Jean Delannoy

1908 -2008 Regisseur, Scenarist

Jean Delannoy (1908-2008) is regisseur en scenarist.
Er zijn 48 films gevonden.

Maigret et l'affaire Saint-Fiacre

1995 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/België/Zwitserland 1995. Misdaad van Denys de La Patellière. Met o.a. Bruno Cremer, Anne Bellec, Jacques Spiesser, Pierre Gérard en Claude Winter.

Maigret (Cremer) wordt bij de gravin van Saint-Fiacre (Winter) geroepen omdat zij in een anonieme brief met de dood werd bedreigd. Zo gaat Maigret met zijn vrouw (Bellec) naar het kasteel bij het dorp, waar hij zijn jeugd doorbracht. Het wordt geen zaak als een andere. Alle betrokkenen zijn immers oude bekenden van Maigret, die door jeugdherinneringen wordt overmand. Hij heeft moeite er het hoofd bij te houden en de aangekondigde moord vindt dan ook 'gewoon' plaats. Madame Maigret bemoeit zich deze keer met het onderzoek. Naar de gelijknamige, in 1932 verschenen roman van Georges Simenon, en al eerder verfilmd met Jean Gabin als Maigret (1959) en ook onder de titel Maigret on Home Ground (1992) met Michael Gambon als Maigret. Deze (derde) verfilming houdt het midden tussen de vorige twee: Cremer is geen Gabin, maar authentieker dan de Brit Gambon. Het scenario is van de regisseur en Alexandre De La Patellière.

Marie de Nazareth

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Myriam Muller, Didier Bienaimé, Francis Lalanne, Marc de Jonge en Myriam Mezieres.

De veertigste film van regisseur Delannoy. Op zichzelf een tour de force, want de meester-veelfilmer was 87 tijdens het draaien. Hij schreef samen met Jacques Douyou het scenario. Nog een krachttoer dus. Hoewel de regisseur de ervaring heeft met bijbelse en religieuze onderwerpen (LA PASSION DE BERNADETTE uit 1986 over het wondervrouwtje van Lourdes), verbruikte hij 60 km celluloïd, deden er 110 acteurs en actrices mee, waren er 8.500 figuranten, 107 technici en dertien productiemaatschappijen; wederom een krachttoer. Muller speelt de rol van Maria en Bienaimé - nomen est omen - is Jezus. Dit fresco dat Maria dus in de schijnwerpers plaatst, is een oubollige bijbelse vertelling, geschikt voor het 16 mm circuit van de katholieke jeugdhonks in Vlaanderen, waar men nog net met de hulp van jezuïetenpaters de Frans-roomse kijk kan volgen. Het voornaamste pluspunt aan deze steriele vertoning is het gedegen camerawerk van Claude Agostini en de prachtige landschappen van Marokko, waar wijlen koning Hassan II maar al te graag gastheer speelde, want in Israël kan niet gedraaid worden omdat het daar te onrustig is. Wie daarop let, is een kniesoor.

Le gorille compte ses abattis

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Jean Delannoy. Met o.a. Karim Allaoui, François Perrier, Michel Creton, Rufus en Valérie Mairesse.

Een bewerking van de roman van Antoine Dominique over een van de heldendaden van zijn `stille`. Voorzien van treffende dialogen van Roger Boussinot, maar helaas van een stijve regie van de 82- jarige cineast. Dit verhaal over een skelettenfabriek voor de collegezaal, die `losse stukken`, rechtsstreeks afkomstig uit de kelders van een medische faculteit gebruikt, grenst aan het gruwelijke, hoewel steeds geneutraliseerd door de zwarte humor. Niet `Gorilla` (Allaoui), maar Rufus steelt de show.

Le jeune homme et le lion

1989 | Biografie, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Biografie van Jean Delannoy. Met o.a. Georges Wilson, Mathieu Carrière, Louis Eymond, Jean Claudio en Magali Renoir.

Karel de Grote behaalt in de oorlog tegen Saxen en Lombardije een overwinning. In dezelfde tijd knoopt hij een voorzichtige vriendschap aan met zijn neef Roland. Aan de onpersoonlijke regie valt de leeftijd van Jean Delannoy (geboren in 1908) af te lezen. Maar hij durfde wel van de algemeen aangehangen, te positieve levensbeschrijving af te wijken. Zo laat hij zien hoe Karel de Grote talrijke executies liet uitvoeren en hoe mensen tegen hun wil werden gedoopt. De film is met een ruim budget gemaakt. Ook bekend als CHARLEMAGNE.

Bernadette

1988 | Biografie, Drama

Frankrijk/Zwitserland/Luxemburg 1988. Biografie van Jean Delannoy. Met o.a. Sydney Penny, Jean-Marc Bory, Michèle Simonnet, Roland Lesaffre en Bernard Dhéran.

Decennialang draaide in het bioscoopje van bedevaartsoord Lourdes non-stop de klassieker The Song of Bernadette van Henry King uit 1943, tot zich eindelijk deze vervanger aandiende. De nieuwe verfilming van het levensverhaal van de jonge Maria Bernarda Soubirous, die rond 1858 in een grot achttien Mariaverschijningen zou hebben meegemaakt, is minder aangedikt en melodramatisch dan de vorige, maar daarmee ook een stukje saaier. Werd tegelijk opgenomen in zowel Frans als Engels, om een zo breed mogelijk (religieus) publiek te bedienen.

Le crime de Pierre Lacaze

1982 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1982. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Roger Hanin, Marie-France Pisier, Corinne Marchand, Patrick Rollin en Jean Franval.

Een voormalige volksvertegenwoordiger (Hanin) neemt het op voor zijn zoon (Rollin), een student die ervan beschuldigd wordt een meisje te hebben verkracht en vermoord. Zowel vader als zoon beweren uiteindelijk de misdaad te hebben gepleegd. Een indrukwekkende rol van Pisier als strafrechter die meer dan sympathie koestert voor Hanin.

Pas folle, la guêpe

1972 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1972. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Françoise Rosay, Anny Duperey, Bruno Prafal, Philippe Clay en Daniel Ceccaldi.

Een rijke oude dame heeft als enige erfgenaam een neef, die niet in geld is geïnteresseerd; dit tot misnoegen van zijn ambitieuze vriendin die tevens de privéverpleegster is van de vrouw. Een misdadige chauffeur wil daar gebruik van maken om het testament ten gunste van hemzelf te vervalsen en zijn werkgeefster dan te vermoorden. Deze aardige misdaadkomedie - naar James Hadley Chase - is met te weinig vaart gefilmd en daardoor voorspelbaar. Rosay is verrukkelijk in een van haar laatste rollen en wordt goed gesecundeerd door Duperey, maar de heren acteurs zijn lulliger dan het verhaal noodzakelijk maakt.

La Peau de torpédo

1970 | Thriller

Duitsland/Italië/Frankrijk 1970. Thriller van Jean Delannoy. Met o.a. Stéphane Audran, Lilli Palmer, Klaus Kinski, Frédéric de Pasquale en Michel Constantin.

De vrouw van een antiquair weet niet dat haar man in werkelijkheid een spion is en ziet daardoor zijn onderduiken met een vrouwelijke collega aan voor overspel. Ze doodt beiden, waardoor ze zowel de politie als de spionage-organisatie achter zich aankrijgt, maar uiteindelijk gaat ze toch vrijuit. De film is te spanningsloos en fragmentarisch voor een thriller en te oppervlakkig in het particuliere drama. Palmer als spionagehoofd en Kinski als killer geven sterke en verontrustende accenten in dit matig onderhoudend spionage-avontuur.

Le soleil des voyous

1967 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Duitsland 1967. Misdaad van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Robert Stack, Suzanne Flon, Margaret Lee en Walter Giller.

Een voormalige gangster verveelt zich als eigenaar van een bar en een pension op het Franse platteland en besluit samen met een oude vriend nog één grote slag te slaan.

Les Sultans

1966 | Komedie, Drama

Frankrijk/Italië 1966. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Gina Lollobrigida, Louis Jourdan, Corinne Marchand, Philippe Noiret en Daniel Gélin.

Een mode-fotografe is de maîtresse van een getrouwde industrieel die niet op een afspraak komt vanwege plotselinge vaderlijke verplichtingen als zijn dochter ook de geliefde van een getrouwde heer van middelbare leeftijd blijkt. De mededeling dat haar amant met een jonge vrouw is gesignaleerd wordt door de fotografe verkeerd opgevat. Deze ironische komedie over de dubbele moraal van vreemdgaande heren wekt de indruk dat Lollobrigida, Jourdan noch de regisseur de humor van de situaties en de dialogen hebben beseft, zodat satirische elementen alleen komen van Marchand en Noiret als het parallelle koppel vreemdgangers.

L'amante Italiana

1966 | Romantiek, Drama

Italië/Frankrijk 1966. Romantiek van Jean Delannoy. Met o.a. Gina Lollobrigida, Philippe Noiret en Daniel Gélin.

Lisa, een Italiaans fotografe, woont in Parijs. Op een avond wordt ze opgebeld: haar minnaar zit met een jong meisje in een nachtclub. Totaal overstuur probeert ze zelfmoord te plegen, maar een buurman redt haar. De volgende dag vertelt haar minnaar dat het meisje zijn dochter is, die probeert haar verloofde jaloers te maken. Bezorgd over de toekomst van zijn dochter laat hij Lisa de volgende avond alleen. Eindelijk begrijpt ze dat een man in het leven meer kan hebben dan alleen zijn vrouw. Prachtig gespeeld.

Les Amitiés particulières

1964 | Drama

Frankrijk 1964. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michel Bouquet, Didier Haudepin, Francis Lacombrade, François Leccia en Lucien Nat.

Roman van Roger Peyrefitte over verliefde vriendschap tussen tweelingen op Jezuïeten-internaat die door inmenging van de priesters resulteert in zelfmoord van de oudste jongen, kreeg serieuze en degelijke verfilming met bijna emotieloos resultaat. Mooi spel van Bouquet als de priester die zijns ondanks disciplinair moet zijn.

Le Majordome

1964 | Komedie, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1964. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Paul Meurisse, Geneviève Page, Paul Hubschmid, Noël Roquevert en Micheline Luccioni.

Een huismeester van een prominent advocaat heeft stiekeme bindingen met de onderwereld en associeert zich met een gangster - voor de buitenwereld een geacht psychiater - voor de roof van een Russisch goudtransport. Het scenario met flegmatiek keurige misdadigers en de rolbezetting hadden een aardige misdaad-komedie kunnen opleveren als de regisseur er de humor van had ingezien. Gastrol van Bourvil.

Vénus impériale

1962 | Romantiek, Historische film

Frankrijk/Italië 1962. Romantiek van Jean Delannoy. Met o.a. Gina Lollobrigida, Stephen Boyd, Raymond Pellegrin, Micheline Presle en Gabriele Ferzetti.

Terwijl Napoleon Bonaparte steeds meer roem verwerft veroorzaakt zijn zuster Paulina schandalen met de familie onwelvallige minnaars. Ze wordt uitgehuwelijkt aan Prins Borghese, maar wordt in Parijs verliefd op een Franse officier die door Bonaparte naar het front in Rusland wordt gestuurd. De letterlijke kasteelroman in de marge van de historie moet het vooral van decors en aankleding hebben.

Venus Imperiale

1962 | Romantiek

Frankrijk 1962. Romantiek van Jean Delannoy. Met o.a. Raymond Pellegrin, Micheline Presle, Gabriele Ferzetti, Gina Lollobrigida en Stephen Boyd.

Terwijl Napoleon Bonaparte steeds meer roem verwerft veroorzaakt zijn zuster Paulina schandalen met de familie onwelvallige minnaars. Ze wordt uitgehuwelijkt aan Prins Borghese, maar wordt in Parijs verliefd op een Franse officier die door Bonaparte naar het front in Rusland wordt gestuurd. De letterlijke kasteelroman in de marge van de historie moet het vooral van decors en aankleding hebben.

Love And The Frenchwoman

1961 |

1961. Jean Delannoy en Michel Boisrond. Met o.a. Martine Lambert, Annie Girardot, Claude Rich, Dany Robin en Jean-Paul Belmondo.

Terwijl Napoleon Bonaparte steeds meer roem verwerft veroorzaakt zijn zuster Paulina schandalen met de familie onwelvallige minnaars. Ze wordt uitgehuwelijkt aan Prins Borghese, maar wordt in Parijs verliefd op een Franse officier die door Bonaparte naar het front in Rusland wordt gestuurd. De letterlijke kasteelroman in de marge van de historie moet het vooral van decors en aankleding hebben.

Le Rendez-vous

1961 | Drama, Thriller

Frankrijk 1961. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Annie Girardot, Andréa Parisy, Odile Versois, Jean-Claude Pascal en George Sanders.

De schoonzoon van een miljonair heeft stiekem een afspraakje met zijn ex-vrouw die daardoor geen alibi heeft voor de moord op een vroegere minnaar die ook een verhouding met de lichtzinnige tweede dochter van de miljonair heeft gehad. Deze combinatie van misdaadverhaal en familiedrama overtuigt in geen van beide aspecten. De gevoelloze regie probeert drakerigheid te voorkomen, maar het resultaat is vooral verveling. Enkele goede rollen blijven in het luchtledige hangen.

Le baron de l'écluse

1960 | Komedie

Frankrijk/Italië 1960. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Micheline Presle, Jean Desailly, Jacques Castelot en Blanchette Brunoy.

De berooide baron Jérôme Antoine (Gabin) probeert zijn luxueuze leventje van weleer voort te zetten met leningen en winsten aan de goktafels. Op een dag wint hij 11 miljoen francs en krijgt als aanbetaling een jacht, waarmee hij samen met zijn vroegere geliefde Perle (Presle) naar Monte Carlo vaart. In de buurt van een sluis krijgen ze pech. Perle leert intussen de rijke Maurice (Desailly) kennen en wil wel trouwen. Baron Jérôme staat er alleen voor en zit voorlopig nog zonder geld. Pittig geschreven komedie dankt meer aan de acteurs dan aan de regie die zich beperkt tot vlakke registratie.

La Princesse de Clèves

1960 | Drama, Experimenteel, Romantiek

Frankrijk/Italië 1960. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Marina Vlady, Jean Marais, Jean-François Poron, Annie Ducaux en Lea Padovani.

Aan het hof van Hendrik II wordt de jonge vrouw van de prins van Kleef verliefd op de hertog van Nemours en vlucht voor deze verleiding naar haar kasteel. Haar echtgenoot krijgt door roddel niettemin een onjuiste indruk van overspel en sterft van verdriet. Zij blijft ook zijn nagedachtenis trouw. Jean Cocteau schreef het scenario naar de roman van Mme de la Fayette voor Marais als de jonge minnaar, maar toen de film gemaakt kon worden had deze de leeftijd voor de echtgenoot die hij (waarschijnlijk) veel beter speelt, hoewel Poron niet best is. Vlady is perfect in de titelrol van een uiterst verzorgd maar emotieloos prentenboek. Het camerawerk is van Henry Alekan.

La Française et l'amour

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Henri Decoin, Michel Boisrond, René Clair, Jean Delannoy en Henri Verneuil. Met o.a. Jacqueline Porel, Darry Cowl, Sophie Desmarets, Pierre Mondy en Valérie Lagrange.

Zeven min of meer beroemde regisseurs en een reeks sterren in amoureuze ontwikkelingstadia van de (Franse?) vrouw, van een kind dat zijn geloof in de ooievaar verliest tot en met een oude vrijster die prooi is voor een huwelijkszwendelaar. De film wordt onderhoudender naarmate het onderwerp ouder wordt: de eerste drie episoden zijn leuk noch treffend. Clair maakt iets aardigs van een huwelijksreis - met - hindernissen. Meurisse domineert als bedrogen echtgenoot die wraak neemt in een overspelsketch. Papieren echtscheidings-rompslomp wordt satirisch aangevat en het laatste deel heeft een mooie rol van Montfort als een muurbloem die opbloeit van de attenties van een fortuinjager.

Maigret et l'affaire Saint-Fiacre

1959 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1959. Mysterie van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Valentine Tessier, Michel Auclair, Robert Hirsch en Michel Vitold.

De oude comtesse de Saint-Fiacre (Tessier) roept de hulp in van commissaris Maigret (Gabin) omdat ze schriftelijk met de dood bedreigd is. Ze krijgt een fatale hartaanval na een vals bericht over de zelfmoord van haar zoon, Maurice (Auclair). Deze combinatie van politiefilm en familiedrama maakt dit een van de sterkere Maigret-verfilmingen (naar een van de betere Simenon- romans) door uitstekende acteursprestaties, vooral van Auclair en Hirsch als mogelijke verdachten. Scenario van de regisseur, R.M. Arlaud en Michel Audiard. Camerawerk van Louis Page.

Guinguette

1959 | Komedie, Misdaad

Italië/Frankrijk 1959. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Zizi Jeanmaire, Jean-Claude Pascal, Paul Meurisse, Christina Gajoni en Raymond Bussières.

Een prostituée besluit een wat eerzamer bestaan op te bouwen en gaat samenwonen. Haar minnaar is echter een autodief, die in het bezit komt van een wagen van een vermoorde industrieel. De dochter van een van haar ex-collega's ontvreemdt vervolgens de autopapieren, waarmee ze de geliefden gaat chanteren. De spitsvondige dialogen van Henri Jeanson en het temperament van Zizi Jeanmaire maken veel goed in deze statig geregisseerde komische thriller.

Maigret tend un piège

1958 | Thriller, Misdaad

Frankrijk/Italië 1958. Thriller van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Annie Girardot, Jean Desailly, Gérard Séty en Lucienne Bogaert.

Er wordt een reeks moorden gepleegd op vrouwen. Bij ieder slachtoffer zijn de kleren vernield. De politie tast in het duister. Commissaris Maigret organiseert daarom een reconstructie ter plekke. Een van de eerste Maigret-verfilmingen in een lange reeks naar het beroemde geesteskind van Simenon. Gabin leek helemaal niet op het romanpersonage van de in 1955 verschenen policier 'Maigret tend un piège' maar hij zette een dermate overtuigende rol neer dat hij sindsdien de norm is voor Maigret-vertolkers. De voortreffelijke cast en de intense regie resulteren in een van de beste en beroemdste Maigret-verfilmingen.

Inspector Maigret

1958 |

1958. Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Olivier Hussenot en Annie Girardot.

Er wordt een reeks moorden gepleegd op vrouwen. Bij ieder slachtoffer zijn de kleren vernield. De politie tast in het duister. Commissaris Maigret organiseert daarom een reconstructie ter plekke. Een van de eerste Maigret-verfilmingen in een lange reeks naar het beroemde geesteskind van Simenon. Gabin leek helemaal niet op het romanpersonage van de in 1955 verschenen policier 'Maigret tend un piège' maar hij zette een dermate overtuigende rol neer dat hij sindsdien de norm is voor Maigret-vertolkers. De voortreffelijke cast en de intense regie resulteren in een van de beste en beroemdste Maigret-verfilmingen.

Notre Dame de Paris

1956 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Italië 1956. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Gina Lollobrigida, Anthony Quinn, Jean Danet, Alain Cuny en Robert Hirsch.

Nooit eerder werd regisseur Delannoy door zoveel vrienden gevraagd of ze op de set langs mochten komen als tijdens de opnamen voor deze CinemaScope-versie van de Victor Hugo-klassieker. Had dat wellicht iets met La Lollo te maken? Enfin, de Franse classicist bij uitstek maakte van het romantische melodrama over de gebochelde klokkenluider Quasimodo (Quinn) en de sensuele zigeunerin Esméralda (Lollobrigida) een meeslepend, kleurrijk spektakel. In de Boulogne-Billancourt-studio bouwde Delannoys vaste decorateur René Renoux voor een fortuin de Notre-Dame-kathedraalinterieurs gedeeltelijk na. Voor adaptatie en dialogen tekenden taalvirtuozen Jean Aurenche en Jacques Prévert. 'Qualité française' met een kapitale Q.

Marie-Antoinette

1956 | Drama, Historische film

Frankrijk/Italië 1956. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Richard Todd, Jacques Morel, Aimé Clariond en Suzy Carrier.

Tijdens een hofbal leert Marie-Antoinette (Morgan) een Zweedse officier (Todd) kennen die aanvankelijk niet weet dat zij de gemalin van de Franse koning (Morel) is. Als de revolutie van 1789 uitbreekt helpt hij de koninklijke familie vluchten, die echter v[KA1]o[KA1]or de grens gearresteerd wordt. Een tweede ontsnappingspoging mislukt en ook en Marie-Antoinette eindigt onder de guillotine. Deze visie op de echtgenote van Lodewijk XVI als een onschuldig en nobel slachtoffer, is historisch aanvechtbaar en als drama weinig effectief met als gevolg dat je het gevoel hebt dat de mooie, maar statische Morgan optreedt in een luxueus prentenboek. Een goede en verrassende rol van Morel (als de koning).

Chiens perdus sans collier

1955 | Drama

Frankrijk/Italië 1955. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Anne Doat, Jacques Moulières, Jimmy Urbain en Serge Lecointe.

De idealistische kinderrechter Julien Lamy (Gabin) blijft zich ook buiten het gerechtshof voor ontspoorde jongeren interesseren, met name is hij geïnteresseerd in de lotgevallen van twee veertienjarige jongens die uit een jeugdinrichting zijn weggelopen. Eentje omdat hij zich bij zijn zwangere vriendinnetje wil voegen, een ander die in een liefdeloos voogdijgezin was geplaatst en op zoek gaat naar zijn ouders. De film etaleert de goede bedoelingen al te nadrukkelijk, maar de sentimentaliteit blijft binnen de perken door het goede spel, vooral van Gabin.

Obsession

1954 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Italië 1954. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Raf Vallone, Jean Gaven, Marthe Mercadier en Albert Duvaleix.

Een trapezewerkster is getrouwd met haar partner die haar een vroegere moord heeft opgebiecht. Na een ongeval wekt zijn plaatsvervanger zijn jaloezie en wordt vermoord gevonden. De verdenking gaat uit naar de dompteur die ter dood wordt veroordeeld. De vrouw geeft haar echtgenoot bij de politie aan. Dit dramatische liefdesverhaal moet de interesse ontlenen aan de situering in een circus, wat echter averechts werkt door de duidelijkheid waarmee de sterren aan de trapeze zijn gedubbeld. Vallone geeft zijn rol verontrustende accenten en houdt daarmee de spanning ietwat vast. Roland Laudenbach, Antoine Blandin en de regisseur bewerkten de novelle Silent as the Grave van William Irish tot scenario.

Secrets d'alcôve

1953 | Drama, Komedie

Italië/Frankrijk 1953. Drama van Henri Decoin, Gianni Franciolini, Ralph Habib en Jean Delannoy. Met o.a. Dawn Addams, Françoise Arnoul, Bernard Blier, Martine Carol en Max Elloy.

Een film in episoden. Een vermoeide Britse soldaat hoopt op een rustige nacht in een boerderij maar moet de vrouw des huizes helpen bij een bevalling. Om een reden voor echtscheiding te hebben ensceneert een man een fictieve overspelsituatie maar hij wordt verliefd op de vrouw met wie hij zich laat betrappen. Een zingende vrachtwagenchauffeur verovert in zijn droom een welgestelde liftster. Een prostituée krijgt het bed van Madame la Pompadour cadeau. Dit tamelijk voorzichtig-pikant vierluik is alleen in de eerste twee sketches echt aardig, maar zakt daarna door gebrek aan fantasie in. De rolbezetting blijft niettemin bezienswaardig.

La Route Napoléon

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Fresnay, Claude Laydu, Mireille Ozy, Henri Vilbert en René Génin.

Een publiciteitsman wil een vakantiereis organiseren volgens de route die Napoleon volgde na zijn vlucht van Elba. Omdat hem onderweg de toegang geweigerd wordt, pleegt hij geschiedvervalsing door de bevolking van een dorpje wat verderop in de waan te brengen dat Napoleon ooit in hun midden heeft verbleven. Deze op zich aardige en oorspronkelijke satire schiet zijn doel voorbij, omdat zowel de regisseur als de hoofdrollen de vereiste lichte aanpak missen.

Destinées

1953 | Oorlogsfilm

Frankrijk/Italië 1953. Oorlogsfilm van Marcello Pagliero, Jean Delannoy en Christian-Jaque. Met o.a. Claudette Colbert, Michèle Morgan, Martine Carol, Andrée Clément en Nyta Dover.

Deze episodenfilm over het vrouwenlot in de oorlog, blijft aan de spectaculair aangeklede oppervlakte, omdat kort bestek weinig uitdieping toelaat. Morgan is te damesachtig voor Jeanne d'Arc, Carol mist het temperament voor Lysistrata. Alleen de eigentijdse sketch met Colbert als Amerikaanse oorlogsweduwe die een Italiaanse boerin bezoekt die een kind van haar man heeft, maakt de eigen pretenties - een bescheiden smartlap - waar.

The Moment Of Truth

1952 |

1952. Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Jean Gabin en Daniel Gélin.

Deze episodenfilm over het vrouwenlot in de oorlog, blijft aan de spectaculair aangeklede oppervlakte, omdat kort bestek weinig uitdieping toelaat. Morgan is te damesachtig voor Jeanne d'Arc, Carol mist het temperament voor Lysistrata. Alleen de eigentijdse sketch met Colbert als Amerikaanse oorlogsweduwe die een Italiaanse boerin bezoekt die een kind van haar man heeft, maakt de eigen pretenties - een bescheiden smartlap - waar.

Le Moment de la vérité

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Jean Gabin, Daniel Gélim en Simone Paris.

Een afgezaagd verhaal over een echtpaar dat zich realiseert hoe weinig ze van elkaar weten. Goed gespeeld.

La minute de vérité

1952 | Drama

Frankrijk/Italië 1952. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Jean Gabin, Doris Duranti, Daniel Gélin en Denise Clair.

Op de dag dat arts Pierre en actrice Madeleine hun tienjarig huwelijk vieren, bekent Madeleine dat ze een affaire heeft met een jonge, getroebleerde kunstschilder. Ze probeert hem uit te leggen waarom. Regisseur Delannoy stond bekend als een groot vakman, die het als zijn taak zag om een scenario zo getrouw mogelijk op het doek te brengen. Dat leverde hem de minachting van de Nouvelle Vague-mannen op. De 21-jarige Truffaut schreef in Les cahiers du cinéma dat 'de slechtste film van Renoir nog altijd beter dan de beste van Delannoy was'. De carrière van de diep beledigde Delannoy raakte hierna in het slop.

Le Garçon sauvage

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Madeleine Robinson, Frank Villard, Pierre-Michel Beck, Henri Vilbert en René Génin.

Een prostitu[KA1]ee die haar zoon bij een pleeggezin op het platteland heeft ondergebracht neemt hem weer bij zich terug. De jongen merkt dan pas wat voor leven ze leidt en ook dat ze daarin voor hem weinig ruimte heeft. Hij staat haar souteneur vergeefs naar het leven en monstert aan op een schip. Als de pooier door een rivaal wordt gedood, blijft de moeder eenzaam achter. Het goede spel van Robinson, de scherpe dialoog (van Henri Jeanson) en de ditmaal positief werkende, emotieloze regie van Delannoy geven dit drama een authenticiteit boven het gemiddelde.

Dieu a besoin des hommes

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Fresnay, Madeleine Robinson, Daniel Gélin, Andrée Clément en Antoine Balpêtré.

Een rebelse eilandbevolking heeft haar priester verdreven, maar dwingt vanuit de behoefte aan sacramenteel leven de koster om diens functies te imiteren. Een nieuw aangestelde priester ontmoet vijandschap en conflicten rond zelfmoord, maar de koster doet zijn invloed gelden bij de terugkeer naar reguliere godsdienstbeleving. Het boeiend scenario over de behoefte aan religie ondanks ontsporingen in primitief bijgeloof kreeg een meer op uiterlijke esthetiek dan op bezieling gerichte regie. Er zijn overwegend rake typeringen, maar zeker naar het einde slaat de geur van heiligheid wel toe.

Le secret de Mayerling

1948 | Misdaad, Historische film

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Delannoy. Met o.a. Dominique Blanchar, Silvia Monfort, Jane Marken, Jean Marais en Jean Debucourt.

Een versie waarbij de fantasie de vrije loop gelaten want deze beroemde dubbele moord (?) is hier een moord met politieke gronden! In ieder geval accepteerden bepaalde historici in 1948 deze versie. Het doet niets af aan het plezier dat de kijker beleeft aan dit weelderige spektakel, dat als een dans de ontwikkeling van een menigte personages weergeeft. Het gehele Hof van Habsburg trekt voorbij. Jean Delannoy was het favoriete mikpunt van de kopstukken van de 'Nouvelle Vague' maar hij moet gerehabiliteerd worden voor sommigen van zijn films want de gedegen kennis van zijn vak dwingt bewondering af. Schitterend spel.

Aux yeux du souvenir

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Jean Marais, Jean Chevrier, Robert Murzeau en Colette Mars.

Stewardess ziet oude geliefde terug om wie ze ooit zelfmoord heeft willen plegen. Ze wijst zijn toenaderingen af, maar tijdens een gevaarlijke vlucht zijn ze op elkaar aangewezen. Cliché-matig melodrama, inmiddels interessant om beeld van vroegere vliegwereld en verder alleen gered door aanwezigheid van Morgan.

Les Jeux sont faits

1947 | Drama, Mysterie, Horror, Experimenteel

Frankrijk 1947. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Micheline Presle, Marcello Pagliero, Charles Dullin, Marguerite Moreno en Fernand Fabre.

In het hiernamaals ontmoeten een door haar echtgenoot vermoorde vrouw en een door de politie gedode stakingsleider elkaar en merken dat ze op aarde een ideaal liefdespaar zouden zijn geweest. Ze krijgen vierentwintig uur herkansing, maar de strijdige interesses en milieus blijken obstakels, zodat het lot geen andere wending krijgt. Het oorspronkelijk scenario van Jean- Paul Sartre is kenmerkend voor zijn existentialisme, maar het krijgt een bekwame, maar ongeïnspireerde filmvorm en een onvoldoende bezetting van de mannelijke hoofdrol. Gevolg: een film die interessanter is om over na te denken of te praten dan om te zien. Het scenario is van regisseur Delannoy, Jacques- Laurent Bost en Jean-Paul Sartre. Het camerawerk is van Christian Matras.

La symphonie pastorale

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Pierre Blanchar, Jean Desailly, Line Noro en Andrée Clément.

Een Zwitserse dominee voedt een blind weesmeisje op. Als ze volwassen is, voelt ze zich 'op de tast' tot haar pleegvader aangetrokken. Tot ze door een operatie gaat zien en verliefd wordt op de oudste zoon. De roman van André Gide kreeg een zorgvuldige verfilming waarbij onderdrukte emoties tegen koude landschappen worden geplaatst. De Franse comeback van Morgan na een periode in Hollywood.

La Symphonie Patorale

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Line Noro, Pierre Blanchar, Michèle Morgan en Jean Desailly.

Een Zwitserse dominee voedt een blind weesmeisje op. Als ze volwassen is, voelt ze zich 'op de tast' tot haar pleegvader aangetrokken. Tot ze door een operatie gaat zien en verliefd wordt op de oudste zoon. De roman van André Gide kreeg een zorgvuldige verfilming waarbij onderdrukte emoties tegen koude landschappen worden geplaatst. De Franse comeback van Morgan na een periode in Hollywood.

La Part de l'ombre

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Edwige Feuillère, Jean-Louis Barrault, Raphaël Patorni, Jean Yonnel en Yves Deniaud.

Een vioolvirtuoos heeft aan de grote liefdes in zijn leven drie ringen overgehouden, die hij aan zijn dochter nalaat. Ze moet beloven de ringen te geven aan de mannen van wie ze écht houdt. De vrouw - hoewel getrouwd - ontmoet tot drie keer toe dezelfde man. Ze geeft hem de ringen, hoewel hij de standvastigheid van haar emoties niet waard is. Dit absurde drama kreeg een quasi-literaire dialoog waarmee de bekwame rolbezetting niets kon beginnen. De kille regie van Delannoy maakte er geen smartlap van, hetgeen te prefereren zou zijn boven deze hoogdravende verveling. Calvet maakt haar debuut.

Le Bossu

1944 | Komedie, Drama

Frankrijk 1944. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Yvonne Gaudeau, Héléne Vercors, Annette Poivre, Pierre Blanchar en Paul Bernard.

Redelijke verfilming van de beroemde roman van Paul Féval door Bernard Zimmer, eveneens de dialogenschrijver. Het resultaat is verzorgd en, zonder tot grote hoogten te komen, het is een zeer geslaagde amusante film en goed geregisseerd. Delannoy verdient beter dan de reputatie die hij heeft gekregen.

L' Eternel retour

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Madeleine Sologne, Jean Marais, Yvonne de Bray, Jean Murat en Junie Astor.

Jean Cocteau herschreef legende van Tristan en Isolde tot eigentijdse romantische tragedie over liefde-tot-in-de-dood tussen jongeman en zijn aangetrouwde tante. Vormgeving is koel-esthetisch, met opvallend Arisch liefdespaar in de geblondeerde Sologne en Marais (die overigens overspeeld worden door de andere acteurs). Een van de grootste bioscoopsuccessen uit de Tweede Wereldoorlog dat Cocteau aanzette tot eigen regie.

Pontcarral, colonel d'empire

1942 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1942. Biografie van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Blanchar, Annie Ducaux, Jean Marchat, Guillaume de Sax en Suzy Carrier.

Na de val van Napoleon organiseert één van zijn getrouwe kolonels met andere Bonapartisten een verzetsactie tegen het nieuwe regime van Lodewijk XVIII. De omstandigheden keren zich tegen hem en hij wordt ter dood veroordeeld. Met romantische nevenintriges opgesierd historisch drama kreeg een decoratieve, maar vlakke verfilming waarin theatraal wordt geacteerd. Hierdoor gaat het resultaat steeds amechtiger werken.

L'Assassin a peur la nuit

1942 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1942. Misdaad van Jean Delannoy. Met o.a. Mireille Balin, Jean Chevrier, Louise Carletti, Henri Guisol en Gilbert Gil.

Een vrij onbekende film van deze regisseur (geboren in 1908 die tot op hoge leeftijd actief bleef), die helaas maar zelden vertoond wordt. Naar de stevige roman van Pierre Véry, die het helemaal niet leuk vond dat men hem een 'detective'-auteur noemde. Het verhaal gaat over de lotgevallen van een jonge dief die naar het zuiden van Frankrijk gevlucht is om aan de politie te ontsnappen. Daar meent hij een nieuw leven te kunnen opbouwen door eerlijk te werken en zijn toekomst aan die van een lief meisje te verbinden. Jammer genoeg wordt hij weer met zijn verleden geconfronteerd in de persoon van zijn vroegere minnares, die hem er toe dwingt een duistere antiquair te vermoorden. Opnieuw wordt hij door angst en wroeging gekweld. Alles loopt dan ook slecht voor hem af. In het Frankrijk van 1942 kwam een hele serie zeer sombere en realistische films tot stand en deze produktie is er een van. Een solide script, een zeer strakke, dramatische opbouw, decors die ons aan Georges Wakhevitch doen denken en zeer innemend acteerwerk. Een klein meesterwerkje.

Fièvres

1942 | Drama, Muziek

Frankrijk 1942. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Tino Rossi, Madeleine Sologne, Jacqueline Delubac, Ginette Leclerc en Jacques Louvigny.

Vrouw van zanger met veel succes houdt fatale ziekte voor hem verborgen, maar zijn slippertje met directrice van platenmaatschappij versnelt haar aftakeling. Uit schuldbesef geeft zanger carrière op en hij trekt zich terug op platteland waar boerenmeisje hem nieuwe levensmoed geeft. Muzikale smartlap is op maat gemaakt voor Rossi die als acteur niet tegen rol is opgewassen, maar tegenspel in de juiste toon krijgt.

Macao, l'enfer du jeu

1939 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Jean Delannoy. Met o.a. Erich von Stroheim, Mireille Balin, Sessue Hayakawa, Roland Toutain en Louise Carletti.

Een journalist stelt een onderzoek in naar wapensmokkel in Macao. Een respectabele Chinese bankier blijkt de voornaamste handelaar die de avonturier in problemen brengt omdat hij alleen contant levert, terwijl deze het geld van zijn opdrachtgever vergokt heeft. Deze voor de ontstaansperiode typisch exotische misdaadfilm - naar een roman van Maurice Dekobra in dit soort gespecialiseerd - overtuigt in geen van de dramatische verwikkelingen, maar heeft de charme van zijn eigen tijd, sfeervolle fotografie en een interessante rolbezetting om de aandacht niettemin geboeid te houden.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean Delannoy op televisie komt.

Reageer