Grigori Aleksandrov (1903-1983): regie, cast, scenario en montage.
Er zijn 10 films gevonden.

Kompozitor Glinka

1952 | Biografie

USSR 1952. Biografie van Grigori Aleksandrov. Met o.a. B. Smirnov, Lubov Orlova, Mikhail Nazvanov en Svyatoslav Richter.

Een biografische en patriotische film over de Russische componist M.I. Glinka (1804-1857). Deze nieuwe versie van GLINKA uit 1946 was succesvol en bedoeld als een sterke comeback van Alexandrov. De film toont zijn vaardigheid en vertrouwen met een muzikaal thema.

Vstretsja na Elbe

1949 | Oorlogsfilm

USSR 1949. Oorlogsfilm van Grigori Aleksandrov. Met o.a. Boris Andrejev, Michaiij Nazvanov, Loebov Orlova en V. Davidov.

Dit koude oorlogsdrama handelt over de anti-Sovjet politiek van de Amerikaanse strijdkrachten in na-oorlogs bezet Duitsland. Het is een van de vele anti-Amerikaanse films die in de jaren 1949 en 1950 werden geproduceerd. Deze technisch goede film behoort tot de betere uit dit 'genre' en won de Stalin-prijs.

Vesna

1947 | Komedie

Rusland​/​​Italië 1947. Komedie van Grigori Aleksandrov en Luciano Emmer. Met o.a. Lyubov Orlova, Nikolai Cherkasov, Nikolai Konovalov, Mikhail Sidorkin en Vasili Zajchikov.

Een wetenschapster die als twee druppels water op een filmster lijkt, krijgt een rolletje in een film. Heel snel worden ze met elkaar verwisseld, hetgeen tot grote misverstanden leidt. Klucht der verwisselingen in Sovjetstijl, die hem daarom curieus maakt. Het scenario van Grigori Aleksandrov, Aleksandr Raskin, Moris Slobodsky werd bekroond op het filmfestival van Venetië in 1947. Het camerawerk is van Yuri Yekelchik.

Volga, Volga

1938 | Komedie, Musical

1938. Komedie van Grigori Aleksandrov. Met o.a. Igor Ilyinsky, Lyubov Orlova en Andrei Tutyshkin.

Een wetenschapster die als twee druppels water op een filmster lijkt, krijgt een rolletje in een film. Heel snel worden ze met elkaar verwisseld, hetgeen tot grote misverstanden leidt. Klucht der verwisselingen in Sovjetstijl, die hem daarom curieus maakt. Het scenario van Grigori Aleksandrov, Aleksandr Raskin, Moris Slobodsky werd bekroond op het filmfestival van Venetië in 1947. Het camerawerk is van Yuri Yekelchik.

Volga - Volga

1938 | Komedie, Muziek

USSR 1938. Komedie van Grigori Aleksandrov. Met o.a. Ljoebov Orlova, Igor Ilinsky en V. Volodin.

Een muzikale komedie waarin de draak werd gestoken met de bureaucratische mentaliteit. Het is een van Alexandrovs meest succesvolle films, waarin veel gebruik werd gemaakt van niet- professionele acteurs. De U.S. Army Language School gebruikte de film eens als instructiefilm voor de lessen Russisch vanwege zijn krachtige, sprankelende dialogen.

Veselye rebyata

1934 | Zwijgende film

USSR 1934. Zwijgende film van Grigori Aleksandrov. Met o.a. L. Orlova en Leonid Oetesov.

Een muzikale komedie waarin de draak werd gestoken met de bureaucratische mentaliteit. Het is een van Alexandrovs meest succesvolle films, waarin veel gebruik werd gemaakt van niet- professionele acteurs. De U.S. Army Language School gebruikte de film eens als instructiefilm voor de lessen Russisch vanwege zijn krachtige, sprankelende dialogen.

Staroye i novoye

1929 | Drama, Zwijgende film

USSR 1929. Drama van Sergei M. Eisenstein. Met o.a. Marfa Lapkina, Vasya Boezenkov, Kostja Vasiliev, Kostja Wassiliew en Wasja Busenkow.

Handelend over de veranderingen als gevolg van de collectivisering van de landbouw, gaat Eisenstein in op de voordelen van dit socialiseringsproces, de reactionaire houding van de arme boeren en de tegenwerking van de grootgrondbezitters. Zijn theorieën over montage, beeldmontage en continuïteit zijn ruimschoots terug te vinden. Van een sterke propagandistische teneur is de film echter niet gespeend, desalniettemin wordt hij tot de grootste klassiekers gerekend. Ook bekend als GENERALNAIA LINIA. Engelse titel OLD AND NEW.

Oktyabr

1928 | Zwijgende film, Drama, Historische film

Rusland 1928. Zwijgende film van Sergei M. Eisenstein en Grigori Aleksandrov. Met o.a. Vasili Nikandrov, Vladimir Popov, Boris Livanov en Eduard Tisse.

Na het enorme succes van zijn fameuze Battleship Potemkin maakte regisseur Eisenstein nog zo'n film over heldhaftige revolutionairen. In October beschrijft hij hoe in oktober 1917 de bolsjewieken onder leiding van Lenin de macht overnemen van de voorlopige regering van Kerenski. Vasili Nikandrov, de acteur die Lenin speelt, leek zo op de echte revolutionair dat fragmenten uit de film jarenlang werden aangezien voor echte nieuwsbeelden. Op dringend verzoek van Stalin werden overigens later de scènes met Trotski uit de film geknipt.

Stachka

1925 | Zwijgende film, Drama

USSR 1925. Zwijgende film van Sergei M. Eisenstein. Met o.a. Maksim Shtraukh, Mikhail Gomorov, Grigori Aleksandrov, Yudif Glizer en Boris Yurtsev.

In een Russische spoorwegfabriek tijdens het tsaristische regime zijn de arbeiders ontevreden vanwege de belabberde arbeidsomstandigheden. Beducht voor opstand huurt de directie van de fabriek onderkruipers en spionnen in om de boel in de gaten te houden. Tijdens een staking escaleert de zaak. Stachka is niet zo goed als Eisensteins latere propagandistische meesterwerk Pantserkruiser Potemkin, vanwege nogal platte humor en een gebrek aan finesse. Toch is al duidelijk te zien dat de regisseur heel goed weet wat je met kadrering en montage kunt bewerkstelligen.

Pantserkruiser Potemkin

1925 | Zwijgende film, Drama, Oorlogsfilm, Historische film

USSR 1925. Zwijgende film van Sergei M. Eisenstein. Met o.a. Aleksandr Antonov, Vladimir Barsky, Mikhail Gomorov, Aleksandr Levshin en Grigori Aleksandrov.

Regisseur Eisenstein (1898-1948) kreeg in 1925 van de Russische partijleiding opdracht een film te maken naar aanleiding van de twintigste verjaardag van de revolutie van 1905. Honderden pagina's script werden overboord gegooid toen Eisenstein vanwege slecht weer gedwongen werd Baku te verlaten om in Odessa verder te filmen. Daar besloot hij de muiterij op de pantserkruiser Potemkin en de daarop volgende opstand in Odessa te gebruiken als symbool voor de hele revolutie. Het resultaat was een tijdloos meesterwerk, dat voor sommige critici nog steeds de Beste Film Aller Tijden is. Vaak geciteerd, maar ook vaak geparodieerd.