Jean-Claude Neckelbrouck: camera.
Er zijn 6 films gevonden.

R.I.F.: Piège pour enfants seuls

1995 | Misdaad

België​/​​Frankrijk 1995. Misdaad van Teff Erhat. Met o.a. Patrick Raynal, Aude Briant, Yves Afonso, Roch Leibovich en Manuela Servais.

Op een nacht loopt Merlet weg uit het internaat in een Parijse voorstad. Hij vervoegt zijn zus, Bruneau, die hem in de regen opwacht. Hun vader, St[KA1]ephane, kan zich geen reden bedenken waarom de kinderen hun milieu ontvlucht hebben en doet beroep op de afdeling R.I.F. (Recherches dans L'Intérêt des Familles) van de Franse politie om hen terug te vinden. De zaak wordt internationaal wanneer de Brusselse jeugdpolitie melding maakt van het feit dat beide jongeren gearresteerd werden tijdens een routine-controle in het station van Schaarbeek. Spannende policier die zich afspeeld in de kringen van de Brusselse pornografische onderwereld, specialisatie-tak pedofilie. Scenaristen Luc Jabon en Erhat bewijzen dat dit zich in ieders buurt kan afspelen zonder dat er ook maar iemand achterdochtig is. De personages op zich zijn oppervlakkig, maar het gangsterwereldje wordt indrukwekkend in beeld gebracht. Fotografie van Jean-Claude Neckelbrouck. Formaat 16/9. Stereo.

Femme de mon père : L'histoire d'Aline

1993 | Drama

Frankrijk​/​​België 1993. Drama van Pierre Joassin. Met o.a. Valérie Coton, Christian Sinniger, Sébastien Tavel, Raymond Avenière en Eve Bonfanti.

Aline (Coton) was tien toen haar moeder het gezin in de steek liet. Korte tijd nadien begon haar vader (Sinniger) haar seksueel te misbruiken. Het meisje wordt getraumatiseerd, maar begrijpt niet wat er aan de hand is. Ze wordt groter en begint het wel te begrijpen, maar haar vader verzekert zich van haar zwijgen door intimidatie, chantage en bedreigingen. Als ze zeventien is vertelt ze haar geheim aan haar vriend Dominique (Tavel). Deze is geschokt en raadt haar aan een klacht in te dienen. Het trieste verhaal van een meisje dat zeven jaar lang het slachtoffer was van de misdadige praktijken van haar vader. De toon van de film is hevig en zet de vader in een mensonterend daglicht. Regisseur Joassin schreef zelf het pakkende en aangrijpende scenario naar een onderzoek van RTBF-journaliste Françoise Van de Moortel. De camera was in handen van Jean-Claude Neckelbrouck. Voorgesteld in de reeks C'est mon histoire en op het einde wordt een getuigenis getoond van de echte persoon waarover de film handelt.

Nuit et jour

1991 | Drama, Experimenteel, Komedie

België​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1991. Drama van Chantal Akerman. Met o.a. Guilaine Londez, Thomas Langmann, François Négret, Nicole Colchat en Pierre Laroche.

Beiden - nieuw in Parijs - hebben elkaar gevonden; ze hebben genoeg aan de liefde: sensuele Londez en haar vrijer taxichauffeur Langmann. Op een dag neemt Langmann collega Négret mee. Hij werkt overdag en palmt haar langzaam maar zeker in - en zij hem. Ze meent dat de perfecte liefde met beide minnaars mogelijk is, totdat Langmann wantrouwig wordt en zijn recht van de eerste opeist. Een origineel portret van een driehoeksverhouding dat het moet hebben van de sterke dialoog, maar het gebrek aan actie wreekt zich evenwel tegen het einde van de film, al speelt Londez de sterretjes van de hemel. Scenario van Akerman en Pascal Bonitzer naar een idee van Michel Vandestien. De fraaie fotografie is van een heel team: Jean- Claude Neckelbrouck, Pierre Gordower, Bernard Delville en Oliver Dessalles. Voor een deel gefinancierd met geld van de Europese Gemeenschap en participatie van abonnee-tv Canal Plus en de Belgische zender RTBF.

Blueberry Hill

1989 | Komedie, Familiefilm

België 1989. Komedie van Robbe De Hert. Met o.a. Babette van Veen, Frank Aendenboom, Ronny Coutteure, Eric Clerckx en Hilde Heynen.

Vaak ontroerende leuke, observerende, niet-moraliserende Vlaamse tienerfilm met centraal de amoureuze perikelen van een eindejaars-leerling aan een katholieke beroepsschool met een bikkelharde autoritaire secretaris-directeur. Relatieproblematiek wordt hartelijk, soms grappig getekend. Hoewel het einde wat te sterk herinnert aan IF van Lindsay Anderson is dit een bloemrijke en prachtige film over tieners en jeugdsentiment uit 1959. Een feest voor wie die jaren als tiener meemaakte. Pas is een stevige hoofdrolspeler, van Veen een sexy vampje en Aendenboom weer uitmuntend als bekrompen schoolfrik. Scenario van Walter Van den Broeck en Robbe de Hert. Camerawerk van Jean-Claude Neckelbrouck. Geproduceerd door het duo Marc Punt en Jan Verheyen.

Issue de secours

1987 | Drama, Documentaire

België​/​​Marokko 1987. Drama van Thierry Michel.

Thierry`s vijfde lange film houdt het midden tussen een speelfilm en een documentaire. De kundig vervaardigde rolprent (in 16mm) is gedeeltelijk autobiografisch. Het gaat over een man, die na de zelfmoord van een Marokkaanse vriendin op zoek gaat naar haar afstamming. Hij bezoekt haar familie en vrienden, terwijl hij probeert één te worden met de Marokkaanse cultuur. Een co-productie van de franstalige Belgische televisie en Marokkaanse productiemaatschappijen en geholpen door een EEG- subsidie. Het camerawerk is van Jean-Claude Neckelbrouck. Ook bekend als LE CHANT DU VENT.

Gros Coeurs

1987 | Komedie, Sportfilm

België 1987. Komedie van Pierre Joassin. Met o.a. Bernard Le Coq, Fanny Cottençon, Ronny Coutteure, Amandine Rajau en Isabelle Gloria.

`Grote helden` slaat op de racers die veel lef tonen en zodoende allerlei risico`s nemen en ook lopen. De voor- en tegenspoed van een racer, zijn dochter, zijn ma[KA4]itresse en zijn monteur. Dat is eigenlijk niet genoeg voor een scenario (geschreven door de regisseur zelf) maar wel een opeenvolging van niet op elkaar aansluitende scènes, voorspelbare situaties, cliché's en een overdaad aan soms leuke maar soms inhoudelijk weinig voorstellende dialogen. Kortom, een onbeduidende parade van modieuze gemeenplaatsen. De acteurs zijn best sympathiek maar hun talent is vrij beperkt. Het camerawerk is van Jean-Claude Neckelbrouck.