Claude D'Anna (1946): regie en scenario.
Er zijn 21 films gevonden.

Garonne

20902 |

België​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 20902. Claude D'Anna.

Virus au paradis

2003 | Thriller

Zweden​/​​Frankrijk 2003. Thriller van Olivier Langlois. Met o.a. Richard Bohringer, Martin Forsström, Fejria Deliba, Hippolyte Girardot en Frédérique Tirmont.

Garonne

2002 |

Frankrijk 2002. Claude D'Anna. Met o.a. Chad Chenouga, Sophie De la Rochefoucauld en Laure Marsac.

Judicael

2000 |

Frankrijk 2000. Claude D'Anna. Met o.a. Sophie De la Rochefoucauld, Marthe Villalonga en Charles Aznavour.

Le serment de Baldi

1998 | Komedie

Frankrijk​/​​België 1998. Komedie van Claude D'Anna. Met o.a. Charles Aznavour, Françoise Bertin, Ludovic Bergery, Véronique Octon en Serge Spira.

Baldi et Radio Trottoir

1998 | Komedie

België​/​​Frankrijk 1998. Komedie van Claude D'Anna. Met o.a. Charles Aznavour, Martin Lamotte, Olivier Saladin, Denis Sylvain en Sekkou Sall.

Baldi : Le serment de Baldi

1998 | Komedie

Frankrijk​/​​Portugal 1998. Komedie van Claude D'Anna. Met o.a. Charles Aznavour, Serge Spira, Véronique Octon, Ludovic Bergery en André Gago.

Sans cérémonie

1997 | Komedie

Frankrijk​/​​België​/​​Oostenrijk 1997. Komedie van Michel Lang. Met o.a. Charles Aznavour, Annie Cordy, Christiane Minazzoli, Jean-Claude de Goros en Frank Dubosc.

Baldi et les petits riches

1997 | Drama, Komedie

Frankrijk 1997. Drama van Claude D'Anna. Met o.a. Charles Aznavour, Bernard Fresson, Jean-Gabriel Nordmann, Philippe Seurin en Emmanuel Quatra.

Aflevering uit een televisieserie vanaf 1995

Baldi et la voleuse d'amour

1997 | Komedie, Drama

Frankrijk 1997. Komedie van Claude D'Anna. Met o.a. Charles Aznavour, Mélanie Leray, Jacques Frantz, Fabien Thomann en Sekkou Sall.

Aflevering uit een televisieserie vanaf 1995

Baldi et la voleuse d'amour

1997 | Komedie

Frankrijk​/​​België​/​​Canada 1997. Komedie van Claude D'Anna. Met o.a. Charles Aznavour, Mélanie Leray, Jacques Frantz, Mona Heftre en Fabien Thomann.

Aflevering uit een televisieserie vanaf 1995

Daisy et Mona

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Claude D'Anna. Met o.a. Marina Golovine, Dyna Gauzy, Lilah Dadi, Philippe Seurin en Jacques Le Carpentier.

Daisy (Golovine) is een jonge vrouw van twintig. Ze is opstandig, onverschillig en chaotisch; ze leeft in de marge en had een ongelukkige jeugd, waarin ze seksueel misbruikt werd. Toen ze net veertien was kreeg ze een baby, Mona (Gauzy), die door haar vader is grootgebracht. Hij heeft een verkeersongeval veroorzaakt, waardoor hij voor enkele maanden de bajes indraait. Zo krijgt Daisy ineens de verantwoordelijkheid over een meisje van zeven dat eigenlijk een vreemde voor haar is. Hun kennismaking verloopt bepaald niet van een leien dakje. Ze raken echter verwikkeld bij een toevallige moord en moeten hem smeren. Onderweg loert voortdurend gevaar, maar langzaam maar zeker leren moeder en kind elkaar kennen. Een Franse road-movie rond twee personages die elk op zoek zijn naar hun identiteit en hunkeren naar liefde. Soms te filosofisch (waardoor het nogal op een hoop gelul gaat lijken) en dan weer behoorlijk sentimenteel. De kleine meid is best levenswijs, schattig, eigenzinnig en speelt heel goed, maar de onevenwichtigheid van de moeder komt niet al te sterk over en lijkt daardoor nogal ongeloofwaardig ondanks het feit dat Golovine heel erg haar best doet. D'Anna schreef zijn eigen scenario. De fotografie is van Denys Clerval. Technisch is het allemaal best in orde. Ging in november 1994 in première op het filmfestival van Sarasota in Florida, dat door de Fransen als springplank naar het grote Amerikaanse publiek wordt gebruikt en werd door de critici welwillend ontvangen.

Equipe de nuit

1990 | Horror, Mysterie

Frankrijk 1990. Horror van Claude D'Anna. Met o.a. Michel Volta, Michel Duchaussoy, Bernard Fresson en Simone Valère.

De cineast schreef samen met Laure Bonin dit scenario. Twee broers, die uit jaloezie en door allerlei misverstanden niet meer met elkaar omgaan, brengen de nacht in het ouderlijk huis door, dat leeg staat sedert de dood van de ouders. Maar die nacht staan de geesten van deze laatsten op om hen rekenschap te vragen. Een griezelverhaal dat zich afspeelt in één afgesloten ruimte, met jammergenoeg een enigszins stijve regie en overvloedige dialogen. Maar een knappe weergave van de ondoorgrondelijke en angstaanjagende sfeer van claustrofobie. De gehanteerde stijl is deze regisseur eigen en dat gaat ook op voor de zinsbeschooglende momenten, waarin zich hele vreemde zaken voordoen. Opwindend.

Macbeth

1987 | Drama, Muziek

Frankrijk 1987. Drama van Claude D'Anna. Met o.a. Shirley Verrett, Léo Nucci, Johan Leysen, Philippe Volter en Samuel Ramey (stem).

De zoveelste Shakespeare-bewerking, al gaat het hier om de opera met de krachtige en sombere muziek van Verdi. Claude d'Anna koestert, zoals zijn werk laat zien, een voorliefde voor schemerige wereldjes inclusief verdachte en duivelse zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Vandaar zijn voorkeur voor blauwachtige tinten. Ditmaal houdt hij zich geheel aan het originele werk met opmerkelijke vondsten wat betreft de mise-en scène, met name de koren. Ondanks de verontwaardiging die de vertolking van Volter losmaakt een voortreffelijke film.

Salomé

1986 | Muziek

Frankrijk 1986. Muziek van Claude D'Anna. Met o.a. Jo Champa, Tomas Milian, Pamela Salem, Tim Woodmard en Fabrizio Bentivoglio.

Bewerking van het bijbelse verhaal van Salomé dat voor velen een bron van inspiratie is geweest. D'Anna bekijkt het echter in de stijl van Oscar Wilde: de vrouw is gedoemd verlangen en dood te verwekken. Een duistere, verwarrende film die de kijker niet los laat, maar die helaas doorspekt is met een ratjetoe van symbolen die de regisseur heeft gebruikt: Romeinen, ridders, SS-officieren, Russische agenten, het zijn er veel te veel. Niettemin enkele verbazingwekkende opnames.

Partenaires

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Claude D'Anna. Met o.a. Nicole Garcia, Jean-Pierre Marielle, Michel Galabru, Michel Duchaussoy en Elisa Servier.

In een theaterloge bevindt zich een acteursechtpaar dat in hetzelfde goedkope toneelstuk speelt. Zij komen tot een confrontatie, kwellen elkaar met scherpe tong en vinden elkaar weer terug. De verstikkende sfeer doet meteen aan Bergman denken. Het prachtige decor wordt stapsgewijs onthuld door de camera. Claude d'Anna heeft zich wat betreft het onderwerp op glad ijs begeven, en het blijkt een goede stijloefening te zijn. Het scenario is echter ongeloofwaardig. Vrij boeiend.

Le cercle des passions

1983 | Drama

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1983. Drama van Claude D'Anna. Met o.a. Giuliano Gemma, Max von Sydow, Françoise Fabian, Marcel Bozzuffi en Assumpta Serna.

Een uit Amerika naar Sicili[KA3]e teruggekeerde emigrant komt in contact met een aristocratische gedeputeerde, die een incestueuze relatie heeft met zijn dochter. Zijn invloed moet hij steeds meer prijsgeven aan de mafia en aan het communistisch bewustzijn van de landarbeiders. De regisseur doet een ambitieuze poging tot een politiek melodrama in Italiaanse stijl, maar weet van zijn sterke internationale rolbezetting geen overtuigende Sicilianen te maken (met uitzondering van Fabian als een flamboyante zangeres in flash-backs).

Il morso del ragno

1983 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1983. Drama van Claude D'Anna. Met o.a. Giuliano Gemma en Max von Sydow.

Een psychologisch drama dat speelt in de jaren 1950-60 op Sicilië. Kort gezegd gaat deze film over de liefde van een Amerikaanse van Italiaanse afkomst voor een edelman met perverse afwijkingen en zelfvernietigingsdrang. Een draak, slecht geregisseerd en goedkoop gemaakt, waaraan het talent van Gemma en Sydow totaal verspild is.

L' Ordre et la sécurité du monde

1978 | Thriller

Frankrijk 1978. Thriller van Claude D'Anna. Met o.a. Bruno Cremer, Laure Deschanel, Michel Bouquet, Joseph Cotten en Gabriele Ferzetti.

Een vrouw komt tijdens een treinreis naar Zürich per ongeluk in het bezit van papieren van een journalist: compromitterende dossiers over de invloed van multinationals in Afrika. Deschanel heeft als actrice en scenarioschrijfster onvoldoende mee om de thriller echt meeslepend te maken. Van een reeks beroemde acteurs wordt de show gestolen door de treinen en de locatie van Zürich, dankzij het knappe camerawerk van de Nederlander Eddy van der Enden.

Trompe-l'-oeil

1974 | Drama, Mysterie

België​/​​Frankrijk 1974. Drama van Claude D'Anna. Met o.a. Max von Sydow, Laure Deschanel, Micheline Presle, François Arnal en Claire Wauthion.

Een zwangere schilderijenrestauratrice heeft last van geheugenverlies en bizarre visioenen, die te maken hebben met een schilderij dat op onverklaarbare wijze in haar bezit is gekomen. Haar echtgenoot en haar moeder hechten geen geloof aan haar verhalen over bedreigingen, hoewel uiteindelijk blijkt dat onder de bovenlaag een onbekende Raphaël schuilgaat, waaop de haar belagende kunsthandelaar het heeft voorzien. Mede dank zij de fotografie van Eddy van der Enden een visueel opmerkelijke en voor Frankrijk loffelijke poging tot het maken van een mysteriefilm. Helaas wordt deze bijna fataal ondermijnd door het zwakke spel van Deschanel, die ook als scenarioschrijfster veel van haar ideeën onvoldoende weet uit te werken.

La pente douce

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van Claude D'Anna. Met o.a. Pascale Audret, Michel de Ré, Adrian Hoven, Julie Dassin en Jean Mermet.

Een jonge vrouw walgt van haar comfortabele bourgeois- bestaantje en haar echtgenoot, die het veel te druk heeft met zijn eigen zaken, en takelt in snel tempo mentaal af, na eerst nog wat aan betaalde seksuele experimenten te hebben gedaan. Een trieste en radeloze film in een overgecultiveerde stijl en daardoor een beetje te gepolijst. Maar er is geen gebrek aan innemende en schitterende stukken, net als in een zwarte diamant.