Cyril J. Mockridge: muziek.
Er zijn 31 films gevonden.

Donovan's Reef

1963 | Komedie, Actiefilm

Verenigde Staten 1963. Komedie van John Ford. Met o.a. John Wayne, Lee Marvin, Elizabeth Allen, Jack Warden en Cesar Romero.

Na WO II besluiten drie matrozen van de Amerikaanse marine zich permanent te vestigen op een polynesisch droomeiland. Warden laat zijn volwassen dochter Allen uit Boston overkomen, die niet weet dat ze daar enkele halfbroers en dito zusters heeft. Bovendien is ze niet voorbereid op de avances die vaders kameraad Marvin maakt. Lamour speelt de rol van een lokale hoerenmadam. Wayne, een van het trio, is de eigenaar van de locale bar. Een onderhoudende komedie met nog steeds veel vaart. Scenario van Frank Nugent en James Edward Grant.

The Man Who Shot Liberty Valance

1962 | Western

Verenigde Staten 1962. Western van John Ford. Met o.a. James Stewart, John Wayne, Vera Miles, Lee Marvin en Edmond O'Brien.

Als de idealistische Ransom Stoddard (Stewart) aankomt in het plaatsje Shinbone maakt hij hardhandig kennis met de wildheid van het westen. Bandiet Liberty Valance (Marvin) onderstreept met zijn vuisten dat ze in die contreien maling hebben aan wetten en regels. Maar Stoddard neemt de handschoen op en zweert een einde te maken aan de wetteloosheid. Omdat hij met een pistool nog geen olifant op drie meter kan raken neemt ouwe rot Tom Doniphon (Wayne) hem onder zijn hoede. Wayne, Stewart en Marvin spelen uitstekend. Een van de beste westerns in Fords toch al zo imposante oeuvre.

Flaming Star

1960 | Western

Verenigde Staten 1960. Western van Don Siegel. Met o.a. Elvis Presley, Barbara Eden, Steve Forrest, Dolores Del Rio en John McIntire.

Dit is de beste film van Elvis. Hij is de halfbloed Pacer: Indiaanse moeder Del Rio en blanke vader McIntire. Zijn halfbroer is Forrest, uit pa's eerste huwelijk. De Indianen onder Acosta roeren zich weer. Het feit dat Elvis een halfbloed is, zet de blanke gemeenschap tegen hem en zijn hele familie op. Hij staat in tweestrijd, zijn vader wordt door Indianen neergeschoten, nadat zijn moeder door een blanke is neergeschoten. De 'vlammende ster van de dood' is alles wat Elvis dan nog wacht. Clair Huffaker en Nunnally Johnson schreven het scenario naar Huffakers eigen roman. Richard Talmadge regisseerde de actiescènes en Charles Clarke deed het camerawerk. Gefilmd in CinemaScope.

Thunder in the Sun

1959 | Western

Verenigde Staten 1959. Western van Russell Rouse. Met o.a. Susan Hayward, Jeff Chandler, Jacques Bergerac, Blanche Yurka en Carl Esmond.

Rond 1850 trekt een groep Basken door Montana. Ze willen een nieuw leven opbouwen in Californië met als belangrijkste handelsmiddel wijn. Gids Chandler leidt hen door een moeilijk en gevaarlijk gebied. Hij komt al vlug met de traditiebewuste Basken in conflict. Tevens voelt hij zich aangetrokken tot de jonge vrouw van hun leider, Hayward. Terwijl het Indiaanse gevaar hen beloert, lopen binnen de groep de gemoederen hoog op. Ongewone western met interessante elementen, maar in het geheel toch te weinig actie. Hayward is miscast als Baskische schone. Het beste fragment in de film is het gevecht in de bergen van de Basken tegen een overmacht van Indianen. Prachtige choreografie. Rouse en Stewart Stern baseerden hun scenario op een verhaal van James Hill en Guy Trosper. Knappe fotografie van Stanley Cortez.

Rally 'Round the Flag Boys!

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Leo McCarey. Met o.a. Paul Newman, Joanne Woodward, Joan Collins, Jack Carson en Tuesday Weld.

Teleurstellende verfilming van Max Shulmans boek over een kleine gemeente in verzet tegen een geplande raketbasis. Niet bepaald geestig. Gefilmd in CinemaScope.

Will Success Spoil Rock Hunter?

1957 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1957. Drama van Frank Tashlin. Met o.a. Jayne Mansfield, Tony Randall, Betsy Drake, Joan Blondell en Henry Jones.

Reclamejongen-zonder-succes Rock Hunter (Randall) staat op het punt zijn baan te verliezen als hij niet subiet met een gouden idee komt. Hij hoopt gered te zijn als hij filmster Rita Marlowe (Mansfield) die naar New York gekomen is om er even uit te zijn, weet over te halen om een nieuw merk lippenstift te promoten. Rita laat zich door hem benaderen omdat zij Rock wil gebruiken om haar vaste vriend jaloers te maken, terwijl Rocks vriendin denkt dat hij succes heeft en daarvan uit zijn dak zal gaan, arrogant worden etc. Een aardige parodie op de benepen tijdgeest, die Amerika in de periode 1950-60 beheerste. Mansfield die volgens iedereen niet in de schaduw van Monroe kon staan, blijkt niet alleen over een geweldige boezem te beschikken, maar ook over heel wat komisch talent. Naar het toneelstuk van George Axelrod. Gedegen scenario van regisseur Tashlin. Camerawerk van Joseph MacDonald.

The Solid Gold Cadillac

1956 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1956. Komedie van Richard Quine. Met o.a. Judy Holliday, Paul Douglas, Fred Clark, Arthur O'Connell en Hiram Sherman.

Oogverblindende Holliday in een meeslepende komedie over een kleine aandeelhoudster die een heldin wordt als zij de corrupte Raad van Bestuur probeert af te zetten. Abe Burrows bewerkte het toneelstuk van George S. Kaufman en Howard Teichman. Jean Louis kreeg een Oscar voor de kostuums. De laatste sc[KA2]ene werd oorspronkelijk in kleur gefilmd (zodat goed te zien was dat de auto inderdaad 'van goud' was).

Bus Stop

1956 | Komedie, Romantiek, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1956. Komedie van Joshua Logan. Met o.a. Marilyn Monroe, Don Murray, Arthur O'Connell, Betty Field en Eileen Heckart.

Een uitstekende tragikomedie die bewijst dat Monroe wel degelijk kan acteren als ze op gevoelige wijze de rol van een zangeres speelt. Murray is de ruwe cowboy die haar probeert te strikken; Field is mooi als serveerster. Scenario van Georges Axelrod naar het theaterstuk van William Inge. Ook bekend als WRONG KIND OF GIRL.

Many Rivers to Cross

1955 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1955. Western van Roy Rowland. Met o.a. Robert Taylor, Eleanor Parker, Victor McLaglen, James Arness en Josephine Hutchinson.

Een pelsjager (Taylor), bijgenaamd Buffelhuid, wordt op het nippertje uit de handen van de Indianen gered door Mary Stuart Cherne (Parker). Door haar familie wordt hij warm onthaald in de hoop dat hij met haar zal trouwen. Hoezeer hij ook tegenstribbelt, hij kan zijn lot niet ontlopen. Na het huwelijk verdwijnt hij echter en Mary gaat achter hem aan. Komische western, waarin Parker duidelijk de show steelt. Taylor zit kennelijk minder goed in zijn huid en wordt dan ook van de planken gespeeld door de bijrollen, waaronder een exuberante McLaglen als Mary's vader, Chadmus Cherne. Zonder meer prettige ontspanning met een goede mengeling van humor en actie. Harry Brown en Guy Trosper baseerden hun scenario op een verhaal van Steve Frazee. Mooie beelden van John Seitz. Gefilmd in CinemaScope.

How To Be Very Very Popular

1955 | Komedie, Muziek

1955. Komedie van

Grable en North zijn op de vlucht voor gangsters en verbergen zich in een studentenhuis in deze gedeeltelijke [KL]remake[KLE] van SHE LOVES ME NOT. North steelt de show (ook die van Grable) met een memorabele uitvoering van het nummer 'Shake, Rattle and Roll'. De laatste film van Grable.

Guys and Dolls

1955 | Musical

Verenigde Staten 1955. Musical van Joseph L. Mankiewicz. Met o.a. Frank Sinatra, Marlon Brando, Jean Simmons, Vivian Blaine en Stubby Kaye.

Amerikaans cultureel erfgoed van de bovenste plank, met Frank Sinatra als een failliete New Yorkse crimineel die met gokker Marlon Brando wedt dat hij geen kans maakt bij zendelinge Jean Simmons. Guys and Dolls is net als de oorspronkelijke Broadway-musical een aaneenschakeling van kleurrijke decors en relevante dans- en zangnummers, verbonden door opmerkelijk - voor de jaren vijftig - creatief taalgebruik. Sinatra was niet erg onder de indruk van zijn tegenspeler Brando: hij vond dat die niet kon zingen, en dat hij altijd zo mómpelde. Maar tegenwoordig weten we beter, en de film nu nog afkraken is als zeuren over het gebrek aan een vulpen in een doos kleurpotloden.

Daddy Long Legs

1955 | Komedie, Muziek, Musical

Verenigde Staten 1955. Komedie van Jean Negulesco. Met o.a. Fred Astaire, Leslie Caron, Terry Moore, Thelma Ritter en Fred Clark.

De Amerikaanse miljonaire Jervis Pendleton III (Astaire) ontmoet tijdens een reis in Frankrijk een achttienjarige wees en betaalt vervolgens, op afstand en anoniem, haar opleiding in Amerika. Wanneer ze elkaar weer tegenkomen ontstaat er iets moois tussen de twee. Het leeftijdsverschil tussen topdanser Fred Astaire (halverwege de vijftig, als altijd jeugdig ogend) en danseres Leslie Caron (Gigi) was met dertig jaar ook in werkelijkheid groot. Toch zorgen de twee voor wervelende momenten. De film kreeg drie Oscarnominaties, waaronder voor het liedje Something’s Gotta Give.

Woman's World

1954 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1954. Drama van Jean Negulesco. Met o.a. Clifton Webb, June Allyson, Van Heflin, Arlene Dahl en Lauren Bacall.

Een intellectualistische kijk in de wereld van het grote zakenleven, en op de mannen en vrouwen die deze wereld uitmaken, met Webb als de typische directeur van een multinational die een opvolger zoekt.

River of No Return

1954 | Actiefilm, Western, Avonturenfilm, Musical

Verenigde Staten 1954. Actiefilm van Otto Preminger. Met o.a. Robert Mitchum, Marilyn Monroe, Rory Calhoun, Tommy Rettig en Murvyn Vye.

Vooral de moeite waard vanwege de geslaagde combinatie Mitchum en Monroe. Het verhaal begint wanneer de naïeve Monroe en oplichter Calhoun samen op een op hol geslagen vlot zitten en worden gered door boer Mitchum en zijn zoon. Mitchum en Monroe moeten zich tegen de in oorlogstemming verkerende Indianen zien te weren, wanneer Calhoun er met het enige paard op de boerderij vandoor gaat. Opgenomen in de fraaie Canadese Rocky Mountains. Een Oscar voor de kostuums van Anthony Powell.

How to Marry a Millionaire

1953 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1953. Komedie van Jean Negulesco. Met o.a. Marilyn Monroe, Lauren Bacall, Betty Grable, William Powell en Rory Calhoun.

Drie meiden, Loco Dempsey (Grable), Pola Debevoise (Monroe) en Schatze Page (Bacall) gaan naar New York om daar een rijke vent aan de haak te slaan. Maar uiteindelijk komen ze natuurlijk terecht bij de Ware Liefde. Drie godinnen van het witte doek in een film, en dan ook nog in het destijds nieuwe CinemaScope! Grable is schattig, Bacall is mooi en wereldwijs maar vooral Monroe is leuk, als kippige, een tikje ijdele schone, die liever door het leven struikelt dan dat ze haar bril opzet.

Deadline U.S.A.

1952 | Misdaad

Verenigde Staten 1952. Misdaad van Richard Brooks. Met o.a. Humphrey Bogart, Ethel Barrymore, Kim Hunter, Ed Begley en Paul Stewart.

Bijtend verslag van de strijd van een krantenman om te overleven en zijn burgerlijke plicht te doen. Bogey is de redacteur, Begley zijn assistent, Stewart een sportredacteur die de de gezochte misdadiger aanbrengt; prettig tijdverdrijf. Het scenario is van regisseur Brooks.

Where the Sidewalk Ends

1950 | Misdaad, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1950. Misdaad van Otto Preminger. Met o.a. Dana Andrews, Gene Tierney, Gary Merrill, Karl Malden en Ruth Donnelly.

Terwijl hij een moord onderzoekt, doodt agent Andrews per ongeluk een man. Een stemmig misdaaddrama met goede karaktertekeningen.

Cheaper by the Dozen

1950 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1950. Komedie van Walter Lang. Met o.a. Clifton Webb, Myrna Loy, Jeanne Crain, Mildred Natwick en Edgar Buchanan.

Charmant verhaal, dat speelt rond het einde van de vorige eeuw over de kinderen van de familie Gilbreth, twaalf man sterk, hun veeleisende vader (een uitstekende rol van Webb) en moeder (Loy). Het vervolg heet: BELLES ON THEIR TOES.

I Was a Male War Bride

1949 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1949. Komedie van Howard Hawks. Met o.a. Cary Grant, Ann Sheridan, Marion Marshall, Randy Stuart en William Neff.

Na enkele screwball comedies eind jaren dertig waagde Cary Grant (1904-1986) zich in 1949 opnieuw met succes aan het luchtige genre. Als de Franse legerofficier Henri Rochard in post-WO II Europa wil hij zo snel mogelijk naar de VS met zijn kersverse Amerikaanse echtgenote (Sheridan) maar dat blijkt nog een heel gedoe. Ten einde raad probeert Henri dan maar als bruid aan te monsteren op het bruidenschip met hilarische resultaten. Grant gooit al zijn flair in de strijd en is fantastisch als travestiet. (VM/VPRO Gids)

Nightmare Alley

1947 | Thriller

Verenigde Staten 1947. Thriller van Edmund Goulding. Met o.a. Tyrone Power, Joan Blondell, Coleen Gray, Helen Walker en Mike Mazurski.

Een uiterst sombere vertelling over de sjofele kermisexploitant Power die het te stellen krijgt met gedachtenlezeres Blondell, de chanterende psychiater Walker en andere verregaand excentrieke figuren; een origineel, fascinerend melodrama. Het scenario is van Jules Furthman naar de gelijknamige novelle van William Lindsay Gresham.

Sentimental Journey

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van Walter Lang. Met o.a. John Payne, Maureen O'Hara, William Bendix, Glenn Langan en Mischa Auer.

Sentimentele vertelling over de stervende actrice O'Hara die een klein meisje adopteert teneinde haar man Payne een levensgezellin te bezorgen voor als zij er niet meer zal zijn. Alle remmen werden losgelaten. Opnieuw gefilmd als BAREFOOT SAVAGE.

Captain Eddie

1945 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1945. Avonturenfilm van Lloyd Bacon. Met o.a. Fred MacMurray, Lynn Bari, Charles Bickford, Thomas Mitchell en Lloyd Nolan.

De maker van deze film heeft zich niet verdiept in de vliegerij en de opwindende carrière van Eddie Rickenbacker. Het gevolg is eenheidsworst.

The big noise

1944 | Komedie

Verenigde Staten 1944. Komedie van Malcolm St. Clair. Met o.a. Bobby Blake, Veda Ann Borg, Arthur Space, Oliver Hardy en Stan Laurel.

De maker van deze film heeft zich niet verdiept in de vliegerij en de opwindende carrière van Eddie Rickenbacker. Het gevolg is eenheidsworst.

The Sullivans

1944 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Lloyd Bacon. Met o.a. Anne Baxter, Thomas Mitchell, Selena Royle, Ward Bond en Bobby Driscoll.

Vader Mitchell heeft het niet gemakkelijk met zijn kroost, die bestaat uit vijf zonen en een dochter. Met liefde en toewijding voedt hij hen op tot intelligente jonge mensen en elke crisissituatie kan hij de baas. De jongens hebben alles over voor elkaar en zelfs als de jongste trouwt blijven ze onafscheidelijk. Dan breekt de oorlog uit. Ze geven zich op als vrijwilligers bij de marine, op voorwaarde dat ze bij elkaar kunnen blijven. Eén van de hoogtepunten van het Amerikaanse filmdrama, knap gemaakt, subliem gespeeld. Het op waar gebeurde belevenissen gebaseerde scenario van Mary McCall Jr., naar een verhaal van Edward Doherty en Jules Schermer is pakkend en ontroerend. Een onvervalst stukje Americana, een sentimentele hulde aan heldenmoed. De camera was in handen van Lucien Andriot. Cyril J. Mockridge componeerde de score, die gearrangeerd en gedirigeerd werd door Alfred Newman. Ook bekend als THE FIGHTING SULLIVANS.

The Ox-Bow Incident

1943 | Western

Verenigde Staten 1943. Western van William A. Wellman. Met o.a. Henry Fonda, Dana Andrews, Mary Beth Hughes, Anthony Quinn en William Blythe.

Op een vredige ochtend in 1885 wordt een dorpje in Nevada opgeschrikt door het nieuws dat drie vreemdelingen een veefokker hebben vermoord. De sheriff is afwezig, en de dorpsbewoners besluiten zelf op zoek te gaan naar de moordenaars, om hen hun gerechte straf te doen ondergaan.

Rings on Her Fingers

1942 | Romantiek, Misdaad

Verenigde Staten 1942. Romantiek van Rouben Mamoulian. Met o.a. Henry Fonda, Gene Tierney, Laird Cregar, Spring Byington en Marjorie Gateson.

Oplichtster Tierney wordt verliefd op Fonda in plaats van hem te misbruiken. Doorsneeromantiek met goede rolbezetting.

Over My Dead Body

1942 | Mysterie, Drama, Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1942. Mysterie van Malcolm St. Clair. Met o.a. Milton Berle, Mary Beth Hughes, Reginald Denny, Frank Orth en William Davidson.

Berle geeft een pittige vertolking in een vergezocht 'sterk' verhaal over een amateurdetective die zichzelf per ongeluk vals beschuldigt van moord.

Moontide

1942 | Drama

Verenigde Staten 1942. Drama van Archie L. Mayo en Archie Mayo. Met o.a. Jean Gabin, Ida Lupino, Thomas Mitchell, Claude Rains en Jerome Cowan.

Een ruige zeeman (Gabin) bekommert zich om een vrouw (Lupino) die mogelijk met zelfmoordplannen rondloopt. Gabin's portret redt deze middelmatige, als 'realistisch' te interpreteren film. Scenario van John O'Hara naar een roman van Willard Robertson. Voor het camerawerk tekende Charles Clarke.

The Cowboy and the Blonde

1941 | Western

Verenigde Staten 1941. Western van Ray McCarey. Met o.a. George Montgomery, Mary Beth Hughes, Alan Mowbray, Robert Conway en John Miljan.

Montgomery, aan het begin van zijn ster-carrière, speelt hier in een flauwe rodeo-western. Hij is de rodeo-ster en Hughes het meisje dat hem naar de kroon steekt. Alles eindigt met de liefde. Montgomery is nimmer sterk geweest in komedies en is meer op zijn plaats in serieuze westernrollen.

Hot Spot

1941 | Misdaad, Film noir

Verenigde Staten 1941. Misdaad van H. Bruce Humberstone en Bruce Humberstone. Met o.a. Betty Grable, Victor Mature, Carole Landis, Laird Cregar en William Gargan.

Wie is de moordenaar van Landis, de mooie zus van Grable? Is het Mature, verdachte nummer één, die haar kende in de tijd dat ze nog niet bekend was? Toen hij haar roem beloofde geloofde ze hem. Ze offerde alles op, zelfs haar verloofde en haar zus, om die waanzinnige droom te volgen. Nu is ze inderdaad beroemd, en dood. Grable en detective Cregar willen beiden de waarheid ontdekken. Goede politiefilm, met een uitstekende plot en een even onvergetelijk als onverwacht einde. Grable steelt de show, in een genre dat haar minder vertrouwd is. Knap opgebouwd scenario van Dwight Taylor naar de roman van Steve Fisher werd destijds beschouwd als een prototype in het genre. Knappe fotografie van Edward Cronjager. Opnieuw verfilmd in 1953 als VICKY. Ook bekend als I WAKE UP SCREAMING.

Hollywood Cavalcade

1939 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1939. Komedie van Irving Cummings. Met o.a. Alice Faye, Don Ameche, Al Jolson, Mack Sennett en Stuart Erwin.

De eerste helft is heel leuk met Don die Alice in de dagen van de zwijgende film naar Hollywood brengt, met smaakvolle herinneringen aan de ouderwetse komedies; de rest van de film zakt weg in valse dramatiek.