Henry Dangar: montage.
Er zijn 5 films gevonden.

BlackJack

2003 | Mysterie, Misdaad, Thriller, Drama

Australië 2003. Mysterie van Peter Andrikidis. Met o.a. Colin Friels, Kate Beahan, David Field, Victoria Longley en Russell Dykstra.

Na het verlinken van een corrupte collega wordt de eigenzinnige agent Jack Kempson overgeplaatst naar de kelder, om zich nog eens over oude zaken te buigen. Dat is het niet al te originele uitgangspunt van een zevendelige reeks televisiefilms, waarin de held elke keer een schijnbaar onoplosbaar mysterie voor de kiezen krijgt. In deze pilot gaat het om een dertig jaar oude kidnapzaak. Dat de film ondanks de clichés weet te boeien, is te danken aan de prima prestaties van de acteurs en schrijvers. Coscenarist Gary McCaffrie is het brein achter vele succesvolle Australische comedyseries.

Tempted

2001 | Thriller

Australië​/​​Verenigde Staten​/​​Frankrijk 2001. Thriller van Bill Bennett. Met o.a. Burt Reynolds, Saffron Burrows, Peter Facinelli, Mike Starr en George DiCenzo.

Charlie Le Blanc is een steenrijke aannemer uit New Orleans. Hij krijgt te horen dat hij ongeneeslijk ziek is. Voordat hij doodgaat, wil hij zijn veel jongere, oogverblindende blonde vrouw Lilly uittesten of ze wel de erfenis van zijn fortuin waard is. Hij laat met de hulp van zijn lijfwacht Dot Collins de specialist Byron Blades verborgen microfoons installeren en videocamera`s plaatsen zodat hij in ieder vertrek kan kijken. Vervolgens benadert hij Jimmy Mulate, die overdag in een bouwput werkt en `s avonds rechten studeert, met het volgende voorstel: een poging om Lilly te verleiden levert tienduizend dollar op, en er komt veertigduizend bij als hij met haar slaapt. Jimmy kan zijn oren niet geloven, maar als hij Lilly benadert, wijst zij hem resoluut van de hand. Dan hoort Lilly van Charlie`s opzetje en besluit zij zowel Charlie als Jimmy een `lesje` te leren. Ze glijdt met Jimmy tussen de lakens met als gevolg dat Jimmy nu verliefd op haar wordt, terwijl zij zich onbewust is dat Charlie haar kunstjes op video heeft vastgelegd. Als Lilly dit ontdekt raakt Jimmy beklemd tussen de hamer der wrake en het aambeeld van de strijdende echtelieden. Misschien is het scenario van regisseur Bennett in zijn tweede film niet helemaal origineel (Iindecent Proposal bijvoorbeeld), maar Reynolds, Burrows en Facinelli zijn heel goed en voornoemd script dat slechts gebaseerd was op een idee dat op een A4-tje gekrabbeld was, ontwikkelt zich heel bizar, angstaanjagend, erotisch en voyeuristisch. Het subplot, waarbij Jimmy een vriend helpt te ontdoen van een lijk en daardoor de politie achter zich aan krijgt, maakt het geheel net even te ongeloofwaardig, te weinig voor een zwarte komedie en te licht voor een serieuze film noir. De film had veel beter gekund, maar hij ziet er zeer goed uit en is heel sfeervol. Geld leverde deze rolprent in de zalen nauwelijks op en dat is ten onrechte, dus grijp je kans als hij op de tv wordt vertoond.

Kiss Or Kill

1997 | Thriller

Australië 1997. Thriller van Bill Bennett. Met o.a. Frances O'Connor, Matt Day, Chris Haywood, Barry Otto en Max Cullen.

Eng goede road-thriller. De criminele geliefden Nikki (O'Connor) en Al (Day) slaan op de vlucht als een van hun slachtoffers per ongeluk sterft. Deze bleek in het bezit te zijn van een voor een voetbalster bezwarende video. Tijdens hun vlucht door de Australische binnenlanden krijgen ze niet alleen de politie, maar ook de furieuze atleet achter zich aan. Kiss or Kill viel (helaas alleen in eigen land) flink in de prijzen. (IdH/VPRO Gids)

Over The Hill

1992 | Komedie, Romantiek, Film noir, Drama

Australië 1992. Komedie van George Miller. Met o.a. Olympia Dukakis, Sigrid Thornton, Derek Fowlds, Bill Kerr en Steve Bisley.

Canadese Alma Harris (Dukakis) gaat naar Sydney in Australi[KA3]e om haar dochter Elizabeth (Thornton) te bezoeken, die getrouwd is met een politcus. Omdat er binnenkort verkiezingen zijn, hebben dochter en schoonzoon het veel te druk om moeder te ontvangen. Het is heet, want het is zomer. Dukakis leent van haar kleindochter`s vriendje een oude Chevrolet Bel Air 1959 uit en moeder gaat op weg naar Melbourne, waar ze overigens niet zal aankomen. In feite bevat de film een viertal belevenissen van de zestig-jarige Canadese. Ze komt eerst in aanraking met een vriendelijk stel, die oplichters blijken te zijn. Ze krijgt daarna een baantje in een winkel van sinkel in een verlaten gebied, maar de eigenaar van de zaak laat zijn oog iets te veel op haar vallen. Nadat ze een ceremonie heeft bijgewoond bij de Aborigines (die haar blote borsten beschilderen) krijgt ze het in de woestijn aan de stok met Dutch (Fowlds) de bestuurder van een camper, een soort bejaarde hippie met het voorkomen van een Hell`s Angel. Hij drukt haar in de kant en ze krijgt een lekke band. Bij het verwisselen van de band reikt de eigenaar van de goed uitgeruste kampeerauto haar de helpende hand. Het blijkt een rondtoerende tandarts te zijn. Het loopt goed af, hoewel de meeste kijkers wel zullen afhaken v[KA1]o[KA1]or het zo ver is, want de film is veel te tam. Het scenario is van Robert Caswell, die de film produceerde, en het boek [KL]Alone in the Australian Wilderness[KLE] van Gladys Taylor bewerkte. De mare gaat dat het scenario grotendeels geschreven werd door Eleanor Whitcombe, maar vroegtijdig afhaakte. De regie van Miller (MAD MAX) is routineus en sans esprit; het camerawerk is van David Connell. Panavision, Dolby.

Travelling North

1987 | Komedie

Australië 1987. Komedie van Carl Schultz. Met o.a. Leo McKern, Julia Blake, Henri Szeps, Graham Kennedy en Michelel Fawdon.

De wat norse McKern, die reeds de zeventig is gepasseerd, ontmoet de veel jongere weduwe Blake. Samen besluiten zij aan de Australische 'Costa del Sol' te gaan wonen. Ze hebben beiden kinderen uit vorige huwelijken, die vinden het maar een rare zaak en mijden het stel. McKern blijkt aan een hartkwaal te lijden en de dokter denkt dat hij niet zo lang meer te leven heeft. Buurman Kennedy vindt Blake wel aardig en dat maakt McKern ongelukkig en zuur. Blake wenste dat ze maar niet aan deze toestand begonnen was en begint naar haar kinderen te verlangen. Goed gespeeld, realistisch drama naar het toneelstuk van David Williamson. Echter: niet ieders kopje thee.