Roland Armontel: cast.
Er zijn 24 films gevonden.

Un mari c'est un mari

1976 | Komedie

Frankrijk 1976. Komedie van Serge Friedman. Met o.a. Louis Velle, Frédérique Hébrard, Daniel Prévost, Gisèle Casadesus en Jacqueline Jehanneuf.

Een saaie, stikvervelende familiekroniek over een echtpaar dat zijn zomervakantie doorbrengt op een landgoed in Montpellier, in het gezelschap van neven, nichten en andere familieleden. Enige opwinding wordt veroorzaakt door een vrijmoedige liftster, maar verder bestaan de hoogtepunten van deze volstrekt overbodige produktie uit lange shots van de hoofdpersonages die winkelen, eten, afwassen enzovoort. Kortom, uit het leven gegrepen. Louis Velle en Frédérique Hebrard bewerkten de roman van Hebrard tot scenario. Camerawerk van Henri Czap.

La bête

1975 | Mysterie, Horror, Erotiek

Frankrijk 1975. Mysterie van Walerian Borowczyk. Met o.a. Sirpa Lane, Lisbeth Hummel, Robert Capia, Pierre Benedetti en Guy Tréjean.

Sinds de aanranding van een jonge aristocrate door een monsterachtig beest rust er een vloek op de stamhouders van de familie. Niettemin moet de huidige erfgenaam om financiële redenen trouwen met een rijke Amerikaanse wier komst op het kasteel tot bloedige conflicten leidt, om het geheim te bewaren. Het meisje dat het portret van haar stammoeder heeft gezien, droomt van haar en hoe ze het beest van genot tot stervens toe heeft uitgeput. De volgende ochtend wordt haar verloofde dood aangetroffen en blijkt hij bij het aantrekken van het doodskleed het onderlichaam van een beest te hebben. Het verhaal van 'het beest' was door de lengte een overgeschoten episode van CONTES IMMORAUX, waar een nieuwe raamvertelling omheen werd gefilmd. Stijlvolle aankleding en suggestieve scènes, maar het fotografisch celebreren van naakte vrouwenlichamen wordt eentonig. De scènes rond het monster met een geslachtsdeel als een fietspomp zijn vooral potsierlijk. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Bernard Daillencourt en Marcel Grignon.

Maigret voit rouge

1963 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1963. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Fabian, Vittorio Sanipoli, Paul Carpenter en Marcel Bozzuffi.

Amerikaanse gangsters hebben in Parijs vanuit een auto een man neergeschoten, wiens lijk bij aankomst van de politie verdwenen is. Het autonummer brengt Maigret op het spoor van een barmeisje dat de bende verbergt. Niet de beste Maigret-roman, evenmin een opmerkelijke scenariobewerking en een nogal slome regie, maar de film blijft dankzij de acteurs toch onderhoudend. Het scenario is van Jacques Robert en Gilles Grangier naar een roman van Georges Simenon. Het camerawerk is van Louis Page.

Un Chien dans un jeu de quilles

1962 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1962. Komedie van Fabien Collin. Met o.a. Christian Marquand, Elke Sommer, Danièle Evenou, Madeleine Barbulée en Roland Armontel.

Een excentrieke plattelandsfamilie wordt in beroering gebracht door de komst van een geheimzinnige jongeman, die zegt een aristocraat te zijn. Men vermoedt echter dat hij de gentleman-inbreker is die de villa's in de omgeving onveilig maakt. Niettemin worden alle dochters van het gezin verliefd op hem, wat hij zich met welwillende charme laat welgevallen. Deze weinig geslaagde poging tot een elegante komedie doet naast veel flauwiteiten pogingen tot poëtische stylering die vooral pretentieus zijn. Zwak spel, al geeft Marquand zijn standaardpersonage van 'homme fatale' enige welkome ironie mee.

Trois jours à vivre

1957 | Drama, Thriller

Frankrijk 1957. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Daniel Gélin, Jeanne Moreau, Lino Ventura, Aimé Clariond en Roland Armontel.

Een obscure toneelacteur legt voor eigen publiciteit een valse getuigenis af waardoor een gangster tot twintig jaar wordt veroordeeld. Het gaat dan beter met de carri[KA2]ere van de acteur tot de misdadiger ontsnapt en hem telefonisch bedreigt. Een nogal praterig uitgevallen en meer melodramatische dan spannende thriller die de aandacht vasthoudt door het scenario en door de acteurs (die de rollen gemakkelijk aankunnen).

Miss Catastrophe

1956 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1956. Komedie van Dimitri Kirsanoff. Met o.a. Sophie Desmarets, Philippe Nicaud, Nadine Tallier, Micheline Dax en Gérard Séty.

Een jonge schilderes verkoopt onwetend een van haar doeken aan een gangster en wordt door een misverstand zelf voor een dievegge aangezien. De inzet van Desmarets maakt deze vlot gemaakte, maar weinig oorspronkelijke misdaadklucht het aanzien waard. Bekende karakterspelers spelen kleurrijke bijrollen.

Don Juan

1955 | Komedie, Romantiek

Frankrijk​/​​Spanje 1955. Komedie van John Berry. Met o.a. Fernandel, Carmen Sevilla, Erno Crisa, Christine Carère en Micheline Dax.

Om moeilijkheden met corrupte politiechef te voorkomen neemt knecht plaats van zijn meester Don Juan in. Diens reputatie bezorgt hem succes bij de vrouwen van Toledo, maar doet hem op brandstapel belanden. Het scenario van Maurice Clavel en Jacques Emmanuel met nog meer persoonsverwisselingen is rommelig geconstrueerd, maar geeft talent veel kansen. Daarnaast mooie locaties en dito actrices.

Mourez, nous ferons le reste

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Christian Stengel. Met o.a. Roger Nicolas, Magali Noël, Noël Roquevert, Roland Armontel en Antoine Balpêtré.

Iemand die wel van een grapje houdt brengt een Provencaals dorpje in de waan dat een aldaar geboren matroos in de Verenigde Staten miljonair is geworden. Alle notabelen zoeken dan zijn financiële steun en de zogenaamde miljonair stelt voor om het gemeenteterrein te transformeren in een groots kerkhof 'in Amerikaanse stijl'. De vaak venijnige satire, die aan de Britse Ealing-komedies herinnert, heeft een soms wat vlakke regie en komieken in overbekende typeringen, maar is beslist onderhoudend.

Le sorcier du ciel

1949 | Biografie

Frankrijk 1949. Biografie van Marcel Blistène. Met o.a. Georges Rollin, Jandeline, Dora Doll, Marie Daëms en Joëlle Robin.

De biografie van de heilig verklaarde pastoor van Ars, Jean- Marie Vianney. Hoewel het de zeer vergeten Marcel Blistein, ook wel Blist[KA2]ene, werkelijk niet uitmaakte wat hij filmde gedurende zijn korte carri[KA2]ere (hij maakte van 1945 tot 1958 tien films), kende hij zijn vak en wist hij hoe acteurs te begeleiden. Deze biografie is sterk verouderd omdat alleen de positieve kanten van de hoofdpersoon worden belicht, een aanpak die uit de tijd is. Maar de film is nog het bekijken waard vanwege de reconstructie van het leven op het platteland van destijds en vanwege het spel.

Le martyr de Bougival

1949 | Komedie, Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1949. Komedie van Jean Loubignac. Met o.a. Jeanne Fusier-Gir, Simone Michels, Line Dariel, Simone Paris en Maguy Horiot.

Een bewerking van het stuk Et la police n'en savait rien van Jean Guitton. Er is sprake van een misdaad maar het onderzoek wordt al snel lachwekkend. Bach - ex-koning van de soldatengrap - had beter niet kunnen meedoen. 'De' laatste film die hij zou maken en waarin hij zijn spel wat tracht op te frissen. Veel vulling in deze film die niet meer biedt dan voor de acteurs een gelegenheid om te laten zien wat ze kunnen. Een pluim voor Armontel in de rol van rechter-commissaris.

La vie est un rêve

1949 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1949. Komedie van Jacques Séverac. Met o.a. Susy Carrier, Solange Turenne, Milly Mathis, Claire Muriel en Maggy Sylvère.

Zeer afgezaagde variaties op het thema van de identiteitsverwisselingen en misverstanden. Het doet enigszins denken aan Marivaux maar kan niet tippen aan diens talent. Bovendien is de regie ook al niet veel soeps. Een film die thans zeer gedateerd is.

La Danseuse de Marrakech

1949 | Drama, Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1949. Drama van Léon Mathot. Met o.a. Siren Adjemove, Katia Lova, Gina Manès, Aimé Clariond en Yves Vincent.

De tragische liefde van een Franse kapitein en een danseres in Marokko. Zij wordt uiteindelijk doodgestoken door de slechte Arabische bediende. Een melodramatisch scenario en niet zonder het voor die tijd gebruikelijke, onbedoelde racisme. Komt uit de reeks films in de stijl van het Vreemdelingenlegioen, 'het rode bloed in het hete zand'. Vreselijk verouderd, maar we kunnen nog steeds genieten van een goede regie van de acteurs.

La Bataille du feu

1949 | Drama, Documentaire, Oorlogsfilm

Frankrijk 1949. Drama van Maurice de Canonge. Met o.a. Nicole Maurey, Noëlle Norman, Gabrielle Fontan, Viviane Gosset en Marguerite Ducouret.

Deze film, half documentaire, half fictie, laat op levendige wijze het leven en de daden van brandweerlieden zien. Om en om in een dorp waar dat eerder grappig dan dramatisch is, in de Parijse kazernes waar meer het dramatische aspect telt en, ten slotte, gedurende de oorlog, waarbij we getuige zijn van ware heldendaden. Een fatsoenlijk geregisseerde situatieschets, waar geen talent bij kwam kijken, maar waarvan het documentaire aspect interessant blijft.

L' Ange rouge

1949 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1949. Film noir van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Tilda Thamar, Ketty Kerviel, Nana de Herrera, Colette Georges en Gisèle François.

Een sombere geschiedenis over oplichters met als decor de nachtclub L'ANGE ROUGE. In feite lijkt de film vooral gemaakt te zijn om Thamar als zangeres en danseres goed te laten uitkomen. Deze Rode Engel steekt erg magertjes af bij ene Blauwe Engel. Meurisse is het aanzien echter waard.

Le Dolmen tragique

1948 | Misdaad

Frankrijk 1948. Misdaad van Léon Mathot. Met o.a. Paulette Dubost, Michèle Philippe, Marthe Mussine, Germaine Rouer en Annie Rouvre.

Een sombere misdaadgeschiedenis in een somber, afgelegen kasteel op de sombere Bretonse hei. De inspecteur heldert tijdens een séance met een medium een ingewikkelde kwestie op. Bijzonder scenario van Gomez. Een van de laatste films van Mathot, die zich in 1952 terug zou trekken. Al zijn films hebben een hechte regie en zijn boeiend. Ook bekend als TROIS MORTS DANS UN DOLMEN.

Les Trois cousines

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Rellys, Andrex, Roland Armontel, Lysiane Rey en Marie Bizet.

Claude moet met een van zijn drie nichtjes trouwen om een grote erfenis te krijgen maar hij kan niet besluiten omdat hij van geen van drieën houdt. Wie zal hem krijgen? We hoeven niet te zoeken: er is een vierde nichtje dat onverwacht langskomt van wie hij houdt! Van dit zeer magere verhaal heeft Daniel-Norman een langdradige en bovendien onbenullige film gemaakt om de populaire acteur Rellys in het zonnetje te zetten.

Le silence est d'or

1947 | Romantisch drama

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1947. Romantisch drama van René Clair. Met o.a. Maurice Chevalier, François Périer, Marcelle Derrien, Dany Robin en Raymond Cordy.

Een filmregisseur die ondanks zijn gevorderde leeftijd nog steeds succes heeft bij de vrouwen, maakt het meisje op wie hij verliefd is de ster van zijn film, maar verliest haar daarbij aan haar jongere tegenspeler. Ondanks de ironische kijk op het studiosysteem in de beginperiode van de zwijgende film, voert de melancholie de boventoon in Clairs Franse comeback na zijn oorlogsjaren in Hollywood. Het charmeursverleden van Chevalier compenseert, wat hij als acteur tekort komt voor dramatischer momenten van zijn rol (die eigenlijk voor Jules Raimu was bestemd). Camerawerk van Armand Thirard en Alain Douarinou.

La Maison sous la Mer

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Henri Calef. Met o.a. Viviane Romance, Dora Doll, Anouk Aimée, Santa Relli en Geneviève Morel.

Een fatsoenlijke bewerking, ofschoon verstoken van heus filmtalent (alleen de film JERICHO redt Henri Calef van de vergetelheid), van de gelijknamige roman van Paul Vialar. Dit MAISON SOUS LA MER is in feite een grot waarin geliefden vluchten om hun tragisch lot te ontlopen. Is evenwel minder dan de roman, ondanks een briljante rolbezetting, het scenario van Jacques Companeez en vooral de beelden van Claude Renoir.

L Arche de Noë

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Henry Jacques. Met o.a. Pierre Brasseur, Jacqueline Pierreux, Georges Rollin, Armand Bernard en André Alderme.

Een reclametekenaar ziet de dochter van een auto-constructeur aan voor fotomodel en laat haar poseren voor de reclame-campagne voor diens auto's. De verontwaardigde vader vindt dat zijn 'onteerde' dochter met de tekenaar moet trouwen, hoewel deze al verliefd is op de dochter van een uitvinder. Vlakke verfilming van op verwarring gebaseerd komediescenario laat heel wat komieken van weleer in actie zien, naast Pierre Brasseur als de vindingrijke, behulpzame vriend van de zich in de nesten stekende held.

Les Petites du Quai aux Fleurs

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Odette Joyeux, Louis Jourdan, Bernard Blier, André Lefaur en Simone Sylvestre.

De dochter van een boekhandelaar is verliefd op de verloofde van haar oudste zus. Ze kondigt hem telefonisch haar zelfmoord aan, terwijl ze wordt afgeluisterd door een jonge arts. De beide mannen spannen samen om haar te weerhouden, hetgeen nog meer amoureuze complicaties tot gevolg heeft, waarbij elk van de vier zusters zich aangetrokken voelt tot de veronderstelde partner van de ander. Deze innemende, lichte komedie, met een scenario van Marcel Achard, toont een charmerende rol van Joyeux als de meest dramatiserende zuster en van Blier als de goedbedoelende arts. Het wereldvreemde rolletje van de broodmagere Philipe was zijn officiële filmdebuut.

La Boîte aux rêves

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Yves Allégret. Met o.a. Viviane Romance, René Lefèvre, Henri Guisol, Frank Willard en Henri Brey.

Een aan het ouderlijk milieu ontvluchte erfgename maakt kennis met samenwonend vriendenkwartet. Ze gaat voor hen de huishouding doen, terwijl ze haar ware identiteit verborgen houdt. Ze wordt verliefd op de enige man die niét in haar geïnteresseerd lijkt te zijn, maar er zijn een terugkeer naar haar milieu en een dreigend huwelijk voor nodig om hem te laten ontdooien. Deze matige komedie - waarvan het scenario door Romance werd bedacht - heeft curiositeitswaarde verworven door de rolbezetting van acteurs in hun jonge jaren, met Signoret en Philipe in nauwelijks meer dan figurantenrollen.

Florence est folle

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Georges Lacombe. Met o.a. Annie Ducaux, Marcelle Praince, Lise Florelly, Marquerite de Morlaye en André Luguet.

Na een ongeluk gaat de even mooie als koele echtgenote van Jérôme Benoît zich bezighouden met zingen en optreden tijdens koffieconcerten. Het leven van haar man, die haar impresario is geworden, verandert daardoor totaal. Dit is beslist niet een van de meest markante films van Georges Lacombe maar wel een smeuïge en levendige komedie zonder pretenties. Om de een of andere reden zijn drie personen voor het scenario aangetrokken: Jean Sacha, Jacques Companeez en Alex Joffé, en Henri Jeanson voor de dialogen.

Félicie Nanteuil

1942 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1942. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Micheline Presle, Claude Dauphin, Louis Jourdan, Marcelle Praince en Roland Armontel.

Een meisje uit de provincie volgt een acteur, die haar een toneelcarrière voorspiegelt naar Parijs. Onder zijn jaloerse protectie kan haar grote talent zich niet ontwikkelen en als zich een nieuwe aanbidder aandient, pleegt de acteur zelfmoord. Ze ziet af van de liefde en wijdt haar leven alleen aan het theater. Deze filmversie van Histoire Comique van Anatole France biedt een zorgvuldige reconstructie van Parijs anno 1900 en de bezielde hoofdrollen van Presle en Dauphin redden het scenario van overdreven melodrama.

Les Misérables

1934 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1934. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Harry Baur, Charles Vanel, Orane Demazis, Charles Dullin en Marguerite Moreno.

De tweede sprekende verfilming van Victor Hugo's beroemde sociale roman is waarschijnlijk de beste, vooral dankzij het spel van Baur als Jean Valjean die wegens brooddiefstal twintig jaar gevangenisstraf krijgt en van Vanel als inspecteur Javet, die hem ook daarna levenslang blijft achtervolgen. De grote lengte van de film-in-drie-delen volgt alle verhaalsontwikkelingen uit het boek, maar blijft boeiend. Opmerkelijke fotografie en muziek. Het scenario is van de regisseur en André Lang. Het camerawerk is van Jules Krüger. Deel 1 is getiteld UNE TEMPÊTE SOUS UN CRÂNE, deel 2 LES THÉNARDIER en deel 3 LIBERTÉ, LIBERTÉ, CHÉRIE.