Annie Rosar: cast.
Er zijn 60 films gevonden.

Romanze in Venedig

1962 | Romantiek, Komedie, Drama

Oostenrijk 1962. Romantiek van Eduard von Borsody. Met o.a. Ann Smyrner, Willy Birgel, Annie Rosar, Jane Tilden en Erwin Strahl.

Andrea von Bruggern (Smyrner) komt er tijdens het huwelijksfeest achter dat haar bruidegom een jonge vrouw het hof maakt. Zij ontvlucht de bruiloft en vindt troost in de armen van een pianist in Venetië. Ze ontdekt te laat dat hij getrouwd is en Andrea gaat naar het landgoed van haar ouders, waar ze bevalt van een zoontje, die acht jaar later zijn vader -inmiddels een beroemd dirigent - en moeder bij elkaar brengt. Tranentrekker van het zuiverste water, die vol vals sentiment zit. Theodor Ottawa en regisseur Von Borsody schreven samen het scenario en Vaclav Vich schoot de plaatjes. Een film die men beslist niet gezien hoeft te hebben.

Glocken läuten überall

1960 | Drama

Oostenrijk 1960. Drama van Franz Antel. Met o.a. Hans Holt, Annie Rosar, Sieghardt Rupp, Oskar Sima en Rolf Olsen.

Een film met de Wiener Sängerknaben stond borg voor succes, vandaar. Een dorpje in de bergen, een pastoor als hoofdpersonage en natuurlijk een liefdesgeschiedenis met hinderpalen plus een optreden van de genoemde zangertjes en het volk is tevreden. WENN DIE GLOCKEN HELL ERKLINGEN eveneens met de Wiener Sängerknaben, is veel beter. Ook bekend als DIE GLOCKE RUFT.

Wenn die Glocken hell erklingen

1959 | Drama, Muziek

Oostenrijk 1959. Drama van Eduard von Borsody. Met o.a. Willy Birgel, Loni von Friedl, Ellen Schwiers, Michael Ande en Teddy Reno.

Mario Pucci is leraar aan de koorschool van de vermaarde Wiener Sängerknaben. Hij gaat met hen op zomervakantie in Oost-Tirol, waar hij zijn vriendin Hanna von Warttenberg ontmoet, de tweede dochter van Günther von Warttenberg, een grootgrondbezitter en weduwnaar. Volledig voorspelbare, suikerzoete Heimatfilm, waarvan uitsluitend de prentenbriefkaarten-fotografie overeind is gebleven.

Laß mich am Sonntag nicht allein

1959 | Drama, Komedie, Muziek

Duitsland 1959. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Heidi Brühl, Georg Thomalle, Violetta Ferrari, Annie Rosar en Ralph Bendix.

Een heimat-verhaal gekruid met verschillende zang- en dansnummers met als apotheose een grootse bruiloft. Voor de liefhebber. Het scenario is van Ernst Neubach en Adolf Schütz. Het camerawerk is van Ernst W. Kalinke en Dieter Liphardt.

For the First Time

1959 | Romantiek, Muziek

Verenigde Staten 1959. Romantiek van Rudolph Maté. Met o.a. Mario Lanza, Johanna Von Koczian, Kurt Kasznar, Zsa Zsa Gabor en Hans Söhnker.

De licht ontvlambare zanger Tony Costa (Lanza) wordt verliefd op Christa Bruckner (Johanna von Koczian) die doof is, tijdens een verblijf op het eiland Capri. Hij gaat een toernee langs de Europese hoofdsteden maken om geld bijeen te krijgen voor een operatie. Een smartelap van jewelste, die op het lijf van Lanza is geschreven. Zijn laatste film. Lanza stierf op 7 oktober 1959 in Rome op 38-jarige leeftijd aan een hartaanval, een jaar nadat deze film gedraaid was. De klanken van Verdi en Lanza's gezang zijn een streling voor het oor van ware liefhebbers.

Ein Lied geht um die Welt

1958 | Biografie, Drama

Duitsland 1958. Biografie van Géza von Bolváry. Met o.a. Hans Reiser, Sabina Sesselmann, Theo Lingen, Karl Lieffen en Ruth Stephan.

Een boeiende, maar hier en daar nogal geromantiseerde biografie van Joseph Schmidt met dezelfde titel als Schmidts eigen film uit 1933. Voor de zangfragmenten is de stem van de in 1942 overleden tenor gebruikt. Scenario van Ernst Neubach. Camerawerk van Ernst W. Kalinke.

Der veruntreute Himmel

1958 | Drama

Oostenrijk 1958. Drama van Theodor Grädler. Met o.a. Marianne Gerzner, Hermann Thimig en Annie Rosar.

Een boeiende, maar hier en daar nogal geromantiseerde biografie van Joseph Schmidt met dezelfde titel als Schmidts eigen film uit 1933. Voor de zangfragmenten is de stem van de in 1942 overleden tenor gebruikt. Scenario van Ernst Neubach. Camerawerk van Ernst W. Kalinke.

Das haut einen Seemann doch nicht um

1958 | Komedie, Drama

Duitsland​/​​Denemarken 1958. Komedie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Karlheinz Böhm, Georg Thomalla, Antje Geerk, Annie Rosar en Hans Nielsen.

Varensgezel Böhm ontdekt bij terugkomst van een lange zeereis dat zijn vriendin in Kopenhagen bevallen was van een jongen. Zij is in het kraambed gestorven. Haar moeder had zich ondertussen over de baby ontfermd. Böhm wil zelf voor zijn zoon zorgen en neemt hem mee naar het zeemanshuis, waar hij woont als hij niet vaart. Samen met ex-zeerot Thomalla vertroetelt hij de kleine, die inmiddels Bob heet. De kost aan wal verdienen door een deuntje te spelen, bevalt hem geen spat. Gelukkig komt de lieftallige Geerk op tijd langs, zodat Böhm de woelige baren weer kan kiezen. Ondanks het onwaarschijnlijke uitgangspunt, de dito finale en de combinatie van overdreven sentiment en humor, een netjes in elkaar gezet werkje, waarmee je bijna veertig jaar later geen hond meer de zaal in krijgt, zelfs niet met een stok. Scenario van F.M. Schilder en Grete Frische en camerawerk van Albert Benitz.

Heimweh, dort wo die Blumen blühn

1957 | Drama

Oostenrijk 1957. Drama van Franz Antel. Met o.a. Sabine Bethmann, Rudolf Prack, Paul Hörbiger, Hans Holt en Erik Frey.

Voor de zakdoekenbrigades en al diegenen die dwepen met de Wiener Sängerknaben: een jonge vrouw, die zich vanwege liefdesverdriet van een brug over de Donau heeft gestort, wordt van haar mislukte zelfmoordpoging gered door de pater die met zijn zingende knaapjes in een bus op toernee is en toevallig langs kwam. Ze verplegen haar en knappen haar op zodat zij weer zin in het leven krijgt. Stichtelijke pulp.

Heimatfilme: Die Lindenwirtin vom Donaustrand

1957 | Drama

Oostenrijk 1957. Drama van Hans Quest. Met o.a. Annie Rosar, Claus Holm en Marianne Hold.

Voor de zakdoekenbrigades en al diegenen die dwepen met de Wiener Sängerknaben: een jonge vrouw, die zich vanwege liefdesverdriet van een brug over de Donau heeft gestort, wordt van haar mislukte zelfmoordpoging gered door de pater die met zijn zingende knaapjes in een bus op toernee is en toevallig langs kwam. Ze verplegen haar en knappen haar op zodat zij weer zin in het leven krijgt. Stichtelijke pulp.

Die Prinzessin von St. Wolfgang

1957 | Romantiek, Drama, Komedie

Duitsland 1957. Romantiek van Harald Reinl. Met o.a. Marianne Hold, Gerhard Riedmann, Annie Rosar, Maria von Tasnady en Michael Ande.

Een jonge, Oostenrijkse vrouw van adel is voorbestemd te trouwen met een graaf, maar wordt verliefd op een automonteur. De tante van de vrouw steekt hier een stokje voor en laat de man naar Australië overplaatsen.

Die Lindenwirtin vom Donaustrand

1957 | Drama, Musical

Oostenrijk 1957. Drama van Hans Quest. Met o.a. Marianne Hold, Claus Holm, Annie Rosar, Hans Moser en Frank Holms.

Het uitgangspunt van het scenario van Paul H. Rameau en Kurt Nachmann is behoorlijk onwaarschijnlijk: de aantrekkelijke hoofdrol Helga Lorenz (Hold) studeert in Wenen voor architect en is tegelijkertijd verloofd met haar prof Georg Herdmenger (Frey). Gelukkig hoeft de kijker er niet over in te zitten of zij wel op een eerlijke manier haar diploma zal behalen, want ze breekt na een ruzie haar studie af en gaat het verlopen wirtshaus van haar stiefmoeder weer nieuw leven inblazen. Dat lukt heel goed ondanks de stijve, onbuigzame, maar rechtvaardige zaakgelastigde van de eigenaar Fred (Holm) die ervoor moet zorgen dat de eigenaar van het pand de aflossing op tijd in handen krijgt. Er bloeit tussen Fred en Helga iets moois op, maar net zoals slager Kilian (Moser), die hoopte zich meester te kunnen maken van het onroerend goed, vist hij er voorlopig naast: Georg duikt weer op, eist zijn verloofde voor zich op, maar Helga is er ook nog en heeft ook iets te vertellen. Heimat-film, die bijna een halve eeuw later alleen nog maar op de geeuwspieren werkt. De toen nog jonge, leuke Senta Berger -geen groot actrice, maar een volhoudster - is te zien in de rol van Marie. Het camerawerk is van Hannes Staudinger.

... und führe uns nicht in Versuchung

1957 | Drama

Duitsland 1957. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Johanna Matz, Heidemarie Hatheyer, Gerhard Riedmann, Rudolf Forster en Annie Rosar.

Afgeleid door de verleidelijke Anna (Matz) vergeet getrouwde stationschef Hudetz (Riedmann) op een belangrijk spoorwegknooppunt in de bergen een sein te verzetten, waardoor er een verschrikkelijk ongeluk gebeurt. Na een gerechtelijk onderzoek legt Anna een meinedige verklaring af, waardoor de schuld onmogelijk op Hudetz kan vallen. Frau Hudetz (Hatheyer) krijgt de bons en Hudetz trouwt met de mooie Anna, maar hij wordt gekweld en verteerd door wroeging. In de finale stelt hij zich. Indertijd een groot succes aan de Duitse bioscoopkassa, maar een halve eeuw later een naïef drama met sociale trekjes, waarin geen hond geloven kan. De spelprestaties zijn naar behoren en hetzelfde mag opgemerkt worden van de regie en het camerawerk van Franz Weihmayr. Het redelijk in elkaar gezette scenario van Hans Höllering is gebaseerd op het toneelstuk van Ödön von Horváth, dat getiteld is Der jüngste Tag. Hoe de mentaliteit veranderen kan.

Solange noch die Rosen blüh'n

1956 | Romantiek, Drama, Komedie

Duitsland 1956. Romantiek van Hans Deppe. Met o.a. Hertha Feiler, Willy Fritsch, Eva Probst, Gerhard Riedmann en Annie Rosar.

Dr. Helga Wagner, een toegewijde kinderarts, moet kiezen tussen de saaie, maar oprechte architect Richard Kühn en de charmante houthakker en kunstenaar in zijn vrije tijd Michael Lechner. Uitsluitend te genieten voor dwepers met het Heimat genre.

Lügen haben hübsche Beine

1956 | Komedie

Oostenrijk 1956. Komedie van Erik Ode. Met o.a. Adrian Hoven, Doris Kirchner, Oskar Sima, Paul Hörbiger en Annie Rosar.

Johanna Heiseler is weliswaar afgestudeerd en gediplomeerd als arts, maar ze heeft chronische geldzorgen. Ze kan ski[KA3]en als de beste, verkleedt zich als man en vindt een bijbaantje als ski- instructeur bij gasthof Sonnenhof in Oberirl. Dr. Philip Hackenschuh (Hoven), die haar als vrouw op haar vrije zaterdagmiddag leert kennen wordt tot over zijn oren op haar verliefd, maar kan haar door de week niet vinden, hetgeen tot grote misverstanden leidt.

Geliebte Corinna

1956 | Drama, Romantiek

Duitsland 1956. Drama van Eduard von Borsody. Met o.a. Elisabeth Müller, Hans Söhnker, Hannelore Schroth, Inkijinoff en Alexander Kerst.

M[KA3]uller houdt van toneelspeler Kinski, maar wordt halsoverkop verliefd op twintig-jaar oudere plantagemanager S[KA3]ohnker, die net uit Maleisi[KA3]e is teruggekeerd naar Hamburg. S[KA3]ohnker moet echter na enige tijd opnieuw naar het Verre Oosten, terwijl de doodongelukkige Kinski (in zijn achtste film) zelfmoord pleegt. Müller zegt haar baantje als laboratoriummedewerkster op en vertrekt naar Maleisië, waar zij een onder zware lasten gebukte Söhnker ontmoet: zijn vrouw Schroth is aan de drank en wil niet scheiden. Dan de deus- ex-machina: Söhnker's Chinese bediende doodt Schroth in een opwelling, nadat hij haar de schuld gaf voor de zelfmoord van zijn vriendin die in de gevangenis zat, en de weg naar het geluk is vrij voor tortelduifjes Söhnker en Müller. Super bioscoop-soap van de zuiverste soort, dito gespeeld. Naar de gelijknamige driestuiversroman van Robert Pilchowski in de reeks Constanze, die men indertijd in groten getale aantrof in de stationskiosken. Curt J. Braun en Ernst von Salomon tiepten met ernstige gezichten en vol overgave het scenario voor deze fraaie pulpprent. Fritz Arno-Wagner stond achter de camera.

Die Fischerin vom Bodensee

1956 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1956. Komedie van Harald Reinl. Met o.a. Marianne Hold, Gerhard Riedmann, Annie Rosar, Joe Stöckel en Josef Egger.

Een arm vissersmeisje - zonder ouders - dat op het prachtige meer uit de titel voor haar grootvader en zichzelf de kost verdient, dreigt door een groot bedrijf verdreven te worden, maar gelukkig is de zoon van de eigenaar verliefd op haar. Een eenvoudig, romantisch verhaal, niet al te opvallend verfilmd. De drie elementen: de ongerepte natuur, edelmoedige lieden en een goede afloop maken het een heerlijk heimat-werkje.

Wenn die Alpenrosen blüh'n

1955 | Drama, Romantiek

Duitsland 1955. Drama van Richard Häussler en Hans Deppe. Met o.a. Hertha Feiler, Claus Holm, Marianne Hold, Christine Kaufmann en Richard Häussler.

Oh, wat is er veel aan de hand in het idyllische alpendorpje Alpsee: misverstanden, een oplichter, een ruziënd paartje, een gescheiden stel met een dochter die in haar eentje de berg opklimt. Maar gelukkig komt alles weer goed! Een leuke film voor de zondagmiddag. Scenario van Ilse Lotz-Dupont en Tibor Yost. Camerawerk van Willy Winterstein.

Reich mir die Hand, mein Leben

1955 | Biografie

Oostenrijk 1955. Biografie van Karl Hartl. Met o.a. Oskar Werner, Johanna Matz, Nadja Tiller, Gertrud Kückelmann en Annie Rosar.

Verfilmde biografie van Mozart met veel muziek en met Werner in een te zwaar aangezette rol.

Ich denke oft an Piroschka

1955 | Romantische komedie

Duitsland 1955. Romantische komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Liselotte Pulver, Gunnar Möller, Gustav Knuth, Vera Frydtberg en Rudolf Vogel.

Een Duitse student wordt verliefd op de dochter van een Hongaarse seinhuiswachter. Een allercharmantst romantisch gevalletje. Scenario van Hugo Hartung. Camerawerk van Richard Angst.

Heimatland

1955 | Drama

Oostenrijk 1955. Drama van Franz Antel. Met o.a. Rudolf Prack, Marianne Hold, Adrian Hoven, Oskar Sima en Annie Rosar.

Een jager en een zwerver dingen naar Helga Sonnleitners (Hold) hand. Dat moet mis gaan. Uiteraard komt de zwerver aan een voortijdig einde. Een walgelijk soort Heimatfilm vol valse dramatiek. Het scenario is van Josef Friedrich Perkonig, Hans Holt en Kurt Nachmann naar de novelle van Marie Ebner-Eschenbach Krambambuli. Het camerawerk is van Hans Heinz Theyer en Ernst Ritter von Theumer.

Die Försterbuben

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Robert A. Stemmle. Met o.a. Erich Auer, Kurt Heintel, Eva Probst, Hermann Erhardt en Annie Rosar.

Dit verhaal naar de roman van Peter Rosegger (1843-1918) over een Oostenrijkse boswachter met twee zoons, waarvan er een priester wil worden en de andere een lokaal vechtersbaasje is, kadert helemaal in de Duitse na-oorlogse heimatfilms met als trendsetters Grün ist die Heide en Der Förster vom Silberwald waarin de bergen blauw, de dalen groen, de huisjes klein en de stukjes aarde herrlich waren. Vakantiestemming te midden van de Duitse (en Oostenrijkse) wederopbouw met de Alpen als decor voor ontspanningsidyllen. Loutering en gelukkige liefde. Van Tirolerseks was er toen nog geen sprake.

Eine Frau von heute

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Paul Verhoeven. Met o.a. Luise Ullrich, Curd Jürgens, Carsta Löck, Robert Freitag en Annie Rosar.

Terwijl haar echtgenoot Heinz (J[KA3]urgens) in krijgsgevangenschap is, slaat Toni Bender (Ullrich) zich er doorheen met het importeren van fruit. Als Heinz naar huis is teruggekeerd, komt hij als architect niet aan de slag. Heinz voelt zich waardeloos.

Vergiß die Liebe nicht

1953 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1953. Komedie van Met o.a. Paul Dahlke, Luise Ullrich, Beate Koepnik, Lis van Essen en Frank Riedmüller.

Moeder de vrouw, hopeloos uitgebuit door manlief en drie bloedjes van kinderen, raakt uitgeput, geeft er de brui aan en zoekt een oude vriendin op in Zwitserland. Een charmeur maakt haar het hof, en ze krijgt de kans om weer op te treden als pianiste. Ze komt echter tot de conclusie dat haar plaats thuis is, en de gezinsleden missen haar ondertussen node. Hoewel deze familiefilm als komedie best onderhoudend is, wordt hij ontsierd door de belerende toon. Scenario van Juliane Kay. Camerawerk van Franz Weihmayr.

Pünktchen und Anton

1953 | Drama, Familiefilm

Oostenrijk​/​​Duitsland 1953. Drama van Thomas Engel en Erich Engel. Met o.a. Paul Klinger, Hertha Feiler, Heidemarie Hatheyer, Sabine Eggerth en Peter Feldt.

De pittige negen-jarige Eggerth krijgt niet de aandacht van haar onverschillige, steenrijke ouders die ze moet hebben. Ze is bevriend met de drie jaar oudere zachtaardige, maar arme Feldt met een ziekelijke moeder, die weduwe is. Om een behandeling van Hatheyer (Feldts moeder) in een herstellingsoord te betalen is geld nodig en Eggerth trekt er stiekem op uit als het donker is om zwavelstokken te verkopen. Dat komt uit en haar ouders zijn onthutst. Naar het gelijknamige kinderboek van Erich Kästner, waarvan het thema over sociale tegenstellingen gaat. In de film komen die niet helemaal uit de verf, maar hij is evenwel nog steeds heel aandoenlijk en onderhoudend. Behoorlijk spel.

Männer im gefährlichen Alter

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Carl Heinz Schroth. Met o.a. Hans Söhnker, Liselotte Pulver, Annie Rosar, Wilfried Seyferth en Ilse Bally.

Een gevierde toneelspeler, Franz Volker (S[KA3]ohnker), is ondanks zijn al rijpende leeftijd nog altijd een succesvolle hartedief. Omgeven door zijn entourage bestaande uit zijn secretaris Butz (Jerschke), een huishoudster Fr[KA3]aulein Mauritius (Rosar) en zijn onafscheidelijke vriend, toneelschrijver Adam Kassner (Seyfert), leidt hij een zorgeloos bestaantje. Bovendien heeft hij een pupil vanwege de belastingaftrek, een jong meisje, Anna (Pulver), die hij nog nooit ontmoet heeft en die op een internaat zit. De jonge vrouw wordt nieuwsgierig naar haar weldoener en het eindigt met het strikken van de vrouwen-veroveraar voor een huwelijk. Een clichématig en voorspelbaar blijspel dat enthousiast gebracht wordt, zodat het een prettige pretentieloze tijdspassering is ondanks de ouderdom van de film.

Komm in die Gondel

1953 | Muziek, Komedie

Oostenrijk 1953. Muziek van Georg Wildhagen. Met o.a. Hans Olden, Peter Pasetti, Jeannette Schultze, Marianne Schönauer en Alfred Neugebauer.

Tegen de schitterende achtergrond van het carnaval in Venetië begint op een gemaskerd bal een spel der vergissingen tussen heer en knecht. Ongeïnspireerde verfilming van de operette Eine Nacht in Venedig van Johann Strauß. Het scenario is van Rudolf Österreicher. Het camerawerk is van Walter Tuch.

The Devil Makes Three

1952 | Thriller, Drama, Oorlogsfilm, Avonturenfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1952. Thriller van Andrew Marton. Met o.a. Gene Kelly, Pier Angeli, Richard Egan, Richard Rober en Claus Clausen.

Oud-soldaat Kelly keert na WO II terug naar München om de familie te bedanken die hem destijds geholpen heeft. Hij wordt verliefd op dochter Angeli, maar raakt verstrikt in een net van neo-nazi's. Kelly liet nogmaals zijn dansschoenen staan om in deze niet overtuigende thriller de macho uit te hangen. De achtervolging waarmee de film zijn climax bereikt, is het enige wat bijblijft. Zelfs de waarschuwing voor het latente nazisme is erg verwaterd. Jerry Davis schreef het script naar een verhaal van Lawrence Bachmann, dat integraal gefilmd werd op locatie in München, Salzburg en Berchtesgaden door Vaclav Vich. De film werd geen kassucces.

Schäm' dich, Brigitte!

1952 | Komedie

Oostenrijk 1952. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Theo Lingen, Nadja Tiller en Annie Rosar.

Dr. Felix Schneider (Rühmann), Professor Stieglitz (Moser) en Paul Fellmeier (Lingen) met hun respectievelijke vrouwen vormen drie echtparen die lief en leed delen. Drie in Duitsland zeer populaire hoofdrollen in één klucht - dat kan niet anders dan kassa-kassa betekenen. En zo hoort het kennelijk ook.

Maske in Blau

1952 | Muziek

Duitsland 1952. Muziek van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Paul Hubschmid, Wilfried Seyfert, Walter Müller en Heli Servi.

Rökk als Gitta, de variété-ster uit de bekende operette van Heinz Hentschke en Fred Raymond, die weigert als model te zitten voor kunstschilder Hubschmid. Het scenario is van Fritz Böttger, Walter Forster en Joachim Wedekind. Camerawerk van Bruno Mondi. Reeds tien jaar ervoor ook al gefilmd door Paul Martin en Forster werkte toen ook mee aan het draaiboek.

Ich hab mich so an dich gewöhnt

1952 | Komedie, Familiefilm, Muziek

Duitsland 1952. Komedie van Eduard von Borsody. Met o.a. Inge Egger, O.W. Fischer, Robert Lindner, Adrienne Gessner en Karl Ehmann.

Twee tweelingzusjes, die sprekend op elkaar lijken maar een heel verschillend karakter hebben, wisselen van rol. De een moet de kersverse man, die de ander werd opgedrongen, afschrikken. De ander reist af naar Zwitserland, waar haar baas verrukt is van haar plotseling zo veranderde manieren. Dat iedereen tenslotte de juiste partner vindt is van net zo weinig belang als de hele film. Alleen Egger in haar dubbelrol is het aanzien waard.

Kleiner Peter, große Sorgen

1951 | Drama

Oostenrijk 1951. Drama van Hubert Marischka. Met o.a. Erik Frey, Friedl Loor, Peter Czeike, Ida Krottendorf en Annie Rosar.

Mierzoet, gedateerd drama over een Weens jongetje, Peter Berger (Czeike) en zijn zusje Franziska (Kottendorf), waarvan kibbelende ouders in een echtscheiding verwikkeld zijn. Het verwaarloosde knaapje zoekt zijn heil in het stadspark en ontmoet daar een lieve vrouw, Anna Wawruschka (Rosar), die stoelen verhuurt. Na heel veel verwikkelingen weet de kleine jongen zijn vader (Frey) en moeder (Loor) weer bij elkaar te brengen en Peter mag Anna regelmatig een bezoekje brengen. Een met bescheiden middelen gemaakte bewerking van het volkstoneelstuk Stadtpark van Hans Schubert dat door regisseur Marischka en Frank Filip die ook de muziek componeerde, tot scenario bewerkt werd. Het camerawerk is van Walter Riml.

Der Herr Kanzleirat

1948 | Komedie

Oostenrijk 1948. Komedie van Hubert Marischka. Met o.a. Hans Moser, Fred Kraus, Susanne Almassy, Annie Rosar en Egon von Jordan.

Hans Moser is een vrouwenhater, totdat hij Susanne Almassy tegenkomt. Helaas, zij is al getrouwd. Geen nood, Moser geeft zich als het te pas komt, wel voor haar man uit. Typische Moser- verwikkelingen.

Geld ins Haus

1947 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1947. Komedie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Hans Moser, Gabriele Reismüller, Annie Rosar, Lotte Lang en Hans Holt.

Een kleine stad voor WO I: het leven van een kleine postbode wordt volslagen anders, als hij onverwacht een vermogen erft. Hij moet zijn geliefde beroep opgeven en zit opgescheept met een stelletje hebberige familieleden.

Schwarz auf Weiss

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Elfriede Datzig, Paul Hörbiger, Hans Holt en Annie Rosar.

Als het aan vader Streussler ligt moet zijn dochter gaan studeren. Dat ze dat niet kan en bovendien liever trouwt, dringt maar langzaam tot hem door. Dit eenvoudige verhaal is, dankzij de komische verwikkelingen, het aankijken waard.

Reisebekanntschaft

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Wolf Albach-Retty, Elfriede Datzig, Lotte Lang en Lizzi Holzschuh.

Een priv[KA1]e-detective, die van een vakantie denkt te kunnen genieten, moet in actie komen omdat het geld dat hij in de loterij heeft gewonnen, is ontvreemd. Moser voelt zich in deze rol bepaald niet in zijn element. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Gabriele Dambrone

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Hans Steinhoff. Met o.a. Gusti Huber, Siegfried Breuer, Ewald Balser, Eugen Klöpfer en Theodor Loos.

Na teleurstelling in de liefde wacht Gabi Berghofer een geslaagde loopbaan als actrice. De uitstekende cameraman Richard Angst kon zich uitleven in fraaie landschapopnamen. Voor het overige liet regisseur Steinhoff hem bijna uitsluitend toneelspel registreren, maar dat is dan wel van voortreffelijke kwaliteit.

Wenn Die Gotter Lieben

1942 | Biografie

Oostenrijk 1942. Biografie van Karl Hartl. Met o.a. Annie Rosar, Winnie Markus, René Deltgen en Hans Holt.

Na teleurstelling in de liefde wacht Gabi Berghofer een geslaagde loopbaan als actrice. De uitstekende cameraman Richard Angst kon zich uitleven in fraaie landschapopnamen. Voor het overige liet regisseur Steinhoff hem bijna uitsluitend toneelspel registreren, maar dat is dan wel van voortreffelijke kwaliteit.

Wen die Götter lieben

1942 | Biografie, Muziek

Duitsland 1942. Biografie van Karl Hartl. Met o.a. Hans Holt, René Deltgen, Winnie Markus, Curd Jürgens en Irene von Meyendorff.

Het verfilmde leven van Mozart door producent Hartl zelf geregisseerd. Hartl maakte later een nieuwe Mozartversie: REICH MIR DIE HAND, MEIN LEBEN die nog populairder werd. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Sommerliebe

1942 | Romantiek

Duitsland 1942. Romantiek van Erich Engel. Met o.a. O.W. Fischer, Siegfried Breuer, Winnie Markus, Lotte Lang en Hedwig Bleibtreu.

Een jonge actrice en een jonge baron worden tijdens de zomervakantie verliefd op elkaar. Zij ziet echter tegen een huwelijk op, omdat dat het einde van haar carri[KA2]ere zou betekenen. Romantiek rond de eeuwwisseling in bijpassend kostuum en interieur; veel m[KA1]e[KA1]er valt er niet te beleven. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Meine Tochter lebt in Wien

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Elfriede Datzig, Hans Olden, O.W. Fischer en Dorit Kreysler.

De kruidenier Florian Klaghofer zoekt de fabrikant Felix Frisch in Wenen op omdat hij in de veronderstelling verkeert dat zijn dochter met hem getrouwd is. Moser maakt van de `schoonvader` een kostelijke creatie. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Liebe streng verboten

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Heinz Helbig. Met o.a. Hans Moser, Carola Höhn, Wolf Albach-Retty, Karl Schönböck en Grethe Weiser.

Deze wervelende komedie verhaalt op amusante wijze over de tegenstelling tussen het vlotte Berlijn en het gezellige Wenen. Het zijn vooral Grethe Weiser, de goed van de tongriem gesneden Berlijnse die naar Wenen reist, en daar de Wener in hart en nieren Hans Moser als tegenspeler heeft, die het publiek aan het lachen maken. Een liefdesgeschiedenis tussen Edith (H[KA3]ohn) en Tommy (Albach-Retty) doet de rest om de film tot een succes te maken. Het is geen toeval dat de film een jaar na de annexatie van Oostenrijk gemaakt is.

Oberleutnant Franzl

1938 | Romantiek

Duitsland​/​​Hongarije​/​​Oostenrijk 1938. Romantiek van Hubert Marischka. Met o.a. Magda Schneider, Paul Javor, Paul Kemp, Alice Brand en Lucie Englisch.

Een luitenant met schulden wordt verliefd op een rijk meisje dat aanvankelijk denkt dat hij op haar geld uit is. Dat blijkt niet het geval. Deze Duitse versie van een Hongaarse film, waarin een sentimentele geschiedenis van wat komische elementen is voorzien, komt niet boven de middelmaat uit.

Immer, wenn ich glücklich bin

1938 | Komedie

Oostenrijk 1938. Komedie van Karel Lamac. Met o.a. Marta Eggerth, Lucie Englisch, Paul Hörbiger, Hans Moser en Frits van Dongen.

Een zangeres heeft na haar huwelijk haar beroep opgegeven. Ze ontmoet ex-collega's en haar man komt tot de conclusie dat hij haar met de kunst zal moeten delen. De film drijft bij gebrek aan originele handeling op de komieken en op de zang van Marta Eggerth, die prima is ingebouwd.

Der Hampelmann

1938 | Komedie

Oostenrijk 1938. Komedie van Karl Heinz Martin. Met o.a. Hilde Krahl, Lotte Lang, Annie Rosar, Wolf Albach-Retty en Frits van Dongen.

Een meisje maakt kennis met een rijke jongen, maar kiest ten slotte voor haar minder gefortuneerde minnaar. Een amusante film met menselijke trekjes en goede, ongedwongen dialogen.

13 Stühle

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Annie Rosar, Inge List en Menta Egies.

Het beroemde verhaal van Evgeny Petrow en Ilja Ilf [KL]De 12 Stoelen[KLE] (door Mel Brooks in 1970 verfilmd als THE TWELVE CHAIRS) waarin Heinz Rühmann kapper Felix Rabe speelt die van tantelief een fikse erfenis verwachtte, maar in plaats ervan met dertien Biedermeierstoelen wordt opgescheept die hij dan maar verkoopt totdat hij ontdekt dat de erfenis in één van die stoelen zit, waarna een komische klopjacht volgt. Eén van de allerbeste Rühmann-Moser-films.

Wiener Fiakerlied

1937 | Komedie

Oostenrijk 1937. Komedie van Hubert Marischka. Met o.a. Leo Slezak, Annie Rosar, Lizzi Holzschuh, Hans Holt en Rudolf Carl.

De problemen van een Weense koetsier met schulden lijken alleen maar bedacht te zijn om Slezak volop de gelegenheid te geven te schitteren met behulp van leuke dialogen en aardige liedjes van Robert Stolz.

Peter im Schnee

1937 | Drama

Oostenrijk 1937. Drama van Karl Lamac. Met o.a. Traudl Stark, Liane Haid, Ursula Grabley, Paul Hörbiger en Annie Rosar.

Door toedoen van hun kind wordt het huwelijk van een stel dat op scheiden staat gered. Matte regie en er wordt, behalve door Paul Hörbiger, niet erg overtuigend geacteerd.

Millionäre

1937 | Komedie

Oostenrijk 1937. Komedie van Karl Heinz Martin. Met o.a. Friedl Czepa, Annie Rosar, Erika Glässner, Rudolf Carl en Wolf Albach-Retty.

Een vrouw verkeert in de veronderstelling een hoofdprijs gewonnen te hebben en haar man kan er niet toe komen haar de waarheid te vertellen. Soms wat traag, maar er zijn aardige regievondsten en een paar vlotte composities van Robert Stolz.

Wer zuletzt küsst...

1936 | Komedie

Oostenrijk 1936. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Liane Haid, Theo Lingen, Hans Moser, Annie Rosar en Susi Lanner.

Een jongeman, die verliefd is op de dochter van een grammofoonplatenfabrikant, wordt aangezien voor de vriend van een in het geheim getrouwde filmster. Een komedie die steunt op het komiekentrio Moser-Lingen-Rühmann en waarin bovendien liedjes van Robert Stolz voorkomen, waaronder Ungeküsst sollst du nicht schlafen gehn'. Onder een variatie daarop, UNGEKŸSST SOLL MAN NICHT SCHLAFEN GEHEN, wordt de film ook wel vertoond. Het scenario is van Fritz Koselka. Het camerawerk is van Harry Stradling.

Romanze

1936 | Drama

Oostenrijk 1936. Drama van Herbert Selpin. Met o.a. Christl Mardayn, Trude Marlen, Willy Eichberger en Annie Rosar.

De vrouw van een industrieel ontmoet haar vroegere verloofde die geschaduwd wordt omdat hij van bedrijfsspionage wordt verdacht. De goed geregisseerde acteurs hebben in deze film de beschikking over uitstekende dialogen.

Das Frauenparadies

1936 | Romantiek, Muziek

Oostenrijk 1936. Romantiek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Leo Slezak, Georg Alexander, Hans Richter, Hortense Raky en Ivan Petrovich.

Een vliegenier die een modezaak erft voorkomt het faillissement van dit bedrijf. De voor de film gecomponeerde operette van Robert Stolz is vol afwisseling door Arthur Maria Rabenalt geregisseerd. Julius Horst en Karl Buda schreven het scenario.

Unsterbliche Melodien

1935 | Romantiek, Biografie

Oostenrijk 1935. Romantiek van Heinz Paul. Met o.a. Alfred Jerger, Leo Slezak, Rudolf Carl, Lizzi Holzschuh en Maria Paudler.

Johann Strauss Jr. is weduwnaar geworden. Lily Diettrich zorgt ervoor dat hij weer plezier in zijn werk krijgt. Hij trouwt met haar, maar raakt haar kwijt en troost zich dan met de zangeres Marie Geistinger. Deze film is historisch aanvechtbaar maar boeiend verteld met vermijding van de op de loer liggende kitsch.

Kleine Mutti

1935 | Drama

Oostenrijk​/​​Hongarije 1935. Drama van Hermann Kosterlitz. Met o.a. Franziska Gaal, Friedrich Benfer, Otto Wallburg, Ernst Verebes en Annie Rosar.

Een kostschoolmeisje laadt de verdenking op zich een onwettig kind te hebben. Een geslaagde mengeling van amusement en sentiment met een goede rol van Franziska Gaal.

Bretter, die die Welt bedeuten

1935 | Komedie

Oostenrijk 1935. Komedie van Kurt Gerron. Met o.a. S.Z. Sakall, Otto Wallburg, Hans Wengraf, Mary Losseff en Annie Rosar.

Het wordt vanzelfsprekend geacht dat bij de fusie van twee firma's de dochter van de ene baas trouwt met de zoon van de andere baas, maar het meisje wil eerst de kat uit de boom kijken. De film is wel amusant, maar het verhaal komt nogal moeizaam op gang. De operette-achtige muziek van Paul Abraham speelt een belangrijke rol.

Alles für die Firma

1935 | Komedie

Oostenrijk 1935. Komedie van Rudolf Meinert. Met o.a. Friedl Czepa, Gretl Berd-Larsen, Hermine Sterler, Oskar Karlweis en Annie Rosar.

De Oostenrijkse versie van DE VIER MULLERS, die simultaan met de Nederlandse film in de Weense Schönbrunn-studio is opgenomen.

Sonnenstrahl

1933 | Drama

Oostenrijk 1933. Drama van Paul Fejos. Met o.a. Annabella, Gustav Fröhlich, Paul Otto, Hans Marr en Annie Rosar.

Een werkloze besluit zelfmoord te plegen, maar redt in plaats daarvan een meisje dat hetzelfde van plan is, uit het water. Een niet erg overtuigend drama. Oostenrijkse versie van de Franse film GARDEZ LE SOURIRE.

Die Ganze Welt dreht sich um die Liebe

1933 | Muziek

Oostenrijk​/​​Duitsland 1933. Muziek van Viktor Tourjansky. Met o.a. Marta Eggerth, Leo Slezak, Ida Wüst, Rolf Wanka en Annie Rosar.

Vader en zoon zijn beiden gecharmeerd van een operettezangeres. Vrij naar Franz Lehárs operette 'Clo-Clo'. De ex-opera-tenor Leo Slezak is Marta Eggerths oudere bewonderaar en Hans Moser vertolkt op beproefde wijze een gedienstige geest.

Abenteuer am Lido

1933 | Muziek

Oostenrijk 1933. Muziek van Richard Oswald. Met o.a. Alfred Piccaver, S.Z. Sakall, Walter Rilla, Nora Gregor en Susi Lanner.

Een vroeger beroemde zanger, die zich verbitterd in een Italiaans dorpje heeft teruggetrokken, wordt ontdekt door een rijke Amerikaanse die voor zijn 'come-back' zorgt. De enige Oostenrijkse film waarin de in Wenen ongelooflijk populaire Engelse tenor van Spaanse afkomst, Piccaver is opgetreden onderscheidt zich o.a. door het ontbreken van een 'happy ending' van zijn soortgenoten. De liefde van de zanger voor zijn weldoenster wordt namelijk niet beantwoord.

Wiener Lumpenkavaliere

1932 | Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1932. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Pat, Patachon, Henry Bender, Annie Rosar en Hans Thimig.

Twee straatmuzikanten ontfermen zich over de dochter van een verongelukte artiest. De beroemde komieken uit de tijd van de `zwijgende` film, Pat en Patachon (Watt en Half-Watt), doen het met hun soms aandoenlijke humor ook in deze geluidsfilm goed. Alternatieve titel: LUMPENKAVALIERE.