boorman zijn scenario baseerde. Tevens praat hij met Jim Jarmusch die samen met Tom Waits een geheim genootschap stichtte 'The Sons Of Lee Marvin'. Het geheel wordt opgefleurd met fragmenten uit een groot deel van Marvins films. De camera werd bediend door Arnie Sirlin, Tra Bremner, Rodney Deihl en Paul Ward.

Lumière et compagnie

1995 | Documentaire

Duitsland/Spanje/Noorwegen/Frankrijk 1995. Documentaire van Sarah Moon. Met o.a. Gabriël Axel, Theodoros Angelopoulos, Vicente Aranda, Merzak Allouache en John Boorman.

Op initiatief van Philippe Poulet werden veertig internationale regisseurs uitgenodigd door het Filmmuseum van Lyon om een stukje film te draaien met de originele cinématographe van de gebroeders Lumière, onder het talentrijke oog van kunstenares Sarah Moon. De regels die ze moeten volgen: het filmpje mag maximum tweeënvijftig seconden duren, mag geen synchroon geluid hebben en moet uit ten hoogste drie scènes bestaan. Ondertussen worden hen vragen gesteld als 'Waarom filmt u?', 'Houdt de filmkunst op te bestaan?' en 'Waarom wilt u filmen met de camera van Lumière?'. Als tegenpool worden actualiteitsbeelden van het jaar getoond, zonder geluid en in zwart-wit. Een film waaraan het grote publiek weinig heeft, maar die in wezen veertig verschillende theorieën geeft over de zevende kunst, even uiteenlopend als de talenten die erbij betrokken werden. Een curiosum dat voor cinefielen en filmstudenten een hele wereld opent. Roger Ikhief en Timothy Miller moesten alles monteren en de historische ontmoetingen werden vastgelegd met een gewone 35mm-camera door Philippe Poulet en Didier Ferry. De film ging in wereldpremière op 27 december 1995, de dag dat de cinematografie honderd jaar werd.

Beyond Rangoon

1994 | Avonturenfilm, Drama, Thriller

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1994. Avonturenfilm van John Boorman. Met o.a. Patricia Arquette, U Aung Ko, Frances McDormand, Spalding Gray en Adele Lutz.

Birma 1988. De internationale pers is uitgewezen. Het land is ge[KA3]isoleerd van de rest van de wereld en de bevolking zucht onder het juk van de militaire junta. Arts en weduwe Laura Bowman (Arquette), die haar zoontje en man verloor door een moord bij een inbraak, neemt met haar zus Andy (McDormand) deel aan een georganiseerde reis door Azi[KA3]e, waarbij ze ook dit land bezoeken. Ondanks het uitgangsverbod en sporadisch spervuur waagt ze zich op een avond in de stad (uit de titel).

Where the Heart Is

1990 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1990. Komedie van John Boorman. Met o.a. Dabney Coleman, Uma Thurman, Joanna Cassidy, Crispin Glover en Suzy Amis.

Een teleurstellende klucht over een rijke sloper van huizen uit New York (Coleman) die zijn gezin nederigheid wil bijbrengen - en besef van de waarde van geld - door hen op straat te zetten zonder een dak boven hun hoofd. Deze goedbedoelde ratjetoe is te mal en bizar om serieus genomen te worden. Het scenario werd geschreven door Boorman en zijn dochter Telsche. Sommigen beschouwden deze film als een nieuwere versie van Boormans eerdere productie LEO THE LAST. Camerawerk van Peter Suschitzky.

Hope and Glory

1987 | Oorlogsfilm, Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1987. Oorlogsfilm van John Boorman. Met o.a. Sebastian Rice-Edwards, Geraldine Muir, Sarah Miles, Sammi Davis en Ian Bannen.

In deze briljante semi-autobiografische film observeert Boorman de verbazing van een jongen die opgroeit in het surrealistische landschap van het door bommen getroffen Londen in de eerste jaren van de Tweede Wereldoorlog. Omringd door de heftige emoties van de volwassenen, die hij maar half begrijpt, heeft de jongen zijn eigen visie op de wereld. Een prachtige enscenering, rijke fotografie en eersteklas spel werden door Boorman gesmeed tot een film zonder compromissen of sentiment. Camerawerk van Philippe Rousselot.

The Emerald Forest

1985 | Avonturenfilm, Drama, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1985. Avonturenfilm van John Boorman. Met o.a. Powers Boothe, Meg Foster, Charley Boorman, Dira Paes en Yara Vaneau.

Een damingenieur en zijn vrouw raken in het Braziliaanse woud hun zoontje kwijt. Na tien jaar zoeken vindt de vader zijn zoon eindelijk terug. Ongeveer deze tekst las scenarist Rospo Pallenberg in een krantenbericht. Samen met regisseur Boorman breide hij daar een episch en genuanceerd avontuur omheen. Wanneer vader en zoon elkaar eindelijk weer ontmoeten - de zoon maakt dan al jaren deel uit van een indianenstam - hebben ze elkaar meer dan ooit nodig, maar op een heel andere manier dan vroeger. Het meditatieve verhaal is magnifiek op locatie verfilmd en raakt gelukkig nooit het macho-romantische domein van Tarzan.

Excalibur

1981 | Fantasy, Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1981. Fantasy van John Boorman. Met o.a. Nigel Terry, Nicol Williamson, Helen Mirren, Nicholas Clay en Cherie Lunghi.

De bekende ingrediënten (zwaard, steen, ronde tafel) zijn natuurlijk aanwezig in regisseur Boormans verfilming van de Arthur-sage, maar de maker van Deliverance maakte er zeker geen kinderachtig sprookjesverhaal van. Belangrijke figuren worden verteerd door onbedwingbare passies, die onontkoombaar leiden tot echtbreuk, incest, verraad en dood. In deze tamelijk getrouwe bewerking van Le Morte D'Arthur van Malory ligt een belangrijke nadruk op de rivaliteit tussen Merlin (Williamson) en de tovenares Morgana (Mirren), acteurs die ook in het echt een hekel aan elkaar hadden, wat uitstekend werkte voor de film. Een Oscar voor het fraaie camerawerk van Alex Thomson.

Exorcist II: The Heretic

1977 | Horror

Verenigde Staten 1977. Horror van John Boorman. Met o.a. Linda Blair, Richard Burton, Louise Fletcher, Max von Sydow en Kitty Winn.

Belachelijk vervolg op het enorme succes uit 1973. De effecten vormen het enige bekijkenswaardige in deze onzin rondom een priester (Burton) die probeert het mysterie van de nog steeds in Regan (Blair) voortlevende demon te ontsluieren.

Zardoz

1974 | Sciencefiction

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1974. Sciencefiction van John Boorman. Met o.a. Sean Connery, Charlotte Rampling, Sara Kestelman, Sally Anne Newton en John Alderton.

In het jaar 2293 is de wereld verdeeld in twee totaal verschillende kampen. In het ene heersen geweld en barbaarsheid. De ge[KA3]isoleerde gemeenschap Vortex daarentegen kent een hoog ontwikkelde technologie, waarmee zelfs het verouderingsproces is stopgezet. Wanneer Connery uit de buitenwereld de Vortex kan binnendringen, zien de geleerden in hem een interessant studie- object, maar Connery ontdekt dat hun zogenaamde paradijs ook zijn schaduwkanten heeft. Fascinerende maar erg verward vertelde SF- film, die het opneemt voor natuur en milieu. Door de pretentieuze mise-en-sc[KA2]ene wordt de film langdradig, maar de briljante vormgeving (die vooral op het bioscoopdoek tot zijn recht komt) maakt toch nog heel wat goed. Boorman schreef zelf het scenario, en achter de camera stond Geoffrey Unsworth. Gedraaid in Panavision.

Deliverance

1972 | Thriller, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1972. Thriller van John Boorman. Met o.a. Burt Reynolds, Jon Voight, Ned Beatty, Ronny Cox en Bill McKinney.

Een groepje stadsbewoners besluit de rivier de Cahulawassee in moerassig Georgia af te kanoën. Nu het nog kan: de rivier wordt binnenkort afgesloten met een stuwdam. Vanaf de eerste ontmoeting met de achtergebleven bewoners, een prachtig muzikaal duel tussen stadse gitaar en lokale banjo, worden de confrontaties met de lokale bevolking snel onvriendelijker. Zinderend spannende, perfect opgebouwde thriller, met sterk spel van vooral Beatty en Voight. Regisseur Boorman maakte meer goede genrefilms, bijvoorbeeld Excalibur (1981) en Point Blank (1967), maar dit is veruit zijn beste.

Leo the Last

1970 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1970. Komedie van John Boorman. Met o.a. Marcello Mastroianni, Billie Whitelaw, Calvin Lockhart, Louis Gossett jr en Glenna Forster-Jones.

Een niet zo vlot Engels sprekende Mastroianni speelt de gewezen aristocraat Leo, die zich terugtrekt in de Londense villa van zijn vader. De buurt is in de loop der jaren flink achteruitgegaan. Aanvankelijk laat dat Leo koud, maar terwijl hij door zijn telescoop naar buiten loert, krijgt hij steeds meer oog voor het leed van de buren. Als curiosum is deze wonderlijke satire wel een kijkje waard, maar van Boorman (Deliverance, Point Blank) zijn we toch beter werk gewend. Evengoed won hij er in Cannes de prijs voor beste regie mee.

Hell in the Pacific

1968 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1968. Oorlogsfilm van John Boorman. Met o.a. Lee Marvin en Toshirô Mifune.

Intrigerend drama over Amerikaanse soldaat (Marvin) en Japanner (Mifune) die samen op een onbewoond eiland zijn gestrand. Ze spreken elkaars taal niet, proberen elkaar steeds te slim af te zijn, maar zijn uiteindelijk door de omstandigheden gedwongen samen te werken. Regisseur Boorman maakte twee films met zijn favoriete hoofdrolspeler Lee Marvin: Point Blank, en een jaar later Hell in the Pacific. Boorman had aan Marvin niet alleen een goede acteur, maar ook een zielsverwant die 'oplossingen aandroeg voordat de problemen zich voordeden'. Marvin had aldus Boorman veel invloed, niet alleen op de tekst, maar op het geheel, de emotie die de film moest oproepen.

Point Blank

1967 | Thriller, Film noir, Actiefilm

Verenigde Staten 1967. Thriller van John Boorman. Met o.a. Lee Marvin, Angie Dickinson, Keenan Wynn, Carroll O'Connor en Lloyd Bochner.

Nadat hij door zijn vrouw en beste vriend is neergeschoten en beroofd van 93 duizend dollar wil crimineel Walker (Marvin) zijn geld terug. Goedschiks of kwaadschiks. Sterke noir-thriller, vooral dankzij de uitstekende rol van Marvin, die een fenomenale natuurkracht neerzet. Point Blank wordt verteld in flashbacks en flashforwards, een bewust gekozen fragmentarische structuur, volgens regisseur Boorman 'om achter de plot een tweede betekenis te suggereren', en 'de karakters ambiguïteit te geven'. In een matige remake uit 1999, Payback, kan Mel Gibson niet tippen aan Marvin.

Catch Us If You Can

1965 | Musical, Drama

Verenigd Koninkrijk 1965. Musical van John Boorman. Met o.a. Dave Clark Five, Barbara Ferris, Lenny Davidson, Rick Huxley en Mike Smith.

In navolging van A HARD DAY'S NIGHT probeerde The Dave Clark Five te profiteren van het denderende succes van de Beatles. Regisseur Boormans eerste film. Ook bekend als HAVING A WILD WEEKEND.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer John Boorman op televisie komt.

Reageer