Georg Friedrich (1966): cast.
Er zijn 32 films gevonden.

Sisi & Ich

2023 | Biografie, Drama, Historische film

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Oostenrijk 2023. Biografie van Frauke Finsterwalder. Met o.a. Sandra Hüller, Georg Friedrich, Susanne Wolff, Tom Rhys Harries en Anthony Calf.

Na de schaamteloos romantische Sissi-trilogie uit de jaren vijftig, met Romy Schneider als Elisabeth van Beieren (1837-1898), is de Oostenrijk-Hongaarse keizerin Elisabeth – Sisi (met één s!) voor vrienden – onlangs ontdekt door het feminisme. In het boze Corsage (2022) van Marie Kreutzer probeert ze wanhopig haar korset (de ‘corsage’ uit de titel) af te gooien, in het tragikomische Sisi & Ich zien we haar door de ogen van hofdame Irma (een voortreffelijke Hüller). Die ziet Sisi eerst als indrukwekkende, maar tamelijk toxische vrouw, en uiteindelijk als haar grote liefde. Historisch niet altijd even betrouwbaar, maar vaak grappig, al duurt ie met zijn ruim twee uur wel veel te lang.

Sparta

2022 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 2022. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Georg Friedrich, Hans Michael Rehberg en Florentina Elena Pop.

Sparta is de naam van het fort dat de Oostenrijkse Ewald (Friedrich, fantastisch) samen met een handvol Roemeense jochies heeft gemaakt van een vervallen schoolgebouw. Daar geeft Ewald ze onder meer judoles. De jochies lopen weg met Ewald – eindelijk iemand die aandacht voor ze heeft – maar Ewald heeft een geheim: hij is pedofiel. Seidl – bekend van schurende meesterwerkjes als Hundstage, Import Export en Paradies: Liebe – oordeelt nooit over zijn personages, en onderzoekt in deze film vooral hoe iemand als Ewald omgaat met een aandoening waarvoor geen genezing is. Volgens Der Spiegel zou Seidl de jonge Roemeense, niet-professionele acteurs slecht behandeld hebben (Seidl ontkent), waardoor deze krachtige maar ongemakkelijke film, nog een stuk ongemakkelijker is geworden.

Böse Spiele - Rimini Sparta

2023 | Drama

Australië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 2023. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Georg Friedrich, Tessa Göttlicher, Claudia Martini, Inge Maux en Florentina Elena Pop.

In de dagopvang van hun dementerende vader zien de volwassen broers Ewald (Friedrich) en Richie (Thomas) elkaar na jaren terug. Het wordt een emotioneel, ontluisterend en ongemakkelijk weerzien voor de ingetogen Ewald en de blijmoedige Richie. Die – zoals bij Seidl (Hundstage, Import Export, Paradies: Liebe) gebruikelijk – opvallende levens blijken te leiden. Ewald is een niet-praktiserende pedofiel en Richie een schlagerzanger op z’n retour. Beiden kregen van Seidl ook hun eigen, losse films: Rimini (met de focus op Richie) en Sparta (met de focus op Ewald). Het ruim drie uur durende Böse Spiele: Rimini Sparta beleefde begin 2023 zijn wereldpremière op het afgelopen IFFR. En is onthutsend en onaangenaam, maar ook levensecht en aangrijpend.

Rimini

2022 | Komedie, Drama

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Oostenrijk 2022. Komedie van Ulrich Seidl. Met o.a. Michael Thomas, Georg Friedrich, Claudia Martini, Tessa Göttlicher en Hans-Michael Rehberg.

De blijmoedige Richie Bravo, een Oostenrijkse schlagerzanger op z’n retour, leeft van sneue gigs in de Italiaanse badplaats Rimini (in de winter!) en wat extra gigolowerk voor zijn allergrootste fans. Maar dan komt volwassen dochter Tessa langs, die hij jaren geleden in de steek liet, en zal Richie eindelijk rekenschap moeten afleggen voor zijn verleden. Het iets te lange Rimini begint aanzienlijk milder dan we van Seidl (Hundstage, Paradies: Liebe) gewend zijn, eerder melancholiek dan cynisch, maar wordt allengs wanhopiger en wanhopiger. Net als Richie Bravo. Eerste deel van een tweeluik, waarvan deel twee zal gaan over Richie’s broer Ewald.

Grosse Freiheit

2021 | Drama

Oostenrijk 2021. Drama van Sebastian Meise. Met o.a. Franz Rogowski, Georg Friedrich, Anton von Lucke, Thomas Stecher en Alfred Hartung.

Indringend drama over een slachtoffer van Paragraaf 175, de Duitse wet die seksuele handelingen tussen twee mannen verbood. De wet werd actief gehanteerd tot 1969 en pas in 1994 geschrapt. Hoofdpersoon Hans (Rogowski) is een homoseksueel die in 1945 wordt bevrijd uit een nazikamp en dan direct weer opgesloten om een eerdere straf uit te zitten. In de loop der jaren wordt hij steeds opnieuw berecht. Gaandeweg ontwikkelt hij een complexe vriendschap met verslaafde medegevangene Viktor (Friedrich). Oostenrijkse cineast Meise vertelt sober en onverbloemd, wat de tedere momenten des te krachtiger maakt. De hoofdrolspelers zijn fantastisch.

Nichts zu verlieren

2018 |

2018. Wolfgang Murnberger. Met o.a. Michael Grimm, Johanna Gastdorf, Emily Cox, Christopher Schärf en Georg Friedrich.

Indringend drama over een slachtoffer van Paragraaf 175, de Duitse wet die seksuele handelingen tussen twee mannen verbood. De wet werd actief gehanteerd tot 1969 en pas in 1994 geschrapt. Hoofdpersoon Hans (Rogowski) is een homoseksueel die in 1945 wordt bevrijd uit een nazikamp en dan direct weer opgesloten om een eerdere straf uit te zitten. In de loop der jaren wordt hij steeds opnieuw berecht. Gaandeweg ontwikkelt hij een complexe vriendschap met verslaafde medegevangene Viktor (Friedrich). Oostenrijkse cineast Meise vertelt sober en onverbloemd, wat de tedere momenten des te krachtiger maakt. De hoofdrolspelers zijn fantastisch.

Wilde Maus

2017 | Komedie, Misdaad

Oostenrijk​/​​Duitsland 2017. Komedie van Josef Hader. Met o.a. Josef Hader, Georg Friedrich, Denis Moschitto en Jörg Hartmann.

Georg wordt ontslagen. Na decennia werken voor een Weense krant: plotsklaps staat hij buiten. Zijn vrouw Johanna (Hierzegger) vertelt hij maar niks: haar hoofd staat naar zwangerschap. Georg bijt zich vast in een wraakplan, samen met oude vriend Erich (Friedrich), die een aftands pretpark beheert. De plannen vliegen een beetje uit de bocht. Tragikomedie met maffe situaties rond een gekrenkte man, geschreven en geregisseerd door hoofdrolspeler Hader. De acteur en voormalig cabaretier zette zich in eigen land als scenarist op de kaart met zijn succesvolle debuut India. Wilde Maus werd in Berlijn genomineerd voor onder andere een Gouden Beer.

Bright Nights

2017 | Drama

2017. Drama van Thomas Arslan. Met o.a. Aggie Peterson, Hanna Karlberg, Marie Leuenberger, Tristan Göbel en Georg Friedrich.

Georg wordt ontslagen. Na decennia werken voor een Weense krant: plotsklaps staat hij buiten. Zijn vrouw Johanna (Hierzegger) vertelt hij maar niks: haar hoofd staat naar zwangerschap. Georg bijt zich vast in een wraakplan, samen met oude vriend Erich (Friedrich), die een aftands pretpark beheert. De plannen vliegen een beetje uit de bocht. Tragikomedie met maffe situaties rond een gekrenkte man, geschreven en geregisseerd door hoofdrolspeler Hader. De acteur en voormalig cabaretier zette zich in eigen land als scenarist op de kaart met zijn succesvolle debuut India. Wilde Maus werd in Berlijn genomineerd voor onder andere een Gouden Beer.

Vampierzusjes 2: Vleermuizen in je buik

2014 | Avonturenfilm, Komedie

Duitsland 2014. Avonturenfilm van Wolfgang Groos. Met o.a. Laura Antonia Roge, Marta Martin, Christiane Paul, Stipe Erceg en Tim Oliver Schultz.

Twee jaar na hun verhuizing uit Transsylvanië zijn de vampierzusjes Dakaria en Silvania helemaal gesetteld in het rustige Duitse dorpje Bindburg. Tot ze oog in oog komen te staan met de gevaarlijke Xantor, een oude bekende van hun ouders.

Wild

2016 | Drama

Duitsland 2016. Drama van Nicolette Krebitz. Met o.a. Lilith Stangenberg, Saskia Rosendahl, Silke Bodenbender, Georg Friedrich en Pit Bukowski.

'Hij ziet er goed uit.' Dat is alles wat eenzame IT'er Ania (Stangenberg) op haar troosteloze werk vertelt over haar vriend. Geen leugen, want haar vriend is een vervaarlijke stadswolf. En hun ontmoeting is het absolute hoogtepunt van de film, als zij door haar flatwijk sjokt en plotsklaps wordt gevangen door de priemende blik van een starende wolf. Vervolgens etaleert Wild niet de hang naar de wildernis, maar de hang naar het afschudden van decorum, naar de uiting van de eigen wildernis. Een herhaling van zetten na de eerste ontmoeting, maar niettemin onderhoudend.

Marija

2016 | Drama

Duitsland 2016. Drama van Michael Koch. Met o.a. Georg Friedrich en Sahin Eryilmaz.

'Hij ziet er goed uit.' Dat is alles wat eenzame IT'er Ania (Stangenberg) op haar troosteloze werk vertelt over haar vriend. Geen leugen, want haar vriend is een vervaarlijke stadswolf. En hun ontmoeting is het absolute hoogtepunt van de film, als zij door haar flatwijk sjokt en plotsklaps wordt gevangen door de priemende blik van een starende wolf. Vervolgens etaleert Wild niet de hang naar de wildernis, maar de hang naar het afschudden van decorum, naar de uiting van de eigen wildernis. Een herhaling van zetten na de eerste ontmoeting, maar niettemin onderhoudend.

Der Hund begraben

2016 | Komedie

Duitsland 2016. Komedie van Sebastian Stern. Met o.a. Justus von Dohnányi, Georg Friedrich, Juliane Köhler, Despina Pajanou en Ricarda Zimmerer.

Op de dag dat kantoorfrik Hans Waldmann bij de papierfabriek zijn congé krijgt, staat 's avonds een zwerfhond aan de achterdeur. Het beestje, door de dochter des huizes Kurt gedoopt (naar scherpschutter Cobain), is de katalysator in een gestage gezinsontwrichting. In deze inktzwarte komedie uit Beieren vallen vilein scenario, millimeteracteerwerk en strakke fotografie prachtig samen. Von Dohnányi excelleert als de stuntelsukkel in vrije val, Friedrich is verontrustend plausibel als de Raspoetin die zich slinks Hans' gezin binnenkletst. Briljant zijn de ambigue scènes met de geraffineerde autoverkoopster Jasmin (Irina Sulaver).

Aloys

2016 | Drama, Fantasy

Zwitserland​/​​Frankrijk 2016. Drama van Tobias Nölle. Met o.a. Georg Friedrich, Tilde von Overbeck, Kamil Krejcí en Yufei Li.

Titelheld Aloys (Friedrich) is een eenzame privédetective van middelbare leeftijd die alleen met zijn vader woont. Wanneer die overlijdt is er helemaal niemand meer in Aloys' leven. Aanvankelijk blijft hij gewoon z'n werk doen, maar wanneer de mysterieuze Vera (Von Overbeck) hem via de telefoon allemaal opdrachten begint te geven, moet Aloys wel uit zijn schulp kruipen. Prachtige in zichzelf gekeerde film over een in zichzelf gekeerde man. Met een opvallende bijrol voor beesten, die regelmatig betekenisvol (en ook een beetje dreigend) in de camera kijken.

Über-Ich und Du

2014 | Komedie

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Oostenrijk 2014. Komedie van Benjamin Heisenberg. Met o.a. Georg Friedrich, André Wilms en Nicolas Wackerbarth.

Zwendelaar Nick verdient zijn brood met het stelen van kostbare antieke boeken. Zijn nieuwste doelwit is de collectie van psychoanalist-op-leeftijd Curt, en om dichterbij te komen besluit hij zich voor te doen als diens nieuwe verpleger. Curt heeft Nicks ware motieven echter al snel in de smiezen en begint de dief in het geniep te onderwerpen aan therapie. Charmante en intelligente buddy-komedie van regisseur Heisenberg (die eerder de fantastische thriller Der Räuber maakte), al is de combinatie van slapstick-humor en serieus drama niet altijd even geslaagd.

Stereo

2014 | Thriller

Duitsland 2014. Thriller van Maximilian Erlenwein. Met o.a. Jürgen Vogel, Moritz Bleibtreu, Petra Schmidt-Schaller, Georg Friedrich en Rainer Bock.

Op het platteland lijkt Erik (Vogel) met Julia (Schmidt-Schaller) de liefde en met een eigen motorgarage zijn bestemming te hebben gevonden. Totdat zonderlinge figuren in zijn werkplaats opduiken. Daaronder Henry (Bleibtreu), die niet meer vertrekt - en alleen voor Erik zichtbaar is. Zou het schemerverleden van de stoere mecanicien er iets mee van doen hebben? Na de inbrekersthriller Schwerkraft (2009) opnieuw een staaltje gegarandeerd honderd procent arthousevrije Erlenwein-genrecinema met ballen. De fantastische fotografie van Ngo The Chau speelt ook hier een hoofdrol. Affiche toont spookachtige montage van Vogels en Bleibtreus gezichten.

Atmen

2011 | Drama

Oostenrijk 2011. Drama van Karl Markovics. Met o.a. Thomas Schubert, Karin Lischka, Georg Friedrich en Gerhard Liebmann.

De negentienjarige Roman Kogler, in jeugddetentie voor dodelijk geweld, krijgt een reclasseringsbaantje in het Weens stadsmortuarium. Voor de zwijgzame, recalcitrante knaap met de rampzalige jeugd begint tussen de doden traag een nieuw leven. Naargeestig sociaalrealistendrama biedt een sprankje hoop, maar ademt 94 minuten lang het type afstandelijke misèrecinema dat vooral scoort bij filmpers en -professionelen: eremetaal alom. Zelden werd Wenen met voorbedachten rade zo onaantrekkelijk gefotografeerd. Uitgekleed spel van ongeschoold acteur Schubert, scenario- en regiedebuut van acteur Markovics (Süskind).

Faust

2011 | Drama, Fantasy

Rusland 2011. Drama van Aleksandr Sokurov. Met o.a. Johannes Zeiler, Anton Adasinsky, Isolda Dychauk, Georg Friedrich en Hanna Schygulla.

Vrije interpretatie van Johann Wolfgang von Goethes al ontelbare keren bewerkte tragedie Faust, waarin de wereldvreemde dokter Heinrich Faust zijn ziel verkoopt aan de gewiekste, geldbeluste sjacheraar Mauricius, nadat hij zijn hart is verloren aan de mooie Margarete. Bekend of niet, geregisseerd door Aleksandr Sokurov is Faust pure cinema; een hallucinerend drama, met fraaie decors en kostuums en prikkelend, existentieel, soms grappig gefilosofeer. Laatste deel van Sokurovs tetralogie over macht, op het festival van Venetië bekroond met de Gouden Leeuw.

Nachtlärm

2012 | Drama

Zwitserland​/​​Duitsland 2012. Drama van Christoph Schaub. Met o.a. Alexandra Maria Lara, Sebastian Blomberg, Georg Friedrich, Carol Schuler en Tiziano Jähde.

Livia (Lara, Der Untergang) en Marco (Blomberg) zijn de ouders van de negen maanden oude Tim, en dat valt niet mee. De kleine schreeuwt nachtenlang – tenzij hij mee mag voor een ritje in de auto. Maar dan wordt de auto gestolen, met Tim erin. Regisseur Schaub maakt van dit maffe gegeven een energieke tragikomedie die enerzijds psychodrama over een relatiecrisis wil zijn, anderzijds een vette roadmovie met veel actie. Evenwichtig is de film misschien niet, amusant, met de hoofdrolspelers en een leuke baby, wel.

Eastalgia

2012 | Drama

Duitsland​/​​Oekraïne​/​​Servië 2012. Drama van Daria Onyshchenko. Met o.a. Nina Nizheradze, Karl Markovics, Ivan Dobronravov, Lea Mornar en Vuk Kostic.

Eén nacht, drie verhalen, in drie steden. In München krijgt de Oekraïense Ruslana (Nizheradze) hulp van haar Servische buurman, voormalig bokser Vladan (Markovics), wanneer haar keuken blank komt te staan. Terwijl de twee elkaar beter leren kennen, staan hun beider zonen in dezelfde nacht voor grote beslissingen in hun leven: de ene in Belgrado, de ander in Kiev. Speelfilmdebuut van regisseuse-scenariste Onyshchenko is soms rommelig, maar overtuigt wel op intieme momenten van plezier of pijn, en schetst en passant fraai de diepe kloof tussen West- en Oost-Europa.

Über uns das All

2011 | Drama

Duitsland 2011. Drama van Jan Schomburg. Met o.a. Sandra Hüller, Georg Friedrich en Felix Schmidt-Knopp.

Lerares Martha (Hüller) en haar liefhebbende vriend Paul staan op het punt hun idyllische romance te verplaatsen van het grijze Keulen naar zonnig Marseille, als een schokkende gebeurtenis alles op zijn kop zet. Volwassen drama van regisseur Schomburg, die zijn debuut volstopt met gaten en perspectiefveranderingen. Dat stoort soms, maar intrigeert net zo goed. Hüller, die eerder een Zilveren Beer won voor haar rol als epileptisch meisje in Hans-Christian Schmids Requiem (2006), is wederom fantastisch als stralend middelpunt.

Sommer in Orange

2011 | Komedie

Duitsland 2011. Komedie van Marcus H. Rosenmüller. Met o.a. Amber Bongard, Bela Baumann, Petra Schmidt-Schaller, Georg Friedrich en Chiem van Houweninge.

Ursula Gruber en broer Georg Gruber groeiden op bij de Bhagwan in het buitengebied van München en schreven een boek over hun belevenissen. Filmmateriaal bij uitstek, met deze Sommer in Orange als eindproduct. Zus Gruber draaide bij het bewerken zelf aan de knoppen, samen met regisseur Rosenmüller, en produceerde een aandoenlijke film over een tienermeisje dat schippert tussen de valse geborgenheid van de commune en het alledaagse van de lokale dorpelingen met hun aartsconservatieve burgemeester. Aardig tijdsbeeld, waarbij de kijker door de ogen van de kinderen, de moeder en de goegemeente wordt ingewijd in de wondere Bhagwan-wereld van weleer.

Im Alter von Ellen

2010 | Drama

Duitsland 2010. Drama van Pia Marais. Met o.a. Jeanne Balibar, Stefan Stern en Georg Friedrich.

Stewardess Ellen valt in een diepe midlifecrisis als haar vriend opbiecht een kind te hebben verwekt bij een ander. Vervolgens verliest ze na een paniekaanval ook nog eens haar baan, waarna ze besluit zich volledig in het ongewisse te storten: ze zoekt aansluiting bij militante dierenactivisten, neemt deel aan een hotelorgie en begint een affaire met een veel jongere man. Het wankele script laat veel te wensen over - selbstfindungskitsch, aldus een Duitse criticus - maar Française Balibar overtuigt volledig in de hoofdrol. Prijs voor beste actrice in Buenos Aires.

Nordwand

2008 | Avonturenfilm, Sportfilm, Historische film, Drama

Oostenrijk​/​​Zwitserland​/​​Duitsland 2008. Avonturenfilm van Philipp Stölzl. Met o.a. Benno Fürmann, Florian Lukas, Johanna Wokalek, Georg Friedrich en Simon Schwarz.

Met de Olympische Spelen van 1936 in aantocht roept de propagandamachine van de nazi's alle Duitse bergbeklimmers op om 'het laatste probleem van de Alpen' te slechten: de levensgevaarlijke noordwand van de Zwitserse berg de Eiger. Aangemoedigd door haar hoofdredacteur reist de ambitieuze journaliste Luise terug naar haar Beierse geboortedorp om daar de lokale helden Toni en Andi aan te sporen een poging te wagen. Een wat brave vertelling die opent als een klassieke Heimat-film, maar de beelden van de uiteindelijke beklimming zijn bijzonder spectaculair.

Import/Export

2007 | Drama

Oostenrijk 2007. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Ekateryna Rak, Paul Hofmann, Michael Thomas, Natalya Baranova en Maria Hofstätter.

Oostenrijker Seidl maakt documentaires en speelfilms waarbij niet altijd duidelijk is wat wel en niet is geënsceneerd. Import/Export is fictie, maar gefilmd op echte locaties (een geriatrische instelling, een internetseksbedrijf), met acteurs die van de straat werden geplukt. Twee tragedies worden afgewisseld: over een blonde Oekraïense die het geluk zoekt in Oostenrijk, en over een werkloze Oostenrijker die rijk wil worden in de Oekraïne. Had eerder werk van misantroop Seidl (Tierische Liebe, Hundstage) een hoog ‘Jambers-gehalte’, ditmaal is zijn blik oprecht empathisch. Beklemmend vakwerk.

Die Unerzogenen

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Pia Marais. Met o.a. Céci Schmitz-Chuh, Birol Ünel, Pascale Schiller, Georg Friedrich en Joana Preiss.

Verbeter de wereld, begin bij je eigen kroost. Zo ongeveer luidt de boodschap van dit ongezouten filmcommentaar op de anti-autoritaire opvoeding waarmee sommige generatie ’68-ouders hun kinderen verpestten. Filmmaakster Marais, die voor dit debuut een VPRO Tiger Award ontving, was zelf de vrucht van een stuurloos hippiestel. Haar veertienjarige protagoniste Stevie (Schmitz-Chuh) zou je een verwaarloosd kind kunnen noemen. Ma rotzooit wat aan, pa dealt en is bajesklant. Wanneer haar ouders het huis van opa erven en naar het platteland verhuizen, weet Stevie: het moet anders en het is nu of nooit.

Welcome Home

2004 | Komedie, Drama

Oostenrijk 2004. Komedie van Andreas Gruber. Met o.a. Abdul Salis, Rainer Egger, Georg Friedrich, Jeanette Hain en Aloysius Itoka.

Verbeter de wereld, begin bij je eigen kroost. Zo ongeveer luidt de boodschap van dit ongezouten filmcommentaar op de anti-autoritaire opvoeding waarmee sommige generatie ’68-ouders hun kinderen verpestten. Filmmaakster Marais, die voor dit debuut een VPRO Tiger Award ontving, was zelf de vrucht van een stuurloos hippiestel. Haar veertienjarige protagoniste Stevie (Schmitz-Chuh) zou je een verwaarloosd kind kunnen noemen. Ma rotzooit wat aan, pa dealt en is bajesklant. Wanneer haar ouders het huis van opa erven en naar het platteland verhuizen, weet Stevie: het moet anders en het is nu of nooit.

Tatort - Leyla

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Martin Weinhart. Met o.a. Ulrike Folkerts, Andreas Hoppe, Maral Schäfer, Jürgen Tarrach en Ruth Reinecke.

Verbeter de wereld, begin bij je eigen kroost. Zo ongeveer luidt de boodschap van dit ongezouten filmcommentaar op de anti-autoritaire opvoeding waarmee sommige generatie ’68-ouders hun kinderen verpestten. Filmmaakster Marais, die voor dit debuut een VPRO Tiger Award ontving, was zelf de vrucht van een stuurloos hippiestel. Haar veertienjarige protagoniste Stevie (Schmitz-Chuh) zou je een verwaarloosd kind kunnen noemen. Ma rotzooit wat aan, pa dealt en is bajesklant. Wanneer haar ouders het huis van opa erven en naar het platteland verhuizen, weet Stevie: het moet anders en het is nu of nooit.

Kaltfront

2003 |

Oostenrijk​/​​Duitsland 2003. Valentin Hitz. Met o.a. Georg Friedrich, Edita Malovcic en Viviane Bartsch.

Verbeter de wereld, begin bij je eigen kroost. Zo ongeveer luidt de boodschap van dit ongezouten filmcommentaar op de anti-autoritaire opvoeding waarmee sommige generatie ’68-ouders hun kinderen verpestten. Filmmaakster Marais, die voor dit debuut een VPRO Tiger Award ontving, was zelf de vrucht van een stuurloos hippiestel. Haar veertienjarige protagoniste Stevie (Schmitz-Chuh) zou je een verwaarloosd kind kunnen noemen. Ma rotzooit wat aan, pa dealt en is bajesklant. Wanneer haar ouders het huis van opa erven en naar het platteland verhuizen, weet Stevie: het moet anders en het is nu of nooit.

Hundstage

2001 | Drama

Oostenrijk 2001. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Maria Hofstätter, Christine Jirku, Victor Hennemann, Georg Friedrich en Alfred Mrva.

Witte rolluiken, bleke blote lijven, hoge temperaturen, kale nieuwbouwwijken: het zijn de Hundstage (hondendagen) van debuterend regisseur Seidl, gefilmd in de tijdspanne van drie jaar omdat hij zijn amateur-acteurs alleen wilde vastleggen op plakkerig hete dagen. Het werd een unieke eersteling, rauw en onvriendelijk, met mechanische seks in een stille parenclub, met een vrouw die wordt afgestraft met haar hoofd in een toiletpot, met twee gescheiden lieden die beurtelings bloemen leggen bij het bermmonument van hun dochtertje. Een compromisloos werk, zonder uitwegen.

Nestroy

2000 | Drama, Historische film

Duitsland 2000. Drama van Dieter Berner. Met o.a. Fritz Karl, Eva Herzig, Meriam Abbas, Giora Seeliger en Nicholas Ofczarek.

Witte rolluiken, bleke blote lijven, hoge temperaturen, kale nieuwbouwwijken: het zijn de Hundstage (hondendagen) van debuterend regisseur Seidl, gefilmd in de tijdspanne van drie jaar omdat hij zijn amateur-acteurs alleen wilde vastleggen op plakkerig hete dagen. Het werd een unieke eersteling, rauw en onvriendelijk, met mechanische seks in een stille parenclub, met een vrouw die wordt afgestraft met haar hoofd in een toiletpot, met twee gescheiden lieden die beurtelings bloemen leggen bij het bermmonument van hun dochtertje. Een compromisloos werk, zonder uitwegen.

Der siebente Kontinent

1989 | Drama, Experimenteel

Oostenrijk​/​​Duitsland 1989. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Birgit Doll, Dieter Berner, Leni Tanzer, Udo Samel en Silvia Fenz.

Het leven van de familie S. wordt onderverdeeld in drie hoofdstukken. We zien hen in 1987. Vader Georg (Berner) werkt in het bewakingscentrum van een groot bedrijf. Moeder Anna (Doll) baat samen met haar broer een optiek uit en hun dochtertje Eva (Tanzer) gaat naar school. Hun leven is een opeenvolging van steeds weer terugkerende automatismen. Contact hebben ze met niemand. In 1988 is er aan dit leven niets veranderd, wat hen dan uiteindelijk in 1989 zal brengen tot een mystieke emotie: het verlangen naar het verlossende 'zevende continent'. Geen eenvoudige film die van de toeschouwer wat doorzettingsvermogen eist om tot het gruwelijke einde te komen. De film is best te vergelijken met R.W. Fassbinders WARUM LAUFT HERR R. AMOK?. Het gebrek aan communicatie is een ziekte van onze tijd, waarin iedereen zich terugtrekt in zijn eigen cocon, tot deze uiteindelijk in een vernietigende explosie ontploft. Een vreemde film vol mysterieuze mystiek, geschreven door Haneke zelf. Achter de camera nam Toni Peschke plaats.

Tatort - Mord in der U-Bahn

1983 | Mysterie

Oostenrijk 1983. Mysterie van Kurt Junek. Met o.a. Fritz Eckhardt, Kurt Jaggberg, Albert Rolant, Lieselotte Plauensteiner en Karl Merkatz.

Na een voetbalwedstrijd in een Weens stadion komt het in de ondergrondse tot een veldslag tussen de opgewonden supporters. De toegesnelde politie vindt in een wagon het lijk van een neergestoken jongeman. De eigenaar van het steekwapen is snel achterhaald, maar hij beweert bij hoog en bij laag niet de dader te zijn. Oberinspektor Marek (Eckhardt) zit in de buurt in het Prater te kaarten, want hij is met pensioen gegaan. Zijn opvolger zit met een delicaat onderzoek en moet zich aan de regels van het spel houden. Dan komt de hulp van Marek als geroepen, want die kan zich zaken permitteren, die voor een gewone politieman taboe zijn. De in Linz geboren Eckhardt speelt zichzelf met zijn Oostenrijkse charme, terwijl de bijrollen keurig in de pas meelopen. Het niet al te opwindende scenario is wederom van hoofdrol Eckhardt en het was de bedoeling, dat hij nog eenmaal een zaak zou oplossen, nadat hij de dienst had verlaten, maar er volgden nog een drietal en een gastcommissariaat. Aflevering 150.