Rolan Bykov: regie en cast.
Er zijn 11 films gevonden.

The Most Terrible Time In My Life

1993 | Misdaad, Film noir

Taiwan​/​​Japan 1993. Misdaad van Kaizo Kayashi en Yu Wei Yen. Met o.a. Masotoshi Negase, Yang Haitin, Kiyotaka Nanbara, Shirô Sano en Shinya Tsukamoto.

Ex-bajesklant Nagase werkt als privé-detective in Yokohama. Op een dag redt hij een kelner uit Taiwan die het aan de stok heeft met twee vechtlustige yakuza's. De man blijkt op zoek te zijn naar zijn broer en Nagase besluit hem te helpen. Een taxi-chauffeur die dienst doet als zijn informant, weet hem te zeggen wat er aan de hand is: de mafia van Hong Kong en Taiwan hebben Yokohama uitgekozen om hun oorlog te beslechten. Knap uitgewerkt melodrama dat baadt in de sfeer van de Amerikaanse B- film uit de jaren 1950. De acteurs spelen het spelletje uitstekend mee. Hayashi schreef het scenario in samenwerking met Daisuke Tengan. In sfeervol zwart-wit opgenomen op locatie in Koganecho door Yuichi Nagata.

How Are The Kids?

1990 | Drama

Canada 1990. Drama van Lino Brocka, Rolan Bykov, Euzhan Palcy, Ciro Duran en Jean-Luc Godard.

In opdracht van Unicef Canada werden zes internationaal gerespecteerde cineasten gevraagd een korte film te maken waarin het kind centraal staat. Van de Filippijnse regisseur Brocka komt OCA, een verhaal over kinderslavernij. Wanneer een jongen sterft tijdens het duiken naar sponzen, blijkt dat hij al een voorschot heeft gehad op zijn loon. Zijn bazen eisen dan ook dat zijn zeven-jarig broertje zijn plaats inneemt. In Rusland verfilmde Bykov het schrijnende LIOUBA over een meisje dat thuis geen liefde krijgt en zich terugtrekt in de bossen om met haar poppen te spelen. Dan stelt ook zij zich agressief op tegenover haar poppen. Op gezongen commentaar, trekt een moeder met haar ziek kind van dorp tot dorp, op zoek naar een dokter die HASSANE wil helpen. Gefilmd op Martinique door Palcy. CARMELO is in de Colombiaanse bijdrage van Duran een jongen die getuige is van de volkerenmoord op duizenden boeren. Hij wordt gearresteerd als hij een politiek leider wil doden. Godard en Meiville zijn verantwoordelijk voor de Franse bijdrage L`ENFANCE DE L`ART (THE INFANCY OF ART), waarin kinderen temidden van het oorlogsgeweld onderwezen worden in kunstgeschiedenis. Het slotstuk komt uit Amerika en is van de hand van Lewis. BOY is echter allesbehalve een komedie, maar toont ons een blanke jongen die voortdurend gepest wordt in een zwarte buurt. Elk filmpje duurt tussen de zeven en tien minuten en het geheel vormt een aangrijpend beeld van het onrecht waarvan kinderen, waar ook ter wereld, het slachtoffer zijn. Een film die beklijft. Ook bekend als COMMENT VONT LES ENFANTS?, OCA, LIOUBA, HASSANE, CARMELO, en BOY.

Komissar

1987 | Historische film

USSR 1987. Historische film van Aleksandr Askoldov. Met o.a. Nonna Mordjukova, Rolan Bykov, Raisa Nedaschkovskaja, Ljudmila Volynskaja en Vasily Shukshin.

Met prijzen overladen film, in 1967 gedraaid maar pas in 1987 door het festival van Moskou ontdekt en voor vertoning vrijgegeven. Het verhaal speelt in het Rusland van 1922 ten tijde van de burgeroorlog tussen de Roden en Witten. Rode vrouwelijke volkscommissaris Mordjukova bevalt van een oorlogsbaby, waarvoor zij bij een joods gezin een onderkomen vindt. De zoon (het symbool van de nieuwe maatschappij) zal gedijen in het van levenswil overlopende gezin (dat door de nazi's jaren later wordt verdoemd) en de vrouw moet kiezen voor haar kind of de revolutie. Eenvoudig, helder, academisch maar vaak ook fascinerend beeld dat de kijker confronteert met een stuk niet gepolitiseerde realiteit en menselijkheid ten tijde van indoctrinerende, patriottische heldenverering van de communisten. Bezienswaardig, al was het maar omdat de Sovjet-taboes van toen er zo van af te lezen zijn. Vrij geïnspireerd op In de stad Berditchev, de eerste roman van de in 1964 in de grootste eenzaamheid gestorven auteur Vasily Grossman. Askoldov vulde het verhaal op met eigen ervaringen. Camerawerk van Valeri Ginsburg. Bekroond met Zilveren Beer op festival van Berlijn 1988.

Provjerka na dorogach

1986 | Drama, Oorlogsfilm

Rusland 1986. Drama van Aleksej German. Met o.a. Anatoliy Solonitsyn, Vladimir Zamanski en Rolan Bykov.

Met prijzen overladen film, in 1967 gedraaid maar pas in 1987 door het festival van Moskou ontdekt en voor vertoning vrijgegeven. Het verhaal speelt in het Rusland van 1922 ten tijde van de burgeroorlog tussen de Roden en Witten. Rode vrouwelijke volkscommissaris Mordjukova bevalt van een oorlogsbaby, waarvoor zij bij een joods gezin een onderkomen vindt. De zoon (het symbool van de nieuwe maatschappij) zal gedijen in het van levenswil overlopende gezin (dat door de nazi's jaren later wordt verdoemd) en de vrouw moet kiezen voor haar kind of de revolutie. Eenvoudig, helder, academisch maar vaak ook fascinerend beeld dat de kijker confronteert met een stuk niet gepolitiseerde realiteit en menselijkheid ten tijde van indoctrinerende, patriottische heldenverering van de communisten. Bezienswaardig, al was het maar omdat de Sovjet-taboes van toen er zo van af te lezen zijn. Vrij geïnspireerd op In de stad Berditchev, de eerste roman van de in 1964 in de grootste eenzaamheid gestorven auteur Vasily Grossman. Askoldov vulde het verhaal op met eigen ervaringen. Camerawerk van Valeri Ginsburg. Bekroond met Zilveren Beer op festival van Berlijn 1988.

Pisma myortvogo cheloveka

1986 | Sciencefiction

1986. Sciencefiction van Konstantin Lopuschansky. Met o.a. Viktor Mikhajlov, Losif Ryklin en Rolan Bykov.

Met prijzen overladen film, in 1967 gedraaid maar pas in 1987 door het festival van Moskou ontdekt en voor vertoning vrijgegeven. Het verhaal speelt in het Rusland van 1922 ten tijde van de burgeroorlog tussen de Roden en Witten. Rode vrouwelijke volkscommissaris Mordjukova bevalt van een oorlogsbaby, waarvoor zij bij een joods gezin een onderkomen vindt. De zoon (het symbool van de nieuwe maatschappij) zal gedijen in het van levenswil overlopende gezin (dat door de nazi's jaren later wordt verdoemd) en de vrouw moet kiezen voor haar kind of de revolutie. Eenvoudig, helder, academisch maar vaak ook fascinerend beeld dat de kijker confronteert met een stuk niet gepolitiseerde realiteit en menselijkheid ten tijde van indoctrinerende, patriottische heldenverering van de communisten. Bezienswaardig, al was het maar omdat de Sovjet-taboes van toen er zo van af te lezen zijn. Vrij geïnspireerd op In de stad Berditchev, de eerste roman van de in 1964 in de grootste eenzaamheid gestorven auteur Vasily Grossman. Askoldov vulde het verhaal op met eigen ervaringen. Camerawerk van Valeri Ginsburg. Bekroond met Zilveren Beer op festival van Berlijn 1988.

Pis'ma mjotwogo tscheloweka

1986 | Sciencefiction, Drama

Rusland​/​​USSR 1986. Sciencefiction van Konstantin Lopuschansky. Met o.a. Victor Mikhailow, Iossif Ryklin en Rolan Bykov.

Met prijzen overladen film, in 1967 gedraaid maar pas in 1987 door het festival van Moskou ontdekt en voor vertoning vrijgegeven. Het verhaal speelt in het Rusland van 1922 ten tijde van de burgeroorlog tussen de Roden en Witten. Rode vrouwelijke volkscommissaris Mordjukova bevalt van een oorlogsbaby, waarvoor zij bij een joods gezin een onderkomen vindt. De zoon (het symbool van de nieuwe maatschappij) zal gedijen in het van levenswil overlopende gezin (dat door de nazi's jaren later wordt verdoemd) en de vrouw moet kiezen voor haar kind of de revolutie. Eenvoudig, helder, academisch maar vaak ook fascinerend beeld dat de kijker confronteert met een stuk niet gepolitiseerde realiteit en menselijkheid ten tijde van indoctrinerende, patriottische heldenverering van de communisten. Bezienswaardig, al was het maar omdat de Sovjet-taboes van toen er zo van af te lezen zijn. Vrij geïnspireerd op In de stad Berditchev, de eerste roman van de in 1964 in de grootste eenzaamheid gestorven auteur Vasily Grossman. Askoldov vulde het verhaal op met eigen ervaringen. Camerawerk van Valeri Ginsburg. Bekroond met Zilveren Beer op festival van Berlijn 1988.

Chuchela

1985 | Drama

USSR 1985. Drama van Rolan Bykov. Met o.a. Christina Orbakaite en Yury Nikulin.

Deze film om de koude rillingen van te krijgen, speelt in een school in een provinciestadje. Een twaalf jaar oud meisje en haar opa, die nieuw zijn in het stadje, worden allebei belachelijk gemaakt omdat ze anders zijn dan de rest. Hij verzamelt schilderijen en zij wordt aangezien voor een slappeling. Zij neigt ertoe om een beetje te lachen om haar nieuwe schoolkameraadjes gunstig te stemmen, maar haar pogingen mislukken. Het boeiende einde van de film toont een extreem soort lichamelijk geweld en geestelijke wreedheid. Orbakaite levert een prachtige bijdrage als het meisje dat van een zwakkeling uitgroeit tot een sterk, rustig type en uiteindelijk tot een heldin die door iedereen wordt vereerd. Amerikaanse titel: WEIRDO.

Roedin

1977 | Drama

USSR 1977. Drama van Konstantin Voinov en Nikolai Figoerovsky. Met o.a. Oleg Efremov, Armen Jigarkhanian, Svetlana Pereladova, Lydia Smirnova en Rolan Bykov.

Deze film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Ivan Toergenev. De persoon van Roedin is complex en tegenstrijdig, maar tegelijkertijd briljant en goed geschoold. Hij brengt menselijke beschaving naar een landgoed op het platteland, dat geïsoleerd is geweest van de levensstijl van de jaren veertig van de 18de eeuw. Het spel in de film is een uitstekende studie van menselijkheid.

Derevnia utka

1976 | Familiefilm, Fantasy

USSR 1976. Familiefilm van Boris Benejev. Met o.a. Rolan Bykov, Oxana Duben, Jelisaveta Alexajeva, Jelena Sanajeva en Georgiej Milljar.

Olja (Duben) is zeven. Voor de zomervakantie gaat zij bij haar grootmoeder (Alexejeva) logeren. Ze ontdekt op zolder een sympathieke huisgeest (Bykov) met wie ze vriendschap sluit. Hij is uitsluitend zichtbaar voor personen die in hem geloven, waardoor menige volwassene (en scepticus) hem niet ziet. Samen stichten zij voor de nodige verwarring, waardoor het een onvergetelijke vakantie wordt. Aardig fantasietje, waarin het vakmanschap van de makers duidelijk naar voren komt. Scenario van Alexander Alexandrov. Camerawerk van Valeri Ginsburg.

Kommissar

1967 | Oorlogsfilm

USSR 1967. Oorlogsfilm van Aleksandr Askoldov. Met o.a. Raissa Nedaschkovskaja, Rolan Bykov en Nonna Mordjukova.

Klavdija Vavilova, politie-inspecteur bij het Rode Leger, deinst er tijdens de Russische burgeroorlog niet voor terug om deserteurs te laten neerschieten. Zij is daarnaast hoogzwanger. Daarom laat men haar achter bij de joodse ketellapper Jefim en zijn vrouw Marija. Het lukt deze menselijke familie om door het harde pantser van de inspecteur heen te prikken. Als haar kind geboren is brengt Klavdija gelukkige dagen door totdat ze moet kiezen tussen haar moederrol en haar terugkeer naar het regiment.

The Overcoat

1959 |

1959. Alexej Batalov. Met o.a. Rolan Bykov en Y. Toloebeyev.

Klavdija Vavilova, politie-inspecteur bij het Rode Leger, deinst er tijdens de Russische burgeroorlog niet voor terug om deserteurs te laten neerschieten. Zij is daarnaast hoogzwanger. Daarom laat men haar achter bij de joodse ketellapper Jefim en zijn vrouw Marija. Het lukt deze menselijke familie om door het harde pantser van de inspecteur heen te prikken. Als haar kind geboren is brengt Klavdija gelukkige dagen door totdat ze moet kiezen tussen haar moederrol en haar terugkeer naar het regiment.