Donald M. Morgan

Cameraman

Donald M. Morgan is cameraman.
Er zijn 20 films gevonden.

Something the Lord Made

2004 | Drama

Verenigde Staten 2004. Drama van Joseph Sargent. Met o.a. Alan Rickman, Mos Def, Mary Stuart Masterson, Gabrielle Union en Clayton LeBouef.

Waar gebeurd: in 1944 verrichtten dr. Alfred Blalock (Rickman) en de briljante autodidact Vivien Thomas (Mos Def) voor het eerst hartoperaties op 'blauwe baby's', kinderen met een aangeboren fatale hartafwijking. Een medische doorbraak van jewelste, maar Thomas kreeg indertijd niet de erkenning die hij verdiende, omdat hij geen medische titel had, maar vooral omdat hij zwart was. Mos Def toont zijn grote talent en houdt zich prima staande tegenover Rickman in deze ingetogen en subtiele televisiefilm van de Amerikaanse zender HBO. Rickman en Mos Def werden genomineerd voor een Emmy, de laatste kreeg ook nog een Golden Globe nominatie.

Out of the Ashes

2003 | Biografie, Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 2003. Biografie van Joseph Sargent. Met o.a. Christine Lahti, Jonathan Cake, Beau Bridges, Richard Crenna en Bruce Davison.

Vlak na de Tweede Wereldoorlog arriveert de Hongaars-joodse Gisella Perl (Lahti) in Amerika. Ze wil er een nieuw bestaan opbouwen en haar oude beroep, gynaecologe gaan uitoefenen. Maar voordat het zover is zal ze zich eerst moeten verantwoorden voor haar verleden. In Auschwitz werkte ze namelijk, gedwongen, als arts op de afdeling van Josef Mengele. De tv-film is een ietwat dik aangezette bewerking van een waargebeurd verhaal. Goed spel van Lahti, een stevige bijrol van Bridges als een van haar ondervragers in de VS.

Damaged Care

2002 | Drama

Verenigde Staten 2002. Drama van Harry Winer. Met o.a. Laura Dern, Diane Ladd, Regina King, Suki Kaiser en David Lewis.

Dr. Peeno werkt voor een verzekeringsmaatschappij en moet bepalen wie in aanmerking komt voor een medische behandeling. Hoe meer patiënten ze afwijst, hoe hoger haar bonus.

Sally Hemings: An American Scandal

2000 | Romantiek, Historische film, Drama

Verenigde Staten 2000. Romantiek van Charles Haid. Met o.a. Sam Neill, Carmen Ejogo, Diahann Carroll, Mare Winningham en Mario Van Peebles.

Thomas Jefferson (Neill) leefde van 1743 tot 1826. In 1776 was hij de belangrijkste opsteller van de Declaration of Independence, waarmee Amerika zich losmaakte van zijn Engelse koloniale meesters. In 1784 tot aan de Franse Revolutie van 1789 was hij Amerikaans ambassadeur in Parijs. Hij was toen weduwnaar. In 1801 werd hij president van de V.S. en dat ambt vervulde hij tot 1809. Sally Hemings (Ejogo), een oogverblindende zwarte vrouw, was de halfzuster van Jeffersons overleden vrouw Martha. Sally ging met Jefferson naar Parijs toen zij nog maar net zestien was. Vrij was ze niet echt, want ze had moeten beloven terug te gaan naar haar rechtmatige bezitter, de eigenaar van de plantage Monticello, waar zij wederom zou belanden in de slavernij met eventuele kinderen die zij intussen ter wereld gebracht zou hebben. De film gaat over de romantische relatie tussen Jefferson en Sally, die grotendeels in Parijs beleefd werd en op liefde gebaseerd zou zijn. Sally redt haar meester van de guillotine uit de handen van opgewonden Franse revolutionairen, terwijl ze wist dat een terugkeer naar Amerika het einde van haar vrijheid zou betekenen. Eenmaal in Amerika doet Jefferson alles om zijn relatie geheim te houden - zelfs ten koste van Sally, al is dat betrekkelijk als je nadenkt over de afkomst van zijn overleden vrouw. Deze lange tv-film, die meestal in twee delen wordt uitgezonden, ziet er heel erg mooi uit; dat geldt ook voor de hoofrollen, maar in het bijzonder voor de Britse Ejogo. Er zijn een paar problemen: Neill zet een weinig geloofwaardige Jefferson neer en scenarioschrijfster Tina Andrews heeft het met de historische feiten niet zo nauw genomen en is vaag over de afloop. Ook verouderen de hoofdrollen nauwelijks, terwijl zij meerdere tientallen jaren samen zijn - Sally bleef Jefferson trouw tot aan diens graf, ondanks alle vernederingen. Over de bijrollen, w.o. Carroll als Sally's moeder Betty en Van Peebles als Sally's broer James, niets dan goed. Het camerawerk is van Donald M. Morgan. Ook bekend als THE MEMOIRS OF SALLY HEMINGS en MONTICELLO.

The Rage: Carrie 2

1999 | Horror

Verenigde Staten 1999. Horror van Katt Shea. Met o.a. Amy Irving, Emily Bergl, Jason London, Dylan Bruno en J. Smith-Cameron.

Vervolg op de cultklassieker Carie uit 1976. Rachel een tiener die zich niet bewust is van haar paranormale gaven. Sue Snell, enig overlevende van het highschool incident twintig jaar daarvoor en gespeeld door dezelfde actrice, neemt haar in bescherming. De film volgt verder hetzelfde stramien als zijn illustere voorganger.

A Memory in My Heart

1999 | Drama

Verenigde Staten 1999. Drama van Harry Winer. Met o.a. Jane Seymour, Bruce Davison, David Keith, Amanda Barfield en Colton James.

Rebecca is acht jaar geleden uit een coma ontwaakt en kan zich haar leven van daarvoor niet meer herinneren. Wanneer Rebecca en haar man besluiten om te proberen een kind te krijgen komt er verandering in haar rustige leventje. Ze wordt geplaagd door nachtmerries en angstaanvallen (RdL/VPRO Gids)

A Lesson Before Dying

1999 | Drama

Verenigde Staten 1999. Drama van Joseph Sargent. Met o.a. Don Cheadle, Cicely Tyson, Mekhi Phifer, Irma P. Hall en Brent Jennings.

Vermoedelijk ging Don Cheadle over van grote Hollywoodproducties (Volcano, Out of Sight) naar het tv-werk van A Lesson Before Dying omdat hij dan eindelijk eens een echte hoofdrol kreeg. De acteur stond en staat bekend als begaafd scènesteler, maar een hoofdrol blijkt hij ook uitstekend aan te kunnen. Cheadle speelt de zwarte leraar Grant, die ondanks gevoelens van overmacht in het racistische zuiden van Amerika in 1948, overgehaald wordt om een ten onrechte ter dood veroordeelde zwarte jongen (Phifer) nog wat levenslessen bij te brengen voor zijn executie. Acteerwerk en sfeer zijn erg goed, maar het verhaal wordt droog verteld.

The Wall

1998 | Drama, Oorlogsfilm, Korte film

Verenigde Staten 1998. Drama van Joseph Sargent. Met o.a. Edward James Olmos, Michael Delorenzo, Frank Whaley, Savion Glover en Michael Stevens.

Het monument ter nagedachtenis aan de gevallenen van de Vietnamoorlog staat in de Amerikaanse regeringshoofdstad Washington en vormt de rode draad voor deze film die episoden bevat. Het zijn enerzijds bloedige en anderzijds sentimentele verhalen. In het verhaal THE PENCILHOLDER vecht de barse kolonel Holst (Olmos) om genegenheid en begrip van zijn zoon Ben (Blumas), die geen moeder meer heeft. In THE PLAYER raakt de cynische sergeant Bishop (Whaley) ge[KA3]emotioneerd door de invloed van de musicus Luis (DeLorenzo). In THE BADGE leert Mrs. Mitchell (Dee) het feit aanvaarden dat haar kleinzoon Bracey (Glover) gevallen is. In voornoemd monument dat de vorm van een muur heeft, zijn 58.183 namen gebeiteld. Het spel is goed, maar het geheel is te melodramatisch en de film doet doelbewust een beroep op de gevoelige snaren van de kijker. Het scenario voor de episode THE PENCILHOLDER is van Scott Abbott, voor THE PLAYER van Patrick Sheane Duncan en voor THE BADGE van Charles Fuller. Het camerawerk is van Donald M. Morgan.

The Rage

1997 | Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1997. Actiefilm van Sidney J. Furie. Met o.a. Lorenzo Lamas, Kristen Cloke, Gary Busey, Brandon Smith en Roy Scheider.

FBI-agent (gespeeld door martial arts-specialist Lamas) zit achter een seriemoordenaar aan, geholpen - of juist niet - door zijn onervaren, nieuwe collega (Cloke). Zij stuiten op een onverwacht smerig zaakje waar Vietnam-veteranen bij betrokken zijn. Gewelddadige actiefilm met tamelijk lachwekkende dialogen. (RdL/VPRO Gids)

Miss Evers' Boys

1997 | Drama

Verenigde Staten 1997. Drama van Joseph Sargent. Met o.a. Alfre Woodard, Laurence Fishburne, Craig Sheffer, Joe Morton en Obba Babatundé.

In 1932 besloot de Amerikaanse regering in Macon County in Alabama tot een medisch experiment onder lijders van de gevreesde geslachtsziekte syfilis, die in driekwart van de gevallen de dood tot gevolg heeft als de aandoening niet tijdig behandeld wordt. Het experiment was helemaal geen experiment maar een nutteloos statistisch onderzoek, dat eerder grensde aan kwakzalverij. Overigens was dit pseudowetenschappelijk ge[KA3]experimenteer iets dat geheel in het licht van de tijd was: immers de proefkonijnen waren allen zwarten, die in die dagen door de meerderheid van de Amerikanen als minderwaardig beschouwd werden. Het geknoei in naam der wetenschap werd ook in Europa gedaan door Zweedse geleerden (sterilisatie van geestelijk gehandicapten tot in de jaren 1960) en in het extreme door Duitse medici in de concentratiekampen der nazi`s. Slechts enkele nazidoktoren moesten zich na 1945 voor gerechtshoven verantwoorden voor hun wandaden. Het Amerikaanse gesol met mensen liep door tot 1972! De lijders werd wijsgemaakt dat ze een experimentele behandeling kregen, maar ze werden gewoon belogen, want de pillen die ze slikten waren nep en de drankjes die ze innamen waren net zoiets als Haarlemmer Olie, ordinaire glijmiddelen. Men wilde gewoonweg volgen hoe lang iemand iets uithield en wie er omviel. Temidden van deze zondaars (buitenechtelijk geslachtsverkeer was immers een zonde) was er een zwarte verpleegster, Eunice Evers (Woodard), die perfect op de hoogte was van de `behandeling` maar zich het lot van haar pati[KA3]enten aantrok. Waar zij kon, gaf zij hen veel warmte, troost en bijstand. Een drietal zieke entertainers deed een act die zij de titel van de film meegaven, omdat ze voor haar zoveel waardering hadden. Miss Evers kreeg een relatie met een van haar pati[KA3]enten, waar die werd nooit geconsumeerd omdat haar `minnaar` in dienst ging - de oorlog was inmiddels uitgebroken -en hij werd behandeld met penicilline, waarmee je syfilis moeiteloos geneest. De Amerikaanse senaat maakte na hoorzittingen, waarin ook Miss Evers gevraagd werd te getuigen, een einde aan dit infame onderzoek dat bekend stond als de [KL]Tuskegee Study[KLE] en stelde de 127 overlevenden schadeloos. In dit opzicht is de Amerikaanse maatschappij opener en eerlijker tegenover zijn eigen onderdanen (maar niet daarbuiten!) dan bijv. de Franse. Deze goed in elkaar gezette film werd met open armen ontvangen en niemand legde hem een strobreed in de weg en hij werd wellicht meer om zijn durf dan om het artistieke niveau veelvuldig bekroond, inclusief de Oscars voor de tv-films, een aantal Emmy Awards. Het spel van de hoofdrollen is echter heel geloofwaardig. In Frankrijk zou je met een dergelijk project voor de rechter eindigen (het boek over de medische toestand van wijlen Mitterand door zijn lijfarts werd verboden, de oorlogsmisdaden in Algerije worden officieel ontkend, enz.) en iedereen van extreem links tot extreem rechts zou je verguizen. Wellicht geeft de Franse republiek honderd jaar later schoorvoetend toe gedwaald te hebben (het leger in het geval van Albert Dreyfus bijvoorbeeld, die weliswaar in 1906 gerehabiliteerd was, maar nooit bij zijn leven de officiële excuses ontving). Het scenario is van David Feldshuh en Walter Bernstein. Het camerawerk is van Donald M. Morgan.

One Christmas

1994 |

Verenigde Staten 1994. Tony Bill. Met o.a. Swoosie Kurtz, Katharine Hepburn en Henry Winkler.

In 1932 besloot de Amerikaanse regering in Macon County in Alabama tot een medisch experiment onder lijders van de gevreesde geslachtsziekte syfilis, die in driekwart van de gevallen de dood tot gevolg heeft als de aandoening niet tijdig behandeld wordt. Het experiment was helemaal geen experiment maar een nutteloos statistisch onderzoek, dat eerder grensde aan kwakzalverij. Overigens was dit pseudowetenschappelijk ge[KA3]experimenteer iets dat geheel in het licht van de tijd was: immers de proefkonijnen waren allen zwarten, die in die dagen door de meerderheid van de Amerikanen als minderwaardig beschouwd werden. Het geknoei in naam der wetenschap werd ook in Europa gedaan door Zweedse geleerden (sterilisatie van geestelijk gehandicapten tot in de jaren 1960) en in het extreme door Duitse medici in de concentratiekampen der nazi`s. Slechts enkele nazidoktoren moesten zich na 1945 voor gerechtshoven verantwoorden voor hun wandaden. Het Amerikaanse gesol met mensen liep door tot 1972! De lijders werd wijsgemaakt dat ze een experimentele behandeling kregen, maar ze werden gewoon belogen, want de pillen die ze slikten waren nep en de drankjes die ze innamen waren net zoiets als Haarlemmer Olie, ordinaire glijmiddelen. Men wilde gewoonweg volgen hoe lang iemand iets uithield en wie er omviel. Temidden van deze zondaars (buitenechtelijk geslachtsverkeer was immers een zonde) was er een zwarte verpleegster, Eunice Evers (Woodard), die perfect op de hoogte was van de `behandeling` maar zich het lot van haar pati[KA3]enten aantrok. Waar zij kon, gaf zij hen veel warmte, troost en bijstand. Een drietal zieke entertainers deed een act die zij de titel van de film meegaven, omdat ze voor haar zoveel waardering hadden. Miss Evers kreeg een relatie met een van haar pati[KA3]enten, waar die werd nooit geconsumeerd omdat haar `minnaar` in dienst ging - de oorlog was inmiddels uitgebroken -en hij werd behandeld met penicilline, waarmee je syfilis moeiteloos geneest. De Amerikaanse senaat maakte na hoorzittingen, waarin ook Miss Evers gevraagd werd te getuigen, een einde aan dit infame onderzoek dat bekend stond als de [KL]Tuskegee Study[KLE] en stelde de 127 overlevenden schadeloos. In dit opzicht is de Amerikaanse maatschappij opener en eerlijker tegenover zijn eigen onderdanen (maar niet daarbuiten!) dan bijv. de Franse. Deze goed in elkaar gezette film werd met open armen ontvangen en niemand legde hem een strobreed in de weg en hij werd wellicht meer om zijn durf dan om het artistieke niveau veelvuldig bekroond, inclusief de Oscars voor de tv-films, een aantal Emmy Awards. Het spel van de hoofdrollen is echter heel geloofwaardig. In Frankrijk zou je met een dergelijk project voor de rechter eindigen (het boek over de medische toestand van wijlen Mitterand door zijn lijfarts werd verboden, de oorlogsmisdaden in Algerije worden officieel ontkend, enz.) en iedereen van extreem links tot extreem rechts zou je verguizen. Wellicht geeft de Franse republiek honderd jaar later schoorvoetend toe gedwaald te hebben (het leger in het geval van Albert Dreyfus bijvoorbeeld, die weliswaar in 1906 gerehabiliteerd was, maar nooit bij zijn leven de officiële excuses ontving). Het scenario is van David Feldshuh en Walter Bernstein. Het camerawerk is van Donald M. Morgan.

Geronimo

1994 | Western, Historische film

Verenigde Staten 1994. Western van Roger Young. Met o.a. Joseph Runningfox, Nick Ramus, Michelle St.John, Michael Greyeyes en Talinlh Forest Flower.

Film over het grote opperhoofd der Apachen, die met een handjevol trotse en trouwe volgelingen weerstand bood zowel aan de Mexicanen als aan het Amerikaanse leger.

The rescue of flight 771

1993 | Drama

Australië/Verenigde Staten 1993. Drama van Roger Young. Met o.a. Rebecca Rigg, Scott Bakula en Robert Loggia.

De jonge piloot Jay komt met een éénmotorig vliegtuigje in de problemen. Het navigatiesysteem van het vliegtuigje valt uit en hij vliegt hopeloos rond boven een immens grote oceaan. Met nog vier uur brandstof en twee uur daglicht te gaan, gaat hij op zoek naar hulp. De enige in de wijde omgeving die hem hulp kan bieden, is Gordon Vette, de piloot van een vliegtuig van Air New Zealand dat met 88 passagiers aan boord op weg is naar de Fiji-eilanden

Excessive Force

1993 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1993. Misdaad van Jon Hess. Met o.a. Thomas Ian Griffith, Lance Henriksen, Charlotte Lewis, Tony Todd en Burt Young.

Wrede, gewelddadige B-film, geschreven door producent en hoofdrolspeler Griffith in de rol van een rauwe smeris, in alle oosterse en westerse gevechtstechnieken thuis. In Chicago neemt hij het op tegen de drugsmaffia met Young in de rol van de bendeleider en de eeuwige filmschurk Henriksen als zijn dienstbaas. Regisseur Hess houdt er de vaart in. Wie houdt van dit soort knokfilms zal zich niet vervelen, want heel wat schoften belanden op het kerkhof. Je hoeft ook geen moeite te doen om erachter te komen wie 'goed' of 'slecht' is, want de schurken zijn meteeen te herkennen aan hun tronie. Jammer dat het af en toe iets te lang duurt, voordat ze door Griffith in elkaar geslagen worden. Dat mag de pret echter niet drukken.

Nightmare in Columbia County

1991 | Drama, Mysterie

Verenigde Staten 1991. Drama van Roger Young. Met o.a. William Devane, Jeri Ryan, Michele Abrams, Nick Searcy en Linda Pierce.

De mooie, blonde Dawn (Ryan) en haar jongere zus Shari (Abrams) zijn erg aan elkaar gehecht. Als Dawn aan haar eerste schoonheidswedstrijd deelneemt kan ze op de volle steun van haar zus rekenen. Winnen doet ze niet, maar ze trekt wel de aandacht van een raadselachtig personage in de zaal. Enkele dagen later is Shari verdwenen en alles wijst op kidnapping. Sheriff Jim Metts (Devane) laat niets ongemoeid om het meisje en haar ontvoerder terug te vinden. Dan gaat de kidnapper haar zuster Dawn bellen. Routineklus, goed gemaakt, maar zonder verrassingen of spanning. Het scenario van John Robert Bensink blijkt op ware feiten gebaseerd, maar stijgt niet boven het niveau van de door-de-weekse soap. Wie van mooie meiden of knappe all-american guys houdt komt wel aan zijn trekken. Donald M. Morgan hanteerde de camera.

Starman

1984 | Sciencefiction, Fantasy, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1984. Sciencefiction van John Carpenter. Met o.a. Jeff Bridges, Karen Allen, Charles Martin Smith, Richard Jaeckel en Robert Phalen.

Een vredelievende, op aarde gecrashte alien (Bridges) neemt de gedaante aan van de recentelijk overleden echtgenoot van Jenny (Allen). Jenny schrikt zich uiteraard dood, maar helpt hem later te ontsnappen aan de overheid. Sterke sf-film van Carpenter (Halloween, Escape from New York) met weinig technologische toeters en bellen. In plaats daarvan een uitstekende rol voor hoofdrolspeler Bridges, die er een Oscarnominatie voor kreeg. Toen hem gevraagd werd hoe hij had geleerd een buitenaards wezen te spelen, antwoordde hij: 'I observed my two young daughters.'

Christine

1983 | Horror, Sciencefiction, Thriller

Verenigde Staten 1983. Horror van John Carpenter. Met o.a. Keith Gordon, John Stockwell, Alexandra Paul, Robert Prosky en Harry Dean Stanton.

Naar het gelijknamige boek van Stephen King. De film behelst een liefdesverhaal tussen de sukkelige Arnie (Keith Gordon) en Christine (een auto, een Plymouth Fury uit 1958 om precies te zijn). Probleem is dat de rood-witte, fraai gestroomlijnde en uitbundig verchroomde grande dame geen andere vrouw naast zich duldt. Ze is 'real sensitive' en wil absolute toewijding. Het wordt griezelig wanneer Arnie zijn nieuwe liefde niet meer onder controle heeft en Christine mensen begint dood te rijden. Carpenter bouwt de spanning goed op en het soms bloedige geweld is zorgvuldig gedoseerd en altijd relevant. Donald M. Morgan schoot de bijzonder fraaie beelden.

Another Woman's Child

1983 | Drama

Verenigde Staten 1983. Drama van John Erman. Met o.a. Linda Lavin, Joyce Van Patten, Doris Roberts, Ron Rifkin en Tracey Gold.

Een kinderloze vrouw wordt gekweld in haar rol van stiefmoeder van de onwettige dochter van haar echtgenoot.

Used Cars

1980 | Komedie

Verenigde Staten 1980. Komedie van Robert Zemeckis. Met o.a. Kurt Russell, Jack Warden, Gerrit Graham, Deborah Harmon en Frank McRae.

In de farce Used Cars buiten de personages het kapitalisme van The American Dream zonder scrupules uit. Tweedehands-autoverkoper Rudy (Russell) doet alles om een auto te verkopen, om rijk te worden en om vervolgens politicus te worden. Dat hij na de dood van zijn vriendelijke baas (gespeeld door Warden) strijdt tegen de overnamepogingen van diens demonische broer (ook gespeeld door Warden), heeft niks met moraal en alles met geld en de dochter van de baas van doen. Russell, die een volkomen andere rol speelde dan in zijn tot dan toe gebruikelijke Disney-werk, wentelt zich met zichtbaar genoegen in de feestelijke anarchie.

Skatetown, U.S.A.

1979 | Komedie

Verenigde Staten 1979. Komedie van William Levey. Met o.a. Kelly Lang, Dave Mason, Ron Palillo, Flip Wilson en Greg Bradford.

In de farce Used Cars buiten de personages het kapitalisme van The American Dream zonder scrupules uit. Tweedehands-autoverkoper Rudy (Russell) doet alles om een auto te verkopen, om rijk te worden en om vervolgens politicus te worden. Dat hij na de dood van zijn vriendelijke baas (gespeeld door Warden) strijdt tegen de overnamepogingen van diens demonische broer (ook gespeeld door Warden), heeft niks met moraal en alles met geld en de dochter van de baas van doen. Russell, die een volkomen andere rol speelde dan in zijn tot dan toe gebruikelijke Disney-werk, wentelt zich met zichtbaar genoegen in de feestelijke anarchie.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Donald M. Morgan op televisie komt.

Reageer