William Hickey: cast.
Er zijn 31 films gevonden.

Love is All There is

1996 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1996. Komedie van Renée Taylor en Joseph Bologna. Met o.a. Lainie Kazan, Paul Sorvino, Barbara Carrera, Joseph Bologna en Angelina Jolie.

The Maddening

1995 | Thriller, Horror

Verenigde Staten 1995. Thriller van Danny Huston. Met o.a. Burt Reynolds, Angie Dickinson, Mia Sara, Brian Wimmer en Josh Mostel.

Cassie Osborne (Sara) is het beu dat manlief David (Wimmer) meer tijd besteedt aan zijn werk dan aan haar en hun dochtertje Samantha (Buglewitz). Ze pakt de auto en vertrekt met haar kind naar haar zus. Onderweg stopt ze bij een bezinepomp waar de aardige exploitant Roy Scudder (Reynolds) haar over een kortere route vertelt. E[KA1]en kilometer verderop krijgt ze autopech. Het is uitgerekend (!) op een verlaten plek.

The Jerky Boys

1995 | Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1995. Komedie van James Melkonian. Met o.a. Johnny Brennan, Kamal Ahmed, Alan Arkin, Brad Sullivan en James Lorinz.

Een afschuwelijk slecht in elkaar geflanste klucht uit de Disney-gaarkeuken. Johnny Brennan en Kamal Ahmed, twee Newyorkse lolbroeken van de radio, bekend geworden door bandopnamen van hun irritante telefoongesprekken met nietsvermoedende medeburgers, stellen als acteurs helemaal niets voor. Ze strompelen met grove grollen als huurmoordenaars door het beeld. Het povere scenario van Brennan, Ahmed, James Melkonian en Rich Wilkes bevat meer gevloek dan grapjes. Wat doet een ster als Arkin in een gezelschap van zo laag allooi? Emilio Estevez en Tony Danza, die bekender zijn als acteur, waren de uitvoerende producenten van dit wanproduct. Het camerawerk is van Ueli Steiger. Panavision.

Sandman

1995 |

Verenigde Staten 1995. Marco Capalbo. Met o.a. Ruth Maleczech, Deborah Harry en William Hickey.

Een afschuwelijk slecht in elkaar geflanste klucht uit de Disney-gaarkeuken. Johnny Brennan en Kamal Ahmed, twee Newyorkse lolbroeken van de radio, bekend geworden door bandopnamen van hun irritante telefoongesprekken met nietsvermoedende medeburgers, stellen als acteurs helemaal niets voor. Ze strompelen met grove grollen als huurmoordenaars door het beeld. Het povere scenario van Brennan, Ahmed, James Melkonian en Rich Wilkes bevat meer gevloek dan grapjes. Wat doet een ster als Arkin in een gezelschap van zo laag allooi? Emilio Estevez en Tony Danza, die bekender zijn als acteur, waren de uitvoerende producenten van dit wanproduct. Het camerawerk is van Ueli Steiger. Panavision.

Forget Paris

1995 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1995. Romantische komedie van Billy Crystal. Met o.a. Billy Crystal, Debra Winger, Joe Mantegna, Cynthia Stevenson en Richard Masur.

Terwijl in een restaurant enkele vrienden wachten op de komst van Mickey (Crystal), vertellen zij elkaar over diens romance met Ellen (Winger). Hun liefde begon zo idyllisch in Parijs maar verviel desondanks al gauw in grijze sleur. In flashbacks wordt dit proces uitgebreid uit de doeken gedaan. Voormalig stand-up comedian Crystal geeft in zijn tweede film (eerder maakte hij Mr. Saturday Night) vooral zichzelf alle ruimte, maar echte verrassingen levert dat niet op. Sterkste momenten zitten in de raamvertelling, mede dankzij prima acteurs Joe Mantegna en Cynthia Stevenson.

Hey Stranger

1994 | Drama

België​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1994. Drama van Peter Woditsch. Met o.a. Vincent Rouche, Bénédicte Loyen, Hanna Schygulla, Guy Tréjan en Jacques Seiler.

Mime-kunstenaar Orf (Rouche) in Praag voelt zich zo vrij als een vogeltje als het communisme gereduceerd is tot een boze droom uit het rijk van Kafka. Zijn vriendin Sarka (Loyen) die fotografe is, wil het voorbije en het aardse nog eens vastleggen op de gevoelige laag. Als Orf het landhuis van een rijke oom erft, raakt hij verwikkeld in de alledaagse realiteit van het gesjoemel met kunst tussen Oost en West. In het huis bevindt zich een schat aan erotische kunst, gestolen en verworven in de loop der tijden van de nazi`s en het Rode Leger. Het wordt bewaakt door een voormalige bediende (Hickey). Deze wordt vermoord en de schilderijen verdwijnen. Orf vindt een en ander in Brussel terug, maar merkt dat ook anderen jacht op de kostbaarheden maken. Dan wordt Orf van moord beschuldigd. Met de hulp van een tweetal musicerende dames, Tania (Schygulla) en Gabriel (Van Kessel), slaagt Orf erin de schilderijen opnieuw naar Praag te smokkelen. Verdienstelijk, zij het vaak wat te poëtisch en dromerig regiedebuut van de in Duitsland geboren, in Brussel werkende Woditsch, die zijn bewondering voor Fassbinder niet onder stoelen of banken kan steken. Hij schreef met Sophie Simon het scenario, waarvoor zij in 1993 een prijs kregen. Fotografie van Elfi Mikesch, die dankbaar gebruik maakte van het romantische kader van Praag. Dolby.

The Runestone

1992 | Horror

Verenigde Staten 1992. Horror van Willard Carroll. Met o.a. Peter Riegert, Joan Severance, William Hickey, Tim Ryan en Mitchell Laurence.

In een mijnschacht in westelijk Pennsylvania wordt een oude runesteen van de Noormannen ontdekt. Bij het wetenschappelijke onderzoek wat dan volgt, verandert een van de archeologen (Ryan) in een moorddadig, onkwetsbaar monster. Politie-inspecteur Riegert staat voor een schier onmogelijke taak om het bloeddorstige gedrocht uit te schakelen, want zijn politiemannen sterven als vliegen. Origineel verhaal door Carroll (in zijn regiedebuut) bewerkt naar de roman van Mark E. Rogers, en gefilmd op ambitieuze, maar onnodig ingewikkelde manier. Gebaseerd op de Noorse legende van Fenrir, die door de goden gezonden werd om de mensen een lesje te leren. Goede effecten van Max Anderson. Riegert relativeert zijn rol op zalige manier, terwijl Godunov lekker geheimzinnig mag doen. Donkere fotografie van Misha Suslov maakt de film minder geschikt voor de tv. Spectaculaire score van David Newman.

The Switch

1990 | Horror

Verenigde Staten 1990. Horror van Arnold Schwarzenegger. Met o.a. William Hickey, Rick Rossovich, Kelly Preston, Roy Brocksmith en Ian Abercrombie.

Het tweede schuifje van van de kabeltv-drieluik TALES FROM THE CRYPT gaat over een cynische rijke oude man (Hickey) die verliefd is op een jonge vrouw. Hij bezoekt een plastisch-chirurg en laat zich het hoofd van een jongeman aanmeten. Als dat hij dat gedaan heeft wil hij een jonger lichaam, enz. Niet overtuigend gedaan en de humor is te geforceerd en het ideetje niet groots. Het script is van Michel Taav en Richard Tuggle. De regie van Schwarzenegger is te los. Zie ook TALES FROM THE CRYPT.

Tales from the Darkside: The Movie

1990 | Horror

Verenigde Staten 1990. Horror van John Harrison. Met o.a. Deborah Harry, Christian Slater, David Johansen, William Hickey en James Remar.

Uitstekende drieluik in de traditie van CREEPSHOW onder de bekwame regie van Harrison, gearrangeerd binnen een raamvertelling met Harry die de voorbereidingen treft om een jongetje voor haar maaltijd te gaan koken. Hij stelt zijn noodlot uit net zoals de verstelster in `1001-nacht` door een drietal griezelverhalen op te dissen. Het eerste schuifje LOT 249 is een bewerking van een verhaal van Sir Arthur Conan Doyle door Michael McDowell over een student (Buscemi) die een mummie tot leven wekt om wraak te nemen. Er zitten goede wendingen in en het werk van Slater helpt. Het tweede schuifje betreft CAT FROM HELL de bewerking van een verhaal van Stephen King door George A. Romero met een goede rol van Johansen, die een huurmoordenaar speelt en drugsbaron Hickey neerlegt. Het derde schuifje LOVER'S VOW is eigen werk van McDowell en gaat over een man die getuige is van een bloedige moord in een bar en de dader plechtig belooft te zwijgen, maar als hij na tien jaar zijn gelofte breekt tegenover zijn mooie vrouw Chong, eindigt het voor hem zeer tragisch. De muziek, het camerawerk en de technische effecten zijn van superieure kwaliteit. Voor genre-liefhebbers een must.

My Blue Heaven

1990 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1990. Komedie van Herbert Ross. Met o.a. Steve Martin, Rick Moranis, Joan Cusack, Melanie Mayron en Bill Irwin.

Lichtgewicht maar onderhoudend amusement over een Italiaanse gangster uit New York City die wordt overgeplaatst naar een voorstad in Californi[KA3]e in het kader van het FBI-programma ter bescherming van getuigen. Een rechtlijnige FBI-agent (Moranis) waakt daar over hem. Geen vuurwerk, maar wel een paar goede lachscènes en genietbaar acteerwerk. Geschreven door Nora Ephron. Ook bekend als THE FOOLISH CAPTIVE.

Mob Boss

1990 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1990. Komedie van Fred Olen Ray. Met o.a. Eddie Deezen, Morgan Fairchild, William Hickey, Stuart Whitman en Don Stroud.

VV.

Sons

1989 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1989. Drama van Alexandre Rockwell. Met o.a. William Forsythe, D.B. Sweeney, Robert Miranda, Sam Fuller en Jennifer Beals.

Een oude, stervende man (Fuller) is vastgekluisterd aan een rolstoel en opgesloten in een ziekenhuiskamer. Drie huwelijken leverden hem drie totaal verschillende zonen op. Zij ontvoeren hem uit het ziekenhuis en trekken met hem door Frankrijk op zoek naar zijn verloren gewaande oorlogsliefje (Audran). Weemoedig, maar mooi met een goed acterende Fuller, wiens sterke persoonlijkheid de film redt. Opgedragen aan wijlen John Cassavetes, wiens filmstijl met veel emoties, dwarsverbindingen en herinneringen tactvol werd geëerbiedigd. Regisseur Rockwell schreef met Brandon Cole het scenario.

Sea of Love

1989 | Thriller, Misdaad, Romantiek

Verenigde Staten 1989. Thriller van Harold Becker. Met o.a. Al Pacino, Ellen Barkin, John Goodman, Michael Rooker en Patricia Barry.

Zo op het oog een doorsnee politiefilm over een seriemoordenaar, de inspecteur die hem/haar zoekt en de vrouwelijke verdachte met wie de inspecteur een gepassioneerde relatie begint. Toch is Harold Beckers film beter dan het leeuwendeel van de concurrentie. Dankzij de acteurs (Al Pacino en Ellen Barkin), maar vooral dankzij het volwassen scenario van Richard Price, die ook de scripts schreef voor oa de Scorsese-film The Color of Money (1986), de Sayles-film Mad Dog and Glory (1993) en voor Clockers (1995) van Spike Lee. Price zorgde ervoor dat Sea of Love naast een spannende, goed doordachte politiethriller ook erg grappig is.

Puppetmaster

1989 | Horror

1989. Horror van David Schmoeller. Met o.a. Robin Frates, Kathryn O'Reilly, Matt Roe, Irene Miracle en William Hickey.

Zo op het oog een doorsnee politiefilm over een seriemoordenaar, de inspecteur die hem/haar zoekt en de vrouwelijke verdachte met wie de inspecteur een gepassioneerde relatie begint. Toch is Harold Beckers film beter dan het leeuwendeel van de concurrentie. Dankzij de acteurs (Al Pacino en Ellen Barkin), maar vooral dankzij het volwassen scenario van Richard Price, die ook de scripts schreef voor oa de Scorsese-film The Color of Money (1986), de Sayles-film Mad Dog and Glory (1993) en voor Clockers (1995) van Spike Lee. Price zorgde ervoor dat Sea of Love naast een spannende, goed doordachte politiethriller ook erg grappig is.

Puppet Master

1989 | Horror

Verenigde Staten 1989. Horror van David Schmoeller. Met o.a. Paul Le Mat, Irene Miracle, Matt Roe, Kathryn O'Reilly en Jimmie F. Skaggs.

Deze tot de verbeelding sprekende horror-krachttoer is afkomstig van de makers van DOLLS (en lijkt daar ook op), maar hij struikelt op de teleurstellende verhaallijn. Hickey heeft in de tien minuten durende saaie proloog slechts een kleine rol als de tovenaar-poppenmaker, wiens tot leven gekomen poppen bloedige moorden begaan onder een stel bij elkaar gekomen wetenschappers met bovennatuurlijke gaven. Een piepklein gastrolletje van Barbara Crampton uit RE-ANIMATOR. Goede technische gruwel- effecten (er is een vrouwtjespop uit wiens mond levende bloedzuigers komen). De fans van CHILD's PLAY van het jaar er voor zullen zich aangesproken voelen.

Pink Cadillac

1989 | Komedie, Actiefilm

Verenigde Staten 1989. Komedie van Buddy Van Horn. Met o.a. Clint Eastwood, Bernadette Peters, Timothy Carhart, Tiffany Gail Robinson en Angela Louise Robinson.

Eastwood is een moderne premiejager. Hij gelooft niet in de gewelddadige aanpak en kiest voor een voorzichtige benadering van zijn prooi. Hij voelt zich thuis in de huid van elk mogelijk personage en weet zijn rol tot het einde toe vol te houden. Momenteel zit hij achter Peters en Carhart aan, die betrokken zijn bij een fascistische organisatie met neonazistische trekjes. Een interessant gegeven wordt verknoeid door het veel te lange en onlogische scenario van John Eskow en door de ongeloofwaardige personages. Zelfs Eastwood kan het allemaal niet aanvaardbaar maken, hoe hij ook zijn best doet. Het komische aspect van de film gaat helemaal de mist in. Gefotografeerd door Jack N. Green.

Da

1988 | Drama, Biografie, Actiefilm

Verenigde Staten 1988. Drama van Matt Clark. Met o.a. Barnard Hughes, Martin Sheen, Karl Hayden, Doreen Hepburn en William Hickey.

Sheen keert terug naar zijn geboorteland, Ierland, voor de begrafenis van zijn vader, hetgeen herinneringen oproept aan zijn opvliegende pa. Hugh Leonards bewerking van het autobiografische toneelstuk is op doek minder goed dan op de planken, maar het blijft een roerend verslag van een vader-zoon relatie. Hughes en Sheen zijn allebei voortreffelijk. Gefilmd op lokatie in Ierland.

Bright Lights, Big City

1988 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1988. Drama van James Bridges. Met o.a. Michael J. Fox, Kiefer Sutherland, Phoebe Cates, Swoosie Kurtz en Frances Sternhagen.

Iedereen krijgt een tien voor zijn inzet in deze bewerking van Jay McInerney`s populaire roman. Fox geeft een goede vertolking als de jongen van het platteland, die in de drugswereld van New York verzeild raakt. De meer cerebrale aspecten van het boek (de monologen) komen niet goed over en het duurt lang voor de kijker sympathie krijgt voor Fox en zijn leed. Sutherland is een overtuigende aan drugs verslaafde slijmerd.

Any Man's Death

1988 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1988. Avonturenfilm van Tom Clegg. Met o.a. John Savage, Mia Sara, Ernest Borgnine, William Hickey en Michael Lerner.

In SALVADOR zat Savage in El Salvador, hier trekt hij op zoek naar een collega-journalist die ondergedoken zit bij de Bosjesmannen in Afrika. Hij stuit op een nazi-oorlogsmisdadiger. Zoveelste inhoudsloze, moralistische kloon van een filmreeks die de houding beschouwt die een journalist moet aannemen tegenover de feiten die hij ontdekt. Ondanks de behoorlijke bezetting

A Hobo's Christmas

1987 | Drama

Verenigde Staten 1987. Drama van Will Mackenzie. Met o.a. Barnard Hughes, Gerald McRaney, Wendy Crewson, William Hickey en Helen Stenborg.

Een aangenaam kerstverhaal over een wijs geworden zwerver, die tijdens de vakantie weer terugkomt bij het gezin dat hij twintig jaar geleden had achtergelaten. Deze film kan een ieder appreciëren - al was het maar om het huidige spel van Hughes - die niet een onverbeterlijke mensenhater is. Ook bekend als LAST CHANCE.

The Name of the Rose

1986 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1986. Mysterie van Jean-Jacques Annaud. Met o.a. Sean Connery, Helmut Qualtinger, Christian Slater, F. Murray Abraham en Elya Baskin.

Als in de late Middeleeuwen in een klooster in Noord-Italië mysterieuze moorden worden gepleegd, reist de franciscaner monnik William of Baskerville (Connery) naar de plaats des onheils om met een onkarakteristiek rationele blik licht in de duisternis te brengen. Zijn assistent Adso (Slater) observeert, leert, en huivert bij de aanblik van de mismaakte kloosterlingen met hun beroerde omgangsvormen. Niet erg geslaagde adaptatie van Umberto Eco's roman, waaruit alleen het hoognodige bewaard bleef. Maar Connery is niet slecht, en er kan volop gegriezeld worden.

Stranded

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van Rod Daniel. Met o.a. Loni Anderson, Perry King, Elaine Strich, Joel Brooks en William Hickey.

Een haat-liefde verhouding tussen de rivaliserende reclamemakers Loni en Perry, die gestrand zijn op een onbewoond eiland in de Pacific. Eigenlijk had Burt Reynolds de regie zullen voeren en de hoofdrol zullen spelen naast de verrukkelijke Loni, die gelukkig vaak in de oceaan gegooid wordt en die een onwaarschijnlijke collectie sarongs in haar weekendtasje heeft.

Seize the Day

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van Fielder Cook. Met o.a. Robin Williams, Joseph Wiseman, Jerry Stiller, Glenne Headly en Richard B. Shull.

Schitterende rol van Williams als Tommy Wilhelm, een mislukkeling van tegen de veertig, platzak, mishandeld en misbruikt, die hunkert naar liefde. Knap tegenspel van Wiseman en Stiller respectievelijk als harteloze vader en gewetenloos mens waarin hij een naïef vertrouwen stelt. Een klein meesterwerk, net als de novelle van Saul Bellow waarop de film is gebaseerd. Ronald Ribman bleef met zijn scenario trouw aan het origineel. In kleinere rollen vele bekende gezichten: Tony Roberts, Richard Shull, John Fiedler, Jo van Fleet, William Hickey, Eileen Heckart en vele anderen. Het camerawerk is van Eric van Haren Noman.

One Crazy Summer

1986 | Komedie

Verenigde Staten 1986. Komedie van Savage Steve Holland. Met o.a. John Cusack, Demi Moore, Joel Murray, Curtis Armstrong en Tom Villard.

Cusack is net geslaagd voor zijn eindexamen en zou graag ontwerper worden, tegen de zin van zijn ouders. Hij moet een romantisch verhaal schrijven en illustreren om toegelaten te worden tot de grafische school. Niet eenvoudig, want hij was nog nooit verliefd. Op aanraden van zijn vriend trekt hij met vakantie naar Nantucket, waar hij het bijdehandje Moore ontmoet. Episodische zomerkomedie met meer lawaai dan humor. En deze humor komt dan nog uit hetzelfde vulgaire vat als de LEMON POPSICLE- komedies. Karakters worden niet uitgediept en van een goed uitgewerkt scenario (geschreven door Holland zelf) is ook al geen sprake. Een op zichzelf staand vervolg van BETTER OFF DEAD, dat beter niet gemaakt had kunnen worden. Gelukkig is er Moore om wat bij weg te dromen.

Walls of Glass

1985 | Drama

Verenigde Staten 1985. Drama van Scott Goldstein. Met o.a. Philip Bosco, Geraldine Page, Linda Thorson, Olympia Dukakis en Brian Bloom.

Intrigerende, maar wat onevenwichtige karakterstudie met Bosco, goed gecast als middelbare, sonnetten reciterende New Yorkse taxichauffeur die een hekel heeft aan zijn baan en die veel liever een succesvol acteur zou willen zijn. Soms erg traag, maar de film blijft toch boeien.

Remo Williams: The Adventure Begins...

1985 | Actiefilm, Komedie

Verenigde Staten 1985. Actiefilm van Guy Hamilton. Met o.a. Fred Ward, Joel Grey, Wilford Brimley, J.A. Preston en George Coe.

Een tieneravonturenfilm gebaseerd op de populaire [KL]Destroyer[KLE]-pocketreeks van Richard Sapir en Warren Murphy, waarin een Newyorkse agent (Ward) wordt gerecruteerd door een geheim genootschap om onrecht te bestrijden. Hij wordt daarvoor getraind door een Koreaanse meester (Grey). De film zit af en toe frustrerend dicht tegen iets goeds aan, maar slaat te vaak de plank mis en duurt veel te lang. Gemaakt voor kabel-tv, en soms vertoond in een versie van 116m. Scenario van Christopher Wood. Ook bekend als REMO: UNARMED AND DANGEROUS.

Prizzi's Honor

1985 | Komedie, Misdaad, Drama, Thriller, Romantiek

Verenigde Staten 1985. Komedie van John Huston. Met o.a. Jack Nicholson, Kathleen Turner, Anjelica Huston, Robert Loggia en Michael Lombard.

De niet zo bijster slimme Nicholson heeft zich ingetrouwd in de machtige maffia-clan Prizzi, maar zijn huwelijk met Huston is op de klippen gelopen. Als hij verliefd wordt op accountant-vamp Turner, heeft hij niet direct door dat hij te maken heeft met een ijskoude killer, die de Prizzi`s op hem hebben afgestuurd. Nu moet hij de eer van een Prizzi redden - dat is niet zo eenvoudig! Een heerlijke zwarte komedie waarin Huston zonder enige eerbied (en waarom ook niet) een schitterende karikatuur van de Newyorkse maffia heeft neergezet en zonder schaamte stijlbeelden heeft gepikt van Coppola. De hoofdrollen en regie zijn uitmuntend. Richard Condon bewerkte met Janet Roach zijn eigen boek. Prachtige fotografie van Andrzej Bartkowiak.

Mikey and Nicky

1976 | Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1976. Thriller van Elaine May. Met o.a. Peter Falk, John Cassavetes, Ned Beatty, Rose Arrick en Carol Grace.

Een onvoorstelbaar irritante pseudo-diepzinnige satire met Falk (Mikey) als een man op de vlucht voor de maffia. Hij zoekt hulp bij zijn beste vriend, Cassavettes (Nicky), die echter tussenpersoon voor de huurmoordenaar blijkt te zijn. Ondanks de schitterende cast is dit puur tijdverlies, waarin eindeloos wordt geleuterd over de meest triviale onderwerpen alvorens Falk tot een ieders opluchting toch wordt neergeknald. Na 106 zéér lange minuten. Het scenario is van de regisseuse, het camerawerk van Victor J. Kemper.

Wanda June Happy Birthday

1971 |

1971. Mark Robson. Met o.a. Pamelyn Ferdin, George Grizzard, William Hickey, Don Murray en Susannah York.

Een onvoorstelbaar irritante pseudo-diepzinnige satire met Falk (Mikey) als een man op de vlucht voor de maffia. Hij zoekt hulp bij zijn beste vriend, Cassavettes (Nicky), die echter tussenpersoon voor de huurmoordenaar blijkt te zijn. Ondanks de schitterende cast is dit puur tijdverlies, waarin eindeloos wordt geleuterd over de meest triviale onderwerpen alvorens Falk tot een ieders opluchting toch wordt neergeknald. Na 106 zéér lange minuten. Het scenario is van de regisseuse, het camerawerk van Victor J. Kemper.

Happy Birthday, Wanda June

1971 | Komedie

Verenigde Staten 1971. Komedie van Mark Robson. Met o.a. Rod Steiger, Susannah York, George Grizzard, Don Murray en William Hickey.

Toneelmatige, maar goed te genieten film naar Kurt Vonneguts toneelstuk over een chauvinistische ontdekkingsreiziger die na zeven jaar thuiskomt, zijn vrouw volwassener vindt geworden (en ook nog geëngageerd) en zijn eigen waarden verouderd. Goede vertolking van Vonneguts leuke situaties en dialogen met zwarte humor; Hickey is heel erg grappig als Steigers vriend.

The Producers

1968 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1968. Komedie van Mel Brooks. Met o.a. Zero Mostel, Gene Wilder, Dick Shawn, Kenneth Mars en Lee Meredith.

Brooks (geboren in 1926 als Melvin Kaminsky) debuteerde in 1968 (hij was toen al 42) met de komedie The Producers. Over een tweederangs Broadway-producer (Mostel) en een brave accountant (Wilder) die hun investeerders willen oplichten door een gegarandeerde flop te produceren. Na enig zoeken wordt een veelbelovend script gevonden: Springtime for Hitler, geschreven door nazi-sympathisant Franz Leibkind ('Hitler... dat was nog eens een schilder. Hij schilderde een heel appartement in één dag. Twee lagen!'). Dat The Producers niet altijd even geslaagd is, spreekt voor zich. Waar gehakt wordt vallen spaanders, en Brooks sloeg in deze film werkelijk als een dolleman om zich heen.