Anne Doat (1936): cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Teresa

1970 | Drama

Frankrijk 1970. Drama van Gérard Vergez. Met o.a. Suzanne Flon, Anne Doat en Robert Rimbaud.

Een gescheiden vrouw probeert haar eenzaamheid te vullen door een studente op kamers te nemen die alle - deels gefantaseerde en geïdealiseerde - verhalen over haar huwelijk en echtgenoot moet aanhoren. Onbewust bereidt ze het meisje voor op verliefdheid op de ex-man wanneer deze op bezoek komt. Natalia Ginzburgs toneelstuk L'Inserzione biedt een glansrol van de hoofdrolspeelster - in Nederland Kitty Courbois - en ook Flon is indrukwekkend in deze verfilming, die echter nauwelijks van de theaterdialoog loskomt.

Faites sauter la banque

1964 | Komedie

Frankrijk 1964. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Louis de Funès, Yvonne Clech, Jean-Pierre Marielle, Anne Doat en Jean Valmont.

Een wapenhandelaar merkt tot zijn ontsteltenis dat de bank al zijn geld heeft verkwanseld en hij ontwerpt plannen om door een overval zijn geld terug te krijgen. Maar aangezien dit een Louis-de-Funès-komedie is, wordt het een enorme puinhoop. Deze alleraardigste klucht drijft volledig op wat hij in huis heeft, vooral sublieme woede. Een lawine van grappen en grollen in een luchtige, vrolijke, pretentieloze film.

Trafics dans l'ombre

1963 | Misdaad

Frankrijk 1963. Misdaad van Antoine d'Ormesson. Met o.a. Michel Auclair, Anne Doat, Claudine Coster, Jo Davray en Alain Quercy.

In de auto van een laborant verbergt men een lijk. Op voorwaarde dat hij eerst enkele papieren ontvreemdt, wil een meisje hem op het spoor van de daders brengen. Een debuutfilm die meer gebaseerd is op mooie beelden en origineel camerawerk dan op de ontwikkeling van het verhaal. Regie-debuut van d'Ormesson.

Le Chevalier de Maison-Rouge

1963 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1963. Avonturenfilm van Claude Barma. Met o.a. Michel Le Royer, Jean Desailly, Anne Doat, Annie Ducaux en Dominique Paturel.

Revolutionair wordt door de getrouwde vrouw op wie hij verliefd is, bedrogen om de ontsnapping van Marie-Antoinette te kunnen organiseren. Herhaalde mislukking van het complot doet haar op de guillotine eindigen, waarbij de held uit liefde zich naast haar voegt. Eerste door de Franse tv geproduceerde serie - naar Dumas - viel als bioscoopfilm in twee delen door de mand als weinig spectaculair en dynamisch, hoewel snellere montage ook voor come-back op de beeldbuis een voordeel is. Naast goed acteren van Comédie Française-spelers steekt Le Royer als de romantische held uitermate kleurloos af.

Dragées au poivre

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Jacques Baratier. Met o.a. Guy Bedos, Sophie Daumier, Jean Babilée, Jean-Paul Belmondo en Francis Blanche.

Jonge filmgekken proberen d.m.v. een verborgen camera uitwassen van het Parijse leven te betrappen voor een cinéma vérité-documentaire. Deze episodische komedie persifleert moderne/modieuze filmgenres, maar mengt daar al te veel opgeklopte flauwiteiten doorheen, vooral in de vermoeiende uitbundige activiteiten van de filmploeg zelf. Wel een aantrekkelijke sterbezetting met uitschieters van Signoret-Belmondo in een zgn. prostituée-legionair-smartlap en van Vitti-Vadim in een MARIENBAD-parodie.

Le septième juré

1962 | Drama

Frankrijk 1962. Drama van Georges Lautner. Met o.a. Bernard Blier, Maurice Biraud, Francis Blanche, Danièle Delorme en Jacques Riberolles.

In een provinciestadje is notabele Duval (Blier), smetteloos van blazoen, de zevende gezworene in een moordproces - niemand vermoedt dat hij de moord heeft begaan. Terecht noemt Lautner dit psychologische misdaaddrama, dat in zijn oeuvre uit de toon valt en de naargeestige piranhamentaliteit van de Franse provinciebourgeoisie fileert, zijn beste film. Op dezelfde thema's bouwde Claude Chabrol later zijn carrière en faam. Veel figuranten in de film waren vrienden van Blier, die hier uitblinkt.

Arrêtez les tambours

1961 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1961. Drama van Georges Lautner. Met o.a. Bernard Blier, Lucile Saint-Simon, Anne Doat, Lutz Gabor en Daniel Sorano.

Een Franse dorpsarts steunt tijdens WO II het verzet en verbergt een Britse piloot. Hij respecteert echter ook een Duitse legerarts die op zijn dochter verliefd is geworden. Als hij het paar helpt vluchten voor de komst van de geallieerden, wordt hij veracht door zijn landgenoten en gefusilleerd door een Duits vuurpeloton. De al te gezochte complicaties ondermijnen het pleidooi tegen de oorlogswaanzin, maar het goede spel van Blier geeft de hoofdrol menselijke overtuigingskracht.

Un Panier à crâbes

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Joseph Lisbona. Met o.a. Pierre Michael, Anne Doat, Anne Tonietti, Michel Barbey en Michel Etcheverry.

Liefdesverdriet inspireert een student tot het schrijven van een autobiografisch scenario. Ondanks het onbegrip en de tegenwerking van de filmbusiness, weet hij het te realiseren. De film levert hem een bekroning in Cannes op, maar zijn walging van het milieu verdwijnt daardoor niet. Deze zogenaamde sleutelfilm over corruptie en commercieel gesjoemel mist iedere overtuigingskracht, omdat Lisbona noch het talent van zijn held, noch zijn eigen talent aannemelijk maakt. Hierdoor lijkt de amateuristische film een produkt van rancune.

Le dialogue des carmélites

1960 | Drama, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Philippe Agostini en R.L. Bruckberger. Met o.a. Jeanne Moreau, Alida Valli, Pascale Audret, Madeleine Renaud en Pierre Brasseur.

Een jonge aristocratische novice die aan haar roeping twijfelt wordt in 1793 met andere Carmelitessen ter dood veroordeeld en vindt voldoende moed en geloof om ook het schavot te bestijgen. Die Letzte am Schafott van Gertrude von Le Fort kreeg een ingetogen en niet nadrukkelijk stichtelijke filmbewerking, met soms onnodige of onnodig uitgesponnen scènes om de sterke rolbezetting dramatische kansen te geven. De zwakste rol is helaas van Audret als novice. Camerawerk van André Bac.

Le Dialogue Des Carmelites

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van R.L. Bruckberger. Met o.a. Anne Doat, Jean-Louis Barrault en Jeanne Moreau.

Een jonge aristocratische novice die aan haar roeping twijfelt wordt in 1793 met andere Carmelitessen ter dood veroordeeld en vindt voldoende moed en geloof om ook het schavot te bestijgen. Die Letzte am Schafott van Gertrude von Le Fort kreeg een ingetogen en niet nadrukkelijk stichtelijke filmbewerking, met soms onnodige of onnodig uitgesponnen scènes om de sterke rolbezetting dramatische kansen te geven. De zwakste rol is helaas van Audret als novice. Camerawerk van André Bac.

L'habit fait le moine

1958 | Misdaad

Frankrijk 1958. Misdaad van Claude Loursais. Met o.a. Raymond Souplex, Anne Doat en Colette Deréal.

Terwijl in een schouwburg een stuk wordt opgevoerd, wordt in de coulissen een moord gepleegd. Een van de eerste zaken van commissaris Bourrel, die destijds nog rechtstreeks werden uitgezonden op tv. Enigszins verouderd maar toch nog wel de moeite waard, dankzij het solide scenario van Maurice-Bernard Endrèbe.

Chiens perdus sans collier

1955 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Anne Doat, Jacques Moulières, Jimmy Urbain en Serge Lecointe.

De idealistische kinderrechter Julien Lamy (Gabin) blijft zich ook buiten het gerechtshof voor ontspoorde jongeren interesseren, met name is hij geïnteresseerd in de lotgevallen van twee veertienjarige jongens die uit een jeugdinrichting zijn weggelopen. Eentje omdat hij zich bij zijn zwangere vriendinnetje wil voegen, een ander die in een liefdeloos voogdijgezin was geplaatst en op zoek gaat naar zijn ouders. De film etaleert de goede bedoelingen al te nadrukkelijk, maar de sentimentaliteit blijft binnen de perken door het goede spel, vooral van Gabin.