Carla Gravina (1941): cast.
Er zijn 28 films gevonden.

Il lungo silenzio

1993 | Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1993. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Carla Gravina, Jacques Perrin, Alida Valli, Ottavia Piccolo en Paolo Graziosi.

Een drama gebaseerd op het hedendaagse Italiaanse politieke web dat besmeurd is met corruptie, onbetrouwbaarheid en zwijgen. Een rechter wordt vermoord en zijn vrouw zet het onderzoek voort waaraan haar overleden echtgenoot werkte. Zij komt erachter dat haar man werd vermoord omdat hij de connectie en het netwerk tussen de politiek, de maffia en de Masonic Lodge onderzocht. Zij weigert op te geven en probeert door de muur van stilte heen te breken, die al veel te lang voortduurt en het in de openbaarheid te brengen. Gravina is uitstekend als de weduwe, maar de film is te zwaar op de hand voor de gemiddelde kijker. Het scenario is van Felice Laudadio. Het camerawerk is van Mario Sperduti.

I giorni del commissario Ambrosio

1989 | Misdaad

Italië 1989. Misdaad van Sergio Corbucci. Met o.a. Ugo Tognazzi, Carlo Della Piane, Carla Gravina, Claudio Amendola en Cristina Marsillach.

In Milaan wordt een playboy dood aangetroffen. Hij is overleden aan een overdosis. Er zijn twee getuigen, maar hun verklaringen zijn zo dubieus dat de commissaris voor een flinke puzzel staat. De film is traag en concentreert zich vooral op karaktertekening. Een goede rol van Tognazzi.

Policarpo Ufficiale di Scrittura

1985 | Komedie

Italië 1985. Komedie van Mario Soldati. Met o.a. Renato Rascel, Peppino De Filippo en Carla Gravina.

Policarpo is een bescheiden werknemer in het Rome van het begin van de twintigste eeuw. Hij droomt ervan dat zijn dochter zal trouwen met de zoon van zijn werkgever, die echter een trouweloze jongeman blijkt te zijn. Uiteindelijk loopt Policarpo's plan niet zoals hij het had verwacht. Deze bekwaam gemaakte komedie laat mooie kostuums en goed camerawerk zien.

La Terrazza

1980 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1980. Komedie van Ettore Scola. Met o.a. Vittorio Gassman, Marcello Mastroianni, Serge Reggiani, Ugo Tognazzi en Jean-Louis Trintignant.

Het Romeinse soir[KA1]ee-leven verenigt kopstukken uit het culturele en maatschappelijke leven. De steeds wisselende benadering van dezelfde sc[KA2]ene maakt duidelijk hoe zeer ieder van de mannen van zijn oorspronkelijke idealen is vervreemd en aan het eind van hun Latijn is gekomen. De vrouwen hebben daarentegen hun praktische greep op de realiteit behouden, terwijl de jongeren alles met ironische scepsis bekijken. Deze sleutelfilm met zelfkritiek (met schrijvers, filmers, politici in eigen rollen naast de acteurs) heeft een veelkleurige structuur die herhalingen niet geheel vermijdt, maar een ingewikkeld tragi-komisch beeld geeft van een generatie en ondanks alle ontluistering de warmte van in stand gebleven vriendschap overdraagt. Het scenario is van regisseur Scola, Agenore Incorocci als Age en Furio Scarpelli. Het camerawerk is van Pasqualino De Santis. Technicolor. Stereo.

Maternale

1978 | Drama

Italië 1978. Drama van Giovanna Gagliardo. Met o.a. Carla Gravina, Anna Maria Gherardi, Marino Masé, Lajos Balaszovits en Umberto Silva.

Tijdens een zomerdag in 1960 houdt een huisvrouw van goede stand zich met rituele toewijding bezig met het bereiden van de maaltijden. Ze voelt zich echter toch in haar bestaansrecht bedreigd door de geleidelijke genezing van haar kreupele dochter, die dan zelfstandig zal worden en haar zorg niet meer nodig heeft. Dit verrassende filmdebuut van schrijfster Gagliardo gebruikt de stijlmiddelen van de reclamefilm om de verstikkende illusie van een voorbeeldig gezinsleven weer te geven, al werkt die vorm [KA1]o[KA1]ok (bedoeld) irriterend. Gravina suggereert heel knap de identiteitscrisis bij haar optreden als perfecte gastvrouw, moeder en echtgenote.

Comme un boomerang

1976 | Misdaad, Thriller, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1976. Misdaad van José Giovanni. Met o.a. Alain Delon, Carla Gravina, Charles Vanel, Louis Julien en Suzanne Flon.

De zoon van een ondernemer schiet onder invloed van drugs, per ongeluk een politieman neer. De pers rakelt het misdadig verleden op van zijn vader die - omdat de jongen tegen die vooroordelen kansloos lijkt - weer buiten de wet treedt om hem uit de gevangenis te bevrijden. De film gaat boeiend en treffend van start, maar het scenario - waaraan Delon meeschreef - wordt allengs steeds onwaarschijnlijker en melodramatischer zodat ook goed acteren geen overtuigingskracht geeft.

Toute une vie

1974 | Historische film, Musical, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1974. Historische film van Claude Lelouch. Met o.a. Marthe Keller, André Dussollier, Charles Denner, Carla Gravina en Charles Gérard.

De voor elkaar bestemde joodse erfgename en een filmregisseur ontmoeten elkaar pas aan het eind van de film die in 1914 bij hun grootouders is begonnen. Dit overzicht van deze eeuw in bijpassende filmstijlen (zwijgend, zwartwit, kleur) werd een ambitieuze mislukking door al te simpele verbindingen tussen privé-verwikkelingen en het wereldgebeuren. Het lef van Lelouch dwingt op zijn minst bewondering af. De ingekorte versie was overigens een succes in Amerika.

L'anticristo

1974 | Horror

Italië 1974. Horror van Alberto De Martino. Met o.a. Carla Gravina, Mel Ferrer, Arthur Kennedy, Umberto Orsini en Alida Valli.

Niet te verwarren met Lars von Triers Antichrist uit 2009. Deze L'anticristo is van Alberto De Martino (1929-2015), de Italiaanse cinefiel die bekend staat om zijn meesterlijke varianten van Amerikaanse kaskrakers. L'anticristo is De Martino's versie van The Exorcist van een jaar eerder, met Carla Gravina als de vleesgeworden duivel in een nauwelijks verhulde lofzang op de opkomst van de seksueel vrijgevochten vrouw. En dan zonder de culturele toe-eigening van de Amerikaanse Exorcist want De Martino's anti-Roomse film speelt daadwerkelijk in Rome. In de VS aanvankelijk beter bezocht dan Jaws. Muziek van Ennio Morricone.

Tony Arzenta è big guns

1973 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1973. Misdaad van Duccio Tessari. Met o.a. Alain Delon, Richard Conte, Carla Gravina, Umberto Orsini en Roger Hanin.

Een killer wil uit de maffia stappen en wordt daarmee een risicofactor voor zijn ex-opdrachtgevers die een bom in zijn auto plaatsen. In zijn plaats komt een gezin om. Hij weet zich op drie van de vier grote mafiosi te wreken. De laatste sluit vrede, maar alleen om hem nietsvermoedend in de val te lokken. Deze film die opportunistisch inhaakt op maffia-succes in de bioscoop is onderhoudend, maar geeft wel onevenredig uitgebreid aandacht aan martel- en aftuigpraktijken (vooral op vrouwen). Alain Delon, die de film zelf produceerde, speelt in zijn eigen traditie de eenzame en gesloten wreker. Scenario van Franco Verucci en Ugo Liberatore.

Salut l'artiste

1973 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1973. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Marcello Mastroianni, Françoise Fabian, Carla Gravina, Jean Rochefort en Evelyn Buyle.

Een tweede-rangsacteur moet zich dagelijks van de ene kleine schnabbel naar de andere haasten, om aan de kost te komen. De weinige resterende tijd moet hij verdelen tussen zijn gezin en zijn vriendin. Een sympathieke film over mensen en aspecten van 'het vak' die nooit aandacht krijgen. Jean Rochefort speelt een collega acteer-sloeber.

L'héritier

1973 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1973. Thriller van Philippe Labro. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Carla Gravina, Jean Rochefort, Charles Denner en Jean Desailly.

Sterke politieke thriller van reporter/auteur/Franse-RTL-chef Labro. Een invloedrijke industrieel die tevens eigenaar is van een dagblad komt om bij een verdachte vliegtuigexplosie. Wanneer diens zoon en erfgenaam (Belmondo) uit de VS arriveert om de familiezaken waar te nemen, wordt hem meteen duidelijk dat ook hij zijn leven niet zeker is. Zijn speurneus leidt hem naar een neofascistisch netwerk met een bekend gezicht aan de top. Onheilspellend scenario van Labro en romanschrijver Jacques Lanzmann wortelt niet in complotparanoia, maar reflecteert reële schaduwstructuren in het naoorlogse Frankrijk.

Il caso Pisciotta

1973 | Misdaad

Italië 1973. Misdaad van Eriprando Visconti. Met o.a. Tony Musante, Carla Gravina en Corrado Gaipa.

Gaspare Pisciotta overleed in de gevangenis op 9 februari 1954 nadat hij een kop koffie had gedronken. Hij zou een van de belangrijkste getuigen zijn in een rechtzaak in Palermo tegen de criminele bende van de beruchte Salvatore Giuliano. Het script laat enige losse eindjes hangen, maar door het vlotte tempo is de film genietbaar.

Il Tema di Marco

1972 | Drama

Italië 1972. Drama van Massimo Antonelli. Met o.a. Carla Gravina, Paolo Graziosi, Ferdy Mayne, Adriano Amidei Migliani en Ivan Angeli.

Een dertiger heeft een industriële bliksemcarrière gemaakt, maar kan de onpersoonlijke technologie moeilijk verenigen met zijn geëngageerde studentenidealen van weleer. Hij zoekt steun bij de dochter van zijn directeur en trouwt haar, maar terwijl zij uit de rat race verdwijnt, laat hij zich integreren in het produktieproces. Dit onevenwichtige filmdebuut wisselt trage scènes in de tegenwoordige tijd, met somber peinzende hoofdrollen, af met beelden van het studentenverzet en de stakingen en met groteske fantasieën, zonder er één geheel van te maken. Af en toe zijn er treffende scènes en goed spel.

Alfredo, Alfredo

1972 |

Italië 1972. Pietro Germi. Met o.a. Dustin Hoffman, Stefania Sandrelli, Carla Gravina, Saro Urzì en Danika La Loggia.

Verlegen jongeman introduceert zich op voorspraak van vlotte vriend bij mooie jonge vrouw die na huwelijk dominante hysterica blijkt met een enorme seksuele honger. Ondertussen ontmoet de echtgenoot vrouw die in elk opzicht haar tegendeel lijkt. Vermakelijke, rumoerige huwelijkssatire gaat ongeg[KA4]eneerd tegen teneur van feminisme in, hoewel mannen ook allesbehalve voorbeeldig worden voorgesteld. Hoffman is verrassend overtuigende Italiaan (waardoor Engels nagesynchroniseerde versie niet alleen zijn tegenspelers saboteert maar ook zijn eigen rol.)

Sans mobile apparent

1971 | Mysterie, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1971. Mysterie van Philippe Labro. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Dominique Sanda, Sacha Distel, Carla Gravina en Jean-Pierre Marielle.

In Nice wordt een reeks geheimzinnige moorden gepleegd. Een politie-inspecteur ontdekt - nadat zijn ex-vriendin ook is neergeschoten - dat alle slachtoffers in het verleden hebben meegespeeld in dezelfde studententoneelvoorstelling. Eén van de actrices van toen is onvindbaar. De regisseur verplaatste de roman van Ed McBain naar de zonnige Côte d'Azur met verrassend resultaat. De intrige vertoont nogal wat gaten, maar geeft ruimte aan de kleurrijke variëteit van treffend gespeelde personages die in gespannen tempo de revue passeren. Scenario van de regisseur en Jacques Lanzmann naar de roman van Ed McBain Ten plus one.

La Monaca di Monza

1969 | Drama, Romantiek, Erotiek

Italië 1969. Drama van Eriprando Visconti. Met o.a. Anne Heywood, Antonio Sabatò, Hardy Krüger, Carla Gravina en Tino Carraro.

Een revolutionair tegen de Spaanse bezetting van Italië wordt door een bevriende priester een schuilplaats in een klooster bezorgd waar hij de autoritaire moeder-overste verleidt en zwanger maakt. Jaloezie van een lekezuster brengt het geheim buiten de kloostermuren. Bevrijdingspogingen na zijn arrestatie mislukken. De man wordt vermoord en de non wordt veroordeeld en levend ingemetseld. Ondanks de prestige-rolbezetting en het scenario van toneelschrijver Edward Bond is de nieuwe filmversie van het beroemde drama nog melodramatischer dan zijn voorgangers, met uitvoerige martelscènes waarbij Heywood ijselijk blijkt te kunnen gillen. Ook bekend als THE LADY OF MONZA.

La Donna invisibile

1969 | Drama, Erotiek

Italië 1969. Drama van Paolo Spinola. Met o.a. Giovanna Ralli, Carla Gravina, Anita Sanders, Silvano Tranquilli en Luigi Rizzi.

Een vrouw die merkt dat haar echtgenoot op haar uitgekeken is maar die te geremd is om hem te provoceren, vraagt advies bij haar vriendinnen. De één suggereert een open huwelijk met slippertjes om de spanning erin te houden, de ander stelt zichzelf kandidaat voor een ménage à trois. Haar voorzichtig meegaan in die suggesties leidt tot nieuwe frustraties en een dramatische ontknoping. De pretentieuze mooifilmerij moet de hypocriete pikanterie een artistiek aanzien geven, maar het verhaal van Moravia werd een smartlap met psychologie van de zeer koude grond, waaraan het goede spel van Ralli en Gravina verspild is.

Banditi a Milano

1968 | Drama, Misdaad, Thriller

Italië 1968. Drama van Carlo Lizzani. Met o.a. Tomas Milian, Don Backy, Ray Lovelock, Ezio Sancrotti en Carla Gravina.

Vier bankrovers worden op het moment van hun vlucht door politie betrapt. Bij achtervolging schieten ze enige voorbijgangers neer om verwarring te zaaien en zo te kunnen ontsnappen. Politie raakt spoor echter niet kwijt en weet de overlevenden toch te pakken. Op feiten geïnspireerde film geeft beeld van de tegenwoordige stadscriminaliteit dat door reportageachtige vormgeving extra-authenticiteit krijgt. Binnen deze opzet blijft het scenario noodzakelijk aan de oppervlakte, maar er wordt krachtig geacteerd.

I Sette fratelli Cervi

1967 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1967. Drama van Gianni Puccini. Met o.a. Gian Maria Volonté, Lisa Gastoni, Carla Gravina, Serge Reggiani en Don Backy.

De oudste zoon uit een boerenfamilie wordt tijdens WO II verliefd op een militant anti-fascistische actrice en gaat mèt zijn zes broers in het verzet. Ze verbergen een grote groep soldaten, waarvoor ze alle zeven door het regime in 1943 geëxecuteerd worden. De sobere - in de tekening van het gezinsleven soms sentimenteel ontsporende - historische reconstructie wordt vooral opmerkelijk geacteerd.

A Bullet for the General

1967 | Western

Italië 1967. Western van Damiano Damiani. Met o.a. Gian Maria Volonté, Klaus Kinski, Lou Castel, Martine Beswick en Andrea Checchi.

Een jonge Amerikaan sluit vriendschap met Mexicaanse rebellen na een overval op de trein waarin hij zat. Hij doet mee aan de revolutionaire strijd en na een aanval worden de opstandelingen verantwoordelijk gesteld voor een slachtpartij onder regeringstroepen. De leider wordt ter dood veroordeeld, waarna de Amerikaan tot actie overgaat door een aanval te plegen op het legerkamp van General Elias met bloedige gevolgen. Deze Mexicaanse spaghetti-western heeft een scenario vol actuele politieke verwijzingen en is beter gemaakt en geacteerd dan het gemiddelde.

Un Giorno da leoni

1961 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1961. Drama van Nanni Loy. Met o.a. Renato Salvatori, Tomas Milian, Nino Castelnuovo, Romolo Valli en Anna-Maria Ferrero.

Groepje jonge Romeinen voegt zich in 1943 bij de partizanen en krijgt opdracht om een viaduct op te blazen. Het lukt, hoewel de nazi's de geallieerden verantwoordelijk stellen en de burgerbevolking de verzetsgroep van passiviteit beschuldigt. Boeiende historische reconstructie met gebruik van documentair archiefmateriaal maakt van de personages geen bovenmenselijke helden, maar tekent ze in hun beperkingen en zwaktes en toch in staat tot heroïsche prestaties. Rake karakteriseringen in het scenario krijgen navenante vertolking.

Tutti a casa

1960 | Komedie, Oorlogsfilm

Italië 1960. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Alberto Sordi, Serge Reggiani, Peppino De Filippo, Carla Gravina en Martin Balsam.

Na de wapenstilstand tussen Itali[KA3]e en de Geallieerden op 8 september 1943 kan luitenant Alberto Innocenzi (Sordi), die onder het fascisme is opgegroeid en nooit eigen initiatief heeft mogen nemen, terug naar huis. Hij trekt van het noorden dat door de nazi`s bezte wordt, naar het zuiden door een land dat onvoorbereid een nieuwe staatsvorm moet ontwikkelen en krijgt gezelschap van een voormalige partizaan. Deze tragikomische road movie is een verhelderende, kritische geschiedenisles over de tegenstellingen in het naoorlogse Itali[KA3]e, zichtbaar gemaakt in een reeks ontmoetingen onderweg. Sordi excelleert als de gemiddelde Italiaan (`Innocenzi`!). Het scenario is van regisseur Comencini, Age (Agenore Incrocci), Scarpelli (Furio Scarpelli) en Marcello Fondato. Het camerawerk is van Carlo Carlini. Mono.

Jovanka e le altre

1960 | Oorlogsfilm, Drama

Italië 1960. Oorlogsfilm van Martin Ritt. Met o.a. Silvana Mangano, Jeanne Moreau, Vera Miles, Van Heflin en Carla Gravina.

Tijdens de bezetting door de nazi's worden vijf meisjes in Joegoslavië door partizanen nagezeten omdat ze met Duitsers hebben gevreeën. De meisjes worden aangevoerd door Jovanka, een moedige vrouw, die hen naar een andere partizanengroep leidt. De film is mooi geregisseerd, het spel is sterk en het verhaal goed.

5 Branded Women

1960 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1960. Oorlogsfilm van Martin Ritt. Met o.a. Van Heflin, Silvana Mangano, Jeanne Moreau, Vera Miles en Barbara Bel Geddes.

Overambitieuze produktie spelend in Joegoslavië in WO II met de verkeerde rolbezetting. Vijf vrouwen, door partizanen veracht om hun Nazi-gezindheid, bewijzen hun patriottisme.

Esterina

1959 | Drama

Italië 1959. Drama van Carlo Lizzani. Met o.a. Carla Gravina, Geoffrey Horne en Domenico Modugno.

Ontroerend, gevoelvol verhaal over een eenvoudig meisje uit de provincie, die genoeg heeft van het oninteressante, provinciaalse bestaan. Ze besluit naar de grote stad te trekken, waar ze dingen meemaakt die haar stoutste dromen overtreffen. Natuurlijk ontmoet ze ook een man, op wie ze verliefd wordt. Prachtig spel van Gravina, die volledig overtuigt als meisje van het platteland.

Primo amore

1958 | Komedie

Italië 1958. Komedie van Mario Camerini. Met o.a. Geronimo Meynier, Carla Gravina, Raffaele Mattioli, Lorella de Luca en Christine Kauffmann.

Zeventien- tot twintigjarigen beleven tijdens een vakantie aan zee hun eerste verliefdheden met alle misverstanden, teleurstellingen, vreugde en quasi-bravoure vandien. Deze vriendelijke strandkomedie heeft een documentaire waarde door de inmiddels bekende actrices ten tijde van hun debuut en als een tijdsbeeld, omdat de toenmalige jongeren nu bijna onvoorstelbaar naïef lijken. Ook afgezien van die verbazing, komische en gevoelige momenten.

I soliti ignoti

1958 | Komedie, Misdaad

Italië 1958. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Vittorio Gassman, Marcello Mastroianni, Claudia Cardinale, Renato Salvatori en Totò.

Een groep kruimeldieven plant, geholpen door een oude rot in het vak, een ambitieuze kraak: via een leegstaand huis kunnen ze makkelijk in de kluis komen van het pandjeshuis ernaast. Helaas laten de stoethaspels hun aandacht nogal verstrooien door de zorg voor hun moeder, hun baby, of de eer van hun veel te knappe zus. Klassieke Italiaanse komedie, het startpunt van een genre, maakte voor het eerst gebruik van het komische talent van Gassman en Mastroianni. Grappig, inventief en soms (voor 1958) opmerkelijk hard.

Guendalina

1957 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1957. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Jacqueline Sassard, Raf Vallone, Sylva Koscina, Raffaele Mattioli en Carla Gravina.

Tijdens een vakantie aan zee ontdekt een verwend 15-jarig meisje hoe slecht het huwelijk van haar ouders eigenlijk is en wordt zelf voor de eerste keer heimelijk verliefd. Haar beginnende erotische bewustwording en haar desillusies worden door Lattuada met gevoel en tact bekeken, z[KA2]onder het verlekkerde voyeurisme dat veel van zijn latere films kenmerkt. Sassard en Gravina maken hun debuut en Koscina (ook nog aan het begin van haar carrière) speelt een karakterrol als moeder van de hoofdpersoon.