Gunnel Fred

Acteur

Gunnel Fred is acteur.
Er zijn 12 films gevonden.

Saraband

2003 | Drama

Zweden 2003. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Erland Josephson, Liv Ullmann, Börje Ahlstedt, Julia Dufvenius en Gunnel Fred.

Deze film pakt 32 jaar na de pijnlijke scheiding tussen Johan (Josephson) en Marianne (Ullmann) in SCENER UR ET [KA3]AKTENSKAP (1974) de draad weer op met wederom Josephson als Johan en Ullmann als Marianne. Van de twee dochters die Marianne en Johan samen hadden, bevindt zich een in het verre Australi[KA3]e en de ander wordt verpleegd in een psychiatrische inrichting. Marianne besluit dat het de hoogste tijd is om Johan, die inmiddels 86 is, een bezoek af te leggen voor wat misschien een eindafrekening is. Hij heeft goed geboerd en woont in het zomerhuis van zijn grootouders in Dalarna. Henrik (Ahlstedt), Johans zoon uit zijn eerste huwelijk, woont na de dood van zijn geliefde vrouw Anna, bij hem in met zijn negentien-jarige dochter Karin (Dufvenius). Henrik heeft zijn leerstoel aan het muziekconservatorium van de universiteit in Uppsala opgegeven en wijdt zich aan het schrijven van een boek over de Johannes Passion van de componist J.S. Bach. Henrik treurt nog steeds over Anna en bereidt Karin voor op een studie cello aan het conservatorium omdat zij grote aanleg heeft voor muziek. Karin en haar vader onderhouden een zeer nauwe band, maar de komst van Marianne opent voor Karin nieuwe mogelijkheden voor gesprekken en confidences over haar toekomst en de familierelaties. De film begint met een proloog en is opgebouwd uit tien hoofdstukken, die telkens bezet zijn door twee personages. De rolprent is grotendeels in de studio opgenomen, af en toe afgewisseld met wat buitenopnames. Hij kan zijn toneelafkomst, of beter gezegd de toneelmatigheid, niet verloochenen, maar Bergman, die een meester is in de enscènering, voorkomt in zijn scenario dat de echte liefhebber van zijn werk zich verveelt. Zijn personages hebben emoties, zo is bijvoorbeeld Johan gemeen en agressief, Karin is kwetsbaar als zij vertelt over haar meningsverschillen met haar grootvader wat de muziek aangaat, en dat zij in het gastenhuis het bed met haar vader deelt. Ze probeert moedig te zijn zodat ze ondanks haar nauwe relatie met haar vader overweegt in Helsinki te gaan studeren. Marianne is de geduldige toehoorster. De spelprestaties zijn subliem, met name van veteraan Josephson en veterane Ullmann. Bergman heeft verklaard dat deze film, die geproduceerd werd voor de tv, het sluitstuk van zijn carrière als filmer is. Hij vindt zichzelf met 85 jaar te oud en meent dat het werk nu aan een jongere generatie moet worden overgelaten. Wie de balans opmaakt van Bergmans werk, komt tot de conclusie dat deze film niet zijn beste prestatie is. Dat wil niet zeggen dat deze film zwak zou zijn - integendeel het werkt allemaal, maar er is beter. De film werd direct op video opgenomen en later overgezet op 35 mm, maar Bergman was ongelukkig met de kwaliteit en verbood daarom een release in de bioscoop. Het is niet uitgesloten dat die er toch nog komt. De titel slaat op een Zuidamerikaanse dans, die in de zeventiende eeuw populair werd in Europa, maar door het Spaanse hof als liederlijk werd beschouwd en door hen in de kiem gesmoord werd. De film is opgedragen aan Bergmans vrouw Anna, die in 2001 overleed. Het camerawerk is van Raymond Wemmenlov, Sofi Stridh, Per-Olof Lantto, Stefan Eriksson en Jesper Holmström. Stereo. Ook bekend als ANNA.

Larmar och gör sig till

1998 | Drama, Romantiek, Experimenteel

Zweden/Italië/Duitsland/Denemarken/Noorwegen 1998. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Börje Ahlstedt, Marie Richardson, Erland Josephson, Agneta Ekmanner en Peter Stormare.

Dit psychologische verhaal is vlak na 1900 gesitueerd. Als de film begint, ziet de kijker een psychiatrische inrichting, waar Carl Akerblom (Ahlstedt) een gedwongen verpleging ondergaat, omdat hij zijn verloofde Pauline Thibault (Richardson) verkracht heeft. Hij lijdt aan incontinentie en heeft visioenen over de dood in de vorm van een witte clown (Ekmanner), die o.a. in de nacht aan zijn bed komt. Het noodlot van de overleden componist Franz Schubert achtervolgt hem en hij bedenkt een project om een sprekende film te maken, waarbij de acteurs zich achter het scherm bevinden; de film heeft als werktitel: `Het plezier van het meisje van plezier`. Wegens genezing uit de inrichting ontslagen in gezelschap van zijn kameraad Osvald Vogler (Josephson), wordt de film daadwerkelijk geproduceerd en Carl organiseert de premi[KA2]ere, waarbij Osvald en Pauline aanwezig zullen zijn. De kast, die elektrische apparaten herbergt, vliegt in brand en de filmvoorstelling gaat over in levend theater. In het bijzijn van enkele toeschouwers wordt de dood van Schubert opgevoerd. Vlak na de afloop van het toneelstuk sterft Carl in de armen van de door hem zo begeerde Pauline. De film werd aangekondigd als het testamentaire oeuvre van de grote filmer; Bergman schreef zelf het scenario, groef in zijn eigen verleden en draaide hem met geld van de tv; zijn boodschap is luid en duidelijk: de film is kwetsbaar en het toneel, slechts bijgelicht door een paar flakkerende kaarsen, is superieur. De grote filmmaker is bezeten van de dood (die aan hem knaagt in het gestalte van een witte clown) en van de angst voor het lichamelijke verval. De scènes volgen elkaar op zoals dat bij gefilmd toneel het geval is; alles heeft zijn eigen symbolische functie: het vuur, de dood, het publiek, het licht en donker van statische scènes, de nadrukkelijke dialoog, de tragiek en de bezetenheid van wellust. Geluid en belichting geven het gevoel van gekunsteldheid, afmatting en het definitieve einde. Deze bespreking betreft de op het filmfestival van Cannes gepresenteerde filmversie. Achter de camera stond Per Sundin.

Enskilda samtal

1997 | Drama, Biografie

Zweden 1997. Drama van Liv Ullmann. Met o.a. Pernilla August, Max von Sydow, Kristina Adolphson, Gunnel Fred en Hans Alfredson.

Een van 's werelds meest geprezen filmmakers, Ingmar Bergman, vertelt het verhaal van een huwelijk. Het verhaal gaat over Anna Bergman. Als jonge vrouw trouwt Anna, geheel tegen de zin van haar moeder, met Hendrik, een ernstige theologiestudent. Veel te laat realiseert ze zich dat ze een grote fout heeft gemaakt. Anna is 36 jaar en heeft inmiddels drie kinderen. Al meer dan een jaar is ze haar man ontrouw met een jongere man, Tomas, die ze allebei kennen. Hun ongeoorloofde affaire geeft haar voor het eerst na lange tijd weer een passievol, levendig gevoel. Haar geluk is echter ook haar kwelling. Gevangen tussen twee zeer verschillende werelden, wendt ze zich tot Jacob, haar vormingspriester en oude vriend, die ze kan vertrouwen. Jacob geeft Anna advies dat dramatische gevolgen blijkt te hebben, en dan begint het opbiechten. (JvB/VPRO Gids)

Strul

1992 |

Zweden 1992. Jonas Frick. Met o.a. Magnus Nilsson, Gunnel Fred en Björn Skifs.

Een van 's werelds meest geprezen filmmakers, Ingmar Bergman, vertelt het verhaal van een huwelijk. Het verhaal gaat over Anna Bergman. Als jonge vrouw trouwt Anna, geheel tegen de zin van haar moeder, met Hendrik, een ernstige theologiestudent. Veel te laat realiseert ze zich dat ze een grote fout heeft gemaakt. Anna is 36 jaar en heeft inmiddels drie kinderen. Al meer dan een jaar is ze haar man ontrouw met een jongere man, Tomas, die ze allebei kennen. Hun ongeoorloofde affaire geeft haar voor het eerst na lange tijd weer een passievol, levendig gevoel. Haar geluk is echter ook haar kwelling. Gevangen tussen twee zeer verschillende werelden, wendt ze zich tot Jacob, haar vormingspriester en oude vriend, die ze kan vertrouwen. Jacob geeft Anna advies dat dramatische gevolgen blijkt te hebben, en dan begint het opbiechten. (JvB/VPRO Gids)

Underjordens hemlighet

1991 | Familiefilm

Zweden 1991. Familiefilm van Clas Lindberg. Met o.a. Max Vitali, Oliver Loftéen, Gösta Ekman, Kristina Törnqvist en Gunnel Fred.

Boeiend en helder geschetst verhaal over een jongen van tien die in een ziekenhuis een wat oudere jongen leert kennen, die al jaren ziek is. Samen bouwen zij een geheimzinnig toestel waardoor zij ook in de onderaardse gangen van het ziekenhuis moeten afdalen. Geschikt voor kinderen vanaf acht jaar maar ook voor hun ouders. De regisseur schreef het scenario, berustend op persoonlijke belevenissen.

Slavhandlarna

1990 | Misdaad

Zweden 1990. Misdaad van Mikael Ekman. Met o.a. Lars-Erik Berenett, Björn Gedda, Leif Lijeroth, Robert Sjöblom en Allan Svensson.

Het eerste verhaal rond Berenett als inspecteur Roland Hassel naar de boeken van Olov Svedelid. In deze aflevering krijgt hij te maken met de uitbuiting van arme en domme immigranten, die speelschulden hebben en uitgebuit worden. Een moderne vorm van slavernij. Het typische clich[KA1]werk voor de beeldbuis van de thuisbioscoop.

Dårfinkar & dönickar

1989 | Familiefilm

1989. Familiefilm van Rumle Hammerich. Met o.a. Lasse Pöysti, Gunnel Fred en Lena Strömberg.

Wanneer Simon(e) haar klasgenootje Isak uitdaagt voor een zwemwedstrijd kan ze niet langer verhullen dat ze een meisje is.

Strul

1988 | Komedie

Zweden 1988. Komedie van Jonas Frick. Met o.a. Björn Skifs, Gunnel Fred, Gino Samil, Johan Ulveson en Magnus Nilsson.

Een jonge scheikundeleraar gaat de gevangenis in, omdat hij er ten onrechte van verdacht wordt amfetamines te vervaardigen. In de nor krijgt hij met ruwe gedetineerden te maken, maar hij wint hun vertrouwen door via een geheime ontsnappingsroute diefstaluitstapjes te organiseren. De debuutfilm van muziekvideo-specialist Frick, die in deze komisch bedoelde actiefilm bijna alle beproefde ingrediënten van de achtervolgingsthriller aan bod laat komen. Het scenario is van Bengt Palmers.

Consuelo

1988 | Drama

Chili/Zweden 1988. Drama van Luis R. Vera. Met o.a. Sebastian Dahn, Gunnel Fred en Loreto Valenzuela.

Een Chileense man die in 1973 in ballingschap naar Zweden is gegaan, keert jaren later naar zijn land terug. Alles is veranderd en de man wordt bevangen door verbittering en ontevredenheid. Dit menselijk drama waarin sociaal-politieke vragen worden opgeroepen; de rolprent is het resultaat van een vreemd systeem om coprodukties te maken.

Ake och hans värld

1984 | Familiefilm, Drama

Zweden 1984. Familiefilm van Allan Edwall. Met o.a. Martin Lindström, Gunnel Fred, Loa Falkman, Alexander Skarsgård en Katja Blomguist.

De kleine Ake woont met zijn ouders en zusje in een stadje in Zweden. Ergens ver weg woedt WO I, maar Ake's wereld bestaat uit zaken dichter bij huis, zoals de enge meneer Bergström, de strenge schoolmeester of de spookverhalen van oma. Hij is op een leeftijd dat het onderscheid tussen de realiteit en zijn fantasie hem veelvuldig parten speelt. Zoals vaker bij Skandinavische jeugdfilms is deze ook zeer genietbaar voor volwassenen. De eminente Jörgen Persson verzorgde de fotografie.

Mannen i skugan

1978 | Thriller

Zweden/YU 1978. Thriller van Arne Mattson. Met o.a. Helmut Griem, Gunnel Fred, Slobodan Dimitrijevic, Richard Warwick en John Hamill.

Per Wahl[KA3]o[KA3]o`s politieke thriller [KL]De vrachtwagen[KLE], over het door de Guardia Civil bloedig onderdrukte verzet in fascistisch Spanje anno 1964, werd voor de film verplaatst naar een niet met name genoemde (en in Joegoslavië gefilmde) dictatuur. Uitvoerig en onsmakelijk gefilmde martelscènes vestigen de verdenking dat Mattson zich verlekkert in wat hij zogenaamd aanklaagt. Afgezien hiervan heeft de film ook geen andere kwaliteiten, buiten de inzet van de voortreffelijke acteurs.

Hemȧt i natten

1977 | Drama

Finland/Frankrijk 1977. Drama van Jon Liström. Met o.a. Lasse Hjelt, Gunvor Sandkvist, Gunnel Fred, Rita Holst en Stellan Skarsgård.

Een jonge Fin gaat als gastarbeider naar Zweden, waar hij ondanks een huwelijk niet opgewassen blijkt tegen de vooroordelen en zijn eigen aanpassingsproblemen. Na per ongeluk doodslag te hebben gepleegd, vlucht hij naar zijn geboorteland, maar herintegratie lukt ook niet. Treffend beeld van levensomstandigheden, waarin alleen seks en alcohol soelaas schijnen te bieden. De film kreeg van de debuterende regisseur een aandachtige spelregie, waardoor vooral de incidentele vrouwen in het leven van de bokkige held genuanceerd geportretteerd worden. (De sociale context is dat het merendeel van de gastarbeiders in Zweden Fins is, maar dat gaat door de individualistische benadering van deze film voor een groot deel verloren).

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Gunnel Fred op televisie komt.

Reageer