Robert van Ackeren (1946): regie, scenario, productie en camera.
Er zijn 13 films gevonden.

Wahre Geschichte von Männern und Frauen

1992 |

Duitsland 1992. Robert van Ackeren. Met o.a. Andréa Ferréol, Gudrun Gabriel en Sonja Kirchenberger.

Die wahre Geschichte von Männern und Frauen

1992 |

Duitsland 1992. Robert van Ackeren. Met o.a. Sonja Kirchberger, Gudrun Gabriel, Andréa Ferréol, Beate Jensen en Thomas Heinze.

Van Ackeren heeft zijn oude thema's verpakt in een eigentijds jasje: vijf vrouwen scheiden zich van hun mannen, omdat de relaties verstoord zijn. Door zelfhulp en met groepstherapie willen ze er weer tegen aan kunnen. De mannen zijn ongelukkig over hun gedrag en proberen de vrouwen weer voor zich te winnen. Op dat punt gaat de film in op individuele, hartstochtelijke relaties die variëren van gewone heteroseksuele liefde tot trips met valium en andere tabletten inclusief z.g. lesbische relaties. Van Ackeren heeft een eigen stijl - dat moet gesteld worden, maar verder ahum... Het scenario schreef de regisseur samen met Catharina Zwerenz. Jürgen Jürgens stond achter de camera.

Die Venusfalle

1988 | Drama, Romantiek, Erotiek

Duitsland 1988. Drama van Robert van Ackeren. Met o.a. Miryem Roussel, Horst-Gúnther Marx, Sonja Kirchberger, Hanns Zischler en Rolf Zacher.

De erotische verwikkelingen van de hoofdrolspelers zijn wederom het thema van deze film van Van Ackeren (zie DIE FLAMBIERTEN FRAU). Een man tussen twee vrouwen: Max houdt van de mooie Coco en de zinnelijke Marie (Roussel uit Godards JE VOUS SALUE, MARIE). De storende factor bij de seksuele avonturen van Max is Marie's jaloerse echtgenoot. Het scenario is van regisseur van Ackeren en Catharina Zwerenz. Het camerawerk is van Jürgen Jürges.

Die Flambierte Frau

1983 | Drama, Romantiek, Erotiek

Duitsland 1983. Drama van Robert van Ackeren. Met o.a. Gudrun Landgrebe, Hanns Zischler, Gabi LaFari, Matthias Fuchs en Hans Zischler.

Een jonge vrouw breekt met haar geordende en tot keurslijf geworden leventje. Uit financiële nood, maar ook omdat ze aan maatschappelijke idealen twijfelt, wordt ze prostituée. Ze wordt verliefd op Chris, een biseksuele mannelijke prostitué, en de twee huren een woning voor privé- en zakelijke doeleinden. Maar het komt tot een crisis als Chris een serieus en burgerlijk leven met Eva wil beginnen. Scenario van de regisseur en Catharina Zwerenz. Camerawerk van Jürgen Jürges.

A Woman In Flames

1982 |

Duitsland 1982. Robert van Ackeren. Met o.a. Gabriele Lafari, Gudrun Landgrebe en Mathieu Carrière.

Een jonge vrouw breekt met haar geordende en tot keurslijf geworden leventje. Uit financiële nood, maar ook omdat ze aan maatschappelijke idealen twijfelt, wordt ze prostituée. Ze wordt verliefd op Chris, een biseksuele mannelijke prostitué, en de twee huren een woning voor privé- en zakelijke doeleinden. Maar het komt tot een crisis als Chris een serieus en burgerlijk leven met Eva wil beginnen. Scenario van de regisseur en Catharina Zwerenz. Camerawerk van Jürgen Jürges.

Die Reinheit des Herzen

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Robert van Ackeren. Met o.a. Elisabeth Trissenaar, Matthias Habich, Marie Colbin, Heinrich Giskes en Isolde Barth.

Een soms melig melodrama over een samenlevend intellectueel stelletje dat een ruige, zinnelijke arbeider te gast krijgt.

Deutschland Privat

1980 | Documentaire

Duitsland 1980. Documentaire van Robert van Ackeren en Erwin Kneihsl.

Uit enkele honderden uren super-8-filmpjes van amateurs werd een ALLEMAN-achtig familie-album samengesteld, maar de zelfgemaakte pornofilmpjes maken een te groot bestanddeel uit om het geheel boeiend te maken.

Das Andere Lächeln

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Robert van Ackeren. Met o.a. Katja Rupé, Elisabeth Trissenaar, Anja Müsziggang, Heinz Ehrenfreund en Maria Lucca.

Van Ackeren's versie van Agnes Varda's LE BONHEUR.

Belcanto oder Darf eine Nutte schluchzen?

1977 | Drama, Muziek

Duitsland 1977. Drama van Robert van Ackeren. Met o.a. Nikolaus Dutsch, Romy Haag, Helga Krauss, Kurt Raab en Udo Kier.

Een langdradige gezongen verfilming van Heinrich Manns roman Empfang bei der Welt.

Der Letzte Schrei

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Robert van Ackeren. Met o.a. Delphine Seyrig, Barry Forster, Ellen Umlauf, Peter Hall en Rolf Zacher.

Vreemd melodrama, verpakt in een satirische revuevorm, zoals die in films in de periode 1920 - 1940 als genrestijl voorkwam. Een zaakgelastigde moet een kousenfabriek saneren en houdt het zowel met de knappe fabrikantenvrouw als met haar dochter. Scenario van Joy Markert, Iris Wagner en regisseur Van Ackeren. Het camerawerk is van Dietrich Lohmann.

Harlis

1972 | Komedie, Drama

Duitsland 1972. Komedie van Robert van Ackeren. Met o.a. Mascha Rabben, Gabi Larifari, Ulli Lommel, Heidy Bohlen en Rolf Zachner.

Melodrama wordt uitvergroot en de kitsch tot allegorische tragiek verheven in deze film over een damesdanspaar (Rabben en Larifari) uit een vrouwenclub, van wie de een verliefd wordt op slager Lommel. Larifari wordt jaloers op Rabbens nieuwe vlam, die op zijn beurt achterna wordt gezeten door zijn vriendin Bohlen. Haar broer Zachner is van hem afhankelijk en als Lommel met hem en Bohlen breekt, is Zachner's wraak verschrikkelijk. Een ongeremd en geslaagd spel vol met burgerlijke clichés. Scenario van regisseur Van Ackeren, Joy Market en Iris Wagner. Camerawerk van Dietrich Lohmann en Lothar Elias Stickelbrucks.

Blondie's Number One

1971 | Drama, Documentaire

Duitsland 1971. Drama van Robert van Ackeren. Met o.a. Gabi Larifari, Barny O'Brian, Dolores Makonda, Tom Snigger en Chris Little.

Een buitenlands meisje biedt 5.000 mark beloning voor degene die haar aan een echtgenoot kan helpen omdat zij anders uitgewezen wordt. Van Ackeren's debuutfilm: een tochtje door de Berlijnse subcultuur, en hij deed zelf het camerawerk. Scenario van Blondie.

Deadlock

1970 | Western, Drama, Thriller

Duitsland 1970. Western van Roland Klick. Met o.a. Mario Adorf, Anthony Dawson, Mascha Rabben, Marquard Bohm en Betty Segal.

Deze Duitse cultwestern is een psychedelische variant op The Good, the Bad and the Ugly. In de Mexicaanse (eigenlijk Israëlische) woestijn ontvouwt zich een strijd tussen twee bandieten en een toevallige passant om de buit van een bankoverval. Het geheel doet inmiddels flink camp aan en het verhaal neemt een paar bizarre wendingen, maar dat hoeft de pret voor de avontuurlijke kijker niet te drukken. Fans van de Duitse groep Can opgelet: de soundtrack staat vol met hun opzwepende krautrock.