Souleymane Cissé: regie, scenario en productie.
Er zijn 5 films gevonden.

Min Yé (Dis-moi qui tu es)

2007 |

2007. Souleymane Cissé.

Waati

1993 |

Mali​/​​Frankrijk​/​​Burkina Faso​/​​Zuid-Afrika​/​​Ivoorkust 1993. Souleymane Cissé. Met o.a. Linéo Tsolo, Sidi Yaya Cissé, Mary Twala, Eric Meyeni en Nakedi Ribani.

Zuid-Afrika rond 1980. Nandi (Tsolo) de dochter van een zwarte landarbeider wordt als jong meisje lastig gevallen door de blanke grootgrondbezitter. Haar ouders sturen haar naar familie in Durban. Na jaren keert ze terug en ziet hoe haar vader en haar broertje op een verlaten strand dat alleen maar toegankelijk is voor blanken (daarom) worden doodgeschoten. Ze schiet terug en moet daarna vluchten. Ze begeeft zich op een odyssee die haar voert naar Zimbabwe, Abidjan en Mali, waar ze in een vluchtelingenkamp onderkomen vindt. Ze zorgt ervoor dat ze onderwijs volgt en ze heeft een romantisch intermezzo met Solofa (Sidi Yaya Ciss[KA1]e) in Burkina Faso. Tenslotte hoort ze dat Mandela president van Zuid-Afrika is geworden en ze meent dat het veilig is om naar huis terug te keren, maar niemand schijnt van Mandela gehoord te hebben. Er heerst chaos en de maatschappij is nog even gewelddadig als ervoor. Laatste film in de trilogie van Souleymane (met FINYÉ uit 1982 en YEELEN uit 1987). De film is veel te lang, het verhaal te zwart-wit en ontbeert de poëzie van de twee vorige films, waar hij zich beperkte tot de Afrikaanse folklore en cultuur. Nu heeft hij veel te veel gewild, waardoor hij zijn doel flink voorbij is geschoten. De beelden - overal in Afrika gefilmd - van Vincenzo Marano, Jean- Jacques Bouhon, Gheorgy Rerberg en Alexi Radinov zijn daarentegen adembenemend, maar het blijft over-done. Overdreven idealistisch scenario van regisseur Cissé.

Yeelen

1987 | Romantiek

Mali 1987. Romantiek van Souleymane Cissé. Met o.a. Issiaka Kane, Aoua Sangare, Niamanto Sanogo, Balla Moussa Keita en Soumba Traore.

Betoverend magisch-realistisch epos, doordrenkt met West-Afrikaanse folklore rond geboorte, verval en herrijzenis. Niankoro (Kane) is een jonge Bambara in Mali die zijn moeder verlaat op de vlucht voor een dodelijke vloek van zijn vader, een gevreesd magiër (Sanogo). Onderweg naar zijn oom en opgejaagd door zijn vader, ontwaken Niankoro's eigen spirituele krachten. De internationaal gerenommeerde cineast Cissé (1940) maakte van Yeelen een intens Afrikaanse film die internationaal resoneerde dankzij universele thema's als de bevrijding van knellende religieuze en ouderlijke banden. Yeelen kreeg de juryprijs in Cannes en werd tevens genomineerd voor een Gouden Palm. Internationaal uitgebracht als Brightness.

Finye

1983 | Drama

Mali 1983. Drama van Souleymane Cissé. Met o.a. Goundo Guissé, Fousseyni Sissoko, Balla Moussa Keita en Omou Diarra.

De lotgevallen van een groep jonge mensen in een grote, moderne, Afrikaanse stad. Ze studeren, met wisselend resultaat, worden verliefd, experimenteren met drugs van bedenkelijke kwaliteit. Het verhaal gaat over de verboden liefde tussen de dochter van een hardvochtige legercommandant en de kleinzoon van een dorpsoudste. Cissé toont tegenstellingen, tussen traditie en modernisme, tussen arm en rijk, tussen jong en oud, idealistisch en corrupt. De mooie beelden van Mali en de dromerige muziek ondersteunen een verhaal over een land waar het borrelt en gist. Regisseur Cissé kreeg voor zijn volgende film, Yeelen, de juryprijs in Cannes.

Baara

1978 | Drama

Mali 1978. Drama van Souleymane Cissé. Met o.a. Balla Moussa Keita, Ismaila Sarr, Oumou Diarra, Bubukar Keita en Baba Niare.

Sociaal-realistisch drama over de groeiende frictie tussen kapitalistische industriëlen en zelfbewuste fabrieksarbeiders in economisch opbloeiend Mali gedurende de jaren 70. De bevlogen Malinese filmmaker Cissé (1940) - opgeleid op de filmacademie van Moskou - focuste zijn verhaal op een textielarbeider die met zijn geëngageerde chef probeert de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Ondertussen belicht regisseur/producent/scenarist Cissé fijntjes de aanzwellende roep om respect en onafhankelijkheid van de hevig onderdrukte vrouwen. Baara is een invloedrijke Afrikaanse jaren 70-protestfilm die dankzij een mix van geraffineerd commentaar, uitgediepte personages en een soepele verhaallijn geen moment onder zijn eigen gewicht bezwijkt.